abonnement Unibet Coolblue
pi_113493971
Bij de klanken van Radio Tour de France op mijn werk moet ik onwillekeurig terug denken aan al die keren dat ik in de zomervakantie ergens op een strand of aan een plas ingespannen naar een radiootje lag te luisteren, benieuwd of er weer een landgenoot zou winnen. Vooral als de toeterende trompet tune de apotheose inzette en het opgewonden commentaar afgewisseld werd met het geluid van de gebroeders Brouwer (of welke koperblazers dan ook) ging mijn hart sneller kloppen.
Ook waren dit de enige weken in het jaar dat je vrijwillig naar Franse chansons luisterde en woorden als “ravitaillering” hoorde langskomen. Prachtig vond ik het en vind ik het eigenlijk nog steeds, hoewel het wielrennen zelf me elk jaar wat minder gaat boeien.
Vandaag vertelde de commentator wat een moeilijke onderneming die ravitaillering eigenlijk is. Een soort chaotisch punt in de koers. Renners moeten oppassen dat ze elkaar niet in de wielen rijden en sommigen grijpen zelfs mis en laten het tasje met brood en banaan (?) al vloekend op het hete asfalt vallen.
Iets wat mij vorige week gelukkig niet overkwam. Op de fiets naar mijn werk werd ook ik namelijk geravitailleerd. Volkomen onverwacht zelfs. Vanaf een afstandje zag ik de soigneur al staan, naast zijn auto in de berm. Niet met een lunchpakketje, maar met een krant.
Als een volleerde renner greep ik hem uit de lucht en bedankte de man voor de moeite.
Misschien dat er de volgende keer ook een mannetje met een beker warme koffie kan staan?
Een betere start van de dag kan ik me niet voorstellen.

Bron: http://vandiedingen.blogspot.be/2007/07/ravitaillering.html

[ Bericht 0% gewijzigd door JC14 op 28-06-2012 00:20:14 ]
  donderdag 28 juni 2012 @ 14:26:28 #127
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_113510622
Bron: NRC Handelsblad

quote:
Tourtune was bedoeld voor leger

Benno Roozen

Rein van den Broek kan er jaarlijks van op vakantie. Van de tune Trumpet Cross die hij componeerde voor defensie, maar vanaf zaterdag elke dag klinkt tijdens Radio Tour de France.

Het is zomer 1981. Trompettist Rein van den Broek (nu 66) komt thuis van een dag muziekopnamen in een studio in Hilversum. Ze hebben onder meer het nummer Trumpet Cross opgenomen. In opdracht van defensie. De muziek - met veel en snelle trompetten - is bedoeld voor een film om officieren te werven voor het leger. Niets wijst erop dat deze muziek ooit dé tourtune bij uitstek wordt. Vanaf komende zaterdag weer elke dag op de radio bij Radio Tour de France.

Van den Broek luistert 's avonds in zijn achtertuin de opnamen nog eens op zijn gemak af. Lekker hard. Overbuurman Herman van der Velden (nu 70) komt langs. Van den Broek en Van der Velden kennen elkaar van de tennisclub en van kaartavondjes. Herman is muzieksamensteller bij de NOS. Hij zocht jarenlang de muziek uit voor Langs de Lijn, Met het oog op morgen, en Radio Tour de France. Hij hoort over de heg de muziek van Rein en denkt: hé, een leuke tune voor 'Radio Tour'. Of hij het mag gebruiken? Ja, maar pas als de muziek in de film is gebruikt, krijgt Rein te horen als hij defensie belt. Het duurt maanden en maanden. De film komt er uiteindelijk nooit. En daarmee is de weg vrij voor de NOS om Trumpet Cross in te zetten als tune voor Radio Tour de France. Vanaf 1983.

Muziekmaat en medecomponist Paul Natte (nu 67): ,,Rein en ik hebben Trumpet Cross geschreven voor dynamische beelden en gebeurtenissen. Pakkend en boeiend. Dat had dus voor defensie kunnen zijn. Maar voor de wielersport past het ook. ,,Verbaasd? Nee. Wel trots. Dat het nummer is uitgegroeid tot een icoon. Hoor je Trumpet Cross, dan dénk je aan wielrennen. Of je wilt of niet."

Componist en trompettist Rein van den Broek: ,,Mijn enige wens is dat de NOS het ook op TV gaat gebruiken." De inkomsten voor het jaarlijks gebruik van zijn tune zouden daarmee zomaar verdrievoudigd worden. Van den Broek is open als het gaat om de jaarlijkse inkomsten voor zijn tune. ,,Tussen 4.000 en 5.000 euro. Trumpet Cross loopt inmiddels dertig jaar." Paul Natte is éven open: ,,een honderdje of zes" vangt hij jaarlijks voor Trumpet Cross. Het inkomstenverschil tussen Van den Broek en Natte is te verklaren. Van den Broek betaalde destijds de studio en de muzikanten. Natte was dirigent en arrangeur.

Rein van den Broek (ooit lid van het vermaarde Ekseption) kan er elk jaar van op vakantie. En behoorlijk ook. Nog steeds. ,,Als we naar Frankrijk rijden, en Radio Tour de France staat aan, dan zeg ik tegen mijn vrouw: we kunnen weer tanken op kosten van de NOS." Ook Natte gaf regelmatig een rondje als de muziek weer door de Franse campingluidsprekers schalde. De heren zijn ook makers van Tarantuella, de muziek die in Radio Tour de France te horen is als de wielrenners aankomen. ,,Die muziek wordt dagelijks tussen de 5 en 7 minuten gedraaid in het finishverslag. Dat gaat lekker hard."

Ook Hans Hogendoorn (nu 64) ziet Trumpet Cross als een van de 'übertunes' van de Nederlandse radio. Hogendoorn is sinds jaar en dag 'de stem' van Radio 1 en de NOS. ,,Buiten is het achttien graden, binnen zit John Jansen van Galen" is ingesproken door Hans Hogendoorn. ,,Totdat Trumpet Cross werd gekozen, had Radio Tour de France elk jaar een andere begin- en eindtune. Maar toen Trumpet Cross er eenmaal was, is het nooit meer weggegaan."
Grappig om te lezen hoe toevallig dit soort dingen tot stand komen. De tune voor het leger en de overbuurman die toevallig muzieksamensteller is.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_113590777
De tunes zijn begonnen *O*
pi_113593973
Godver wat hebben ze met Radio Tour gedaan :r :r :r :r :r :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
  Moderator zaterdag 30 juni 2012 @ 15:03:53 #130
9859 crew  Karina
Woman
pi_113594010
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 15:02 schreef TLC het volgende:
Godver wat hebben ze met Radio Tour gedaan :r :r :r :r :r :r
Wat is er mee? Ik heb de tv aan, nog niet geluisterd.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_113594166
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 15:02 schreef TLC het volgende:
Godver wat hebben ze met Radio Tour gedaan :r :r :r :r :r :r
Ze hebben em gewoon in de Radio1 Sportzomer zitten. Dat programma draait dagelijks van 10.00 tot 23.00 en is alle sporten en nieuws omvattend.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 15:42:20 #132
314680 LDS
El-Dee-Es
pi_113595182
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 15:02 schreef TLC het volgende:
Godver wat hebben ze met Radio Tour gedaan :r :r :r :r :r :r
Inderdaad, hier was ik al bang voor, dat ze het gewoon in dat Sportzomer gedoetje zouden doen. NOS :r :r :r :r :r
Al mot ik kruupe op blote voeten gaan, ik wil nog een keer de Sint Stevens heuren slaan!
Forza Eniesee!
  Moderator zaterdag 30 juni 2012 @ 15:43:45 #133
9859 crew  Karina
Woman
pi_113595229
Ik heb even geluisterd en zat te wachten op "Radio Tour de France, NOS Radio 1" maar volgens mij komt dat niet meer, geluid van de tv maar weer aangezet.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_113597271
De NOS van Arno Vermeulen heeft gewoon Radio Tour de France opgewacht in de bosjes, daarna te voorschijn gesprongen, het verkracht en het daarna voor dood in de bosjes achtergelaten :r
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_113601252
het is gewoon radio tour de france hoor, maar dan in de sportzomer(samenwerking van alle omroepen. daarom zijn in alle jingles "nos" weggelaten omdat het niet alleen nos is.
leven zoals het leven is
  zondag 1 juli 2012 @ 12:55:00 #136
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_113624938
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 18:51 schreef Jason22 het volgende:
het is gewoon radio tour de france hoor, maar dan in de sportzomer(samenwerking van alle omroepen. daarom zijn in alle jingles "nos" weggelaten omdat het niet alleen nos is.
Voor de gemiddelde Fok!ker zijn zulke veranderingen nauwelijks te behappen en leiden tot zware klachten van depressieve aard.

Zo ook bij mij, al had ik het wel zien aankomen. Maargoed, ik zocht al jaren een goede reden om niet meer te hoeven luisteren naar wat ooit het hoogtepunt van het jaar was.
Wie dit leest is gek
  zondag 1 juli 2012 @ 14:11:06 #137
10721 dolfg
RegiZeur
pi_113627496
Briljant, maanden vergaderen en dan als compromis overal NOS uit de tunes slopen, zodat er geen jingle nog klinkt zoals zou moeten. De sportzomer is een soort Russische moloch geworden die alles om zich heen opvreet. Nu is zelfs het sportprogramma van het jaar 'Radio Tour de France' ten prooi gevallen aan deze stompzinnige sportzomer actie.
[i]Rare jongens, die Nederlanders....[/i]
  zondag 1 juli 2012 @ 15:55:24 #138
314680 LDS
El-Dee-Es
pi_113631112
Leuk, die intermezzo's over Ethiopische jazz :r :r :r
Al mot ik kruupe op blote voeten gaan, ik wil nog een keer de Sint Stevens heuren slaan!
Forza Eniesee!
  zondag 1 juli 2012 @ 17:09:29 #139
199823 TheZapster
Don't hassel The Hoff
pi_113634218
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 18:51 schreef Jason22 het volgende:
het is gewoon radio tour de france hoor, maar dan in de sportzomer(samenwerking van alle omroepen. daarom zijn in alle jingles "nos" weggelaten omdat het niet alleen nos is.
Wat lul jij nou weer man :')

Ik heb het net 3 uur lang aangehad en alleen maar gelul over politiek of files en Ethiopische jazz. Waar zijn de Franse liedjes, waar zijn de Franse jingles? De hele sfeer is uit het programma.
pi_113636216
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 18:51 schreef Jason22 het volgende:
het is gewoon radio tour de france hoor, maar dan in de sportzomer(samenwerking van alle omroepen. daarom zijn in alle jingles "nos" weggelaten omdat het niet alleen nos is.
:')
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zondag 1 juli 2012 @ 18:30:29 #141
314680 LDS
El-Dee-Es
pi_113637517
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 17:55 schreef TLC het volgende:

[..]

:')
quote:
13s.gif Op zondag 1 juli 2012 17:09 schreef TheZapster het volgende:

[..]

Wat lul jij nou weer man :')

Ik heb het net 3 uur lang aangehad en alleen maar gelul over politiek of files en Ethiopische jazz. Waar zijn de Franse liedjes, waar zijn de Franse jingles? De hele sfeer is uit het programma.
Inderdaad, wat een gelul. Tourflitsen veel minder vaak, alleen op het einde een beetje meer. Maar geen franse liedjes, veel meer gelul over andere onderwerpen. Zo zonde.
Al mot ik kruupe op blote voeten gaan, ik wil nog een keer de Sint Stevens heuren slaan!
Forza Eniesee!
pi_113671455
Doen er eens veel Nederlanders met potentie mee en dan verneukt de NOS Radio Tour de France tot op het bot.
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 2 juli 2012 @ 17:15:22 #143
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_113678731
Tourflits, Tourflits, Tourflits

:') :') :') :'(

NOS Radio Tourflits, Tourflits, Tourflits

:) :) :) O+

Omroeppolitiek > Traditie. Te triest voor woorden.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  maandag 2 juli 2012 @ 21:52:09 #144
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_113692091
Hier een verhaal over de manier waarop er snel nog iets meer tourgevoel in de uitzendingen is gebracht op de openingsdag van de tour.

http://www.jingleweb.nl/i(...)de-tourflits-jingle/

Zat net nog te luisteren naar het verhaal van Hans Hoogendoorn op de Radio Tour de France-cd over de geschiedenis van de Tourflits. Terecht omschreven als een radiomonument.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  maandag 2 juli 2012 @ 22:04:36 #145
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_113692842
Vanmiddag voor het eerst geluisterd. Ik vind er geen zak meer aan.
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_113693137
Kijk qua praattijd over de Tour is er eigenlijk weinig veranderd, maar de sfeer is zeker weg. Vroeger was het 4 uur lang (van 14.00 tot 18.00) echt alleen maar de Tour. Franse muziek, Tourspecifieke dingen en de vele flitsen. Buiten dat programma om werd er de hele dag (op 22.00 tot 23.00 uur na natuurlijk) geen aandacht aan de Tour besteed. Nu is het meer over de dag verdeeld. Je hoort de hele dag door reportages uit de Tour en stukjes over de Tour, maar van 14.00 tot 18.00, wanneer het er in de etappe zelf toe doet, hoor je echt veel minder en dat verpest de sfeer toch wel een beetje.

Ik begrijp de opzet zeker en ik vond het tot nu toe ook zeker geslaagd, maar tijdens de etappes mogen ze echt wel wat dingen gaan veranderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheArt op 03-07-2012 00:06:28 ]
pi_113693276
Vanmiddag ook een kleine 2 uur geluisterd. Wat betreft inhoud weinig verschil maar ik miste de Tour sfeer.
pi_113700888
teveel politiek geleuter tussendoor wat vroeger volgens mij niet zo was..
  woensdag 4 juli 2012 @ 15:09:58 #149
318507 Jester65
Stay frosty
pi_113762042
Tja, het is niet meer wat het was. Nu moet ik zeggen dat ik me de afgelopen weken al ergerde aan de Sportzomer, met Tom van 't Hek en z'n 'grappige' toontje, maar nu is het helemaal erg geworden.
pi_113764070
Ik vind die hele 'radio 1 sportzomer' ook helemaal niks. Tijdens het EK voegde het weinig toe om al vanaf 10.00 te beginnen aangezien de eerste wedstrijden pas om 18.00 begonnen, nu met de tour is dus ook het prachtige radio tour om zeep geholpen. En al die quasi leuke rubriekjes...echt tenenkrommend: 'de klaaglijn (met Tom van 't Hek)', 'de oranjesoap', twitterberichtjes van mensen uit 't land voorlezen, om nog maar te zwijgen over die irritante jingle en voice-over ("U luistert naar de radio 1 sportzomer!!") die veel te vaak voorbij komen.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')