abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_97827366
Oké, de TT klinkt als een spamtopic maar ik heb het geopend naar aanleiding van dit topic:

Nieuw digitaal geld Bitcoin - koersen in de achtbaan!

Ik draai nu Bitcoin sinds zaterdag en het is duidelijk dat ik nu zo'n 12 Dollar per dag verdien (tegen de huidige koers) waar 1,50 euro aan stroomkosten af gaat per dag.

Maar wat nu als ik dit 3 maanden draai, 600 Dollar heb verdiend en dit wil cashen.
Hoe werkt zoiets bij de Belastingdienst als ik het legaal wil doen? Gewoon optellen bij m'n inkomen?

En wat als ik geld verdien door Bitcoins te kopen en verkopen (en dus net zo'n risico loop als bij aandelen)?

Ofwel: hoe doe ik dit netjes en legaal?
pi_97827436
Als je de stroomkosten aftrekt, kunnen ze later nog om bewijs vragen etc, dus je moet aantonen dat je een x aantal euro aan kosten hebt gemaakt...
pi_97827623
Het zijn inkomsten dus in dat geval wel, maar of het onder beleggingen of kansspelen valt weet ik niet :)
pi_97827972
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 07:11 schreef Misan het volgende:
Het zijn inkomsten dus in dat geval wel, maar of het onder beleggingen of kansspelen valt weet ik niet :)
Nee, precies, daar zit ik ook mee.
Als je Bitcoins koopt, speculeer je omdat de waarde op maar ook neer kan gaan (alhoewel een stijging van enkele centen naar ruim 18 dollar in een half jaar niet echt dalen is).
Pas als je ze verkoopt voor Euro's of Dollars weet je wat je in je hand hebt en kan je stellen of je winst hebt gemaakt.

Moet je dan alleen die winst opgeven? Of alles (ook al heb je eerst ingelegd)?

En wat doe je met je stroomrekening en de hardware die je gekocht hebt (en gebruikt, afschrijving).

Lastig...

Als het zover is zal ik voor de zekerheid ook contact opnemen met de Belastingdienst.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 08:35:05 #5
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_97828384
Interessante vraag, ik heb ook al redelijk wat mee verdiend. Voorlopig zet ik ze alleen niet op mijn rekening, ik blijf lekker bij bitcoins.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 08:36:48 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_97828412
Dus als ik het goed begrijp krijg je die bicoins alleen om online te zijn?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 08:41:01 #7
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_97828473
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 08:36 schreef sanger het volgende:
Dus als ik het goed begrijp krijg je die bicoins alleen om online te zijn?
Nee, door encryptie uit te voeren en daarmee het netwerk sterker te maken. Meer hier.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 08:47:59 #8
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_97828581
Behaalde winst zou je wel kunnen zien als koerswinst op een effect; dan valt het in box 3.

Als je wil lachen vraag je het de Belastingdienst :)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 7 juni 2011 @ 08:51:56 #9
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_97828636
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 08:47 schreef eleusis het volgende:
Behaalde winst zou je wel kunnen zien als koerswinst op een effect; dan valt het in box 3.
Waarom? Je zet je PC aan en genereert geld, heel simpel gezegd :P.
quote:
Als je wil lachen vraag je het de Belastingdienst :)
pi_97828754
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 05:17 schreef MaGNeT het volgende:
Ik draai nu Bitcoin sinds zaterdag en het is duidelijk dat ik nu zo'n 12 Dollar per dag verdien (tegen de huidige koers)
Kan iemand mij in 3 zinnen uitleggen waarom je door zo'n bitcoin miner te draaien geld kunt verdienen?

Welke economische waarde ben jij door de bitcoin miner te draaien aan het toevoegen?

Welke activiteit voert een bitcoin miner uit? Is dit het routeren het bitcoin transacties? Dit lijkt me niet, want om die bitcoin betalingen heen en weer te schieten heb je geen GPU-acceleratie nodig waar op de bitcoin pagina over gesproken wordt.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 09:05:41 #11
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_97828857
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 09:00 schreef traders het volgende:

[..]

Kan iemand mij in 3 zinnen uitleggen waarom je door zo'n bitcoin miner te draaien geld kunt verdienen?
Je verbruikt stroom door berekeningen uit te voeren
Het netwerk beloont meewerken aan het netwerk (door die berekeningen uit te voeren) met bitcoins
Je ruilt de bitcoins om voor geld
quote:
Welke economische waarde ben jij door de bitcoin miner te draaien aan het toevoegen?
Je versterkt het netwerk.
quote:
Welke activiteit voert een bitcoin miner uit? Is dit het routeren het bitcoin transacties? Dit lijkt me niet, want om die bitcoin betalingen heen en weer te schieten heb je geen GPU-acceleratie nodig waar op de bitcoin pagina over gesproken wordt.
Neen, hij encrypt :Y.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 17:19:43 #12
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_97845460
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 08:51 schreef PiRANiA het volgende:
Waarom? Je zet je PC aan en genereert geld, heel simpel gezegd :P.
Oh, ik dacht aan het scenario waar je Bitcoins koopt en ze met winst verkoopt :) Aangezien Bitcoins door de Belastingdienst niet echt als munt gezien zal worden, maar wel alle kenmerken heeft van een effect (een exchange, prijzen, opties..) zou ik het wel als effect kunnen zien. Wat het voordeel heeft dat zulke winst onbelast is.

Als je Bitcoins 'minet' en vervolgens inwisselt zal het wel inkomsten uit overige arbeid zijn, vrees ik.

Gelukkig ben ik geen fiscalist :P
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 7 juni 2011 @ 17:39:21 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_97846297
Dus je zet je PC aan, die laat je het werk zelf doen en je vangt daar geld voor?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 7 juni 2011 @ 17:42:20 #14
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_97846420
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 17:39 schreef sanger het volgende:
Dus je zet je PC aan, die laat je het werk zelf doen en je vangt daar geld voor?
Ja, maar je hebt ook je kosten (CPU en/of GPU draait op volle toeren, ik denk dat je rond de ¤30 p/m aan stroomkosten kwijt bent voor een gemiddeld systeem; plus afschrijving van het apparaat)

Voor het Bitcoin-netwerk zelf breng je de waarde mee dat je transacties van anderen versleutelt en bewaart (het netwerk levert zo zelf 'de waarheid' van transactiehistorie, i.p.v. een bank). Dit voorkomt dat mensen transacties kunnen falsificeren (tenzij ze >50% van alle deelnemers omkopen!).

Verder wordt de initiële zak met Bitcoin-geld min of meer 'eerlijk' verdeeld over de mensen die bereid zijn hun computers dag/nacht te laten draaien. Niemand zou een systeem accepteren waarbij 1 speler begint met al het geld in de economie.

Waarom er mensen zijn die daadwerkelijk hoge bedragen bieden voor een Bitcoin: dat is op dit moment pure speculatie. Maar het feit blijft dat er getrade wordt en dat je dus morgen harde euro's op je bank kan hebben als je besluit je Bitcoin-tegoed over te dragen aan een wederpartij.

[ Bericht 2% gewijzigd door eleusis op 07-06-2011 17:52:42 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_97849062
Interessant concept dit. Weinig tot geen risico voor jezelf, afgezien van eventuele upgrades voor je pc en de stroomkosten, en wel kunnen minen. Jammer genoeg komt mijn computer uit de steentijd en om nu zomaar even honderden euro's op te hoesten voor een nieuwe computer.
pi_97853124
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 18:42 schreef Blobje het volgende:
Interessant concept dit. Weinig tot geen risico voor jezelf, afgezien van eventuele upgrades voor je pc en de stroomkosten, en wel kunnen minen. Jammer genoeg komt mijn computer uit de steentijd en om nu zomaar even honderden euro's op te hoesten voor een nieuwe computer.
Als je een PCI-E slot in je PC hebt (opvolger van AGP) en een 500Watt voeding dan kan je al los.
Kosten videokaart (ATI HD5770) zijn zo'n 85 tot 150 euro, afhankelijk van merk en uitvoering.
Daar kan je 200Mhash mee draaien, ofwel zo'n 0,3 BTC per dag (is nu 7 Dollar).

Ik draai nu met 3 stuks dus zo'n 620Mhash/s is 0,9 BTC per dag.
pi_97853228
Maar blijft de vraag hoe het belastingtechnisch zit.
Five_Horizons, waar blijft u? :P

Ik zit er wel aan te denken om in een spreadsheet in iedergeval alles uitgaven / kosten / inkomsten te noteren zodat ik iets heb om mee te zwaaien als het nodig is.
pi_97854764
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 19:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je een PCI-E slot in je PC hebt (opvolger van AGP) en een 500Watt voeding dan kan je al los.
Kosten videokaart (ATI HD5770) zijn zo'n 85 tot 150 euro, afhankelijk van merk en uitvoering.
Daar kan je 200Mhash mee draaien, ofwel zo'n 0,3 BTC per dag (is nu 7 Dollar).

Ik draai nu met 3 stuks dus zo'n 620Mhash/s is 0,9 BTC per dag.
Heb een computer van 8 jaren oud staan die alleen stof staat te happen. Voor dagelijks gebruik heb ik een netbook. Weinig kans denk ik. ;(

Zal leuk zijn voor je stroomrekening. Komen ze straks kijken of je niet iets aan het kweken bent. ;)
pi_97855044
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:18 schreef Blobje het volgende:

[..]

Heb een computer van 8 jaren oud staan die alleen stof staat te happen. Voor dagelijks gebruik heb ik een netbook. Weinig kans denk ik. ;(

Zal leuk zijn voor je stroomrekening. Komen ze straks kijken of je niet iets aan het kweken bent. ;)
Valt wel mee.
Ik heb net een half jaar SETI@home gedraaid, dat vrat 600Watt 24/7...

;)
  dinsdag 7 juni 2011 @ 20:23:55 #20
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_97855082
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:18 schreef Blobje het volgende:

[..]

Heb een computer van 8 jaren oud staan die alleen stof staat te happen. Voor dagelijks gebruik heb ik een netbook. Weinig kans denk ik. ;(

Zal leuk zijn voor je stroomrekening. Komen ze straks kijken of je niet iets aan het kweken bent. ;)
Er zijn al huizen voor binnengevallen :Y.
pi_97855132
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 20:23 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Er zijn al huizen voor binnengevallen :Y.
Ja, ik las het ergens op het forum :P
  woensdag 8 juni 2011 @ 08:52:38 #22
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_97875877
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 19:51 schreef MaGNeT het volgende:
Maar blijft de vraag hoe het belastingtechnisch zit.
Zijn gewoon inkomsten uit overige werkzaamheden :)

De opbrengst mag je verminderen met de kosten die je maakt. Nu is het lastig te bepalen hoeveel stroomverbruik je hebt, maar je kan voor niet al te duur zo een apparaatje kopen die dat bijhoudt voor je.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 8 juni 2011 @ 11:19:30 #23
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_97879622
Leuk stukje over bitcoin en waarom het geen 'geld' is.

samenvatting:

To me, Bitcoin seems like a virtual speculation bubble in the making — one that isn’t based on an economy in any known sense of the term; one that will collapse at some point; and one that is set up to benefit early adopters at the expense of late adopters.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_97880017
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 08:52 schreef sanger het volgende:

[..]

Zijn gewoon inkomsten uit overige werkzaamheden :)

De opbrengst mag je verminderen met de kosten die je maakt. Nu is het lastig te bepalen hoeveel stroomverbruik je hebt, maar je kan voor niet al te duur zo een apparaatje kopen die dat bijhoudt voor je.
Ik zou dat niet te snel durven roepen. Zonder mij uitgebreid in te gaan lezen op het concept zou je zeggen dat het aardig (of misschien zelfs volledig) speculatief van aard is. De gebruiker (TS in dit geval) brengt geen eigen expertise en/of veel werkzaamheden in. Hij heeft er ook vrijwel geen omkijken naar, en aangezien het ook nog eens speculatief is zijn de inkomsten ook niet altijd zeker.

Nu TS eigenlijk geen noemenswaardige kwalitatieve/kwantitatieve arbeid inbrengt zou ik zeggen dat hier geen sprake is van ROW, en dat hij dus geen resultaatgenieter is.

Ik zou concluderen dat je het niet hoeft op te geven als ROW. Het is ook de moeite niet om de waarde van je 'effecten' (en/of rechten) te berekenen om ze op te geven in box 3. Ik zou zeggen: lekker zo laten.

Dit is overigens een summiere en lang niet uitputtende beschrijving van een aantal criteria in ROW hoor. Maar het is de moeite niet om voor zulke kleine bedragen dat uitgebreid te gaan toetsen aan de criteria van ROW.
  woensdag 8 juni 2011 @ 16:12:01 #25
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_97890999
Wie ben ik, maar volgens mij is de arbeid het installeren van het programmaatje op de pc en eventueel het onderhoud van de pc. Je zou ook kunnen redeneren dat je een (encryptie-)dienst verleent aan dat bedrijf.. Dan zou je toch weer op ROW komen. Of het dan belastbaar is hangt af van de mate waarin je het resultaat kunt beïnvloeden, maar dat kan ik niet goed inschatten.
!!! Go 49-ers !!!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')