abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 14 juni 2011 @ 20:53:06 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_98173406
Vorige topics:
Maleisië
Maleisië #2
Maleisië #3

Hier weer verder over het mooie Maleisië :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:17:50 #2
62913 Blik
The one and Only!
pi_98175111
Afteltopic!

Nog 3 weken en 1 dag!
  dinsdag 14 juni 2011 @ 23:16:55 #3
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_98182836
ik win!
nog een een week en een halve dag :)

(net geboekt)

Blik: Waar ga jij de eerste 2 weken van je reis heen? Dan ben ik er ook nog :) Kunnen we aan de thee (of toch maar bier...)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 15 juni 2011 @ 00:33:30 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_98185966
Yeah ook net geboekt :D. Nog twee en een halve week!

Eerst doorvliegen naar Kuching, daar drie nachten (dagje orang oetans kijken, dagje jungle), dan vliegen naar Penang/Georgetown, vier nachten, dan zes nachten Langkawi....

Hier :D
https://www.thedanna.com/index.php

En uiteindelijk nog drie dagen KL.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:30:56 #5
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_98194574
Leuk hoor speknek! Hele leuke afwisseling in wat je gaat doen! super!

4 nachten penang is wel lang trouwens.... ik denk dat 1 dag georgetown en een dag een autootje huren en rondrijden (naar dat grote tempelcomplex) genoeg is. strand is daar niet zo boeiend, zeker niet als je nog naar langkawi gaat.

Wat niet wil zeggen dat je je niet kunt vermaken voor 4 nachten hoor, zo lang ben ik ook geweest maar was eigenlijk te lang, en kwam beetje omdat we niet wisten wat we verder zouden doen.

het is wel heeel erg leuk om daar op die foodmarket te eten. echt een aanrader. Goed eten, en wij zijn er niet ziek van geworden in ieder geval.
en ik vind georgetown niet echt een stad om als vrouw alleen te lopen in het donker. Er zal niet gauw wat gebeuren, maar KL voelde voor mij veiliger. Waarschijnlijk ga je je vrouw niet alleen laten maar nja wilde het gewoon ff zeggen ;-)

oh en oerang oetans zijn leuk!!! Ik had er op een gegeven moment een een paar meter achter me staan. die keek me echt zo aan van zo, waarom maak jij geen foto van mij maar wel van al die andere apen? (ik was bang voor hem/haar hihi)
ik zal zo es kijken of ik die foto kan uploaden die ik toen toch maar gemaakt heb
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  woensdag 15 juni 2011 @ 11:51:51 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_98195278
Mooi om te horen :). En Georgetown, tsja, zaten te twijfelen tussen dagje extra Kuching of dagje extra Georgetown, beiden heb je volgens mij vrij snel gehad maar nu gaan we ws. gewoon wat later naar Georgetown en zo vroeg mogelijk naar Langkawi.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 15 juni 2011 @ 15:01:26 #7
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_98202834
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 11:51 schreef speknek het volgende:
Mooi om te horen :). En Georgetown, tsja, zaten te twijfelen tussen dagje extra Kuching of dagje extra Georgetown, beiden heb je volgens mij vrij snel gehad maar nu gaan we ws. gewoon wat later naar Georgetown en zo vroeg mogelijk naar Langkawi.
klinkt als een goed plan!
ach, t is verder geen straf hoor, georgetown..... ;-)

teeering zeg, ik bel net even de maleisische ambassade of ik mn medicijnen mag meenemen en wat ik daar dan voor moet doen. pfff.... ik moet echt 16 handtekeningen verzamelen. Anders geloven ze me niet bij de douane zegt de meneer van de ambassade...

geen dope mee dus ;-)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_98212747
Bako N.P. is makkelijk zonder gids te doen (volg de pijlen :P ) en een nachtje blijven slapen maakt het geheel wel een stuk releaxter...

Waar je alleen even goed naar moet kijken is het vertrekpunt van de bus vanuit Kuching. Dat staat niet echt supergoed aangegeven.
Pak zo vroeg mogelijk de bus, probeer een bootje met meerdere mensen te regelen en spreek met je mannetje van het bootje af hoe laat hij jullie weer op moet pikken zodat je je laatste bus niet mist ;)

over 3 maanden is het weer zover *O*
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  woensdag 15 juni 2011 @ 20:40:35 #9
62913 Blik
The one and Only!
pi_98219434
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 23:16 schreef Murmeli het volgende:
ik win!
nog een een week en een halve dag :)

(net geboekt)

Blik: Waar ga jij de eerste 2 weken van je reis heen? Dan ben ik er ook nog :) Kunnen we aan de thee (of toch maar bier...)
Eerste 2 weken zit ik in het noorden van Borneo. Sipadan, Kinabatangan, KK en Brunei.

Verder staan Kuching, Bako NP, Singapore en Perhentians in de planning. En misschien ook naar Georgetown, een collega waar ik nu mee samenwerk komt daar vandaan en had wel leuke tips
  vrijdag 8 juli 2011 @ 13:27:28 #10
8369 speknek
Another day another slay
pi_99196274
Borneo was supertof! Zit nu in Georgetown maar vind het vooralsnog wel een beetje een straf. Wat een intens vochtige hitte! Als ik ergens een vies plasje water naast de weg zie liggen moet ik me tegenhouden er niet in te gaan liggen, hoe ga je ermee om?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 13:34:26 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_99196578
Ik vond Bako NP wel heel leuk met gids. Had een Iban die geboren was in een longhouse en dus veel wist over de bomen e.d. Allemaal dingen waar je zonder gids langsrent zonder te weten wat het is. En het scheelt toch ook weer geregel met de boot en alles (niet dat dat heel moeilijk is, maar toch, minder zorgen = meer plezier).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 10:11:07 #12
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_99235356
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 13:27 schreef speknek het volgende:
Borneo was supertof! Zit nu in Georgetown maar vind het vooralsnog wel een beetje een straf. Wat een intens vochtige hitte! Als ik ergens een vies plasje water naast de weg zie liggen moet ik me tegenhouden er niet in te gaan liggen, hoe ga je ermee om?
Ik vond georgetown ook niet heel boeiend. Je zou een auto kunnen huren, rondje eiland rijden is leuk, en naar de kek lok si tempel (oid)
Qua hitte: accepteren dat je vies en plakkerig bent TOT je weer in NL bent, is dat wat?

Ik zit nu op de perhentians (grote eiland), al bijna een week :@ ben aan het duiken geslagen, en aangezien ik nogal moeite heb met de hoeveelheid informatie, duurt t een beetje lang, en echt erg vind ik t hier niet ;)

Hierna naar de cameron highlands, dan melaka en tussendoor nog wat kleinere plaatsen bezoeken. En dan moet ik weer n beetje nasturen huis :( stom. Ik wil eigenlijk langer blijven, kan ik op mn gemak de hele duikcursus afmaken ipv alleen tot 12 m enzo ;)

Heerlijke luxeproblemen, hihi
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  zaterdag 9 juli 2011 @ 10:23:36 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_99235578
ik ben er al een beetje achter, gewoon de spaanse methode; 's ochtends heel vroeg op, 's middags in de airco een dutje doen en er 's avonds weer op uit. Moet je nog steeds drie keer douchen op een dag, maar het is te doen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 10:30:16 #14
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_99235668
Hihi :)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  zondag 10 juli 2011 @ 21:44:30 #15
334361 Dreaming-of-Paris
and the rest of the world.
pi_99296087
Nog 10 dagen voor mij en dan kan voor mij de reis beginnen :D.
pi_99311055
Gaan er nog mensen naar sipadan?
Clientenbond over zorgverzekeringen vergelijken. Alle info over zorgverzekeringen, zoals over de menzis zorgverzekering 2016
  dinsdag 12 juli 2011 @ 03:27:36 #17
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_99353771
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 21:44 schreef Dreaming-of-Paris het volgende:
Nog 10 dagen voor mij en dan kan voor mij de reis beginnen :D.
Gemeen! Dan kom ik net terug :(

Veel plezier!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  dinsdag 12 juli 2011 @ 10:45:42 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_99358220
Langkawi is niet een hele erge straf moet ik zeggen..
(alleen de prijzen zijn even wennen)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 12:31:48 #19
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_99361712
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 10:45 schreef speknek het volgende:
Langkawi is niet een hele erge straf moet ik zeggen..
(alleen de prijzen zijn even wennen)
Alcohol prijzen bedoel je? Ik vond het één groot feest na 7 weken in Johor Bahru en Singapore te hebben gezeten :+
  dinsdag 12 juli 2011 @ 15:56:08 #20
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_99369811
Koud in de cameron highlands!
Je kunt het ook gewoon lekker weer noemen, denk graad of 20. Maar geen plak en zweetweer. Wel heerlijk fruit en heerlijke groente
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_99377988
Toe maar hier ook al een topic over :) Volgend jaar ga ik een half jaar door Azie reizen. Alleen nu heb ik misschien ook het plan om naar Borneo te gaan, de jungle, orang oetans. Alleen is het voor mij nogal onduidelijk waar je dan ongeveer moet zitten? Het liefst zo goedkoop mogelijk omdat ik ga backpacken. Ik kom nu door indonesie maleisie vietnam thailand.

Ben benieuwd naar de tips :)
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  woensdag 13 juli 2011 @ 08:43:50 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_99401431
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 12:31 schreef chriztiaan het volgende:

[..]

Alcohol prijzen bedoel je? Ik vond het één groot feest na 7 weken in Johor Bahru en Singapore te hebben gezeten :+
Alles, zit hier in werkelijk prachtig vijf sterren resort, maar de prijzen zijn Europees. Als je gewend bent een maaltijd voor 3,50 euro pp bij een hawker centre te krijgen, laat 35 euro wel een wat ongemakkelijk gevoel in je kont achter. Ook gelijk problemen met een gemaxte cc toen we hier aankwamen :').
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 13 juli 2011 @ 09:07:58 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_99401767
Ik heb groot respect voor backpackers, want met een levensgrote rugzak door de vochtige hel van de tropen struinen, om vervolgens ook niet aan de hitte te kunnen ontsnappen op je smerige kamertje zonder airco die je deelt met stinkende, snurkende mensen... ik houd ontzettend van reizen maar daar zou ik echt wat levensvreugde aan verliezen.

Voor mensen die wel geld hebben kan ik de Pullman Kuching aanraden. Net nieuw dus ze doen allemaal promos, en dan heb je zo een vijfsterrenhotel in het centrum van de stad voor de prijs van een Parijse hostel.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_99404886
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:07 schreef speknek het volgende:
Ik heb groot respect voor backpackers, want met een levensgrote rugzak door de vochtige hel van de tropen struinen, om vervolgens ook niet aan de hitte te kunnen ontsnappen op je smerige kamertje zonder airco die je deelt met stinkende, snurkende mensen... ik houd ontzettend van reizen maar daar zou ik echt wat levensvreugde aan verliezen.
Als je jong bent, geen geld hebt en toch iets wilt... dan overleef je ook dat wel weer :)
pi_99425783
Deze zomer voor het eerst met een backpack reizen, ben benieuwd of het bevalt.
Clientenbond over zorgverzekeringen vergelijken. Alle info over zorgverzekeringen, zoals over de menzis zorgverzekering 2016
  donderdag 14 juli 2011 @ 02:48:22 #26
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_99441900
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 09:07 schreef speknek het volgende:
Ik heb groot respect voor backpackers, want met een levensgrote rugzak door de vochtige hel van de tropen struinen, om vervolgens ook niet aan de hitte te kunnen ontsnappen op je smerige kamertje zonder airco die je deelt met stinkende, snurkende mensen... ik houd ontzettend van reizen maar daar zou ik echt wat levensvreugde aan verliezen.

Voor mensen die wel geld hebben kan ik de Pullman Kuching aanraden. Net nieuw dus ze doen allemaal promos, en dan heb je zo een vijfsterrenhotel in het centrum van de stad voor de prijs van een Parijse hostel.
Ik doe de tussenweg: wel backpack, maar meestal een kamer voor mezelf, en ik kan niet tegen airco, dus ik ga voor kamers met ventilators.

Zit nu ff kut, want dunne muur en ligt n snurkert naast me. Hopelijk sterft die op tyft ie op, anders ga ik vannacht ergens anders slapen.

En ik heb geen last van sjouwen met de hitte. In zoverre: hoeveel moet je nu sjouwen? Van de bushalte naar een taxi, of als t maar n klein stukje is, loop je meteen naar een slaapplek door. En met n koffer sjouwen lijkt me veel kutter :@

Ik vind t zonde om voor 50 euro per nacht te slapen. Dan ben ik alleen daaraan al 1500 euro kwijt :( dat geef ik liever uit aan wat leuks (duiken oid, dingen bekijken)

En blijf jij de hele vakantie op 1 plek dan? Of hoe werkt dat? Ik meestal n dag of 4....
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 14 juli 2011 @ 06:40:05 #27
8369 speknek
Another day another slay
pi_99443674
Nee ook zoiets. Drie dagen kuching, vijf dagen georgetown, zes dagen langkawi, twee dagen KL. En hier op Lkwi gaan we een scootertje huren. Alles tussendoor met AirAsia, tegen die prijzen kan geen boemeltreintje op en je bent er een stuk sneller.
Ik vind zelf een koffer prettiger want alles dat tegen m'n bezwete lichaam aanplakt vind ik te veel (zelfs m'n cameratas houd ik dan in m'n hand ipv over m'n schouder). Horses for courses natuurlijk, ik kan echt niet tegen vochtigheid.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_99446832
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 02:48 schreef Murmeli het volgende:
En ik heb geen last van sjouwen met de hitte. In zoverre: hoeveel moet je nu sjouwen? Van de bushalte naar een taxi, of als t maar n klein stukje is, loop je meteen naar een slaapplek door. En met n koffer sjouwen lijkt me veel kutter :@
Mee eens, hoewel een koffer met wieltjes weer makkelijker is als de ondergrond vlak is.

Ik vraag me trouwens af of iedereen met een backpack automatisch een backpacker is. Ik dacht dat met een ´backpacker´ een reiziger werd bedoeld die bewust de hele dag alle baggage bij zich heeft. Op die manier kan hij/zij gebieden bereiken die voor de gewone toerist niet bereikbaar zijn, bijvoorbeeld omdat het 2 dagen kost en er geen begaanbare autoweg is.
pi_99535943
Maleisië is interessant. Na diverse keren heb ik er wel het e.e.a. van mee gekregen. De Perhentian Eilanden vond ik super en een hoogtepunt maar ook in het minder bekende Kota Bharu heb ik me vermaakt. Weinig toeristen en goed om het Maleisische stadsleven wat te zien.
Kijk ook eens op <a href="http://www.golaos.nl" rel="nofollow" target="_blank">www.golaos.nl</a>
pi_100140088
Ik heb dit topic opgezocht omdat ik ineens een beetje Maleisië-heimwee voelde. Ben er in juni geweest en vond het echt fantastisch! Onze reis ging van Kuala Lumpur naar de Taman Negara (Tanah Rata, aan de andere kant van de rivier), Perhentian Besar (het grote eiland, werkelijk prachtig), de Cameron Highlands, Melaka en nog weer terug naar Kuala Lumpur. Wat me echter het meest is bijgebleven zijn niet de plekken, maar de mensen en het eten. Ik zou zo weer gaan - maar voorlopig zal dat wel niet gebeuren, aangezien er nog zo veel meer te ontdekken is.

Veel plezier als je nog gaat!
pi_100141269
Krijg ik net een mailtje van AirAsia:

Dear Valued Guest,

AirAsia regrets to advise that our flight AK6036, scheduled to depart from Kuching to Kota Kinabalu at 12.25pm (1225 hours) on 11 SEPTEMBER 2011, has unfortunately been rescheduled. The new departure time is at 6.10am (0610hours) and it arrives in Kota Kinabalu at 7.35am (0735 hours), local time.

Dat wordt dus vroeg opstaan :( het voordeel is dat we nu de hele dag in KK kunnen doorbrengen wat anders een 'verloren' dag was (al had ik dat toch liever gehad dan om half 5 uit bed...)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 31 juli 2011 @ 19:46:08 #32
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_100166125
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 23:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Krijg ik net een mailtje van AirAsia:

Dear Valued Guest,

AirAsia regrets to advise that our flight AK6036, scheduled to depart from Kuching to Kota Kinabalu at 12.25pm (1225 hours) on 11 SEPTEMBER 2011, has unfortunately been rescheduled. The new departure time is at 6.10am (0610hours) and it arrives in Kota Kinabalu at 7.35am (0735 hours), local time.

Dat wordt dus vroeg opstaan :( het voordeel is dat we nu de hele dag in KK kunnen doorbrengen wat anders een 'verloren' dag was (al had ik dat toch liever gehad dan om half 5 uit bed...)
Kan trouwens geen kwaad om contact op te nemen met Air Asia dat je liever op de vlucht wilt die om 13:40 vertrekt.
Air Asia geeft in de voorwaarden aan de vliegtijden te mogen aanpassen, maar dit is een dergelijk grote wijziging naar voren dat de vlucht die om 13:40 vertrek veel dichter in de buurt zit. Mijn ervaring met de vrienden van Air Asia dat ze deze vluchtwijziging wel willen doorvoeren. Online via mail is de beste manier om te doen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_100176006
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 19:46 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Kan trouwens geen kwaad om contact op te nemen met Air Asia dat je liever op de vlucht wilt die om 13:40 vertrekt.
Air Asia geeft in de voorwaarden aan de vliegtijden te mogen aanpassen, maar dit is een dergelijk grote wijziging naar voren dat de vlucht die om 13:40 vertrek veel dichter in de buurt zit. Mijn ervaring met de vrienden van Air Asia dat ze deze vluchtwijziging wel willen doorvoeren. Online via mail is de beste manier om te doen.
thanks ^O^ ik was al zoiets van plan idd, we zien wel op welke vlucht we zitten straks :P
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:15:37 #34
62913 Blik
The one and Only!
pi_100388738
Weer terug uit Maleisie! Was echt top, heb het volgende gedaan:

Kuala Lumpur
Duiken Sipadan en Mabul
Orangutan centrum Sepilok
Jungle River Cruise Kinabatangan (Last Frontier Resort)
Kota Kinabalu (transit)
Brunei
Miri
Mulu NP inclusief Pinnacles trekking
Singapore
Melaka
Perhentian Islands (Kleine eiland)
Kuala Lumpur

Als iemand tips wilt :D
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:17:04 #35
62913 Blik
The one and Only!
pi_100388773
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 23:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Krijg ik net een mailtje van AirAsia:

Dear Valued Guest,

AirAsia regrets to advise that our flight AK6036, scheduled to depart from Kuching to Kota Kinabalu at 12.25pm (1225 hours) on 11 SEPTEMBER 2011, has unfortunately been rescheduled. The new departure time is at 6.10am (0610hours) and it arrives in Kota Kinabalu at 7.35am (0735 hours), local time.

Dat wordt dus vroeg opstaan :( het voordeel is dat we nu de hele dag in KK kunnen doorbrengen wat anders een 'verloren' dag was (al had ik dat toch liever gehad dan om half 5 uit bed...)
Reken maar op regen in KK, heb alleen maar matige verhalen gehoord van mede-reizigers voor de maand juli. Ook toen wij er waren zag het er niet echt rooskleurig uit, maar geen regen gehad. Ook van veel mensen gehoord dat ze de top van Mt. Kinabalu niet opmochten vanwege regen/onweer
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:31:04 #36
62913 Blik
The one and Only!
pi_100389062
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 09:40 schreef dinamoa het volgende:
Gaan er nog mensen naar sipadan?
Was daar op het moment dat je het bericht typte, als je iets wilt weten. Let me know
pi_100423848
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:17 schreef Blik het volgende:

[..]

Reken maar op regen in KK, heb alleen maar matige verhalen gehoord van mede-reizigers voor de maand juli. Ook toen wij er waren zag het er niet echt rooskleurig uit, maar geen regen gehad. Ook van veel mensen gehoord dat ze de top van Mt. Kinabalu niet opmochten vanwege regen/onweer
Hmmm :{ gelukkig gaan wij pas half sept. dus dat kan best wat verschil maken :) en we blijven er maar 2 dagen (soort van transit ook)

Ik ben wel benieuwd hoe het bij de Last Frontier Lodge was (daar gaan wij namelijk ook heen :7 ) en hoe de visibility was op Sipadan?
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 7 augustus 2011 @ 15:20:31 #38
62913 Blik
The one and Only!
pi_100424459
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 15:02 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Hmmm :{ gelukkig gaan wij pas half sept. dus dat kan best wat verschil maken :) en we blijven er maar 2 dagen (soort van transit ook)

Ik ben wel benieuwd hoe het bij de Last Frontier Lodge was (daar gaan wij namelijk ook heen :7 ) en hoe de visibility was op Sipadan?
Ik vond the last frontier lodge echt top, lekker eten, prima kamers, leuke eigenaars en natuurlijk het wildlife wat erg leuk is. Enige wat wel is, is dat je 600 traptreden omhoog moet om er te komen. En dat dus iedere keer als je weggaat :P

Visibility op Sipadan was bij ons echt prima, 20 tot 30 meter was geen uitzondering, maar het ligt wel heel erg aan het weer. Heb ook van anderen gehoord die op Sipadan waren geweest tijdens flinke regenbuien of na flinke regenbuien, en dat dan de visibility wel minder is
pi_100427102
van die 600 treden wist ik idd, het zal wel lekker zijn als je eenmaal boven weer in je lodge zit ;)

verder heb je het ook goed naar je zin gehad? Veel bloedzuigers bij de Pinnacles? (en bij de Kinibatangan?)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 7 augustus 2011 @ 19:22:42 #40
62913 Blik
The one and Only!
pi_100431004
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 17:10 schreef Veersesmurf het volgende:
van die 600 treden wist ik idd, het zal wel lekker zijn als je eenmaal boven weer in je lodge zit ;)

verder heb je het ook goed naar je zin gehad? Veel bloedzuigers bij de Pinnacles? (en bij de Kinibatangan?)
Heerlijke vakantie gehad. Kinabatangan heb je eigenlijk geen bloedzuigers, omdat je eigenlijk niet door de jungle loopt, je zit gewoon in de boot. Bij de Pinnacles kan het wel, maar geen last van gehad. Wel een groepsgenoot van me, die had er ééntje op zijn enkel. Maar DEET doet wonderen om ze niet te krijgen
pi_100431828
Dat is goed om te horen :) toen ik in Mulu zat waren er superveel bloedzuigers bij die gasten die de Pinnacles deden (ik kon niet mee, balen) dus vandaar :)

Ik dacht trouwens dat DEET niet tegen bloedzuigers hielp? Zelf vind ik zout altijd wel een dieronvriendelijke oplossing ^O^
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 09:29:56 #42
334361 Dreaming-of-Paris
and the rest of the world.
pi_100796466
Zo, ik ben weer terug uit Maleisië. Het was een geweldige vakantie! Veel gezien, veel gedaan en veel beleefd.

De laatste dagen wel op Langkawi met een voedselvergiftiging in het ziekenhuis gelegen. Echt balen!

De heen vlucht werd ook geannuleerd nota bene toen we al in het vliegtuig zaten, hierdoor een dag vertraging gehad maar wel een nacht in Dubai geslapen (dit was niet gepland) en dus een stukje van Dubai nog gezien.
Brief gestuurd naar Emirates en nu afwachten, want het schijnt dat we zo'n 600 p.p. terugkrijgen voor de geannuleerde vlucht. Dat is dan wel weer relaxed.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 17:13:25 #43
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_100812817
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:15 schreef Blik het volgende:
Weer terug uit Maleisie! Was echt top, heb het volgende gedaan:

Kuala Lumpur
Duiken Sipadan en Mabul
Orangutan centrum Sepilok
Jungle River Cruise Kinabatangan (Last Frontier Resort)
Kota Kinabalu (transit)
Brunei
Miri
Mulu NP inclusief Pinnacles trekking
Singapore
Melaka
Perhentian Islands (Kleine eiland)
Kuala Lumpur

Als iemand tips wilt :D
Perhentian O+ ik was ook op de kleine. Heb daar gedoken. Jij ook? Of alleen op borneo?
Wel een mooie reis zo te zien.
Jaloers! Ga je mee terug? ;)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 17:16:05 #44
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_100812931
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 10:28 schreef jaco het volgende:

[..]

Mee eens, hoewel een koffer met wieltjes weer makkelijker is als de ondergrond vlak is.

Ik vraag me trouwens af of iedereen met een backpack automatisch een backpacker is. Ik dacht dat met een ´backpacker´ een reiziger werd bedoeld die bewust de hele dag alle baggage bij zich heeft. Op die manier kan hij/zij gebieden bereiken die voor de gewone toerist niet bereikbaar zijn, bijvoorbeeld omdat het 2 dagen kost en er geen begaanbare autoweg is.
Hmmm interessante stelling. Zou best kunnen kloppen. In dat geval ben ik geen backpacker :)

Ik wil teruggggggg! Vissies kijken
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_100852822
Ik zit te denken om van de winter (pakweg in de periode november - maart) een aantal weekjes Maleisie te pakken. Is het dan te doen met het weer, of spoel je overal weg van de regen? Of is een andere periode beter om te kiezen?
Voor wat foto's, kijk hier
pi_100884651
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 14:37 schreef polariteit het volgende:
Ik zit te denken om van de winter (pakweg in de periode november - maart) een aantal weekjes Maleisie te pakken. Is het dan te doen met het weer, of spoel je overal weg van de regen? Of is een andere periode beter om te kiezen?
De oostkust is dan niet echt bereikbaar. Westkust is geen enkel probleem. Je zult afentoe, mn savonds een regenbui hebben, maar niet problematisch. En de temperatuur is lekker (ik had in januari gem 28 graden). Heb toen nog een uitstapje naar sumatra gemaakt. Erg leuk!
Moet wel zeggen dat de eilanden ad oostkust geweldig zijn en die mis je dan.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_100895076
ok tnx, duidelijk. dan kiezen we een andere bestemming en bewaren maleisie voor een andere periode :)
Voor wat foto's, kijk hier
  donderdag 18 augustus 2011 @ 15:31:59 #48
62913 Blik
The one and Only!
pi_100897318
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 14:36 schreef polariteit het volgende:
ok tnx, duidelijk. dan kiezen we een andere bestemming en bewaren maleisie voor een andere periode :)
Borneo is sowieso veel gaver, is voor november volgens mij best een optie
pi_100898565
Ik adviseer bezoekers aan Maleisië en Singapore om eens een Old Town White Coffee vestiging te bezoeken voor koffie of lunch.

Dit is een lokale koffieketen, die betaalbaarder en gezelliger is als Starbucks, Pacific Coffee en Coffee bean and Tea Leaf. De vestigingen zijn schoon en (vziw) altijd met airconditioning. De bediening is snel en eerlijk met afrekenen.

Ze hebben allerlei lokale lekkernijen (nasi lemak etc) voor lunch, maar het lekkerste vind ik de White Coffee zelf. De koffie is aan de zoete kant, dus eerst even proeven voor je er suiker in gooit. De authentieke smaak komt ook terug in de instantkoffie die Old Town verkoopt via supermarkten. Dus dit is ook een aanrader voor s'morgens indien je een waterkoker op je hotelkamer hebt.

Als je geen trek hebt in lunch, dan raad ik aan om er Kaya toast met boter bij te bestellen. Dit is in al z'n eenvoud ook superlekker.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 16:16:06 #50
8369 speknek
Another day another slay
pi_100899447
Ik vond de White Coffee zelf niet te zuipen zo zoet, maar voor de rest is het inderdaad een goede keten. Kun je enigszins afkoelen van de drukkende hitte buiten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 16:17:00 #51
8369 speknek
Another day another slay
pi_100899491
En ik hoorde zelf juist van mensen in Maleisie dat de kerstperiode het hoogseizoen was, maar ik zat wel voornamelijk aan de westkust (Penang/Langkawi)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100926762
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 15:31 schreef Blik het volgende:

[..]

Borneo is sowieso veel gaver, is voor november volgens mij best een optie
spoel je daar niet weg dan en is het enigszins begaanbaar?

[ Bericht 0% gewijzigd door polariteit op 19-08-2011 07:08:34 ]
Voor wat foto's, kijk hier
pi_101007554
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 07:37 schreef Murmeli het volgende:

[..]

De oostkust is dan niet echt bereikbaar. Westkust is geen enkel probleem. Je zult afentoe, mn savonds een regenbui hebben, maar niet problematisch. En de temperatuur is lekker (ik had in januari gem 28 graden). Heb toen nog een uitstapje naar sumatra gemaakt. Erg leuk!
Moet wel zeggen dat de eilanden ad oostkust geweldig zijn en die mis je dan.
Ik heb er een keer begin januari gezeten en een keertje half maart. Er kwam vaak een bui rond een uur of 5 (voor een uur, daarna was het weer droog) en alles was gewoon goed bereikbaar. Het duiken op Sipadan was behoorlijk goed en ook daar heb ik alleen maar mooi weer gehad.

Misschien is nov/dec minder goed, maar jan/mrt kan gewoon goed hoor :)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  zondag 21 augustus 2011 @ 21:45:10 #54
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_101017715
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:21 schreef Veersesmurf het volgende:

[..]

Ik heb er een keer begin januari gezeten en een keertje half maart. Er kwam vaak een bui rond een uur of 5 (voor een uur, daarna was het weer droog) en alles was gewoon goed bereikbaar. Het duiken op Sipadan was behoorlijk goed en ook daar heb ik alleen maar mooi weer gehad.

Misschien is nov/dec minder goed, maar jan/mrt kan gewoon goed hoor :)
Sipadan is toch borneo? Ik bedoelde het vaste land :) dus de eilanden zoals perhentian en tioman...
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:22:53 #55
62913 Blik
The one and Only!
pi_101041786
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 07:01 schreef polariteit het volgende:

[..]

spoel je daar niet weg dan en is het enigszins begaanbaar?
Volgens mij is dat meer in de januari/februari periode, begaanbaarheid is sowieso best prima in Borneo. En anders is er wel een goedkope vlucht te krijgen
pi_103716178
Even een schopje. Ik zit te denken om er heen te gaan in januari. Retour naar Singapore is goedkoop, maar ik vraag me af of het ook praktisch is. Ik ga ongeveer 17 dagen met mijn rugtas. Ik wil mooie dingen zien, maar ik hoef niet elke dag op pad te zijn. Is het dan aan te raden om het alleen in Malakka te blijven. Of moet ik absoluut ook Borneo zien? Wat raden jullie mij aan.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:15:26 #57
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_103717067
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:50 schreef Terreros85 het volgende:
Even een schopje. Ik zit te denken om er heen te gaan in januari. Retour naar Singapore is goedkoop, maar ik vraag me af of het ook praktisch is. Ik ga ongeveer 17 dagen met mijn rugtas. Ik wil mooie dingen zien, maar ik hoef niet elke dag op pad te zijn. Is het dan aan te raden om het alleen in Malakka te blijven. Of moet ik absoluut ook Borneo zien? Wat raden jullie mij aan.
Het is niet aan te raden alleen in Malakka te blijven, die stad heb je namelijk al na 1 dag gezien.
Wat je natuurlijk bedoeld is Peninsular Malaysia. Of je daar al die tijd alleen moet verblijven is de vraag, in principe kan je genoeg zien op het vasteland van Maleisie en kom je de 17 dagen goed door, zeker als je bijvoorbeeld ook enkele dagen op Langkawi verblijft.

Vliegen via Sinagpore is goed te doen, mocht je wat willen besparen op accomodatie, verblijf dan in Johor Bharu, al is dat niet echt handig mocht je Singapore willen bezoeken, aan de andere kant, het is wel mogelijk, maar het kost je wel 1 uur heen en 1 uur terug voor over de grens gaan.

Met Air Asia kan je goedkoop vliegen naar Kuching, van zowel Singapore of Johor Bharu, en enkele dagen Kuching (Bako National Park, Longhouse, Wildlife Park), das natuurlijk wel een verrijking, echter kost dat wel minimaal 3 dagen wil je e.e.a. bezoeken.
Op het Vasteland kan je naar Malakka, Kuala Lumpur, Cameron Highlands, Taman Negara, Penang en Langkawi, dan heb je in mijn beleving de highlights wel, al is er natuurlijk nog zoveel meer te zien.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  zaterdag 29 oktober 2011 @ 20:58:55 #58
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_103718698
En pulau pankor is ook leuk op het vaste land (eiland). Vond ik dan.
Jammer dat je in januari gaat, want dan kan je niet naar de eilanden aan de oostkust. Die zijn geweldig!

Maar ehm, van wat voor soort dingen hou je? Druk/toeristisch? Steden? Eilanden? Wil je duiken (dan zij. Oostkust en borneo goed). Of meer rustig? Wil je stappen of hoeft dat niet?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  zondag 30 oktober 2011 @ 12:59:58 #59
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_103739229
Bedankt voor de tips. Heb nu een vlucht gezien naar Singapore en van Kuala Lumpur. Pak ik die steden de eerste en laatste dag mee. Wil sowieso wel 5 dagen uittrekken voor strand/stappen/duiken/chillen. De rest van de dagen een aantal toeristische highlights. Ik krijg er nu al zin in!
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
  zondag 30 oktober 2011 @ 14:44:24 #60
62913 Blik
The one and Only!
pi_103743094
Perhentians zijn ook wel leuk voor strand/chillen/drinken
  zondag 30 oktober 2011 @ 15:44:16 #61
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_103745562
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 14:44 schreef Blik het volgende:
Perhentians zijn ook wel leuk voor strand/chillen/drinken
Oei. Dat ziet er ook schitterend uit zeg. Bedankt voor de tip!
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
pi_103748002
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 15:44 schreef Terreros85 het volgende:

[..]

Oei. Dat ziet er ook schitterend uit zeg. Bedankt voor de tip!
Zeker heel mooi, maar niet als je in januari gaat. Dat is het regenseizoen aan de hele oostkust en de Perhentians zijn zover ik heb begrepen de hele winter (onze winter) zo goed als uitgestorven.
  zondag 30 oktober 2011 @ 16:43:30 #63
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_103748034
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 15:44 schreef Terreros85 het volgende:

[..]

Oei. Dat ziet er ook schitterend uit zeg. Bedankt voor de tip!
Ik betwijfel of je daar kan komen in januari. Oostkust is niet echt begaanbaar in het regenseizoen. Ik zou ff checken of je bij langkawi kan duiken, das westkust en wel toegankelijk.

Kuala lumpur is groot en heel erg leuk, ik zou daar 2 of 3 dagen proberen te blijven.
Cameron highlands heb je in 1 a 2 dagen wel gezien.
Melaka is niet boeiend (of je moet van geschiedenis enzo en musea houden) en als je gaat, ga dan een vrijdag- of zaterdagavond, dan is er wel een gezellige markt.
Taman negara ben ik niet geweest. Als je nog naar borneo gaat kan je ook daar de jungle bekijken en evt TN overslaan.
Penang wordt door veel mensen ook erg gewaardeerd. In georgetown heb je in ieder geval een geweldige foodcourt. Verder is georgetown w leuk voor 1 of 2 dagen en vlakbij is nog een mega tempelcomplex (heb je denk ik wel een auto nodig, of misschien wordt er wel een excursie heen georganiseerd)

Ohhhh..... ik wil ook! Wel naar borneo dan, want de rest heb ik wel gezien.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 30 oktober 2011 @ 17:50:40 #64
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103750305
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2011 19:50 schreef Terreros85 het volgende:
Even een schopje. Ik zit te denken om er heen te gaan in januari. Retour naar Singapore is goedkoop, maar ik vraag me af of het ook praktisch is. Ik ga ongeveer 17 dagen met mijn rugtas. Ik wil mooie dingen zien, maar ik hoef niet elke dag op pad te zijn. Is het dan aan te raden om het alleen in Malakka te blijven. Of moet ik absoluut ook Borneo zien? Wat raden jullie mij aan.
Niet om m'n eigen topic te spammen, maar hier kun je misschien nog wat ideeën uit halen.
[Reisverslag] Maleisie +Brunei

Ik vond Maleisië geweldig en ga daar zeker nog terugkomen, ondanks dat ik er dus al 2 maanden heb rondgereisd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 30 oktober 2011 @ 19:03:51 #65
62913 Blik
The one and Only!
pi_103752834
ow sorry, in januari moet je de Perhentians idd skippen.

Ik zou persoonlijk overigens wel op en neer vliegen naar Kuching, vond Borneo zoveel leuker als Maleisië vasteland. En Singapore vond ik ook top, leuker dan KL in ieder geval.
pi_103752880
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2011 14:44 schreef Blik het volgende:
Perhentians zijn ook wel leuk voor strand/chillen/drinken
Perhentians O+ O+ O+
Snorkelen, duiken.

Reuze schilpaden, koraal, het strand.
Alles zo prachtig. O+

Sterker nog het enige echt leuke stukje maleisie voor mij
pi_103841794
Update: Ik heb geboekt. Ik vertrek 5 januari naar Singapore en ik kom op 24 januari terug vanuit Kuala Lumpur. Nu eens alle topics teruglezen om een programma op te stellen.

Ik heb er in ieder geval enorm veel zin in.
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
  dinsdag 15 november 2011 @ 05:47:05 #68
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_104383863
Iemand nog meer gedetailleerde tips voor Borneo? Ik denk dat we alleen Sarawak gaan doen, waarschijnlijk zelfs alleen in de buurt van Kuching blijven. We hebben een dag of 10, inclusief reisdagen, en we doen graag rustig aan (want reizend met twee kinderen). Ik zit te denken aan een tijdje Kuching, van daaruit wat dagtochten (kayakken, Orang Utangs kijken, longhouse?). Dan een paar dagen Bako National Park, misschien nog twee dagen strand? Zoiets?
  dinsdag 15 november 2011 @ 07:58:35 #69
62913 Blik
The one and Only!
pi_104384501
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 05:47 schreef Gaoxing het volgende:
Iemand nog meer gedetailleerde tips voor Borneo? Ik denk dat we alleen Sarawak gaan doen, waarschijnlijk zelfs alleen in de buurt van Kuching blijven. We hebben een dag of 10, inclusief reisdagen, en we doen graag rustig aan (want reizend met twee kinderen). Ik zit te denken aan een tijdje Kuching, van daaruit wat dagtochten (kayakken, Orang Utangs kijken, longhouse?). Dan een paar dagen Bako National Park, misschien nog twee dagen strand? Zoiets?
Ik heb Kuching wegens tijdgebrek overgeslagen, moest een keuze maken tussen Bako NP en Mulu NP.

Toch wat tips:
In Sarawak kun je alleen Orang Utans zien in het rehabilitatie centrum, en zijn ze "niet echt wild" (niet dat dat je tegen moet houden trouwens, want het is erg leuk om te zien). Bako NP is bij uitstek geschikt om neusapen te zien, wat wel goed is om te weten is dat de accomodatie in het park zelf redelijk dramatisch is, in ieder geval niet echt heel schoon. Een longhouse bezoeken is ook leuk om te doen denk ik, echt traditioneel zal het niet zijn want het zijn voor toeristen opengestelde longhouses, maar ik denk toch dat het wel leuk is om te doen.
pi_104390097
Vond Langkawi echt geweldig!! KL is ook een leuke stad maar vooral om even te shoppen en het is allemaal heel modern. Maleisie heeft wel echt de mooiste resorts van allemaal.
pi_104553076
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 19:03 schreef Terreros85 het volgende:
Update: Ik heb geboekt. Ik vertrek 5 januari naar Singapore en ik kom op 24 januari terug vanuit Kuala Lumpur. Nu eens alle topics teruglezen om een programma op te stellen.

Ik heb er in ieder geval enorm veel zin in.
Gaaf! Ik denk dat je met deze reistijd (drie weken) het best op het vasteland kunt blijven en zo min mogelijk aan de oostkust, maar zelfs dan heb je genoeg opties. Zoals Ny-na noemt Langkawi, mooi te combineren met Georgetown/Penang, stukje jungle, Highlands, natuurlijk Singapore zelf (aangezien je daar toch op vliegt) en KL op het eind, ja, dat komt helemaal goed!
  maandag 30 januari 2012 @ 23:07:48 #72
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_107423329
Nog een maandje en dan vliegen ik en vriend naar Maleisie :D

we doen het volgende :
6 dagen Borneo, dat is inclusief aankomstdag en jetlag, dus zal wel vervallen naar 5/4 dagen Sandakan/ Sepilok
4 dagen ( inclusief vliegdagen ) KL
en dan nog 10 dagen Penang op bezoek bij familie :)

zo'n zin in Roti Canai, Char kway teow en Lime Juice :D
  maandag 30 januari 2012 @ 23:19:44 #73
8369 speknek
Another day another slay
pi_107424001
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 05:47 schreef Gaoxing het volgende:
Iemand nog meer gedetailleerde tips voor Borneo? Ik denk dat we alleen Sarawak gaan doen, waarschijnlijk zelfs alleen in de buurt van Kuching blijven. We hebben een dag of 10, inclusief reisdagen, en we doen graag rustig aan (want reizend met twee kinderen). Ik zit te denken aan een tijdje Kuching, van daaruit wat dagtochten (kayakken, Orang Utangs kijken, longhouse?). Dan een paar dagen Bako National Park, misschien nog twee dagen strand? Zoiets?
Als je het kan betalen zou ik in Kuching in het Pullman hotel slapen. Die hadden toen aanbiedingen omdat ie nieuw was en meer waar voor je geld krijg je nergens (hij staat ook 1 op tripadvisor).
Ik had een geweldige gids voor Bako NP bij dat hotel geregeld (het was onze honeymoon, lekker makkelijk), heette Jimmy. Misschien dat andere gidsen ook geweldig zijn hoor, dat weet ik niet, maar deze was geboren in een longhouse en kon dus leuk over bushcraft vertellen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 30 januari 2012 @ 23:20:16 #74
8369 speknek
Another day another slay
pi_107424038
Oh ik zie nu pas dat je het in november al gevraagd had, oeps.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 00:18:50 #75
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_107426966
maar je helpt er vast weer anderen mee, toch?!
  dinsdag 31 januari 2012 @ 09:30:25 #76
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_107431344
Veel plezier RM!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_107432567
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 23:07 schreef RandomMoron het volgende:
Roti Canai
:Y :9~
  dinsdag 31 januari 2012 @ 10:59:34 #78
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_107433496
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 23:20 schreef speknek het volgende:
Oh ik zie nu pas dat je het in november al gevraagd had, oeps.
:)

Misschien kunnen we het een andere keer nog gebruiken: door de overstromingen in Bangkok was hub te druk, en met twee kinderen naar Borneo zag ik niet helemaal zitten. Volgend jaar beter...
pi_107434640
Even meelezen. Vliegtickets zijn best goedkoop dus grote kans dat dit de zomervakantie gaat worden :D
pi_107470166
Zijn er hier ervaringen met Malaysia airlines? En zo ja, hoe is die?
  woensdag 1 februari 2012 @ 13:56:34 #81
8369 speknek
Another day another slay
pi_107477160
5 star airline heh, staan ontzettend goed aangeschreven. Zelf vond ik ze niet beter dan de (vernieuwde) KLM, wel lekker eten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_107505937
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 10:01 schreef staticdata het volgende:
Zijn er hier ervaringen met Malaysia airlines? En zo ja, hoe is die?
Ik heb er zowel regionaal als intercontinentaal mee gevlogen en ik was steeds zeer tevreden. Ik vind ze beter dan KLM.

Alleen hun frequent flying programma Enrich is slecht georganiseerd. Er werden al 2 keer vluchten vergeten op mijn spaaroverzicht en de website functioneert slecht. Maar dit zal je als eenmalige klant waarschijnlijk niet uitmaken.
pi_107512307
wij willen in okt 12 door malaysia naar singapore reizen.
uiteraard bezoeken we ook graag de perhentian maar,
hebben begrepen dat deze niet of nauwlijks te bereiken zijn vanaf okt?
Wie weet hier meer van
bvd Jeroen
  donderdag 2 februari 2012 @ 12:56:32 #84
62913 Blik
The one and Only!
pi_107513305
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 12:20 schreef jenb2002 het volgende:
wij willen in okt 12 door malaysia naar singapore reizen.
uiteraard bezoeken we ook graag de perhentian maar,
hebben begrepen dat deze niet of nauwlijks te bereiken zijn vanaf okt?
Wie weet hier meer van
bvd Jeroen
Klopt inderdaad, dan is het volop regenseizoen en is het beter om daar niet naartoe te gaan, kunt dan beter naar Penang/Langkawi gaan.
pi_107513490
Of Mabul/Sipadan/Kapalai natuurlijk _O_

maar die eilandjes liggen niet bij het schiereiland :P
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  donderdag 2 februari 2012 @ 13:16:29 #86
62913 Blik
The one and Only!
pi_107513951
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 13:02 schreef Veersesmurf het volgende:
Of Mabul/Sipadan/Kapalai natuurlijk _O_

maar die eilandjes liggen niet bij het schiereiland :P
En zijn prachtig om te duiken, maar minder om te chillen en aan het strand te liggen
pi_107514444
Dat zou best goed kunnen idd, ik heb er alleen gedoken en gesnorkeld dus daar heb ik niet echt rekening mee gehouden :)
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_107551009
Heeft iemand al vertelt hoe het vliegen met Malaysia Airlines is?
Ik heb er nog nooit meegevlogen en zou best wel wat indrukken willen horen.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 12:01:46 #89
8369 speknek
Another day another slay
pi_107551280
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_107854016
Net terug van Bako NP; fantastische tijd gehad. Mooi natuurpark. Prima voor dagtochten, maar ook voor meerdaagse treks. Veel diersoorten gezien, prachtige foto's kunnen maken. Het was maar een half uurtje rijden vanaf Kuching. Verder verbleven we nog rond het Damai strand, in het Puri Damai Resort wat best een fijn resort is. In Kuching verbleven we in Pullman. Inderdaad een zeer goed hotel qua prijs/kwaliteit. Nog niet eerder zo goedkoop, zo luxe verbleven. Op 3 minuten lopen (richting het kleine Chinese tempeltje) heb je nog de Mirage Spa; voor RM68 een heerlijke full-body (niet van die foute, maar een echte massage :)). Tegenover Pullman zit TopSpot; een heerlijk 'vis-food-court'...wat hebben wij daar goed gegeten!! :). Onder Pullman zit een nieuwe mall, sommige shops zijn nog niet geopend. Wel zit er een prima delifrance, wat lokale (ook prima) tentjes en een goede koffietent (Bing) met prima Illy koffie.

We zijn nog even langs de waterfront gelopen; is ook leuk. De sunset cruises zijn gezellig.

We zijn 2x naar Semenggoh Orangutan Sanctuary geweest. De eerste keer regende het zo hard dat we op het terrein zelf maar besloten de volgende ochtend terug te gaan. Bij de voederplaats kwam er geeneen opdagen. Gelukkig wel bij de main ingang; het vrouwtje genaamd 'Sadam'. Wij waren maar met een paar anderen. Toen rond 9.00 in de ochtend wat meer toeristen kwamen, vertrok ze weer. We hadden mazzel. De rest kwam niet omdat het momenteel nog steeds 'fruit-season' is....en dus hebben de orangs geen zin om naar je toe te komen. Het was een leuke ervaring; vergelijkbaar met Sepilok. Als je alert bent zie je er overigens nog veel meer..bijvoorbeeld Giant Squirrels, Pit Vipers etcetc.

Verder teveel door Maleisie gereisd. 20GB aan foto's en 3 weken aan top ervaringen. Vooral reizen tijdens Chinees Nieuwjaar was ondanks de drukte een absolute aanrader; wat een fantastisch gezellige periode. We hebben in drie weken Penang, KL, CH, Malakka en net dus Kuching achter de rug. Reizen is wel wat makkelijker als de thuisbasis Kuala Lumpur is :).
  zaterdag 11 februari 2012 @ 10:49:52 #91
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_107854697
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 11:53 schreef Iwanius het volgende:
Heeft iemand al vertelt hoe het vliegen met Malaysia Airlines is?
Ik heb er nog nooit meegevlogen en zou best wel wat indrukken willen horen.
In mijn ervaringen niets bijzonders: service beter dan Thai, minder dan Singapore Airlines. Prima te doen als het zo uitkomt.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 10:52:50 #92
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_107854760
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 09:59 schreef Veelzijdigmaleisie een enthousiast verhaal
.... prachtige foto's kunnen maken.
Ja? ;)

Leuk om zo'n enthousiast verhaal te lezen. Borneo blijft hier hoog op het verlanglijstje staan.
  zondag 12 februari 2012 @ 10:25:04 #93
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_107884613
We hebben een tussenstop van 7 uur op kl, is het dan de moeite waard om weg te gaan van het vliegveld? En zo ja, wat zijn de opties?
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 12 februari 2012 @ 11:31:22 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107885548
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 10:25 schreef RandomMoron het volgende:
We hebben een tussenstop van 7 uur op kl, is het dan de moeite waard om weg te gaan van het vliegveld? En zo ja, wat zijn de opties?
Genoeg tijd om wat uurtjes in KL rond te kijken. En ja, dat is de moeite waard.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107891606
7 uur is niet lang, maar genoeg om een korte verkensessie in KL te doen. Koffers/tassen oid kun je bij de arrival hal bij de Bagage Storage achterlaten, of al vooraf laten doorlabelen als dit mogelijk is. Dan direct door naar de onderste verdieping en de trein in die je in 30 minuten naar het centrum (KL Sentral / Centraal Station) brengt.

Vervolgens direct overstappen op de RapidPG metro (als ik het goed heb) naar station Pasar Seni als je Chinatown en omgeving wilt zien. Of erin blijven zitten (zelfde lijn) tot station KLCC als je de Petronas Towers wilt bezoeken (en het park ervoor, en de mall eronder). Reken grofweg op 1 uur reistijd heen, en 1 uur reistijd terug. Je zult waarschijnlijk in totaal een uurtje of 3 a 4 in de stad kunnen besteden. Als je alleen wilt shoppen kun je ook even snel met de taxi naar een mall in Putrajaya gaan....hoewel dit veel minder leuk is dan het centrum van de stad!
  zondag 12 februari 2012 @ 23:04:41 #96
62913 Blik
The one and Only!
pi_107914448
ik betwijfel of het de moeite waard is? De reis van het vliegveld naar het centrum (met de taxi) kost je zeker anderhalf uur, dus je bent 3 uur bezig met op en neer reizen. De trein is wat sneller, maar dan nog heb je weinig tijd om echt iets te doen, maar je kunt natuurlijk even naar de Petronas Towers gaan en een rondje lopen in het park en KLCC (shoppen onderaan de Towers) bezoeken.

aan de andere kant is 7 uur op het vliegveld zitten ook niks natuurlijk
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 12 februari 2012 @ 23:46:12 #97
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107916790
Die Petronas Towers zijn niet erg interessant imo en dat ligt ook een beetje buiten het interessante gedeelte, afgezien van het oude wijkje dat daarachter ligt wat wel tof is. Ik zou gewoon richting Chinatown gaan. Vanaf daar een rondje lopen langs de tempeltjes en die koloniale gebouwen in het centrum en het oude treinstation. In een uurtje of 3 kun je aardig wat zien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 13 februari 2012 @ 08:47:58 #98
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_107920707
We denken eraan om te kijken of we in het transit hotel terecht kunnen, zodat we een dutje kunnen doen/ ff kunnen douchen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 13 februari 2012 @ 08:57:17 #99
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107920849
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 08:47 schreef RandomMoron het volgende:
We denken eraan om te kijken of we in het transit hotel terecht kunnen, zodat we een dutje kunnen doen/ ff kunnen douchen
In plaats van KL bekijken? -O-
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 13 februari 2012 @ 10:55:46 #100
62913 Blik
The one and Only!
pi_107923109
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 23:46 schreef SeLang het volgende:
Die Petronas Towers zijn niet erg interessant imo en dat ligt ook een beetje buiten het interessante gedeelte, afgezien van het oude wijkje dat daarachter ligt wat wel tof is. Ik zou gewoon richting Chinatown gaan. Vanaf daar een rondje lopen langs de tempeltjes en die koloniale gebouwen in het centrum en het oude treinstation. In een uurtje of 3 kun je aardig wat zien.
Ligt er maar aan, ik ben in Singapore in Chinatown en Little India geweest en dat is echt een stuk indrukwekkender als in KL. Ik zou zelf dus voor de Petronas Towers gaan
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 13 februari 2012 @ 11:05:52 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107923340
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 10:55 schreef Blik het volgende:

[..]

Ligt er maar aan, ik ben in Singapore in Chinatown en Little India geweest en dat is echt een stuk indrukwekkender als in KL. Ik zou zelf dus voor de Petronas Towers gaan
Singapore is zeker leuker dan KL :Y. Het leukste van KL vond ik de koloniale gebouwen en bepaalde volkswijken. Die Petronas toren is gewoon weer een toren met een mall. Maar ieder z'n smaak natuurlijk :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 13 februari 2012 @ 11:16:51 #102
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_107923643
Smaken verschillen en e.e.a. is afhankelijk van je omstandigheden en referentiekader, idd. Ik vind voor beiden wel wat te zeggen. Mocht het regenen: ik was erg onder de indruk van het Islamic Arts Museum (hoewel dat misschien ook wel werd versterkt door een ontmoeting met Steve McCurry
  maandag 13 februari 2012 @ 11:21:20 #103
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_107923761
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 08:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

In plaats van KL bekijken? -O-
We gaan een week later nog voor vier dagen naar KL :) maar ik heb nu al zon trek in teh tarik, roti canai en char kway teow dat ik twijfel om alsnog ergens heen te gaan
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 13 februari 2012 @ 11:26:26 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107923919
Ik zou alleen voor de laksa al teruggaan naar Maleisië :9
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 13 februari 2012 @ 13:05:30 #105
8369 speknek
Another day another slay
pi_107926889
Ik vond KL eigenlijk niet zo boeiend. Een drukke warme aziatische stad, en daar moet je maar net zin in hebben om even vlug te doen na zo'n lange reis. Het vogelpark was erg leuk, maar dat kun je niet doen in zo'n korte itinerary. Ik zou eigenlijk gewoon lekker naar het luchthavenhotel gaan om je op te frissen, zodat je een beetje goed aankomt op plaats van bestemming.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_107927197
IPV de petronas zou ik naar de KL tower gaan is veel leuker en hoger dan petronas Plus je kunt dan ook nog eens aapjes kijken die daar overal in het park zitten!
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
  maandag 13 februari 2012 @ 13:16:24 #107
8369 speknek
Another day another slay
pi_107927272
Ik was ook naar de KL Tower geweest, maar volgens mij las ik dat inmiddels de hoogste verdiepingen van de Petronas Towers wel gewoon open zijn voor het publiek.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 13 februari 2012 @ 13:23:31 #108
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_107927535
quote:
2s.gif Op maandag 13 februari 2012 11:26 schreef SeLang het volgende:
Ik zou alleen voor de laksa al teruggaan naar Maleisië :9
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 13 februari 2012 @ 13:50:48 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107928383
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:23 schreef HD9 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:9 :9~ 8)7
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 13 februari 2012 @ 13:52:30 #110
62913 Blik
The one and Only!
pi_107928435
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:16 schreef speknek het volgende:
Ik was ook naar de KL Tower geweest, maar volgens mij las ik dat inmiddels de hoogste verdiepingen van de Petronas Towers wel gewoon open zijn voor het publiek.
Klopt, maar het uitzicht is niet enorm boeiend. Ik vind juist even wandelen door het park, drankje in het hotel, en uitzicht hebben op de Towers het mooiste.

Maargoed, er is al aangegeven dat die later nog naar KL gaat en daarom op het vliegveld blijft
pi_108072533
Deze foto maakte ik laatst, ook een plek om leuk van de skyline van KL te genieten. De foto is gemaakt bij 'The Haven'. Hier heb je wat restaurantjes en barretjes. Om er te komen moet je wel vooraf een afspraak met een taxichauffeur maken (of er met een huurauto naartoe rijden).



http://www.flickr.com/pho(...)t-72157627727118127/

Weer eens een andere manier om van KL te genieten onder het genot van een drankje.
pi_108090238
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:23 schreef HD9 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:9~ *O*
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_108108321
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:23 schreef HD9 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Vreemd genoeg waren we grote fans toen we hier net aankwamen. We aten het eerste jaar vooral erg veel Malay, Mamak en Indiaas. Gaandeweg kwamen we steeds vaker terecht bij Chinese restaurants hier in KL en steeds vaker stonden we versteld bij hoe lekker de Chinese keuken wel niet is. Nu eten we nog maar nauwelijks Malay, Mamak en Indiaas; en vooral Chinees (en westers :)). Ik weet niet hoe het kan, maar ergens werden we het Malay eten een beetje zat. Dit kwam ook omdat we een flink aantal keer naar Indonesie reisden en de keuken daar altijd veel beter vonden (en veel gerechten hebben flinke overeenkomsten). De foto ziet er wel goed uit :). Misschien binnenkort toch maar weer eens ergens Laksa halen (Sarawak Laksa!! :))
pi_109102449
Ik begrijp dat in het algemeen de autowegen in Maleisië goed te doen zijn. Ik overweeg om zelf te gaan rijden. Aan de linkse kant rijden wordt wel even wennen, maar moet lukken. Is het nog noodzakelijk om een SUV te lenen i.v.m modderige wegen of zijn de meeste wegen verhard?
  woensdag 14 maart 2012 @ 21:32:20 #115
62913 Blik
The one and Only!
pi_109107282
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 20:04 schreef staticdata het volgende:
Ik begrijp dat in het algemeen de autowegen in Maleisië goed te doen zijn. Ik overweeg om zelf te gaan rijden. Aan de linkse kant rijden wordt wel even wennen, maar moet lukken. Is het nog noodzakelijk om een SUV te lenen i.v.m modderige wegen of zijn de meeste wegen verhard?
De wegen zijn prima in Maleisië, zeker op het vasteland. Daar heb je echt geen SUV nodig. Gewoon een Proton huren :D Borneo zijn de wegen wel slechter, maar nog steeds ok.
  woensdag 14 maart 2012 @ 21:53:40 #116
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109108620
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 11:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Singapore is zeker leuker dan KL :Y. Het leukste van KL vond ik de koloniale gebouwen en bepaalde volkswijken. Die Petronas toren is gewoon weer een toren met een mall. Maar ieder z'n smaak natuurlijk :)
Helemaal mee eens! Singapore is indrukwekkend, divers en heeft het futuristische Marina Bay gebied, bovendien is het eten er geweldig. Kuala Lumpur heeft inderdaad wat leuke buurten, een paar hoge torens en de Batu Caves, maar is verder niet extreem bijzonder. Vond ik dan.

Oh, in Kuala Lumpur zag ik wel een levende python van drie meter, midden op de weg (bij het KL tower park), dat was ook erg indrukwekkend!
  donderdag 15 maart 2012 @ 03:07:18 #117
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_109118360
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 20:04 schreef staticdata het volgende:
Ik begrijp dat in het algemeen de autowegen in Maleisië goed te doen zijn. Ik overweeg om zelf te gaan rijden. Aan de linkse kant rijden wordt wel even wennen, maar moet lukken. Is het nog noodzakelijk om een SUV te lenen i.v.m modderige wegen of zijn de meeste wegen verhard?
Je zal verbaasd zijn over de kwaliteit van de wegen, zeker de snelwegen zijn uitzonderlijk goed. Ook de binnenwegen zijn ok, bedenk wel dat de rijstijl is gebasseerd op het recht van de sterkste, wat minder als in Indonesie maar bij drukke kruispunten, inritten, parkeergarages zonder bijvoorbeeld verkeerslichten is het wel eens dringen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_109147486
Wat zou de beste tijd van het jaar zijn om naar Maleisië te gaan?
Wat ik iig graag wil zien:

Perhentians
Borneo

De maand Maart het beste? :?
  donderdag 15 maart 2012 @ 22:44:24 #119
62913 Blik
The one and Only!
pi_109152272
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 21:33 schreef Derpina het volgende:
Wat zou de beste tijd van het jaar zijn om naar Maleisië te gaan?
Wat ik iig graag wil zien:

Perhentians
Borneo

De maand Maart het beste? :?
Gewoon de zomermaanden zijn in ieder geval ook prima, ben vorig jaar zomer op Borneo en Perhentians geweest
  vrijdag 16 maart 2012 @ 00:34:03 #120
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_109156301
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 21:33 schreef Derpina het volgende:
Wat zou de beste tijd van het jaar zijn om naar Maleisië te gaan?
Wat ik iig graag wil zien:

Perhentians
Borneo

De maand Maart het beste? :?
Iets later is beter. Maart zou onderdeel van de droge(re) tijd moeten zijn in west-Sabah (Kota Kinabalu) maar dat is de laatste jaren blijkbaar nauwelijks het geval. Vorig jaar was het nog zeer nat en was er eigenlijk geen droge tijd.
In Oost-Sabah, waar je vooral heen gaat om te duiken en het bezoeken van nationale parken als Kinabatangan river en Danum Valley, is de drogere tijd sowieso later in het jaar. Maar ook hier moet je je niet teveel voorstellen bij 'droog'.
Sarawak is bijna altijd nat, maar in onze zomer iets minder.

Al met al is Borneo erg 'hit & miss': je treft het of je treft het niet met het weer!

Voor de Perhentians is het veel duidelijker. Van maart t/m september is het droog, daarbuiten over het algemeen zeer nat, winderig en is het er blijkbaar bijna uitgestorven.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lemans24 op 16-03-2012 01:42:28 ]
  woensdag 18 april 2012 @ 20:27:47 #121
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_110502109
Zo, zojuist een ticket gekocht voor Maleisië over een maand. Helaas was het vandaag 120 euro duurder dan gisteren, maar gisteren had ik nog geen 100% akkoord van mijn werk...

Wat zijn in Maleisië de absolute hoogtepunten voor zo'n 11 dagen verblijf daar? Ben vorig jaar in Oeganda geweest en hou wel van wildlife en mooie omgeving, maar ik wil ook een keer languit op het strand kunnen liggen. Heb begrepen dat je in Maleisië goed zelf kunt rijden, dus dat willen we ook gaan doen. Is het ook makkelijk om zonder van tevoren geboekt te hebben goedkoop accomodaties ter plaatse te regelen? We willen namelijk niet teveel van tevoren plannen.
Don't let my username fool you...
pi_110519158
Self-drive kan prima, maar dan zou ik het in die 11 dagen bij het schiereiland houden. Mei/Juni is een prima periode. Hoogtepunten zat. Jungle etc kun je bij Taman Negara, Endau-Rompin of Royal Belum bezoeken. Op zich allemaal prima te combineren met andere tripjes. Een leuke trip is van KL naar Cameron Highlands, naar Royal Belum, en door richting Perhentian (bounty!) om nog even een paar dagen uit te waaien. Maar er zijn zoveel opties.

Accommodatie kun je ter plekke regelen. Bij luxe accommodatie is het voordeliger om dit vooraf te boeken via hotelsites. Populaire guesthouses (en andere plekken waar backpackers komen) zijn vaak vol wanneer je er ter plekke naartoe gaat. Je levert dus wat mogelijkheden in. In populaire gebieden moet het meestal wel goedkomen, dat is overigens wel anders in het hoogseizoen (vooral de goed/hoog beoordeelde plekjes via tripadvisor zijn dan al vol).

Natuurlijk kun je ook naar Borneo (vooral voor Wildlife en prachtige bountyeilanden), maar daar is zelf rijden wat minder gebruikelijk. Ik zou in die 11 dagen misschien niet voor beide bestemmingen gaan.
  donderdag 19 april 2012 @ 17:27:01 #123
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_110539691
OK, thanks! Ja, Perhentian leek me ook wel wat om gewoon even lekker te relaxen. We beginnen in elk geval in Kuala Lumpur en willen eigenlijk van tevoren alleen voor de eerste en de laatste nacht iets vooraf boeken. Zag al prachtige hotels voor niet teveel geld in Kuala Lumpur, dus dat komt vast wel goed.

Ik ga de Lonely Planet (die ligt hier inmiddels op tafel) ook maar eens raadplegen.
Don't let my username fool you...
  maandag 7 mei 2012 @ 20:30:00 #124
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111261628
Zo, we hebben een route uitgestippeld. We willen in elk geval naar de Perhentians en Taman Negara. Maar even een vraag: kun je wel een beetje fatsoenlijk met een koffer naar Taman Negara reizen? Vriendin heeft wel een backpack, maar ik alleen een koffer. We willen er per bus naartoe... Is het een beetje te doen om de jungle in te gaan met een koffer?

Ow ja, ik ben wel doodsbang voor bloedzuigers, dus wil in Kuala Lumpur meteen zo'n anti-leech socks gaan kopen aangezien die hier vrijwel niet te krijgen zijn. Maar heb je er in mei veel last van? Wie stelt mij gerust? :@ In Oeganda in Afrika ben ik ook in het regenwoud geweest met een Chimpansee zoektocht, maar daar zitten die kutbeesten gelukkig niet.

Is het overigens ook een optie om bijvoorbeeld in de buurt van het vaste land bij de Perhentians een auto te huren en deze in Kuala Lumpur weer in te leveren? Ons idee was om misschien dan naar de Perhentians te vliegen met Air Asia.
Don't let my username fool you...
pi_111272853
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 20:30 schreef Metalfreak het volgende:
Zo, we hebben een route uitgestippeld. We willen in elk geval naar de Perhentians en Taman Negara. Maar even een vraag: kun je wel een beetje fatsoenlijk met een koffer naar Taman Negara reizen? Vriendin heeft wel een backpack, maar ik alleen een koffer. We willen er per bus naartoe... Is het een beetje te doen om de jungle in te gaan met een koffer?

Ow ja, ik ben wel doodsbang voor bloedzuigers, dus wil in Kuala Lumpur meteen zo'n anti-leech socks gaan kopen aangezien die hier vrijwel niet te krijgen zijn. Maar heb je er in mei veel last van? Wie stelt mij gerust? :@ In Oeganda in Afrika ben ik ook in het regenwoud geweest met een Chimpansee zoektocht, maar daar zitten die kutbeesten gelukkig niet.

Is het overigens ook een optie om bijvoorbeeld in de buurt van het vaste land bij de Perhentians een auto te huren en deze in Kuala Lumpur weer in te leveren? Ons idee was om misschien dan naar de Perhentians te vliegen met Air Asia.
Taman Negara en Jungle ? ;( Nee, sorry. Grootste teleurstelling van 4 maanden rondreizen.
Dat is geen jungle met een aangelegd pad en kabelbanen. Klein stukje in stand gehouden voor de toeristen want de rest is plat gegooid voor de palm plantages. Voor jungle moet je naar Borneo of Sumatra.

En leeches? Ik had er 6 in 15 minuten. Niet dat het een probleem was maar ik had ze wel terwijl ik anti leech aan had (hadden ze beloofd). Mijn wandel genoot had er geen met sandalen zonder sokken. Was wel flink bezig ze weg te houden.

En koffer is kut. Want je moet wat heuvels op als je met de boot komt. Met een beetje pech in het donker. Maar het is te doen. Het is echt geen jungle. Maar een backpack is in die omgeving en nog meer op de Perhentians handiger. Tenminste bij de Perhentians hangt het van je eiland af. Ik zat op de klein en moest naar de andere kant over de heuvel Dat was pittig vergeleken met TN :')
  dinsdag 8 mei 2012 @ 09:34:14 #126
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111279093
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 23:48 schreef Godtje het volgende:

[..]

Taman Negara en Jungle ? ;( Nee, sorry. Grootste teleurstelling van 4 maanden rondreizen.
Dat is geen jungle met een aangelegd pad en kabelbanen. Klein stukje in stand gehouden voor de toeristen want de rest is plat gegooid voor de palm plantages. Voor jungle moet je naar Borneo of Sumatra.
Hmm, in Afrika hadden we alleen het eerste stukje een paadje en verder gewoon overal tussen de struiken door. Borneo halen we tijdens onze korte reis niet. Maar ik lees overal dat juist Taman Negara één van de oudste regenwouden ter wereld is en hoor er erg positieve geluiden over.

quote:
En leeches? Ik had er 6 in 15 minuten. Niet dat het een probleem was maar ik had ze wel terwijl ik anti leech aan had (hadden ze beloofd). Mijn wandel genoot had er geen met sandalen zonder sokken. Was wel flink bezig ze weg te houden.
Daar zal ik ook flink mee bezig zijn :') Alles dat slijmerig is en kruipt wil ik echt zover mogelijk bij me weg hebben. En toch vind ik slangen bijvoorbeeld helemaal niet zo eng. Maar anti leech als in een smeerseltje, of van die sokken voor over je normale sokken/broek?

quote:
En koffer is kut. Want je moet wat heuvels op als je met de boot komt. Met een beetje pech in het donker. Maar het is te doen. Het is echt geen jungle. Maar een backpack is in die omgeving en nog meer op de Perhentians handiger. Tenminste bij de Perhentians hangt het van je eiland af. Ik zat op de klein en moest naar de andere kant over de heuvel Dat was pittig vergeleken met TN :')
Als het goed is, is het nog licht als we daar aan komen. (met de nadruk op: als het goed is) Hmmm, was eigenlijk niet van plan om een backpack te gaan kopen... Zal er nog even over denken... Ik weet dat een vriend die heel burgerlijk geworden is, er nog een heeft, misschien dat ik die wel kan lenen ;)
Don't let my username fool you...
pi_111279364
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 09:34 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Hmm, in Afrika hadden we alleen het eerste stukje een paadje en verder gewoon overal tussen de struiken door. Borneo halen we tijdens onze korte reis niet. Maar ik lees overal dat juist Taman Negara één van de oudste regenwouden ter wereld is en hoor er erg positieve geluiden over.

[..]

Daar zal ik ook flink mee bezig zijn :') Alles dat slijmerig is en kruipt wil ik echt zover mogelijk bij me weg hebben. En toch vind ik slangen bijvoorbeeld helemaal niet zo eng. Maar anti leech als in een smeerseltje, of van die sokken voor over je normale sokken/broek?

[..]

Als het goed is, is het nog licht als we daar aan komen. (met de nadruk op: als het goed is) Hmmm, was eigenlijk niet van plan om een backpack te gaan kopen... Zal er nog even over denken... Ik weet dat een vriend die heel burgerlijk geworden is, er nog een heeft, misschien dat ik die wel kan lenen ;)
Als je met de bus aankomt zijn alle wegen gewoon asfalt en goed. Maar als je van de boot komt dan is de helling gewoon ff een helling. Als het nat is zoals bij mij is dat wat meer modder en dus kutter met koffer.
Zoals een koffer eigenlijk altijd kutter is naar mijn idee.

Ik vond TN de grootste deceptie. Maar goed misschien heb jij andere ervaringen.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 10:17:22 #128
8369 speknek
Another day another slay
pi_111280162
Horses for courses uiteraard, maar ik vond Borneo (nouja en Langkawi) het hoogtepunt van de reis, en Kuala Lumpur had ik weinig aan gemist als ik er helemaal niet was geweest. Maar ik heb dan ook al wel meer Aziatische steden gezien.

Borneo kun je daarnaast in letterlijk twee dagen doen. Je vliegt op Kuching (Air Asia uiteraard), boekt in in je hotel, regelt voor de volgende dag een jungletour. Volgende dag jungletour, die avond regel je de oerang oetans. Volgende ochtend oerang oetans kijken, 's middags weer naar het vaste land vliegen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 11:15:16 #129
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111281956
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef speknek het volgende:
Horses for courses uiteraard, maar ik vond Borneo (nouja en Langkawi) het hoogtepunt van de reis, en Kuala Lumpur had ik weinig aan gemist als ik er helemaal niet was geweest. Maar ik heb dan ook al wel meer Aziatische steden gezien.
Tja, Kuala Lumpur is wel de allereerste Aziatische stad die ik ga bezoeken. Ben vorig jaar pas voor het eerst buiten Europa op vakantie geweest en dat was naar Uganda in Afrika. Het mooie daaraan was wel nog dat het toerisme daar nog niet alles verneukt heeft...

quote:
Borneo kun je daarnaast in letterlijk twee dagen doen. Je vliegt op Kuching (Air Asia uiteraard), boekt in in je hotel, regelt voor de volgende dag een jungletour. Volgende dag jungletour, die avond regel je de oerang oetans. Volgende ochtend oerang oetans kijken, 's middags weer naar het vaste land vliegen.
Is een optie natuurlijk, maar denk dat het toch wel erg krap gaat worden in ons schema. Wil ook niet te overhaast overal van hot naar her vliegen. Morgenavond gaan we onze definitieve (natuurlijk wel nog te wijzigen onderweg) route bepalen, dus neem het wel mee in de overweging.
Don't let my username fool you...
  woensdag 9 mei 2012 @ 22:51:53 #130
62913 Blik
The one and Only!
pi_111358166
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef speknek het volgende:
Horses for courses uiteraard, maar ik vond Borneo (nouja en Langkawi) het hoogtepunt van de reis, en Kuala Lumpur had ik weinig aan gemist als ik er helemaal niet was geweest. Maar ik heb dan ook al wel meer Aziatische steden gezien.

Borneo kun je daarnaast in letterlijk twee dagen doen. Je vliegt op Kuching (Air Asia uiteraard), boekt in in je hotel, regelt voor de volgende dag een jungletour. Volgende dag jungletour, die avond regel je de oerang oetans. Volgende ochtend oerang oetans kijken, 's middags weer naar het vaste land vliegen.
:{ Borneo in 2 dagen :{
  woensdag 9 mei 2012 @ 22:57:31 #131
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111358487
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:51 schreef Blik het volgende:

[..]

:{ Borneo in 2 dagen :{
Ik heb ook besloten om het niet te doen ;)

We willen nu gaan vliegen naar de Perhentians en verder over land alles doen. Wat is nu de beste weg om in Taman Negara te komen? (vanuit Kuala Lumpur lijkt me de meeste opties hebben?)
Don't let my username fool you...
  woensdag 9 mei 2012 @ 22:59:47 #132
62913 Blik
The one and Only!
pi_111358580
Ben niet in TN geweest, mijn focus lag op Borneo
  donderdag 10 mei 2012 @ 02:57:55 #133
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111364985
Borneo in twee dagen lijkt me bizar kort. Maar als je niet wilt duiken, kun je Sabah wel overslaan. Dat vond ík de grootse deceptie van de reis. (Sarawak helaas nog helemaal niet gezien)
  donderdag 10 mei 2012 @ 09:25:36 #134
62913 Blik
The one and Only!
pi_111367049
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 02:57 schreef Lemans24 het volgende:
Borneo in twee dagen lijkt me bizar kort. Maar als je niet wilt duiken, kun je Sabah wel overslaan. Dat vond ík de grootse deceptie van de reis. (Sarawak helaas nog helemaal niet gezien)
Sipadan is natuurlijk geweldig, had ik ook echt niet willen missen. Maar de Kinabatangan rivier trip had ik toch ook echt niet willen missen. En Kota Kinabalu is toch ook een gave trip te noemen
  donderdag 10 mei 2012 @ 09:29:43 #135
8369 speknek
Another day another slay
pi_111367151
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:51 schreef Blik het volgende:

[..]

:{ Borneo in 2 dagen :{
Beter dan geen Borneo imo.

Alhoewel, als je inderdaad nog nooit in Azie geweest bent, zul je KL waarschijnlijk wel heel leuk vinden (als het tenminste niet zo vies vochtig is als toen ik er was).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 10 mei 2012 @ 09:46:21 #136
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111367540
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 09:25 schreef Blik het volgende:

[..]

Sipadan is natuurlijk geweldig, had ik ook echt niet willen missen. Maar de Kinabatangan rivier trip had ik toch ook echt niet willen missen. En Kota Kinabalu is toch ook een gave trip te noemen
Kinebatangan: ja. Maar de omgeving is totaal verpest door oliepalmplantages.
Kinabalu: regen, regen, regen, dus voor mij waren het verloren dagen, helaas.

In Sarawak is er volgens mij veel meer te zien in 'oorspronkelijke' staat: Mulu, Bako, Kuching, jungle. OK, ik ga nog wel eens terug... En dan ook weer Sipadan :)
  donderdag 10 mei 2012 @ 10:28:59 #137
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_111368708
Ik zou echt geen koffer meenemen. Dat is zwaar onhandig als je met die bootjes naar de perhentians gaat.
Als je geen bloedzuigers wilt moet je gewoon niet naar de jungle gaan. Simpel zat.
Je reist trouwens op t vaste land erg makkelijk met de bus. Auto huren kan ook, maar ik weet niet of dat nou echt veel voordelen heeft.
Naar tn is handigst via kl denk ik. Je kan daarna evt door naar perhentians maar dan moet je wel omreizen. Maar t is vakantie dus who cares?
Ga je duiken of snorkelen?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 10 mei 2012 @ 10:30:39 #138
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_111368766
Pfff krijg meteen de reiskriebels. Jammer dat ik financieel ff wat onzeker zit.

Trouwens, voor degenen die op meer plekken zijn geweest:
Als je maleisië gezien hebt en wil als vrouw alleen naar een ander niet al te duur land, wat zouden jullie, behalve Ws thailand, aanraden?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 10 mei 2012 @ 10:52:11 #139
8369 speknek
Another day another slay
pi_111369376
Mja toch Thailand. Ik heb goede verhalen over Indonesie (met name Sumatra) gehoord, maarja het blijven moslims. Cambodja is ook mooi en spotgoedkoop, maar zo arm en corrupt dat ik het toch niet met een gerust hart aan kan raden voor een vrouw alleen. (daarnaast ben ik er heel ziek geworden, en dat wil je ook niet als je alleen op reis bent). Misschien Vietnam? Ben ik zelf niet geweest alleen.
Japan en Zuid-Korea zijn superveilig, maar wel heel anders en niet goedkoop.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:12:02 #140
62913 Blik
The one and Only!
pi_111370039
quote:
1s.gif Op donderdag 10 mei 2012 09:46 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Kinebatangan: ja. Maar de omgeving is totaal verpest door oliepalmplantages.
Kinabalu: regen, regen, regen, dus voor mij waren het verloren dagen, helaas.

In Sarawak is er volgens mij veel meer te zien in 'oorspronkelijke' staat: Mulu, Bako, Kuching, jungle. OK, ik ga nog wel eens terug... En dan ook weer Sipadan :)
Heel Borneo wordt verpest door oliepalmplantages, is ook goed te zien als je in het vliegtuig zit. Dat is niet alleen Sabah, maar geldt ook voor Sarawak. Ook bijvoorbeeld onderweg naar Mulu NP vlieg je continu over de palmolieplantages heen.

Kuching en Bako heb ik gemist, moest uiteindelijk toch ook een paar keuzes maken na Sipadan, Kinabatangan, Brunei en 5 dagen Mulu NP + Miri.
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:19:22 #141
62913 Blik
The one and Only!
pi_111370368
quote:
1s.gif Op donderdag 10 mei 2012 10:30 schreef Murmeli het volgende:

Trouwens, voor degenen die op meer plekken zijn geweest:
Als je maleisië gezien hebt en wil als vrouw alleen naar een ander niet al te duur land, wat zouden jullie, behalve Ws thailand, aanraden?
Indonesië is een absolute aanrader, super gevarieerd, goedkoop, lekker eten. En Indonesie is verder net zo islamitisch als Maleisie, dus dat is geen issue. Ik heb er in ieder geval weinig van gemerkt. En verder is Bali hindoeistisch.

Vietnam is ook een absolute aanrader, bijvoorbeeld ook in combinatie met Cambodja als je genoeg tijd hebt (een maand). Angkor Wat is super indrukwekkend en als je in de omgeving bent mag je dat eigenlijk niet missen. Pnomh Penh is verder vanwege de geschiedenis ook de moeite waard, alleen is de geschiedenis niet echt leuk :(
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:20:48 #142
62913 Blik
The one and Only!
pi_111370411
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 10:52 schreef speknek het volgende:
Ik heb goede verhalen over Indonesie (met name Sumatra) gehoord, maarja het blijven moslims.
En dat is een probleem omdat...?
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:42:40 #143
8369 speknek
Another day another slay
pi_111371216
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 11:20 schreef Blik het volgende:

[..]

En dat is een probleem omdat...?
die zijn in het algemeen minder vrouwvriendelijk.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:48:44 #144
62913 Blik
The one and Only!
pi_111371442
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 11:42 schreef speknek het volgende:

[..]

die zijn in het algemeen minder vrouwvriendelijk.
Maar als je al in Maleisie bent geweest en dat is goed bevallen, dan is het nu ook geen probleem toch?
  donderdag 10 mei 2012 @ 11:57:07 #145
8369 speknek
Another day another slay
pi_111371757
Ik weet niet of Murmeli alleen naar Maleisie is geweest. Daarnaast is Maleisie natuurlijk een stuk rijker en misschien wat meer verstedelijkt, maar ik denk dat Indonesie dan ook wel goed te doen is.

Ook Maleisie heeft natuurlijk zo z'n, eh, interessantere plekken.



zag ik er terwijl ik op een markt vol met bezwete bebaarde moezelmannen stond die je intens aan zaten te staren terwijl ze met een groot hakmes stukken vlees aan het afsnijden waren.

[ Bericht 11% gewijzigd door speknek op 10-05-2012 12:07:38 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:02:45 #146
62913 Blik
The one and Only!
pi_111371964
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 11:57 schreef speknek het volgende:

[ afbeelding ]
Kun je wel zeggen, ik zat tijdens de ramadan in een bus van de Perhentians naar KL. Dan rij je dus door het meest islamitische gebied van Maleisië heen. Nergens iets te eten/drinken te krijgen natuurlijk :')
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:10:39 #147
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_111372270
Wij waren net in KL toen daar bommen in een stel kerken afgingen.

Een goede vriendin van me heeft in beide landen een jaar of 5 gewoond, en vond de invloed van de islam op haar dagelijks leven groter in Maleisie dan in Indonesie.
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:23:20 #148
8369 speknek
Another day another slay
pi_111372735
Interessant. Alhoewel er op Bali natuurlijk ook bommen af zijn gegaan, maar ik kan me wel voorstellen dat de strijd groter is wanneer het multi-religieus is dan mono. Bedoelt ze daarmee overigens ook de discriminerende wetgeving in Maleisie, of alleen cultureel?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 10 mei 2012 @ 12:30:51 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111373003
Maleisië is zo racistisch als de pest. Staatsbedrijven zoals Petronas discrimineren tegen etnische Chinezen ten faveure van vaak slechter gekwalificeerde Maleisiërs. Dat is officieel beleid en niemand doet daar geheimzinnig over. Ik sprak diverse etnische Chinezen die familie bij Shell hadden werken. Dat vonden ze een top bedrijf omdat die mensen gelijk behandelen.

Even rondneuzen in een Maleisische boekwinkel is ook ontluisterend, als je ziet hoeveel anti-Semitische boeken daar worden verkocht. Zelfs op KL International Airport.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:31:16 #150
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111373016
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 10:28 schreef Murmeli het volgende:
Ik zou echt geen koffer meenemen. Dat is zwaar onhandig als je met die bootjes naar de perhentians gaat.
Als je geen bloedzuigers wilt moet je gewoon niet naar de jungle gaan. Simpel zat.
Je reist trouwens op t vaste land erg makkelijk met de bus. Auto huren kan ook, maar ik weet niet of dat nou echt veel voordelen heeft.
Naar tn is handigst via kl denk ik. Je kan daarna evt door naar perhentians maar dan moet je wel omreizen. Maar t is vakantie dus who cares?
Ga je duiken of snorkelen?
De jungle in Afrika had toch echt geen bloedzuigers ;) Ik heb trouwens een vriend even gevraagd of ik zijn backpack misschien mag lenen. Lijkt me inderdaad toch handiger. Zijn die dingen eigenlijk nergens te huren buiten één vaag adresje in Amsterdam?

Snorkelen is het idee. Mij zul je niet aan het duiken krijgen...
Don't let my username fool you...
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:32:39 #151
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111373063
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 12:30 schreef SeLang het volgende:
Maleisië is zo racistisch als de pest. Staatsbedrijven zoals Petronas discrimineren tegen etnische Chinezen ten faveure van vaak slechter gekwalificeerde Maleisiërs. Dat is officieel beleid en niemand doet daar geheimzinnig over. Ik sprak diverse etnische Chinezen die familie bij Shell hadden werken. Dat vonden ze een top bedrijf omdat die mensen gelijk behandelen.

Even rondneuzen in een Maleisische boekwinkel is ook ontluisterend, als je ziet hoeveel anti-Semitische boeken daar worden verkocht. Zelfs op KL International Airport.
Wat me ook al opviel ergens op een site van een hostel: ze accepteerden geen boekingen van locals of überhaupt mensen uit het midden-oosten. Dat zou je hier eens moeten proberen om ergens neer te zetten...
Don't let my username fool you...
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:37:32 #152
62913 Blik
The one and Only!
pi_111373223
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 12:30 schreef SeLang het volgende:
Maleisië is zo racistisch als de pest. Staatsbedrijven zoals Petronas discrimineren tegen etnische Chinezen ten faveure van vaak slechter gekwalificeerde Maleisiërs. Dat is officieel beleid en niemand doet daar geheimzinnig over. Ik sprak diverse etnische Chinezen die familie bij Shell hadden werken. Dat vonden ze een top bedrijf omdat die mensen gelijk behandelen.

Even rondneuzen in een Maleisische boekwinkel is ook ontluisterend, als je ziet hoeveel anti-Semitische boeken daar worden verkocht. Zelfs op KL International Airport.
Klopt wel, het is ook zo dat Maleisische auto's (Proton bijvoorbeeld) stukken goedkoper zijn dan buitenlandse auto's omdat er een flinke belasting over buitenlandse auto's geheven wordt (rond de 50% dacht ik)
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 10 mei 2012 @ 12:44:40 #153
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111373455
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 12:37 schreef Blik het volgende:

[..]

Klopt wel, het is ook zo dat Maleisische auto's (Proton bijvoorbeeld) stukken goedkoper zijn dan buitenlandse auto's omdat er een flinke belasting over buitenlandse auto's geheven wordt (rond de 50% dacht ik)
Ja goed dat is gewoon handels protectionisme. Dat doen ze ook in fatsoenlijke landen. De EU heeft ook handelsbeperkingen. Dat is de reden dat Chinese bedrijven productie gedeeltelijk naar Polen verplaatsen omdat ze dan de heffingen omzeilen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 10 mei 2012 @ 12:51:55 #154
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_111373758
Sumatra ben ik geweest, niet alleen gelukkig, vond het daar een beetje eng. Vieze man die aan me zat in de bus (je weet wel, zo'n 10 persoonsbus waar je met 18 man in zit.
In maleisië was ik alleen. Dat ging prima. Geen last gehad van nare mannen oid.

Snorkelen is leuk trouwens. Waarom wil je niet duiken?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 10 mei 2012 @ 13:27:52 #155
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111375039
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 12:51 schreef Murmeli het volgende:
Sumatra ben ik geweest, niet alleen gelukkig, vond het daar een beetje eng. Vieze man die aan me zat in de bus (je weet wel, zo'n 10 persoonsbus waar je met 18 man in zit.
In maleisië was ik alleen. Dat ging prima. Geen last gehad van nare mannen oid.

Snorkelen is leuk trouwens. Waarom wil je niet duiken?
Omdat ik bang ben dat ik paniek raak onder water omdat ik afhankelijk ben van een zuurstoffles... Ik wil snel aan de oppervlakte kunnen zijn als ik even naar adem wil snakken ;) Dan blijf ik liever in de buurt van de oppervlakte, en volgens mij kun je dan ook zat zien :)
Don't let my username fool you...
  donderdag 10 mei 2012 @ 13:28:46 #156
62913 Blik
The one and Only!
pi_111375076
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 12:31 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

De jungle in Afrika had toch echt geen bloedzuigers ;) Ik heb trouwens een vriend even gevraagd of ik zijn backpack misschien mag lenen. Lijkt me inderdaad toch handiger. Zijn die dingen eigenlijk nergens te huren buiten één vaag adresje in Amsterdam?

Snorkelen is het idee. Mij zul je niet aan het duiken krijgen...
Waarschijnlijk betaal je voor een maand een backpack huren evenveel als dat je er eentje koopt. Probeer inderdaad via een vriend te lenen (heb ik ook de eerste 2 jaar gedaan).

Voor de Perhentians is snorkelen prima, zag daar ook geen reden om te gaan duiken (ik ben wel een duiker)
  donderdag 10 mei 2012 @ 13:32:46 #157
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111375219
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 13:28 schreef Blik het volgende:

[..]

Waarschijnlijk betaal je voor een maand een backpack huren evenveel als dat je er eentje koopt. Probeer inderdaad via een vriend te lenen (heb ik ook de eerste 2 jaar gedaan).

Voor de Perhentians is snorkelen prima, zag daar ook geen reden om te gaan duiken (ik ben wel een duiker)
Ja, ik zag ergens een verhuurbedrijf in Amsterdam dat voor 25 euro 2 weken een backpack verhuurde, dat vond ik best een faire prijs, maar dat zit voor mij aan de verkeerde kant van het land.
Don't let my username fool you...
  donderdag 10 mei 2012 @ 18:32:42 #158
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_111386773
Voor 25 vind je ook wel tweedehands :) ik heb in maleisie maar 1 x echt problemen gehad. Ik + vriend liepen ergens, iemand botste tegen ons op en kwam met een brok beton achter ons aan. We konden een taxi aanhouden en waren hem net te snel af, maar dat lag niet aan man/vrouw zijn. Was in Penang, bij t E&O
  donderdag 10 mei 2012 @ 20:59:26 #159
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111394008
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 18:32 schreef RandomMoron het volgende:
Voor 25 vind je ook wel tweedehands :) ik heb in maleisie maar 1 x echt problemen gehad. Ik + vriend liepen ergens, iemand botste tegen ons op en kwam met een brok beton achter ons aan. We konden een taxi aanhouden en waren hem net te snel af, maar dat lag niet aan man/vrouw zijn. Was in Penang, bij t E&O
Ik vind toch anders niets tweedehands zonder daarvoor naar het andere uiteinde van het land te moeten... En al zeker niet voor 25 euro.
Don't let my username fool you...
  donderdag 10 mei 2012 @ 23:00:36 #160
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111400362
Juj, Nomad backpack geregeld (geleend) *O*
Don't let my username fool you...
pi_111407585
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 12:30 schreef SeLang het volgende:
Maleisië is zo racistisch als de pest. Staatsbedrijven zoals Petronas discrimineren tegen etnische Chinezen ten faveure van vaak slechter gekwalificeerde Maleisiërs. Dat is officieel beleid en niemand doet daar geheimzinnig over. Ik sprak diverse etnische Chinezen die familie bij Shell hadden werken. Dat vonden ze een top bedrijf omdat die mensen gelijk behandelen.
Het officiele beleid ten faveure van de "originele" bevolking is vastgelegd in de New Economic Policy (NEP) , maar je schetst de situatie nu te eenzijdig imho. Dit is niet het soort wetgeving om minderheden die al achtergesteld zijn van hun rechten te beroven.

De Chinese minderheid draait economisch gezien veel beter dan de originele (Bumiputra) bevolking. Het grootste deel van het Maleisische bedrijfsleven is in handen van Chinese eigenaren. De NEP is bedoeld als positieve discriminatie van bumiputras. Daar kun je uiteraard op tegen zijn, maar het beeld van racistische discriminatie vind ik te zwaar geschetst.

Er zijn genoeg argumenten dat de Chinezen en andere minderheden uiteindelijk ook van de NEP profiteerden. In ieder geval is de Chinese gemeenschap sinds 13 mei 1969 geen slachtoffer meer geweest van massale roof/moord partijen zoals in Indonesie nog regelmatig het geval is. Ik denk dat je uiteindelijk van zo'n regeling af moet, maar dat heeft tijd nodig.

quote:
Even rondneuzen in een Maleisische boekwinkel is ook ontluisterend, als je ziet hoeveel anti-Semitische boeken daar worden verkocht. Zelfs op KL International Airport.
Zou je dan voor censuur van dit soort boeken pleiten?

Ik weet trouwens niet of deze nou werkelijk worden verkocht. Er zijn in religieuze kringen budgetten beschikbaar om dit soort rommel te publiceren, waarschijnlijk ook met financiering uit het midden-oosten. Ik geloof niet dat de gemiddelde Maleisier zich druk maakt over joden of Israel.
pi_111407666
Ik woon hier nu bijna drie jaar. Wat hier als normaal wordt gezien zou in Nederland niet kunnen en tot slachtpartijen leiden. Corruptie, smerige schandalen, discriminatie en diverse andere zaken die het daglicht niet kunnen verdragen; maar....niemand klaagt erover. Wel recent wat demonstraties voor eerlijke verkiezingen, maar niemand is hier bereid om er echt voor te vechten. Zo'n verschil met andere landen. Ook dat komt door de manier waarop de verschillende bevolkingsgroepen hier met elkaar leven. Hier accepteert iedereen alles zolang het hun eigen persoonlijke leventje (hachje) maar niet aantast.

Een Chinees die goed verdient gaat niet de straat op voor andere Chinezen, laat staan andere bevolkingsgroepen. Malays die meeliften op de corruptie (handouts, kickbacks etc) hoor je natuurlijk ook niet klagen (tenzij het in het geding komt). Indiers zijn met net iets te weinig om het verschil te maken plus die krijgen als minderheid vaak diverse 'kleine' extraatjes om ze stil te houden (hetzelfde geldt voor de arme Malays). Het zit redelijk in balans (er zijn flink scheuren, dat wel...positieve ontwikkelingen; zoals bv de dochter van de oude premier die redelijk strijdlustig is). Als je hier eenmaal woont is het soms wel misselijk makend. Maargoed; dit zijn geen zaken die de gemiddelde toerist merkt; waardoor het altijd een fantastisch mooi land blijft om te bezoeken.

Ontopic :): Taman Negara is wat je er zelf van maakt. Toeristen die er 1 nacht slapen en alleen de canopy walk + night walk doen moeten wat mij betreft niet achteraf klagen dat ze het geen echte jungle vonden. Doe er een 7D/6N trek en ik kan mij niet voorstellen dat je Taman Negara nog nep zou noemen. Het deel dat publiekelijk (en laagdrempelig) toegankelijk is, omvat maar een piepklein deel van het enorme natuurpark. Natuurlijk zijn de natuurparken op Borneo ook erg mooi; maar het is onjuist om te stellen dat TN echt inferieur is tov de parken op Borneo. Taman Negara heeft een enorme verscheidenheid aan diersoorten etc. Toeristen zien ze niet, want het park is te groot. Ik zou als ik een tijger was wellicht ook liever die drukte vermijden (tenzij ik op zoek ben naar een snackie).

Overigens heb je op het schiereiland ook nog o.a. Endau-Rompin, Royal Belum, diverse ingangen van Taman Negara die minder bekend zijn, en nog het prachtige Lake Kenyir.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 11 mei 2012 @ 08:21:02 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111408572
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 04:54 schreef jaco het volgende:

[..]

Het officiele beleid ten faveure van de "originele" bevolking is vastgelegd in de New Economic Policy (NEP) , maar je schetst de situatie nu te eenzijdig imho. Dit is niet het soort wetgeving om minderheden die al achtergesteld zijn van hun rechten te beroven.

De Chinese minderheid draait economisch gezien veel beter dan de originele (Bumiputra) bevolking. Het grootste deel van het Maleisische bedrijfsleven is in handen van Chinese eigenaren. De NEP is bedoeld als positieve discriminatie van bumiputras. Daar kun je uiteraard op tegen zijn, maar het beeld van racistische discriminatie vind ik te zwaar geschetst.

Er zijn genoeg argumenten dat de Chinezen en andere minderheden uiteindelijk ook van de NEP profiteerden. In ieder geval is de Chinese gemeenschap sinds 13 mei 1969 geen slachtoffer meer geweest van massale roof/moord partijen zoals in Indonesie nog regelmatig het geval is. Ik denk dat je uiteindelijk van zo'n regeling af moet, maar dat heeft tijd nodig.

[..]

Zou je dan voor censuur van dit soort boeken pleiten?

Ik weet trouwens niet of deze nou werkelijk worden verkocht. Er zijn in religieuze kringen budgetten beschikbaar om dit soort rommel te publiceren, waarschijnlijk ook met financiering uit het midden-oosten. Ik geloof niet dat de gemiddelde Maleisier zich druk maakt over joden of Israel.
De Chinese minderheid heeft inderdaad meer business in handen, maar dat heeft een reden: gemiddeld zijn die gewoon beter opgeleid en meer business minded. Dat kun je al constateren in het klein als je in restaurantjes en straattentjes eet: die Chinese gelegenheden zijn bijna altijd gelikter en er komt meteen iemand bij je staan om de bestelling op te nemen. Bij die Maleisiërs had ik regelmatig het gevoel van willen jullie eigenlijk wel iets verkopen?

Tsja, en "positieve" discriminatie voor de een is gewoon negatieve discriminatie voor de ander. Het feit dat mensen erover begonnen geeft voor mij toch aan dat het wel leeft. Overigens heb je wel een punt dat het misschien wat heeft bijgedragen aan de stabiliteit van het land, al denk ik zelf dat dat vooral komt doordat Maleisië een relatief rijk land is en Indonesie straatarm.

Wat betreft die boeken: in ben natuurlijk tegen censuur. Maar het feit dat die boeken zo prominent in boekhandels liggen zegt mij dat er kennelijk veel vraag naar is. Dat is wel veelzeggend. Ik weet trouwens ook uit betrouwbare bron dat als je joods bent dat je dat maar beter voor je kunt houden in Maleisië.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 11 mei 2012 @ 08:35:39 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_111408781
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 05:38 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:

Ontopic :): Taman Negara is wat je er zelf van maakt. Toeristen die er 1 nacht slapen en alleen de canopy walk + night walk doen moeten wat mij betreft niet achteraf klagen dat ze het geen echte jungle vonden. Doe er een 7D/6N trek en ik kan mij niet voorstellen dat je Taman Negara nog nep zou noemen. Het deel dat publiekelijk (en laagdrempelig) toegankelijk is, omvat maar een piepklein deel van het enorme natuurpark. Natuurlijk zijn de natuurparken op Borneo ook erg mooi; maar het is onjuist om te stellen dat TN echt inferieur is tov de parken op Borneo. Taman Negara heeft een enorme verscheidenheid aan diersoorten etc. Toeristen zien ze niet, want het park is te groot. Ik zou als ik een tijger was wellicht ook liever die drukte vermijden (tenzij ik op zoek ben naar een snackie).

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het idee dat Taman Negara "inferieur" zou zijn is bijna lachwekkend want het is het grootste stuk onaangetast primair regenwoud in Maleisië! Maar je moet inderdaad weg van die grote toeristenstroom want anders valt het inderdaad tegen. Gelukkig komt 99,9% van de toeristen alleen maar in het uiterste randje van het park (waar die canopy walk is en waar de nachtsafaris worden gedaan). Ga voor een meerdaagse trek (ik heb zelf 3d/2n gedaan, maar langer is beter natuurlijk) en je hebt een schitterende natuur ervaring waarop je verder helemaal niemand tegen komt.

Btw: veel mensen doen een nachtsafari in een 4WD. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen dat die "safari's" helemaal niet in Taman Negara zijn maar in een palm plantage in de buurt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 11 mei 2012 @ 09:10:17 #165
62913 Blik
The one and Only!
pi_111409279
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 08:21 schreef SeLang het volgende:

Ik weet trouwens ook uit betrouwbare bron dat als je joods bent dat je dat maar beter voor je kunt houden in Maleisië.
Sterker nog, je krijgt simpelweg geen visum als je uit Israel komt. Op landkaarten in maleisië is Israël ook zwart ingekleurd als niet bestaand land
  vrijdag 11 mei 2012 @ 10:38:56 #166
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111411450
Over antisemitische boeken, evenals boeken met hakenkruizen en Hitlers op de voorkant: die liggen in meerdere landen in Azië en (vooral?) Latijns Amerika prominent in de schappen. Hij is er niet meer dan een historisch figuur, zoals Stalin, Che en Franco.
  vrijdag 11 mei 2012 @ 21:12:18 #167
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_111437639
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 09:10 schreef Blik het volgende:

[..]

Sterker nog, je krijgt simpelweg geen visum als je uit Israel komt. Op landkaarten in maleisië is Israël ook zwart ingekleurd als niet bestaand land
Onzin, je kunt wel als Israeliër een visum krijgen voor Maleisië, alleen is het geen visum on arrival zoals de inwoners uit de Europese Unie of Australasia krijgen.
Je moet dit vooraf aanvragen en dan oordeelt het ministerie van staatsveiligheid van Maleisië of je een visum krijgt of niet.
Overigens een wassen neus een dergelijke beperkte regel, de gemiddelde Israeliër heeft 2 paspoorten en reist derhalve op het andere paspoort de wereld door.

Wel is het verboden goederen uit Israel te importeren. (Dus je kan veel mobiele smartphones en laptops wel thuislaten als ze dit daadwerkelijk zouden controleren).
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_111635012
In juli ga ik vier weken naar Maleisië (en wellicht wat omringende landen, dat zien we nog wel). Focus ligt vooral op Borneo, onder andere vanwege het duiken! Nu vind ik het altijd leuk om een reisgids mee te nemen om wat over bepaalde gebieden te lezen enzo. Wat zijn jullie ervaringen met reisgidsen over Maleisië, nog aan- of afraders?
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 01:59:54 #169
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111653869
Wij zitten er nu en hebben de Lonely Planet bij ons. Staan toch altijd gandige tips in en is up to date.

Erg benauwd hier trouwens... ;)
Don't let my username fool you...
  donderdag 17 mei 2012 @ 02:44:02 #170
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111654530
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 01:59 schreef Metalfreak het volgende:
Wij zitten er nu en hebben de Lonely Planet bij ons. Staan toch altijd gandige tips in en is up to date.

Behalve qua prijzen waarschijnlijk, vanwege de zwakke euro momenteel.
Je kan voor reisgidsen die in 2011 zijn gepubliceerd, er zo 10% bij optellen en voor sommige landen zelfs 30%.

edit: oh, wacht de Lonely Planet heeft prijzen al in Ringgit...
pi_111655968
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:58 schreef Goodbye het volgende:
In juli ga ik vier weken naar Maleisië (en wellicht wat omringende landen, dat zien we nog wel). Focus ligt vooral op Borneo, onder andere vanwege het duiken! Nu vind ik het altijd leuk om een reisgids mee te nemen om wat over bepaalde gebieden te lezen enzo. Wat zijn jullie ervaringen met reisgidsen over Maleisië, nog aan- of afraders?
Ik heb wel een Footprint guide die je kunt lenen? Dan neem ik m volgende week mee.
Mijn plannen liggen toch in de ijskast. :)
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_111656811
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 09:06 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

[..]

Ik heb wel een Footprint guide die je kunt lenen? Dan neem ik m volgende week mee.
Mijn plannen liggen toch in de ijskast. :)
Oh, tof! Graag! ^O^
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 12:19:07 #173
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111660331
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 02:44 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Behalve qua prijzen waarschijnlijk, vanwege de zwakke euro momenteel.
Je kan voor reisgidsen die in 2011 zijn gepubliceerd, er zo 10% bij optellen en voor sommige landen zelfs 30%.

edit: oh, wacht de Lonely Planet heeft prijzen al in Ringgit...
Is inderdaad al in Ringgit :)

Afhankelijk van waar je eet is het of spotgoedkoop, of behoorlijk westers qua prijs.. Maar wel lekker, en dat zegt iemand die niet veel lust ;)
Don't let my username fool you...
pi_111661116
quote:
1s.gif Op donderdag 17 mei 2012 12:19 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Is inderdaad al in Ringgit :)

Afhankelijk van waar je eet is het of spotgoedkoop, of behoorlijk westers qua prijs.. Maar wel lekker, en dat zegt iemand die niet veel lust ;)
Ja, dat kan je er meestal aan de buitenkant wel vanaf zien dat scheelt. Ben eerder in Thailand en Vietnam geweest, daar was het net zo! :)

Zijn er hier trouwens mensen die Mount Kinabalu hebben beklommen of van plan zijn het te doen? Ik ben het wel van plan, maar de verhalen op internet variëren tussen "easy peasy" en "we zijn halverwege weer naar beneden gegaan, zo erg". Nu denk ik zelf niet dat het heel gemakkelijk zal zijn, zoveel stijgen is gewoon pittig. Maar ik heb volgens mij een aardige conditie en ben ook wel een doorzetter. Moet toch wel te doen zijn, hoop ik :') .
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 13:47:26 #175
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_111663379
Een aantal vrienden van me heeft het gedaan. Erg afhankelijk van het weer en mega-toeristisch.
pi_111664974
Ja, dat laatste geloof ik sowieso wel. We boeken ook niks vooruit vanwege het weer. Mocht het dan toch vol zitten allemaal, dan is het gewoon pech! :)
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 13:49:30 #177
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_111702419
de laatste keer op borneo was het zo warm en benauwd, ik had het al moeilijk met de trappen in sandakan.
pi_111733257
Mt Kinabalu klim mega-toeristisch? Daar kan ik mij niet helemaal in vinden. Er mogen dagelijks maximaal 150 mensen op enig moment op de berg zijn. Dat betekent dat er dagelijks 75 mensen starten, en diezelfde dag 75 mensen weer onderweg naar beneden gaan. Ik vind dat reuze meevallen qua toeristisch gehalte. Ja, iedereen die die dag de berg op gaat, wil de zonsopkomst op de top meemaken; dat is op een vast tijdstip; dus zijn er maximaal 75 mensen tegelijk op de top. Toen wij het deden waren er overigens veel minder mensen dan dat aantal, want er vielen er inderdaad een flink aantal af (allemaal vanwege hoogteziekte; de meesten omdat ze dachten dat het een recreatief wandeltochtje was).

Het is niet superzwaar maar zeker niet easy-peasy. Iedereen die dat zegt is of afgetraind, of heeft stinkmazzel gehad met de omstandigheden. Wij hadden redelijk weer, en vinden het pittig. Het was niet onhaalbaar, gewoon pittig. Wel is het achteraf de inspanning meer dan waard. Top ervaring.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 15:28:47 #179
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_111742330
Volgende week naar maleisie en nog helemaal geen plannen yeah! Moet alleen nog een vlucht zien te boeken aankomende week in cambodja :P
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:16:59 #180
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111827419
Momenteel in Port Dickson in een verlaten Casa Rachado. Hebben nu een paar dagen een huurauto, maar hebben er eigenlijk al spijt van: duur en OV is hier zo goed dat zoiets echt overbodig is. Vannacht doorgebracht in Gua Musang, vergane glorie en het stadje had een beetje een aparte, enge sfeer. Perhentians waren prachtig, maar ik hield het er qua warmte niet langer dan 2 nachten vol.. Echt te heet daar. Morgen door naar Melaka, dan Kuala Lumpur en van daaruit naar Taman Negara.
Don't let my username fool you...
  maandag 21 mei 2012 @ 13:24:12 #181
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_111827706
hoe is het weer in maleisie nu en wat is het mooiste eilandje dat DICHTBIJ kuala lumpur ligt?
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:29:39 #182
8369 speknek
Another day another slay
pi_111827973
Volgens mij is dat er niet echt. Waarom moet het per se dichtbij zijn? Air Asia brengt je binnen 2 uur overal.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:40:34 #183
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_111828421
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:29 schreef speknek het volgende:
Volgens mij is dat er niet echt. Waarom moet het per se dichtbij zijn? Air Asia brengt je binnen 2 uur overal.
airasia kost weer centjes
het is als volgt: ik kom 29ste in kuala lumpur en mag mezelf daar vermaken tot m'n vlucht vertrekt de 3e juni om 6 uur. Nu lijkt mij het wel fijn om dan 1/2 daagjes aan het strand te kunnen liggen :)
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:45:27 #184
8369 speknek
Another day another slay
pi_111828593
In en rond KL gaat je dat niet lukken volgens mij, maar voor 70 eurie heb je een retourtje Langkawi.
(Langkawi dat kost pas centjes... maar goed KL ook).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:51:15 #185
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_111828811
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:45 schreef speknek het volgende:
In en rond KL gaat je dat niet lukken volgens mij, maar voor 70 eurie heb je een retourtje Langkawi.
(Langkawi dat kost pas centjes... maar goed KL ook).
naja weetje tussen 29ste en 3e zitten maar 5 dagen als je de 3e zelf niet meetelt want dan ga ik gewoon pakken en naar het vliegveld komen optijd en alles dus dat hou ik dan wel vol met rondstrompelen door de stad en dingen zien ;)
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  maandag 21 mei 2012 @ 16:06:58 #186
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111834512
Je komt vanuit Singapore, toch? Ga via Tioman en dan daarvandaan door naar Kuala Lumpur. Dat eiland werd me regelmatig aangeraden toen ik in Singapore was.
Je moet wel rekenen op een dag reizen vanuit Singapore naar Tioman en een dag van Tioman naar KL. Je kúnt ook vliegen, maar dat is niet goedkoop.
  maandag 21 mei 2012 @ 16:21:49 #187
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_111835140
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:06 schreef Lemans24 het volgende:
Je komt vanuit Singapore, toch? Ga via Tioman en dan daarvandaan door naar Kuala Lumpur. Dat eiland werd me regelmatig aangeraden toen ik in Singapore was.
Je moet wel rekenen op een dag reizen vanuit Singapore naar Tioman en een dag van Tioman naar KL. Je kúnt ook vliegen, maar dat is niet goedkoop.
en hoe doe ik dat?
ik heb namelijk al wel een treinticket gereserveerd vanuit singapore naar KL dusss :P
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  maandag 21 mei 2012 @ 16:39:12 #188
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111835787
quote:
7s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:21 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

en hoe doe ik dat?
ik heb namelijk al wel een treinticket gereserveerd vanuit singapore naar KL dusss :P
Tja, dat heb je niet nodig... Je moet naar Mersing, eventueel vanuit Johor Baru (grens Singapore/Maleisië)
  maandag 21 mei 2012 @ 17:29:30 #189
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_111837826
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 16:39 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Tja, dat heb je niet nodig... Je moet naar Mersing, eventueel vanuit Johor Baru (grens Singapore/Maleisië)
thanks voor de tip; ik zou eens kijken op het internet en overal of het te doen is en anders ga ik gewoon in KL chillen; continu van de een naar de andere plek is opzich ook wel vermoeiend.

Ik ben nu aan 1 stuk door aan de gang en de vermoeidheid begint toe te slaan :P
Tenminste de reis naar railay was vermoeiend, vervolgens elke dag van strand naar strand of rotsenklimmen, niet tot rust gekomen. Vervolgens treinreis van 23 uur naar bangkok waarvan 2/3 geslapen. 2 nachtjes in bangkok en toen 4 uur smorgens richting station, lange trein, langs de border hier in cambodja, bus en vandaag gelijk smorgens vroeg naar ankor wat en ook nog eens op de fiets met deze hitte

ik ben moe :P
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  maandag 21 mei 2012 @ 17:55:30 #190
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_111839008
wat ik erg leuk vond, en best wel toeristisch btw :P was onder in lot 10 of pavillion was er een snoepwinkel, sticky, en die maakte zeg maar voor je neus hun snoep. Vond dat echt een gaaf concept :)
  maandag 21 mei 2012 @ 18:57:07 #191
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111841803
Laatst kreeg ik het idee om een poosje in malaysie te zitten, maar hoe veel merk je nou eigenlijk van de religies daar als toerist als je daar laat zeggen een paar weekjes zit?
  maandag 21 mei 2012 @ 20:23:37 #192
8369 speknek
Another day another slay
pi_111846762
Hangt er vanaf. Als je drie weken op dezelfde plek zit niet zoveel (tenzij het Penang is), als je rondtrekt merk je wel verschillen, ook omdat het naar etniciteit is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 02:19:22 #193
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111863016
quote:
7s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:24 schreef Boterbartje het volgende:
hoe is het weer in maleisie nu en wat is het mooiste eilandje dat DICHTBIJ kuala lumpur ligt?
Heet.

Vanuit Kuala Lumpur kun je ook naar Port Dickson gaan voor strand (zitten wij nu), maar daar is het nu wel echt verlaten... Geen superwit strand, maar goed, wel vrij dichtbij KL. Weet alleen niet of hier hostels zijn..
Don't let my username fool you...
  dinsdag 22 mei 2012 @ 02:25:17 #194
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111863056
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:45 schreef speknek het volgende:
In en rond KL gaat je dat niet lukken volgens mij, maar voor 70 eurie heb je een retourtje Langkawi.
(Langkawi dat kost pas centjes... maar goed KL ook).
Wij zaten in een halve dag van KL op de Perhentians. Bus van KL Sentral naar LCCT, Airasia vlucht naar Kota Bahru, taxi gedeeld naar Kuala Besut en daar meteen de boot naar Pulau Kecil. Om half 7 vertrokken bij hotel, om 1 uur op het strand bij de Perhentians. Ging allemaal heel soepel.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 22 mei 2012 @ 05:12:34 #195
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_111863437
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 02:19 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Heet.

Vanuit Kuala Lumpur kun je ook naar Port Dickson gaan voor strand (zitten wij nu), maar daar is het nu wel echt verlaten... Geen superwit strand, maar goed, wel vrij dichtbij KL. Weet alleen niet of hier hostels zijn..
Heet ben ik nu wel gewend, het is hier super heet in cambodia pff
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 02:25 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Wij zaten in een halve dag van KL op de Perhentians. Bus van KL Sentral naar LCCT, Airasia vlucht naar Kota Bahru, taxi gedeeld naar Kuala Besut en daar meteen de boot naar Pulau Kecil. Om half 7 vertrokken bij hotel, om 1 uur op het strand bij de Perhentians. Ging allemaal heel soepel.
klinkt goed, is dat duur? en moet ook weer terug dus?
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 07:46:28 #196
62913 Blik
The one and Only!
pi_111864031
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 02:25 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Wij zaten in een halve dag van KL op de Perhentians. Bus van KL Sentral naar LCCT, Airasia vlucht naar Kota Bahru, taxi gedeeld naar Kuala Besut en daar meteen de boot naar Pulau Kecil. Om half 7 vertrokken bij hotel, om 1 uur op het strand bij de Perhentians. Ging allemaal heel soepel.
Dat is beter dan de bus, die deed er toch wat langer over :P
  dinsdag 22 mei 2012 @ 07:49:08 #197
8369 speknek
Another day another slay
pi_111864057
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 02:25 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Wij zaten in een halve dag van KL op de Perhentians. Bus van KL Sentral naar LCCT, Airasia vlucht naar Kota Bahru, taxi gedeeld naar Kuala Besut en daar meteen de boot naar Pulau Kecil. Om half 7 vertrokken bij hotel, om 1 uur op het strand bij de Perhentians. Ging allemaal heel soepel.
Ja, nou kun je nagaan dat LCCT-Langkawi een rechtstreekse verbinding is met AirAsia :P.
(maar ik denk dat de perhentians wel goedkoper zijn)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 11:37:23 #198
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111869748
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 07:49 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja, nou kun je nagaan dat LCCT-Langkawi een rechtstreekse verbinding is met AirAsia :P.
(maar ik denk dat de perhentians wel goedkoper zijn)
Inderdaad echt goedkoop, voor een paar euro heb je gegeten en gedronken. Waar ik nu zit, in Melaka, is het veel duurder. Vond alleen de hitte op de Perhentians niet te doen.. De eerste dag was er nog wat wind, maar die ontbrak de volgende dagen, waardoor het zelfs in de schaduw voor een ventilator niet uit te houden was. Van tevoren wilden we misschien nog 3 nachten daar blijven, maar we hebben het toch maar bij 2 gelaten.

Melaka is trouwens ook een aanrader, erg gezellig stadje met een interessante (deels Nederlandse) historie. Wel prijzig wat betreft eten en drinken.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 22 mei 2012 @ 11:46:22 #199
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_111870183
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 05:12 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Heet ben ik nu wel gewend, het is hier super heet in cambodia pff

[..]

klinkt goed, is dat duur? en moet ook weer terug dus?
Nou ja, hoe eerder je de vlucht boekt, hoe goedkoper. Kijk op de site van Air Asia voor de prijzen van een vliegticket. Vanuit KL Sentral kun je de bus pakken naar LCCT voor 10 of 20RM, taxi vanuit Kota Bahru naar Kuala Besut kost 78RM per taxi, dus probeer er een te delen met andere mensen. Hebben wij ook gedaan met een vriendelijk Maleisisch stelletje. De boot van Kuala Besut naar de Perhentians kost 70RM retour (je kunt alleen een retourtje kopen). Accomodaties varieren, wij zaten in Rock Garden voor een pauperhutje met prachtig uitzicht voor 120RM, het kan goedkoper, maar ook vele malen duurder. Op het vliegveld zeiden ze dat het laagseizoen was, maar desondanks bleken veel accomodaties al vol te zijn. Het was wel weekend op dat moment.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 22 mei 2012 @ 13:13:25 #200
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_111873184
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 11:46 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Nou ja, hoe eerder je de vlucht boekt, hoe goedkoper. Kijk op de site van Air Asia voor de prijzen van een vliegticket. Vanuit KL Sentral kun je de bus pakken naar LCCT voor 10 of 20RM, taxi vanuit Kota Bahru naar Kuala Besut kost 78RM per taxi, dus probeer er een te delen met andere mensen. Hebben wij ook gedaan met een vriendelijk Maleisisch stelletje. De boot van Kuala Besut naar de Perhentians kost 70RM retour (je kunt alleen een retourtje kopen). Accomodaties varieren, wij zaten in Rock Garden voor een pauperhutje met prachtig uitzicht voor 120RM, het kan goedkoper, maar ook vele malen duurder. Op het vliegveld zeiden ze dat het laagseizoen was, maar desondanks bleken veel accomodaties al vol te zijn. Het was wel weekend op dat moment.
pff ok, ik zal wel kijken hoeveel budget er nog over is maar ik denk dat ik gewoon in KL blijf :P

ter informatie; ik ben 19 jaar met een rugtas op m'n rug en heb geen rijke papa ofzo, heb zelf alles verdiend ;)
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_111875135
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 13:13 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

pff ok, ik zal wel kijken hoeveel budget er nog over is maar ik denk dat ik gewoon in KL blijf :P

ter informatie; ik ben 19 jaar met een rugtas op m'n rug en heb geen rijke papa ofzo, heb zelf alles verdiend ;)
Een goedkoper alternatief is de bus nemen van Kuala Lumpur naar Penang (eiland). Dit kan voor 40 RM (ongeveer 10 euro) en duurt een uur of 5 a 6.

Penang heeft redelijke stranden (maar geen bounty paradise) aan de noordkant van het eiland. Het is bovendien iets vriendelijker qua sfeer dan KL en er is meer te zien/doen. Er is ook een Tune hotel voor budget reizigers.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 17:06:20 #202
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_111883012
Of ga een paar dagen naar de Cameron Highlands. Mooi, goedkoop en met veel vriendelijke mensen. Je kunt er prima hiken, theeplantages bezoeken en aardbeien eten!
  dinsdag 22 mei 2012 @ 17:11:03 #203
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_111883209
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 17:06 schreef Lemans24 het volgende:
Of ga een paar dagen naar de Cameron Highlands. Mooi, goedkoop en met veel vriendelijke mensen. Je kunt er prima hiken, theeplantages bezoeken en aardbeien eten!
even googlen; misschien toch een singapore/maleisie lp kopen!
maar dit klinkt ook prima moet ik zeggen; strand is geen must namelijk :)
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 19:45:46 #204
62913 Blik
The one and Only!
pi_111889989
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 11:37 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Melaka is trouwens ook een aanrader, erg gezellig stadje met een interessante (deels Nederlandse) historie. Wel prijzig wat betreft eten en drinken.
4 euro voor sushi tijdens de avondmarkt inclusief drinken voor 2 personen, toch niet bepaald duur :)
pi_111890295
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 17:06 schreef Lemans24 het volgende:
Of ga een paar dagen naar de Cameron Highlands. Mooi, goedkoop en met veel vriendelijke mensen. Je kunt er prima hiken, theeplantages bezoeken en aardbeien eten!
Cameron O+ Leuk ja.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:44:27 #206
211002 Goodbye
Awesome!
pi_111894191
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 17:06 schreef Lemans24 het volgende:
Of ga een paar dagen naar de Cameron Highlands. Mooi, goedkoop en met veel vriendelijke mensen. Je kunt er prima hiken, theeplantages bezoeken en aardbeien eten!
Klinkt tof! O+
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 20:46:53 #207
211002 Goodbye
Awesome!
pi_111894390
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 09:09 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Mt Kinabalu klim mega-toeristisch? Daar kan ik mij niet helemaal in vinden. Er mogen dagelijks maximaal 150 mensen op enig moment op de berg zijn. Dat betekent dat er dagelijks 75 mensen starten, en diezelfde dag 75 mensen weer onderweg naar beneden gaan. Ik vind dat reuze meevallen qua toeristisch gehalte. Ja, iedereen die die dag de berg op gaat, wil de zonsopkomst op de top meemaken; dat is op een vast tijdstip; dus zijn er maximaal 75 mensen tegelijk op de top. Toen wij het deden waren er overigens veel minder mensen dan dat aantal, want er vielen er inderdaad een flink aantal af (allemaal vanwege hoogteziekte; de meesten omdat ze dachten dat het een recreatief wandeltochtje was).

Het is niet superzwaar maar zeker niet easy-peasy. Iedereen die dat zegt is of afgetraind, of heeft stinkmazzel gehad met de omstandigheden. Wij hadden redelijk weer, en vinden het pittig. Het was niet onhaalbaar, gewoon pittig. Wel is het achteraf de inspanning meer dan waard. Top ervaring.
Ik denk dat wat je zegt wel realistisch is, ik verwacht het ook inderdaad niet op mijn gemakje te kunnen doen. Maar de top zal ik wel kunnen halen (mits ik niet de pech heb last te krijgen van hoogteziekte).

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 13:49 schreef RandomMoron het volgende:
de laatste keer op borneo was het zo warm en benauwd, ik had het al moeilijk met de trappen in sandakan.
Ik denk dat het vanwege de hoogte vrij snel frisser wordt? Ik kan op zich wel redelijk tegen de hitte, heb ook met 38 graden in Hanoi (Vietnam) rondgewandeld. :P
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 09:44:01 #208
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_112157224
Zo, ik ben weer terug, mijn vriendin is nog even door naar Singapore, maar ik moest helaas weer werken.

Prachtige vakantie gehad, maar toch deed Maleisië me niet zoveel als mijn reis naar Uganda vorig jaar. Heel mooi land, maar misschien toch inmiddels al te westers. We zijn in Kuala Lumpur, op de Perhentians, in Melaka en in Taman Negara geweest.

In Kuala Lumpur uiteraard de Petronas Towers bezocht, toch wel imposant zo op de 86e verideping. China Town walk en de Little India walk gedaan en verder overal lekker gegeten. Vanuit Kuala Lumpur met AirAsia naar Kota Bahru gevlogen, van daaruit naar de Perhentians. Hebben op Long Beach op het kleine eiland gezeten, erg mooi en gezellig daar. Prachtig was ook het snorkelen tussen de immens grote schildpadden en de haaien. Vanwege de hitte meteen de ochtend na het snorkelen maar weer vertrokken, als het wat minder heet was geweest waren we misschien nog een dagje extra gebleven. Van daaruit weer terug naar het vliegveld van Kota Bahru om een auto te huren. Dat ging nog niet echt zonder slag of stoot, Hawk verhuurde de auto alleen voor minstens 6 dagen als je voor een ander dropoff point koos en dat was ons teveel, Hertz was dicht op die dag, maar een ander lokaal verhuurbedrijfje bracht uitkomst. Voor hen was het geen probleem om de auto maar 3 dagen te huren en deze vervolgens in KL weer af te leveren. (daar moest speciaal iemand vanuit Kota Bahru voor naar KL komen :) ) Overnacht in Gua Musang, raar stadje, geen fijne sfeer daar en het is een beetje vergane glorie. Het Fully Inn hotel daar zag eruit alsof het ooit een heel luxe hotel was geweest, maar tegenwoordig wat steekjes heeft (moeten?) laten vallen.

We zijn doorgereden naar de Batu Caves waarvan wij dachten dat die verder vanuit Kuala Lumpur zouden liggen. Persoonlijk vinden we dat wel behoorlijk tegenvallen, het zag er in die grotten ook allemaal een beetje vervallen en rommelig uit. Met een uurtje hadden we het ook wel gezien en zijn doorgereden naar Port Dickson. Een plaats met ontzettend veel hotels, maar we hadden het idee dat het totaal niet druk was in die hotels. Wanneer is het daar wel druk vraag ik me af? In een ontzettend vochtige (en beetje schimmelachtige) hotelkamer overnacht waarvan de Lonely Planet aangaf dat het een van de beste keuzes was wat betreft prijs/kwaliteit... 's Ochtends door naar Melaka, gezellig stadje met onder andere Nederlandse invloeden.

Terug naar Kuala Lumpur, huurauto ingeleverd en op zoek naar mogelijkheid om een trip naar Taman Negara te regelen. Dat ging ook niet helemaal vlekkeloos, het kantoortje bleek al dicht, maar gelukkig via een telefoonnummer toch iets kunnen regelen voor de volgende dag. Prachtig boottochtje naar de jungle, zou dat toch echt aanraden in plaats van een bustochtje naar Kuala Tahan. 's avonds 4WD Night Safari gedaan door de palmolieplantages, helaas niet veel gezien op een Leopard Cat, wat buffels en drie slangen na, maar verder was het natuurlijk wel leuk om zo op zoek te gaan naar beesten. De ochtend erna de canopy walk en een toch naar Bukit Teresek gedaan. Helaas was de halve canopy walk afgesloten wegens werkzaamheden. Op de tocht naar Bukit Teresek gelukkig geen last gehad van bloedzuigers, maar had dan ook voorzorgsmaatregelen genomen (schoenen, sokken en benen/voeten ingesmeerd met deet en zout). Anderen in onze groep hadden er wel namelijk. De anti-leech socks lijken echt nergens te krijgen, iedereen verwijst je ergens anders naartoe en uiteindelijk hoor je dat ze ze alleen in apotheken te krijgen zouden moeten zijn en dat je die daar niet zomaar kunt kopen. Gezweet in de jungle, niet normaal, je kon mijn shirt erna gewoon uitwringen, maar dat wist ik nog van vorig jaar in Afrika... Als je tapirs wilt zien moet je gewoon naar het resort Mutiara Taman Negara gaan, die lopen daar gewoon vrij rond.

Weer terug naar KL en via Dubai weer teruggevlogen. Mooie reis gehad, maar zoals ik al zei: ik miste er een gevoel bij dat ik vorig jaar wel had. Ach ja, vandaag weer aan het werk, het valt tegen...
Don't let my username fool you...
  dinsdag 29 mei 2012 @ 10:16:24 #209
8369 speknek
Another day another slay
pi_112157821
Ja Maleisie is het rijkste ZO Aziatische land (op singapore na), en min of meer gecreeerd door de Britten, dus je moet er niet naartoe als je iets heel anders dan westers wil.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 10:30:52 #210
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_112158182
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 10:16 schreef speknek het volgende:
Ja Maleisie is het rijkste ZO Aziatische land (op singapore na), en min of meer gecreeerd door de Britten, dus je moet er niet naartoe als je iets heel anders dan westers wil.
Ik was er ook niet speciaal naar op zoek, maar ik merk wel dat ik het zo ervaren heb. Ik vond de airco's overal wel heel prettig hoor ;)
Don't let my username fool you...
pi_112267509
Het ligt er maar net aan waar je in Maleisie naartoe gaat. De bestemmingen die hierboven genoemd zijn, kun je inderdaad niet (meer) 'local' noemen. Er zijn er echter nog voldoende die dit wel bieden. Je kunt makkelijk van de gebaande paden af, en zelfs op het schiereiland zijn er dan nog voldoende plekken die zeer local en authentiek zijn (het is een andere vraag of dit voor iedereen even leuk is). Een vaak genoemd voordeel aan een ontwikkeld land als Maleisie is dat men je met rust laat en niet lastig valt bij de diverse attracties.
  donderdag 31 mei 2012 @ 15:59:32 #212
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_112268004
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 15:48 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Het ligt er maar net aan waar je in Maleisie naartoe gaat. De bestemmingen die hierboven genoemd zijn, kun je inderdaad niet (meer) 'local' noemen. Er zijn er echter nog voldoende die dit wel bieden. Je kunt makkelijk van de gebaande paden af, en zelfs op het schiereiland zijn er dan nog voldoende plekken die zeer local en authentiek zijn (het is een andere vraag of dit voor iedereen even leuk is). Een vaak genoemd voordeel aan een ontwikkeld land als Maleisie is dat men je met rust laat en niet lastig valt bij de diverse attracties.
Het was wel een groot verschil tussen vanaf KL LCCT vertrekken en in Kota Bahru aankomen. Daar was het allemaal wel wat meer basic (en had het ook wat meer sfeer tijdens de rit naar Kuala Besut)

Maar toch op de Perhentians vond ik het ook niet overdreven toeristisch, vooral wat betreft prijzen. Als je zo'n locatie hier zou hebben zou het tot in het extreme geval uitgeknepen worden met prijzen voor een cola van 4 euro bijvoorbeeld. Daar kostte de cola gewoon 75 cent, midden op het strand op een terrasje...

Overigens valt dat lastig vallen door arme mensen in een land waarin de mensen voor het grootste gedeelte onder de armoedegrens leven ook heel erg mee. In Uganda vond ik de mensen zo geweldig vriendelijk zonder dat ze op je geld uit zijn. Dat had ik alleen in één stadje met wat kinderen meegemaakt, maar voor de rest zijn ze gewoon oprecht vriendelijk en geïnteresseerd. Ik had dat ook heel veel erger verwacht. ;)
Don't let my username fool you...
  donderdag 31 mei 2012 @ 16:36:06 #213
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_112269703
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 15:59 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Overigens valt dat lastig vallen door arme mensen in een land waarin de mensen voor het grootste gedeelte onder de armoedegrens leven ook heel erg mee. In Uganda vond ik de mensen zo geweldig vriendelijk zonder dat ze op je geld uit zijn. Dat had ik alleen in één stadje met wat kinderen meegemaakt, maar voor de rest zijn ze gewoon oprecht vriendelijk en geïnteresseerd. Ik had dat ook heel veel erger verwacht. ;)
Dat lastigvallen heeft niet zoveel met het ontwikkelingsniveau te maken, als wel met de cultuur. In Maleisië is het inderdaad nauwelijks aanwezig, maar dat geldt ook voor de Filipijnen, toch een zeer arm land. Aan de andere kant, moet je in een land als Mexico, Peru of Thailand op een aantal toeristische plekken tientallen keren per dag nee zeggen tegen mensen die je wat willen verkopen.
pi_112982758
weet iemand of het nu wel of niet mogelijk is koffers mee te nemen op de longboat naar Taman Negara. Via google zie je soms wel, soms niet.

Alleen voor Taman Negara zou ik dan speciaal een reistas mee moeten nemen en zou zonde zijn als blijkt dat het niet nodig is.

Dank :)
  zaterdag 16 juni 2012 @ 23:16:22 #215
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_112986972
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 21:55 schreef staticdata het volgende:
weet iemand of het nu wel of niet mogelijk is koffers mee te nemen op de longboat naar Taman Negara. Via google zie je soms wel, soms niet.

Alleen voor Taman Negara zou ik dan speciaal een reistas mee moeten nemen en zou zonde zijn als blijkt dat het niet nodig is.

Dank :)
Ja, geen enkel probleem. Als je wilt kun je zelfs voor 2 ringgit je koffer met een lift van boven naar beneden laten gaan als je het te lastig vind om daarmee de trappen naar beneden naar de boot te lopen... Het enige is dan even waar je je slaapplaats boekt, sommige zijn wat makkelijker via verharde paden te bereiken dan anderen, maar goed, dat is ook geen ramp. Je bent er zo. Wij zaten in het rainforest resort, dat is het verst weg, maar op de terugweg kun je makkelijk een pendelauto nemen voor 2 ringgit per persoon, dat scheelt heel wat slepen ;)
Don't let my username fool you...
  zaterdag 16 juni 2012 @ 23:41:51 #216
8369 speknek
Another day another slay
pi_112987958
Qua prijsverschil vond ik dat in Langkawi wel opvallend, maar goed, dat is ook wel huwelijksreisbestemming nummer 1. In het hotel was een wasje draaien 30 euro, als je naar de wasserette twintig meter buiten het hotel ging was het twee euro...

En hoogstwaarschijnlijk brachten de lui van het hotel het er daar ook gewoon naartoe..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_112994652
Ja, net als die 2000 lakens en handdoeken :)

Maar gelijk heb je; wassen in het hotel is altijd vrij prijzig vergeleken de goedkope shops buiten de hotels.
  zondag 17 juni 2012 @ 09:51:16 #218
211002 Goodbye
Awesome!
pi_112996178
Ja, hetzelfde hebben wij ook gezien in Thailand! Nooit je was in het hotel laten doen, dus. :P Wij hebben enigszins een planning in elkaar gedraaid.. Kan nog heel veel aan gesleuteld worden, voor wanneer er bijvoorbeeld geen plaats is om Mount Kinabalu te beklimmen of wanneer we toch ergens ons verblijf willen verlengen. Dus het is meer een leidraad dan dat we ons er echt aan vast houden. Alleen de tickets van Hong Kong naar KK en van KL naar Hong Kong hebben we al geboekt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_112999174
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 09:51 schreef Goodbye het volgende:
Dus het is meer een leidraad dan dat we ons er echt aan vast houden. Alleen de tickets van Hong Kong naar KK en van KL naar Hong Kong hebben we al geboekt.
Is het dan toch niet handig om de beklimming van de Mount Kinabalu alvast te reserveren? Ik meen dat het in sommige periodes moeilijk is om last-minute te reserveren. Zie ook: Welke rondreis in Maleisië?
  zondag 17 juni 2012 @ 12:36:04 #220
211002 Goodbye
Awesome!
pi_112999505
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 12:22 schreef jaco het volgende:

[..]

Is het dan toch niet handig om de beklimming van de Mount Kinabalu alvast te reserveren? Ik meen dat het in sommige periodes moeilijk is om last-minute te reserveren. Zie ook: Welke rondreis in Maleisië?
Op zich wel, maar dan vind ik de kosten te hoog. We gaan het gewoon last minute proberen (wat aanzienlijk in de kosten scheelt) en we kunnen het nog omruilen met Brunei bijvoorbeeld. En als het niet lukt, dan hebben we gewoon pech. ;)
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_113071572
We hebben ooit in Maleisie Roti Canai gegeten. Super lekker. We kunnen het in Nederland helaas niet vinden. Kent iemand een restaurant waar we dit kunnen krijgen?
  maandag 18 juni 2012 @ 22:54:50 #222
62913 Blik
The one and Only!
pi_113078777
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 09:51 schreef Goodbye het volgende:
Ja, hetzelfde hebben wij ook gezien in Thailand! Nooit je was in het hotel laten doen, dus. :P Wij hebben enigszins een planning in elkaar gedraaid.. Kan nog heel veel aan gesleuteld worden, voor wanneer er bijvoorbeeld geen plaats is om Mount Kinabalu te beklimmen of wanneer we toch ergens ons verblijf willen verlengen. Dus het is meer een leidraad dan dat we ons er echt aan vast houden. Alleen de tickets van Hong Kong naar KK en van KL naar Hong Kong hebben we al geboekt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel een beetje een rare reis qua planning en tevens erg optimistisch. Aantal punten:

- die beklimming kun je waarschijnlijk wel vergeten als je die last-minute wilt doen
- hoe zie je die 2 dagen Sipadan voor je incl. reisdagen? Het is 6 uur reizen vanuit Sandakan, plus ruim 1 uur in de boot. Een dag later zul je weer terug moeten en kun je dus helemaal niks doen op Sipadan.
- Turtle Island moet je ook vantevoren boeken, of de hoofdprijs betalen (tegen de 200 euro p.p.)
- Sipadan moet je vaak 4 a 5 dagen zitten om er zeker van te zijn dat je op Sipadan kan duiken (er mogen maar 120 (of was het 140) man duiken op Sipadan per dag).
- Cameron Highlands lijkt me voornamelijk de moeite waard als je er kunt trekken, in plaats van 1 dag er echt bent.
- 2 volle dagen Perhentian islands is eigenlijk maar weinig als je daar speciaal voor naartoe gaat reizen en weer terug
- Geen tijd om KL te bekijken?

tip:
- Skip ofwel de Perhentians ofwel Sipadan/Turtle Island zodat je daar wat meer tijd overhoudt, bedenk hierbij wat je belangrijkste motivatie is wat je wilt doen. Voor strand kies je Perhentians, voor duiken kies je Sipadan.
- Boek die beklimming vantevoren als je nog kan, anders ga je voor niks 2 keer naar KK. Geloof me, last-minute is die echt niet goedkoper.
  dinsdag 19 juni 2012 @ 09:16:22 #223
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_113086877
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:54 schreef Blik het volgende:

[..]
- 2 volle dagen Perhentian islands is eigenlijk maar weinig als je daar speciaal voor naartoe gaat reizen en weer terug

Ben ik niet met je eens, er is overdag buiten snorkelen of duiken vrij weinig te doen en het is er ook te heet om nog iets anders te doen. Wij zijn na twee nachten weggevlucht omdat we de hitte niet meer vol hielden en mijn vriendin houdt normaal wel van warmte. En vanuit Cameron Highlands is het niet eens zo ontzettend ver naar de Perhentians en zijn er kant en klare reizen vanuit de Cameron Highlands. Vanuit de Perhentians naar KL zou ik je wel het vliegtuig aanraden, dan ben je er zo. Wij hebben het gereden, maar waren wel zo'n 2 dagen onderweg. Het kan wel in 1 dag, maar het is een lange weg...
Don't let my username fool you...
pi_113094187
Thanks voor de tips, ga ik vanavond even naar kijken! :Y Bij Sipadan wilden we een 3d2n package doen, de terugreis is dus ook op die dag ná de twee dagen Sipadan. In hoeverre dit te doen is moet ik even nagaan.

Wat betreft Mount Kinabalu, twee vrienden van mij die apart van elkaar naar Maleisië zijn gegaan hebben het op die manier gedaan (ook in juli of augustus), dus had goede hoop dat dat ons ook moest lukken..

Eén dag hiken in Cameron Highlands lijkt me overigens voldoende. KL bekijken hebben we beide niet echt behoefte aan, misschien dat we hier een daar wat mee kunnen pikken op de reis. Uit onze eigen ervaring blijkt dat we de dagen in steden toch altijd het minst leuk vinden (al lijkt Hong Kong me dus echt heel tof).
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  dinsdag 19 juni 2012 @ 15:35:44 #225
62913 Blik
The one and Only!
pi_113100382
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 13:12 schreef Goodbye het volgende:
Thanks voor de tips, ga ik vanavond even naar kijken! :Y Bij Sipadan wilden we een 3d2n package doen, de terugreis is dus ook op die dag ná de twee dagen Sipadan. In hoeverre dit te doen is moet ik even nagaan.

Bedenk je bij Sipadan dat er een grote kans is dat je dus niet eens op Sipadan komt met een dergelijk package, plekken om te duiken zijn zeer beperkt op Sipadan en de meeste mensen moeten minimaal 1 dag wachten voordat ze op Sipadan kunnen duiken. De kans is zeer groot dat je alleen maar op Mabul Island komt
pi_113112141
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 09:16 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens, er is overdag buiten snorkelen of duiken vrij weinig te doen en het is er ook te heet om nog iets anders te doen. Wij zijn na twee nachten weggevlucht omdat we de hitte niet meer vol hielden en mijn vriendin houdt normaal wel van warmte. En vanuit Cameron Highlands is het niet eens zo ontzettend ver naar de Perhentians en zijn er kant en klare reizen vanuit de Cameron Highlands. Vanuit de Perhentians naar KL zou ik je wel het vliegtuig aanraden, dan ben je er zo. Wij hebben het gereden, maar waren wel zo'n 2 dagen onderweg. Het kan wel in 1 dag, maar het is een lange weg...
Daar zaten we idd al over te twijfelen, denk dat we dat dus maar mooi gaan vliegen! ^O^

Verder bedankt voor alle aanwijzingen, maar denk dat we het wel ongeveer zo houden.. Als de beklimming niet kan dan hebben we gewoon weer wat extra speling qua dagen. En iets skippen hier en daar zou ook moeten kunnen (al wordt dat nog lastig knopen doorhakken :P ).
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_113132688
Ga er 2 juli heen!
  woensdag 20 juni 2012 @ 10:12:15 #228
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_113132774
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 20:24 schreef Goodbye het volgende:

[..]

Daar zaten we idd al over te twijfelen, denk dat we dat dus maar mooi gaan vliegen! ^O^

Verder bedankt voor alle aanwijzingen, maar denk dat we het wel ongeveer zo houden.. Als de beklimming niet kan dan hebben we gewoon weer wat extra speling qua dagen. En iets skippen hier en daar zou ook moeten kunnen (al wordt dat nog lastig knopen doorhakken :P ).
Via AirAsia boeken, lekker goedkoop en snel geregeld allemaal. Vliegtuigen zijn qua beenruimte wel gemaakt op Aziaten, ik paste er ook maar net tussen... :')
Don't let my username fool you...
pi_113132848
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:12 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Via AirAsia boeken, lekker goedkoop en snel geregeld allemaal. Vliegtuigen zijn qua beenruimte wel gemaakt op Aziaten, ik paste er ook maar net tussen... :')
Ja, we gaan ook al met AirAsia van Hong Kong naar KK. Met mijn 1.63m heb ik nooit wat te klagen over beenruimte, gelukkig :P .
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  woensdag 20 juni 2012 @ 10:14:34 #230
62913 Blik
The one and Only!
pi_113132865
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 10:12 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Via AirAsia boeken, lekker goedkoop en snel geregeld allemaal. Vliegtuigen zijn qua beenruimte wel gemaakt op Aziaten, ik paste er ook maar net tussen... :')
Dat uurtje is prima te doen, en altijd een plaats aan het gangpad boeken als je langer bent dan 1,75
  woensdag 20 juni 2012 @ 10:19:19 #231
62913 Blik
The one and Only!
pi_113133050
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 20:24 schreef Goodbye het volgende:

[..]

Daar zaten we idd al over te twijfelen, denk dat we dat dus maar mooi gaan vliegen! ^O^

Verder bedankt voor alle aanwijzingen, maar denk dat we het wel ongeveer zo houden.. Als de beklimming niet kan dan hebben we gewoon weer wat extra speling qua dagen. En iets skippen hier en daar zou ook moeten kunnen (al wordt dat nog lastig knopen doorhakken :P ).
ga je Sipadan ook in je reisschema aanhouden met daarna direct een vlucht naar KK?

Bedenk namelijk ook even dat je 24 uur voordat je gaat vliegen je niet meer mag duiken. Die ene dag dat je op Mabul Island bent valt daarmee ook al voor het grootste gedeelte weg qua duiken.
pi_123941229
Schopperdeschop!

Ik ga van 2 t/m 26 juli naar Maleisië en ben me aan het inlezen. De bedoeling is om een soort semi-luxe backpacktrip te doen, waarbij ik backpackhostels afwissel met de wat fatsoenlijkere hotels. Tis m'n eerste keer alleen zo ver, dus wel spannend.

Dingen die ik écht graag wil doen:
- Duikcursus (Open water)
- Oerang Utangs zien
- Op een idyllisch strand zitten

Waarschijnlijk wordt het 2,5 week op het schiereiland, met een weekje Borneo.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 00:22:57 #233
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_123942976
quote:
14s.gif Op maandag 11 maart 2013 23:41 schreef clumsy_clown het volgende:
Schopperdeschop!

Ik ga van 2 t/m 26 juli naar Maleisië en ben me aan het inlezen. De bedoeling is om een soort semi-luxe backpacktrip te doen, waarbij ik backpackhostels afwissel met de wat fatsoenlijkere hotels. Tis m'n eerste keer alleen zo ver, dus wel spannend.

Dingen die ik écht graag wil doen:
- Duikcursus (Open water)
- Oerang Utangs zien
- Op een idyllisch strand zitten

Waarschijnlijk wordt het 2,5 week op het schiereiland, met een weekje Borneo.
Dat laatste zou ik omdraaien.
Kom ik later op terug, nu geen tijd.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 08:38:59 #234
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_123946266
Idyllisch strand: Perhentians :Y Kun je mooi snorkelen en ook duiken, maar weet niet of je er ook een cursus kunt volgen.
Don't let my username fool you...
  dinsdag 12 maart 2013 @ 09:31:26 #235
62913 Blik
The one and Only!
pi_123947235
quote:
14s.gif Op maandag 11 maart 2013 23:41 schreef clumsy_clown het volgende:
Schopperdeschop!

Ik ga van 2 t/m 26 juli naar Maleisië en ben me aan het inlezen. De bedoeling is om een soort semi-luxe backpacktrip te doen, waarbij ik backpackhostels afwissel met de wat fatsoenlijkere hotels. Tis m'n eerste keer alleen zo ver, dus wel spannend.

Dingen die ik écht graag wil doen:
- Duikcursus (Open water)
- Oerang Utangs zien
- Op een idyllisch strand zitten

Waarschijnlijk wordt het 2,5 week op het schiereiland, met een weekje Borneo.
Wat Lemans24 zegt, draai het om. Borneo is veel gaver dan het vasteland. Verdiep je er maar eens in. Dan kun je eindigen met een weekje schiereiland waaronder de Perhentians
  dinsdag 12 maart 2013 @ 09:32:48 #236
62913 Blik
The one and Only!
pi_123947262
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 08:38 schreef Metalfreak het volgende:
Idyllisch strand: Perhentians :Y Kun je mooi snorkelen en ook duiken, maar weet niet of je er ook een cursus kunt volgen.
Vast wel, maar snorkelen is meer dan voldoende voor de Perhentians
  dinsdag 12 maart 2013 @ 10:20:02 #237
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_123948551
Perhentians kan je prima duiken, maar denk ook aan Tioman. Heeft als grote voordeel dat het taxfree is, waardoor je je niet scheel (relatief natuurlijk) betaalt voor een biertje. En duiken en chillen op een idyllisch strand kan daar net zo goed.

Tip voor duikschool: B&J Dive Centre, heb ik zelf m'n Open Water en Advanced gehaald, hele fatsoenlijke prijzen, school met top instructeurs en ze doen veel extra dingen als koraalbescherming etc.
pi_123954223
Ik geloof direct dat Borneo gaver is. Enige waar ik een beetje mee zit is dat ik sowieso niet in m'n eentje door de jungle zal durven te trekken (maar er zullen vast guided tours zijn), en ik zie mezelf al als gierende hypertrut door de jungle rennen bij de eerste de beste bloedzuiger :'). Grote dieren vind ik geweldig, maar alles wat slijmerig is en/of kruipt is... een uitdaging. De échte ongebaande wegen zullen het dus niet worden...
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:14:49 #239
62913 Blik
The one and Only!
pi_123957307
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:55 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik geloof direct dat Borneo gaver is. Enige waar ik een beetje mee zit is dat ik sowieso niet in m'n eentje door de jungle zal durven te trekken (maar er zullen vast guided tours zijn), en ik zie mezelf al als gierende hypertrut door de jungle rennen bij de eerste de beste bloedzuiger :'). Grote dieren vind ik geweldig, maar alles wat slijmerig is en/of kruipt is... een uitdaging. De échte ongebaande wegen zullen het dus niet worden...
Stel je niet al teveel voor van de jungle. Borneo staat voornamelijk bekend om de palm-olie plantages die er gekomen zijn i.p.v. de jungle. De jungle die je zult zien is bij voorbaat al georganiseerd
  dinsdag 12 maart 2013 @ 15:14:41 #240
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_123960260
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:14 schreef Blik het volgende:

[..]

Stel je niet al teveel voor van de jungle. Borneo staat voornamelijk bekend om de palm-olie plantages die er gekomen zijn i.p.v. de jungle. De jungle die je zult zien is bij voorbaat al georganiseerd
Hmm, weet niet hoe het in Borneo zit, maar dat zeiden ze van Taman Negara ook en dat is toch echt wel een jungle. Aan de bewoonde kant van de rivier vind je inderdaad die palmolie plantages, maar aan de andere kant was het toch echte jungle, inclusief de bijbehorende benauwdheid. Het eerste stuk zul je nog wat paadjes vinden en zal het ook meevallen qua bloedzuigers. Ik was ook doodsbang voor die beesten en had dus mijn hele benen/sokken/schoenen/broek ingepakt met een combinatie van Deet en zout, plus broek in de sokken... Ik heb er geen één gehad, maar anderen in onze groep wel. Kleintjes, dat wel. De gids gaf al aan dat hoe dieper je de jungle in ging, hoe meer er zaten. Gek genoeg was ik wel een stuk minder bang ervoor toen ik er eenmaal een had gezien, onze gids had er een op zijn schoen en demonstreerde het even.

Die jungle trekking tochten moet je sowieso niet alleen doen, onder begeleiding van een gids en dan zit je al gauw in een groepje van een aantal man (stuk of 10) Ik vind het nog altijd jungle, buiten de eerste kilometers waar de meeste mensen komen zul je echt geen paadjes meer vinden.
Don't let my username fool you...
pi_123980793
Ik ben benieuwd. Juist omdat ik naar Borneo ga sla ik TN denk ik over. Ben me nu aan het inlezen over Borneo, om te kijken wat daar zoal te doen is.

Overigens valt begint een week nadat ik er aan kom de ramadan. Vind ik niet erg, maar zijn er Islamitische delen die ik gezien moet hebben, maar die stil komen te staan tijdens de ramadan? Want dan kan ik die plekken beter in m'n eerste week bezoeken.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 22:10:46 #242
62913 Blik
The one and Only!
pi_123982184
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 21:52 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik ben benieuwd. Juist omdat ik naar Borneo ga sla ik TN denk ik over. Ben me nu aan het inlezen over Borneo, om te kijken wat daar zoal te doen is.

Overigens valt begint een week nadat ik er aan kom de ramadan. Vind ik niet erg, maar zijn er Islamitische delen die ik gezien moet hebben, maar die stil komen te staan tijdens de ramadan? Want dan kan ik die plekken beter in m'n eerste week bezoeken.
Toevallig was ik 2 jaar geleden er ook tijdens ramadan, en je merkt wel dat er minder leven op straat is overdag. Maar dat compenseert weer met het leven na zonsondergang. Wij namen de bus vanaf kustplaatsje bij de Perhentians naar KL, en dan kom je dus door zwaargelovig gebied heen. En dan is er overdag dus ook nergens iets te krijgen...
  dinsdag 12 maart 2013 @ 22:23:21 #243
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_123983062
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 22:10 schreef Blik het volgende:

[..]

Toevallig was ik 2 jaar geleden er ook tijdens ramadan, en je merkt wel dat er minder leven op straat is overdag. Maar dat compenseert weer met het leven na zonsondergang. Wij namen de bus vanaf kustplaatsje bij de Perhentians naar KL, en dan kom je dus door zwaargelovig gebied heen. En dan is er overdag dus ook nergens iets te krijgen...
Dan moet je op zoek naar de Chinese gemeenschap, die zullen wel gewoon open zijn ;)
Don't let my username fool you...
  donderdag 14 maart 2013 @ 14:16:24 #244
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124048317
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:55 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik geloof direct dat Borneo gaver is. Enige waar ik een beetje mee zit is dat ik sowieso niet in m'n eentje door de jungle zal durven te trekken (maar er zullen vast guided tours zijn), en ik zie mezelf al als gierende hypertrut door de jungle rennen bij de eerste de beste bloedzuiger :'). Grote dieren vind ik geweldig, maar alles wat slijmerig is en/of kruipt is... een uitdaging. De échte ongebaande wegen zullen het dus niet worden...
Die zijn er ook niet zoveel in Maleisisch Borneo (veel palmolieplantages idd). Het gaat vooral om het duiken in Sipadan: dat is één van de mooiste dingen die je ooit in je leven zult doen. Gegarandeerd!
Doe bv de PADI cursus op Tioman of de Perhentians en dan je advanced in Borneo (Semporna of Mabul), dan duiken in Sipadan als kers op de taart!

Verder is er Kinabalu NP, Mulu, Brunei... Allemaal zonder bloedzuigers.
Op het vasteland Kuala Lumpur, Cameron Highlands doen, dan Perhentians of Tioman en dan zou ik naar Borneo gaan.
Sla Taman Negara idd maar over, dat is echte jungle ;)
pi_124058949
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2013 14:16 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Die zijn er ook niet zoveel in Maleisisch Borneo (veel palmolieplantages idd). Het gaat vooral om het duiken in Sipadan: dat is één van de mooiste dingen die je ooit in je leven zult doen. Gegarandeerd!
Doe bv de PADI cursus op Tioman of de Perhentians en dan je advanced in Borneo (Semporna of Mabul), dan duiken in Sipadan als kers op de taart!

Verder is er Kinabalu NP, Mulu, Brunei... Allemaal zonder bloedzuigers.
Op het vasteland Kuala Lumpur, Cameron Highlands doen, dan Perhentians of Tioman en dan zou ik naar Borneo gaan.
Sla Taman Negara idd maar over, dat is echte jungle ;)
Oh ik zat gisteren te kijken naar PADI cursussen op Mabul (duur!) maar wat jij zegt kan natuurlijk ook. Duiken in Sipadan staat in ieder geval op de lijst!
  donderdag 14 maart 2013 @ 20:54:04 #246
62913 Blik
The one and Only!
pi_124063493
Mulu is echt een gaaf park, 4 dagen geweest uiteindelijk incl. gave trekking naar the Pinnacles
  donderdag 14 maart 2013 @ 21:03:30 #247
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124064025
quote:
14s.gif Op donderdag 14 maart 2013 19:23 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Oh ik zat gisteren te kijken naar PADI cursussen op Mabul (duur!) maar wat jij zegt kan natuurlijk ook. Duiken in Sipadan staat in ieder geval op de lijst!
Duiken vanuit Mabul is een stuk duurder dan vanuit Semporna ja, vanwege de accommodatie. Gaat je het echt alleen om het duiken, dan hou je die paar dagen (sfeervolle) getto van Semporna wel uit. Wil je ook tijdens de avonden op een tropisch eiland zitten, dan is Mabul een betere keuze. Maar ook Mabul is niet echt vrij van arme sloppenwijken.
Sipadan moet je vantevoren boeken en doe je dat in combinatie met een Advanced cursus, zijn er leuke deals te vinden.
  donderdag 14 maart 2013 @ 21:04:52 #248
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124064110
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 20:54 schreef Blik het volgende:
Mulu is echt een gaaf park, 4 dagen geweest uiteindelijk incl. gave trekking naar the Pinnacles
Ik ben helemaal niet in Sarawak geweest, omdat ik na al het slechte weer in Sabah genoeg had van Borneo. Daar heb ik nu best spijt van, vooral vanwege Mulu.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 15 maart 2013 @ 08:03:17 #249
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124080488
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 21:04 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ik ben helemaal niet in Sarawak geweest, omdat ik na al het slechte weer in Sabah genoeg had van Borneo. Daar heb ik nu best spijt van, vooral vanwege Mulu.
Gewoon nog een keer gaan ^O^

Ik vond Sarawak (nog!) toffer dan Sabah. En Mulu is echt top. Ik had daar een dag of vier gepland maar ik heb m'n vliegticket waardeloos laten aflopen om daar nog wat langer te kunnen blijven.

Niah N.P. vond ik ook geweldig en toen ik er was was ik samen met een Amerikaan de enige toeristen die er overnachtten.

En natuurlijk Bako N.P. Erg toegankelijk, maar nergens ter wereld kun je zo goed de proboscis apen zien. Er was daar ook een flying lemur met baby en heel veel kikkers en pit-vipers (oorzaak -->gevolg >:) ) want begin van de regentijd. En schitterende mangroves.

Ze zijn wel overal meer (en duurdere :{ ) accomodatie aan het bouwen dus ik hoop dat het niet wordt/is verpest...

Ik wil echt weer een keer terug naar Maleisië en dan nog langer (twee maanden was niet genoeg :P ).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_124080697
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2013 14:16 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Die zijn er ook niet zoveel in Maleisisch Borneo (veel palmolieplantages idd). Het gaat vooral om het duiken in Sipadan: dat is één van de mooiste dingen die je ooit in je leven zult doen. Gegarandeerd!
Doe bv de PADI cursus op Tioman of de Perhentians en dan je advanced in Borneo (Semporna of Mabul), dan duiken in Sipadan als kers op de taart!

Verder is er Kinabalu NP, Mulu, Brunei... Allemaal zonder bloedzuigers.
Op het vasteland Kuala Lumpur, Cameron Highlands doen, dan Perhentians of Tioman en dan zou ik naar Borneo gaan.
Sla Taman Negara idd maar over, dat is echte jungle ;)
Cameron Highlands, lekker om af te koelen maar voor de rest vond ik er echt geen ene moer aan.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 10:07:19 #251
62913 Blik
The one and Only!
pi_124082544
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 21:03 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Duiken vanuit Mabul is een stuk duurder dan vanuit Semporna ja, vanwege de accommodatie. Gaat je het echt alleen om het duiken, dan hou je die paar dagen (sfeervolle) getto van Semporna wel uit. Wil je ook tijdens de avonden op een tropisch eiland zitten, dan is Mabul een betere keuze. Maar ook Mabul is niet echt vrij van arme sloppenwijken.
Sipadan moet je vantevoren boeken en doe je dat in combinatie met een Advanced cursus, zijn er leuke deals te vinden.
Alleen zit je wel 1 uur enkele reis extra in de boot als je in Semporna zit. Vanuit Mabul is het ongeveer 45 minuten, vanuit Semporna 1 uur en 45 minuten enkele reis). En bij heftige zee is dat niet echt heel prettig
pi_124091374
Ik ga ook in juli 4 weken naar Maleisie, we pakken ook Borneo mee. De hele planning moeten we maken. Padi open water willen we ook ergens gaan halen als het allemaal lukt.
pi_124091461
Semporna wordt het dan sowieso niet. Ik wil na het duiken gewoon relaxed hangen aan het strand/in de accommodatie. Mocht iemand overigens een goede duikschool (met of zonder slaapplek) weten hoor ik het graag. Ik wil op de eilanden eigenlijk het liefst een cottage met AC, maar ja, kosten hè :').
  vrijdag 15 maart 2013 @ 14:40:53 #254
62913 Blik
The one and Only!
pi_124091993
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 14:27 schreef clumsy_clown het volgende:
Semporna wordt het dan sowieso niet. Ik wil na het duiken gewoon relaxed hangen aan het strand/in de accommodatie. Mocht iemand overigens een goede duikschool (met of zonder slaapplek) weten hoor ik het graag. Ik wil op de eilanden eigenlijk het liefst een cottage met AC, maar ja, kosten hè :').
Tsja, wij waren voor 4 nachten inclusief 3 dagen duiken ongeveer 1500 euro kwijt (is dan wel inclusief al het eten)... Kan wel goedkoper bij andere accomodaties (zou even moeten waar wij ook alweer zaten)
pi_124092621
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 14:40 schreef Blik het volgende:

[..]

Tsja, wij waren voor 4 nachten inclusief 3 dagen duiken ongeveer 1500 euro kwijt (is dan wel inclusief al het eten)... Kan wel goedkoper bij andere accomodaties (zou even moeten waar wij ook alweer zaten)
toch zeker niet per persoon? :o
  vrijdag 15 maart 2013 @ 14:58:08 #256
62913 Blik
The one and Only!
pi_124092669
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 14:57 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

toch zeker niet per persoon? :o
Nee :D
pi_124094301
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 14:58 schreef Blik het volgende:

[..]

Nee :D
Gelukkig maar :'). Nou ja, ik vind dat ik iig op één van de eilanden in een lekker luxe gebeuren mag zitten :9. Is het nou voor de gezelligheid leuker om op Kecil te zitten, of toch voor de luxe van Besar pakken?
  vrijdag 15 maart 2013 @ 15:43:05 #258
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124094600
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 14:40 schreef Blik het volgende:

[..]

Tsja, wij waren voor 4 nachten inclusief 3 dagen duiken ongeveer 1500 euro kwijt (is dan wel inclusief al het eten)... Kan wel goedkoper bij andere accomodaties (zou even moeten waar wij ook alweer zaten)
Ik heb m'n advanced met 7 duiken plus 3 duiken in Sipadan gedaan voor 300 euro (1260 RM) bij Sipadan Scuba in Semporna. Werelddeal natuurlijk. Accommodatie kwam daar nog bij, ik zat ik een vrij brakke dorm, van minder dan een (euro)tientje per nacht, kost nu 25 RM.

Een maand daarna ben ik nog een keer geweest en heb toen ook één nacht op Mabul gezeten in een hut van Scuba Junkie en dat kost nu 170 RM per nacht, inclusief eten. Airco vind ik verschrikkelijk, maar wil je dat ook, wordt je hele trip een stuk duurder inderdaad.
http://www.scuba-junkie.com/accommodations/

Scuba Junkie is heel populair, dus je moet maanden vantevoren boeken, met name voor het Sipadan Permit is dit belangrijk.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 15:45:29 #259
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124094725
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 15:36 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Gelukkig maar :'). Nou ja, ik vind dat ik iig op één van de eilanden in een lekker luxe gebeuren mag zitten :9. Is het nou voor de gezelligheid leuker om op Kecil te zitten, of toch voor de luxe van Besar pakken?
Blik had het over Mabul of Kapalai (eilanden in 'de buurt' van Sipadan), toch?
  vrijdag 15 maart 2013 @ 15:51:45 #260
62913 Blik
The one and Only!
pi_124095030
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 15:45 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Blik had het over Mabul of Kapalai (eilanden in 'de buurt' van Sipadan), toch?
Correct, wij zaten bij Borneo Divers op Mabul. Zal volgens mij naast Scuba Junkie. Was wel een flink groot verschil qua luxe. Wij hebben 3 dagen gedoken, waarvan 2 dagen op Sipadan. In totaal 12 dives.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 15:51:52 #261
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124095037
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 08:22 schreef staticdata het volgende:

[..]

Cameron Highlands, lekker om af te koelen maar voor de rest vond ik er echt geen ene moer aan.
Ik vond het wandelen tussen de thee en door het cloudforrest daar geweldig. Aardige mensen ook, wat ervoor zorgde dat ik Maleisië niet heb afgeschreven als zwaar overrated.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 15:57:06 #262
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124095277
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 15:51 schreef Blik het volgende:

[..]

Correct, wij zaten bij Borneo Divers op Mabul. Zal volgens mij naast Scuba Junkie. Was wel een flink groot verschil qua luxe. Wij hebben 3 dagen gedoken, waarvan 2 dagen op Sipadan. In totaal 12 dives.
Scuba Junkie is eenvoudig, maar ze hebben het wel verbouwd in 2011. En het heeft absoluut een backpackerssfeer en niet een resortsfeer. In juli betaal je trouwens meer, zie ik. 200 RM voor een hut.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 16:02:13 #263
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124095493
Scuba Junkie vraagt 900 RM oor een Advanced, 350 RM voor een dag duiken bij Sipdan. Dat laatste is vreemd, want dat kostte in 2011 nog 590 RM.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 16:22:55 #264
62913 Blik
The one and Only!
pi_124096347
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 16:02 schreef Lemans24 het volgende:
Scuba Junkie vraagt 900 RM oor een Advanced, 350 RM voor een dag duiken bij Sipdan. Dat laatste is vreemd, want dat kostte in 2011 nog 590 RM.
Aangezien 350 RM maar 85 euro is, denk ik dat het hier gaat om extra kosten bovenop de normale kosten.

85 euro voor 4 duiken incl. lunch en vervoer is bijna gratis :D
  vrijdag 15 maart 2013 @ 16:39:37 #265
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124097048
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 16:22 schreef Blik het volgende:

[..]

Aangezien 350 RM maar 85 euro is, denk ik dat het hier gaat om extra kosten bovenop de normale kosten.

85 euro voor 4 duiken incl. lunch en vervoer is bijna gratis :D
Voor de normale eilanden is het 300 RM. Drie duiken trouwens, terwijl ze er altijd vier deden. Er klopt iig iets niet aan de Sipadan prijs ;)

Dat drie duiken bij Sibuan, Mantakai of waar dan ook maar 75 euro kost, laat wel zien dat het niet duurder hoeft te zijn dan Thailand.
pi_124097269
Is AC dan niet aan te raden, op die eilanden? Ik hou van een koele kamer, maar bedenk me nu dat ik hem in Rome midden in de zomer 's nachts toch op z'n laagst zette.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 18:18:41 #267
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124100875
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 16:44 schreef clumsy_clown het volgende:
Is AC dan niet aan te raden, op die eilanden? Ik hou van een koele kamer, maar bedenk me nu dat ik hem in Rome midden in de zomer 's nachts toch op z'n laagst zette.
Ach, je went aan dat klamme weer. Ik heb zelf het liefst een klein temperatuurverschil tussen binnen en buiten, maar dat verschilt per persoon. Het is daar ook weer niet zo heel extreem, aangezien het een eiland is (Mabul dus). Ik had in Semporna airco in de dorm, wat was dat koud!
Aan de andere kant, had ik ook eens airco in een dorm in Cartagena (Caribisch Colombia) en daar was het erg prettig. In de rest van het gebouw was de lucht te snijden en had douchen geen zin meer.
pi_124101126
Wij gaan waarschijnlijk onze Padi Open Water ook halen in juli. Twijfelen ook tussen Perhentian Kecil en Mabul. Neig toch naar Perhentian, voor de echt leuke dives rondom Mabul moet je eigenlijk al kunnen duiken. :')
  vrijdag 15 maart 2013 @ 18:32:07 #269
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124101305
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 18:26 schreef Klaphark het volgende:
Wij gaan waarschijnlijk onze Padi Open Water ook halen in juli. Twijfelen ook tussen Perhentian Kecil en Mabul. Neig toch naar Perhentian, voor de echt leuke dives rondom Mabul moet je eigenlijk al kunnen duiken. :')
Klopt. Het gemiddelde niveau van de duikers is nergens waar ik ben geweest zo hoog als in Mabul/Sipadan en het is niet de goedkoopste plek om te verblijven. Haal je PADI alleen daar als je daar een goede reden voor hebt, anders beter advanced of andere cursussen doen daar.
pi_124109609
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 18:32 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Klopt. Het gemiddelde niveau van de duikers is nergens waar ik ben geweest zo hoog als in Mabul/Sipadan en het is niet de goedkoopste plek om te verblijven. Haal je PADI alleen daar als je daar een goede reden voor hebt, anders beter advanced of andere cursussen doen daar.
Topadvies dit. Ik ga het opvolgen.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 08:30:38 #271
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_124122240
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 18:18 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Ach, je went aan dat klamme weer. Ik heb zelf het liefst een klein temperatuurverschil tussen binnen en buiten, maar dat verschilt per persoon. Het is daar ook weer niet zo heel extreem, aangezien het een eiland is (Mabul dus). Ik had in Semporna airco in de dorm, wat was dat koud!
Aan de andere kant, had ik ook eens airco in een dorm in Cartagena (Caribisch Colombia) en daar was het erg prettig. In de rest van het gebouw was de lucht te snijden en had douchen geen zin meer.
wij hadden vorig jaar in sepilok een kamer waar de ac twee standen had. Uit of aan. Aan was gelijk zo koud dat we snachts bibberend wakker werden, uit eas zo klam (hoge luchtvochtigheid Borneo) dat we al snel een patroon hadden in aan-uit-aan-uit
  zondag 17 maart 2013 @ 14:18:26 #272
62913 Blik
The one and Only!
pi_124161932
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 18:32 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Klopt. Het gemiddelde niveau van de duikers is nergens waar ik ben geweest zo hoog als in Mabul/Sipadan en het is niet de goedkoopste plek om te verblijven. Haal je PADI alleen daar als je daar een goede reden voor hebt, anders beter advanced of andere cursussen doen daar.
Correct, Rond Mabul is het duiken nog wel goed te doen overigens. Maar rondom Sipadan is het flink lastiger om te duiken. Stroming is veel sterker, heftige thermoclines, etc.
  zondag 17 maart 2013 @ 18:53:51 #273
51851 chriztiaan
Zoo makkelijk
pi_124173988
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 21:26 schreef suri het volgende:
We hebben ooit in Maleisie Roti Canai gegeten. Super lekker. We kunnen het in Nederland helaas niet vinden. Kent iemand een restaurant waar we dit kunnen krijgen?
Iemand die een leuke tent in NL weet? Ik mis m'n ontbijtje...
  maandag 18 maart 2013 @ 08:22:28 #274
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124194941
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 16:44 schreef clumsy_clown het volgende:
Is AC dan niet aan te raden, op die eilanden? Ik hou van een koele kamer, maar bedenk me nu dat ik hem in Rome midden in de zomer 's nachts toch op z'n laagst zette.
Op de Perhentians had ik een moord gedaan voor een kamer met AC, maar die waren óf niet meer beschikbaar, óf vier keer zo duur als een andere kamer... Als we het daar wat koeler hadden gehad, waren we misschien nog een dagje extra gebleven, maar door de hitte waren twee nachtjes echt meer dan voldoende.
Don't let my username fool you...
  maandag 18 maart 2013 @ 10:07:26 #275
62913 Blik
The one and Only!
pi_124196730
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 08:22 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Op de Perhentians had ik een moord gedaan voor een kamer met AC, maar die waren óf niet meer beschikbaar, óf vier keer zo duur als een andere kamer... Als we het daar wat koeler hadden gehad, waren we misschien nog een dagje extra gebleven, maar door de hitte waren twee nachtjes echt meer dan voldoende.
Perhentians kan het aardig heet worden ja :D Was erg blij met mijn AC
pi_124784748
Beste fokkers,

Wij (gezin) zitten te twijfelen om deze zomervakantie naar Maleisië te gaan. Ons idee is om zo'n 2,5 week te gaan en dan vanaf Amsterdam dan Kuala Lumpur te vliegen. Wij zijn nog nooit in Azië geweest,maar zijn een paar keer naar de USA gegaan (om jullie even een beeld te geven). Nu lijkt het ons wel leuk om naar de andere kant van de wereld te gaan. Maar nu hebben we hier een paar vragen over:

1. Is 2,5 week te doen om verschillende bezienswaardigheden de zien zonder al te veel te reizen?
2. Wat is de beste manier van reizen daar? Want met een auto huren, lijkt het ons toch wel lastig om links te rijden en dan ook nog in zo'n "vreemd" land.
3. Hoe is het met de hitte in de zomer? Is dit een beetje te vergelijke met Key-West?
4. Wat raden jullie aan of hebben jullie nog tips?

We hadden trouwens eerst het idee om naar Bali te gaan, maar dit is een stuk duurder vliegen en veel meer overstappen waar we niet zo van houden. Zaten ook te twijfelen aan Jakarta, maar dat leek ons dan weer wat minder. Misschien jullie hebben jullie nog wat tips hierover?

[ Bericht 4% gewijzigd door Peterrtt op 02-04-2013 10:20:37 ]
  dinsdag 2 april 2013 @ 10:40:54 #277
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124785251
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 10:14 schreef Peterrtt het volgende:
Beste fokkers,

Wij (gezin) zitten te twijfelen om deze zomervakantie naar Maleisië te gaan. Ons idee is om zo'n 2,5 week te gaan en dan vanaf Amsterdam dan Kuala Lumpur te vliegen. Wij zijn nog nooit in Azië geweest,maar zijn een paar keer naar de USA gegaan (om jullie even een beeld te geven). Nu lijkt het ons wel leuk om naar de andere kant van de wereld te gaan. Maar nu hebben we hier een paar vragen over:

1. Is 2,5 week te doen om verschillende bezienswaardigheden de zien zonder al te veel te reizen?
Ja hoor, maar wat noem je niet teveel reizen? Als je niet reist, zie je ook niets he ;) Het ligt er ook aan hoe oud je kinderen zijn. Ik vind het persoonlijk een beetje onzin om met hele kleine kinderen naar de andere kant van de wereld te vliegen. Ik krijg er altijd zo'n "kijk ons eens ons niet tegen laten houden door het krijgen van kinderen" gevoel van.

quote:
2. Wat is de beste manier van reizen daar? Want met een auto huren, lijkt het ons toch wel lastig om links te rijden en dan ook nog in zo'n "vreemd" land.
Ik vond het meer wennen om automaat te rijden dan om links te rijden. Auto huren is erg goed te doen daar en met bezineprijzen van 40 cent per liter is het ook vrij goedkoop. De wegen zijn er heel erg goed en mensen rijden over het algemeen rustig. Als je op de snelweg de maximumsnelheid rijdt, rij je iedereen al voorbij. En met uitzondering van Kuala Lumpur is het helemaal niet druk op de weg.

quote:
3. Hoe is het met de hitte in de zomer? Is dit een beetje te vergelijke met Key-West?
Verschilt per plaats natuurlijk, maar eind mei vond ik op sommige plaatsen al belachelijk benauwd. Na een (niet eens zwaar) jungletochtje kon je helemaal mijn shirt uitwringen. Ow, en de Perhentians vond ik gewoon te heet om vol te houden.

quote:
4. Wat raden jullie aan of hebben jullie nog tips?

We hadden trouwens eerst het idee om naar Bali te gaan, maar dit is een stuk duurder vliegen en veel meer overstappen waar we niet zo van houden. Zaten ook te twijfelen aan Jakarta, maar dat leek ons dan weer wat minder. Misschien jullie hebben jullie nog wat tips hierover?
Geen idee, maar wij gaan dit jaar pas naar Indonesië, in Jakarta wil ik alleen landen en weer vertrekken en verder wil ik daar zo weinig mogelijk tijd verknoeien. Niet bepaald de meest aantrekkelijke stad ter wereld. Wij gaan uiteindelijk wel door naar Bali via Java.
Don't let my username fool you...
pi_124785503
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 10:40 schreef Metalfreak het volgende:

Ja hoor, maar wat noem je niet teveel reizen? Als je niet reist, zie je ook niets he ;) Het ligt er ook aan hoe oud je kinderen zijn. Ik vind het persoonlijk een beetje onzin om met hele kleine kinderen naar de andere kant van de wereld te vliegen. Ik krijg er altijd zo'n "kijk ons eens ons niet tegen laten houden door het krijgen van kinderen" gevoel van.

Dank je voor de snelle reactie!

Nee het zijn niet echt kinderen, meer jong-volwassene dus dat is geen probleem verder. Het gaat er meer om dat we niet alleen in KL willen zitten, maar bijvoorbeeld ook wat jungle en strand willen zien. Maar dan niet hele dagen veel kilometers hoeven te rijden. Omdat het best een groot land is en de afstanden groot zijn. Dus dat is geen probleem?

quote:
Ik vond het meer wennen om automaat te rijden dan om links te rijden. Auto huren is erg goed te doen daar en met bezineprijzen van 40 cent per liter is het ook vrij goedkoop. De wegen zijn er heel erg goed en mensen rijden over het algemeen rustig. Als je op de snelweg de maximumsnelheid rijdt, rij je iedereen al voorbij. En met uitzondering van Kuala Lumpur is het helemaal niet druk op de weg.
Oke helemaal top! En hoe zit het daar trouwens met bergen? Rij je veel in de bergen beetje zoals Oostenrijk/Zwitserland?

quote:
Geen idee, maar wij gaan dit jaar pas naar Indonesië, in Jakarta wil ik alleen landen en weer vertrekken en verder wil ik daar zo weinig mogelijk tijd verknoeien. Niet bepaald de meest aantrekkelijke stad ter wereld. Wij gaan uiteindelijk wel door naar Bali via Java.
Vet, ja Bali lijkt ons ook super mooi, maar dat wordt nu even lastig.
pi_124785677
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 10:54 schreef Peterrtt het volgende:

[..]

Dank je voor de snelle reactie!

Nee het zijn niet echt kinderen, meer jong-volwassene dus dat is geen probleem verder. Het gaat er meer om dat we niet alleen in KL willen zitten, maar bijvoorbeeld ook wat jungle en strand willen zien. Maar dan niet hele dagen veel kilometers hoeven te rijden. Omdat het best een groot land is en de afstanden groot zijn. Dus dat is geen probleem?

[..]

Oke helemaal top! En hoe zit het daar trouwens met bergen? Rij je veel in de bergen beetje zoals Oostenrijk/Zwitserland?

[..]

Vet, ja Bali lijkt ons ook super mooi, maar dat wordt nu even lastig.
Zijn wel bergen maar ergste wat ik heb meegemaakt was naar Cameron highlands met een paar scherpe bochten, maar niet de haarspeld bochten zoals in Oostenrijk of Zwitserland.

Overigens ben je zo gewend aan het links rijden. Het meest spannende vond ik wel weg rijden uit KL waarbij de navigatie het niet goed deed en we binnen 2 1/2 een boot moesten pakken richting Taman Negara. En het stuur rechts is ook wel even apart :).

Het is vaak niet eens de hitte die het lastig maakt, maar meer hoe benauwd het is door de hoge luchtvochtigheidsgraad. Na een paar dagen wen je er wel aan, maar de locals zweten vaak net zo hard als jij dus daar hoef je ook geen zorgen om te maken.

Je kan trouwens ook kijken of je niet een paar dagen Borneo wilt doen. Op borneo hebben wij gebruik gemaakt van geregeld transport met gids en hoef je zelf niet te rijden. zo'n gids gaat bijvoorbeeld ook mee de jungle in en zo leer je weer meer dingen.
Rest van het land is relaxed rijden
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:04:44 #280
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124785705
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 10:54 schreef Peterrtt het volgende:

[..]

Dank je voor de snelle reactie!

Nee het zijn niet echt kinderen, meer jong-volwassene dus dat is geen probleem verder. Het gaat er meer om dat we niet alleen in KL willen zitten, maar bijvoorbeeld ook wat jungle en strand willen zien. Maar dan niet hele dagen veel kilometers hoeven te rijden. Omdat het best een groot land is en de afstanden groot zijn. Dus dat is geen probleem?
Met jong-volwassenen lijkt het me geen enkel probleem. Tja, als je bijvoorbeeld de jungle in wilt kan dat vrij eenvoudig vanuit Kuala Lumpur naar Taman Negara. Dat is wel een busreis van 3 uur naar de oever, maar een beetje in een bus zitten lijkt me wel te doen. Je moet dan wel nog een 3 uur met een bootje varen tot je er echt bent, maar dan kun je wel al genieten van de jungle om je heen. (hoe het in elkaar zit, staat ook hier )

quote:
[..]

Oke helemaal top! En hoe zit het daar trouwens met bergen? Rij je veel in de bergen beetje zoals Oostenrijk/Zwitserland?
Ja, veel bergen gezien, maar de wegen zijn niet lastig of zo.
Don't let my username fool you...
pi_124785880
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:03 schreef staticdata het volgende:

[..]

Zijn wel bergen maar ergste wat ik heb meegemaakt was naar Cameron highlands met een paar scherpe bochten, maar niet de haarspeld bochten zoals in Oostenrijk of Zwitserland.

Overigens ben je zo gewend aan het links rijden. Het meest spannende vond ik wel weg rijden uit KL waarbij de navigatie het niet goed deed en we binnen 2 1/2 een boot moesten pakken richting Taman Negara. En het stuur rechts is ook wel even apart :).

Het is vaak niet eens de hitte die het lastig maakt, maar meer hoe benauwd het is door de hoge luchtvochtigheidsgraad. Na een paar dagen wen je er wel aan, maar de locals zweten vaak net zo hard als jij dus daar hoef je ook geen zorgen om te maken.

Je kan trouwens ook kijken of je niet een paar dagen Borneo wilt doen. Op borneo hebben wij gebruik gemaakt van geregeld transport met gids en hoef je zelf niet te rijden. zo'n gids gaat bijvoorbeeld ook mee de jungle in en zo leer je weer meer dingen.
Rest van het land is relaxed rijden
Oke top! Is Borneo niet heel ver van KL af of valt dat wel mee? En hoe zit het met boten? Is het noodzakelijk om die veel te gebruiken in Maleisië? Iemand wordt namelijk snel misselijk hiervan :P. Hahah het lijkt nu wel of we alles vervelend vinden, maar ik vraag maar even alles, zodat we weten wat we kunnen verwachten in Maleisië.
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:15:27 #282
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124785957
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:12 schreef Peterrtt het volgende:

[..]

Oke top! Is Borneo niet heel ver van KL af of valt dat wel mee? En hoe zit het met boten? Is het noodzakelijk om die veel te gebruiken in Maleisië? Iemand wordt namelijk snel misselijk hiervan :P. Hahah het lijkt nu wel of we alles vervelend vinden, maar ik vraag maar even alles, zodat we weten wat we kunnen verwachten in Maleisië.
Als je naar de Perhentians wilt, dan is het hard springen op de golven. Gaat hard soms (ik vond het wel vet :P ) en het bootje (longboat) naar Taman Negara is niet hobbelig bijvoorbeeld. Maar er zijn ook pilletjes tegen, mijn vriendin heeft er normaal gesproken ook heel snel last van, maar na zo'n pilletje is er niets aan de hand. ;)
Don't let my username fool you...
pi_124786380
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:15 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Als je naar de Perhentians wilt, dan is het hard springen op de golven. Gaat hard soms (ik vond het wel vet :P ) en het bootje (longboat) naar Taman Negara is niet hobbelig bijvoorbeeld. Maar er zijn ook pilletjes tegen, mijn vriendin heeft er normaal gesproken ook heel snel last van, maar na zo'n pilletje is er niets aan de hand. ;)
Haha oke super! Maar is het mogelijk om vanaf ongeveer KL naar Borneo te gaan? Kan dit met de auto/OV of moet dit altijd per vliegtuig? Kan dit niet echt duidelijk vinden op internet.
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:36:12 #284
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124786463
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:32 schreef Peterrtt het volgende:

[..]

Haha oke super! Maar is het mogelijk om vanaf ongeveer KL naar Borneo te gaan? Kan dit met de auto/OV of moet dit altijd per vliegtuig? Kan dit niet echt duidelijk vinden op internet.
Misschien als je een onderwaterauto ergens kunt regelen... :P
Don't let my username fool you...
pi_124786584
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:36 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Misschien als je een onderwaterauto ergens kunt regelen... :P
Hahah o grapje zie nu waar het ligt 8)7
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:48:18 #286
62913 Blik
The one and Only!
pi_124786779
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 10:40 schreef Metalfreak het volgende:

[..]
Ik vind het persoonlijk een beetje onzin om met hele kleine kinderen naar de andere kant van de wereld te vliegen. Ik krijg er altijd zo'n "kijk ons eens ons niet tegen laten houden door het krijgen van kinderen" gevoel van.

Wat een onzin statement. Hetzelfde kun je namelijk precies andersom denken. Als je kinderen hebt houdt de wereld op bij Turkije/Egypte en moet je je maar beperken tot een vakantie in Europa?
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:51:13 #287
62913 Blik
The one and Only!
pi_124786861
@peterrtt: Het is misschien goed om je in te lezen in Maleisië en wat je zou kunnen doen in die 2.5 weken. Die 2.5 weken zitten zo vol als je KL, Cameron Highlands, Teman Negara, Melaka en Langkawi/Perhentian doet. Maleisië is heel anders i.v.m. de USA. Dus wat verwacht je van een dergelijke vakantie, wat zijn de activiteiten die je wilt doen. Wil je actief/strand etc?
pi_124786942
Iemand een tip voor een goedkoop maar leuk hotel in KL? Zijn er vast, ben al aan het zoeken. Wellicht hebben jullie al een gouden tip.
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:58:00 #289
62913 Blik
The one and Only!
pi_124787041
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:54 schreef Klaphark het volgende:
Iemand een tip voor een goedkoop maar leuk hotel in KL? Zijn er vast, ben al aan het zoeken. Wellicht hebben jullie al een gouden tip.
Ik heb hier geslapen:

http://www.rainforestbnbhotel.com/

Op loopafstand van de Petrones Towers en genoeg eettentjes in de buurt. Hotel zelf was schoon en had ook een leuke gemeenschappelijke ruimte met internet.
pi_124787110
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:51 schreef Blik het volgende:
@peterrtt: Het is misschien goed om je in te lezen in Maleisië en wat je zou kunnen doen in die 2.5 weken. Die 2.5 weken zitten zo vol als je KL, Cameron Highlands, Teman Negara, Melaka en Langkawi/Perhentian doet. Maleisië is heel anders i.v.m. de USA. Dus wat verwacht je van een dergelijke vakantie, wat zijn de activiteiten die je wilt doen. Wil je actief/strand etc?
Wat we in die vakantie in de USA hebben gedaan is een auto gehuurd en daarmee een zijn rond gaan reizen. Zo zijn wij gaan reizen: Orlando, St. Pete Beach, Naples, Key Largo, Key West, Miami. Dit hebben we in zo'n 2,5/3 weken gedaan. En zijn dan paar dagen (afwisselende 1 tot 3 dagen) op één plek geweest om zo weer door te rijden naar de volgende locatie. En dan was het vooral een actieve vakantie, veel dingen doen en zien.

Wij zijn dit ook in Maleisië van plan, maar kan dit dus ook zo? En wat zijn dat plaatsen die dus een beetje in de buurt van elkaar liggen (max 4 uur rijden) om een mooie route te hebben. Zijn dat de plaatsen die jij net hebt aangegeven? Die zien er al top uit en liggen ook redelijk dicht bij elkaar.

Tips zijn welkom ;)
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:09:21 #291
62913 Blik
The one and Only!
pi_124787420
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:00 schreef Peterrtt het volgende:

[..]

Wat we in die vakantie in de USA hebben gedaan is een auto gehuurd en daarmee een zijn rond gaan reizen. Zo zijn wij gaan reizen: Orlando, St. Pete Beach, Naples, Key Largo, Key West, Miami. Dit hebben we in zo'n 2,5/3 weken gedaan. En zijn dan paar dagen (afwisselende 1 tot 3 dagen) op één plek geweest om zo weer door te rijden naar de volgende locatie. En dan was het vooral een actieve vakantie, veel dingen doen en zien.

Wij zijn dit ook in Maleisië van plan, maar kan dit dus ook zo? En wat zijn dat plaatsen die dus een beetje in de buurt van elkaar liggen (max 4 uur rijden) om een mooie route te hebben. Zijn dat de plaatsen die jij net hebt aangegeven? Die zien er al top uit en liggen ook redelijk dicht bij elkaar.

Tips zijn welkom ;)
Je moet je wel bedenken dat het in Maleisië, m.u.v. Langkawi/Perhentians, voornamelijk op natuur en cultuur gefocussed is. En dat is wel echt anders dan Florida. Teman Negara is bijvoorbeeld jungle, Cameron Highlands zijn de hooglanden van Maleisië. Beide plekken zul je veel wandelen door de natuur. Melaka is een klein plaatsje met een Nederlandse geschiedenis, dus daar zal het veel meer om cultuur gaan.

Als dat de dingen zijn die je zoekt, dan is Maleisië een geschikte bestemming. Maar Thailand is bijvoorbeeld ook zeer geschikt
pi_124787655
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:09 schreef Blik het volgende:

[..]

Je moet je wel bedenken dat het in Maleisië, m.u.v. Langkawi/Perhentians, voornamelijk op natuur en cultuur gefocussed is. En dat is wel echt anders dan Florida. Teman Negara is bijvoorbeeld jungle, Cameron Highlands zijn de hooglanden van Maleisië. Beide plekken zul je veel wandelen door de natuur. Melaka is een klein plaatsje met een Nederlandse geschiedenis, dus daar zal het veel meer om cultuur gaan.

Als dat de dingen zijn die je zoekt, dan is Maleisië een geschikte bestemming. Maar Thailand is bijvoorbeeld ook zeer geschikt
Ja we gaan vooral voor de natuur en de cultuur. Het landschap lijkt ons prachtig. Het is zeker iets anders dan Florida, maar daarom lijkt het ons juist tof, iets totaal anders. Welke landen raadt je nog behalve Thailand?

Maar het is dus wel goed mogelijk om een aantal plaatsen te bezoeken (zeg ongeveer 5) met een maximale reisduur van zo'n 5/6 uur met de auto?
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:20:34 #293
62913 Blik
The one and Only!
pi_124787775
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:16 schreef Peterrtt het volgende:

[..]

Ja we gaan vooral voor de natuur en de cultuur. Het landschap lijkt ons prachtig. Het is zeker iets anders dan Florida, maar daarom lijkt het ons juist tof, iets totaal anders. Welke landen raadt je nog behalve Thailand?

Maar het is dus wel goed mogelijk om een aantal plaatsen te bezoeken (zeg ongeveer 5) met een maximale reisduur van zo'n 5/6 uur met de auto?
Thailand, Indonesië (Java, Bali), Vietnam, Filippijnen. Ieder land heeft weer zijn eigen charme en andere highlights.

Het is prima mogelijk, zo groot is het schiereiland niet. In 6 uur kun je van Perhentians naar KL rijden met de auto (excl. boottocht)
pi_124787858
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:16 schreef Peterrtt het volgende:

[..]

Ja we gaan vooral voor de natuur en de cultuur. Het landschap lijkt ons prachtig. Het is zeker iets anders dan Florida, maar daarom lijkt het ons juist tof, iets totaal anders. Welke landen raadt je nog behalve Thailand?

Maar het is dus wel goed mogelijk om een aantal plaatsen te bezoeken (zeg ongeveer 5) met een maximale reisduur van zo'n 5/6 uur met de auto?
Allemaal prima te doen. Ik heb volgens mij telkens maximaal 4 uur gereden om ergens te komen.

antwoord op je eerdere vraag: Borneo is trouwens 2 uurtjes vliegen vanaf KL.
pi_124787960
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:58 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik heb hier geslapen:

http://www.rainforestbnbhotel.com/

Op loopafstand van de Petrones Towers en genoeg eettentjes in de buurt. Hotel zelf was schoon en had ook een leuke gemeenschappelijke ruimte met internet.
Tx, ik ga het eens bekijken.
pi_124789269
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:23 schreef staticdata het volgende:

[..]

Allemaal prima te doen. Ik heb volgens mij telkens maximaal 4 uur gereden om ergens te komen.

antwoord op je eerdere vraag: Borneo is trouwens 2 uurtjes vliegen vanaf KL.
Nice! En welke plaatsen ben je dan geweest?
pi_124793697
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:07 schreef Peterrtt het volgende:

[..]

Nice! En welke plaatsen ben je dan geweest?
Eerst paar dagen op Borneo gezeten (zoals gezeten werden we hier gereden.
Vervolgens

Kuala Lumpur
Taman Negara
Cameron Highlands
Penang
Georgetown
en vanuit georgetown een fast ferry naar Langkawi. Waar we ook transport hadden naar het Hotel en het vliegveld.
pi_127312354
Pff zo'n planning maken is verdomde lastig. Ik heb ruim 3 weken de tijd, maar dat is nog best kort.

Ik denk dat het zoiets gaat worden:
-KL
-Penang
-Langkawi
-Perhentians
-Kuching
-Bako NP
- Mulu NP
-Semengoh
-Mabul-Sipadan

Hoe de fuck ga ik dit in godsnaam in 3 weken passen?! :').
  zondag 2 juni 2013 @ 08:19:10 #299
79966 dekilo
Stam is ok
pi_127314403
Ik vertrek vanavond vanuit China voor 1 week naar Kuala Lumpur.
Is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst daar was.

Langkawi ben ik ook geweest echt een eiland voor huwelijks reizen!
Je moet er niet te lang blijven mijn inziens
Only when the last tree has died and the last river has been poisoned and the last fish has been caught will we realize we cannot eat money.
  zondag 2 juni 2013 @ 10:49:15 #300
327807 Mariposas
יה&#14
pi_127315653
quote:
2s.gif Op zondag 2 juni 2013 02:01 schreef clumsy_clown het volgende:
Pff zo'n planning maken is verdomde lastig. Ik heb ruim 3 weken de tijd, maar dat is nog best kort.

Ik denk dat het zoiets gaat worden:
-KL
-Penang
-Langkawi
-Perhentians
-Kuching
-Bako NP
- Mulu NP
-Semengoh
-Mabul-Sipadan

Hoe de fuck ga ik dit in godsnaam in 3 weken passen?! :').
Je zou kunnen overwegen Mabul-Sidapan te schrappen, maar dat hangt er van af wat je er wilt doen. Wil je snorkelen en mooie stranden dan kan dat op de Perhentians ook. Perhentian zou ik als laatste bewaren om uit te rusten van alles en met dat echte vakantiegevoel terug naar Nederland te gaan.
Wat je dan zou kunnen doen is (ervan uitgaande dat je een retourtje Kuala Lumpur hebt) is:
- Kuala Lumpur
- Kuching (Bako, Semenggoh)
- Mulu
- Terug naar Kuching, doorvliegen naar Penang
- Vanaf Penang meteen door naar Langkawi
- Langkawi
- Penang
- Perhentian
- Kuala Lumpur

Vanaf Langkawi is het lastig te reizen naar de Perhentian eilanden, vanaf Penang stuk makkelijker (bv. met Firefly vliegen naar Kota Bharu, vanaf daar de ferry). Bovendien heb je zo meer afwisseling in je reis. Ik denk dat je Mabul-Sidapan op zich nog wel na Mulu er tussen kan doen, maar ik zou dan liever ergens anders iets langer blijven. Vergis je niet in de tijd die je ook kwijt bent met reizen tussen de bestemmingen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_127326773
Maarmaar. Sipadan ziet er zo mooi uit ;(. Is het dan niet beter om Penang en/of Langkawi over te slaan?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')