abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 juni 2011 @ 22:17:15 #1
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_98086388
Sinds enkele weken ben ik gefascineerd door de treinkapingen in De Punt en Wijster in de jaren zeventig. Ik ben opgegroeid in de omgeving van Wijster en heb vroeger wel eens wat gehoord over de kapingen, maar me er niet echt in verdiept. Nu is het twee dagen geleden alweer 36 jaar geleden dat de eerste kaping, die in Wijster, werd beëindigd.

Ik kan bijna niet bevatten hoe het is, zo'n kaping. De oude hondenkoppen, de ramen dichtgeplakt met kranten tegen de zon en inkijk; midden in een Drents weiland. Gewoon op weg van Groningen naar Zwolle en dan plotseling gestopt in het niets. De machinist simpelweg doodgeschoten door de kapers; passagiers geëxecuteerd.

Vanavond ga ik de film 'Wijster' kijken, morgen wellicht nog 'De Punt', gewoon om te kijken of ik kan bevatten hoe de kaping was.

Wijster
quote:
Bij aanvang van de kaping werd de machinist Hans Braam, die de stoptrein bestaande uit de twee Hondekoppen 328 en 378[1] bestuurde, doodgeschoten. Toen bleek dat de Nederlandse overheid de eisen niet snel wilde inwilligen wilden de kapers de passagier Rob de Groot executeren, maar hij wist uit de trein te springen; de kapers schoten op hem waarna hij deed of hij dood was; na 5 tot 10 minuten rende hij weg en was hij vrij.[2] Vervolgens werd een andere passagier, de dienstplichtig soldaat Leo Bulter, doodgeschoten. Op 4 december werd ook Bert Bierling gedood. De meest gewelddadige van de kapers was Eli Hahury die in twee gevallen de trekker overhaalde. De lichamen van de doodgeschoten gijzelaars werden uit de trein gegooid en bleven daar enkele dagen liggen voordat toestemming werd gegeven om ze weg te halen.
Na bemiddeling door ingenieur Manusama en de weduwe van Chris Soumokil gaven de kapers zich op 14 december over, waarbij meespeelde dat er berichten waren over represailles op de Molukken. Bovendien was het intussen flink gaan vriezen, waardoor het verblijf in de trein ook voor de kapers onaangenaam werd. Tijdens hun berechting in 1976 werden ze veroordeeld tot gevangenisstraffen van veertien jaar. Allen zaten hun straf uit, op Hahury na: in 1978 pleegde hij in de gevangenis zelfmoord.
Journalist Ger Vaders - hoofdredacteur van het Nieuwsblad van het Noorden en een van de gijzelaars - schreef over de gijzeling een boek onder de titel IJsbloemen en witte velden (1989). Eén van de zeven gijzelnemers, de destijds 18-jarige Cornelis Thenu, schreef eveneens een boek over deze kaping: Korban: het verhaal van een Molukse activist (1998).
De Punt
quote:
Begin
De hoofdconducteur (Chef Trein) en machinist werden onder bedreiging van een vuurwapen gesommeerd de trein te verlaten. Kort daarna mochten 40 reizigers de trein verlaten; de overige 45 reizigers werden gegijzeld. Onder hen de latere burgemeester van Utrecht Annie Brouwer-Korf, toen enkele weken zwanger. Enkele dagen voor de bestorming mocht Annie Brouwer de trein verlaten vanwege haar zwangerschap.
Tegelijkertijd begonnen vier Zuid-Molukkers met de gijzeling van een lagere school in Bovensmilde waarbij 105 kinderen en 5 onderwijzers gegijzeld werden. Met deze acties wilden ze de Nederlandse regering dwingen zich in te zetten voor een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken en bovendien eisten ze de vrijlating van 21 Zuid-Molukse gevangenen. Als voor 25 mei 14:00 uur deze eisen niet zouden worden ingewilligd zouden de trein en de school worden opgeblazen. De Nederlandse regering liet echter weten pas over het ultimatum te willen praten als alle kinderen zouden zijn vrijgelaten.
[bewerken]Crisisteam
De regering (het demissionaire Kabinet Den Uyl) vormde een crisisteam, waarin naast minister-president Den Uyl ook de ministers van Justitie, Van Agt, en van Binnenlandse Zaken, De Gaay Fortman, zitting hadden. Van Agt bleek voorstander van een harde aanpak, waar de anderen voorstander waren van onderhandelingen.
Voor 25 mei stonden de verkiezingen voor de Tweede Kamer gepland. Door de lijsttrekkers werd besloten de verkiezingscampagne te staken maar de verkiezingen zelf door te laten gaan. Den Uyl zei hierover: "Enkele tientallen mensen mogen ons niet afbrengen van de weg van onze eigen parlementaire democratische orde waarin de verkiezingen thuishoren."
Na het verstrijken van het ultimatum kwamen nieuwe eisen: een vrije aftocht per vliegtuig vanaf Schiphol met de 21 Zuid-Molukse gevangenen, vijf gijzelnemers en de vijf leerkrachten. Met behulp van afluisterapparatuur was men te weten gekomen dat de gegijzelden op dat moment geen gevaar liepen zodat minister Van Agt ook dat ultimatum liet verstrijken.
[bewerken]Bemiddelaren
Ir. J.A. Manusama, destijds president van de Zuid-Molukken, en dominee Metiarij speelden een rol als bemiddelaars tussen de kapers en de Nederlandse regering.
Als gevolg van een ziekte in de school (mogelijk door middel van het voedsel opzettelijk verspreid) werd besloten de kinderen vrij te laten maar de leerkrachten bleven gegijzeld. Volgens de als bemiddelaar optredende arts Frans Tutuhatunewa (later de opvolger van Manusama als president van de RMS) was er tijdens zijn bezoek aan de trein geen sprake van een slechte gezondheid bij de gegijzelden. Desondanks speelde de slechte gezondheid van de gegijzelden mee bij het besluit om de trein te bestormen.
Volgens een verslag van De Gaay Fortman: "Even voor vier uur belde ik Dries uit het Catshuis. Hij verzekerde mij dat de volgende ochtend een eind aan de gijzeling zou worden gemaakt. (...) Wat mij betreft had hij groot gelijk. De toestand in de trein was onhoudbaar, de hygiënische omstandigheden waren allerverschrikkelijkst. De mensen werden steeds meer prikkelbaar en agressief. Er waren al doden (in 1975) gevallen, er waren mensen in koelen bloede geëxecuteerd."
[bewerken]De aanval
Zaterdagochtend 11 juni 1977, bijna drie weken na het begin van de kaping, openden mariniers van de BBE het vuur op de trein, bijgestaan door zes Starfighters die drie keer in groepjes van twee over de trein vlogen. De jongste van de piloten was de latere Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten en CDS Dick Berlijn. Bij deze grote militaire operatie kwamen twee gegijzelden (de 19-jarige Ansje Monsjou en de 40-jarige Rien van Baarsel) en zes kapers (naast de leider Max Papilaya ook Hansina Uktolseja, Ronnie Lumalessil, George Matulessy, Minggus Rumahmory en Mateus Tuny) om het leven. De overige treinreizigers werden bevrijd. De Zuid-Molukkers in de school gaven zich zonder verzet over. Tijdens de persconferentie na de bestorming zei Den Uyl: "Dat geweld nodig was om een einde te maken aan de gijzeling ervaren wij als een nederlaag."
Zijn er hier ook andere mensen die zich in dit onderwerp hebben verdiept? Ik ben ook erg benieuwd naar het boek "IJsbloemen en Witte Velden", heeft iemand dat hier gelezen?
pi_98086694
Het betreffende treinstel (747) dat doorzeeft is met kogels heeft nog tot enkele jaren geleden dienst gedaan, is wel vernummerd.
Als je trouwens een goede docu daarover wil zien zou ik Dutch Approach ook aanraden :Y
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_98086939
Terrorisme in de polder :{
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
  zondag 12 juni 2011 @ 22:25:37 #4
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_98086971
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 22:21 schreef Stokstaart het volgende:
Het betreffende treinstel (747) dat doorzeeft is met kogels heeft nog tot enkele jaren geleden dienst gedaan, is wel vernummerd.
Als je trouwens een goede docu daarover wil zien zou ik Dutch Approach ook aanraden :Y
Ik heb al wat gezocht en losse delen hiervan gezien; dank voor je tip in ieder geval.

Elke keer als ik die kleurenfoto van die hondenkop in de weilanden zie, dan verbaas ik me er over hoe dichtbij het komt. Ik kan me dan niet bedwingen om me af te vragen hoe het in zo'n trein er aan toe gaat. Die kleine compartimenten met de dunne wandjes, die tochtige treinstellen, de angst onder de gijzelaars... Ik ben erg benieuwd naar de films; helaas lees ik er weinig positiefs over. We zullen het zo zien..
  zondag 12 juni 2011 @ 22:27:20 #5
18642 detulp050
Oud Reviewer
  zondag 12 juni 2011 @ 22:30:29 #6
18642 detulp050
Oud Reviewer
  zondag 12 juni 2011 @ 22:44:17 #7
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_98088262
Die film over 'De Punt' was best wel goed.

Keek trouwens wat krantenknipsels die mijn oma heeft bewaard terug laatst. Destijds stonden de gedode Molukkers gewoon met hun hoofd in de krant. De enige persoon die er niet in stond was het overleden meisje (volgens mij) omdat die te zwaar gewond was om niet 'al te shockerend' in de krant te poseren. Best wel vreemd, zou nu nooit gebeuren.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  maandag 13 juni 2011 @ 10:17:25 #8
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_98103074
quote:
7s.gif Op zondag 12 juni 2011 22:44 schreef boem-dikkie het volgende:
Die film over 'De Punt' was best wel goed.

Keek trouwens wat krantenknipsels die mijn oma heeft bewaard terug laatst. Destijds stonden de gedode Molukkers gewoon met hun hoofd in de krant. De enige persoon die er niet in stond was het overleden meisje (volgens mij) omdat die te zwaar gewond was om niet 'al te shockerend' in de krant te poseren. Best wel vreemd, zou nu nooit gebeuren.
Ik vind het opmerkelijk dat er relatief weinig beeldmateriaal is uit die tijd; waarschijnlijk omdat de pers op afstand werd gehouden (en daar ook naar luisterde), er geen 56 TV-zenders waren die er verslag van wilden doen (Nederland 1, Nederland 2 en je was wel klaar denk ik) en misschien de sensatiezucht minder was (?).
  maandag 13 juni 2011 @ 10:18:28 #9
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_98103091
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 10:17 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Ik vind het opmerkelijk dat er relatief weinig beeldmateriaal is uit die tijd; waarschijnlijk omdat de pers op afstand werd gehouden (en daar ook naar luisterde), er geen 56 TV-zenders waren die er verslag van wilden doen (Nederland 1, Nederland 2 en je was wel klaar denk ik) en misschien de sensatiezucht minder was (?).
Nou ja, het verslag in de krant van de hele situatie bedraagt volgens mij zo'n 3-4 pagina's.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  maandag 13 juni 2011 @ 10:29:11 #10
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_98103255
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2011 10:18 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Nou ja, het verslag in de krant van de hele situatie bedraagt volgens mij zo'n 3-4 pagina's.
Ja, vooral tekst neem ik aan en wellicht een paar grote foto's van afstand. Er is volgens mij heel weinig beeld beschikbaar van de binnenkant van het treinstel, de bestorming en het treinstel tijdens de kaping; ik kom steeds dezelfde 5 tot 10 foto's tegen. Of wellicht is het er wel, maar nooit gedigitaliseerd.
  maandag 13 juni 2011 @ 10:43:00 #11
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_98103514

Dit is een foto van de filmset, bij Fluitenberg
  maandag 13 juni 2011 @ 15:18:30 #12
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_98113743
Zojuist -met enige vertraging om in treintermen te blijven- de film 'Wijster' gezien.

Erg indrukwekkend gefilmd. Met name de sfeer in de film, de jaren zeventigsfeer. Helaas was er weinig ruimte voor de emotionele impact bij gijzelnemers en gijzelaars, maar toch op sommige momenten beklemmend.
  Trouwste user 2022 maandag 13 juni 2011 @ 15:23:53 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_98114000
Ik was jong. En vond het doodeng.

Ooit een reportage gezien waarbij een gijzelaar en gegijzelde zich verzoenden.

Dat je een onschuldig iemand kunt doodschieten en als oud vuil uit de trein gooit. :{

En kinderen gijzelen. :{

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_99213652
Je had tegelijk met 'De punt' de schoolgijzeling door 4 Molukkse Nederlanders in Bovensmilde, ik weet niet of die gebeurtenis is verfilmd?
  vrijdag 8 juli 2011 @ 19:00:47 #15
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_99213765
Ik was een klein meisje en woonde pal achter de Molukse wijk in Assen.
Een paar dagen vrij gekregen van school ook omdat men bang was dat er meer scholen gegijzeld zouden worden.

Een zaterdag was bijzonder spannend.. er zouden molukkers met wapens uit de wijk op de vlucht zijn. Helicopters boven ons huis en millitairen door de tuin. :')

Dit boek is aan te raden trouwens.

ISBN-10 9053526455
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_99283490
Meest indrukwekkende waren voor mij de foto's van Telegraaf-fotograaf Jan Stappenbeld van het vermoorden van een gegijzelde.

(Zie Worldpressphoto)
  Trouwste user 2022 zondag 10 juli 2011 @ 17:34:39 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_99285344
Jeetje :{

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_99291353
Tsja :{
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_99375649
Een eerdere actie van de Molukkers in 1970:

Reportage Molukse bezetters ambassade deel 1

Reportage Molukse bezetters ambassade deel 2

pi_99692591
Ik kan me een rare documentaire herinneren waarin Van Agt er slecht afkwam omdat hij de gijzelaars, die dreigden kinderen te vermoorden, misleid had. De schurk.
Verder was ik destijds heel klein, maar heb er wel iets van meegekregen. Het bleef gelukkig ver van mijn bed aangezien het aan de andere kant van het land afspeelde en ik me er niet van bewust was ooit één Molukker gezien te hebben. Wel Indo's, en misschien zaten daar wel Molukkers bij.
anonieme razernist
  woensdag 10 augustus 2011 @ 20:04:53 #21
320936 fred_de_kei
zaken zijn zaken!
pi_100564255
Toen ik een paar jaar later (begin jaren 80) met de trein ergens stil kwam te staan in een weiland, waarschijnlijk gewoon een rood sein ofzo, zat ik toch naar de deur te kijken of er geen molukkers binnenkwamen.
"Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..."
pi_100578826
Ik geloof dat Theodoor Holman (of een andere Indo) een paar jaar later opmerkte dat wanneer hij een trein binnenstapte de mensen uitzichzelf al krantenpapier op de ramen begonnen te plakken.
anonieme razernist
  zaterdag 10 maart 2012 @ 03:26:27 #23
369877 moonobserver
Reach for the stars bitch!
pi_108931305
Heb zojuist de film de punt gezien :@
Persoonlijk heb ik altijd achter de Molukkers gestaan en ben trots op ze dat ze voor NL gevochten hebben. Jammer dat ze zo slechts behandeld werden door de Nederlandse overheid.
In kampen gedropt die vroeger dienst deden als concentratiekampen, vele beloftes zijn er gedaan door de Nederlandse regering die ze nooit zijn nagekomen.
Reality is a illusion
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')