abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 10 juni 2011 @ 01:28:39 #1
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_97967515
Onder andere hier op het forum en met name op de frontpage, zie ik dat er met regelmaat tijdens een discussie wordt gedaan alsof elke neger een achterlijke rapper is met het IQ van een baksteen. Om de een of andere reden verzanden dit soort discussies vaak in een moddergooiwedstrijd, waarbij mensen om te trollen, of gewoon omdat ze het menen, met zo lomp mogelijke opmerkingen komen.

Gelukkig zijn er tijdens dit soort discussies ook mensen die net een tikkeltje verder komen dan gescheld en getrol en zich bijvoorbeeld afvragen waarom je dan nooit negroide wetenschappers ziet? Ook vragen ze zich bijvoorbeeld af waarom negers nooit wat hebben uitgevonden. Opzich een vraag die kan leiden tot een interessante discussie.

Zelf denk ik, dat er een aantal factoren zijn die hebben geleid tot dit beeld:

a) gebrek aan kennis van de werkelijke situatie
b) de overdreven aanwezigheid van bepaalde negroïde stereotypen in de media (rappers, sporters), daar waar een wetenschapper doorgaans een stuk minder indruk maakt
c) een mogelijke verhoudingsgewijze ondervertegenwoordiging van zwarte wetenschappers (heb geen cijfers) lijkt in de ogen van velen (onbewust) groter dan dat deze in werkelijkheid is, met name door punt a & b
d) een hoop overige (achterliggende) factoren, waaronder met name de (m.i. cultureel bepaalde) factoren die hebben geleid tot verhoudingsgewijze ondervertegenwoordiging.

Aangezien vooral een land als de VS vrij grote invloed heeft op de beeldvorming in bijvoorbeeld Nederland en aangezien in de VS een grote zwarte onderklasse bestaat met als zelf benoemde spreekbuis de rappers, denk ik dat vooral dit beeld bepalend is voor zowel blank en zwart in zowel de VS zelf als in Nederland.

Een deel van de zwarte onderklasse spiegelt zich aan deze heren wat leidt tot een 'self-fulfilling prophecy'. De nadruk wordt gelegd op het uiterlijk vertoon, en de beste cijfers willen halen wordt binnen deze onderklasse vaak gezien als 'niet cool'. Tegelijkertijd blijft dit ook onder een groot deel van de rest van de bevolking het algemene beeld dat blijft hangen van de negroide medemens.

Dat er ook een grote zwarte middenklasse is die veel minder in de media aanwezig is, dat wordt wel eens vergeten'. Dat deze middenklasse ook genoeg hoogopgeleiden en voldoende wetenschappers aanlevert, die in naam van een bedrijf vaak in teamverband ontdekkingen doen, lijkt niet iedereen te beseffen.

Zowel het gros van de zwarte als blanke wetenschappers krijgt waarschijnlijk niet eens bekendheid met hun ontdekkingen. En de personen die zich afvragen waarom je zelden zwarte wetenschappers of uitvinders ziet, weten waarschijnlijk ook maar weinig blanke uitvinders te noemen. En daarnaast zijn uitvindingen tegenwoordig vaak een opeenstapeling van verbeteringen van bestaande uitvindingen. En mbt veel historische uitvindingen is het vaak een getwist om wie nu werkelijk de eerste was (dit ongeacht ras).

Toch wil ik in dit topic een aantal historische zwarte uitvinders ter sprake brengen. Ook lijkt het me hierbij interessant om verder in discussie te gaan over de bijdrage van de zwarte medemens in de wetenschap en over het eventuele gebrek of overschot aan zwarte wetenschappers.

quote:
Charles Drew

Charles Drew researched blood plasma and transfusions in New York City. It was during his work at Columbia University where he made his discoveries relating to the preservation of blood. By separating the liquid red blood cells from the near solid plasma and freezing the two separately, he found that blood could be preserved and reconstituted at a later date.

Charles Drew's system for the storing of blood plasma (blood bank) revolutionized the medical profession. Dr. Drew also established the American Red Cross blood bank, of which he was the first director, and he organized the world's first blood bank drive, nicknamed "Blood for Britain".
quote:
Otis Boykin

Boykin's most famous invention was likely a control unit for the artificial heart pacemaker. The device essentially uses electrical impulses to maintain a regular heartbeat.

One of his early inventions was an improved electrical resistor for computers, radios, televisions and an assortment of other electronic devices. Other notable inventions include a variable resistor used in guided missiles and small component thick-film resistors for computers.
quote:
Frederick McKinley Jones

Developed a highly successful automatic refrigeration system for long-haul carriers. Prior to Jones' invention, many people were primarily limited to eating food grown locally, because perishable goods could not be efficiently transported over longer distances.
quote:
Richard Spikes

Directional lights, first installed on a Pierce Arrow automobile in 1913
quote:
Percy Julian

He came up with a soy protein concoction that put out gas and oil fires not extinguishable by water. This material, known as "bean soup"
quote:
Henry Sampson

African American inventor Henry Sampson is a brilliant and accomplished nuclear physicist who invented a Gamma-Electrical Cell. Henry Sampson's patent (US 3,591,860) can be viewed in its entirety online or in person at the United States Patent and Trademark Office. View Portions of the patent below.

The present invention is directed to a gamma-electric cell and to a method of manufacturing and a method of using the gamma-electric cell so as to produce a high voltage output when the gamma-electric cell is subjected to radiation. For example, the gamma-electric cell of the present invention may be subjected to radiation from a nuclear reactor and the output of the gamma-electric cell may be used as a measurement of the radiation of the nuclear reactor. Also, since the voltage output of the gamma-electric cell is relatively high compared with prior art cells, the cell itself may be used as a subsidiary source of power so as to increase the overall efficiency of the nuclear reactor system.

One particular embodiment of the invention uses the principles of the present invention so as to provide for the shield for the nuclear reactor wherein the shield itself converts the radiation and specifically the gamma rays in the radiation so as to produce a high output voltage signal which, as indicated above, may be a subsidiary source of power.
quote:
Granville T Woods

In 1888, Granville T Woods developed a system for overhead electric conducting lines for railroads, which aided in the development of the overhead railroad system found in cities such as Chicago, St. Louis, and New York City. In his early thirties, he became interested in thermal power and steam-driven engines. In 1889, he filed his first patent for an improved steam-boiler furnace. In 1892, a complete Electric Railway System was operated at Coney Island, NY. In 1887, he patented the Synchronous Multiplex Railway Telegraph, which allowed communications between train stations from moving trains. Granville T Woods' invention made it possible for trains to communicate with the station and with other trains so they knew exactly where they were at all times.

Alexander Graham Bell's company purchased the rights to Granville T Woods' telegraphony patent enabling him to become a full-time inventor. Among his other top inventions were a steam boiler furnace and an automatic air brake used to slow or stop trains. Wood's electric car was powered by overhead wires. It was the third rail system to keep cars running on the right track.
At Odds With Thomas Edison

Success led to law suits filed by Thomas Edison who sued Woods claiming that he was the first inventor of the multiplex telegraph. Woods eventually won, but Edison didn't give up easily when he wanted something. Trying to win Granville Woods over, and his inventions, Edison offered Woods a prominent position in the engineering department of Edison Electric Light Company in New York. Woods declined preferring his independence.
Zie: http://inventors.about.co(...)/black_inventors.htm voor een lijst met meer zwarte historische uitvinders. Tevens is deze site samen met http://www.freepatentsonline.com/3591860.html mijn gebruikte bron mbt de uitvinders.

[ Bericht 0% gewijzigd door KreKkeR op 10-06-2011 02:42:03 ]
Krekker is de bom!
pi_97967600
George Washington Carver ?
Oude Egyptische culturen hebben trouwens veel invloed gehad op de oude Griekse eilanden.
  vrijdag 10 juni 2011 @ 02:37:37 #3
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_97968374
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 01:32 schreef superdrufus het volgende:
George Washington Carver ?
Oude Egyptische culturen hebben trouwens veel invloed gehad op de oude Griekse eilanden.

Volgens mij is er nog steeds niet onomstotelijk vastgesteld tot welk ras de oude Egyptenaren behoorden. Wellicht een mengelmoes van van alles, maar integenstelling tot de oude Nubiers waren de oude Egyptenaren bij mijn weten dus niet hoofdzakelijk negroide.

Carver is wel ook een leuke. De uitvinders die ik in de openingspost had genoemd, waren ook maar enkele voorbeelden. Er zijn natuurlijk nog genoeg andere historische zwarte uitvinders (zie ook mijn eerste link. Uit die link volgt ook het onderstaande):

quote:
George Washington Carver

It is rare to find a man of the caliber of George Washington Carver. A man who would decline an invitation to work for a salary of more than $100,000 a year (almost a million today) to continue his research on behalf of his countrymen.

Agricultural Chemistry
As an agricultural chemist, Carver discovered three hundred uses for peanuts and hundreds more uses for soybeans, pecans and sweet potatoes. Among the listed items that he suggested to southern farmers to help them economically were his recipes and improvements to/for: adhesives, axle grease, bleach, buttermilk, chili sauce, fuel briquettes, ink, instant coffee, linoleum, mayonnaise, meat tenderizer, metal polish, paper, plastic, pavement, shaving cream, shoe polish, synthetic rubber, talcum powder and wood stain.
However, Carver only applied for three patents.
•#1,522,176, 1/6/1925, Cosmetics & Plant Products
•#1,541,478, 6/9/1925, Paints & Stains
•#1,632,365, 6/14/1927, Paints & Stains
Krekker is de bom!
pi_97968463
Het ritme hebben ze uitgevonden.
pi_97968650
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 02:45 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het ritme hebben ze uitgevonden.
Jij bent wel een heel sneue, zure ouwe opa
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_97968734
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 03:00 schreef OllieA het volgende:

[..]

Jij bent wel een heel sneue, zure ouwe opa
Ik pas me aan beste Ollie. :*
  vrijdag 10 juni 2011 @ 08:55:07 #7
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_97970152
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 03:00 schreef OllieA het volgende:

[..]

Jij bent wel een heel sneue, zure ouwe opa
En wat ben jij dan wel niet? :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
  zondag 12 juni 2011 @ 21:02:43 #8
151110 Malahide
Interne amplitude
pi_98080851
Dit is ook wel een interessante kerel:

Vivien Thomas

Over zijn leven is ook nog een aardige film gemaakt:

Something The Lord Made
You cheated on me with choreography.
  maandag 13 juni 2011 @ 13:08:04 #9
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_98108373
TS: waar komt het stereotype vandaan? Zal toch niet uit de lucht zijn komen vallen. Als dat wel zo is, had het net zo goed kunnen zijn dat negers volgens het stereotype heel slim waren, joden vrijgevig, Nederlanders beleefd etc.
pi_98108530
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 13:08 schreef Louis22 het volgende:
TS: waar komt het stereotype vandaan? Zal toch niet uit de lucht zijn komen vallen. Als dat wel zo is, had het net zo goed kunnen zijn dat negers volgens het stereotype heel slim waren, joden vrijgevig, Nederlanders beleefd etc.
Je hebt je nooit afgevraagd of stereotyperingen op waarheid berusten ?
  maandag 13 juni 2011 @ 14:56:27 #11
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_98112738
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 13:11 schreef gelly het volgende:

[..]

Je hebt je nooit afgevraagd of stereotyperingen op waarheid berusten ?
Als stereotyperingen onwaar zijn, waarom is het stereotype dan zoals het is en waarom is het aangeslagen? Als het echt totale onzin is dat negers dom zijn, als dat echt out of the blue is gekomen, had er dus net zo goed een ander stereotype kunnen bestaan. Het tegenovergestelde bv. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zou zelfs willen zeggen dat stereotypen en vooroordelen bijna altijd waar zijn.
  maandag 13 juni 2011 @ 14:58:54 #12
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_98112838
TS heeft met veel moeite een handjevol neger-wetenschappers bijeen geschraapt. Dat bewijst niks. Daarvoor heeft men de uitdrukking 'de uitzondering die de regel bevestigt' uitgevonden.
pi_98112849
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 14:56 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Als stereotyperingen onwaar zijn, waarom is het stereotype dan zoals het is en waarom is het aangeslagen? Als het echt totale onzin is dat negers dom zijn, als dat echt out of the blue is gekomen, had er dus net zo goed een ander stereotype kunnen bestaan. Het tegenovergestelde bv. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zou zelfs willen zeggen dat stereotypen en vooroordelen bijna altijd waar zijn.
Dat noemt men vooroordelen en onwetendheid. Stereotyperingen komen dan ook meestal uit de tijd dat de gemiddelde mens weinig tot geen opleiding had.
pi_98112936
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 14:58 schreef Louis22 het volgende:
TS heeft met veel moeite een handjevol neger-wetenschappers bijeen geschraapt. Dat bewijst niks. Daarvoor heeft men de uitdrukking 'de uitzondering die de regel bevestigt' uitgevonden.
Je vergeet even dat negers in de VS (of eigenlijk in de hele wereld) pas sinds 40 jaar ofzo "volwaardig" deel zijn van de maatschappij en ze daarvoor nauwelijks de kans kregen zich te ontwikkelen ?

Als je liever denkt dat het genetisch bepaald is mag dat ook, maar dan ben jij degene die niet al te slim is.
  maandag 13 juni 2011 @ 15:01:57 #15
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_98112978
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 14:59 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat noemt men vooroordelen en onwetendheid. Stereotyperingen komen dan ook meestal uit de tijd dat de gemiddelde mens weinig tot geen opleiding had.
Doe nu even je best om te begrijpen wat ik bedoel. Hoe komt het zo dat negers volgens het stereotype dom zijn? Waarom zijn ze niet slim/gierig/arrogant/eigenwijs/zachtaardig/sensueel volgens het stereotype? Naar mijn mening omdat het stereotype in waarheid wortelt. Dat wil niet zeggen dat iedere neger dom is, er zijn absoluut gezien vast veel negers op aarde die slimmer zijn dan ik, maar wel dat de gemiddelde neger dommer is dan de gemiddelde blanke. Maar daar hoeft verder niet over gediscussieerd te worden, daar heb je statistiek voor.
  maandag 13 juni 2011 @ 15:02:45 #16
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_98113010
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 15:01 schreef gelly het volgende:

[..]

Je vergeet even dat negers in de VS (of eigenlijk in de hele wereld) pas sinds 40 jaar ofzo "volwaardig" deel zijn van de maatschappij en ze daarvoor nauwelijks de kans kregen zich te ontwikkelen ?

Als je liever denkt dat het genetisch bepaald is mag dat ook, maar dan ben jij degene die niet al te slim is.
Inderdaad, want genetische verschillen bestaan niet. Genetica is een hoax van de nazi's en wie er in gelooft is een fascist.
pi_98113153
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 15:02 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Inderdaad, want genetische verschillen bestaan niet. Genetica is een hoax van de nazi's en wie er in gelooft is een fascist.
Genetische verschillen bestaan wel echter kun je niet spreken over verschillende rassen omdat de verschillen onderling per "ras" net zoveel kunnen verschillen als "rassen" onderling. Denken dat er wel significant verschil is en denken dat je daarop conclusies kunt trekken dan ben je inderdaad een racist. Dat is namelijk de definitie. Een racist denkt dat rassen bestaan.
  maandag 13 juni 2011 @ 15:08:54 #18
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_98113325
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 15:05 schreef gelly het volgende:

[..]

Genetische verschillen bestaan wel echter kun je niet spreken over verschillende rassen omdat de verschillen onderling per "ras" net zoveel kunnen verschillen als "rassen" onderling. Denken dat er wel significant verschil is en denken dat je daarop conclusies kunt trekken dan ben je inderdaad een racist. Dat is namelijk de definitie. Een racist denkt dat rassen bestaan.
Als dat de definitie is, schaam ik me er niet voor racist te zijn.
pi_98113429
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 15:08 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Als dat de definitie is, schaam ik me er niet voor racist te zijn.
Dat schijnt tegenwoordig zelfs hip te zijn, te koop lopen met je achterlijkheid.
  maandag 13 juni 2011 @ 15:14:41 #20
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_98113562
En positieve eigenschappen aan een ras toeschrijven, mag dat wel? Bv. dat oost-Afrikanen goed zijn in hardlopen of dat Nederlanders een ondernemend volkje zijn?
  maandag 13 juni 2011 @ 15:15:32 #21
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_98113599
Overigens heb je er nog steeds geen verklaring voor gegeven dat net dát stereotype aan negers kleeft en geen ander. Want als jij zegt dat het onwaar is, is het aan jou om te verklaren waar het wel vandaan komt. 'Onwetendheid' is geen verklaring, want dan had er ook een ander stereotype kunnen ontstaan.
pi_98113799
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 15:15 schreef Louis22 het volgende:
Overigens heb je er nog steeds geen verklaring voor gegeven dat net dát stereotype aan negers kleeft en geen ander. Want als jij zegt dat het onwaar is, is het aan jou om te verklaren waar het wel vandaan komt. 'Onwetendheid' is geen verklaring, want dan had er ook een ander stereotype kunnen ontstaan.
Nu is het aan mij om aan te tonen dat stereotyperingen niet kloppen ? Kom eerst maar eens met bewijs dat ze wel zouden kloppen. Cijfers, bronnen. Ik kan toch onmogelijk bewijs gaan leveren voor iets wat in de eerste plaats niet bestaat, namelijk significante verschillen tussen "rassen" zoals jij beweert ?

Het zijn vooral culturele en sociale invloeden die een mens maakt tot wat hij is. Zolang jij gelooft dat er rassen bestaan lijkt mij elke discussie zinloos.
  maandag 13 juni 2011 @ 15:22:28 #23
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_98113933
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 15:19 schreef gelly het volgende:

[..]

Nu is het aan mij om aan te tonen dat stereotyperingen niet kloppen ?
Nee, dat vraag ik niet. Ik vraag om een verklaring waar het stereotype vandaan komt, gegeven dat het onwaar is. Ik heb het nu drie keer uitgelegd, snap je het nu nog niet? En dan dus niet 'onwetendheid' als verklaring, want over Chinezen weten we ook weinig, maar die staan niet bekend als dom, maar als hardwerkend, onderdanig en slinks.
  maandag 13 juni 2011 @ 15:24:59 #24
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_98114043
quote:
Kom eerst maar eens met bewijs dat ze wel zouden kloppen. Cijfers, bronnen. Ik kan toch onmogelijk bewijs gaan leveren voor iets wat in de eerste plaats niet bestaat, namelijk significante verschillen tussen "rassen" zoals jij beweert ?

Het zijn vooral culturele en sociale invloeden die een mens maakt tot wat hij is. Zolang jij gelooft dat er rassen bestaan lijkt mij elke discussie zinloos.
Ik heb geen wetenschappelijke definitie van het woord, maar ik weet hoe het gebruikt woord. Het wordt gebruikt om een groep mensen met bepaalde aangeboren uiterlijke overeenkomsten aan te duiden; huidskleur, haartype, vorm van neus etc. Het zou wel heel toevallig zijn als dat niet correspondeerde met bepaalde innerlijke verschillen.
pi_98116422
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 15:24 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Ik heb geen wetenschappelijke definitie van het woord, maar ik weet hoe het gebruikt woord. Het wordt gebruikt om een groep mensen met bepaalde aangeboren uiterlijke overeenkomsten aan te duiden; huidskleur, haartype, vorm van neus etc. Het zou wel heel toevallig zijn als dat niet correspondeerde met bepaalde innerlijke verschillen.
Huidskleur is geen indicatie van ras als je al kunt spreken van menselijke rassen.
Zo worden Ethiopiërs en Somaliërs geclassificeerd als Kaukasisch.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')