abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 31 mei 2011 @ 22:45:41 #1
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_97563281
Wat is Postcrossing?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje FOK!ers is ondertussen verslaafd geraakt.

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen! ^O^



De site van Postcrossing!

Maar hoe werkt het dan :?
Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Is dat niet erg veel werk? :?
Valt reuze mee!
Het werkt, in het kort, als volgt:

1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maar een beperkt aantal kaarten 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer kaarten je onderweg mag hebben!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken :?
Voor kaarten binnen Europa plak je een zegel 'Europa 1' en voor kaarten buiten Europa een zegel 'Wereld 1'.

Tariefoverzicht vanaf juli 2010 :
100817_112545_tarieven.gif

Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:

Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Gibraltar, Groenland, IJsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zwitserland en Zweden.

Alle overige landen vallen buiten het Europa-tarief.

Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF :?

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:

1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Waar kan ik kaarten kopen?

Kaarten kopen kan op de meest uiteenlopende plaatsen:

• Bruna
• Musea
• HEMA
• V&D
• Bijenkorf
• Boekhandels
• Cadeauwinkels
• Souvenirwinkels

Ook kun je kaarten via Internet bestellen. Dit kan onder andere op de volgende sites:

www.sneeuwvlokjeskaarten.com
www.tinstarcompany.com
www.postzegelsmetkorting.nl (postzegels)
www.pp-junkie.com
www.idrukker.nl (1x per maand 20 gratis ansichtkaarten bestellen)
www.artunlimited.com
www.kawaii-shop.nl
www.thepostcardstore.co.uk
www.postpapierenzo.nl

Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers :?
inkie1010
Muck
QTPi
Smittend
Sonja27
Vava
Vonkenboer
Wendytje
Loqi
iFries
daantje1044
charmed_angel
Guppyfriend
lyron
Luthien87
Lienzz
tdrone
Serinde
pgrferrari
soapie

Waar zijn de vorige deeltjes gebleven :?

001 | 002 | 003 | 004 | 005 | 006 | 007 | 008 | 009 | 010 | 011 | 012 | 013 | 014 | 015 | 016 | 017 | 018 | 019 | 020
021 | 022 | 023 | 024 | 025 | 025 | 027 | 028 | 029 | 030 | 031 | 032 | 033 | 034 | 035 | 036 | 037 | 038 | 039 | 040
041 | 042 | 043 | 044 | 045 | 046 | 047 | 048 | 049 | 050 | 051 | 052 | 053 | 054 | 055 | 056 | 057 | 058


Heb je de laatste post? Open dan even een nieuw topic. De OP vind je hier!
UI Made bij VanilleKwark.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 22:46:12 #2
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_97563317
Nogmaals mijn vraag dan maar. Moet je ook iets op het kaartje/ de kaarten zetten(behalve adres?
UI Made bij VanilleKwark.
  Boks-Chick dinsdag 31 mei 2011 @ 22:49:36 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_97563478
Svp volgende keer als je de lapo in een reeks hebt en je opent een nieuw deel, de knop ''open nieuw deel'' gebruiken ;) Dan koppelt FOK! het nieuwe topic aan de reeds bestaanden. De posters in het vorige topic krijgen dan vanzelf ook het nieuwe topic in hun MyAt.
Ik heb het topic nu handmatig gekoppeld

nb: die knop verschijnt zodra je de lapo maakt :).
lolwut
pi_97564286
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 22:46 schreef RingBewoner het volgende:
Nogmaals mijn vraag dan maar. Moet je ook iets op het kaartje/ de kaarten zetten(behalve adres?
ja dat is wel zo leuk. Alleen naam en id code is zo :,(
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
  dinsdag 31 mei 2011 @ 23:11:33 #5
220026 Treces
Hier had uw tekst kunnen staan
pi_97564564
Wat zetten jullie dan zoal op de kaartjes?
  dinsdag 31 mei 2011 @ 23:46:00 #6
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_97566026
quote:
19s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 22:49 schreef BrandX het volgende:
Svp volgende keer als je de lapo in een reeks hebt en je opent een nieuw deel, de knop ''open nieuw deel'' gebruiken ;) Dan koppelt FOK! het nieuwe topic aan de reeds bestaanden. De posters in het vorige topic krijgen dan vanzelf ook het nieuwe topic in hun MyAt.
Ik heb het topic nu handmatig gekoppeld

nb: die knop verschijnt zodra je de lapo maakt :).
Oké, zal er de volgende keer aan denken. ^O^ .
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 23:05 schreef Dandilion het volgende:

[..]

ja dat is wel zo leuk. Alleen naam en id code is zo :,(
Oké, zal me er morgen eens in verdiepen.
UI Made bij VanilleKwark.
  Moderator woensdag 1 juni 2011 @ 06:57:32 #7
155227 crew  Guppy
dus
pi_97571127
Ik schrijf meestal iets over wat ik voor werk doe, hoe ik woon en wat voor huisdieren ik heb. Of iets over de kaart, wat erop staat of zo. Of soms vragen de mensen iets. Zo heb ik al eens een recept op een kaart geschreven. En een keer een engel erop getekend, dat wilden ze graag.

Ik kreeg laatst een kaart met alleen maar 'groeten uit china', een ID en m'n adres. Ja, iets meer moeite mag ook wel dan. Het was wel een hele leuke kaart, dat dan weer wel
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_97575195
Ik heb eens rondgevraagd bij de receptie en heb nu een collega gevonden die ook aan postcrossing doet. Om 15:00 gaan we samen naar de boekwinkel hier in de buurt die ik gevonden heb met kaarten die je bijna nergens ziet :o

Verder komt een andere collega donderdag langs en ze gaat ook met deze hobby beginnen. Mijn collega heeft al meer dan 200 kaarten ontvangen en verstuurd.

En ik heb de oude kaartenverzameling van zolder gehaald. Mijn vrouw heeft iets van 800 kaarten in dozen zitten, zitten hele leuke tussen uit de jaren 50/60 en originele van marilyn monroe, huwelijk juliana etc.

Leuk om zo even met iemand te praten die het al veel langer doet. Ik ga vanavond mijn eerste kaarten op de bus doen *O*

Mijn college bestelt postzegels voor europa en voor de wereld, dat is nieuw denk ik? Ik ga eens informeren bij het postkantoor. Die wereldzegels hebben een fiets erop.

Edit: net 40 nieuwe kaarten gekocht, sommige vrij zeldzaam (althans nooit eerder gezien). Vanavond kaarten schrijven en dan morgen op de bus *O*

[ Bericht 9% gewijzigd door snoekiesnoeksnoek op 01-06-2011 15:40:47 ]
  Moderator woensdag 1 juni 2011 @ 19:13:36 #9
155227 crew  Guppy
dus
pi_97591881
Ik heb snoekiesnoeksnoek in de Wiki gezet. RingBewoner, kun jij de OP nog bijwerken?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_97592787
Kreeg vandaag n official in de bus (Rotterdam) bestemd voor n postcrosser uit Nijmegen. :-S

Zou de postbode een bril nodig hebben??
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_97592812
Ik wil ook in de 1e post ;-)
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
  Moderator woensdag 1 juni 2011 @ 19:43:43 #12
155227 crew  Guppy
dus
pi_97592948
Wat is je profielnaam, gewoon Dandilion? Dan zet ik je er ook bij in de Wiki
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 1 juni 2011 @ 21:43:24 #13
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_97598171
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 22:46 schreef RingBewoner het volgende:
Nogmaals mijn vraag dan maar. Moet je ook iets op het kaartje/ de kaarten zetten(behalve adres?
Ja ik vind van wel, ik schrijf meestal erop waar ik woon en wat voor huisdieren ik heb. Wat mijn hobby's zijn, uitleg over de kaart en waarom je deze kaart gekozen hebt.
Ik heb ook al vaker kaartjes gehad waar iemand alleen maar "Happy postcrossing" op schreef, dat vind ik dan erg jammer.

Vandaag een heeeeeeeel mooi kaartje gekregen uit Rusland van The Beatles O+
En dat kan zomaar.....?
  woensdag 1 juni 2011 @ 21:46:34 #14
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_97598307
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 11:03 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Ik heb eens rondgevraagd bij de receptie en heb nu een collega gevonden die ook aan postcrossing doet. Om 15:00 gaan we samen naar de boekwinkel hier in de buurt die ik gevonden heb met kaarten die je bijna nergens ziet :o

Verder komt een andere collega donderdag langs en ze gaat ook met deze hobby beginnen. Mijn collega heeft al meer dan 200 kaarten ontvangen en verstuurd.

En ik heb de oude kaartenverzameling van zolder gehaald. Mijn vrouw heeft iets van 800 kaarten in dozen zitten, zitten hele leuke tussen uit de jaren 50/60 en originele van marilyn monroe, huwelijk juliana etc.

Leuk om zo even met iemand te praten die het al veel langer doet. Ik ga vanavond mijn eerste kaarten op de bus doen *O*

Mijn college bestelt postzegels voor europa en voor de wereld, dat is nieuw denk ik? Ik ga eens informeren bij het postkantoor. Die wereldzegels hebben een fiets erop.

Edit: net 40 nieuwe kaarten gekocht, sommige vrij zeldzaam (althans nooit eerder gezien). Vanavond kaarten schrijven en dan morgen op de bus *O*
Ik bestel mijn postzegels bij postzegelsmetkorting.nl (scheelt niet heel veel in prijs) maar je krijgt wel erg leuke gulden zegels (verdeeld in zakjes, zodat je niet zelf de waardes hoeft om te gaan rekenen) Gister ook nog 10 kaartjes besteld bij pp junky :)
En dat kan zomaar.....?
pi_97599912
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 19:43 schreef Guppyfriend het volgende:
Wat is je profielnaam, gewoon Dandilion? Dan zet ik je er ook bij in de Wiki
de enige echte :-)
beroemd en berucht op internationale postcrossing meetings :-D
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_97604094
Ik *mag* een kaartje naar deze dame sturen maar na het lezen van haar eisen-lijstje en no-go-verzoeken heb ik er niet veel zin meer in :{
  Moderator donderdag 2 juni 2011 @ 07:13:18 #17
155227 crew  Guppy
dus
pi_97612106
Goeiedag dan!

Dat je een wensenlijstje hebt, oké, maar 'cards I don't want to receive', daar krijg ik altijd een beetje jeuk van. Zeg er dan in ieder geval bij dat je die liever niet hebt, in plaats van 'wil ik niet }:| '
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_97612254
Ik zou zeggen stuur n Gr. Uit holland idrukker kaartje :-)
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
  Moderator donderdag 2 juni 2011 @ 08:11:58 #19
155227 crew  Guppy
dus
pi_97612268
Ik verstuur die wel eens als ik echt geen idee heb, of als mensen geen wensen hebben, en die kaartjes zijn nog populair ook :D
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_97612342
Guppy, waar blijft mijn email? ;)

Of heb je hem toevallig gisteren nog verzonden?
  Moderator donderdag 2 juni 2011 @ 08:27:29 #21
155227 crew  Guppy
dus
pi_97612351
Shit, vergeten! Komt eraan!!

Deze had je ook nog tegoed :D
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_97612929
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 23:34 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik *mag* een kaartje naar deze dame sturen maar na het lezen van haar eisen-lijstje en no-go-verzoeken heb ik er niet veel zin meer in :{
Oh oh oh

2 accounts en deze wordt voor haar kleinkinderen? Het zal je schoonmoeder maar zijn :X :X

Ze heeft in iedergeval een andere insteek dan ik heb met postcrossing. Maar als je eenmaal haar adres hebt kan je toch niet hem verwijderen? Wat gebeurd er eigenlijk als je zo iemand expres een kaart stuurt die ze helemaal niet leuk gaat vinden? Heeft dat ergens invloed op?

Ik moet wel zeggen dat deze vrouw wel heel heel veel tijd steekt in haar kaartjes die ze verstuurd. Ze stuurt echt kaarten die iemand graag wil hebben, dat is ook wel leuk natuurlijk. Ze heeft wel heel veel wensen, maar ik begrijp aan de andere kant ook wel dat als je zelf er zoveel moeite insteekt het ook leuk is om dezelfde waardering terug te krijgen. Of je dan echter bij postcrossing aan het juiste adres bent... Ik stoor me persoonlijk eigenlijk nergens aan. Als mensen lege kaarten willen of veel wensen/eisen hebben: prima! Ik vind het wel leuk om te zien dat er zoveel verschillende mensen op zitten. Maar ik voel me niet slecht als ik me er niet echt aan kan of wil houden, ik vind het leuk om te proberen, maar je kan nooit iedereen gelukkig maken.

Dit ga ik zo op de post doen:



vooral die kaart voor dat Chinese meisje is echt een schot in de roos. Hoop dat die aankomt. Ze had ook een erg leuk stuk tekst erbij staan en ook hoe je haar adres in het Chinees kon schrijven (maar dat zag er zo zo lastig uit, dat gaat nooit lukken), ik gebruik het adres maar dat ik wat meer begrijp (het zijn in iedergeval normale letters)

[ Bericht 4% gewijzigd door snoekiesnoeksnoek op 02-06-2011 13:12:19 ]
pi_97613289
Komen jullie weleens op het postcrossing forum?
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_97616753
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 10:00 schreef Dandilion het volgende:
Komen jullie weleens op het postcrossing forum?
Ik vind het wel een hoog vrouwenkletsgehalte hebben, maar dat overzicht van kaartwinkels per provincie bijv. dat erop staat is wel handig. Ik klets er echter niet mee en ga dat ook niet doen, maar lees weleens mee.
  Moderator donderdag 2 juni 2011 @ 15:40:11 #25
155227 crew  Guppy
dus
pi_97622217
Dandilion, je staat ook in de Wiki :)

Ik ben nog nooit op het forum geweest eigenlijk. Ik heb genoeg aan Fok!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')