abonnement Unibet Coolblue
pi_97719026


Het grote Coldplay topic!

In 1996 tijdens de introductieweek van de universiteit University College London ontmoet Chris Martin Jonny Buckland. Samen proberen zij een band op te zetten waarbij ze op de universiteit Will Champion en Guy Berryman ontmoeten. Samen wagen ze hun eerste poging. Martin begint samen met Buckland teksten te schrijven. (Berryman speelde mee op zijn basgitaar en Champion begon te leren drummen.) De band, genaamd Pectoralz, is voornamelijk te vinden in Engelse pubs. Toen de leden op het punt stonden hun eerste grote optreden te houden, schakelden ze over op de naam Starfish. Toentertijd had Martin een vriend (Tim Rice-Oxley, thans toetsenist bij de eveneens succesvolle Engelse band Keane) wiens band Coldplay op het punt stond om te stoppen. Deze band had de naam Coldplay uit een gedichtenbundel. Martin besloot om na het stoppen van die band zelf de naam over te nemen.

Al kort na hun ontmoeting op de Londense universiteit raken de vier studenten bevriend en delen hun passie voor muziek. De band die ontstaat heeft de volgende leden: Chris Martin (tekstschrijver, zang, piano, gitaar), Johnny Buckland (tekstschrijver, leadgitarist), Guy Berryman (basgitarist) en Will Champion (drummer, nadat hij de gitaar daarvoor had ingeruild).

In 1998 maken ze een EP als demo voor de platenmaatschappijen. De EP heet Safety EP en er staan drie nummers op en er worden in totaal 500 exemplaren van gemaakt. Door die EP werden ze dat jaar uitgenodigd voor een optreden op het “In the city”-festival van Manchester. Daar werden ze gescout door een platenmaatschappij die hen vervolgens aanbiedt een single uit te brengen.

De eerste single van Coldplay is Brothers & Sisters (1999) op het Fierce Panda label. Deze single bereikte nummer 92 in de Engelse hitlijsten. Daarna gaat het hard met de band. Ze worden ontdekt door een grote platenmaatschappij en in 2000 wordt het album Parachutes uitgebracht met onder andere de singles Yellow, Trouble en Don't Panic. In 2002 volgt het album A rush of blood to the head, waarvan de single Clocks uit 2003 de definitieve doorbraak van Coldplay betekent bij het grote publiek. Door hun diepgaande songteksten zoals in "The Scientist" en "Clocks", hun melancholische sound en door het emotionele stemgeluid van zanger Chris Martin heeft Coldplay nu veel fans. Door hun uitgebreide steun aan organisaties als Make Trade Fair toont Coldplay hun maatschappelijke betrokkenheid.

Op 6 juni 2005 is het derde album van Coldplay verschenen: X&Y, dat direct de eerste plaats in de Nederlandse hitlijsten bezette. Op 7 juli 2005 gaf Coldplay een uitverkocht concert in het Gelredome in Arnhem als onderdeel van hun Twisted Logic tour. Van X&Y zijn de singles Speed Of Sound (#6), Fix You (tip) , Talk (#1) en The Hardest Part (#25) verschenen.

Inmiddels heeft Coldplay een prijzenkast met 7 Grammy Awards, 6 Brit Awards (Coldplay is de eerste band in de geschiedenis van de BRITs die drie keer de Award voor Beste Britse Album mocht ontvangen) en de nodige gouden en platina albums en singles. De teller voor de wereldwijde verkoop van hun albums staat inmiddels boven de 30 miljoen.

Het nieuwe album Viva la Vida or Death and All His Friends, kwam uit in Nederland op 13 juni 2008. De eerste single, Violet Hill, was vanaf 29 april een week lang gratis te downloaden vanaf de website van Coldplay. Het album Viva La Vida or Death And All His Friends is uitgelekt op 4 juni, ongeveer een week voor de officiële release. Coldplay gaf op 5 juni een mini-concert speciaal voor fans van BNN en Coldplay. Hiervan was een registratie te zien op 7 juni op Nederland 3.

Coldplay gaf 2 oktober een concert in Ahoy in Rotterdam. Door de snelle kaartenverkoop werd er een 2de concert gepland. Deze vond 3 oktober plaats in hetzelfde gebouw. De kaartverkoop startte 7 juni en beide concerten waren binnen een kwartier uitverkocht.

Op 28 juni 2008 behaalt hun tweede single Viva La Vida de eerste plaats van de Amerikaanse Billboard Hot 100. Nog nooit eerder stond de band op 1 in de Verenigde Staten. Het is hun tweede top 10-hit in dit land. Eerder top 10-succes had de groep met Speed of Sound. Viva La Vida is de eerste nummer 1-hit voor een Britse band in de Billboard Hot 100 sinds Wannabe van The Spice Girls in 1997.

In een radio-interview op 1 september 2008 van de BBC maakte de band bekend dat ze eind 2009 met hun vijfde studioalbum komen. In november 2008 verscheen ook een EP, dat toen al opgenomen was. Hierop staan de nummers die niet op tijd af waren voor de deadline van Viva la Vida or Death and All His Friends, De EP heeft de titel Prospekt's March.

Bron: Wikipedia
Vorig topic: Coldplay #7

Iemand ideeën voor de OP?

pi_97719102
Politiks doen ze fantastisch!
  zaterdag 4 juni 2011 @ 23:44:42 #3
321891 Kaasknabbeltje
TOETERTJESTOETERTJES!
pi_97719106
Waar zijn die 2 nieuwe nummers apart te beluisteren?
Op zaterdag 5 maart 2011 23:17 schreef Geo3kant het volgende:
Nee vriendelijke mensen zoals jou.. alles wat andere zeggen afkraken en mongool noemen en noem het maar op.. jij bent een prachtuser ^O^ :')
pi_97719107
Even 'vorig deel' aanpassen ;)
Cool, mijn OP wordt gebruikt _O_ O+

En als ik jullie reacties bekijk staat me echt iets moois te wachten volgende week!
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_97719128
Die vorige was prachtig...
  zaterdag 4 juni 2011 @ 23:45:12 #6
159761 Arn0
Abbey Road
pi_97719136
Ja, shit. De nieuwe nummers zijn echt mega. Ben jaloers op alle mensen die naar Pinkpop gaan!
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_97719165
Dat eindstukje van Politiks moet ik altijd janken.... :')
pi_97719201
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 23:45 schreef alwaysonhold het volgende:
Dat eindstukje van Politiks moet ik altijd janken.... :')
Is ook een supermooi stuk _O_ (pianostukje bedoel je toch)?
Heb hetzelfde met Amsterdam
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_97719235
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 23:46 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Is ook een supermooi stuk _O_ (pianostukje bedoel je toch)?
Heb hetzelfde met Amsterdam
yep, de laastse minuut met give me love over...
pi_97719278
DOe eens mee stomme duitsers, zelfs bij viva la vida gaat het niet loos :'(
pi_97719513
DAt natte meisje net O+ O+ O+ :9~ :9~ }) _O_ :@
pi_97719530
Weer een nieuw nummer _O_ _O_
pi_97719584
Tjezus, dat nieuwe album gaat goooed worden :) :) *O* *O*
pi_97719662
Ben echt erg benieuwd naar het nieuwe album. Ik vond "Viva La Vida" wat minder. Tot nu toe is "X&Y"nog steeds mijn favoriete album. De nieuwe single is hoopgevend.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 23:55:06 #15
159761 Arn0
Abbey Road
pi_97719674
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 23:53 schreef alwaysonhold het volgende:
Tjezus, dat nieuwe album gaat goooed worden :) :) *O* *O*
Absoluut _O_
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_97719684
Deze lijkt me ook wel tof :Y Waarom kiezen ze dan dat kutnummer als single :')
pi_97719695
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 23:54 schreef Boldface het volgende:
Ben echt erg benieuwd naar het nieuwe album. Ik vond "Viva La Vida" wat minder. Tot nu toe is "X&Y"nog steeds mijn favoriete album. De nieuwe single is hoopgevend.
Ik vond de single juist minder hoopgevend, maar de andere nieuwe nummers geven me wel hoop :D
  zaterdag 4 juni 2011 @ 23:56:22 #18
159761 Arn0
Abbey Road
pi_97719749
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 23:55 schreef Majkool het volgende:
Deze lijkt me ook wel tof :Y Waarom kiezen ze dan dat kutnummer als single :')
Toch leuk? Beter dan dat ze meteen het beste nummer zouden kiezen :P
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_97719752
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 23:55 schreef Majkool het volgende:
Deze lijkt me ook wel tof :Y Waarom kiezen ze dan dat kutnummer als single :')
precies
pi_97719808
Weer een nieuw nummer???
pi_97719839
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 23:57 schreef alwaysonhold het volgende:
Weer een nieuw nummer???
bijna :P
  zaterdag 4 juni 2011 @ 23:58:04 #22
159761 Arn0
Abbey Road
pi_97719840
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 23:57 schreef alwaysonhold het volgende:
Weer een nieuw nummer???
Nee hoor, Life Is For Living.
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_97719841
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 23:57 schreef alwaysonhold het volgende:
Weer een nieuw nummer???
Nee dit is Live is for Living
pi_97719844
oeps, ben in de war :*
pi_97719926
Het truukje dat ze weggaan :z :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')