abonnement Unibet Coolblue
pi_97545449
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuin gerelateerde onderwerpen.

Eerdere topics:
Het Moestuin-topic #1
Het Moestuin-topic #2

Andere noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Dat seizoen 2011 maar een mooi moestuinseizoen mag worden!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 31 mei 2011 @ 19:04:26 #2
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_97551677
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 16:21 schreef merry77 het volgende:
oei, piespotjes.
HEEL vervelend onkruid. Heeft een wortelstok en moet je dus echt de wortelstok van uitgraven anders blijft ie terugkomen.

[..]

Je zou ook een beetje Round up onverdund op de wortel kunnen stippen als je dat hebt. Zo niet, dan wordt het graven geblazen. :P

Zijn er nog meer mensen die al zo langzamerhand omkomen in de aardbeien? Heerlijk.
Verder heb ik ook de knoflook geoogst afgelopen weekend. Hangt nu te drogen.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  donderdag 2 juni 2011 @ 13:29:28 #3
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97618481
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 19:04 schreef T_Killer het volgende:
Zijn er nog meer mensen die al zo langzamerhand omkomen in de aardbeien? Heerlijk.
Verder heb ik ook de knoflook geoogst afgelopen weekend. Hangt nu te drogen.
IJs van maken :9

Heb een vijgenboom in de tuin gezet :P
pi_97638319
Aardbeienijs :9 net nog op :)
De frambozen beginnen ook al te kleuren, nog netloos en ben benieuwd wat de vogels doen.

Vermoed dat de kapucijners en erwten on binnenkort om de oren vliegen :P
Kunnen de eersten ook in de vriezer en zo ja hoe?
Erwten blancheer ik en gaan ook de vriezer in (uiteraard zo laat mogelijk ;) vers is wel erg lekker :9)

Recepten zijn welkom :Y
Verder zijn de rabarberstengels al zo'n onderarmlengte dus daar kan ik er binnenkort van oogsten, las dat ik minimaal drie stengels moet laten staan dus er val het eerste jaar helaas nog niet veel te oogsten.
Heb 2 rabarberplanten waarvan 1 langzaam groeit en de ander kleiner lijkt te worden :N heb bijna de neiging er kunstmest (tegen mijn principe) bij te gooien.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 2 juni 2011 @ 23:16:17 #5
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97639065
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:58 schreef Ml-etje het volgende:
Vermoed dat de kapucijners en erwten on binnenkort om de oren vliegen :P
Kunnen de eersten ook in de vriezer en zo ja hoe?
Erwten blancheer ik en gaan ook de vriezer in (uiteraard zo laat mogelijk ;) vers is wel erg lekker :9)

Recepten zijn welkom :Y
Verder zijn de rabarberstengels al zo'n onderarmlengte dus daar kan ik er binnenkort van oogsten, las dat ik minimaal drie stengels moet laten staan dus er val het eerste jaar helaas nog niet veel te oogsten.
Heb 2 rabarberplanten waarvan 1 langzaam groeit en de ander kleiner lijkt te worden :N heb bijna de neiging er kunstmest (tegen mijn principe) bij te gooien.
Waarom droog je ze niet?

Hoeveel jaar staat de rabarber al in de tuin?
pi_97639116
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 23:16 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Waarom droog je ze niet?

Hoeveel jaar staat de rabarber al in de tuin?
Vorig jaar herfst ('10)heb ik de rabarber erin gezet.
Drogen..*googlen gaat.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 2 juni 2011 @ 23:21:05 #7
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97639274
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 23:17 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Vorig jaar herfst ('10)heb ik de rabarber erin gezet.
Drogen..*googlen gaat.
Het eerste jaar kun je de rabarber mijn inziens beter laten staan, zo kan de plant zich goed ontwikkelen. Beetje organische mest wordt wel gewaardeerd door de plant.

Het drogen van peulvruchten is een zeer veel gebruikte techniek om ze te bewaren.
pi_97639372
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 23:21 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Het eerste jaar kun je de rabarber mijn inziens beter laten staan, zo kan de plant zich goed ontwikkelen. Beetje organische mest wordt wel gewaardeerd door de plant.

Het drogen van peulvruchten is een zeer veel gebruikte techniek om ze te bewaren.
Heb er in het voorjaar compost bij gegooid.
Maar dan mag ik niet aan die sappige stengels komen ;( overleven die dan vervolgens de winter of? /noob

Ik weet het weer, de complete plant wordt dan op zijn kop gehangen?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_97647591
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 22:58 schreef Ml-etje het volgende:
--

Vermoed dat de kapucijners en erwten on binnenkort om de oren vliegen :P
Kunnen de eersten ook in de vriezer en zo ja hoe?
Erwten blancheer ik en gaan ook de vriezer in (uiteraard zo laat mogelijk ;) vers is wel erg lekker :9)

--
Erwten en kapucijners kunnen beide gewoon in de vriezer. Hier gaan ze er gewoon rauw in, werkt prima.

Verder hier ook een hele lading aardbeien geplukt, vandaag ff rum scoren dan kan de rumpot weer gevuld worden :9 . Kersen zijn ook bijna rijp, hopen dat de spreeuwen er een paar laten hangen voor mij }:| , kunnen die ook erbij.
pi_97647743
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 23:23 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Heb er in het voorjaar compost bij gegooid.
Maar dan mag ik niet aan die sappige stengels komen ;( overleven die dan vervolgens de winter of? /noob
Eerste jaar beter helemaal niet oogsten van de rabarber. De rabarber verdwijnt bovengronds in de winter en volgend voorjaar komt 'ie weer op. Vanaf dat jaar mag je voorzichtig oogsten maar moet je ook steeds minstens 3 stengels laten staan.

quote:
Ik weet het weer, de complete plant wordt dan op zijn kop gehangen?
Nu heb je het over de boontjes, denk ik? Je kan de complete plant rooien en op de kop hangen, maar capucijners drogen ook wel aan de (levende) plant.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97693869
Jeah, van de week mijn eerste snack komkommer op uit eigen balkon-tuin haha.
Verder hebben wij ook een paprika plant, alleen daar groeien niet zoveel paprika uit :(
en een tomaat, maar die moet nog groeien.

Alleen ik heb geen moestuin, kan niet op balkon. Ik heb nu de planten in mooie vierkanten potten gezet, kan dat kwaad?

Inmiddels heb ik binnen basilicum, bieslook en peterselie in het raam staan. Die kunnen alle 3 goed tegen zonlicht toch? :+ en van onder water geven :+
~ Bonito La Risa ~
  zaterdag 4 juni 2011 @ 14:45:34 #12
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_97696493
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 13:17 schreef Mixende_match het volgende:
Jeah, van de week mijn eerste snack komkommer op uit eigen balkon-tuin haha.
Verder hebben wij ook een paprika plant, alleen daar groeien niet zoveel paprika uit :(
en een tomaat, maar die moet nog groeien.

Alleen ik heb geen moestuin, kan niet op balkon. Ik heb nu de planten in mooie vierkanten potten gezet, kan dat kwaad?

Inmiddels heb ik binnen basilicum, bieslook en peterselie in het raam staan. Die kunnen alle 3 goed tegen zonlicht toch? :+ en van onder water geven :+
Ligt eraan hoe groot je bakken zijn. Tomaten hebben een vrij groot wortelsysteem dus die zouden daar wel eens hinder van kunnen ondervinden.

Ik heb ongeveer 20 aardbeiplanten, zojuist van 3 planten de aardbeien geplukt en toen ben ik gestopt want de bak was vol. Absurd veel aardbeien. De overige probeer ik morgen te plukken. Iemand een lekker recept voor aardbeienjam?
Heb nu ongeveer een uur al de sproeiers aanstaan, en denk dat ik die de rest van de dag aan laat staan (aangesloten op een waterput dus geen kraanwater). Want het is zo droog in m'n tuin. Vooral omdat het echte zandgrond is, is ie enorm uitgedroogd de afgelopen dagen. Als ik vannacht terugkom van het uitgaan zal ik ze weer uitzetten zodat de grond weer lekker nat is.

Vorige week ook de eerste keer peultjes geplukt en gegeten. Waren heerlijk.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_97707567
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 13:17 schreef Mixende_match het volgende:
Jeah, van de week mijn eerste snack komkommer op uit eigen balkon-tuin haha.
Verder hebben wij ook een paprika plant, alleen daar groeien niet zoveel paprika uit :(
en een tomaat, maar die moet nog groeien.

Alleen ik heb geen moestuin, kan niet op balkon. Ik heb nu de planten in mooie vierkanten potten gezet, kan dat kwaad?

Inmiddels heb ik binnen basilicum, bieslook en peterselie in het raam staan. Die kunnen alle 3 goed tegen zonlicht toch? :+ en van onder water geven :+
Zorg wel dat de bloempjes van de paprika bevrucht worden, zodat daar paprika's komen.
Gebruik desnoods een kwastje of iets om te trillen zodat stuifmeel overzet.
pi_97731187
http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_23/OFF25.SHTML

- keuze uit: tomaat, komkommer, kiwi, druif, pepers, aubergine, passievrucht of paprika
- potmaat: 15.5 cm
- hoogte: 65-70 cm

2,99 p stuk.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 5 juni 2011 @ 12:50:37 #15
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97732059
Beetje laat maar wel al grote planten zo te zien.

Eindelijk, regen! :D
pi_97732234
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 12:50 schreef Erasmo het volgende:
Beetje laat maar wel al grote planten zo te zien.

Eindelijk, regen! :D
Valt tegen hoor zijn vaak sprietjes maar voor die prijs kweek ik ze graag nog een jaartje op ;)
Maar heb niet het idee dat deze planten de winter gaan overleven dus niets voor mij.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 5 juni 2011 @ 13:43:08 #17
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_97733826
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 12:55 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Valt tegen hoor zijn vaak sprietjes maar voor die prijs kweek ik ze graag nog een jaartje op ;)
Maar heb niet het idee dat deze planten de winter gaan overleven dus niets voor mij.
Aubergine,tomaat, komkommer ,paprika zijn meestal eenjarig en zijn vooral voor de late beslissers 't is nu gewoon te laat om ze nog te zaaien dus welkom als je ze nog had willen hebben (ik vind ze best aan de prijs, maar beter duur dan niet te koop)

pepers kun je met veel moeite proberen over te houden, zijn 's winters wel gevoelig dus binnen en dan moet je oppassen voor luis en andere plagen

kiwi, druif en passievrucht zijn meerjarig en helemaal niet duur zijn winterhard
pi_97733888
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 13:43 schreef rac het volgende:

[..]

Aubergine,tomaat, komkommer ,paprika zijn meestal eenjarig en zijn vooral voor de late beslissers 't is nu gewoon te laat om ze nog te zaaien dus welkom als je ze nog had willen hebben (ik vind ze best aan de prijs, maar beter duur dan niet te koop)

pepers kun je met veel moeite proberen over te houden, zijn 's winters wel gevoelig dus binnen en dan moet je oppassen voor luis en andere plagen

kiwi, druif en passievrucht zijn meerjarig en helemaal niet duur zijn winterhard
Pepers zaai ik gewoon normaliter (dit jaar niet gedaan).
Kiwi en passievrucht doen die het in NL ook nog goed?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 5 juni 2011 @ 13:54:10 #19
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_97734314
Passie"bloem"wordt hij hier meestal genoemd kunnen vruchten aan komen maar stel je er niet teveel van voor. Kiwi vruchten heb ik zelf nooit gezien , ik weet wel dat het een mooie plant is die goed klimt en een mooi groot harig blad geeft echt een extra sierwaarde. (voor 2,99 het proberen waard)
pi_97747886
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 13:54 schreef rac het volgende:
Passie"bloem"wordt hij hier meestal genoemd kunnen vruchten aan komen maar stel je er niet teveel van voor. Kiwi vruchten heb ik zelf nooit gezien , ik weet wel dat het een mooie plant is die goed klimt en een mooi groot harig blad geeft echt een extra sierwaarde. (voor 2,99 het proberen waard)
:D als ik tijd heb rij ik er woensdag even langs :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_97748737
Kiwiboompjes maken alleen kiwi'tjes als er een mannetje- en een vrouwtjesboom staan, of als je een tweeslachtige soort hebt. Dus kijk daar even naar.

Er zijn wel passiebloemsoorten die kleine passievruchtjes geven in Nederland. Probeer ze wel wat te beschutten tegen vorst.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97761797
Kapuciners, erwten, snijbonen, erwten.



close up
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bosuitjes


Kroten en andijvie



Bloemkool en prei



Sperziebonen en rabarber



Bramen en frambozen



Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_97774256
Onze haag met reuzenerwt, capucijners en peul is inmiddels vruchtdragend, eerste peulen geplukt. Reuzenerwt plant overstijgt de haag van 2.20meter en is nu bijna tweeënhalve meter.



De tuinbonen kregen de eerste luizen, dus zijn de koppen eraf gehaald. Onderaan zijn al flinke bonen, boven bloeit hij nog. Bloemen zijn trouwens heerlijk geurend als parfum.

Dit weekend ook de eerste echte aardbeien op. We hadden al bosaardbeitjes.
Ik kocht twee jaar geleden zo'n kweeksetje van winkel action met twee terracotta bakjes. Die bosaardbeitjes doen het als een tierelier.
Kweekset voor champignons van Action doen overigens niets.

Bramen zetten vrucht, frambozen worden roze, stokbonen krijgen eerste tentakels en eindelijk komt er een courgettevrucht. Het opkweken mislukte steeds, mede vanwege de vorst en de droogte. Maar nu dan eindelijk....
pi_97774321
quote:
Onze haag met reuzenerwt, capucijners en peul is inmiddels vruchtdragend, eerste peulen geplukt. Reuzenerwt plant overstijgt de haag van 2.20meter en is nu bijna tweeënhalve meter.
Wanneer heb je deze gezet?¿ Hier is het lang zo ver nog niet.
pi_97775057
Hier hebben we een overvloed aan rode bessen. De oogst zit tot nu toe op iets meer als 2 kg. Aan de struiken is niet te zien dat er iets vanaf is.

@Marcel
hoe dicht staan die capucijners wel niet op elkaar?
pi_97791502
Qua zaaien hebben wij de instructies op zakje gevolgd, volgens mij zaaiden we tegen eind maart voor in plastic bekertjes. Die hebben we later uitgezet op een gangbare afstand zoals op zakje stond en in enkele rij.
Onderaan is het niet zo dicht, boven is het zover uitgelopen dat het een bos werd.
Zodadelijk eten we peulen.
Van mijn vader in Zuid Holland hoorde ik al dat een en ander net op kwam, terwijl wij dus al zulke bossen hebben en kunnen oogsten.
Doorgaans loopt Groningen achter op Zuid Holland qua "hoe ver de tuin is" omdat het hier doorgaans twee graden koeler is, maar dit jaar lijkt het andersom.
pi_97795723
:o wij hadden 4 weken terug al aardbeien maar dan hebben we ook een tuin op het zuiden :)

Die haag WOooww!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_97798391
Tja, dit was het een jaar geleden op 16 juni 2010. Het was nog een heel gedoe dat rek te verhuizen, maar dat moet wel, je kunt niet ieder jaar dezelfde plaats erwten en peulen plaatsen

pi_97802206
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 08:29 schreef Oceanonix het volgende:
Hier hebben we een overvloed aan rode bessen. De oogst zit tot nu toe op iets meer als 2 kg. Aan de struiken is niet te zien dat er iets vanaf is.
:( * jaloers

Die vorst begin mei heeft hier echt bijna alle bessen (en de rest van het fruit) gemold.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 6 juni 2011 @ 20:04:55 #30
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97802668
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 08:29 schreef Oceanonix het volgende:
Hier hebben we een overvloed aan rode bessen. De oogst zit tot nu toe op iets meer als 2 kg. Aan de struiken is niet te zien dat er iets vanaf is.

@Marcel
hoe dicht staan die capucijners wel niet op elkaar?
Jam van maken :9
  maandag 6 juni 2011 @ 20:05:23 #31
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_97802697
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 19:02 schreef marcel.nl het volgende:
Tja, dit was het een jaar geleden op 16 juni 2010. Het was nog een heel gedoe dat rek te verhuizen, maar dat moet wel, je kunt niet ieder jaar dezelfde plaats erwten en peulen plaatsen

[ afbeelding ]
Heb je voor die constructie met het net gewone pvc buizen gebruikt van ik schat een meter of 3 gebruikt?
Wil ook zo'n constructie maken volgend jaar.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  maandag 6 juni 2011 @ 20:30:17 #32
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_97804486
Ik heb dit weekend een aardbei plant gekregen van een vriendin (het begin van mijn moestuin :D) maar nu vroeg ik me af moet ik nog iets doen met de plant om ervoor te zorgen dat er (mooie) aardbeien aan komen, er hangen al wat kleine groene aan en heeft ook aardig wat bloempjes.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_97809786
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 20:30 schreef SV-tje het volgende:
Ik heb dit weekend een aardbei plant gekregen van een vriendin (het begin van mijn moestuin :D) maar nu vroeg ik me af moet ik nog iets doen met de plant om ervoor te zorgen dat er (mooie) aardbeien aan komen, er hangen al wat kleine groene aan en heeft ook aardig wat bloempjes.
Doe ze in iets met bemeste tuinaarde en geef regelmatig (dagelijks) water, des te groter worden de vruchten.
pi_97810301
Je kan dure tunnelkassen kopen, dat is zonde van het geld en mijn ervaring is dat het niet stevig is.
Daarvoor in de plaats koop je voor een habbekrats.
Als je daarbij bij de bouwmarkt klemmetjes koopt die precies om die buis passen. Normaal bevestig je de pijpen daarmee aan de wand, nu gebruik je het om er iets tussen te spannen.
Eerst hadden we gaas, plastic enzovoort, hielp niets tegen witte vlieg en koolwitjes.
Dus kochten we speciaal vliegengaas uit Engeland. Een zaadhandel in Hoogeveen verkoopt die, is ideaal spul. Stevig, duurzaam en luis/ vliegdicht. Het is anti-insectengaas (link).
  woensdag 8 juni 2011 @ 23:06:39 #35
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_97915636
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 21:47 schreef marcel.nl het volgende:
Je kan dure tunnelkassen kopen, dat is zonde van het geld en mijn ervaring is dat het niet stevig is.
Daarvoor in de plaats koop je voor een habbekrats.
Als je daarbij bij de bouwmarkt klemmetjes koopt die precies om die buis passen. Normaal bevestig je de pijpen daarmee aan de wand, nu gebruik je het om er iets tussen te spannen.
Eerst hadden we gaas, plastic enzovoort, hielp niets tegen witte vlieg en koolwitjes.
Dus kochten we speciaal vliegengaas uit Engeland. Een zaadhandel in Hoogeveen verkoopt die, is ideaal spul. Stevig, duurzaam en luis/ vliegdicht. Het is anti-insectengaas (link).
Ik kan niet veel uit je tekst opmaken. Maar ik wil alleen de bogen hebben want een net-constructie wat daar overheen kan heb ik al. Dat zijn gewone pvc buizen?

Verder meen ik ooit iets gelezen te hebben dat wanneer er zand in het hart de plek waar de bladeren loskomen van de plant van je preiplantjes komt nadat je ze hebt geplant, dit erin groeit. Nu waren mijn preiplantjes nogal klein toen ik ze plantte en dus heb ik ze moeten planten zodat het hart van de plant vrij laag zit (zit in het gat). Met watergeven komt hier dus vrij gemakkelijk zand in.
Ik weet nu dus niet meer zeker of dit zand er nu ook echt ingroeit of niet.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_97924931
Ja ik bedoelde inderdaad PVC buizen. Die kosten bijna niets.
Dat van dat zand en de prei, weet ik niet.
pi_97933670
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 23:06 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Ik kan niet veel uit je tekst opmaken. Maar ik wil alleen de bogen hebben want een net-constructie wat daar overheen kan heb ik al. Dat zijn gewone pvc buizen?

voor een bed van 1,20 meter breed heb ik een lange pvc buis in tweeën gezaagd. Dan heb je voldoende voor 1 boog.
Ik gebruik voor een bed van 4,20 meter 3-4 bogen al dan niet met stokken.

een voorbeeld in de voorgrond van de foto.
Ik heb de langste buizen gekocht die ik kon vinden bij de bouwmarkt. Verder zijn het standaard elektriciteitsbuizen van PVC.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 10:10:38 #38
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98017221
Mijn vijgenboom is er een week na het planten er niet zo goed aan toe ;(

Komt dat puur door de afgelopen natte week of heb ik hem verkeerd geplant? Ik heb hem in de pot met wat gaten erin geplant, tegen een zuidmuur aan.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 10:22:27 #39
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98148652


*O* Mijn peultjes gaan als een trein!

Volgende week maak ik een rijstschotel met japanse kruiden en vlees, dan gaan ze de pan in!

:9
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  dinsdag 14 juni 2011 @ 10:41:52 #40
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_98149081
Heb ook al een paar keer peultjes geplukt en gehad afgelopen weken. Ze gaan idd als een tierelier. Gelukkig smaken ze ook super dus het is geen straf om wéér peultjes te eten. Gisteren ook de eerste framboos kunnen plukken (gaan er nog een hoop aankomen). En de komende tijd heb ik veel ijsbersla waarvan ik kan eten.
De aardbeien hebben hier veel geleden onder het natte weer; de grote planten met veel blad zorgen ervoor dat het vochtig blijft onder de plant. Dat in combinatie met het feit dat ik wat magertjers stro heb neergelegd heeft ervoor gezorgd dat ik veel aardbeien weg heb kunnen gooien. Zonde, maar helaas.

Ik maak me verder zorgen om mijn slabonen. Daar waar de veense snijbonen al bijna 2m hoog zijn geklommen, zijn de (stok)slabonen nog maar een cm of 20 hoog. Is dit een plant wat van nature langzamer groeit of doe ik iets verkeerd? De bonen staan naast elkaar en zijn tegelijkertijd gezaaid.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_98149482
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 10:41 schreef T_Killer het volgende:
Heb ook al een paar keer peultjes geplukt en gehad afgelopen weken. Ze gaan idd als een tierelier. Gelukkig smaken ze ook super dus het is geen straf om wéér peultjes te eten. Gisteren ook de eerste framboos kunnen plukken (gaan er nog een hoop aankomen). En de komende tijd heb ik veel ijsbersla waarvan ik kan eten.
De aardbeien hebben hier veel geleden onder het natte weer; de grote planten met veel blad zorgen ervoor dat het vochtig blijft onder de plant. Dat in combinatie met het feit dat ik wat magertjers stro heb neergelegd heeft ervoor gezorgd dat ik veel aardbeien weg heb kunnen gooien. Zonde, maar helaas.

Ik maak me verder zorgen om mijn slabonen. Daar waar de veense snijbonen al bijna 2m hoog zijn geklommen, zijn de (stok)slabonen nog maar een cm of 20 hoog. Is dit een plant wat van nature langzamer groeit of doe ik iets verkeerd? De bonen staan naast elkaar en zijn tegelijkertijd gezaaid.
Bonen willen volgens mij niet zo heel goed naast andere bonen.
Die fout heb ik ook gemaakt.
Al komen mijn snijbonen wel hoger dan het gaas dat ik gespannen heb dus ik moet eens stokken gaan halen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 14 juni 2011 @ 11:01:49 #42
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98149520
Ik blijf de erwt een sierlijke plant vinden, ze misstaan in geen enkele tuin :)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_98149589
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:01 schreef KlappernootatWork het volgende:
Ik blijf de erwt een sierlijke plant vinden, ze misstaan in geen enkele tuin :)
Het is mooi om te zien ja :Y
Ik ga ook steeds meer de kruiden gewoon in de plantentuin zetten ipv alleen in de moestuin en overweeg hetzelfde te doen met de erwten enz.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 14 juni 2011 @ 11:07:08 #44
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98149647
Ondertussen kan ik alweer aardbeien, snijbiet en pluksla oogsten :9

Bij de bonen begin ik eindelijk de eerste vruchtverschijnselen waar te nemen.
pi_98149692
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:07 schreef Erasmo het volgende:
Ondertussen kan ik alweer aardbeien, snijbiet en pluksla oogsten :9

Bij de bonen begin ik eindelijk de eerste vruchtverschijnselen waar te nemen.
Lekker hoor!
De bieten hier stonden te dicht op elkaar dus ik heb ze opnieuw uitgeplant en hopen dat ze aanslaan.

Iemand een idee waar ik stokken voor de snijbonen het beste kan halen en tips qua touw?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 14 juni 2011 @ 11:19:02 #46
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98149940
Gewoon bamboestokken van het tuincentrum(of je eigen groeien :P) en sisaltouw.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 11:21:54 #47
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_98150032
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:19 schreef Erasmo het volgende:
Gewoon bamboestokken van het tuincentrum(of je eigen groeien :P) en sisaltouw.
Nooit bamboe planten in de volle grond. Spul woekert als de ziekte, je krijgt het bijna niet meer weg. Plant het dan in een grote bak of kuip als je het wilt laten groeien.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  dinsdag 14 juni 2011 @ 11:33:58 #48
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98150434
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:21 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Nooit bamboe planten in de volle grond. Spul woekert als de ziekte, je krijgt het bijna niet meer weg. Plant het dan in een grote bak of kuip als je het wilt laten groeien.
Ik heb woekerspul zoals bamboe en aardperen altijd in speciekuipen staan.
pi_98150664
Ik kies voor het tuincentrum.
Heb aan de gemiddelde graspol al genoeg :D



Ben cortaderia aan het kweken. Heb inmiddels 2 minipolletjes die goed lijken aan te slaan in hun potten.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 14 juni 2011 @ 12:32:52 #50
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98152262
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:33 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik heb woekerspul zoals bamboe en aardperen altijd in speciekuipen staan.
ik laat mijn wilde aardbeitjes overal woekeren, tijdens het tuinieren is zo nu en dan zo'n klein aardbeitje in de mond proppen wel gaaf :D
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  dinsdag 14 juni 2011 @ 13:06:18 #51
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98153220
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:40 schreef Ml-etje het volgende:
Ik kies voor het tuincentrum.
Heb aan de gemiddelde graspol al genoeg :D

[ afbeelding ]

Ben cortaderia aan het kweken. Heb inmiddels 2 minipolletjes die goed lijken aan te slaan in hun potten.
Mooi spul, ik overweeg zelf ook wat pampagras te kweken in twee houten bakken in mijn voortuin. :)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  dinsdag 14 juni 2011 @ 13:50:18 #52
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98154793
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:40 schreef Ml-etje het volgende:
Ik kies voor het tuincentrum.
Heb aan de gemiddelde graspol al genoeg :D

[ afbeelding ]

Ben cortaderia aan het kweken. Heb inmiddels 2 minipolletjes die goed lijken aan te slaan in hun potten.
Je plaatje doet het niet hier.

Eergister raapstelen gezaaid, bijna alles is al gekiemd: :)


De helft word als blad opgegeten de helft blijft staan voor de meiknollen.
pi_98169912
Net de eerste tuinbonen op. Heerlijk.
Verder hadden we al peultjes, aardbeien, frambozen, radijs, raapsteeltjes, aalbessen, kruisbessen, allerlei soorten sla, spinazie.

Onze tomaten-, pompoen en courgetteplantjes willen dit jaar nog niet echt. Misschien met kunstmest wel, maar dat gebruiken we niet als amateur bioboer.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 21:02:59 #54
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98174055
Bij mijn lokale Welkoop kan ik organische tomatenmest halen, wellicht daar eens kijken?
pi_98294072
Ik heb dit jaar tomatenmest van smeerwortel gemaakt. Ooit gezien op gardeners world, stinkt erg maar blijkt perfect te helpen. Smeerwortel kan je soms wel in de bermen vinden. Of heb je misschien wel in de tuin "zoals ik"
  vrijdag 17 juni 2011 @ 15:33:44 #56
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98295892
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 14:49 schreef sjaakspark het volgende:
Ik heb dit jaar tomatenmest van smeerwortel gemaakt. Ooit gezien op gardeners world, stinkt erg maar blijkt perfect te helpen. Smeerwortel kan je soms wel in de bermen vinden. Of heb je misschien wel in de tuin "zoals ik"
hoe ziet dit spul er uit? :?
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_98296220
Smeerwortel is een mooie plant, wit of paars bloeiend.


Ik heb 'm hier ook wel staan, maar ik zou niet weten hoe je er tomatenmest van maakt. Wel weet ik dat het erg goed is in de compost.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 17 juni 2011 @ 16:38:26 #58
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_98298581
Vraagje:
Hoe kun je het verschil zien tussen snijbiet en rode biet wanneer het nog in de tuin staat?
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_98302456
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 16:38 schreef NouMooiNiet het volgende:
Vraagje:
Hoe kun je het verschil zien tussen snijbiet en rode biet wanneer het nog in de tuin staat?
Rode biet heeft rode nerven, groene snijbiet heeft groene nerven.
Het wordt lastiger wanneer je een anders gekleurde biet hebt, of van die regenboogsnijbiet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98305174
Doet er hier iemand aan square foot gardening? En wat zijn de ervaringen.
pi_98330056
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 15:41 schreef sigme het volgende:
Smeerwortel is een mooie plant, wit of paars bloeiend.
[ afbeelding ] [ afbeelding ]

Ik heb 'm hier ook wel staan, maar ik zou niet weten hoe je er tomatenmest van maakt. Wel weet ik dat het erg goed is in de compost.
Yep dat is hem.
  zondag 19 juni 2011 @ 14:05:24 #62
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98369264
Mijn privélegertje is bijna klaar >:)

pi_98369703
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 14:05 schreef Erasmo het volgende:
Mijn privélegertje is bijna klaar >:)

[ afbeelding ]
:D het lijken lieveheersbeestjes?

Mooie foto trouwens :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 19 juni 2011 @ 14:27:28 #64
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98370047
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 14:18 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

:D het lijken lieveheersbeestjes?

Mooie foto trouwens :Y
Dat worden het wel binnenkort :)

Valt mee door de harde wind is het lastig om het blad stil te houden :P
pi_98370262
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 14:27 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Dat worden het wel binnenkort :)

Valt mee door de harde wind is het lastig om het blad stil te houden :P
Oeh nog nooit eerder gezien dan :)
Och ik kan zo'n foto niet maken hoor met de camera die wij hebben ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 19 juni 2011 @ 18:27:37 #66
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_98378965
Ik heb momenteel ook heel veel lieveheersbeestjes in de tuin. Er zitten dan ook genoeg luizen nog voor hun om op te eten.
Daarnaast heb ik ook een mol in de tuin! Kan precies zien waar ie de grond in is gekropen en het pad wat hij heeft gevolgd. Onder de wortels door (die ik maar hebben moeten oogsten omdat ze nu los in de grond zaten. Verder bij de broccoli en frambozen. Geen echte schade maar wel stom dat sommige broccoliplanten nu vrij los in de grond zaten.
Hoe is het bij jullie allemaal met de aardbeien? Ik ben helemaal depri want alle aardbeien die rijp worden gaan meteen aan het rotten en schimmelen. De planten hebben inmiddels zoveel blad aangemaakt dat het niet meer droog wordt tussen de planten in en de vruchten dus gaan rotten. Volgende week eens kijken voor een stuk plastic zeil waarin ik dan wat gaten maak voor de planten. Op deze manier liggen de aardbeien niet op de natte grond. En verder zorg ik ervoor dat de planten wat verder uit elkaar komen te staan zodat er wat meer lucht door kan. Meer mensen met dezelfde problemen of zijn er mensen die ook zeil gebruiken bij de aardbeien?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_98379559
Zo geen zeil gebruiken maar stro of gronddoek :)
Zeil blijft het water ook op liggen.

Hier hebben we zwarte torretjes die dol zijn op aardbeien :N
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98382009
Hier had een vogel mijn eerste aardbei aangegeten.
pi_98382358
Ik heb de aardbeien in de kas. In potten zelfs, dit jaar.
Niet zoveel aardbeien maar wel erg mooi en schoon.

Ik maak me meer zorgen om de bonen, die doen het zo slecht :'(. Laatst een nieuw pakje chinese boontjes gekocht; op 6 rijen zijn er misschien 10 boontjes ontkiemd..
Nu heb ik een handvol van die boontjes laten weken in water en gewoon in een bakje laten liggen.. er kiemt er niet een. Niet één! :(
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 20 juni 2011 @ 13:30:52 #70
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98408654
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 19:58 schreef sigme het volgende:
Ik heb de aardbeien in de kas. In potten zelfs, dit jaar.
Niet zoveel aardbeien maar wel erg mooi en schoon.

Ik maak me meer zorgen om de bonen, die doen het zo slecht :'(. Laatst een nieuw pakje chinese boontjes gekocht; op 6 rijen zijn er misschien 10 boontjes ontkiemd..
Nu heb ik een handvol van die boontjes laten weken in water en gewoon in een bakje laten liggen.. er kiemt er niet een. Niet één! :(
ehh...

Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  maandag 20 juni 2011 @ 14:37:29 #71
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_98411707
quote:
14s.gif Op zondag 19 juni 2011 18:46 schreef Ml-etje het volgende:
Zo geen zeil gebruiken maar stro of gronddoek :)
Zeil blijft het water ook op liggen.

Hier hebben we zwarte torretjes die dol zijn op aardbeien :N
Ja ik bedoel ook gronddoek, geen standaard plastic zeil. En was van plan om de grond onder dat doek een beetje op te scheppen zodat het schuin afloopt en het water niet blijft liggen. Stro heb ik momenteel liggen maar helpt niet veel.
Verder heb ik een aantal uitlopers afgestoken en in langwerpige geraniumbakken gezet. Deze bakken ga ik in de kas ophangen of neerzetten.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  maandag 20 juni 2011 @ 16:15:49 #72
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_98416231


:9
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_98416736
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 14:37 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Ja ik bedoel ook gronddoek, geen standaard plastic zeil. En was van plan om de grond onder dat doek een beetje op te scheppen zodat het schuin afloopt en het water niet blijft liggen. Stro heb ik momenteel liggen maar helpt niet veel.
Verder heb ik een aantal uitlopers afgestoken en in langwerpige geraniumbakken gezet. Deze bakken ga ik in de kas ophangen of neerzetten.
Laat je het water dan wel naar de aardbeiplanten stromen? Anders ben je in droge periodes zo lang bezig en verspil nogal wat water.
pi_98420322
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 13:30 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

ehh...

[ afbeelding ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 21 juni 2011 @ 22:20:03 #75
6496 psv
kampioen 2001/2002
pi_98485903
Hier een filmpje van een maand geleden(erg droog), peulen erwten en tuinbonen zijn nu al geplukt...
In de kas is het nu een oerwoud van tomaten/pepers/paprika en aubergines,buiten nu ook nog tomaten/courgettes/aarbeien (late peulen proberen)/sla/rabarber/boontjes/aarappels/uien/ed
"fuk a duk""
pi_98488957
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 19:58 schreef sigme het volgende:
Ik heb de aardbeien in de kas. In potten zelfs, dit jaar.
Niet zoveel aardbeien maar wel erg mooi en schoon.

Ik maak me meer zorgen om de bonen, die doen het zo slecht :'(. Laatst een nieuw pakje chinese boontjes gekocht; op 6 rijen zijn er misschien 10 boontjes ontkiemd..
Nu heb ik een handvol van die boontjes laten weken in water en gewoon in een bakje laten liggen.. er kiemt er niet een. Niet één! :(
Herken het helaas maar dan bij de lage snijbonen.
Ga dit weekend maar eens bamboestokken halen voor de klimsnijbonen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 23 juni 2011 @ 16:04:45 #77
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98558609
;( de helft van al mijn appels zijn van mijn boom geflikkert!
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  donderdag 23 juni 2011 @ 16:47:23 #78
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_98560696
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2011 16:04 schreef KlappernootatWork het volgende:
;( de helft van al mijn appels zijn van mijn boom geflikkert!
Des te betere groei voor de appels die d'r nog hangen lijkt me.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_98560817
Hier hetzelfde verhaal, maar dan met m'n tomaten. De wind was harder dan ik had verwacht.
pi_98686416
De aardbeien lijken dit jaar meer vreugde te scheppen in het vormen van bladeren dan het geven van vruchten :N helaas voor mij...
De braam doet zijn best om een emmertje vol te gaan maken en de snijbonen heb ik zojuist de grond in gestopt :+
Bamboestokken en sisaltouw en dan met 2x drie stokken en 15 boontjes hoop ik dat het zo gaat worden :Y



Iemand nog tips om uien te drogen? Is ophangen een optie?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98687221
Uien kan je het beste ophangen :Y. Ik vlecht er gewoonlijk een streng van. Niet moeilijk om te doen en daarna een best indrukwekkend fraai ding.

Ophangen op een droge liefst wat winderige plaats, uit de zon. Zijn ze nu al droog aan de buitenkant en moddervrij? Anders eerst wel een dagje (of twee) lekker in de zon laten liggen voor ze op te bergen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98687373
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 19:03 schreef sigme het volgende:
Uien kan je het beste ophangen :Y. Ik vlecht er gewoonlijk een streng van. Niet moeilijk om te doen en daarna een best indrukwekkend fraai ding.

Ophangen op een droge liefst wat winderige plaats, uit de zon. Zijn ze nu al droog aan de buitenkant en moddervrij? Anders eerst wel een dagje (of twee) lekker in de zon laten liggen voor ze op te bergen.
Zal wel even een foto maken van het veldje, weet niet zeker of ze allemaal al eruit kunnen maar sommigen hebben al een aardig hoofdje boven de grond.
Dat vlechtwerk is mooi :Y kan prima aan de blokhut hangen onder het luifeltje.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98687530
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 19:07 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Zal wel even een foto maken van het veldje, weet niet zeker of ze allemaal al eruit kunnen maar sommigen hebben al een aardig hoofdje boven de grond.
Dat vlechtwerk is mooi :Y kan prima aan de blokhut hangen onder het luifeltje.
Pas oogsten als het loof uit zichzelf omknikt!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98687668
quote:
2s.gif Op zondag 26 juni 2011 19:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Pas oogsten als het loof uit zichzelf omknikt!
Ah thanks! Dan wacht ik nog even :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98708642
Ik ben de sjalotten wel al aan het oogsten. De punten van het loof zijn geel maar knakken nog niet om. Het is de eerste keer dat ik sjalotten neer heb gezet. Het was dus verrassing hoe ze groeien. :D
  maandag 27 juni 2011 @ 13:21:24 #86
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98716293
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 08:50 schreef Oceanonix het volgende:
Ik ben de sjalotten wel al aan het oogsten. De punten van het loof zijn geel maar knakken nog niet om. Het is de eerste keer dat ik sjalotten neer heb gezet. Het was dus verrassing hoe ze groeien. :D
ik heb een paar "uitgeschoten" uien in mijn tuin gezet, die groeien ook behoorlijk, vraag me af wat het eindresultaat wordt.. :)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  maandag 27 juni 2011 @ 15:00:12 #87
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98720052
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 13:21 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

ik heb een paar "uitgeschoten" uien in mijn tuin gezet, die groeien ook behoorlijk, vraag me af wat het eindresultaat wordt.. :)
Hier een tijdje terug een aardappel met wat uitlopers.

Voor de rest gaat het niet denderend, m'n vijgenboom is kapot, er is nog 1 zonnebloem over, de tomatenplanten in bakken zijn afgeschreven en alle aardbeien die een beetje rood worden worden door de vogels weggejat ;(

De uien doen het wel vrij goed en de bonen heb ik ook nog wel hoop in.
  maandag 27 juni 2011 @ 16:43:43 #88
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98724709
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 15:00 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Hier een tijdje terug een aardappel met wat uitlopers.

Voor de rest gaat het niet denderend, m'n vijgenboom is kapot, er is nog 1 zonnebloem over, de tomatenplanten in bakken zijn afgeschreven en alle aardbeien die een beetje rood worden worden door de vogels weggejat ;(

De uien doen het wel vrij goed en de bonen heb ik ook nog wel hoop in.
verrek! ik bekeek gisteren mijn zonnebloemen (6 stuks) en constateerde dat ze al bijna anderhalve meter hoog zijn :) :)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_98746667
Erwten en kapuchijners zijn geoogst. Toch besloten ze in te vriezen, dan heeft het paard vd buurman ook nog wat aan het erwtenblad :9
Morgen met het slechtere weer dus mooi even alles van zijn buitenkantje ontdoen.
Hierna zijn de uien aan de beurt die mooi in het houthok kunnen drogen.

Uien


Gezellig samengevlochten erwten en kapucijners



Snijsla en kropjes



Broccoli, sperziebonen, rabarber en bosuien voor het kasje


De braam



Naast de broccoli de stokken voor de net geplante snijbonen


Bosuien vermoed dat die beter uitgedund hadden moeten worden..


Verrek je nek niet, kruidenkastje. Volgend jaar zet ik mooi kruiden door de tuin heen met van die sierlijke bordjes erbij.



Krootjes, andijvie, wortelen en de kersenboom erachter een courgette



Framboos en de bloeiende prei



Aardbeien (meer blad dan aardbei)



Bloemkool, rode kool, prei en hier en daar een pluje veldsla plus ijverige rucola.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98752418
Leuke foto's *O*
Tip voor je basilicum. Ik had vorig jaar zo'n kasje vol. Ik heb toen pestodeelblokjes gemaakt. Pesto maken met heel weinig olie en dan invriezen in mini muffinvormpjes. Wanneer bevroren kun je ze in een ander bakje of zakje doen.
Wij eten er nu nog van. :Y
pi_98752567
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 08:06 schreef Oceanonix het volgende:
Leuke foto's *O*
Tip voor je basilicum. Ik had vorig jaar zo'n kasje vol. Ik heb toen pestodeelblokjes gemaakt. Pesto maken met heel weinig olie en dan invriezen in mini muffinvormpjes. Wanneer bevroren kun je ze in een ander bakje of zakje doen.
Wij eten er nu nog van. :Y
:9 Kleinste maatje van deze?
Heb echt enorm veel basilicum, ga ook kijken of ik wat kan laten overwinteren.

Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 28 juni 2011 @ 09:01:16 #92
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98753397
Ik vrees voor mijn tomaten met het aankomende onweer :o
  dinsdag 28 juni 2011 @ 09:39:16 #93
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_98754533
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 09:01 schreef Erasmo het volgende:
Ik vrees voor mijn tomaten met het aankomende onweer :o
Ik ook. :')

Ik heb geen grote moestuin of zo (helaas), maar kreeg van 't voorjaar een leuk tomatenplantje van mijn schoonmoeder die nu in een flinke pot staat. De tomaten zijn ook al goed te zien, dus denk dat ik hem vanmiddag even binnen zet (net als met mijn Oleander).
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  dinsdag 28 juni 2011 @ 10:19:45 #94
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_98755776
Ml-etje jouw tuin!! _O_

Ik heb alleen een (overdekt) balkon waar 2 tomatenplantjes en 1 courgetteplant op staan momenteel.
Die overleven het onweer & de hagel vandaag wel!
De kruiden die ik heb gezaaid, heb ik binnen gezet (munt en bieslook) daar doen ze t toch beter dan buiten..
Wanneer ik basilicum teveel heb, doe ik de blaadjes gewoon in een afgesloten plastic bakje in de vriezer. Zonde om weg te gooien anders! :)
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_98757990
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 08:19 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

:9 Kleinste maatje van deze?
Heb echt enorm veel basilicum, ga ook kijken of ik wat kan laten overwinteren.

[ afbeelding ]
ik heb inderdaad een kleinere als die en van siliconen. Dat is makkelijker bij het verwijderen van je deelblokjes.
pi_98758214
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 10:19 schreef NouMooiNiet het volgende:
Ml-etje jouw tuin!! _O_

Ik heb alleen een (overdekt) balkon waar 2 tomatenplantjes en 1 courgetteplant op staan momenteel.
Die overleven het onweer & de hagel vandaag wel!
De kruiden die ik heb gezaaid, heb ik binnen gezet (munt en bieslook) daar doen ze t toch beter dan buiten..
Wanneer ik basilicum teveel heb, doe ik de blaadjes gewoon in een afgesloten plastic bakje in de vriezer. Zonde om weg te gooien anders! :)
Het valt wel mee hoor ;)
Volgend jaar ga ik mengen, dus prei tussen de border enz. :P dat lijkt me best leuk.



Ook leuk voor de pesto :Y
Overdekt balkon klinkt als een prima kas!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  woensdag 29 juni 2011 @ 16:00:45 #97
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_98822715
Leuke foto's MI.

Heeft iemand van jullie ook suikermais staan? De planten van mij hebben het rare feit dat ze net boven de grond een aantal zijscheuten aanmaakten. Heb ze maar weggehaald.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  woensdag 29 juni 2011 @ 16:47:57 #98
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_98825162
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 11:23 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Overdekt balkon klinkt als een prima kas!
Het enige nadeel is dat het aan 2 kanten open is (hoekbalkon) dus soms waait het nogal hard.
Heb gister mn tomaten even binnen gezet..
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_98832533
Leuk draadje...

Wij (ik en mijn vriendin) hebben dit jaar voor het eerst een moestuin (met kasje) in beheer. Erg leuk om te doen, afgezien van het eindeloze water geven door de droogte van de afgelopen tijd.

In de tuin stond al een rode-bessenstruik en daar hebben we inmiddels als een kilo besjes vanaf geplukt. De eerste potten jam zijn al gemaakt en er gaan waarschijnlijk vele volgen.

We hebben zelf bonen, spruiten, mais, wortelen, uien, prei, paprika's, tomaten, komkommers verbouwd en dat gaat allemaal erg goed. De enige tegenvaller die we tot nu toe hebben gehad is dat een paar paprika's last hadden van wortelrot. Uiteindelijk dus vier plantjes overleden. Daarnaast hebben we last van paardenstaart (heermoes), maar we trekken het er gewoon uit en op zich is het niet vervelender dan ander onkruid.

Wat ik trouwens wel jammer vind is dat de ruimte die we hebben vrij beperkt is, want het is pas leuk als je op grote schaal kunt gaan verbouwen. En op het moment hebben we van elke plant maar enkelen staan.

Iemand trouwens geïnteresseerd in spruitenplanten? Ik heb er teveel gezaaid en die staan nu nog in een potje. Ik zou het zonde vinden als ze dood gaan/klein blijven.
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_98832952
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 08:19 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

:9 Kleinste maatje van deze?
Heb echt enorm veel basilicum, ga ook kijken of ik wat kan laten overwinteren.

[ afbeelding ]
Maak er maar gewoon pesto van. Een eenjarige laten overwinteren schiet niet op.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98844926
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 16:00 schreef T_Killer het volgende:
Leuke foto's MI.

Heeft iemand van jullie ook suikermais staan? De planten van mij hebben het rare feit dat ze net boven de grond een aantal zijscheuten aanmaakten. Heb ze maar weggehaald.
Hier staat suikermais in de voortuin. Geen last van zijscheuten.
  donderdag 30 juni 2011 @ 12:07:35 #102
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98860913
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 22:59 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Hier staat suikermais in de voortuin. Geen last van zijscheuten.
:9 GOED idee voor volgend jaar

Suikermais en gebakken kip piripiri :9~
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_98861535
Suikermais :9 hier waren ze vorig jaar allemaal rot helaas.

De erwten en kapuchijners heb ik maar geplukt en van hun velletje ontdaan..
Ze waren drijfnat en gingen schimmelen. Wel weer 4 porties in de vriezer nu :9
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 30 juni 2011 @ 12:48:08 #104
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98862348
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 12:25 schreef Ml-etje het volgende:
Suikermais :9 hier waren ze vorig jaar allemaal rot helaas.

De erwten en kapuchijners heb ik maar geplukt en van hun velletje ontdaan..
Ze waren drijfnat en gingen schimmelen. Wel weer 4 porties in de vriezer nu :9
Ik heb van het jaar ook al drie porties gehad.

tegen de tijd dat ze op je op hebt, zitten er al weer nieuwe aan! :P
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_98862531
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 12:48 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

Ik heb van het jaar ook al drie porties gehad.

tegen de tijd dat ze op je op hebt, zitten er al weer nieuwe aan! :P
Heb de erwten helemaal weggehaald die begonnen af te sterven, de kapuchijners staan er nog en die vormen inderdaad weer nieuwe *O*
De snijbonen klauteren ook leuk tegen het gaas.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 30 juni 2011 @ 14:07:03 #106
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98865550
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 12:53 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Heb de erwten helemaal weggehaald die begonnen af te sterven, de kapuchijners staan er nog en die vormen inderdaad weer nieuwe *O*
De snijbonen klauteren ook leuk tegen het gaas.
Ik heb er een paar stokken witte bonen staan, maar die doen het niet zo weelderig als de erwten
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_98877520
Een paar Eerstelingen gerooid:

Vinden jullie "moestuin" trouwens geen afschuwelijk burgerlijk woord? Ik zou bijna niet in dit topic gepost hebben vanwege de naam. Mensen die wat groente telen hebben een groentetuin, mensen die het verschil niet zien tussen uien- en boerenkoolplanten hebben het over een moestuin. :D

[ Bericht 29% gewijzigd door vriendelijkevriend op 30-06-2011 19:59:57 ]
pi_98878410
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 19:31 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Een paar Eerstelingen geoogst:
[ afbeelding ]
Vinden jullie "moestuin" trouwens geen afschuwelijk burgerlijk woord? Ik zou bijna niet in dit topic gepost hebben vanwege de naam. Mensen die wat groente telen hebben een groentetuin, mensen die het verschil niet zien tussen uien- en boerenkoolplanten hebben het over een moestuin. :D
:D nee eigenlijk niet vind het wel kneuterig :@

Heb net de eerste uien uit de grond getrokken en opgehangen.
De sperziebonen komen ook al uit ;) zag al flinke bonen hangen *O*

Kan ik nog een keer uien zetten? Zie volgens mij best vaak uien in de winter nog staan.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_98879240
Wij hebben over de grens in Duitsland pootaardappels van het soort "rosara" gekocht. Die zijn extreem vroeg klaar en die konden we dus al oogsten. Zijn best groot geworden en heerlijk van smaak. Ontdoen van de mooie rood/roze schil is niet eens nodig. Echt een aanrader !
pi_98899821
de sjalotten-oogst is binnen:


nu de rode en de gele uien nog. *O*
pi_98900865
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 10:49 schreef Oceanonix het volgende:
de sjalotten-oogst is binnen:
[ afbeelding ]

nu de rode en de gele uien nog. *O*
Jij hebt geen vlechtskills? :P
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 1 juli 2011 @ 13:08:14 #112
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98905110
-O- ik ben te gulzig.

ik dacht dat ik wel een fors maaltje worteltjes had, maar ik heb ze stuk voor stuk tussendoor opgepeuzeld..

:@
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_98905187
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 11:13 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Jij hebt geen vlechtskills? :P
Geen zin. Was begonnen met die bosjes op dinsdagavond. Wilde om de een of andere reden snel naar binnen. :P
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:56:05 #114
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_98913004
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 13:10 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Geen zin. Was begonnen met die bosjes op dinsdagavond. Wilde om de een of andere reden snel naar binnen. :P
onweer? stevige trek?

Wie zal het zeggen? :P
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_98914614
Uit m'n andere topic:
Heeft iemand ervaring met het bewaren van pootaardappelen? Ik oogst nu dagelijks wat van m'n aardappelen (Eerstelingen), en er zitten genoeg kleintjes tussen. Dit was het meest betrouwbaar-ogende dat ik op internet kon vinden: http://www.kennisakker.nl(...)aardappelen-bewaring, maar is niet bepaald op hobbyisten gericht.

De koelste plaats in ons huis is onze kelder, het probleem is alleen dat ie donker is, en niet koud genoeg in de zomer. En een aardappel die in 't donker zit boven een bepaalde temperatuur denkt dat ie onder de grond zit, en gaat kiemen totdat hij boven is. Als zo'n pootaardappel al z'n energie in een lange kiem gaat stoppen is zonde.

Ik heb dit jaar trouwens ook Roseval aardappelen geplant die we aanvankelijk wilden eten, werkt ook best (aan het gewas te zien dan). Misschien is dat nog wel het makkelijkste / goedkoopste alternatief. En ja, ik weet dat ze bij tuincentra e.d. pootaardappelen verkopen, maar ik heb altijd het gevoel dat ik opgelicht word.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 17:54:38 #116
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_98917848
Ik heb (nog) geen ervaringen met aardappelen bewaren, dus kan je niet helpen.
Net ook m'n uien geoogst, straks of morgen vlechten. Zal sowieso weer eens foto's maken van de tuin aangezien ik het ook leuk vind om foto's van andere tuinen te checken.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_98941945
Ik kan maandag komen voor een stukje moestuin ( waarschijnlijk) zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
pi_98942728
- Dat de aanpalende percelen niet vol onkruid staan.
- Dat je water in de buurt hebt.
- Dat dat water geen sloot is waar een chemische fabriek lichtgevend afval in loost.
pi_98946532
kijk hoeveel schaduw de tuin heeft! De hele dag schaduw -- > niet doen
pi_98947309
Of er aangrenzend een grasveld is / verlaten veld vol onkruid. Verder kijken of veld niet in een kuil ligt ten opzichte van de omgeving.
Verder kijken of er dieren in de buurt zijn die boel kunnen verruïneren.
Verder kijken wat ze er voor vragen, als je voor dit hele seizoen moet betalen, is een beetje oneerlijk.
pi_98975603
Over het onkruid kan ik kort wezen. Er zijn daar ongeveer 10-12 plekken in totaal om te moestuinieren. En er is redelijjk wat onkruid ook tussen de gewassen.
  zondag 3 juli 2011 @ 13:52:34 #122
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_98979529
Zo, ik heb net de kruiden maar weer eens gekortwiekt, wat gaan die hard zeg! Nu zijn het weer mooie compacte bossen.

Verder had ik een snackkomkommerplant gekregen, maar dat was een zielig hoopje... Wit blad, helemaal slapjes. Na flink wateren en lekker buiten staan is hij weer wat opgekrabbeld, dus die heb ik net uitgeplant. Ik ben benieuwd!!
Met de tomaten gaat het helemaal goed, ik had ze alleen wat dicht op elkaar gezet (ruimtegebrek, want ik moet het met mijn achtertuintje doen...) dus dat ga ik volgend jaar zeker anders aanpakken. Er komen megaveel tomaten aan, maar de planten zijn lastig bij te houden omdat ik ze niet goed meer kan bekijken. De komende weken ga ik eerst maar eens op zoek naar recepten waarbij al die tomaten gebruikt kunnen worden, soep, sauzen, etc. Iemand tips?
Geluk is een richting, geen punt
  zondag 3 juli 2011 @ 16:52:55 #123
43653 sigme
Veraan
pi_98986405
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 13:52 schreef Yvonnetje het volgende:

Met de tomaten gaat het helemaal goed, ik had ze alleen wat dicht op elkaar gezet (ruimtegebrek, want ik moet het met mijn achtertuintje doen...) dus dat ga ik volgend jaar zeker anders aanpakken. Er komen megaveel tomaten aan, maar de planten zijn lastig bij te houden omdat ik ze niet goed meer kan bekijken. De komende weken ga ik eerst maar eens op zoek naar recepten waarbij al die tomaten gebruikt kunnen worden, soep, sauzen, etc. Iemand tips?
Tomaten drogen in de oven :Y.
Volgende keer tomaten ruimer planten! Dit jaar heb je geluk met de droogte en daardoor het gebrek aan phytophthora, maar zeker in een klein achtertuintje moet je dat risico niet nemen! Vooral omdat je de jaren daarna daar extra last van houdt..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98986669
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2011 13:52 schreef Yvonnetje het volgende:
Zo, ik heb net de kruiden maar weer eens gekortwiekt, wat gaan die hard zeg! Nu zijn het weer mooie compacte bossen.

Verder had ik een snackkomkommerplant gekregen, maar dat was een zielig hoopje... Wit blad, helemaal slapjes. Na flink wateren en lekker buiten staan is hij weer wat opgekrabbeld, dus die heb ik net uitgeplant. Ik ben benieuwd!!
Met de tomaten gaat het helemaal goed, ik had ze alleen wat dicht op elkaar gezet (ruimtegebrek, want ik moet het met mijn achtertuintje doen...) dus dat ga ik volgend jaar zeker anders aanpakken. Er komen megaveel tomaten aan, maar de planten zijn lastig bij te houden omdat ik ze niet goed meer kan bekijken. De komende weken ga ik eerst maar eens op zoek naar recepten waarbij al die tomaten gebruikt kunnen worden, soep, sauzen, etc. Iemand tips?
Heb je de dieven wel uit de tomaten gehaald? Daarmee blijft de plant soms nog in normale proporties zonder allerlei uitschieters.
  zondag 3 juli 2011 @ 20:27:38 #125
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_98994941
Thnx voor de tip, dat drogen in de oven ga ik zeker proberen! :9
De tomaten zijn idd fanatiek gediefd, dus op zich mooi in model maar iets meer ruimte zou toch wel prettig geweest zijn.
Geluk is een richting, geen punt
  maandag 4 juli 2011 @ 14:37:01 #126
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_99021355
Omdat ik het altijd leuk vindt wanneer jullie foto's posten van jullie tuinen, heb ik afgelopen weekend ook foto's gemaakt van m'n moestuin. Waarschuwing: Let niet op het onkruid, nadat ik de foto's heb gemaakt ben ik met de schoffel in de weer gegaan :+
De foto's staan in spoilers i.v.m. het feit dat het topic anders langzaam wordt

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ten eerste de kas. Van voor naar achteren staat er: Watermeloen, canteloupe meloen, rode paprika, cherry tomaat en rode tomaat. Er ligt een zweetslang (een soort poreuze tuinslang) waarmee het handig water geven is, maar als ik er ben loop ik altijd met een gieter bij de tomaten, aangezien het grote planten zijn en meer water nodig zullen hebben dan bijv de kleine meloenplantjes.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit zijn de canteloupe plantjes rechts (links de watermeloen). Het is op de foto niet goed te zien, maar er beginnen op sommige plekken kleine bloemetjes zichtbaar te worden. Ben benieuwd of het wat wordt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals te zien beginnen de paprika's en tomaten vorm te krijgen. Nu is het wachten tot ze ook kleur krijgen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn uienvlecht. Heb naast deze uien nog een aantal kleinere uien geoogst. Ik had deze in de schaduw van een heg geplant dus ze zijn vrij klein gebleven. Deze droog ik niet in een vlecht, maar in een kratje. Over een week of 3 zullen ze hopelijk droog zijn en gaan ze de kelder in.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buiten heb ik een aantal pompoenen geplant. De normale oranje pompoenen staan achteraan en beginnen al planten van omvang te worden en de eerste pompoentjes zitten er al aan. Vooraan staan sierpompoenen zoals bijvoorbeeld flespompoenen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Courgettes. Afgelopen weekend de eerste eraf kunnen halen en zoals te zien zullen er nog velen komen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De kolen voor komende herfst/winter. Links rode kool, waarvan 2 plantjes het onweer (wind) van afgelopen dinsdag niet hebben overleefd. In het midden spitskool en rechtsvoor bloemkool en rechtsachter spruitkool. Het gaas is tegen de konijnen die hier veel zitten en al eerder schade hebben aangericht aan bijv de wortelen, prei en broccoli. Nogmaals: let niet op het onkruid (8>

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is de winterprei die ik vanuit zaad heb opgekweekt en afgelopen weekend heb uitgeplant. Heb ook zomer prei staan (die komt straks nog voorbij).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De ijsbersla en kropsla is uitgeplant nadat ik ze op regels heb opgekweekt. Inmiddels ook weer twee nieuwe regels ingezaaid. Had geen gaas meer om deze planten (met name de kleinere) te beschermen tegen de konijnen. Wanneer de planten ouder zijn blijkt dat de konijnen er niet meer aan komen heb ik gemerkt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is de bospeen. Zoals te zien heb ik oorspronkelijk twee rijtjes gezaaid (achteraan op de foto). Ik heb vlak voordat ik deze foto nam die twee rijtjes uitgedunt, en de worteltjes die ik daaraan overhield heb ik weer geplant (vooraan op de foto). Ben benieuwd of deze nog aanslaan. Zo niet, helaas. Anders had ik die worteltjes toch meteen weg moeten gooien, nu heb ik geprobeerd ze te verspenen. Iemand ervaringen met verspenen van wortelen? Links op de foto een stukje peultjesstruik en de suikermais.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De zomerprei (met onkruid). Links de bonen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De bonen vanuit de andere kant gezien. Voor de middelste paal staan veense snijbonen en achter die paal staan sperziebonen. Er zit veel bloesem aan de snijbonen, maar heb tot dusver nog geen boon kunnen bekennen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik had de aardbeien oorsronkelijk in de volle grond staan, en dat ging tijdens het droge voorjaar perfect. Heel veel aardbeien gehad toen, maar tijdens de natte juni maand is alles weggerot. De planten stonden dicht op elkaar en bevatte veel blad waardoor het vochtig bleef onder de bladeren. Heb besloten om de aardbeien voortaan in zulke bakken te doen, los van de grond. Heb nog een paar van deze bakken buiten staan die ik in de kas op wil gaan hangen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb gemerkt dat de frambozen sinds kort worden aangevreten door de vogels. Eerder frambozen van afgelopen periode werden niet aangevreten. Deze rode framboos hing er gisteren niet meer :'( (foto is van zaterdag). Misschien toch maar iets van een net eroverheen hangen. Dit is wel een ideale plek voor frambozen. Tegen een muur die pal op het zuiden staat.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik postte vorige week over de zijscheuten van de suikermais. Maar nu blijkt ook de zonnebloem zijscheuten te maken (wel iets van 5 per plant). Nooit geweten dat deze planten dat deden. Heb ze er maar afgehaald.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is op de foto niet goed te zien, maar de bloemkool was in werkelijkheid een stuk geler dan het hier lijkt. Ben te laat geweest met het bedekken van de kool.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelukkig doet de broccoli het wel goed. Heb wel stokken tegen de plant aan moeten zetten, want ze zijn nogal topzwaar en tijdens het onweer van afgelopen dinsdag heb ik 1 plant verloren. Bij de rest dus voor de zekerheid een stok ter ondersteuning erbij gezet en verder wat aangeaard voor de stevigheid.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als laatste foto de tomaten die ik buiten heb staan. Had een aantal plantjes over van de opkweek, en deze buiten gezet omdat er in de kas geen ruimte meer was. Ze doen het verrassend goed. Nu hopen dat de tomaten ook daadwerkelijk rijp worden en schimmel krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door T_Killer op 04-07-2011 20:43:26 ]
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_99021773
^O^ _O_
pi_99029280
Mooie foto's, mooie planten.

Maar moet het echt met van die loeigrote foto's?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 4 juli 2011 @ 19:03:56 #129
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_99032120
quote:
11s.gif Op maandag 4 juli 2011 17:49 schreef sigme het volgende:
Mooie foto's, mooie planten.

Maar moet het echt met van die loeigrote foto's?
Ja het zijn idd grote foto's maar als het goed is schaalt FOK ze vanzelf op goede grootte in hier in het topic. Bij mij wel tenminste.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  maandag 4 juli 2011 @ 19:37:17 #130
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_99033512
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 19:03 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Ja het zijn idd grote foto's maar als het goed is schaalt FOK ze vanzelf op goede grootte in hier in het topic. Bij mij wel tenminste.
Hij schaalt ze pas nádat de afbeelding volledig is gedownload, daarom zijn grote afbeeldingen niet zo prettig voor wat langzamere verbindingen (denk aan mobiel).

Maar het ziet er allemaal mooi en gezond uit, leuke kas ook. Zo'n kas is nog steeds iets wat ik graag wil hebben ooit. :)
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
pi_99033530
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 19:03 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Ja het zijn idd grote foto's maar als het goed is schaalt FOK ze vanzelf op goede grootte in hier in het topic. Bij mij wel tenminste.
Zeker. Maar ze moeten wel he_le_maal geladen worden, en erg zinvol is dat niet, je krijgt ze toch kleiner voorgeschoteld. De vorige topics werden er uiteindelijk wel erg sloom van.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 4 juli 2011 @ 19:47:06 #132
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_99033900
Dan zal ik ze de volgende keer wat kleiner maken.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  maandag 4 juli 2011 @ 19:51:18 #133
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99034039
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 19:47 schreef T_Killer het volgende:
Dan zal ik ze de volgende keer wat kleiner maken.
Probleem is vooral als je dit topic met je mobiele telefoon wilt laden.
  maandag 4 juli 2011 @ 19:55:21 #134
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_99034202
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 19:51 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Probleem is vooral als je dit topic met je mobiele telefoon wilt laden.
Nee ik snap het. Ik FOK zelf zelden op mijn mobiel dus heb daar ook geen ervaringen mee.

Maar back on topic: Wie heeft er ervaringen met het verspenen van wortelen (zie de foto met de wortelen)
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_99034435
Verspenen van worteltjes lukt een enkele keer wel redelijk, hier, maar meestal wordt het niks. Maar goed, niet geprobeerd is in elk geval geen wortel!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99034573
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 19:55 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Nee ik snap het. Ik FOK zelf zelden op mijn mobiel dus heb daar ook geen ervaringen mee.

Maar back on topic: Wie heeft er ervaringen met het verspenen van wortelen (zie de foto met de wortelen)
Kijk eens naar de edit van je eerste foto?
=300 na IMG en binnen de twee [ ] scheelt.

Ontopic, wat Sigme zegt, hier ging alles dood helaas.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 4 juli 2011 @ 20:21:19 #137
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_99035303
Ah oke, nja wat sigme zegt: niet geschoten is altijd mis.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 4 juli 2011 @ 20:35:00 #138
163650 Greys
pi_99035888
quote:
11s.gif Op maandag 4 juli 2011 20:03 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Kijk eens naar de edit van je eerste foto?
=300 na IMG en binnen de twee [ ] scheelt.
Nope, want dan moet de foto alsnog helemaal geladen worden.
Hij toont kleiner, maar scheelt niets verder.

[ Bericht 15% gewijzigd door Greys op 04-07-2011 21:40:19 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_99039542
Ben wezen kijken voor de moestuin. Waren een aantal dingen die ik raar vond maar ahh ja voor 6 euro per jaar kan ik niet zeuren. Mindere ding was alleen dat ik wel gewaarschuwd ben voor de veenmol. Zijn er geen handschoenen op de markt waar ze niet door heen kunnen bijten?
  maandag 4 juli 2011 @ 21:41:54 #140
344056 Smulbaard
Smikkelen en smullen
pi_99039747
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 14:37 schreef T_Killer het volgende:
Buiten heb ik een aantal pompoenen geplant. De normale oranje pompoenen staan achteraan en beginnen al planten van omvang te worden en de eerste pompoentjes zitten er al aan. Vooraan staan sierpompoenen zoals bijvoorbeeld flespompoenen.
Helaas is die van mij een beetje laat omdat al mijn eerdere pogingen dit jaar zijn vernield door slakken.
Mijn atlantic giant is nu exponentieel harder aan het groeien. ^O^
Zodra die kurketrekkertjes er aan komen gaat echt de vaart er in.
Ik heb goed bijgemest dus ik hoop dat deze zijn naam eer aan doet.
warning: spikes ahead!!
  maandag 4 juli 2011 @ 21:45:19 #141
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99039950
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 21:38 schreef davo1979 het volgende:
Ben wezen kijken voor de moestuin. Waren een aantal dingen die ik raar vond maar ahh ja voor 6 euro per jaar kan ik niet zeuren. Mindere ding was alleen dat ik wel gewaarschuwd ben voor de veenmol. Zijn er geen handschoenen op de markt waar ze niet door heen kunnen bijten?
Potje in hun tunnel graven, daar vallen ze dan in.
pi_99041674
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 21:38 schreef davo1979 het volgende:
veenmol
Brrrr! Wat een on-Nederlands ding is dat :X
  maandag 4 juli 2011 @ 22:25:55 #143
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_99042403
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 21:45 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Potje in hun tunnel graven, daar vallen ze dan in.
Was ook al aan mollen aan het denken (heb er zelf waarschijnlijk ook een in m'n tuin). Maar een veenmol is dit.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  maandag 4 juli 2011 @ 22:29:27 #144
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99042629
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:25 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Was ook al aan mollen aan het denken (heb er zelf waarschijnlijk ook een in m'n tuin). Maar een veenmol is dit.
Dat weet ik, maar ook die maakt tunnels.
  maandag 4 juli 2011 @ 22:30:46 #145
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_99042698
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2011 22:29 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar ook die maakt tunnels.
Idd, maar aangezien ze zo klein zijn kun je die tunnels toch nooit vinden in de grond? De tunnels van een 'echte' mol zijn zichtbaar, deze ook dan?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_99042743
Vind het een eng idee want ik kreeg natuurlijk weer een verhaal te horen over ziekenhuis bezoek als je gebeten word.
pi_99118743
Voor de medefokkers die nu pas de beschikking hebben over wat grond voor moestuin of er niet eerder in het seizoen aan toekwamen staan HIER wat tips om nu nog te starten.
Veel plezier ermee ^O^
pi_99141785
Ikzelf gebruik deze site ook: http://nl.wikibooks.org/wiki/Leer_jezelf_ecologisch_tuinieren
Worstel jezelf even door de maankalender (ik heb er echt niets mee, ik zaai wanneer het mij uitkomt) en je hebt een prima naslagwerk.
Vooral de kalender is handig en de kiemtijd van bepaalde planten.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 20:39:41 #149
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_99218067
Resultaat van mijn wortel-verspeen poging.



;(
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_99219054
Aww jammer!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99221754
Nog meer pijnlijk nieuws; achterin de kas was in de tomatenplanten aardappelziekte ontstaan. Daarnet een groot deel weg moeten snoeien, kijk ik restant daarvan heel even aan, en anders verwijder ik ze geheel uit de kas. Zonde van al die moeite en de verwachting van veel tomatoes.
pi_99254396
De snijbonen komen goed op *O* en vandaag alvast 2 porties sperziebonen voor de winter ingevroren.
Rabarber wordt ook mooi rood dus ben benieuwd, vandaag de groene en rode basilicum tot pesto gemaakt :9
Vraag me af of andijvie ook op 1 of andere manier langer bewaard kan daar ze natuurlijk allemaal tegelijk roepen dat ze uit de grond willen :D
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99255157
Met rabarber moet je nu uitkijken. Na de langste dag zouden de stengels stoffen gaan bevatten die niet goed voor je zijn, met name een grote hoeveelheid oxaalzuur.
De bladeren zijn altijd giftig.
Kijk dus uit ! :{w

[ Bericht 9% gewijzigd door marcel.nl op 09-07-2011 21:22:44 ]
pi_99256372
quote:
4s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 21:14 schreef marcel.nl het volgende:
Met rabarber moet je nu uitkijken. Na de langste dag zouden de stengels stoffen gaan bevatten die niet goed voor je zijn, met name een grote hoeveelheid oxaalzuur.
De bladeren zijn altijd giftig.
Kijk dus uit ! :{w
Oh dat zou wel zonde zijn want ze zijn nu pas rood.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99354738
Oxaalzuur zit altijd in rabarber. Volgens mij de reden dat je na de langste dag geen rabarber meer kunt oogsten is dat het slecht voor de plant is. Op deze manier kan de plant op kracht komen.
pi_99354823
En ik heb een foto-serie gemaakt van de tuin.

we beginnen met een erfenis: dit land was vorig van iemand anders en die hebben de aardappelen niet geoogst.....


een bedje met sla en andijvie. Op de achtergrond schorseneren en witlof


rankende courgette. Die laat ik om rotten te voorkomen omhoog groeien op het rek. Daar achter mais, basilicum en het aardbeienbed.


naast een boel onkruid staat hier een deel van de kolen. Op de achtergrond het prei-bed en meer basilicum.


de aardappelen zijn van het weekend gerooid en direct vervangen voor boerenkool. Die ligt er hier nu nog zielig bij. Het bed erachter bevat kapucijners, peulen en sugar-snaps.
De gordijnen daarachter is een experiment om de wortelvlieg op afstand te houden...


kas 1 deze is dit seizoen voor de tomaten. De citroengras en de bataat staan nog binnen.


kas 2, die is nu een stuk minder vol. Links staan echter 3 aubergine-planten. En die kunnen nogal groot worden. Verder staat hier augurk, komkommer, peper en paprika.

De tuin is totaal 200 m2 + een beetje. In dat beetje groeit namelijk niet zo veel. Daar staat rabarber en framboos.
De aardpeer verhuis ik daar volgend jaar heen.
pi_99355138
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 07:38 schreef Oceanonix het volgende:
En ik heb een foto-serie gemaakt van de tuin.
()
De tuin is totaal 200 m2 + een beetje. In dat beetje groeit namelijk niet zo veel. Daar staat rabarber en framboos.
De aardpeer verhuis ik daar volgend jaar heen.
Leuk!

Aardpeer verhuizen is onmogelijk als ze in de volle grond staan :+. Je kan dan wel óók aardpeer bij de rabarber & framboos zetten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_99355408
Ze staan niet in de volle grond. *O* *O* *O* *O*
Ik wist wat voor een krengen het waren. *)
pi_99356401
Oehh een kas O+
Netjes hoor :Y ben blij te zien dat meer mensen niet zo enrom van het wieden zijn :D :@
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 12 juli 2011 @ 11:42:59 #160
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_99360054
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 07:38 schreef Oceanonix het volgende:

[ afbeelding ]
rankende courgette. Die laat ik om rotten te voorkomen omhoog groeien op het rek. Daar achter mais, basilicum en het aardbeienbed.
Dit snap ik niet (zowel vanwege de vage zin als het feit waarom je hem precies laat rotten)

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 07:38 schreef Oceanonix het volgende:

[ afbeelding ]
de aardappelen zijn van het weekend gerooid en direct vervangen voor boerenkool. Die ligt er hier nu nog zielig bij. Het bed erachter bevat kapucijners, peulen en sugar-snaps.
De gordijnen daarachter is een experiment om de wortelvlieg op afstand te houden...

Waarom heb je netten over de kapucijners, peulen en sugar snaps? Heb zelf de peulen niet onder het net.

Leuke foto's verder ^O^
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_99362378
Ik voorkom het rotten van de courgettes op deze manier. En de meeste courgettes zijn volgens mij niet rankend. De plant wordt uiteindelijk 1,5 m lang. De courgettes liggen bij deze soort op de grond. Vandaar het rek.

De duiven vinden de peulen en kapucijners nogal lekker. Je houdt niets over als je er geen net overheen doet.
Bij de bonen hoeft dat niet.
  † In Memoriam † dinsdag 12 juli 2011 @ 13:10:18 #162
7074 moussy
kuttekop
pi_99363121
Hullo!

Ik heb komkommerplanten in de tuin, alleen hebben de komkommers een identiteitscrisis en denken ze dat ze cactus zijn, iemand enig idee wat deze zwarte prikkers zijn?



Je zou er haast een boek over schrijven!
  dinsdag 12 juli 2011 @ 19:36:48 #163
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_99379227
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 12:51 schreef Oceanonix het volgende:
Ik voorkom het rotten van de courgettes op deze manier. En de meeste courgettes zijn volgens mij niet rankend. De plant wordt uiteindelijk 1,5 m lang. De courgettes liggen bij deze soort op de grond. Vandaar het rek.

De duiven vinden de peulen en kapucijners nogal lekker. Je houdt niets over als je er geen net overheen doet.
Bij de bonen hoeft dat niet.
Oke, wist niet dat er ook rankende courgettesoorten zijn. Dat van die duiven aan de peulen heb ik geen last gehad.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 13:10 schreef moussy het volgende:
Hullo!

Ik heb komkommerplanten in de tuin, alleen hebben de komkommers een identiteitscrisis en denken ze dat ze cactus zijn, iemand enig idee wat deze zwarte prikkers zijn?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ze lijken een beetje op kalebassen met die puntjes. Ik zou ze gewoon proeven als ze klaar zijn, die paar puntjes kun je er altijd nog uitsnijden als ze lekker blijken.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_99382105
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 13:10 schreef moussy het volgende:
Hullo!

Ik heb komkommerplanten in de tuin, alleen hebben de komkommers een identiteitscrisis en denken ze dat ze cactus zijn, iemand enig idee wat deze zwarte prikkers zijn?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Prikkelende komkommers zijn vrij normaal. Je kan de prikkers van de komkommers afwrijven na oogst. Gewoon stevig je hand om de komkommer slaan en dan een paar keer krachtig heen en weer halen. Beter buiten het zicht van nieuwsgierige buurmannen :+.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † woensdag 13 juli 2011 @ 07:45:25 #165
7074 moussy
kuttekop
pi_99400882
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 20:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Prikkelende komkommers zijn vrij normaal. Je kan de prikkers van de komkommers afwrijven na oogst. Gewoon stevig je hand om de komkommer slaan en dan een paar keer krachtig heen en weer halen. Beter buiten het zicht van nieuwsgierige buurmannen :+.
:D
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_99521128
Vandaag was ik op de volkstuin en daar bleek dat er bij 3 anderen de schuurtjes waren opengebroken en er grasmaai- en een freesmachines waren gestolen wat blijkbaar in een snelle actie met een bestelbus is gebeurd want bij mij was niets gestolen, mijn aggregaat heb ik er maar snel weggehaald.
De politie vermoedt dat een roemeense bende landelijk volkstuinen afstruint in de nacht als er niemand is en met de gestolen waar (voornamelijk machines) containers afvult en die naar oost-europa stuurt. Een tijdje geleden zijn er iets verderop op een ander complex motorpompen gestolen waarbij dus ook een bestelbus is gebruikt zoals de sporen lieten zien, ook zijn er geparkeerde aanhangers gestolen.
Waarschuwing voor alle tuinders om geen waardevolle spullen op je tuin te laten staan of iets van een alarm te maken!! want het is steeds erger aan het worden :(
  zondag 17 juli 2011 @ 16:59:34 #167
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99582786
Update van hier, de vakantie heeft de pottomaten voor het grootste gedeelte de kop gekost:


De andere tomaten hebben een mooi regenwoud gevormd:


De vijg is uit de dood herrezen:


En de bonen doen het ook wel redelijk:
pi_99585016
Dat zit er inderdaad best goed uit :Y wel jammer van de tomaten.

Hier hebben we grondboontjes :') iets teveel en te harde regen helaas.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 17 juli 2011 @ 19:29:57 #169
55829 Mayadevi
Illusie/desillusie*
pi_99587113
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 19:36 schreef davo1979 het volgende:
Doet er hier iemand aan square foot gardening? En wat zijn de ervaringen.
Doe niet echt aan square foot, maar doe eigenlijk hetzelfde in losse plantenbakken op m'n balkon. Zag square foot gardening op internet, maar dat was onpraktisch voor mijn balkon. Bovendien zag ik voor hetzelfde idee iets bij de Boerenbond, maar dat leek me zo ondiep.
Heb gewoon flinke bakken gekocht voor een prikkie bij Action. Heb sla, mini-komkommer, kerstomaatjes, worteltjes, aardbeien, stokslabonen, suikermais, knoflook,lavendel , rozen, basilicum, dille, anijs, klaprozen en mini-aubergine. Oja, had voor de fun ook een aardappel in een pot gedaan, die groeit ook de pan uit.

De eerste keer dat ik zoiets doe, alles is een experiment, heb er totaal geen verstand van. Heb gewoon bij het tuincentrum moestuingrond gekocht en ben begonnen. Maar tot nu toe groeit alles alles als een tierelier, bijna elke dag valt er wel iets lekkers te snaaien.
Denk dat ik een hobby voor het leven heb gevonden *O*
Het voordeel als je het zo doet is dat je niet hoeft te spitten enzo, ik eh...
hark het zo nu en dan bij met een oude vork _O-

Mijn enthousiasme was trouwens ontstaan mede door deze site :
www.makkelijkemoestuin.nl/
Zo leuk, zoals die jongen dat beschrijft :)

[ Bericht 8% gewijzigd door Mayadevi op 17-07-2011 19:41:44 (link toegevoegd) ]
*Doorhalen wat niet van toepassing is
Are we part of the solution or we part of the pollution
pi_99588207
Oeh klinkt goed dat nooit meer spitten :D



Kunnen deze blijven hangen tot het gaat vriezen?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99846604
Iemand tips wat ik kan zaaien/poten nog voor de winter?
Volgende week ook even naar Vreeken dus als ik nog iets mee moet nemen geef een gil!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99853464
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:46 schreef Ml-etje het volgende:
Iemand tips wat ik kan zaaien/poten nog voor de winter?
Volgende week ook even naar Vreeken dus als ik nog iets mee moet nemen geef een gil!
Je kunt nog sperziebonen zaaien, radijs, late wortelen, pootuitjes.
Als je ze goedkoop kunt krijgen kan je nog preiplantjes en boerenkoolplantjes zetten, die hebben dan nog de tijd om te volgroeien. Om die nog zelf op te kweken zal krap worden qua tijd.
pi_99931574
Vraagje onder een laag van onkruid of tussen het onkruid hoe je het ook wilt noemen. Hebben we een aantal aardbeienplanten gevonden zonder vrucht. Is het de moeite nog waard om die weer terug te zetten of komt daar nooit meer iets aan en kan ik ze beter weggooien?
pi_99932867
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 21:23 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Je kunt nog sperziebonen zaaien, radijs, late wortelen, pootuitjes.
Als je ze goedkoop kunt krijgen kan je nog preiplantjes en boerenkoolplantjes zetten, die hebben dan nog de tijd om te volgroeien. Om die nog zelf op te kweken zal krap worden qua tijd.
Thanks :)

Sperziebonen heb ik gezaaid en boerenkool ook :) hopen maar dat ze doorgroeien dan :D
Wortelen en pootuien moet ik even halen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99934711
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 20:04 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Thanks :)

Sperziebonen heb ik gezaaid en boerenkool ook :) hopen maar dat ze doorgroeien dan :D
Wortelen en pootuien moet ik even halen.
Mocht het weer omslaan, dan zou je nog courgette kunnen zaaien/poten (heb je wel behoorlijk wat ruimte nodig)
Plantjes mini-komkommer kan ook nog wel.
pi_99936297
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 20:47 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Mocht het weer omslaan, dan zou je nog courgette kunnen zaaien/poten (heb je wel behoorlijk wat ruimte nodig)
Plantjes mini-komkommer kan ook nog wel.
Courgette staat er al en die is inderdaad huge!
Het moet niet hard gaan waaien anders valt hij om ben ik bang.

Komkommers ben ik geen groot fan van qua zelf kweken, vind het lastig.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 25 juli 2011 @ 22:19:04 #177
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_99939111
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 20:47 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Mocht het weer omslaan, dan zou je nog courgette kunnen zaaien/poten (heb je wel behoorlijk wat ruimte nodig)
Plantjes mini-komkommer kan ook nog wel.
Heb een week of 2 terug binnen nog courgette en mini-komkommer in een potje gezaaid. Gaan deze week nog de grond in denk ik.

Wortelen ga ik denkik ook nog proberen voor de winter nogmaals te zaaien. Zijn lekker.

quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 21:21 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Courgette staat er al en die is inderdaad huge!
Het moet niet hard gaan waaien anders valt hij om ben ik bang.

Komkommers ben ik geen groot fan van qua zelf kweken, vind het lastig.
Valt mee, het zijn niet de slangkomkommers die je in de winkel vindt.

Wat is er trouwens aan de hand met mijn snijbonen, allemaal bruine vlekken erop. Iemand een idee?


"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_99949490
Die bruine plekken op de stambonen / snijbonen komt van de regen.

(hier staat meer)
pi_99949561
Volgens mij inderdaad heel onschuldig, ik snij het er ieg van tussen als er van die plekjes op zitten.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 26 juli 2011 @ 09:20:56 #180
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_99950906
Ik denk dat mijn courgettes het niet gaan worden dit jaar.
De plant (in een bak op mijn balkon) geeft witte vlekken op de bladeren en nu hangen er 2 courgettes aan die aan de top waar de bloem heeft gezeten, beginnen te rotten.

Ik heb op internet gevonden dat dat een bacterie is die erin komt wanneer de bloem niet goed bevrucht is?
Het is de 1e keer dat ik dit doe dus ik wist niet dat ik zelf iets aan de bevruchting moest helpen??

Is de plant nog te redden voor de andere -beginnende- courgettes die eraan komen of kan alles in de kliko?? ;(
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  dinsdag 26 juli 2011 @ 09:23:08 #181
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_99950944
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 19:29 schreef Mayadevi het volgende:

[..]

Doe niet echt aan square foot, maar doe eigenlijk hetzelfde in losse plantenbakken op m'n balkon. Zag square foot gardening op internet, maar dat was onpraktisch voor mijn balkon. Bovendien zag ik voor hetzelfde idee iets bij de Boerenbond, maar dat leek me zo ondiep.
Heb gewoon flinke bakken gekocht voor een prikkie bij Action. Heb sla, mini-komkommer, kerstomaatjes, worteltjes, aardbeien, stokslabonen, suikermais, knoflook,lavendel , rozen, basilicum, dille, anijs, klaprozen en mini-aubergine. Oja, had voor de fun ook een aardappel in een pot gedaan, die groeit ook de pan uit.

De eerste keer dat ik zoiets doe, alles is een experiment, heb er totaal geen verstand van. Heb gewoon bij het tuincentrum moestuingrond gekocht en ben begonnen. Maar tot nu toe groeit alles alles als een tierelier, bijna elke dag valt er wel iets lekkers te snaaien.
Denk dat ik een hobby voor het leven heb gevonden *O*
Het voordeel als je het zo doet is dat je niet hoeft te spitten enzo, ik eh...
hark het zo nu en dan bij met een oude vork _O-

Mijn enthousiasme was trouwens ontstaan mede door deze site :
www.makkelijkemoestuin.nl/
Zo leuk, zoals die jongen dat beschrijft :)
Ben nu wel heel benieuwd geworden naar hoe je balkon eruit ziet..
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_99951890
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2011 18:46 schreef Ml-etje het volgende:
Iemand tips wat ik kan zaaien/poten nog voor de winter?
Volgende week ook even naar Vreeken dus als ik nog iets mee moet nemen geef een gil!
Je kan ook nog ijsbergsla of andere sla zaaien. Daarnaast paksoi, roodlof, chinese kool, mosterd groen.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 11:35:35 #183
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_99954549
quote:
5s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 09:20 schreef NouMooiNiet het volgende:
Ik denk dat mijn courgettes het niet gaan worden dit jaar.
De plant (in een bak op mijn balkon) geeft witte vlekken op de bladeren en nu hangen er 2 courgettes aan die aan de top waar de bloem heeft gezeten, beginnen te rotten.

Ik heb op internet gevonden dat dat een bacterie is die erin komt wanneer de bloem niet goed bevrucht is?
Het is de 1e keer dat ik dit doe dus ik wist niet dat ik zelf iets aan de bevruchting moest helpen??

Is de plant nog te redden voor de andere -beginnende- courgettes die eraan komen of kan alles in de kliko?? ;(
Je noemt twee verschillende dingen.
De vrouwelijke bloemen, die waar een kleine courgette aan zit, moeten bevrucht worden door de mannelijke bloemen, op de steeltjes. Indien er niet genoeg bijen/hommels zijn om ze te bevruchten kun je ze 'kwasten'; een kwastje gebruiken om stuifmeel van de ene bloem naar de andere te brengen. Indien courgettes niet bevrucht worden sterven ze af, dit geldt ook voor komkommers, pompoenen en andere gelijksoortigen.
Tweede punt, de witte vlekken baart meer zorgen. Witte, stoffige vlekken, zijn waarschijnlijk meeldauw, een vervelende schimmel die niet schadelijk is voor de mens, maar wel voor de plant. Eén oplossing, de plant rooien (of een fungicide spuiten). De plant niet op de composthoop maar in de kliko, de schimmel overleeft namelijk en is ook fan van vele andere planten.
Eventueel kunnen de witte vlekken komen van water op de bladeren, courgette houdt er namelijk niet van om van boven water gegeven te worden. Dit had ik in eerste instantie, kleine witte vlekjes in de bladeren, wat uiteindelijk geen probleem was. Na de vakantie had ik echter wel overduidelijk meeldauw en heb de 6 planten gerooid. (Na een goede oogst van zo'n 5 tot 7 flinke courgettes per plant.) Intussen het perceeltje gezaaid met boter- en chinese boontjes.

De tomaten hebben het boven verwachting gedaan, flinke bladmassa en trossen tomaten waar je U tegen zegt. Enkele trossen zijn bij de aanzet al gesplitst wat een totaal maakt van 16 flinke tomaten in de betreffende trossen. Gemiddeld hebben de trossen 8 tot 10 tomaten en heeft elke plant nu zo'n 5 trossen. Ik vermoed dat we om gaan komen in de tomatensoep, saus en salades :)


De tomaten. (Links het lege stuk waar de broccoli heeft gestaan, rechts staat prei, de boontjes en uiterst rechts de worteltjes die over een week of 2 klaar zijn.)

Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  dinsdag 26 juli 2011 @ 12:07:49 #184
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_99955597
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 11:35 schreef KrnKje het volgende:

[..]

Je noemt twee verschillende dingen.
De vrouwelijke bloemen, die waar een kleine courgette aan zit, moeten bevrucht worden door de mannelijke bloemen, op de steeltjes. Indien er niet genoeg bijen/hommels zijn om ze te bevruchten kun je ze 'kwasten'; een kwastje gebruiken om stuifmeel van de ene bloem naar de andere te brengen. Indien courgettes niet bevrucht worden sterven ze af, dit geldt ook voor komkommers, pompoenen en andere gelijksoortigen.
Bedankt voor je reactie, volgend jaar weer een nieuwe poging met courgettes.

quote:
Tweede punt, de witte vlekken baart meer zorgen. Witte, stoffige vlekken, zijn waarschijnlijk meeldauw, een vervelende schimmel die niet schadelijk is voor de mens, maar wel voor de plant. Eén oplossing, de plant rooien (of een fungicide spuiten). De plant niet op de composthoop maar in de kliko, de schimmel overleeft namelijk en is ook fan van vele andere planten.
Eventueel kunnen de witte vlekken komen van water op de bladeren, courgette houdt er namelijk niet van om van boven water gegeven te worden. Dit had ik in eerste instantie, kleine witte vlekjes in de bladeren, wat uiteindelijk geen probleem was. Na de vakantie had ik echter wel overduidelijk meeldauw en heb de 6 planten gerooid. (Na een goede oogst van zo'n 5 tot 7 flinke courgettes per plant.) Intussen het perceeltje gezaaid met boter- en chinese boontjes.
Het is inderdaad een schimmel, water geef ik onderaan in het zand en er kan geen water op de bladeren komen, omdat mijn balkon overdekt is. De schimmel zit op de bladeren én op de stelen ondertussen.
De plant gaat dus in de kliko, helaas.
Ik heb (had) maar 1 plant op mijn balkon. Maar heb in ieder geval wat geleerd voor volgend jaar!

Die site www.makkelijkemoestuin.nl is trouwens heeeeeel interessant.
Volgend seizoen ga ik ervoor!! O+
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  dinsdag 26 juli 2011 @ 14:42:01 #185
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_99961258
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  donderdag 28 juli 2011 @ 20:26:44 #186
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100060909
Eindelijk er beginnen zich bonen te vormen hier! En mijn snijbiet heeft een flinke sprint naar boven gemaakt met allemaal malse blaadjes aan de top.
pi_100065229
Hier begint er 1 tomaat voorzichtig rood te kleuren, de rest is nog knalgroen.
Het handjevol bonenplantjes heeft nu wel de eerste bonen van eetbaar formaat; vandaag een maaltje geoogst. Gister een stronk broccoli, en er is een bloemkooltje in de maak. Ziet er nu nog mooi gesloten uit, maar is niet mooi wit.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_100067743
quote:
7s.gif Op donderdag 28 juli 2011 22:00 schreef sigme het volgende:
Hier begint er 1 tomaat voorzichtig rood te kleuren, de rest is nog knalgroen.
Het handjevol bonenplantjes heeft nu wel de eerste bonen van eetbaar formaat; vandaag een maaltje geoogst. Gister een stronk broccoli, en er is een bloemkooltje in de maak. Ziet er nu nog mooi gesloten uit, maar is niet mooi wit.
Hier is de bloemkool ook niet wit, soms zelfs paars.
Toch gekookt en voorzichtig wat getest. Smaakt gewoon prima gelukkig.

Vreeken score:
Spinazie (winter)
Sla (winter)
Winterwortelen

Nu nog pootuien en boerenkoolplantjes en ik ben klaar :)

Ben overigens niet zelf bij Vreeken geweest dat is ook te zien :+ ik zou veel meer gekocht hebben.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 29 juli 2011 @ 13:10:57 #189
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_100085061
Courgette weggedaan.

2 soorten sla geplant in een bak op mijn balkon :Y) . Na een paar dagen zie je ze al boven het zand uitkomen!!

Ik heb 2 tomatenplanten, die staan nu nog vol bloemetjes en de eerste kleine tomaatjes beginnen nu te groeien. *O*
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  vrijdag 29 juli 2011 @ 19:25:08 #190
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_100098137
Hebben diegenen met frambozen ook pas sinds een week 'last' van nieuwe frambozenplantjes die boven de grond komen?
Heb er het hele jaar geen gezien maar sinds een week schieten ze her en der de grond uit.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_100099136
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 19:25 schreef T_Killer het volgende:
Hebben diegenen met frambozen ook pas sinds een week 'last' van nieuwe frambozenplantjes die boven de grond komen?
Heb er het hele jaar geen gezien maar sinds een week schieten ze her en der de grond uit.
Ik krijg al sinds het begin van het seizoen nieuwe scheuten. Die krijgen nu bloempjes en daarvan heb ik in najaar frambozen. De scheuten die nu nog op gaan komen zijn iets anders van kleur, die overwinteren en dan volgend voorjaar vrucht van. En tegelijk in dat voorjaar komen er weer scheuten die dat najaar weer vruchtdragen enzovoort enzovoort :)
  zaterdag 30 juli 2011 @ 03:42:44 #192
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_100116865
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 19:55 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Ik krijg al sinds het begin van het seizoen nieuwe scheuten. Die krijgen nu bloempjes en daarvan heb ik in najaar frambozen. De scheuten die nu nog op gaan komen zijn iets anders van kleur, die overwinteren en dan volgend voorjaar vrucht van. En tegelijk in dat voorjaar komen er weer scheuten die dat najaar weer vruchtdragen enzovoort enzovoort :)
Dus je krijgt van dezelfde plant zowel herfst als zomerframbozen. Ik dacht dat dat verschillende rassen waren.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_100289473
We hadden een wat Rosevals om te eten, maar omdat er zulke scheuten aangekomen waren hebben we ze maar in de grond gedaan. Toen werden het er 10x zoveel :) En lekker!

En nog wat Dorés (of Eerstelingen, weet ik niet meer) uit de tijd dat de zon nog scheen, deze wel uit gewone pootaardappelen:

Bonenhokken:
pi_100292532
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:40 schreef vriendelijkevriend het volgende:
We hadden een wat Rosevals om te eten, maar omdat er zulke scheuten aangekomen waren hebben we ze maar in de grond gedaan. Toen werden het er 10x zoveel :) En lekker!
[ afbeelding ]
En nog wat Dorés (of Eerstelingen, weet ik niet meer) uit de tijd dat de zon nog scheen, deze wel uit gewone pootaardappelen:
[ afbeelding ]
Lekker, maar op een 10 x zo kleine foto ook goed zichtbaar.
Ok, da's een beetje overdreven, maar deze grootte is ook overdreven.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_100305819
quote:
2s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 22:34 schreef sigme het volgende:
Lekker, maar op een 10 x zo kleine foto ook goed zichtbaar.
Ok, da's een beetje overdreven, maar deze grootte is ook overdreven.
Bij de 3e dacht ik: oh, tinypic verkleint niet automatisch, laat ik het zelf maar doen ;)
  donderdag 4 augustus 2011 @ 15:29:53 #196
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_100315650
Volgens mij heb ik koolvlieg op m'n koolplanten. :'(
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  donderdag 11 augustus 2011 @ 21:43:35 #197
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_100619036
Wat is het stil hier. Iedereen druk aan het oogsten?

Vraagje: Heeft iemand wel eens zaden gehaald uit de normale 'supermarkt' trostomaten en die vervolgens weer geplant? Wil dit volgend seizoen doen maar weet niet zeker of dit resultaat gaat opleveren (i.v.m. het hele hybride verhaal).
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_100619482
niet van tomaten, wel van de paprika. En dat gaat eigenlijk wel goed.

Maar waarom zou je niet voor een lekkere tomaat kiezen? Die van de supermarkt zijn altijd zo waterig...
pi_100619979
Oogsten?Wat is dat?
De bloemkool en broccoli maken zaad voor ze eetbaar zijn :')
De courgettes weigeren ineens te groeien (er zitten er wel meer dan 5 mini's aan).
De bonen doen ook aan weigeren en tussen de net gezaaide winter andijvie en boerenkool durf ik niet te wieden omdat ik ze dan waarschijnlijk vermoord.

Wel een overschot aan bosuitjes, peentjes en tomaten (knalgroen en als het zo blijft regen binnenkort bruin).

Klaargemekkert :+
De snijbonen klimmen zich suf tegen de bamboe op (daar koop ik volgend jaar van bij en ik begin niet meer aan de broccoli en bloemkool) hopen dat ze straks ook goed snijboontjes gaan maken.
De bramen zijn heerlijk en daar komt er volgend jaar ook 1 van bij.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:47:25 #200
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_100622072
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 21:53 schreef Oceanonix het volgende:
niet van tomaten, wel van de paprika. En dat gaat eigenlijk wel goed.

Maar waarom zou je niet voor een lekkere tomaat kiezen? Die van de supermarkt zijn altijd zo waterig...
Nou ik heb vorige week twee tomaten in de koelkast gevonden die al half beschimmeld waren. Dus i.p.v. ze meteen weg te gooien heb ik het zaad eruit gehaald en gedroogd. Wil ze evt gaan zaaien volgend jaar. Heb momenteel een soort Roma tomaten staan, maar die zijn nog niet helemaal rijp dus wellicht dat die zo lekker zijn dat ik die supermarkt zaden toch niet zaai volgend jaar.
Maar ik vind tomaten zelf niks aan dus ik laat anderen beslissen wat ze lekkerder vinden (en wat ik volgend jaar dus ga kweken).
De cherry tomaten vallen in ieder geval in de smaak.

Verder gaat hier alles heel goed. Ik kom werkelijk om in de bonen. Wilde vandaag 'even' snijbonen oogsten maar had 1 staak gehad en de bak zat al vol. Dus de andere 5 staken komen een andere keer. Courgettes gaan ook als een trein en sommige van de koolplanten zijn zo goed als klaar (spitskool).

Verder een stuk land vrijgemaakt van rommel (o.a. een oude composthoop en een berg gele zand) om volgend jaar wat meer te kunnen planten. Het voordeel van die composthoop was dat ie vrij vol zat en de grond dus meteen al is 'bemest' met die compost.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  donderdag 11 augustus 2011 @ 22:55:39 #201
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100622509
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:04 schreef Ml-etje het volgende:
Oogsten?Wat is dat?
De bloemkool en broccoli maken zaad voor ze eetbaar zijn :')
De courgettes weigeren ineens te groeien (er zitten er wel meer dan 5 mini's aan).
De bonen doen ook aan weigeren en tussen de net gezaaide winter andijvie en boerenkool durf ik niet te wieden omdat ik ze dan waarschijnlijk vermoord.

Wel een overschot aan bosuitjes, peentjes en tomaten (knalgroen en als het zo blijft regen binnenkort bruin).

Klaargemekkert :+
De snijbonen klimmen zich suf tegen de bamboe op (daar koop ik volgend jaar van bij en ik begin niet meer aan de broccoli en bloemkool) hopen dat ze straks ook goed snijboontjes gaan maken.
De bramen zijn heerlijk en daar komt er volgend jaar ook 1 van bij.
Die mini's zit juist de meeste smaak aan :)

De bonen zijn hier bijna klaar en iedere dag pak ik een paar blaadjes sla uit de tuin. Voor de rest zijn al mijn tomaten nog groen als gras -O-
pi_100645653
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:47 schreef T_Killer het volgende:
Dus i.p.v. ze meteen weg te gooien heb ik het zaad eruit gehaald en gedroogd. Wil ze evt gaan zaaien volgend jaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/F1_hybride
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:41:08 #203
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_100649421
Heb vandaag van mijn ouders weer eens het een en ander meegekregen.

Worteltjes, bietjes, sperzieboontjes, witte waxboontjes, bleekselderij, sla 't is zo lekker die groentetuin van hun. Als ik zelf iets zou willen is het dat wel , (en dan natuurlijk ook de tijd voor onderhoud)
zij hadden dit jaar wederom parel aardappelen gepoot, erg smakelijk maar ik vind ze net iets te bloemig. Hoe is de roseval uit eigen grond?
En helaas werkt het weer niet mee voor de boontjes misschien volgen jaar weer een echte zomer?
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:46:46 #204
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100678311
Over oogsten gesproken, ik heb een appelboom in de tuin maar ik weet niet welk ras het is. Hoe kan ik er nou achter komen wanneer ik moet gaan plukken?

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmo op 13-08-2011 16:06:23 ]
  zondag 14 augustus 2011 @ 12:25:01 #205
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_100707521
Zojuist alle 9 de tomatenplanten met kilo's groene (en deels rode) tomaten gerooid. De aardappelziekte had flink om zich heen gegrepen en met de vochtigheid van de afgelopen dagen maar eieren voor m'n geld gekozen... Dan maar binnen afrijpen.
Helaas toch zeker de helft weg kunnen gooien :(
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_100707614
De bonen doen het echt slect ja.
Tomaten zijn hier nog knalgroen en ik hoop dat ze de regen overleven.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_100707653
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 22:55 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Die mini's zit juist de meeste smaak aan :)

De bonen zijn hier bijna klaar en iedere dag pak ik een paar blaadjes sla uit de tuin. Voor de rest zijn al mijn tomaten nog groen als gras -O-
Ze zijn nog kleiner dan een halve vinger :D
Ze moeten toch echt wel iets groter groeien.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_100707848
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:46 schreef Erasmo het volgende:
Over oogsten gesproken, ik heb een appelboom in de tuin maar ik weet niet welk ras het is. Hoe kan ik er nou achter komen wanneer ik moet gaan plukken?
Probeer aan de hand van de grootte van de appels en de kleur toch op google uit te zoeken.
Eerst vallen de aangetaste / rotte / die in verdrukking komen door andere appels (teveel vrucht), maar op een gegeven moment blijven de goede over.
Eind augustus, door minder zon, begin september, kan in veel gevallen geplukt worden.
Proef er anders eens eentje; is die nog te hard en zuur, dan zijn ze nog niet rijp ;)
pi_100707877
ik ben gewend eind septembet/begin oktober appels te plukken van m'n appelboom
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_100707978
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 12:25 schreef KrnKje het volgende:
Zojuist alle 9 de tomatenplanten met kilo's groene (en deels rode) tomaten gerooid. De aardappelziekte had flink om zich heen gegrepen en met de vochtigheid van de afgelopen dagen maar eieren voor m'n geld gekozen... Dan maar binnen afrijpen.
Helaas toch zeker de helft weg kunnen gooien :(
Ik heb slechte ervaring met binnen afrijpen als er al phytophthora aan de plant gezeten heeft. Bij mij blijkt binnen uiteindelijk bijna alles alsnog aangetast.

Als ik jou was maakte ik er groene-tomatenchutney van.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_100707989
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 12:28 schreef Ml-etje het volgende:
De bonen doen het echt slect ja.
Tomaten zijn hier nog knalgroen en ik hoop dat ze de regen overleven.
Het is een heel slecht bonenjaar nu.
Aardbeien versnotteren en schimmelen. Zelfs de bramen en frambozen.
En wortels willen bij ons ook niet echt. Courgettes daarentegen doen het wel heel goed.
En eerst leek ik heel veel aardappelziekte te hebben in de tomaten, maar ze doen het nu best goed. Flinke bak tomtaten geplukt. Let wel: ze staan in de kas.
Ik kan een kas echt aanbevelen. Ik kom net terug van vakantie uit zuid Polen; qua noorderbreedtegraad vergelijkbaar met Roermond (maar dan dus 600km naar het oosten).
In het gebied waar ik verbleef had iedereen een moestuin en allemaal een eigen gemaakte kas; gewoon wat pijpen en doorzichtig / bouwplastic er overheen gespannen.

Veel mensen wecken daar en op de markt werd overschot van oogst verkocht. Tuinbonen enzovoort. Iedereen was hobbyboer :7
pi_100714600
Mijn pompoenen vraag hoort dus hier. Wanneer zijn mijn eetbare pompoenen rijp om te oogsten?
pi_100717795
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:24 schreef Katinkat het volgende:
Mijn pompoenen vraag hoort dus hier. Wanneer zijn mijn eetbare pompoenen rijp om te oogsten?
Als het steeltje tekenen van verkurking gaat vertonen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_100717978
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 15:24 schreef Katinkat het volgende:
Mijn pompoenen vraag hoort dus hier. Wanneer zijn mijn eetbare pompoenen rijp om te oogsten?
Als de pompoensteel ver-hout en de pompoen niet meer groeit.
In september meestal.
  zondag 14 augustus 2011 @ 18:04:43 #215
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_100721188
quote:
2s.gif Op zondag 14 augustus 2011 12:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb slechte ervaring met binnen afrijpen als er al phytophthora aan de plant gezeten heeft. Bij mij blijkt binnen uiteindelijk bijna alles alsnog aangetast.

Als ik jou was maakte ik er groene-tomatenchutney van.
Dank voor de tip, ik ga eens aan de slag...
Maar 'n kilo of 6 tomatenchutney vind ik wat gortig :)
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_100740847
[..]

Als de pompoensteel ver-hout en de pompoen niet meer groeit.
In september meestal.
[/quote]

De steel ziet er nu nog vers (niet verhout) uit...ik laat ze nog verder groeien...hoop dat ze niet gaan rotten door de regen.
pi_100749173
Leg pompoenen op een bedje van stro of een steen. Dan is de rottingskans iets minder ten opzichtte van zo op de aarde.

De tomaten gaan hier als een tierelier. Ik kom om in de cherrytomaten en ook de grote soorten heb ik al kunnen oogsten.
Ik heb wel veel blad verwijderd van de tomatenplanten. Dan kan de kas wat beter doorwaaien.
De oudere moestuinders bij ons halen soms al het blad van de plant af. Dat scheelt een besmetting met phytophtora.
pi_100749288
Begin de neiging ook te krijgen al het blad weg te halen. Het wordt geel op sommige plekken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_100754087
Mijn tomaten zijn nog hartstikke groen....

De pompoenen heb ik op een bloempot gelged, dus van de grond af.
  maandag 15 augustus 2011 @ 15:47:53 #220
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_100762581
quote:
Ja het hybride verhaal ken ik. Maar het is niet per definitie zo dat zaad van een hybride ras ook mindere/geen opbrengsten oplevert. Dus de vraag was of er iemand is die dit in het geval van trostomaten van de supermarkt een keer heeft geprobeerd.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  maandag 15 augustus 2011 @ 16:29:54 #221
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_100764566
Wat is beter voor een tomatenplant:
Ochtendzon of namiddagzon, of maakt het niet uit?

(ervan uitgaande dat de zon dit seizoen nog gaat schijnen, zodat mijn tomaten rijp worden)
8-)
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_100856913
Hee Fokkers,

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden een appelpitje gezaait en heb er nu al een plantje van c.a. 3 cm uit. Heeft iemand tips over het verzorgen van een appelplant, zoals grondsoort,voeding etc.

Alvast bedankt !
electric-go back to the zoo
  donderdag 18 augustus 2011 @ 19:37:10 #223
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100907593
quote:
5s.gif Op maandag 15 augustus 2011 16:29 schreef NouMooiNiet het volgende:
Wat is beter voor een tomatenplant:
Ochtendzon of namiddagzon, of maakt het niet uit?

(ervan uitgaande dat de zon dit seizoen nog gaat schijnen, zodat mijn tomaten rijp worden)
8-)
Licht aan de ligging van je tuin, hoe langer ze zin de zon staan hoe beter.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 16:10 schreef Chocolaatje1996 het volgende:
Hee Fokkers,

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden een appelpitje gezaait en heb er nu al een plantje van c.a. 3 cm uit. Heeft iemand tips over het verzorgen van een appelplant, zoals grondsoort,voeding etc.

Alvast bedankt !
Ik zou hem in ieder geval tot na de winter binnen houden in een pot. Qua voeding zou ik advies vragen in een tuincentrum.

[ Bericht 34% gewijzigd door Erasmo op 18-08-2011 19:51:57 ]
  donderdag 18 augustus 2011 @ 20:55:36 #224
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_100911007
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 19:37 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Licht aan de ligging van je tuin, hoe langer ze zin de zon staan hoe beter.
Ik heb 2 balkons, 1 met ochtendzon en 1 met middagzon. Dus ik kan de planten op 1 van de 2 zetten.. :)
ALS de zon nog een keer gaat schijnen, dan ga ik wel even meten welk balkon het langste zon heeft.. 8-)
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  donderdag 18 augustus 2011 @ 21:08:43 #225
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100911739
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 20:55 schreef NouMooiNiet het volgende:

[..]

Ik heb 2 balkons, 1 met ochtendzon en 1 met middagzon. Dus ik kan de planten op 1 van de 2 zetten.. :)
ALS de zon nog een keer gaat schijnen, dan ga ik wel even meten welk balkon het langste zon heeft.. 8-)
Woon je aan de kust? Ivm. de vorming van bewolking.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 21:12:17 #226
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100911940
Ik ben trouwens van plan een van de borders in mijn tuin volledig in te zetten als moestuin:

Op het rechter gedeelte staan al bonen. Voor de rest staat er nog wat siergroen van de vorige bewoner. Plan is om er alvast een emmertje wormen op los te laten voor bodemverbetering.
De oude siertuin haal ik er pas volledig uit tegen de tijd dat ik ga planten, vooralsnog is het nu plannen met seizoenen en goede buren.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 21:46:23 #227
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_100913534
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 21:08 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Woon je aan de kust? Ivm. de vorming van bewolking.
Nee ik woon in Noord-Brabant. Bij Eindhoven.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  donderdag 18 augustus 2011 @ 23:05:11 #228
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100918044
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 21:46 schreef NouMooiNiet het volgende:

[..]

Nee ik woon in Noord-Brabant. Bij Eindhoven.
En op hoeveel graden liggen je balkons precies?
pi_100930980
He leuk! Ik moes ook :)

Ik heb in de voortuin twee meterbakken staan en twee kersenboompjes.
Helaas nog nooit een kers gegeten. Stomme vogels :(

De meterbakken doen het goed, de ene iets beter dan de andere. Nu heb ik nog staan: sla, witte kool, uien, knoflook, wortelen, ruccola, waterkers, broccoli en witte kool.
Achter heb ik een kasje (van de lidl ^o^), daarin staan div pepers (birdseye, cayenne, jalapeno, rode chili), paprika's in vijf kleuren, wat radiccio en tomatillo planten.
Achter nog een bak met wat over was aan zaailingen, staan nog een tomatillo, wat tomaten, een ui en een radicchio plant. En een zone achtering (tegen de noordermuur) met frambozen in drie kleuren, zwarte bessen, kruisbessen wit en rood, peer, ronde courgette, vijg, perzik, druif en een zooi kruiden. De courgette moet ik even in de gaten houden, die had wittige vlekken van de week.

En ik sta op de lijst voor een volkstuin (bij mij aan het einde van de straat) van 100 m2. Ik sta vijfde op de lijst, als het volgens plan gaat heb ik dus vanaf januari een tuin erbij.
If something good smashes into you, you have to hold on to it until it's time to let go.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:06:35 #230
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_100935463
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:05 schreef Erasmo het volgende:

[..]

En op hoeveel graden liggen je balkons precies?
Uhm..Dat weet ik niet maar als ik op Google maps kijk, ligt er 1 precies op het oosten en de ander precies op het westen. :)
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
  zondag 28 augustus 2011 @ 14:24:43 #231
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_101287173
Na de vele zieke tomaten ben ik blij met de prachtige wortels!! In de meest bizarre vormen, en bovendien errrrg lekker! Hopelijk gaan de paprika's binnenkort rood kleuren, daar ben ik heel benieuwd naar want nog nooit zelf gekweekt...
Geluk is een richting, geen punt
pi_101288465
De tomaten drijven hier zowat weg. Als ze verkleuren gaan ze ook meteen rotten :{

Als ze weer droog zijn trek ik ze denk ik maar een jasje (lees: grote plastic zak) aan.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_101289429
Hier volop oogst van tomaten, pepers en nu ook wat paprika's.
Gele courgettes, knolvenkel, witte kool, een paar rode kolen.
Weinig wortels, uien en bonen. Bonen kan misschien nog wel komen.
Bramen en frambozen doen het nu ook goed. Gelukkig veel nieuwe braamscheuten voor volgend jaar.
Buurman heeft verschillende soorten appels en die verwerken we in van alles. Met een aldi-sappers maken we nu ook zelfgemaakte appelsap. Erg lekker.

Naast invriezen wecken we nu ook veel / inmaken.
Dat geeft wel extra werk, maar de oogst schijnt zo nog extra lekker te gaan smaken.
pi_101538585
Op wat rotte tomaten na beginnen er ook te kleuren nu *O*
Sperziebonen is nog steeds een drama.
Snijbonen daarentegen genoeg! Aardbeien gaan volgend jaar in veilingkisten op palen.
Beetje dit idee..



Makkelijk te plukken en af te dekken.
Veel wortelen ook en courgettes, volgend jaar meer kapuchijners zetten die zijn wel erg lekker!
Boerenkool groeit ook als een tierelier ^O^
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_101961791
Ons nieuwe huis heeft op de aanbouw een flink dakterras. een rechthoekige driehoek met korte zijden van 3,5 en 9,5m.
Het terras bevind zich op het oosten.
Graag zou ik hierop behalve een droogmolen neerzetten ook een soort moes/daktuin maken, met vooral eetbare dingen.
Hoe zou ik dit handig aan kunnen pakken? Ik heb GEEN groene vingers. Welke planten zouden daarvoor geschikt zijn??
pi_101966226
Ik zou eerst onderzoeken of het dak veel gewicht kan hebben en hoe het dak bekleed is ter voorkoming van lekken. Als dat allemaal in orde is, dan kan u bakken maken en daarin grond storten om een moestuin te beginnen. Welkoop / Boerenbond heeft 1 meter bakken te koop, maar een beetje klussert kan dat natuurlijk zelf. Wel bezien of je dan niet duurder uit komt.
Succes ermee.
pi_101987504
Heeft iemand ervaring met Lychee-plantjes? ik heb ze 2 weken geleden gezaait,goed nat gehouden maar nog niks uit. Weet iemand ook hoe ik ze moet verzorgen, want er is op internet niet veel over te vinden
electric-go back to the zoo
pi_101990229
Lijken me ook zeer tropische planten die uit zien naar zomers jungleweer.
  donderdag 15 september 2011 @ 21:49:50 #239
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_101995117
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 23:38 schreef p_iglet het volgende:
Ons nieuwe huis heeft op de aanbouw een flink dakterras. een rechthoekige driehoek met korte zijden van 3,5 en 9,5m.
Het terras bevind zich op het oosten.
Graag zou ik hierop behalve een droogmolen neerzetten ook een soort moes/daktuin maken, met vooral eetbare dingen.
Hoe zou ik dit handig aan kunnen pakken? Ik heb GEEN groene vingers. Welke planten zouden daarvoor geschikt zijn??
Wat marcel zegt inderdaad. Je zult met houten bakken moeten werken. Het is efficiënter qua ruimte om zelf een bak op maat te maken dan de vierkante meter bakken die ze bijv bij de boerenbond hebben.
Wanneer je dat voor elkaar hebt kun je een tuin beginnen. Het is niet erg wanneer je er nog geen ervaring mee hebt. Met behulp van bijv een tuinierboek of een website kun je je inlezen in de basis van tuinieren (bijv bemesting, ziekten, plagen etc). De rest leer je dan wanneer je bezig bent met tuinieren.
Twee handige websites die ikzelf veel gebruik zijn: www.moestuintips.nl en http://www.freewebs.com/ruudendiana/
En over de planten die daarvoor geschikt zijn: Alles wat jezelf lekker vindt! Op de websites die ik noemde staat per groente/fruitsoort de informatie over wanneer je moet planten, en wanneer je moet oogsten en waar je verder op moet letten.

Nu even een vraag van mezelf: Wie heeft er wel eens last van hele kleine witte vliegjes op de boerenkool? Ik namelijk wel en weet niet precies wat het is.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_102006399
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 21:49 schreef T_Killer het volgende:

[..]


Nu even een vraag van mezelf: Wie heeft er wel eens last van hele kleine witte vliegjes op de boerenkool? Ik namelijk wel en weet niet precies wat het is.
Hoe denk je dat die heten ?
Wittevlieg !
Of koolvlieg of koolwittevlieg. Die zijn gek op jouw kooltjes !

Op kolen komen altijd Koolwitjes af, vlindertjes die er eitjes leggen en de rupsjes die eruit komen vreten je blad op.
En Wittevlieg of Koolvlieg, die legt ook eitjes, die gaan dan binnenin je blad. Kijk maar goed, er zitten dingetjes in de bladeren.
Er zijn bestrijdingsmiddelen, ook ecologisch, maar wij werden er zo flauw van dat we speciaal koolvlieg doek spannen.
Is een engels produkt, niet goedkoop, maar zeer effectief en duurzaam. Zoek maar op ANTi-INSEKTENGAAS K of Cabbage Rootfly.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hier staan onze kooltjes:
  vrijdag 16 september 2011 @ 11:50:34 #241
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_102011998
Thanks voor de info. Ik dacht zelf ook aan koolvlieg, maar dacht dat die uitsluitend aan de wortel van de koolplant kwamen.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_102049695
Nog geen moestuin hier want ik woon in een appartement maar dat weerhoudt me niet om toch wat te kweken.

Vorige week een kweekbaal Shiitake op de Streekmarkt gekocht. Groeit boven verwachting goed en ze smaken echt geweldig!

2 dagen geleden:


En nu :D



Als er iemand nog een volkstuin/ moestuintje weet in omg Utrecht dan hoor ik dat graag!
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
  zondag 2 oktober 2011 @ 18:13:27 #243
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_102618527
Slakken! Overal slakken ;(
pi_103065030
:W winterwortelen net op tijd geoogst (vorst!) die liggen nu in een met stof bekleedde plastic bak met gaatjes te wachten tot ze droog genoeg zijn om de kelder in te mogen.

Ben benieuwd of ik ze goed hou.
Verder begint de rabarberplant al tekenen van aftakeling te vertonen, moet ik die nog een handje helpen of is dat niet nodig?

Binnenkort maar eens spitten, de moestuin begint een grasveldje te worden :+ en dan paardenmest van de buurman erop kan het mooi een winter liggen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_103066553
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 18:13 schreef Erasmo het volgende:
Slakken! Overal slakken ;(
Die kun je ook eten :Y 8-)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_103075716
Hier ook veel slakken. Die shiitake-kweekboom ziet er echt vet uit! En hij zou niet misstaan in het decor van een Alien-film :) Wat kost zoiets, als ik vragen mag?
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 16:21:15 #247
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103079043
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 09:32 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Die kun je ook eten :Y 8-)
Even opgezocht maar het is nog een heel gedoe om ze te eten zonder parasieten en giftige plantenresten :P
pi_103083736
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 07:47 schreef Ml-etje het volgende:
:W winterwortelen net op tijd geoogst (vorst!) die liggen nu in een met stof bekleedde plastic bak met gaatjes te wachten tot ze droog genoeg zijn om de kelder in te mogen.

Ben benieuwd of ik ze goed hou.
Verder begint de rabarberplant al tekenen van aftakeling te vertonen, moet ik die nog een handje helpen of is dat niet nodig?

Binnenkort maar eens spitten, de moestuin begint een grasveldje te worden :+ en dan paardenmest van de buurman erop kan het mooi een winter liggen.
Wij hebben de rabarberplant helemaal kaal geplukt tot de grond en nu verschijnt er al weer leven in, in de knop. Die kan dan mooi volgend jaar weer uitgroeien.
Bramen en frambozen kunnen eerdaags tot de grond weggesnoeid worden. De vruchten die er aan zitten, rijpen niet meer.
Dahliabollen uitgraven, voor de vorst echt in zet.
Kruiden snoeien en drogen voor de winter, eventuele winterharde laten staan en de rest de groene bak in.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:57:51 #249
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_103087367
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 18:32 schreef marcel.nl het volgende:

Bramen en frambozen kunnen eerdaags tot de grond weggesnoeid worden. De vruchten die er aan zitten, rijpen niet meer.

Snoei je bij de frambozen ook de takken weg die dit jaar nog geen vruchten hebben geleverd?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_103090684
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 19:57 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Snoei je bij de frambozen ook de takken weg die dit jaar nog geen vruchten hebben geleverd?
Nee alleen de takken die vrucht droegen. De nieuwe scheuten van de laatste maanden, zonder vrucht, kan je opbinden. Mijn buurman zei wel eens dat je die het best 2 derde kan insnoeien, maar dat vind ik denk ik zonder, want aan die tweederde groeit volgend jaar toch ook vrucht ?
pi_103093768
Ah morgen maar eens met de snoeischaar de tuin in.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:59:43 #252
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103094471
Zit er over te denken om voor volgend jaar een Plantduino-achtige constructie te maken omdat ik er af en toe een paar dagen niet ben, dan zie je sommige planten totaal verpieteren.

pi_103099794
Met spijkers als vochtvoelers? Schijnt niet handig/duurzaam te zijn, roest beïnvloedt de meting. Op gezette tijden beregenen is misschien net zo handig.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:31:33 #254
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103099915
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 23:29 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Met spijkers als vochtvoelers? Schijnt niet handig/duurzaam te zijn, roest beïnvloedt de meting. Op gezette tijden beregenen is misschien net zo handig.
Daar regel ik wel een alternatieve oplossing voor. Het lijkt me juist leuk om een weersafhankelijke oplossing te maken.
pi_103111605
Dat is zeker handig. Ik ben benieuwd, mooi project.
  zondag 16 oktober 2011 @ 12:03:02 #256
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_103142897
Zijn er nog mensen die zomerworteltjes hebben staan? Halen jullie die met deze nachtvorst uit de grond of kunnen ze lichte vorst hebben? Ik heb namelijk nog een paar rijtjes staan en die zijn nog een beetje aan de kleine kant om ze te oogsten.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  zondag 16 oktober 2011 @ 16:51:20 #257
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_103151288
Ik heb ook even een vraagje:

Een paar weken geleden heb ik nog een laatste keer spinaziezaadjes in een balkonbak gezet, er zijn nu al jonge dunne blaadjes uitgekomen en de grotere blaadjes zijn er ook al, maar ik denk dat ze niet groot genoeg meer worden, gezien het weer wat er aan komt.
Weet iemand of het mogelijk om de bak binnen te zetten, zodat de spinazie doorgroeit voor het raam??
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_103154762
Heeft de spinazie na de zomer niet teveel nitriet of nitraat waardoor het ongezond is te eten ?
pi_103177934
Ik denk dat de zomerwortelen de kou niet gaan overleven.

Spinazie, ik heb ook nog wat staan. Hangt van de soort af of ze nog wat gaan doen. Ik wacht het rustig af.

Van het weekend alle bieten geoogst en gekookt. Bij elkaar 1,6 kg. Ook de tomaten allemaal geoogst, ondanks de kleur. Rijpen moeten ze maar doen op fruitschaal. In de kas wordt het nu zeker te koud.
De knoflook is de grond in. Dit jaar 10 verschillende soorten. Kortom best lekker bezig geweest. :D
  zondag 23 oktober 2011 @ 16:47:35 #260
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_103458459
Zo mn minimoestuin 'omgespit' behalve de peterselie die t nog best goed doet en de bak vol gestopt met van allerhande bolletjes van vroege voorjaar bloeiers! :) die zijn weer uitgebloeid voor de eerste groente de grond in kunnen :)
Voor op t balkon ook wat bollen in mn balkonbakken geplant, ben benieuwd of dat goed komt, erg veel isolatie zit er natuurlijk niet omheen.
Zin in t voorjaar! :D
pi_103462293
Ik had het met m'n moeder over knoflook planten, en zij zei dat je gewoon teentje kunt planten. Had ik nooit aan gedacht. Als ik het niet vergeet stop ik wat in de grond, voor het geld hoef ik 't niet te laten en afgezien van de boerenkool is de tuin toch leeg...
  zondag 23 oktober 2011 @ 18:46:22 #262
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103463193
Hier is het meeste ook weg. Moet nog wel even wat stro ofzo rond de vijgenboom leggen.
pi_103463555
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 16:47 schreef Zo-is-dat het volgende:
Zo mn minimoestuin 'omgespit' behalve de peterselie die t nog best goed doet en de bak vol gestopt met van allerhande bolletjes van vroege voorjaar bloeiers! :) die zijn weer uitgebloeid voor de eerste groente de grond in kunnen :) Voor op t balkon ook wat bollen in mn balkonbakken geplant, ben benieuwd of dat goed komt, erg veel isolatie zit er natuurlijk niet omheen.
Zin in t voorjaar! :D
Dat is een goed idee!

Heb zelf wat lavendelsoorten en buxussen over wil de moestuin zo eens opdelen in vakken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_103468396
quote:
5s.gif Op zondag 16 oktober 2011 16:51 schreef NouMooiNiet het volgende:
Ik heb ook even een vraagje:

Een paar weken geleden heb ik nog een laatste keer spinaziezaadjes in een balkonbak gezet, er zijn nu al jonge dunne blaadjes uitgekomen en de grotere blaadjes zijn er ook al, maar ik denk dat ze niet groot genoeg meer worden, gezien het weer wat er aan komt.
Weet iemand of het mogelijk om de bak binnen te zetten, zodat de spinazie doorgroeit voor het raam??
Spinazie kan goed tegen vorst, waarom laat je het niet lekker buiten staan? Heb je in het hele vroege voorjaar spinazie. Je kan er ook een koude bak omheen zetten (dus een minikasje erover), dan heb je in de winter spinazie.

Naar binnen zetten kan ook wel, maar dan kan je de spinazie wel beter op Belgische wijze telen, dus als individuele grote planten waarvan je bladeren oogst. Grote redelijk donkergroene bladeren, niet alle blad van 1 plant in 1 keer oogsten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_103469024
Hier enkel nog wat boerenkool, prei en nog wat overgebleven andijvie en snijbiet staan.
Bramen en roze frambozen verleden week tot de grond toe weggesnoeid (uiteraard de scheuten die vrucht hadden gedragen, nieuwe scheuten niet)
pi_103473141
Hier heb ik de witlofpennen gerooid. Deze liggen te drogen volgende week een keertje het loof er af snijden en kunnen ze opgeslagen worden zodat ik ze de hele winter kan opzetten. Je moet toch ook in de winter nog een beetje kunnen tuinieren hè.
Ook de eerste witlof al opgezet dit weekeinde, deze hadden een weekje in de koelkast gelegen om ze beter te laten uitschieten, moeders was er alleen minder blij mee }:|
Verder nog veel paprika's geoogst, loopt ook snel op het einde wel enorm veel paprika's geoogst dit jaar. :9 :9
  zondag 23 oktober 2011 @ 23:50:39 #267
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103481873
Ik bewaar nu trouwens telkens als ik fruit bij de Lidl haal het doorzichtige bakje waar het in zit, die zijn ideaal van formaat om volgend jaar boven de zaailingen te zetten :P
pi_103486440
Zoek zo'n ouderwetse kas, zo'n houten bak met een raam erop..verkopen ze die nog ergens?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 24 oktober 2011 @ 08:06:36 #269
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_103486505
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2011 20:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Spinazie kan goed tegen vorst, waarom laat je het niet lekker buiten staan? Heb je in het hele vroege voorjaar spinazie. Je kan er ook een koude bak omheen zetten (dus een minikasje erover), dan heb je in de winter spinazie.

Naar binnen zetten kan ook wel, maar dan kan je de spinazie wel beter op Belgische wijze telen, dus als individuele grote planten waarvan je bladeren oogst. Grote redelijk donkergroene bladeren, niet alle blad van 1 plant in 1 keer oogsten.
Thanks, ik heb de bak nog buiten staan. Was er nou wel of niet iets met nitriet/nitraat bij late spinazie, weet jij dat ook?
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_103486518
De Wiltfang heeft wel iets: http://www.dewiltfang.nl/(...)hout%2C%20groot.html

Ik heb nog boerenkool, prei, schorseneren, pastinaak, aardpeer, snijbiet, andijvie, paksoi, chinese kool en veldsla staan.

De schorseneren gaan er komend weekend uit. De pastinaak en de aardpeer blijven staan tot na de winter. De rest oogst ik gedurende de winter.
pi_103486563
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 08:06 schreef NouMooiNiet het volgende:

[..]

Thanks, ik heb de bak nog buiten staan. Was er nou wel of niet iets met nitriet/nitraat bij late spinazie, weet jij dat ook?
in de winter bevat de spinazie meer nitraat. Maar als ik de bron lees moet dat gelden voor alle bladgroenten. Daar geldt tenslotte ook voor dat ze minder zonlicht krijgen...

bron: http://old.fooddata.nl/Fo(...)K_0030&Stap=4&type=W
pi_103486704
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 08:08 schreef Oceanonix het volgende:
De Wiltfang heeft wel iets: http://www.dewiltfang.nl/(...)hout%2C%20groot.html

Ik heb nog boerenkool, prei, schorseneren, pastinaak, aardpeer, snijbiet, andijvie, paksoi, chinese kool en veldsla staan.

De schorseneren gaan er komend weekend uit. De pastinaak en de aardpeer blijven staan tot na de winter. De rest oogst ik gedurende de winter.
Oeh geloof dat zelf maken loont in deze..
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_103486779
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 08:08 schreef Oceanonix het volgende:
De Wiltfang heeft wel iets: http://www.dewiltfang.nl/(...)hout%2C%20groot.html

Ik heb nog boerenkool, prei, schorseneren, pastinaak, aardpeer, snijbiet, andijvie, paksoi, chinese kool en veldsla staan.

De schorseneren gaan er komend weekend uit. De pastinaak en de aardpeer blijven staan tot na de winter. De rest oogst ik gedurende de winter.
Wat een afschuwelijk duur ding.
795euro ?
Daar heb je een grote hobbykas voor.
Ik heb niet zo handig, maar voor dat geld kan je er heel wat zelf timmeren. :7
pi_103486789
Ik zei toch niet dat het goedkoop was?? :P
pi_103486798
Deze kost circa een tiende van de door jou gepresenteerde

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=621
pi_103486887
Ik heb gezocht op koude bak en die zijn een stuk groter als een kweekkas.

Maar als je op zoek bent naar kweekkasjes kan je beter wachten tot het voorjaar, dan heeft Welkoop/ Boerenbond altijd een aanbieding.

Een kweekbak zou ik zelf bouwen. Het liefst van steen zodat het lekker lang mee gaat.
  maandag 24 oktober 2011 @ 11:33:13 #277
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103490502
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 07:54 schreef Ml-etje het volgende:
Zoek zo'n ouderwetse kas, zo'n houten bak met een raam erop..verkopen ze die nog ergens?
Die zijn prima zelf te maken :)
pi_103505657
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 08:49 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb gezocht op koude bak en die zijn een stuk groter als een kweekkas.

Maar als je op zoek bent naar kweekkasjes kan je beter wachten tot het voorjaar, dan heeft Welkoop/ Boerenbond altijd een aanbieding.

Een kweekbak zou ik zelf bouwen. Het liefst van steen zodat het lekker lang mee gaat.
Die plastic kweekkas van de Welkoop van pak 'm beet 1 bij 1/2 meter en een 1/2 meter hoog is een onding.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_103507978
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:33 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Die zijn prima zelf te maken :)
Dat ga ik maar doen ja.

Wel even zien of ik in de tussentijd nog wat van MP kan halen.

quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 18:01 schreef sigme het volgende:

[..]

Die plastic kweekkas van de Welkoop van pak 'm beet 1 bij 1/2 meter en een 1/2 meter hoog is een onding.
Juist, die staat er nu.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_103511197
Met een paar stenen erop tegen het wegwaaien gaat het prima. ;)
  woensdag 26 oktober 2011 @ 11:41:09 #281
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103575380
Hoe erg is het als je de aardbeien niet met vruchtwisseling mee laat doen?
pi_103581783
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:41 schreef Erasmo het volgende:
Hoe erg is het als je de aardbeien niet met vruchtwisseling mee laat doen?
??
  woensdag 26 oktober 2011 @ 16:09:59 #283
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103585818
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:28 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

??
Dat ik de planten meerdere jaren op dezelfde plaats laat staan, geen zin om ze telkens te verplaatsen :P
pi_103586404
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:09 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Dat ik de planten meerdere jaren op dezelfde plaats laat staan, geen zin om ze telkens te verplaatsen :P
Het schijnt dat je aardbeien na 3 jaar moet verplaatsen.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 16:28:44 #285
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_103586686
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 16:23 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Het schijnt dat je aardbeien na 3 jaar moet verplaatsen.
Ik zou na een jaar of 2-3 de planten wegdoen, en met nieuwe plantjes/uitlopers verder gaan. Na een jaar of 2-3 maakt de plant te veel blad en te kleine vruchten, dus is het beter om met nieuwe plantjes verder te gaan.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_103677266
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:41 schreef Erasmo het volgende:
Hoe erg is het als je de aardbeien niet met vruchtwisseling mee laat doen?
Je kan twee bedden aardbeien nemen, zeg A en B, waarbij je na een jaar bed A ruimt en op bed C nieuwe zet. Op bed B blijven het 2e jaar de aardbeien dus staan (en het jaar daarna heeft bed C voor het 2e jaar aardbeien en bed D nieuwe.)
Zo doen ze toch meer in de vruchtwisseling maar laat je de planten wel 2 jaar oud worden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 21:55:58 #287
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_103687877
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 08:13 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

in de winter bevat de spinazie meer nitraat. Maar als ik de bron lees moet dat gelden voor alle bladgroenten. Daar geldt tenslotte ook voor dat ze minder zonlicht krijgen...

bron: http://old.fooddata.nl/Fo(...)K_0030&Stap=4&type=W
Ik laat de bak wel op mijn balkon staan, dan zie ik wel of ik het nog op eet.
Maar het staat wel raar in het artikel.
Wanneer het dus een te hoge waarde bevat, verhogen ze gewoon de toegestane waarde? :?

Ik kijk op vrijdag avond altijd op BBC2 dat Gardeners World en daar kwam het planten van bollen ook voorbij. Dus kwam ik op het idee om morgen mijn balkonbakken eens te vullen met bollen.
Verder doe ik er anders toch niks meer mee in de winter.
En nu lees ik hier dat ik niet de enige ben met bloembollen in de "moestuin". Leuk!
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_103715362
Net knoflook geplant. Is ook niet veel anders dan bloembollen :) Gewoon een rommelprojectje omdat die grond er toch ligt, ik zie wel wat er van komt. Teentjes van twee bolletjes knoflook, een gedroogde witte en een verse rode.


En m'n pa had slakken geoogst. Ze hebben een "humane" verhuizing ondergaan.
  maandag 7 november 2011 @ 00:10:00 #289
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_104060856
Op wat prei, boerenkool en spruitjes na heb ik laatst de tuin winterklaar gemaakt.




SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_104064347
Wat netjes :o
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 7 november 2011 @ 20:10:15 #291
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_104089817
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 07:41 schreef Ml-etje het volgende:
Wat netjes :o
Thanks. Het ziet er idd een heel stuk netter uit als er net geploegd is en al het onkruid weg is.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  dinsdag 6 december 2011 @ 17:00:05 #292
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_105258263
Vorige week de laatste paprika's eraf gehaald. Hebben het toch lang volgehouden.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  woensdag 21 december 2011 @ 23:49:19 #293
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_105896555
Ik heb eindelijk een oplossing gevonden om makkelijk te kunnen composteren: http://www.instructables.(...)worms-right-in-your/
pi_106138805
Zijn er ook mensen hier die een moestuintje in de woonkamer/vensterbank hebben? Ik ga binnenkort eens wat zaaien in bakjes voor op de vensterbank, omdat er niet veel ruimte is op mijn studentenkamertje op de 5e verdieping :P
pi_106146206
Ja maar dan heet het voorzaaien. ;)
Ik heb wel de gebruikelijke kruiden in de keuken hangen.
  donderdag 29 december 2011 @ 09:04:05 #296
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_106155948
Ik heb ook wat kruiden op de vensterbank, die doen het minder goed dan ik gehoopt had..
Munt, basilicum, tijm, peterselie, selderie.
In de lente zet ik ze in een grote bak op mijn balkon (als ze dan nog leven :P )..
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_106156013
Basilicum gaat de lente niet halen. Peterselie is tweejarig, dus met wat mazzel die wel, maar dan wil het volgend jaar dus bloeien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 29 december 2011 @ 09:22:06 #298
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_106156157
Die basilicum is inderdaad ten dode opgeschreven. Vaak als ik een keer de blaadjes eraf heb geplukt, groeit het niet echt meer aan.
De rest doet het redelijk.
Alleen de munt daar blijven de blaadjes zo klein van, maar misschien ligt dat aan de grootte van het potje dat ze niet meer ruimte hebben om te groeien?
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_106156436
Basilicum kan je beter een steeltje afknippen, een aantal centimeter boven de grond. In het groeiseizoen groeit er dan wel weer een nieuw steeltje met blaadjes. Maar basilicum is eenjarig, dus de winter over halen ze nooit.

Er zijn heel veel verschillende muntsoorten, dus misschien heeft die van jou wel gewoon kleine blaadjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 29 december 2011 @ 09:54:03 #300
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_106156640
Mits je het binnen kweekt kun je ook 's winters verse basilicum hebben, ik zaai altijd om de twee weken een nieuwe generatie zodat je een continue aanbod hebt.
pi_106157331
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 09:54 schreef Erasmo het volgende:
Mits je het binnen kweekt kun je ook 's winters verse basilicum hebben, ik zaai altijd om de twee weken een nieuwe generatie zodat je een continue aanbod hebt.
Dan mag je wel ergens een raam goed op het zuiden hebben!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')