abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 juni 2011 @ 11:08:50 #1
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_98104084
De vastgoedzeepbel die alle andere vastgoedzeepbellen in de schaduw zet: China.

Het gebeurt voornamelijk omdat China een planeconomie is. De overheid stelt vast hoeveel de economie moet groeien, en de makkelijkste manier om dat te bereiken is door het bouwen van nieuwe steden.

Fascinerend is ook, dat vele Chinezen onder buitengewoon slechte omstandigheden wonen. Een economische crisis, met faillisementen in de vastgoedsector, zou betekenen dat al die virtuele verplichtingen verdwijnen en dat deze 64 miljoen appartementen beschikbaar komen tegen een prijs die de Chinese burger kan betalen (=marktprijs). Zo zou -dankzij de kracht van de markt- een flinke economische crisis fors bijdragen aan economische groei in China.

=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_98153703
Dus wat is je punt? :{
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  dinsdag 14 juni 2011 @ 13:39:09 #3
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98154430
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 16:36:35 #4
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_98161309
Tsja dit wordt werkelijk al jaren gezegd maar tot nu toe is er weinig gebeurd.

De komende 40 jaar verhuizen er rond de 600 miljoen mensen van het platteland naar de stad. Dat is 2 keer het aantal inwoners van Amerika. Om dat op te vangen moeten er 50.000 wolkenkrabbers gebouwd worden wat gelijk staat aan 10 New Yorks. China is nu al hard op weg om dat voor elkaar te krijgen, elke 5 dagen is er een nieuwe wolkenkrabber ergens in China af. Op skyscrapercity wordt ook veel hierover gediscusieerd:

quote:
I'm opening one or two 200m+ threads a week on the average, 1 every 5 days may be right after all.

And given the massive masterplans they are releasing in so many cities I think I'll keep opening tons of threads for a long time.

Keep on mind that in most cities the vacancy rate of offices is either falling or stable in spite of the massive new supply. The net absortion is huge, and the lag till the occupied area matches the current total stock is very short, 1-3 years. The office skyscraper boom will go on for a long time.

Some examples:

Shanghai. See how the vacancy rate collapses in quarters without new supply, and how it skyrockets when they complete many projects at once.
http://www.colliersintern(...)t_Report_Q1_2011.PDF

Same about Tianjin, another hungy mraket. Vacancy rate collapsed 5 full points in one quarter because there wasn't new supply in that period. This is how China works: High vacancy rate and large net absortion in order to avoid bottlenecks.
http://www.colliersintern(...)et-Review-1Q2011.pdf

Beijing is one of the best examples. Jerks everywhere claimed in 2008 that Beijing had more skyscrapers they could fill in years. Look at the vacancy rate chart. A total collapse, and actually Beijing may experience a shortage of A grade offices within 2012 unless they build faster.
http://www.colliersintern(...)Office-BJ-1Q2011.pdf

In most second tier cities vacancy rates are around 20-35%. Mainly because 20-50% of the current stock is actually 'new', completed in the last 5 years. But the vacancy rate is irrelevant, and actually it must stay that high, because in 5 years the market will have absorbed it all, and there will be a shortage of offices if you don't keep building. You can't understand second tier cities from the perspective of mature office markets. You have to check how much does the market take up every year and how long the current stock will last, then you'll understand that you have to build tons of skyscrapers.
Hieronder is een van de meerdere business districts te zien die in een stad nabij Beijing gebouwd worden. Er worden zeker 10 van dit soort gigantische districten op dit moment gebouwd in China. Indrukwekkend is het in ieder geval wel :)

Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 14 juni 2011 @ 20:40:47 #5
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_98172581
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 13:18 schreef rubje het volgende:
Dus wat is je punt? :{
Dat China en de financiéle sector een probleem hebben.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 20:42:23 #6
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_98172685
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 16:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Tsja dit wordt werkelijk al jaren gezegd maar tot nu toe is er weinig gebeurd.

De komende 40 jaar verhuizen er rond de 600 miljoen mensen van het platteland naar de stad. Dat is 2 keer het aantal inwoners van Amerika. Om dat op te vangen moeten er 50.000 wolkenkrabbers gebouwd worden wat gelijk staat aan 10 New Yorks. China is nu al hard op weg om dat voor elkaar te krijgen, elke 5 dagen is er een nieuwe wolkenkrabber ergens in China af. Op skyscrapercity wordt ook veel hierover gediscusieerd:

==quote==

Hieronder is een van de meerdere business districts te zien die in een stad nabij Beijing gebouwd worden. Er worden zeker 10 van dit soort gigantische districten op dit moment gebouwd in China. Indrukwekkend is het in ieder geval wel :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Als het neerkomt op mooie bouwprojectplaatjes: Skyscrapercity rules! :)

Maar voor het oplossen van dat probleem is behoefte en bouw niet voldoende. Er is koopkrachtige vraag nodig.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 20:53:52 #7
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_98173455
Maar denk je niet dat, omdat china zo groot is (ook kwa inwoners) dat als er een bubbel barst, dit niet eens overal in China voelbaar hoeft te zijn?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_98232433
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:53 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Maar denk je niet dat, omdat china zo groot is (ook kwa inwoners) dat als er een bubbel barst, dit niet eens overal in China voelbaar hoeft te zijn?
quote:
The debt of the country’s property developers rose 41.3% year on year to 1.05 trillion yuan ($162 billion) by the end of March, according to Wind Information, a Shanghai-based financial data provider. Of 113 listed property developers that had filed their first-quarter reports to Chinese stock exchanges, 25 posted losses and 42 registered slower profit growth from January to March, Shanghai Daily reported Monday. Most of them are small and medium-sized property developers.
Dit zijn flinke bedragen, dus als die bubble knapt zijn er wel een aantal bedrijven in de financieele centra van China die een vervelende dag hebben. Dat de boeren in het westen van het land niet zoveel last van hebben lijkt me niet zo belangrijk :P

Overigens wel een aardig artikel
http://blogs.forbes.com/k(...)-real-estate-bubble/
  dinsdag 21 juni 2011 @ 20:56:08 #9
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_98480138
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 20:53 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik denk dat China zo groot is, dat de hele wereld dit gaat voelen.
pi_98483223
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 20:56 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Ik denk dat China zo groot is, dat de hele wereld dit gaat voelen.
Dat denk ik ook.. Denk nog wel een grotere crisis als deze vastgoedzeepbel barst binnen nu en 3 jaar. Dan zijn we net bekomen van de kredietcrisis en krijgen we er gelijk de china-crisis overheen
  woensdag 22 juni 2011 @ 08:10:20 #11
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98497465
Mijn goed, die doemdenkertjes die zichzelf van alles aanpraten. Stelletje financiele hypochonders. Slapen jullie nog wel snachts? 8)7
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  woensdag 22 juni 2011 @ 20:07:33 #12
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_98523220
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 08:10 schreef Whuzz het volgende:
Mijn goed, die doemdenkertjes die zichzelf van alles aanpraten. Stelletje financiele hypochonders. Slapen jullie nog wel snachts? 8)7
Dit is de werkelijkheid omdraaien, Whuzz. Juist zeepbellen ontstaan omdat mensen zichzelf en elkaar vanalles aanpraten. Zo kwamen we in een kredietcrisis terecht!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')