abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_99302381
Nederlands-Indië 1942-1945, dl 1/5


Nederlands-Indië 1942-1945, dl 2/5


Nederlands-Indië 1942-1945, dl 3/5


Nederlands-Indië 1942-1945, dl 4/5


Nederlands-Indië 1942-1945, dl 5/5

  zondag 10 juli 2011 @ 23:55:51 #102
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_99303036
bluesdude, zou je je persoonlijke frustraties willen afreageren op een cursus ik-leer-kleien in plaats van in dit topic, maakt het een heel stuk leefbaarder.

bij voorbaat dank.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_99304604
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 23:55 schreef Pumatje het volgende:
bluesdude, zou je je persoonlijke frustraties willen afreageren op een cursus ik-leer-kleien in plaats van in dit topic, maakt het een heel stuk leefbaarder.

bij voorbaat dank.
asjeblieft...
kom met argumenten of blijf weg
je zit op de man te spelen.
  maandag 11 juli 2011 @ 01:24:34 #104
263554 revolutionarymen
revolution is now
pi_99306824
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 21:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In de tijdsgeest van 1946 was massamoord verwerpelijk.

[..]

Verwerpelijk :') de Britten en de Duitsers deden het
  maandag 11 juli 2011 @ 08:24:39 #105
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_99310137
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 00:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

asjeblieft...
kom met argumenten of blijf weg
je zit op de man te spelen.
Dat heb ik al gedaan op de vorige pagina :')
Jij bent niet t eovertuigen, oko wil je geen discussie voeren, je wilt enkel jou mening
aan iedereen opleggen en iedereen dit niet zo ziet heeft ongelijk, want ze delen niet hetzelfde als Bluesdude.

Zoals ik al eerder aangaf, ik weet.. dat de meeste Indo's , zeg maar 80% enorm blij waren met de Nederlandse aanwezigheid, helemaal wetende dat omliggende landen het economisch lang niet zo goed deden, en dat ze als locals een enorm goede positie hadden ten vergelijking met locals op kolonieen van andere Europese naties.

Ook zijn er bepaalde feiten die aangeven hoe goed het ging, zoals de lage kindersterfte, bloeiende economie, scholing en werkgelegenheid.. ook is makkelijk op te zoeken hoe dit vooral na sukarno/suharto terugliep, en de economie stagneerde en de rest daarop volgde.

Ook is er door het terreur van deze laatstgenoemde eerder een regime gesticht waar de smerige lading werd gedekt door " merdeka"

Mijn familie is indisch, mijn vrienden zijn indisch.. mijn geschiedenis is indisch.
Goed.. verklaar wat je wilt.

Herriner je wel, dit is een forum. Jou wil is geen wet, en hetzelfde geld voor je mening.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_99310300
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 08:24 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Dat heb ik al gedaan op de vorige pagina :')
Jij bent niet t eovertuigen, oko wil je geen discussie voeren, je wilt enkel jou mening
aan iedereen opleggen en iedereen dit niet zo ziet heeft ongelijk, want ze delen niet hetzelfde als Bluesdude.
Ik doe gewoon enthousiast mee in deze discussie en mét argumenten .
Ik wijs jouw mening af met argumenten en niet met persoonlijke diskwalificaties.

quote:
Zoals ik al eerder aangaf, ik weet.. dat de meeste Indo's , zeg maar 80% enorm blij waren met de Nederlandse aanwezigheid,
Daar heb je gelijk in, maar dat wil niet zeggen dat Nederland het recht had een dictatuur te handhaven met geweld.
Voor de duidelijkheid voor bepaalde lezers:met het woord "indo's"wordt hier bedoeld de Nederlanders van gemengde afkomst.


quote:
Ook is er door het terreur van deze laatstgenoemde eerder een regime gesticht waar de smerige lading werd gedekt door " merdeka"
Daar heb je gelijk in. De nationalistische vlag wordt nog steeds gebruikt om fouten toe te dekken

quote:
Mijn familie is indisch, mijn vrienden zijn indisch.. mijn geschiedenis is indisch.
Goed.. verklaar wat je wilt.
Mijn ook...maar ik wil niet blijven steken in koloniale denkfouten.

quote:
Herriner je wel, dit is een forum. Jou wil is geen wet, en hetzelfde geld voor je mening.
Ja.. en ik doe de discussie met argumenten. Ik verwacht van een moderator dat hij dat ook doet dus..
  maandag 11 juli 2011 @ 12:54:44 #107
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99316333
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 01:24 schreef revolutionarymen het volgende:

[..]

Verwerpelijk :') de Britten en de Duitsers deden het
En dat maakt het in orde?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 11 juli 2011 @ 13:12:34 #108
263554 revolutionarymen
revolution is now
pi_99316931
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dat maakt het in orde?
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dat maakt het in orde?
Nee maar in die tijdlijn blijkbaar wel.
  maandag 11 juli 2011 @ 15:44:24 #109
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_99322477
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dat maakt het in orde?
Ja , natuurlijk..

Het probleem is, dat iedereen die nu in zijn lui-lekker stoel zit af te geven op zaken die 300 tot 60 jaar geleden werden besloten.. lekker gemakkelijk.

En ik hecht heel wat meer waarde aan de indische gemeenschap in Nederland wonende, incluis de Molukkers, dan 1 of andere bluesdude die het forum overspoelt met zijn "argumenten".
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_99325814
Korps Marechaussee te voet (1890-1942)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marechaussee_(Nederlands-Indi%C3%AB)





  maandag 11 juli 2011 @ 17:36:17 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99326800
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:44 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Ja , natuurlijk..

Het probleem is, dat iedereen die nu in zijn lui-lekker stoel zit af te geven op zaken die 300 tot 60 jaar geleden werden besloten.. lekker gemakkelijk.

En ik hecht heel wat meer waarde aan de indische gemeenschap in Nederland wonende, incluis de Molukkers, dan 1 of andere bluesdude die het forum overspoelt met zijn "argumenten".
Je hebt geen moeite met genocide en oorlogsmisdaden dus?
Je vindt het aan de baljonet rijgen van vrouwen en kinderen prima?
Waar leg jij de grens? Hoe de indianen zijn uitgemoord? Was Stalin ook een toffe peer die wat voor elkaar kreeg?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 11 juli 2011 @ 17:56:51 #112
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_99327559
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je hebt geen moeite met genocide en oorlogsmisdaden dus?
Je vindt het aan de baljonet rijgen van vrouwen en kinderen prima?
Waar leg jij de grens? Hoe de indianen zijn uitgemoord? Was Stalin ook een toffe peer die wat voor elkaar kreeg?
Complete families tjing tjangen waarna de dochters van 12 overblijven om verkracht en daarna getjing tjanged te worden is wel cool zeker :') als uiting van streven naar onafhankelijkheid via de weg met daadkracht.

man ga je toch eens niet zo subjectief inlezen....


Genocide is ook een lekkere.. die sticker plakken we tegenwoordig ook overal op.
Zoek de definitie ervan eens op, ben het zelf ook niet eens met die term voor de maatregelen aldaar... hoor , daar niet van. Er is buitensporig gereageerd, maar genocide is niet gepleegd door Nederlandse troepen.

Ik ben me er bewust van dat er heel wat terroristen een verdiende bajonet tussen hun ribben hebben gekregen, en dat daar onschuldigen bij zijn gevallen dat is een enorm vervelende en betreurenswaardige bijkomstigheid, maar een begrijpelijke zaak als het zo vies stonk als het destijds deed.

Of had je het over de genocide van de Indiërs zelf in 65 ?toen Sukarno dit deed op zijn eigen volk?


maargoed, de haat tussen indo's zelf zat zo diep, wat reflecteerde in de situaties omtrend Nieuw-Guinea en bijvoorbeeld de Molukken, maar voor vele andere eilanden.. dat het nog maar duidelijk moet worden wie wat heeft betekend in de Politionele acties in Indonesie.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 11 juli 2011 @ 18:04:48 #113
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99327866
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:56 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Complete families tjing tjangen waarna de dochters van 12 overblijven om verkracht en daarna getjing tjanged te worden is wel cool zeker :') als uiting van streven naar onafhankelijkheid via de weg met daadkracht.

man ga je toch eens niet zo subjectief inlezen....


Genocide is ook een lekkere.. die sticker plakken we tegenwoordig ook overal op.
Zoek de definitie ervan eens op, ben het zelf ook niet eens met die term voor de maatregelen aldaar... hoor , daar niet van. Er is buitensporig gereageerd, maar genocide is niet gepleegd door Nederlandse troepen.

Ik ben me er bewust van dat er heel wat terroristen een verdiende bajonet tussen hun ribben hebben gekregen, en dat daar onschuldigen bij zijn gevallen dat is een enorm vervelende en betreurenswaardige bijkomstigheid, maar een begrijpelijke zaak als het zo vies stonk als het destijds deed.

Of had je het over de genocide van de Indiërs zelf in 65 ?toen Sukarno dit deed op zijn eigen volk?


maargoed, de haat tussen indo's zelf zat zo diep, wat reflecteerde in de situaties omtrend Nieuw-Guinea en bijvoorbeeld de Molukken, maar voor vele andere eilanden.. dat het nog maar duidelijk moet worden wie wat heeft betekend in de Politionele acties in Indonesie.
Je bent echt lekker in ontkenning, niet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_99328105
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:44 schreef Pumatje het volgende:

En ik hecht heel wat meer waarde aan de indische gemeenschap in Nederland wonende, incluis de Molukkers, dan 1 of andere bluesdude die het forum overspoelt met zijn "argumenten".
Ik ben ook lid van die Indische Gemeenschap, zoals ik eerder schreef, en mijn afkeer van de westerlingterreur ed leeft ook heel sterk bij velen van Indische afkomst.
Ik doe gewoon enthousiast mee met deze diskussie, wees blij... Dat houdt dit forum levend.

Ik vraag me dus ten zeerste af in hoeverre de extremisten zijn vermoord en geterroriseerd en in hoeverre gewone ongewapende burgers. Ik vrees dat die groep het grootste was in 45-49.
Anyhow... de moorden van Indonesische extremisten rechtvaardigen niet de moorden van
Nederlandse extremisten.
Dat was de kern van mijn betoog.... en jij vind van wel, zover ik je begreep.
  maandag 11 juli 2011 @ 18:15:38 #115
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_99328297
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bent echt lekker in ontkenning, niet?
Jij houdt daar ook wel van zie ik..
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_99328380
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 17:56 schreef Pumatje het volgende:
Of had je het over de genocide van de Indiërs zelf in 65 ?toen Sukarno dit deed op zijn eigen volk?
Het was Suharto die jacht ging maken op communisten en andere linksdenkenden
1 miljoen doden?

quote:
maargoed, de haat tussen indo's zelf zat zo diep, wat reflecteerde in de situaties omtrend Nieuw-Guinea en bijvoorbeeld de Molukken,
Als indo moet je toch weten dat indo een bijnaam is voor Indische Nederlander en dat je het niet kunt gebruiken als bijnaam voor Indonesiërs.
Het is niet zozeer haat maar het verlangen naar zelf baas te zijn over eigen land wat Papoea's en Molukkers bewoog tot verzet tegen de jakartaregering.. Net zoals Atjehers en Timorezen.
Mijn zegen hebben ze in principe
  maandag 11 juli 2011 @ 18:18:51 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99328454
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:15 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Jij houdt daar ook wel van zie ik..
Waar zit ik in ontkenning? Ik wijs op de fouten die wij als natie begaan hebben, dat zijn feiten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 11 juli 2011 @ 18:18:59 #118
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_99328468
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik ben ook lid van die Indische Gemeenschap, zoals ik eerder schreef, en mijn afkeer van de westerlingterreur ed leeft ook heel sterk bij velen van Indische afkomst.
Ik doe gewoon enthousiast mee met deze diskussie, wees blij... Dat houdt dit forum levend.

Ik vraag me dus ten zeerste af in hoeverre de extremisten zijn vermoord en geterroriseerd en in hoeverre gewone ongewapende burgers. Ik vrees dat die groep het grootste was in 45-49.
Anyhow... de moorden van Indonesische extremisten rechtvaardigen niet de moorden van
Nederlandse extremisten.
Dat was de kern van mijn betoog.... en jij vind van wel, zover ik je begreep.
Ik vind dat de Indische Extremisten een stapje verder gingen, en ik heb zo enorm veel verhalen en ooggetuigschriften voorbij zien komen, dat je aan elke moord waar de Nederlandse staat schuldig aan worden geacht in twijfel mag worden genomen, omdat de 2 grootste Bendes van alleen al Medan de halve populatie van het eiland al aan het afslachten waren..

Dit speelde zich nog veel meer op Java af..

Ik keur dat soort geweldig echt niet goed, maar het is te gemakkelijk praten vanuit onze stoel.. dat is wat ik wil zeggen. Toen Sukarno in 65 zelf een half miljoen Indonesiërs liet afslachten omdat ze communist waren...is nog niet eens duidelijk. :)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 11 juli 2011 @ 18:24:19 #119
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99328701
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:18 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Ik vind dat de Indische Extremisten een stapje verder gingen, en ik heb zo enorm veel verhalen en ooggetuigschriften voorbij zien komen, dat je aan elke moord waar de Nederlandse staat schuldig aan worden geacht in twijfel mag worden genomen, omdat de 2 grootste Bendes van alleen al Medan de halve populatie van het eiland al aan het afslachten waren..

Dit speelde zich nog veel meer op Java af..

Ik keur dat soort geweldig echt niet goed, maar het is te gemakkelijk praten vanuit onze stoel.. dat is wat ik wil zeggen. Toen Sukarno in 65 zelf een half miljoen Indonesiërs liet afslachten omdat ze communist waren...is nog niet eens duidelijk. :)
Nog maar te zwijgen van hoe hij de chinezen in Indonesie te grazen nam. Maar wat heeft de foutheid van Sukarno er mee te maken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_99328904
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:18 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Ik vind dat de Indische Extremisten een stapje verder gingen,
Dat zijn Indonesische extremisten. Met Indisch bedoelt men Indische Nederlanders.
Ken je je eigen afkomst wel ? De geschiedenis en het woordgebruik ?

quote:
en ik heb zo enorm veel verhalen en ooggetuigschriften voorbij zien komen, dat je aan elke moord waar de Nederlandse staat schuldig aan worden geacht in twijfel mag worden genomen, omdat de 2 grootste Bendes van alleen al Medan de halve populatie van het eiland al aan het afslachten waren..
Nee .. dat kan niet. De misdaden van de ene groep zijn geen bewijs dat de andere groep niet van die misdaden heeft gedaan... of per definitie de goodguys zijn.
quote:
Dit speelde zich nog veel meer op Java af..
Dat klopt... die berovingen, mishandelingen, moordpartijen ed van Indonesische extremisten waren meest op Java, maar ook wel op andere eilanden.
quote:
Ik keur dat soort geweldig echt niet goed, maar het is te gemakkelijk praten vanuit onze stoel.. dat is wat ik wil zeggen. Toen Sukarno in 65 zelf een half miljoen Indonesiërs liet afslachten omdat ze communist waren...is nog niet eens duidelijk. :)
Die man heette Suharto.. Soekarno was eind 1965 al op een zijpoor gezet door de Suhartocoup
pi_99329286
Nederlandsch-Indië in 1941, deel 1/3


Nederlandsch-Indië in 1941, deel 2/3


Nederlandsch-Indië in 1941, deel 3/3

  maandag 11 juli 2011 @ 18:38:19 #122
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99329308
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:29 schreef Bluesdude het volgende:


Die man heette Suharto.. Soekarno was eind 1965 al op een zijpoor gezet door de Suhartocoup
En droeg het jaar erop de macht helemaal over.
Suharto werd trouwens gesteund door de CIA hierin, en het werd lang geheim gehouden. Indonesië werd door McNamara als zeer belangrijk gezien, belangrijker dan Vietnam op dat moment.
Dat de VS zo graag wilde dat Nederland Indonesie onafhankelijk liet worden had ook te maken dat zij een belangrijke economische kans daar zagen trouwens.
De Papua's zijn daar ook nogal door genaaid trouwens.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 11 juli 2011 @ 18:41:33 #123
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99329448
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:37 schreef Clan het volgende:
Nederlandsch-Indië in 1941, deel 1/3


Nederlandsch-Indië in 1941, deel 2/3


Nederlandsch-Indië in 1941, deel 3/3

Tempo doeloe
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 11 juli 2011 @ 18:51:59 #124
263554 revolutionarymen
revolution is now
pi_99329911
kan iemand het misschien wel opschonen?
  maandag 11 juli 2011 @ 18:53:01 #125
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_99329959
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat zijn Indonesische extremisten. Met Indisch bedoelt men Indische Nederlanders.
Ken je je eigen afkomst wel ? De geschiedenis en het woordgebruik ?

[..]

Nee .. dat kan niet. De misdaden van de ene groep zijn geen bewijs dat de andere groep niet van die misdaden heeft gedaan... of per definitie de goodguys zijn.

[..]

Dat klopt... die berovingen, mishandelingen, moordpartijen ed van Indonesische extremisten waren meest op Java, maar ook wel op andere eilanden.

[..]

Die man heette Suharto.. Soekarno was eind 1965 al op een zijpoor gezet door de Suhartocoup
Suharto en soekarno door elkaar, my bad. Slordig, maar Indisch en Indonesisch, dat komt om en om bij mij, alhoewel ik wel op de hoogte ben van de verschillen, neem ik het niet zo letterlijk in schrift, zal erop letten om het wat overzichtelijker te houden hier. :)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_99330841
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 18:51 schreef revolutionarymen het volgende:
kan iemand het misschien wel opschonen?
Hoe bedoel je ? de westerling-diskussie censureren...?
Nee toch... dat is hardstikke ontopic Zie de TT
De andere items die minder ontopic zijn is wel nodig als achtergrondinformatie over het hoe en waarom van Nederlands militairen daar.
  maandag 11 juli 2011 @ 19:15:30 #128
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_99331078
Ik denk dat het handig kan zijn een apart topic te maken Bluesdude.. ik denk ook dat de discussie het onderwerp wegkaapt en zorgt voor tunnelvisie..

Heel Indie is een breder onderwerp geweest , niet enkel kommer en kwel ;)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 11 juli 2011 @ 19:36:14 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99332223
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:15 schreef Pumatje het volgende:
Ik denk dat het handig kan zijn een apart topic te maken Bluesdude.. ik denk ook dat de discussie het onderwerp wegkaapt en zorgt voor tunnelvisie..

Heel Indie is een breder onderwerp geweest , niet enkel kommer en kwel ;)
Oh, je mag in dit topic geen commentaar leveren op het Nederlandse Leger in ons Indië, maar alleen maar bewondering uitspreken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 11 juli 2011 @ 19:38:37 #130
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_99332337
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh, je mag in dit topic geen commentaar leveren op het Nederlandse Leger in ons Indië, maar alleen maar bewondering uitspreken?
Commentaar leveren niet.
onderbouwd commentaar openstaand om je mening te geven mag, mits openstaand voor discussie..

anders kun je net zo goed een paar links van je favoriete website geven pietverdriet, lezen we dat wel door.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 11 juli 2011 @ 19:47:13 #131
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99332798
Succes met je pravda topic dan maar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_99335413
quote:
Succes met je pravda topic dan maar.
Inderdaad.

het is jammer dat veel (zeker niet alle!) militairen (en ja niet alleen militairen) nog steeds in de mode zitten van: Raymond Westerling was goed (want die behaalde 'resultaten') en Jan Poncke Princen was fout (want landverrader/overloper).

Ja Nederlands Indië en de overgang naar Indonesië verdienen nuance. Die nuance begint met onder andere erkennen dat Princen misschien wel 1 van de weinigen was die, na zelf te hebben nagedacht over hoe raar het was om na net zelf bevrijd te zijn een ander land te gaan bezetten, daar de consequenties van durfde nemen. Die nuance begint ook met erkennen dat de politionele acties gewoon koloniale oorlogen waren en mensen als Westerling, ook volgens toenmalige procedures en recht, een oorlogsmisdadiger. Officiële Nederlandse militaire cijfers spreken over 4.000 Indonesische burgerslachtoffers als gevolg van de Zuid-Celebes affaire alleen. En dan hebben we het dus niet over propaganda of overdrijving, maar over onderzoek door het Nederlandse leger zelf! Een leger dat zeker geen baat had bij overdrijving van het aantal slachtoffers!

De nuance begint ook met erkenning van het feit dat dienstweigeraars (mensen dus die weigerden naar Indië te gaan) en dat waren er in principe duizenden, zwaarder gestraft werden dan voormalig SS'ers die terugkeerden uit Duitse krijgsdienst.

Zodra de mensen die de situatie in 'de gordel van smaragd' verheerlijken enige erkenning geven aan deze feiten en ook inzien dat naast het inderdaad vaak best aardige bestuur Nederlands Indië vooral wingebied was met tweederangs burgers, uitbuiting van de lokale bevolking en behoorlijk wat excessen en misbruik, dan ontstaat een situatie waarin ook nuance de andere kant op mogelijk wordt.
pi_99335683
Van mij zijn alle meningen en visies welkom hoor ;)
pi_99340306
De backpaykwestie is dat militairen van het KNIL en ambtenaren geinterneerd werden in de oorlog, omdat ze een dienaar waren van de Nederlandse staat, en geen salaris ontvingen over die oorlogsperiode.
Dat waren ongeveer 60.000 mensen, waarvan 42.000 pows,
Er was een afkoopsom van 7.500 gulden in 1980 en een tweede afkoopsom in 2002 van ca 1360 euro...
Nog steeds waren die afkoopsommen niet dekkend voor het werkelijke salarisbedrag over die jaren.
Er was een NIOD-onderzoek naar het verdonkeremanen van die schuld, gelijk met een ander onderzoek naar materiele schadevergoeding voor alle Nederlandse burgers te Indië.
Diverse kabinetten hebben deze onderzoeksrapporten (twee boeken) genegeerd.
Op 30 juni was er een kamermotie om een commissie te laten onderzoeken wat er fout is gegaan steeds door de overheid . Die motie werd met 73 tegen 75 verworpen. De tegenstemmers waren de regeringsfracties.

motie Dijkstra 30 juni
NIOD-rapport over salarissen KNIL afschuiven op Indonesië etc
NIOD-rapport, sporen van vernieling over schadevergoeding verlies materiele zaken

[ Bericht 6% gewijzigd door Bluesdude op 11-07-2011 21:51:11 ]
  dinsdag 12 juli 2011 @ 16:25:41 #135
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_99371276
Dat is best een ernstige zaak.. en kwalijk ook.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 12 juli 2011 @ 16:33:34 #136
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99371657
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 16:25 schreef Pumatje het volgende:
Dat is best een ernstige zaak.. en kwalijk ook.
Zoals ik al zei
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2011 15:17 schreef Pietverdriet het volgende:

Maar Nederland is altijd erg slecht in het erkennen van de fouten die het maakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 17:50:41 #137
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_99374888
Dat zal ik ook nooit ontkennen :)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 12 juli 2011 @ 17:54:30 #138
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99375059
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 17:50 schreef Pumatje het volgende:
Dat zal ik ook nooit ontkennen :)
Maar van Kritiek wil je niets weten in DEF
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_99376480
Indisch Instructie Bataljon (1945-1949)



http://www.hetdepot.com/InstrBatIndie.html
pi_99377333
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 20:32 schreef delpit het volgende:

[..]

Inderdaad.

het is jammer dat veel (zeker niet alle!) militairen (en ja niet alleen militairen) nog steeds in de mode zitten van: Raymond Westerling was goed (want die behaalde 'resultaten') en Jan Poncke Princen was fout (want landverrader/overloper).

Ja Nederlands Indië en de overgang naar Indonesië verdienen nuance. Die nuance begint met onder andere erkennen dat Princen misschien wel 1 van de weinigen was die, na zelf te hebben nagedacht over hoe raar het was om na net zelf bevrijd te zijn een ander land te gaan bezetten, daar de consequenties van durfde nemen. Die nuance begint ook met erkennen dat de politionele acties gewoon koloniale oorlogen waren en mensen als Westerling, ook volgens toenmalige procedures en recht, een oorlogsmisdadiger. Officiële Nederlandse militaire cijfers spreken over 4.000 Indonesische burgerslachtoffers als gevolg van de Zuid-Celebes affaire alleen. En dan hebben we het dus niet over propaganda of overdrijving, maar over onderzoek door het Nederlandse leger zelf! Een leger dat zeker geen baat had bij overdrijving van het aantal slachtoffers!

De nuance begint ook met erkenning van het feit dat dienstweigeraars (mensen dus die weigerden naar Indië te gaan) en dat waren er in principe duizenden, zwaarder gestraft werden dan voormalig SS'ers die terugkeerden uit Duitse krijgsdienst.

Zodra de mensen die de situatie in 'de gordel van smaragd' verheerlijken enige erkenning geven aan deze feiten en ook inzien dat naast het inderdaad vaak best aardige bestuur Nederlands Indië vooral wingebied was met tweederangs burgers, uitbuiting van de lokale bevolking en behoorlijk wat excessen en misbruik, dan ontstaat een situatie waarin ook nuance de andere kant op mogelijk wordt.
Houd er wel rekening mee dat de plaatselijke sultans etc zelf de bevolking onderdrukte en uitbuitte en dat juist de Nederlanders hier een einde aan hebben gemaakt ( Multatulli )
pi_99378054
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 18:54 schreef Clan het volgende:

[..]

Houd er wel rekening mee dat de plaatselijke sultans etc zelf de bevolking onderdrukte en uitbuitte en dat juist de Nederlanders hier een einde aan hebben gemaakt ( Multatulli )
Multatuli beschreef juist hoe Nederland er géén einde aan maakte.
Nederland had die adel nodig om de bevolking onder de duim te houden. Zo onstond er een samenwerking tussen de onderdrukkende adel en de onderdrukkende buitenlanders, Nederland.
pi_99379165
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 19:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Multatuli beschreef juist hoe Nederland er géén einde aan maakte.
Nederland had die adel nodig om de bevolking onder de duim te houden. Zo onstond er een samenwerking tussen de onderdrukkende adel en de onderdrukkende buitenlanders, Nederland.
Maar juist door o.a zijn boek is men uiteindelijk tot de etische politiek gekomen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethische_politiek
pi_99379524


Palmboom Divisie ( Tweede divisie )

De lichting van 1946 vormde de Palmboom-Divisie, ook wel D-Divisie genoemd of 2e Divisie. Het embleem van de divisie was de palmboom van het wapen van Jan Pietersz Coen, een van de eerste gouverneurs-generaal van de VOC in Indië.
De divisie vertrok vanaf februari 1947 naar Indië. De meeste eenheden keerden in januari en februari 1950 terug in Nederland. De aanduiding van de infanteriebataljons begon met een 4 (bijvoorbeeld 4-9 RI).
pi_99419355
1e Politionele actie 1947



2e Politionele actie 1949

pi_99618262
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 10:01 schreef rubje het volgende:
een vraag tussendoor. Zijn de welbekende KNIL militairen ook op enigerlei wijze aan dit hele gebeuren gebonden of verbonden?

Krijg nou wat! :{ tis dezelfde!!!
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_99678023
quote:
10s.gif Op maandag 18 juli 2011 14:12 schreef rubje het volgende:

[..]

Krijg nou wat! :{ tis dezelfde!!!
[ afbeelding ]
De man is dus een veteraan, terwijl hij hier op deze internetsite even voor een markant persoon werd uitgemaakt en een man die 'geen' commando is.
pi_99678122
De Drietand-Divisie ( Derde divisie )



De Drietand-Divisie werd gevormd door de lichting van 1947. Het embleem, een drietand zoals de Romeinse gladiatoren die hadden, heeft betrekking op de aanduiding 3e Divisie. Daarnaast werd ook de aanduiding E-Divisie gebruikt. De verscheping naar Indië begon in november 1947.
Deze divisie is gebruikt om OVW- en KNIL-bataljons af te lossen. Tot dan toe waren vrijwel alle eenheden naar Java en Sumatra gestuurd, maar omdat het KNIL ook buiten Java en Sumatra lag, zijn sommige infanteriebataljons van de Drietand-Divisie op Borneo, Celebes, de Molukken of de Kleine Soenda-eilanden gestationeerd geweest. Aangezien er op deze eilanden weinig tot geen strijd werd geleverd, hadden deze bataljons daar weinig gevaar te duchten.
Het grootste deel van deze divisie is in april en mei 1950 gerepatrieerd. De aanduiding van de infanteriebataljons begon met een 5 (bijvoorbeeld 5-5 RI).
pi_99731751
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:44 schreef Iska het volgende:
Was afgelopen zondag bij mijn opa die 2 jaar in Indië heeft gediend. Normaal verteld hij er helemaal niets over maar afgelopen zondag zat hij het een enorme grijns te vertellen over de lol die had gehad. Hoewel hij natuurlijk niet praat over de erge dingen die hij heeft meegemaakt probeert hij me nu helemaal de marine in te krijgen (had verteld dat ik ervoor bezig was)! Over z'n 6 weken durende reis naar Indië, de jongens die mee waren, de Indiërs zelf, over het land. Was echt heel gaaf! Om zijn woorden even te gebruiken:
"Afgezien van de nare dingen was Indië misschien wel de mooiste tijd van mijn leven!"

Niet dat het waarde heeft voor dit topic maar wilde het toch even posten ;)
Indiers leven in India, of Indische of Nederlandse Indische of Indonesische
pi_99762744
De F- en de G-brigade ( Vierde divisie )





De eerste drie lichtingen dienstplichtigen gingen in hun geheel naar Indië, maar bij de lichting van 1948 kwam het einde in zicht: van deze lichting zijn vanaf augustus 1948 maar twee brigades uitgezonden. Zij repatrieerden in de zomer en het najaar van 1950.
De benaming telde door vanaf de E van de E-Divisie. De aanduiding van de infanteriebataljons begon met een 6 (bijvoorbeeld 6-3 RI), maar vanwege een reorganisatie kreeg elk bataljon ook een zogenaamd tactisch nummer. Bijvoorbeeld 6-3 RI werd daardoor in Indië 413 BI (bataljon infanterie).
De F-, G- en H-brigade vormden samen de 4e Divisie. Daarom hadden ze (vrijwel) hetzelfde embleem, met als centraal element een klavertje-vier dat de 4e Divisie symboliseerde.

De H-brigade ( Vierde divisie )



Van de lichting van 1949 is in augustus en september 1949 nog een laatste brigade naar Indië vertrokken. Een gedeelte begon al in oktober 1950 aan de thuisreis, maar de laatste eenheden zijn pas in april 1951 uit Indonesië vertrokken.
De aanduiding van de infanteriebataljons begon met een 7 (bijvoorbeeld 7-2 RI), maar net als bij de F- en de G-brigade had elk bataljon ook een tactisch nummer. Bijvoorbeeld 7-2 RI werd daardoor in Indië 433 BI (bataljon infanterie). Een deel van de H-brigade heeft na de soevereiniteitsoverdracht dienst gedaan op Nieuw-Guinea, dat een Nederlandse kolonie bleef.
pi_99811202
Ik heb nog een boek met een heleboel foto's. Ik zal kijken of ik die een keer kan scannen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')