abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 juni 2011 @ 19:11:00 #1
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_98424377
Veiligheid & Vakmanschap

Welkom in het topic van Veiligheid & Vakmanschap. Dit topic is bedoeld voor iedereen die een enorme interesse heeft in Defensie en Defensiegerelateerde zaken... Wil je graag bij Defensie een baan in de toekomst, maar zit de geboortedatum je niet mee, is dit wellicht een interresante keuze. Dit topic is bedoeld voor al jou vragen, opmerkingen en gerelateerde zaken omtrend deze opleiding. Succes :7

Hieronder, een link naar de Website van Defensie

www.stoersteopleiding.nl

Je kiest in de opleiding Veiligheid & Vakmanschap II een vakrichting uit:

•Grond optreden
•Bedrijfsautotechniek
•Mechatronica
•Bouw
•ICT
•Logistiek
•Zorg
•Maritiem


Opzet van de opleiding
De opleiding is competentiegericht opgezet. Bij competenties gaat het om het totaal van kennis, inzicht, vaardigheden en gedrag. Deze heb je nodig om je beroep goed uit te kunnen oefenen. Het gaat er niet alleen om dat je wéét hoe het zou moeten, maar dat je het ook zo doet! In de opleiding wordt hieraan, vooral in praktische situaties, veel aandacht besteed.



De opleiding is verdeeld in 5 kerntaken. Je werkt aan de kerntaken tijdens contacturen (lesuren), zelfstudie-uren en in praktijksituaties. Regelmatig leg je toetsen af voor een (gedeelte) van de kerntaken. Je haalt het diploma dus stap voor stap. De kerntaken zijn:

•Voert militaire basisvaardigheden uit
•Geeft leiding en/of voert coördinerende taken uit
•Geeft instructie en training
•Voert militaire beveiligingstaken uit
•Voert basistechnische en basislogistieke vaardigheden uit
In deze opleiding wordt veel aandacht besteed aan persoonlijke vorming, lichamelijke conditie en Nederlands. Er wordt gewerkt aan je beroepshouding, verantwoordelijkheidsbesef, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen. Ook leer je kaartlezen, waarnemen, wegversperringen in elkaar zetten, verbindingen maken, militaire ehbo, hygiëne en preventieve gezondheidszorg. Al deze lessen worden verzorgd door leraren met een defensie-achtergrond, daarnaast werken er militaire instructeurs van Defensie op school.

De algemene onderdelen van de opleiding zijn:

•Leren, loopbaan en burgerschap
•Nederlands
•Engels
•Wiskunde
•Defensieleer



Beroepspraktijkvorming
De opleiding sluit goed aan bij de beroepspraktijk. Een groot deel van het programma is praktisch ingericht.

Tijdens de BPV loop je net als andere militairen in een gevechtspak. Je woont en slaapt op de kazerne en wordt begeleid door militaire instructeurs. Tijdens je opleiding loop je in een schooluniform. Je dient er rekening mee te houden dat je wel eens een weekend of een aantal vakantiedagen op oefening bent. De beroepspraktijk wordt afgesloten met een praktijkexamen.


Toetsing en diplomering
Tijdens je opleiding bouw je een portfolio (verzameling van studieprestaties) op. De opleiding sluit af met een Proeve van Bekwaamheid/Assessment. Om je hierop voor te bereiden en te bepalen of je daaraan toe bent krijg je te maken met diverse voortgangstoetsen en opdrachten.


Begeleiding en studievoorzieningen
Je kunt rekenen op persoonlijke aandacht en deskundige begeleiding. Iedere student wordt begeleid door een loopbaanbegeleider. Bij moeilijkheden tijdens de opleiding, kun je daarnaast gebruik maken van extra ondersteuning door het Studenten SuccesCentrum. Om zelfstandig te kunnen leren en samen met anderen opdrachten en projecten uit te kunnen voeren kun je gebruik maken van studielandschappen en het Media InformatieCentrum (MIC).


Toelating
De toelatingseisen zijn:

•diploma VMBO basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte of theoretische leerweg
•de Nederlandse nationaliteit bezitten of hebben aangevraagd
•Een sportmedische screening bij de Isala klinieken maakt onderdeel uit van de toelatingseisen. Toekomstige studenten moeten positief sportmedisch gescreend zijn.
Op het Deltion College vindt een intake plaats. De intake bepaalt of iemand in aanmerking komt voor niveau 3. Een aanvullende eis is dat je een sportieve en sociale instelling hebt. Een sportmedische screening is een onderdeel van de intake.Tijdens de intake komen eventuele vrijstellingen aan de orde. Ook kunnen extra ondersteunende activiteiten worden afgesproken.



Verder leren
Je kunt na het behalen van het diploma solliciteren bij de Krijgsmacht naar een functie als militair en via de Krijgsmacht vervolgcursussen volgen.


Leslocatie
Mozartlaan 15, 8031 AA Zwolle, tel. (038) 850 30 00

Instroommogelijkheden
De opleiding start na de zomervakantie. Er is geen tussentijdse instroom mogelijk.

Open dagen en informatieavonden
Informatieavonden: maandag 7 maart, 11 april, 6 juni 2011 18.00 - 21.00 uur
Locatie: Deltion College, Mozartlaan 15, Zwolle



Informatie en aanmelding
Wil je meer informatie of een persoonlijk gesprek? Bel het Studenten SuccesCentrum, tel. (038) 850 30 00 of mail naar ssc@deltion.nl. Je meldt je aan door een aanmeldingsformulier op te sturen. Na aanmelding krijg je binnen 2 weken schriftelijk of telefonisch bericht van het Studenten SuccesCentrum.

Ook kun je met vragen terecht bij het team Defensieopleidingen, tel. (038) 850 38 88 en bij afdeling werving Koninklijke Landmacht van Defensie, tel. (0592) 323 563. Een goed beeld van wat er tijdens een schooljaar gebeurt, vind je op de website www.ojklzwolle.tk en www.stoersteopleiding.nl.



Wil je solliciteren bij Defensie, maar ben je daarvoor nog te jong, dan kun je ter overbrugging de opleiding Veiligheid & Vakmanschap II volgen. Na die 1,5 jaar heb je een grote kans op een functie als militair (Beroepsmilitair Bepaalde Tijd), waarbij je dan minimaal 2,5 jaar in dienst van de Koninklijke Landmacht, de Koninklijke Marine (inclusief Mariniers) of de Koninklijke Luchtmacht bent en meewerkt aan internationale vrede en veiligheid. Je kunt als militair werken in heel veel verschillende richtingen, zoals de keuken, de techniek, de administratie en een gevechtsfunctie. Binnen de Krijgsmacht bestaan mogelijkheden om door te leren voor een beroepsopleiding, waarmee je in de burgermaatschappij aan het werk kunt.

Beroepseisen
Er worden hoge eisen gesteld aan de persoonlijkheid als je bij de Krijgsmacht werkt. Eigenschappen als stabiliteit, verantwoordelijkheidsgevoel, zelfstandigheid en initiatief nemen, zijn hierbij belangrijk.


De leerweg
Tijdens de opleiding krijg je zicht op de diverse onderdelen, taken en functies binnen de Krijgsmacht. Het programma is bedoeld voor jongeren die:

•de kant van de Krijgsmacht op willen, maar nog niet kunnen instromen vanwege de leeftijd
•wel weten wat ze willen, maar nog aan zichzelf moeten werken
•een diploma op niveau 2 willen behalen
•kracht en conditie verbeteren
De opleiding duurt 1,5 tot 2 jaar. Je volgt deze opleiding via de beroepsopleidende leerweg (BOL-school en stage). Tijdens de opleiding ga je 5 dagen per week (40-urige lesweek) naar school. Daarnaast loop je ± 15 weken stage (BPV) bij de Koninklijke Landmacht of Marine.



Je kiest in de opleiding Veiligheid & Vakmanschap II een vakrichting uit:

•Grond optreden
•Bedrijfsautotechniek
•Mechatronica
•Bouw
•ICT
•Logistiek
•Zorg
•Maritiem


Opzet van de opleiding
De opleiding is competentiegericht opgezet. Bij competenties gaat het om het totaal van kennis, inzicht, vaardigheden en gedrag. Deze heb je nodig om je beroep goed uit te kunnen oefenen. Het gaat er niet alleen om dat je wéét hoe het zou moeten, maar dat je het ook zo doet! In de opleiding wordt hieraan, vooral in praktische situaties, veel aandacht besteed.

De opleiding is verdeeld in 5 kerntaken. Je werkt aan de kerntaken tijdens contacturen (lesuren), zelfstudie-uren en in praktijksituaties. Regelmatig leg je toetsen af voor een (gedeelte) van de kerntaken. Je haalt het diploma dus stap voor stap. De kerntaken zijn:

•Voert militaire basisvaardigheden uit
•Geeft leiding en/of voert coördinerende taken uit
•Geeft instructie en training
•Voert militaire beveiligingstaken uit
•Voert basistechnische en basislogistieke vaardigheden uit
In deze opleiding wordt veel aandacht besteed aan persoonlijke vorming, lichamelijke conditie en Nederlands. Er wordt gewerkt aan je beroepshouding, verantwoordelijkheidsbesef, zelfstandigheid en doorzettingsvermogen. Ook leer je kaartlezen, waarnemen, wegversperringen in elkaar zetten, verbindingen maken, militaire ehbo, hygiëne en preventieve gezondheidszorg. Al deze lessen worden verzorgd door leraren met een defensie-achtergrond, daarnaast werken er militaire instructeurs van Defensie op school.

De algemene onderdelen van de opleiding zijn:

•Leren, loopbaan en burgerschap
•Nederlands
•Engels
•Wiskunde
•Defensieleer


Beroepspraktijkvorming
De opleiding sluit goed aan bij de beroepspraktijk. Een groot deel van het programma is praktisch ingericht.

Tijdens de BPV loop je net als andere militairen in een gevechtspak. Je woont en slaapt op de kazerne en wordt begeleid door militaire instructeurs. Tijdens je opleiding loop je in een schooluniform. Je dient er rekening mee te houden dat je wel eens een weekend of een aantal vakantiedagen op oefening bent. De beroepspraktijk wordt afgesloten met een praktijkexamen.


Toetsing en diplomering
Tijdens je opleiding bouw je een portfolio (verzameling van studieprestaties) op. De opleiding sluit af met een Proeve van Bekwaamheid/Assessment. Om je hierop voor te bereiden en te bepalen of je daaraan toe bent krijg je te maken met diverse voortgangstoetsen en opdrachten.


Begeleiding en studievoorzieningen
Je kunt rekenen op persoonlijke aandacht en deskundige begeleiding. Iedere student wordt begeleid door een loopbaanbegeleider. Bij moeilijkheden tijdens de opleiding, kun je daarnaast gebruik maken van extra ondersteuning door het Studenten SuccesCentrum. Om zelfstandig te kunnen leren en samen met anderen opdrachten en projecten uit te kunnen voeren kun je gebruik maken van studielandschappen en het Media InformatieCentrum (MIC).


Toelating
De toelatingseisen zijn:

•diploma VMBO basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte of theoretische leerweg
•de Nederlandse nationaliteit bezitten of hebben aangevraagd
•Een sportmedische screening bij de Isala klinieken maakt onderdeel uit van de toelatingseisen. Toekomstige studenten moeten positief sportmedisch gescreend zijn.
Op het Deltion College vindt een intake plaats. De intake bepaalt of iemand in aanmerking komt voor niveau 3. Een aanvullende eis is dat je een sportieve en sociale instelling hebt. Een sportmedische screening is een onderdeel van de intake.Tijdens de intake komen eventuele vrijstellingen aan de orde. Ook kunnen extra ondersteunende activiteiten worden afgesproken.




Verder leren
Je kunt na het behalen van het diploma solliciteren bij de Krijgsmacht naar een functie als militair en via de Krijgsmacht vervolgcursussen volgen.


Leslocatie
Mozartlaan 15, 8031 AA Zwolle, tel. (038) 850 30 00

Instroommogelijkheden
De opleiding start na de zomervakantie. Er is geen tussentijdse instroom mogelijk.

Open dagen en informatieavonden
Informatieavonden: maandag 7 maart, 11 april, 6 juni 2011 18.00 - 21.00 uur
Locatie: Deltion College, Mozartlaan 15, Zwolle



Informatie en aanmelding
Wil je meer informatie of een persoonlijk gesprek? Bel het Studenten SuccesCentrum, tel. (038) 850 30 00 of mail naar ssc@deltion.nl. Je meldt je aan door een aanmeldingsformulier op te sturen. Na aanmelding krijg je binnen 2 weken schriftelijk of telefonisch bericht van het Studenten SuccesCentrum.

Ook kun je met vragen terecht bij het team Defensieopleidingen, tel. (038) 850 38 88 en bij afdeling werving Koninklijke Landmacht van Defensie, tel. (0592) 323 563. Een goed beeld van wat er tijdens een schooljaar gebeurt, vind je op de website www.ojklzwolle.tk en www.stoersteopleiding.nl.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 20 juni 2011 @ 19:20:50 #2
176939 porsche1
- Meneer in de jurrek.
pi_98424905
_O_ Goed topic.

Wil zelf bij de landmacht, hoop dat het me lukt om militair te worden, want mijn 1e knie is niet al te tof.
Op maandag 20 januari 2014 14:20 schreef BozeHaas het volgende:
Ik ken porsche1 alleen als een doorwinterde Braddie-basher eigenlijks.
pi_98428060
Er is een hoop verandert in 2 jaar merk ik! Goeie OP puma
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_98431214
Beste lezers,

Ik heb een vraagje:

Ik ben afgelopen week geslaagd voor Havo, en ben aangenomen voor Niveau 3 Grondoptreden. Ik kan dus na de zomer beginnen. Ik weet dat Niveau 3 het doel heeft cursisten voor te bereiden op een functie als onderofficier.

Toch vroeg ik mij af of het mogelijk is na het afronden van Niveau 3 te solliciteren voor de functie soldaat. Ik wil namelijk eerst ervaring opdoen als soldaat voordat ik aan een onderofficiers opleiding begin.

Is dat mogelijk, of ben je verplicht meteen in te stromen in een onderoffciers opleiding? Overigens werd mij verteld dat je wel niveau 3 moet doen, als je ooit een onderofficiers opleiding wilt doen. Klopt dit, want anders kan ik net zo goed Niveau 2 doen waardoor ik een jaar eerder bij luchtmobiel in kan stromen (als ik door de keuring kom uiteraard).

Alvast bedankt

Groetjes,

Jur
pi_98432009
ik begin aankomend schooljaar in Groningen, uitstroomrichting mechatronica.
( ik wil sowieso een technisch diploma hebben!)
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  maandag 20 juni 2011 @ 22:19:51 #6
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_98436466
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 21:06 schreef Jur93 het volgende:
Beste lezers,

Ik heb een vraagje:

Ik ben afgelopen week geslaagd voor Havo, en ben aangenomen voor Niveau 3 Grondoptreden. Ik kan dus na de zomer beginnen. Ik weet dat Niveau 3 het doel heeft cursisten voor te bereiden op een functie als onderofficier.

Toch vroeg ik mij af of het mogelijk is na het afronden van Niveau 3 te solliciteren voor de functie soldaat. Ik wil namelijk eerst ervaring opdoen als soldaat voordat ik aan een onderofficiers opleiding begin.

Is dat mogelijk, of ben je verplicht meteen in te stromen in een onderoffciers opleiding? Overigens werd mij verteld dat je wel niveau 3 moet doen, als je ooit een onderofficiers opleiding wilt doen. Klopt dit, want anders kan ik net zo goed Niveau 2 doen waardoor ik een jaar eerder bij luchtmobiel in kan stromen (als ik door de keuring kom uiteraard).

Alvast bedankt

Groetjes,

Jur
Hoi Jur.

Mijn persoonlijke advies is toch om de onderofficiers opleiding te doen. Je hebt de hersenen, en blijkbaar zie je een uitdaging in meer. Je raakt misschien sneller verveelt als manschap, door het stukje denkwerk, wat wel eens voor jou gedaan kan worden.

Heb je toch zoiets, hee.. ik vind het niets kun je op de KMS nog altijd stoppen, om te watervallen ( manschap te worden ). Dit is natuurlijk niet de bedoeling, en niet de normale gang van zaken. Maar als zomaar op de KMS beginnen als burger geen goed idee zou zijn, zouden ze ook geen burgers aannemen. Dit doen ze wel, en er slagen genoeg.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_98437730
Bedankt voor je info! Heb er zeker wat aan.

Moet vrijdag toch school uniform ed. passen dus zal het er nog eens over hebben met de studiebegeleider!
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 24 juni 2011 @ 18:20:37 #8
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_98616887
@TT. V&V is toch niet alleen KL?

@OP. Buiten Zwolle zijn er toch wel wat meer locaties waar de opleiding te volgen is?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 25 juni 2011 @ 23:31:52 #9
348975 BevrorenBaas
Het is je boy BB
pi_98662704
Ik wil zelf ook V&V gaan doen om daarna door te stromen naar de KMarns. Ik heb wel een of ander probleem met mijn knie/bovenbeen waar ik niet zeker van weet wat het is. Als ik bijvoorrbeeld ga hurken of ik buig mijn knieen te ver door gaat het pijn doen. Bijvoorbeeld bij *letterlijk* zitten op je benen. Verder heb ik met strekken geen probleem ofzo, en verder kan ik ook niet zo wijd met m'n benen als je snapt wat ik bedoel :P. Dus bok springen op de gym heeft er nooit ingezeten :P Ik heb deze problemen ook pas vanaf m'n 10e ofzo. Verder nergens problemen mee.
pi_98670548
@bb zou ff langs een arts gaan als ik jou was ;)
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:45:51 #11
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_98674344
zoiets zou ik dus juist niet melden :P je krijgt geen vergelijkbare tests
ze vragen gewoon of er problemen zijn :P

dit zijn van die issues waarmee je het wel overleeft.
stel je hebt een allergie. meld zoiets juist wel ;)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 26 juni 2011 @ 13:22:44 #12
348975 BevrorenBaas
Het is je boy BB
pi_98675360
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 08:56 schreef Thaboel het volgende:
@bb zou ff langs een arts gaan als ik jou was ;)
Ja, ik ga denk even in de vakantie langs bij de fysiotherapeut ;) Ik kwam er ook opeens achter toen ik ff ging hurken. Het is wel beter gegaan, want ik kan het nu volledig en dan doet het pijn, eerst kon ik het niet eens volledig omdat het toen te pijn deed. dus ja :P
pi_98896771
Ik doe zelf ook de opleiding Veiligheid & Vakmanschap. Ik doe niveau 3 grondoptreden en heb nu mijn 2e jaar afgerond.
Na de zomervakantie heb ik mijn examens, proeve van bekwaamheid en keuringen. Dan ben ik in december klaar en begin ik als het goed is met de mariniersopleiding in januari-maart(die periode).

Als er vragen zijn wil ik ze graag beantwoorden!
Ik zal binnenkort wel even een post doen over mijn ervaringen binnen de opleiding :)

Groetjes,

Dogtagz
Collectible solid silver personalised..
  vrijdag 1 juli 2011 @ 18:01:07 #14
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_98918097
moet je zeker doen :)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 8 juli 2011 @ 17:01:52 #15
350031 ContraTerreur
Life's a gift.
pi_99207994
Ik begin September V&V Alphen a/d Rijn Niv. 3 :)
  maandag 26 september 2011 @ 16:01:15 #16
354448 zortaw
hoi doei houdoe
pi_102401036
He mensen even snel een vraagje. Ik doe nu zelf VWO maar ik heb enorm interesse in V&V. Ik ben ook zeer geïntereseerd in de opleiding maar mn ouders raden het af (maar ze zeggen geen nee).

Is het echt een moeilijke opleiding (fysiek bedoeld, ben nu 15 en ren 3km in Coopertest) en hoe ziet een normale lesdag eruit?
Bradworst....met zuurkool
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 26 september 2011 @ 20:00:04 #17
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_102410488
Tip van Ome Cobra: maak je VWO af en kijk of er dan vacatures zijn voor Officieren.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 17:31:08 #18
357153 NoRTHeRN-SPiRiT
VeVa 1e jaars niv3
pi_102586012
ik doe nu zelf VeVa niveau 3, richting grondoptreden.

het is echt een leuke opleiding die je echt klaarmaakt voor defensie

ben net terug van 5 dagen stage in schaarsbergen, erg mooi gehad daar!
pi_102612175
Opleiding vrede en veiligheid Defensie

  zondag 2 oktober 2011 @ 22:50:31 #20
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_102633317
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 15:24 schreef Clan het volgende:
Opleiding vrede en veiligheid Defensie

Het ziet er echt niet verkeerd uit hoor.
Goede informatieve film is dit, goede Cameraman geweest en regie.

Zo te zien gaan ze dieper op onderwerpen in dan ik dacht.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zondag 2 oktober 2011 @ 23:47:39 #21
357153 NoRTHeRN-SPiRiT
VeVa 1e jaars niv3
pi_102635918
lijkt inderdaad sterk op wat wij ook op intro bivak in schaarsbergen gedaan hebben.

zitten alleen wel wat meer jong volwassenen bij mij in de opleiding van jaar of 20 die dus naar defensie willen maar geen VEVA diploma hebben. die gaan gewoon na een 3 jarige mbo opleiding nog even 1.5/2.5 jaar naar VEVA opleiding
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 4 oktober 2011 @ 20:56:41 #22
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_102707011
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 17:31 schreef NoRTHeRN-SPiRiT het volgende:
ik doe nu zelf VeVa niveau 3, richting grondoptreden.

het is echt een leuke opleiding die je echt klaarmaakt voor defensie

ben net terug van 5 dagen stage in schaarsbergen, erg mooi gehad daar!
Waar blijkt dat dan uit?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_102708768
Ik heb deze zieltjes ook rond zien lopen in Assen, de laatste amo lichting was 12 man.... Veva echter liepen er met bosjes(uh grote klassen) rond. Maar deze jongens en meisjes moeten ze echt heel snel op een normale opleiding en uit het uniform schoppen.

ten eerste omdat het er gewoon uitziet als een bende kindsoldaten(zijn t ook) en ze zo slap aan t handje gehouden worden dat het gewoon triest is. Net zoals hoe ze de poort uitgaan, olv kaderleden om te gaan kaartlezen/marsen. Zonder hoofddeksel(hebben ze nooit op) en op sportschoenen(op gvt).

Deze opleidingen gaan echt nergens over, heel snel mee kappen en weer terug naar de amo!
pi_102711574
Amo lichting van 12 man? Waren dat ex-veva leerlingen?
Collectible solid silver personalised..
  donderdag 6 oktober 2011 @ 15:09:40 #25
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_102772529
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:23 schreef Bouke-p het volgende:
Ik heb deze zieltjes ook rond zien lopen in Assen, de laatste amo lichting was 12 man.... Veva echter liepen er met bosjes(uh grote klassen) rond. Maar deze jongens en meisjes moeten ze echt heel snel op een normale opleiding en uit het uniform schoppen.

ten eerste omdat het er gewoon uitziet als een bende kindsoldaten(zijn t ook) en ze zo slap aan t handje gehouden worden dat het gewoon triest is. Net zoals hoe ze de poort uitgaan, olv kaderleden om te gaan kaartlezen/marsen. Zonder hoofddeksel(hebben ze nooit op) en op sportschoenen(op gvt).

Deze opleidingen gaan echt nergens over, heel snel mee kappen en weer terug naar de amo!
? Amo bestaat gewoon nog, dit is enkel een voor-traject voor de gewilligen.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 11 oktober 2011 @ 23:51:15 #26
357153 NoRTHeRN-SPiRiT
VeVa 1e jaars niv3
pi_102983321
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 20:56 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Waar blijkt dat dan uit?
blijkt uit ervaringen die ex-veva'ers hebben na hun opleiding.

heb er zelf een gesproken die zegt duidelijk een grote voorsprong te hebben op de AMO.
en 2.5 jaar les van militaire instructeurs uit verschillde onderdelen van de landmacht, marine en luchtmacht is nooit verkeerd voordat je aan de AMO begint ^O^

de opzet van de opleiding is om leerlingen goed op hun defensie cariere voor te bereiden.
eigenlijk is het zo dat dit een opleiding van defensie is, en defensie huurt roc's in voor gebouwen en leraren nederlands, engels, rekenen en llb,

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 21:23 schreef Bouke-p het volgende:
Ik heb deze zieltjes ook rond zien lopen in Assen, de laatste amo lichting was 12 man.... Veva echter liepen er met bosjes(uh grote klassen) rond. Maar deze jongens en meisjes moeten ze echt heel snel op een normale opleiding en uit het uniform schoppen.

ten eerste omdat het er gewoon uitziet als een bende kindsoldaten(zijn t ook) en ze zo slap aan t handje gehouden worden dat het gewoon triest is. Net zoals hoe ze de poort uitgaan, olv kaderleden om te gaan kaartlezen/marsen. Zonder hoofddeksel(hebben ze nooit op) en op sportschoenen(op gvt).

Deze opleidingen gaan echt nergens over, heel snel mee kappen en weer terug naar de amo!
kan zijn dat ze dat in assen zo doen, wij hebben in schaarsbergen op kazerne altijd een hoofd-deksel opgehad en bij gvt altijd gevechtslaarzen aan. alleen bij sporten hadden we sportschoenen aan.

maar dat ze op sportschoenen lopen was voor het scheenbeenvlies, als je geen kisten gewend bent, kun je door ineens hoge kisten te dragen een blessure aan je schenen krijgen. alleen hield onze school zich daar weinig aan.

ga zelf ook liever direct naar de amo, maar dit is de beste kans om in deze tijd een baan bij defensie te krijgen.

p.s. die nieuwe gevechtslaarzen zijn bagger zeg, heb na 3 week al de zool eronder weg...
pi_103076657
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 23:51 schreef NoRTHeRN-SPiRiT het volgende:

[..]

blijkt uit ervaringen die ex-veva'ers hebben na hun opleiding.

heb er zelf een gesproken die zegt duidelijk een grote voorsprong te hebben op de AMO.
en 2.5 jaar les van militaire instructeurs uit verschillde onderdelen van de landmacht, marine en luchtmacht is nooit verkeerd voordat je aan de AMO begint ^O^

de opzet van de opleiding is om leerlingen goed op hun defensie cariere voor te bereiden.
eigenlijk is het zo dat dit een opleiding van defensie is, en defensie huurt roc's in voor gebouwen en leraren nederlands, engels, rekenen en llb,

[..]

kan zijn dat ze dat in assen zo doen, wij hebben in schaarsbergen op kazerne altijd een hoofd-deksel opgehad en bij gvt altijd gevechtslaarzen aan. alleen bij sporten hadden we sportschoenen aan.

maar dat ze op sportschoenen lopen was voor het scheenbeenvlies, als je geen kisten gewend bent, kun je door ineens hoge kisten te dragen een blessure aan je schenen krijgen. alleen hield onze school zich daar weinig aan.

ga zelf ook liever direct naar de amo, maar dit is de beste kans om in deze tijd een baan bij defensie te krijgen.

p.s. die nieuwe gevechtslaarzen zijn bagger zeg, heb na 3 week al de zool eronder weg...
Wat voor gevechtslaarzen heb jij dan gekregen? Die zomerkisten of haix?
Collectible solid silver personalised..
pi_103078857
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2011 23:51 schreef NoRTHeRN-SPiRiT het volgende:

[..]

blijkt uit ervaringen die ex-veva'ers hebben na hun opleiding.

heb er zelf een gesproken die zegt duidelijk een grote voorsprong te hebben op de AMO.
en 2.5 jaar les van militaire instructeurs uit verschillde onderdelen van de landmacht, marine en luchtmacht is nooit verkeerd voordat je aan de AMO begint ^O^

deze vorm van veva is nu 2jaar opgang... Maar idd het bereid je goed voor maar ik vond zelf de amo en v&v (ja ik zeg het goed ;) veel van elkaar te verschillen
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:24:13 #29
357153 NoRTHeRN-SPiRiT
VeVa 1e jaars niv3
pi_103095897
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 15:15 schreef dogtagz het volgende:

[..]

Wat voor gevechtslaarzen heb jij dan gekregen? Die zomerkisten of haix?
we hebben allemaal die haix gekregen.

toen we gingen marsen en iemand 2 keer op me hak trapte lag me zool er al onderweg...

bij de rest van de klas beginnen de zolen ook al los te laten.
geen geweldige laarzen.

heb het nu met alleslijm gelijmt, hopen dat dit het houdt.
pi_103096020
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:24 schreef NoRTHeRN-SPiRiT het volgende:

[..]

we hebben allemaal die haix gekregen.

toen we gingen marsen en iemand 2 keer op me hak trapte lag me zool er al onderweg...

bij de rest van de klas beginnen de zolen ook al los te laten.
geen geweldige laarzen.

heb het nu met alleslijm gelijmt, hopen dat dit het houdt.
Haix zijn prima gevechtslaarzen, heb ze nu al bijna 3 jaar en vanochtend prima op gespeedmarst. Nooit problemen ipv een paar blaartjes af en toe.
Collectible solid silver personalised..
pi_103096141
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 15:09 schreef Pumatje het volgende:

[..]

? Amo bestaat gewoon nog, dit is enkel een voor-traject voor de gewilligen.

Ja de amo bestaat nog, alleen was de laatste opkomst maar 12 man in assen. Ergens volgend jaar is einde.oldskool amo.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 22:33:11 #32
357153 NoRTHeRN-SPiRiT
VeVa 1e jaars niv3
pi_103096433
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:26 schreef dogtagz het volgende:

[..]

Haix zijn prima gevechtslaarzen, heb ze nu al bijna 3 jaar en vanochtend prima op gespeedmarst. Nooit problemen ipv een paar blaartjes af en toe.
dan vraag ik me tog af wat jij dan anders met je gevechtslaarzen doet dan ik?

ik heb zulke:


mischien dat jij een ouder model hebt?
pi_103098853
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 22:33 schreef NoRTHeRN-SPiRiT het volgende:

[..]

dan vraag ik me tog af wat jij dan anders met je gevechtslaarzen doet dan ik?

ik heb zulke:
[ afbeelding ]

mischien dat jij een ouder model hebt?
Mijne zijn ook nog perfect!
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:16:05 #34
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_103099124
De discussie over kisten maar in dat eigen topic houden?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:37:30 #35
357153 NoRTHeRN-SPiRiT
VeVa 1e jaars niv3
pi_103100195
nah, ik denk dat het nu wel klaar is.

ontopic:

heb nu herfst vakantie, maandag over een week gaan we naar harskamp.

krijgen we daar demo's van: luchtmobiel, pantserinfanterie, veldartelerie, luchtdoelartelerie.

tot de kerst bepaald school waar we onze BPV (Beroeps-Praktijk-Vorming) lopen. daarna moeten we kiezen waar we gaan BPV lopen. dit moet bij het onderdeel waar je na je opleiding wil soliciteren.
pi_103106617
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 23:37 schreef NoRTHeRN-SPiRiT het volgende:
nah, ik denk dat het nu wel klaar is.

ontopic:

heb nu herfst vakantie, maandag over een week gaan we naar harskamp.

krijgen we daar demo's van: luchtmobiel, pantserinfanterie, veldartelerie, luchtdoelartelerie.

tot de kerst bepaald school waar we onze BPV (Beroeps-Praktijk-Vorming) lopen. daarna moeten we kiezen waar we gaan BPV lopen. dit moet bij het onderdeel waar je na je opleiding wil soliciteren.
Ja klopt :)
Ik heb ook genoeg meegemaakt dat die kisten soms niet lang volhouden ;)
Zelf heb ik lowa's aangeschaft omdat dat gewoon ideaal is in t veld.
Inderdaad genoeg over kisten ;)

Afgelopen week mijn een-na-laatste BPV gehad voordat de Proeve van Bekwaamheid beginnen. Deze week ook de fit test gehaald> Cluster 4.
Hoewel we gisteren gingen speedmarsen en daar vielen dan wel een aantal mensen uit, dus eigenlijk zegt cluster 4 heel weinig.

Ook opkomst datum gehoord wanneer de EVO voor mij begint. Nu nog solliciteren en psychologisch onderzoek.

De tijd gaat rap voor mij!
Collectible solid silver personalised..
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 12:09:37 #37
357153 NoRTHeRN-SPiRiT
VeVa 1e jaars niv3
pi_103109159
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 09:50 schreef dogtagz het volgende:

[..]

Ja klopt :)
Ik heb ook genoeg meegemaakt dat die kisten soms niet lang volhouden ;)
Zelf heb ik lowa's aangeschaft omdat dat gewoon ideaal is in t veld.
Inderdaad genoeg over kisten ;)

Afgelopen week mijn een-na-laatste BPV gehad voordat de Proeve van Bekwaamheid beginnen. Deze week ook de fit test gehaald> Cluster 4.
Hoewel we gisteren gingen speedmarsen en daar vielen dan wel een aantal mensen uit, dus eigenlijk zegt cluster 4 heel weinig.

Ook opkomst datum gehoord wanneer de EVO voor mij begint. Nu nog solliciteren en psychologisch onderzoek.

De tijd gaat rap voor mij!
oke,

waar ga jij soliciteren als je alles haalt?

ik moet over paar weken stageplaats kiezen voor na de kerst tot de zomervakantie, zit te twijfelen tussen veldartilerie en pantserinfanterie. zitten hier mensen die ervaring hebben met een van deze twee eenheden?
pi_103114160
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 12:09 schreef NoRTHeRN-SPiRiT het volgende:

[..]

oke,

waar ga jij soliciteren als je alles haalt?

ik moet over paar weken stageplaats kiezen voor na de kerst tot de zomervakantie, zit te twijfelen tussen veldartilerie en pantserinfanterie. zitten hier mensen die ervaring hebben met een van deze twee eenheden?
Korps Mariniers(EVO is de opleiding tot marinier).
Collectible solid silver personalised..
pi_103114337
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 12:09 schreef NoRTHeRN-SPiRiT het volgende:

[..]

oke,

waar ga jij soliciteren als je alles haalt?

ik moet over paar weken stageplaats kiezen voor na de kerst tot de zomervakantie, zit te twijfelen tussen veldartilerie en pantserinfanterie. zitten hier mensen die ervaring hebben met een van deze twee eenheden?
In principe heb ik ervaring met beide wapens, maar waar liggen je ambities?
  woensdag 19 oktober 2011 @ 18:15:16 #40
357153 NoRTHeRN-SPiRiT
VeVa 1e jaars niv3
pi_103289234
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 15:43 schreef Clan het volgende:

[..]

In principe heb ik ervaring met beide wapens, maar waar liggen je ambities?
ik wou eerst bij de cavalerie, maar dat is nu onmogelijk.
ik vind het omgaan met groot materieel mooi, maar ook actie.
dus zo kom ik bij pantserinfanterie en veldartilerie
pi_103334025
hey, ik heb een vraagje. Ik doe nu het 3e jaar VMBO TL, als ik volgend jaar het vierde jaar doe, wanneer moet ik me dan aanmelden voor deze opleiding?
pi_103354691
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:53 schreef mezlay2 het volgende:
hey, ik heb een vraagje. Ik doe nu het 3e jaar VMBO TL, als ik volgend jaar het vierde jaar doe, wanneer moet ik me dan aanmelden voor deze opleiding?
Eventjes bellen en je hebt andwoord ;)
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  donderdag 3 november 2011 @ 12:13:48 #43
354448 zortaw
hoi doei houdoe
pi_103910873
Zijn de fysieke eisen zwaar? Afgelopen Cooper had 2550 km en ben 15 nu.
Bradworst....met zuurkool
pi_103915216
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 12:13 schreef zortaw het volgende:
Zijn de fysieke eisen zwaar? Afgelopen Cooper had 2550 km en ben 15 nu.
Dan doe je t wel goed. Aan het eind voor cluster 4(mariniers, luchtmobiel, pantser en cavalerie verkenners) moet je 2700 meter halen.
Collectible solid silver personalised..
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 november 2011 @ 06:59:18 #45
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_104309290
In de "Landmacht" van november staat een stuk over V&V.

http://www.defensie.nl/_s(...)011_tcm46-190552.pdf
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 13 november 2011 @ 21:45:51 #46
211797 Esses
Splendide mendax
pi_104333355
Lessen burgerschap, hersenspoeling in een Starship Troopers jasje?
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  vrijdag 25 november 2011 @ 19:09:02 #47
358242 xRaven
GOTTA GO GOTTA GO
  zaterdag 26 november 2011 @ 17:57:29 #48
211797 Esses
Splendide mendax
pi_104848261
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 21:45 schreef Esses het volgende:
Lessen burgerschap, hersenspoeling in een Starship Troopers jasje?
Niemand geeft antwoord?
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_104853359
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:57 schreef Esses het volgende:

[..]

Niemand geeft antwoord?
Leren, Loopbaan en Burgerschap is afgekort LLB(1 vak). Gewoon een soort maatschappijleer. Ook een hoop geneuzel over politiek en waarom de Nederlandse troepen in afghanistan zitten. Je leert ook bv een hoop voorbereiding. Hoe je het beste kan leren etc.
Collectible solid silver personalised..
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:23:43 #50
211797 Esses
Splendide mendax
pi_104853460
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:21 schreef dogtagz het volgende:

[..]

Leren, Loopbaan en Burgerschap is afgekort LLB(1 vak). Gewoon een soort maatschappijleer. Ook een hoop geneuzel over politiek en waarom de Nederlandse troepen in afghanistan zitten. Je leert ook bv een hoop voorbereiding. Hoe je het beste kan leren etc.
Hehehe, propaganda als in SST dus.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  donderdag 9 februari 2012 @ 21:11:32 #51
367458 repelsteeltje1995
vriendelijke groet, grootvader
pi_107805947
quote:
Ik wil toch nog even duidelijk maken dat llb een civiel vak is en bij iedere opleiding verplicht is. Je leert er wat er bij komt kijken als je op jezelf gaat en hoe je slim je werk kan inplannen. Dus wat bedoel je me propoganda? Ik snap ook niet goed waar al die negativietijd vandaan komt. Het is een hele gave opleiding waarin je veel leert. Kom anders een kijken!
je opa
pi_121714249
Ik ben 15 en wil een baan in de landmacht, ik zit nu in examenjaar en wil dus veiligheid en vakmanschap doen, maar ik ben 1.63 en niet zo zwaar en ik wil het liefst de infanterie doen, sporten vind ik wel leuk om te doen! Heb ik kans om erbij te komen?
pi_121714661
Ik ben trouwens een meisje.
  Moderator vrijdag 18 januari 2013 @ 14:52:48 #54
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_121722630
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 11:05 schreef PatatjexMayo het volgende:
Ik ben 15 en wil een baan in de landmacht, ik zit nu in examenjaar en wil dus veiligheid en vakmanschap doen, maar ik ben 1.63 en niet zo zwaar en ik wil het liefst de infanterie doen, sporten vind ik wel leuk om te doen! Heb ik kans om erbij te komen?
Meld je aan en doe de keuring.
pi_121729344
Toen ik de keuring deed moest je voor een cluster 4 functie 1,65 zijn. Als je een goed antwoord op je vraag wilt zou ik gewoon bellen met een voorlichter of je opgeven voor een voorlichting. Houd alleen wel in je achterhoofd dat er ook nog andere functies zijn behalve infanterist mocht je aan bepaalde eisen niet voldoen. En de eisen voor Veiligheid en Vakmanschap zijn niet erg hoog, als je redelijk fit bent haal je dat waarschijnlijk wel. Al kun je volgens mij beter direct bij de KL solliciteren maar dat is een ander verhaal.

http://www.werkenbijdelan(...)of-solliciteren.html
of 0800-0124

succes!

[ Bericht 16% gewijzigd door vlasakker op 18-01-2013 17:26:37 (aanvullende info) ]
pi_121729424
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 11:18 schreef PatatjexMayo het volgende:
Ik ben trouwens een meisje.
Inb4 pics enzo :')
Blood Sugar Sex Magik
  Moderator vrijdag 18 januari 2013 @ 17:28:24 #57
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_139585714
Wat leren ze je daar eigenlijk qua normen en waarden? Hier in Groningen zit ik wel een bij zulke veva figuren in de bus en ik heb nog nooit zo,n asociaal (ook niet bijster slim) zooitje gezien.. Ik vindt het toch wel enigzins verontrustend dat zulke figuren ons land moeten kunnen verdedigen
pi_139590389
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 11:05 schreef PatatjexMayo het volgende:
Ik ben 15 en wil een baan in de landmacht, ik zit nu in examenjaar en wil dus veiligheid en vakmanschap doen, maar ik ben 1.63 en niet zo zwaar en ik wil het liefst de infanterie doen, sporten vind ik wel leuk om te doen! Heb ik kans om erbij te komen?
Lengte is volgens mij een richtlijn.
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 2 oktober 2014 @ 17:18:37 #60
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_145130957
Minder opleidingscentra met VeVa

Nieuwsbericht | 02-10-2014 | 15:41

Het aantal Regionale Opleidingscentra dat de opleiding Veiligheid en Vakmanschap (VeVa) verzorgt, daalt volgend schooljaar van 30 naar 19. Wel werken Defensie en de overblijvende ROC's samen bij opleidingen die aansluiten bij de door- en uitstroom van Defensiepersoneel.

Door het grote aantal opleidingscentra dat nu VeVa-opleidingen aanbiedt, is de spreiding van leerlingen erg groot. Dat zorgt vooral bij de technische opleidingsrichtingen voor te kleine klassen die daardoor te duur zijn. Om grotere klassen en dus meer geld te krijgen voor onderwijsleermiddelen besloten Defensie en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het aantal ROC's waar de VeVa wordt gegeven terug te brengen. De 19 overblijvende opleidingscentra blijven wel over het gehele land verspreid.

Verdwijnende VeVa-opleidingen

Regio Noord: de opleidingen bij ROC Flevoland, het Horizoncollege en het Drenthecollege;
Regio Midden: de opleidingen bij het ID-college, Rijn-IJssel, Aventus en MBO Amersfoort;
Regio Zuid: de opleidingen bij ROC de Leijgraaf, ROC ter Aa, ROC Gilde en het Arcuscollege.

Inhoud opleiding

De mbo-opleiding Veiligheid en Vakmanschap bereidt jongeren na het vmbo voor op een baan binnen Defensie. De opleiding op mbo-niveau 2, 3 of 4 is een prima opstap voor een baan als soldaat, matroos, marinier, korporaal of onderofficier. Afhankelijk van het niveau beslaat VeVa 18 tot 48 maanden. Momenteel volgen 6.000 jongeren de opleiding.

Militairen die Defensie verlaten of juist intern willen doorstromen, kiezen bij de ROC's waarmee Defensie samenwerkt vaak voor studies zoals beveiliging, ICT, logistiek/handel en Sport & Bewegen.

Bron: http://www.defensie.nl/ac(...)dingscentra-met-veva
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')