abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_97458335
EOBD, JOBD en OBD2
------ Wat is EOBD
------ Kan ik mijn auto uitlezen met EOBD
------ De foutcodes
------ Tips
------ Links

Wat is EOBD
EOBD is een emissie-standaard die geldt voor in Europa verkochte auto's.
JOBD is een emissie-standaard die geldt voor in Japan verkochte auto's.
OBD2 is een emissie-standaard die geldt voor in Amerika verkochte auto's.

Deze standaarden worden gezamenlijk door de diverse overheden ontwikkeld en zijn grotendeels gelijk. Ze bevatten naast de uitlaatgas normen een groot aantal bepalingen die voor fabrikanten gelden. Deze omschrijven wat er gecontroleerd moet worden, hoe dat gedaan moet worden en wat de toegestane afwijkingen zijn voordat er een foutcode wordt gegenereerd.
Daarnaast zijn er specificaties hoe de diagnose-stekker eruit moet zien en hoe er met een algemene scanner dient te worden gecommuniceerd. Met dit laatste worden wij in de garage geconfronteerd.
Het communicatie-deel specificeert alleen hoe er met zogenaamde “uitlaatgas relevante” modules moet worden gecommuniceerd. Uitlaatgas relevante modules zijn op dit moment alleen de motor- en versnellingsbak-modules. Al het andere valt buiten de standaard en is niet vereist.
Derhalve kunnen bijvoorbeeld Abs-systemen of Airbags of Airco's NIET met een algemene scanner worden uitgelezen. In de 1e plaats omdat deze modules de algemene communicatie niet ondersteunen en in de 2e plaats omdat ze veelal aangesloten zijn op een andere pen van de diagnose-stekker dan diegene die vereist is voor communicatie met de motor.

De communicatie tussen auto en scanner is vastgelegd in Iso 15031 en Sae J1979. Deze standaarden zijn voor 99,9% gelijk aan elkaar. Voor auto's gebouwd tot en met 2007 zijn er 5 verschillende communicatie protocollen mogelijk. Vanaf 1 januari 2008 is er 1 communicatie protocol voorgeschreven – namelijk Can (Iso 15765).
De protocollen zijn:
ISO 9141-2
KWP2000
PWM
VPW
CAN

De genoemde documenten schrijven ook de zogenaamde “modes” voor. Dit zijn:
$01 – Live data
$02 – Freeze Frame
$03 – Lees Foutcodes
$04 – Clear Data en wis foutcodes
$05 - Testresultaten O2-sensors (Niet voor Can-protocol)
$06 – Testresultaten niet continue gecontroleerde systemen
$07 – Lees zogenaamde “Pending” foutcodes
$08 – Activeren van onderdelen
$09 - Voertuig- en software- identificatie
$0A – Lees zogenaamde “Permanente” foutcodes (Allen voor Can-protocol)

De laatste mode is nieuw in 2007 en is alleen voor auto's met Can-protocol. Het can-protocol is dan weer verplicht vanaf 2008, dus alle nieuwe auto's kunnen deze mode hebben.
Permanente foutcodes zijn foutcodes die NIET gewist kunnen worden met een scanner. Deze foutcodes worden alleen en uitsluitend door de ecu zelf verwijderd nadat de storing is gerepareerd. Uiteraard brandt het Mil-lampje zolang er Permanente foutcodes zijn.

Kan ik mijn auto uitlezen met EOBD
De Europese Unie heeft er voor gekozen om de invoering van EOBD geleidelijk te laten verlopen.
De eerste benzine-motoren moesten op 1 januari 2000 aan de standaard voldoen.
De laatste diesel-motoren pas op 1 januari 2007.
De meeste benzinemotoren zullen vanaf 1 januari 2001 uit te lezen zijn, de meeste diesels vanaf 1 januari 2004. Er zijn echter een aantal uitzonderingen, zoals bestelwagens die pas later aan de standaard hoeven te voldoen.
Een groot aantal Europese fabrikanten heeft gewacht tot het laatste moment met het voldoen aan de EOBD-standaard, dus zijn er niet veel benzine-auto's van voor 2000 die met EOBD uitgelezen kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de diesels, voor 2003 zijn er maar weinig die uitgelezen kunnen worden. De aanwezigheid van de voorgeschreven 16-polige diagnose-stekker garandeert niet dat de communicatie ook ondersteund wordt.
Alles wat er verder aan documentatie te vinden is die 1996 als startdatum noemt slaat op de Amerikaanse OBD2 standaard. Helaas geldt die alleen voor in Amerika en Canada verkochte auto's en niet voor Europa.

Hieronder staat de tekst uit de betrokken EU documenten.
N.B. Het artikel over LPG en Aardgas geldt voor voertuigen die af-fabriek op die brandstof rijden of kunnen rijden (Bi-Fuel types) en niet voor achteraf ingebouwde gas-installaties.
N.B.2: Categorie M1 zijn personenauto's. Categorie N1 zijn bestelauto's onder de 3500kg.
N1 klasse I = leeg gewicht < 1205kg, klasse II = leeg gewicht 1205 – 1660kg, klasse III = leeg gewicht > 1660kg

8.1.1 Benzinemotoren
Met ingang van 1 januari 2000 voor nieuwe typen en 1 januari 2001 voor alle typen moeten voertuigen van categorie M1 - met uitzondering van voertuigen met een maximum massa van meer dan 2500 kg - en voertuigen van categorie N1, klasse I, zijn voorzien van een diagnostisch boordsysteem ('on-board diagnostics' - OBD-systeem) voor emissie beperking, overeenkomstig bijlage XI.
Met ingang van 1 januari 2001 voor nieuwe typen en 1 januari 2002 voor alle typen moeten voertuigen van categorie N1, klassen II en III, en voertuigen van categorie M1 met een maximum massa van meer dan 2500 kg zijn voorzien van een OBD-systeem voor emissie beperking, overeenkomstig bijlage XI.

8.1.2 Voertuigen op LPG en aardgas
Met ingang van 1 januari 2003 voor nieuwe typen en 1 januari 2006 voor alle typen moeten voertuigen van categorie M1 - met uitzondering van voertuigen met een maximum massa van meer dan 2500 kg - en voertuigen van categorie N1, klasse I, die permanent of tijdelijk op LPG of aardgas lopen, zijn voorzien van een OBD-systeem voor emissie beperking, overeenkomstig bijlage XI.
Met ingang van 1 januari 2006 voor nieuwe typen en 1 januari 2007 voor alle typen moeten voertuigen van categorie N1, klassen II en III, en voertuigen van categorie M1 met een maximum massa van meer dan 2500 kg, die permanent of tijdelijk op LPG of aardgas lopen, zijn voorzien van een OBD-systeem voor emissie beperking, overeenkomstig bijlage XI.".

8.2. Voertuigen met een motor met compressie ontsteking
Voertuigen van categorie M1, met uitzondering van voertuigen die bestemd zijn voor het vervoer van meer dan zes personen, bestuurder inbegrepen, en voertuigen met een maximum massa van meer dan 2500 kg,
moeten vanaf 1 januari 2003 voor nieuwe typen en vanaf 1 januari 2004 voor alle typen van een OBD-systeem voor emissie beperking zijn voorzien overeenkomstig bijlage XI.

8.3. Voertuigen met een motor met compressie ontsteking die niet onder punt 8.2 vallen
Met ingang van 1 januari 2005 voor nieuwe typen en 1 januari 2006 voor alle typen moeten voertuigen van categorie M1 die niet onder punt 8.2 vallen - met uitzondering van voertuigen van categorie M1 met een motor met compressie ontsteking en met een maximum massa van meer dan 2500 kg - en voertuigen van categorie N1, klasse I, met een motor met compressie ontsteking van een OBD-systeem voor emissie beperking zijn voorzien overeenkomstig bijlage XI.
Met ingang van 1 januari 2006 voor nieuwe typen en 1 januari 2007 voor alle typen moeten voertuigen van categorie N1, klassen II en III, met een motor met compressie ontsteking en voertuigen van categorie M1 met een motor met compressie ontsteking en met een maximum massa van meer dan 2500 kg van een OBD-systeem voor emissie beperking zijn voorzien overeenkomstig bijlage XI.

De foutcodes
Sinds de invoering van EOBD in 2000 is het aantal voorgeschreven foutcodes sterk gegroeid
Waren er in 2000 nog ongeveer 600, nu zijn dat er ruim 3900. De eerste specificatie van Iso 15031 voor foutcodes was gelijk aan Sae J2012 uit 1996.
De uitbreiding van het aantal codes komt door nieuwe technieken, b.v. Nox-sensor bij Volkswagen, Diesel Roetfilters en wat daarbij hoort, uitbreiding van de mogelijkheden zoals codes voor 7 versnellingen nu tegen 5 in 2000. Ook zijn er een behoorlijk aantal codes voor Netwerk-fouten (Can en Van bussen) die in 2000 nog niet bestonden.
De voorgeschreven foutcodes beginnen met P0, P2, P34, U0 of U3. Foutcodes die beginnen met P1, U1 of U2 zijn fabrikant specifiek en kunnen per merk (en zelfs model) verschillen.
Een ander belangrijk verschil tussen 2000 en nu is de cijfers/letters waar de codes uit bestaan. In 2000 waren het alleen de cijfers 0 tot 9, tegenwoordig worden ook de letters A, B, C, D, E, en F gebruikt. Dat levert bijvoorbeeld de volgende geldige codes op: P000C, P0AFF, U300A.

De lijst is veel te groot om hier op te nemen, maar er zijn websites die alle (of bijna alle) foutcodes uit de 2007 uitgave van de specificatie kennen. Ook kunnen hier een groot aantal fabrikant specifieke codes gevonden worden.
De sites zijn:
http://www.dtcsearch.com
http://www.aboutautomobile.com/DTC
http://www.eobd2.eu/DTCL.asp

Tips
Met ingang van maart 2007 zijn er voor diesel-motoren een paar beschrijvingen van live-data veranderd. In het bijzonder is de specificatie van de zogenaamde Readiness Tests veranderd.
Met ingang van 1 januari 2008 is er voor de communicatie nog slechts 1 protocol toegestaan – namelijk het Can-protocol (Iso 15765). Indien er nu een EOBD-lezer wordt aangeschaft dient deze dit Can-protocol te ondersteunen, anders is het apparaat binnen 2 jaar verouderd en niet meer te gebruiken.
Met bovenstaande in gedachte is het verstandig om bij aankoop van een tester eerst te informeren of deze de 2007 standaard van Iso 15031 en Iso 15765 volledig ondersteund, anders zit je met een apparaat dat ofwel verouderd is, dan wel (deels) niet te gebruiken.
Ik noem hier met opzet de Iso standaard en niet de Sae standaard omdat EOBD voor Can twee snelheden toestaat (Iso standaard), terwijl er bij OBD2 slechts 1 snelheid is (Sae standaard).
De snelheden voor EOBD zijn 250.000 baud en 500.000 baud, voor OBD2 is slechts 500.000 baud toegestaan. De aan te kopen tester moet ze wel beide ondersteunen, omdat anders een aantal auto's hier niet zal communiceren.
Erg belangrijk gaat ook de nieuwe mode $0A worden. Op dit moment zijn er nog niet veel programma's en/of scanners die deze nieuwe mode hebben.
Alhoewel VCDS (of Vag-com zoals het vroeger werd genoemd) niet alle communicatie-protocollen ondersteund (geen VPW en PWM) is dat vanaf 2008 niet zo'n probleem omdat dan alleen nog maar het Can-protocol gebruikt mag worden en VCDS ondersteund dat wel. Als je toch wel eens wat doet met Volkswagen, Audi, Seat of Skoda is dit een goede keus, daar ook EOBD/OBD2 wordt ondersteund.

Links naar scanners die de 2007 specificatie van Iso 15031 ondersteunen:
Silver scantool (Dearborn group)
http://www.scan-tool.de/index.html
VCDS (of Vag-COM) (Geen SAE J1850-VPW, SAE J1850-PWM, geen mode $08)
http:www.ross-tech.com

Links
Hieronder worden een aantal links genoemd die informatie kunnen verschaffen over EOBD en de standaarden. Helaas lopen de meeste web-sites nogal achter de feiten aan en kun je er op zijn best informatie over de 2002 specificatie van OBD2 en EOBD vinden.

De 2007 uitvoering van de betreffende specificaties kan besteld worden bij de volgende 2 organisaties:
http://www.iso.org/iso/home.htm
http://www.sae.org/servlets/index
De verschillen in SAE J1979 tussen 2002 en 2007:
http://engineers.ihs.com/document/abstr … AAAAAAAAAA

Wikipedia heeft wel informatie maar alleen in het Engels en loopt behoorlijk achter.
http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II#OBD-II

Documenten van de Europese Unie kunnen hier gevonden worden. Helaas worden de documenten niet aangepast en volledig opgenomen, maar alleen de wijzigingen. Dit maakt het lezen erg lastig omdat steeds gezocht moet worden in nieuwere documenten of iets niet nogmaals gewijzigd is.
Van belang zijn de volgende documenten:
70/220/EC Dit is het originele document (uit 1970) met betrekking tot uitlaatgas normen.
98/69/EC
1999/102/EC
2001/01/EC
2001/09/EC
http://eur-lex.europa.eu/RECH_menu.do

Omschrijving van de codes :

Storing in Circuit:
Dit wil zeggen dat de ECU een probleem herkent maar nog niet kan bepalen wat het probleem is.

Bereik/functie probleem

Deze foutcode wordt gegeven als het singaal niet aan een logische verwachting of berekende waarde van de ECU voldoet. Het singaal zit wel tussen het minium en maxium van de waarde

Te laag ingangssingaal
Als deze code wordt gegeven dan wil dit zegen dat de singaal waarde onder de minium waarde is geweest ( in de meeste gevallen lager dan 0.5V)

Te hoog ingangssingaal

Als deze code wordt gegeven dan wil dit zegen dat de singaal waarde boven de maxium waarde is geweest ( in de meeste gevallen hoger dan 4.5V)

Af en toe

Als deze code wordt gegeven dan heeft de ecu gezien dat het singaal of onder de minium waarde of boven de maxium waarde is geweest, maar een enkele keer

Bron: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=115210

[ Bericht 1% gewijzigd door Anne op 29-09-2014 12:49:35 ]
pi_97458586
Meteen aan de OP toegevoegd bij het Handige PTA topics stukje in: Het eenvoudige auto-onderhoudsvragen topic
pi_97458729
quote:
14s.gif Op zondag 29 mei 2011 15:53 schreef Anne het volgende:
Meteen aan de OP toegevoegd bij het Handige PTA topics stukje in: Het eenvoudige auto-onderhoudsvragen topic
^O^
pi_97459026
De lijst is veel te groot om hier op te nemen, maar er zijn websites die alle (of bijna alle) foutcodes uit de 2007 uitgave van de specificatie kennen. Ook kunnen hier een groot aantal fabrikant specifieke codes gevonden worden.
De sites zijn:

http://www.dtcsearch.com
http://www.aboutautomobile.com/DTC
http://www.eobd2.eu/DTCL.asp


Generieke foutcodes

P0010-P0099 – Fuel and Air Metering and Auxiliary Emission Controls


P0010 "A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 1)
P0011 "A" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 1)
P0012 "A" Camshaft Position - Timing Over-Retarded (Bank 1)
P0013 "B" Camshaft Position - Actuator Circuit (Bank 1)
P0014 "B" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 1) - See Trouble Code P0011
P0015 "B" Camshaft Position -Timing Over-Retarded (Bank 1) - See Trouble Code P0012
P0020 "A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 2)
P0021 "A" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 2)
P0022 "A" Camshaft Position - Timing Over-Retarded (Bank 2)
P0023 "B" Camshaft Position - Actuator Circuit (Bank 2) - See Trouble Code P0020
P0024 "B" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 2) - See trouble Code P0021
P0025 "B" Camshaft Position - Timing Over-Retarded (Bank 2) - See Trouble Code P0022
P0030 HO2S Heater Control Circuit (Bank 1 Sensor 1)
P0031 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 1 Sensor 1)
P0032 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 1 Sensor 1)
P0033 Turbo Charger Bypass Valve Control Circuit
P0034 Turbo Charger Bypass Valve Control Circuit Low
P0035 Turbo Charger Bypass Valve Control Circuit High
P0036 HO2S Heater Control Circuit (Bank 1 Sensor 2)
P0037 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 1 Sensor 2)
P0038 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 1 Sensor 2)
P0040 Upstream Oxygen Sensors Swapped From Bank To Bank
P0041 Downstream Oxygen Sensors Swapped From Bank To Bank
P0042 HO2S Heater Control Circuit (Bank 1 Sensor 3)
P0043 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 1 Sensor 3)
P0044 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 1 Sensor 3)
P0050 HO2S Heater Control Circuit (Bank 2 Sensor 1)
P0051 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 2 Sensor 1)
P0052 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 2 Sensor 1)
P0053 HO2S Heater Resistance (Bank 1, Sensor 1)
P0054 HO2S Heater Resistance (Bank 1, Sensor 2)
P0055 HO2S Heater Resistance (Bank 1, Sensor 3)
P0056 HO2S Heater Control Circuit (Bank 2 Sensor 2)
P0057 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 2 Sensor 2)
P0058 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 2 Sensor 2)
P0059 HO2S Heater Resistance (Bank 2, Sensor 1)
P0060 HO2S Heater Resistance (Bank 2, Sensor 2)
P0061 HO2S Heater Resistance (Bank 2, Sensor 3)
P0062 HO2S Heater Control Circuit (Bank 2 Sensor 3)
P0063 HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 2 Sensor 3)
P0064 HO2S Heater Control Circuit High (Bank 2 Sensor 3)
P0065 Air Assisted Injector Control Range/Performance
P0066 Air Assisted Injector Control Circuit or Circuit Low
P0067 Air Assisted Injector Control Circuit High
P0070 Ambient Air Temperature Sensor Circuit
P0071 Ambient Air Temperature Sensor Range/Performance
P0072 Ambient Air Temperature Sensor Circuit Low Input
P0073 Ambient Air Temperature Sensor Circuit High Input
P0074 Ambient Air Temperature Sensor Circuit Intermittent
P0075 Intake Valve Control Solenoid Circuit (Bank 1)
P0076 Intake Valve Control Solenoid Circuit Low (Bank 1)
P0077 Intake Valve Control Solenoid Circuit High (Bank 1)
P0078 Exhaust Valve Control Solenoid Circuit (Bank 1)
P0079 Exhaust Valve Control Solenoid Circuit Low (Bank 1)
P0080 Exhaust Valve Control Solenoid Circuit High (Bank 1)
P0081 Intake valve Control Solenoid Circuit (Bank 2)
P0082 Intake Valve Control Solenoid Circuit Low (Bank 2)
P0083 Intake Valve Control Solenoid Circuit High (Bank 2)
P0084 Exhaust Valve Control Solenoid Circuit (Bank 2)
P0085 Exhaust Valve Control Solenoid Circuit Low (Bank 2)
P0086 Exhaust Valve Control Solenoid Circuit High (Bank 2)

DTC Codes - P0100-P0199 – Fuel and Air Metering

P0100 Mass or Volume Air Flow Circuit Malfunction
P0101 Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem
P0102 Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input
P0103 Mass or Volume Air Flow Circuit High Input
P0104 Mass or Volume Air Flow Circuit Intermittent
P0105 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Malfunction
P0106 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Range/Performance Problem
P0107 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Low Input
P0108 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit High Input
P0109 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Intermittent
P0109 Intake Air Temperature Circuit Malfunction
P0111 Intake Air Temperature Circuit Range/Performance Problem
P0112 Intake Air Temperature Circuit Low Input
P0113 Intake Air Temperature Circuit High Input
P0114 Intake Air Temperature Circuit Intermittent
P0115 Engine Coolant Temperature Circuit Malfunction
P0116 Engine Coolant Temperature Circuit Range/Performance Problem
P0117 Engine Coolant Temperature Circuit Low Input
P0118 Engine Coolant Temperature Circuit High Input
P0119 Engine Coolant Temperature Circuit Intermittent
P0120 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Malfunction
P0121 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Range/Performance Problem
P0122 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Low Input
P0123 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit High Input
P0124 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Intermittent
P0125 Insufficient Coolant Temperature for Closed Loop Fuel Control
P0126 Insufficient Coolant Temperature for Stable Operation
P0128 Coolant Thermostat (Coolant Temperature Below Thermostat Regulating Temperature)
P0130 02 Sensor Circuit Malfunction (Bank I Sensor 1)
P0131 02 Sensor Circuit Low Voltage (Bank I Sensor I)
P0132 02 Sensor Circuit High Voltage (Bank I Sensor 1)
P0133 02 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 1)
P0134 02 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank I Sensor 1)
P0135 02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
P0136 02 Sensor Circuit Malfunction (Bank I Sensor 2)
P0137 02 Sensor Circuit Low Voltage (Bank I Sensor 2)
P0138 02 Sensor Circuit High Voltage (Bank I Sensor 2)
P0139 02 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 2)
P0140 02 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 1 Sensor 2)
P0141 02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
P0142 02 Sensor Circuit Malfunction (Bank I Sensor 3)
P0143 02 Sensor Circuit Low Voltage (Bank I Sensor 3)
P0144 02 Sensor Circuit High Voltage (Bank I Sensor 3)
P0145 02 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 3)
P0146 02 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank I Sensor 3)
P0147 02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank I Sensor 3)
P0150 02 Sensor Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor I)
P0151 02 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 2 Sensor I)
P0152 02 Sensor Circuit High Voltage (Bank 2 Sensor 1)
P0153 02 Sensor Circuit Slow Response (Bank 2 Sensor 1)
P0154 02 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 2 Sensor 1)
P0155 02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 1)
P0156 02 Sensor Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 2)
P0157 02 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 2 Sensor 2)
P0158 02 Sensor Circuit High Voltage (Bank 2 Sensor 2)
P0159 02 Sensor Circuit Slow Response (Bank 2 Sensor 2)
P0160 02 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 2 Sensor 2)
P0161 02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 2)
P0162 02 Sensor Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 3)
P0163 02 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 2 Sensor 3)
P0164 02 Sensor Circuit High Voltage (Bank 2 Sensor 3)
P0165 02 Sensor Circuit Slow Response (Bank 2 Sensor 3)
P0166 02 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 2 Sensor 3)
P0167 02 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 2 Sensor 3)
P0170 Fuel Trim Malfunction (Bank 1)
P0171 System too Lean (Bank 1)
P0172 System too Rich (Bank 1)
P0173 Fuel Trim Malfunction (Bank 2)
P0174 System too Lean (Bank 2)
P0175 System too Rich (Bank 2)
P0176 Fuel Composition Sensor Circuit Malfunction
P0177 Fuel Composition Sensor Circuit Range/Performance
P0178 Fuel Composition Sensor Circuit Low Input
P0179 Fuel Composition Sensor Circuit High Input
P0180 Fuel Temperature Sensor A Circuit Malfunction
P0181 Fuel Temperature Sensor A Circuit Range/Performance
P0182 Fuel Temperature Sensor A Circuit Low Input
P0183 Fuel Temperature Sensor A Circuit High Input
P0184 Fuel Temperature Sensor A Circuit Intermittent
P0185 Fuel Temperature Sensor B Circuit Malfunction
P0186 Fuel Temperature Sensor B Circuit Range/Performance
P0187 Fuel Temperature Sensor B Circuit Low Input
P0188 Fuel Temperature Sensor B Circuit High Input
P0189 Fuel Temperature Sensor B Circuit Intermittent
P0190 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Malfunction
P0191 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Range/Performance
P0192 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Low Input
P0193 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit High Input
P0194 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Intermittent
P0195 Engine Oil Temperature Sensor Malfunction
P0196 Engine Oil Temperature Sensor Range/Performance
P0197 Engine Oil Temperature Sensor Low
P0198 Engine Oil Temperature Sensor High
P0199 Engine Oil Temperature Sensor Intermittent

DTC Codes - P0200-P0299 – Fuel and Air Metering (Injector Circuit)


P0200 Injector Circuit Malfunction
P0201 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 1
P0202 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 2
P0203 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 3
P0204 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 4
P0205 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 5
P0206 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 6
P0207 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 7
P0208 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 8
P0209 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 9
P0210 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 10
P0211 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 11
P0212 Injector Circuit Malfunction - Cylinder 12
P0213 Cold Start Injector 1 Malfunction
P0214 Cold Start Injector 2 Malfunction
P0215 Engine Shutoff Solenoid Malfunction
P0216 Injection Timing Control Circuit Malfunction
P0217 Engine Overtemp Condition
P0218 Transmission Over Temperature Condition
P0219 Engine Overspeed Condition
P0220 Throttle/Petal Position Sensor/Switch B Circuit Malfunction
P0221 Throttle/Petal Position Sensor/Switch B Circuit Range/Performance Problem
P0222 Throttle/Petal Position Sensor/Switch B Circuit Low Input
P0223 Throttle/Petal Position Sensor/Switch B Circuit High Input
P0224 Throttle/Petal Position Sensor/Switch B Circuit Intermittent
P0225 Throttle/Petal Position Sensor/Switch C Circuit Malfunction
P0226 Throttle/Petal Position Sensor/Switch C Circuit Range/Performance Problem
P0227 Throttle/Petal Position Sensor/Switch C Circuit Low Input
P0228 Throttle/Petal Position Sensor/Switch C Circuit High Input
P0229 Throttle/Petal Position Sensor/Switch C Circuit Intermittent
P0230 Fuel Pump Primary Circuit Malfunction
P0231 Fuel Pump Secondary Circuit Low
P0232 Fuel Pump Secondary Circuit High
P0233 Fuel Pump Secondary Circuit Intermittent
P0234 Engine Overboost Condition
P0235 Turbocharger Boost Sensor A Circuit Malfunction
P0236 Turbocharger Boost Sensor A Circuit Range/Performance
P0237 Turbocharger Boost Sensor A Circuit Low
P0238 Turbocharger Boost Sensor A Circuit High
P0239 Turbocharger Boost Sensor B Malfunction
P0240 Turbocharger Boost Sensor B Circuit Range/Performance
P0241 Turbocharger Boost Sensor B Circuit Low
P0242 Turbocharger Boost Sensor B Circuit High
P0243 Turbocharger Wastegate Solenoid A Malfunction
P0244 Turbocharger Wastegate Solenoid A Range/Performance
P0245 Turbocharger Wastegate Solenoid A Low
P0246 Turbocharger Wastegate Solenoid A High
P0247 Turbocharger Wastegate Solenoid B Malfunction
P0248 Turbocharger Wastegate Solenoid B Range/Performance
P0249 Turbocharger Wastegate Solenoid B Low
P0250 Turbocharger Wastegate Solenoid B High
P0251 Injection Pump Fuel Metering Control "A" Malfunction (Cam/Rotor/Injector)
P0252 Injection Pump Fuel Metering Control "A" Range/Performance (Cam/Rotor/Injector)
P0253 Injection Pump Fuel Metering Control "A" Low (Cam/Rotor/Injector)
P0254 Injection Pump Fuel Metering Control "A" High (Cam/Rotor/Injector)
P0255 Injection Pump Fuel Metering Control "A" Intermittent (Cam/Rotor/Injector)
P0256 Injection Pump Fuel Metering Control "B" Malfunction (Cam/Rotor/Injector)
P0257 Injection Pump Fuel Metering Control "B" Range/Performance Injector)
P0258 Injection Pump Fuel Metering Control "B" Low (Cam/R
P0259 Injection Pump Fuel Metering Control "B" High (Cam/R
P0260 Injection Pump Fuel Metering Control "B" Intermittent Injector)
P0261 Cylinder I Injector Circuit Low
P0262 Cylinder I Injector Circuit High
P0263 Cylinder I Contribution/Balance Fault
P0264 Cylinder 2 Injector Circuit Low
P0265 Cylinder 2 Injector Circuit High
P0266 Cylinder 2 Contribution/Balance Fault
P0267 Cylinder 3 Injector Circuit Low
P0268 Cylinder 3 Injector Circuit High
P0269 Cylinder 3 Contribution/Balance Fault
P0270 Cylinder 4 Injector Circuit Low
P0271 Cylinder 4 Injector Circuit High
P0272 Cylinder 4 Contribution/Balance Fault
P0273 Cylinder 5 Injector Circuit Low
P0274 Cylinder 5 Injector Circuit High
P0275 Cylinder S Contribution/Balance Fault
P0276 Cylinder 6 Injector Circuit Low
P0277 Cylinder 6 Injector Circuit High
P0278 Cylinder 6 Contribution/Balance Fault
P0279 Cylinder 7 Injector Circuit Low
P0280 Cylinder 7 Injector Circuit High
P0281 Cylinder 7 Contribution/Balance Fault
P0282 Cylinder 8 Injector Circuit Low
P0283 Cylinder 8 Injector Circuit High
P0284 Cylinder 8 Contribution/Balance Fault
P0285 Cylinder 9 Injector Circuit Low
P0286 Cylinder 9 Injector Circuit High
P0287 Cylinder 9 Contribution/Balance Fault
P0288 Cylinder 10 Injector Circuit Low
P0289 Cylinder 10 Injector Circuit High
P0290 Cylinder 10 Contribution/Balance Fault
P0291 Cylinder 11 Injector Circuit Low
P0292 Cylinder 11 Injector Circuit High
P0293 Cylinder 11 Contribution/Balance Fault
P0294 Cylinder 12 Injector Circuit Low
P0295 Cylinder 12 Injector Circuit High
P0296 Cylinder 12 Contribution/Range Fault

DTC Codes - P0300-P0399 – Ignition System or Misfire

P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0301 Cylinder 1 Misfire Detected
P0302 Cylinder 2 Misfire Detected
P0303 Cylinder 3 Misfire Detected
P0304 Cylinder 4 Misfire Detected
P0305 Cylinder 5 Misfire Detected
P0306 Cylinder 6 Misfire Detected
P0307 Cylinder 7 Misfire Detected
P0308 Cylinder 8 Misfire Detected
P0309 Cylinder 9 Misfire Detected
P0310 Cylinder 10 Misfire Detected
P0311 Cylinder 11 Misfire Detected
P0312 Cylinder 12 Misfire Detected
P0320 Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit Malfunction
P0321 Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit Range/Performance
P0322 Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit No Signal
P0323 Ignition/Distributor Engine Speed Input Circuit Intermittent
P0325 Knock Sensor 1 Circuit Malfunction (Bank I or Single Sensor)
P0326 Knock Sensor 1 Circuit Range/Performance (Bank 1 or Single Sensor)
P0327 Knock Sensor 1 Circuit Low Input (Bank I or Single Sensor)
P0328 Knock Sensor 1 Circuit High Input (Bank I or Single Sensor)
P0329 Knock Sensor 1 Circuit Intermittent (Bank 1 or Single Sensor)
P0330 Knock Sensor 2 Circuit Malfunction (Bank 2)
P0331 Knock Sensor 2 Circuit Range/Performance (Bank 2)
P0332 Knock Sensor 2 Circuit Low Input (Bank 2)
P0333 Knock Sensor 2 Circuit High Input (Bank 2)
P0334 Knock Sensor 2 Circuit Intermittent (Bank 2)
P0335 Crankshaft Position Sensor A Circuit Malfunction
P0336 Crankshaft Position Sensor A Circuit Range/Performance
P0337 Crankshaft Position Sensor A Circuit Low Input
P0338 Crankshaft Position Sensor A Circuit High Input
P0339 Crankshaft Position Sensor A Circuit Intermittent
P0340 Camshaft Position Sensor Circuit Malfunction
P0341 Camshaft Position Sensor Circuit Range/Performance
P0342 Camshaft Position Sensor Circuit Low Input
P0343 Camshaft Position Sensor Circuit High Input
P0344 Camshaft Position Sensor Circuit Intermittent
P0350 Ignition Coil Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0351 Ignition Coil A Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0352 Ignition Coil B Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0353 Ignition Coil C Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0354 Ignition Coil D Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0355 Ignition Coil E Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0356 Ignition Coil F Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0357 Ignition Coil G Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0358 Ignition Coil H Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0359 Ignition Coil I Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0360 Ignition Coil J Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0361 Ignition Coil K Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0362 Ignition Coil L Primary/Secondary Circuit Malfunction
P0370 Timing Reference High Resolution Signal A Malfunction
P0371 Timing Reference High Resolution Signal A Too Many Pulses
P0372 Timing Reference High Resolution Signal A Too Few Pulses
P0373 Timing Reference High Resolution Signal A Intermittent/Erratic Pulses
P0374 Timing Reference High Resolution Signal A No Pulses
P0375 Timing Reference High Resolution Signal B Malfunction
P0376 Timing Reference High Resolution Signal B Too Many Pulses
P0377 Timing Reference High Resolution Signal B Too Few Pulses
P0378 Timing Reference High Resolution Signal B Intermittent/Erratic Pulses
P0379 Timing Reference High Resolution Signal B No Pulses
P0380 Glow Plug/Heater Circuit "A" Malfunction
P0381 Glow Plug/Heater Indicator Circuit Malfunction
P0382 Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction
P0385 Crankshaft Position Sensor B Circuit Malfunction
P0386 Crankshaft Position Sensor B Circuit Range/Performance
P0387 Crankshaft Position Sensor B Circuit Low Input
P0388 Crankshaft Position Sensor B Circuit High Input
P0389 Crankshaft Position Sensor B Circuit Intermittent

DTC Codes - P0400-P0499 – Auxiliary Emissions Controls


P0400 Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction
P0401 Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected
P0402 Exhaust Gas Recirculation Flow Excessive Detected
P0403 Exhaust Gas Recirculation Circuit Malfunction
P0404 Exhaust Gas Recirculation Circuit Range/Performance
P0405 Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit Low
P0406 Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit High
P0407 Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit Low
P0408 Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit High
P0410 Secondary Air Injection System Malfunction
P0411 Secondary Air Injection System Incorrect Flow Detected
P0412 Secondary Air Injection System Switching Valve A Circuit Malfunction
P0413 Secondary Air Injection System Switching Valve A Circuit Open
P0414 Secondary Air Injection System Switching Valve A Circuit Shorted
P0415 Secondary Air Injection System Switching Valve B Circuit Malfunction
P0416 Secondary Air Injection System Switching Valve B Circuit Open
P0417 Secondary Air Injection System Switching Valve B Circuit Shorted
P0418 Secondary Air Injection System Relay ‘A" Circuit Malfunction
P0419 Secondary Air Injection System Relay "B’ Circuit Malfunction
P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
P0421 Warm Up Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1)
P0422 Main Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1)
P0423 Heated Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 1)
P0424 Heated Catalyst Temperature Below Threshold (Bank 1)
P0430 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2)
P0431 Warm Up Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 2)
P0432 Main Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 2)
P0433 Heated Catalyst Efficiency Below Threshold (Bank 2)
P0434 Heated Catalyst Temperature Below Threshold (Bank 2)
P0440 Evaporative Emission Control System Malfunction
P0441 Evaporative Emission Control System Incorrect Purge Flow
P0442 Evaporative Emission Control System Leak Detected (small leak)
P0443 Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit
P0444 Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Open
P0445 Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Shorted
P0446 Evaporative Emission Control System Vent Control Circuit Malfunction
P0447 Evaporative Emission Control System Vent Control Circuit Open
P0448 Evaporative Emission Control System Vent Control Circuit Shorted
P0449 Evaporative Emission Control System Vent Valve/Solenoid Circuit Malfunction
P0450 Evaporative Emission Control System Pressure Sensor Malfunction
P0451 Evaporative Emission Control System Pressure Sensor Range/Performance
P0452 Evaporative Emission Control System Pressure Sensor Low Input
P0453 Evaporative Emission Control System Pressure Sensor High Input
P0454 Evaporative Emission Control System Pressure Sensor Intermittent
P0455 Evaporative Emission Control System Leak Detected (gross leak)
P0456 Evaporative Emissions System - Small leak detected
P0457
P0458
P0459
P0460 Fuel Level Sensor Circuit Malfunction
P0461 Fuel Level Sensor Circuit Range/Performance
P0462 Fuel Level Sensor Circuit Low Input
P0463 Fuel Level Sensor Circuit High Input
P0464 Fuel Level Sensor Circuit Intermittent
P0465 Purge Flow Sensor Circuit Malfunction
P0466 Purge Flow Sensor Circuit Range/Performance
P0467 Purge Flow Sensor Circuit Low Input
P0468 Purge Flow Sensor Circuit High Input
P0469 Purge Flow Sensor Circuit Intermittent
P0470 Exhaust Pressure Sensor Malfunction
P0471 Exhaust Pressure Sensor Range/Performance
P0472 Exhaust Pressure Sensor Low
P0473 Exhaust Pressure Sensor High
P0474 Exhaust Pressure Sensor Intermittent
P0475 Exhaust Pressure Control Valve Malfunction
P0476 Exhaust Pressure Control Valve Range/Performance
P0477 Exhaust Pressure Control Valve Low
P0478 Exhaust Pressure Control Valve High
P0479 Exhaust Pressure Control Valve Intermittent
P0480 Cooling Fan I Control Circuit Malfunction
P0481 Cooling Fan 2 Control Circuit Malfunction
P0482 Cooling Fan 3 Control Circuit Malfunction
P0483 Cooling Fan Rationality Check Malfunction
P0484 Cooling Fan Circuit Over Current
P0485 Cooling Fan Power/Ground Circuit Malfunction

DTC Codes - P0500-P0599 – Vehicle Speed Controls and Idle Control System


P0500 Vehicle Speed Sensor Malfunction
P0501 Vehicle Speed Sensor Range/Performance
P0502 Vehicle Speed Sensor Low Input
P0503 Vehicle Speed Sensor Intermittent/Erratic/High
P0505 Idle Control System Malfunction
P0506 Idle Control System RPM Lower Than Expected
P0507 Idle Control System RPM Higher Than Expected
P0510 Closed Throttle Position Switch Malfunction
P0520 Engine Oil Pressure Sensor/Switch Circuit Malfunction
P0521 Engine Oil Pressure Sensor/Switch Circuit Range/Performance
P0522 Engine Oil Pressure Sensor/Switch Circuit Low Voltage
P0523 Engine Oil Pressure Sensor/Switch Circuit High Voltage
P0530 A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Malfunction
P0531 A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Range/Performance
P0532 A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit Low Input
P0533 A/C Refrigerant Pressure Sensor Circuit High Input
P0534 Air Conditioner Refrigerant Charge Loss
P0550 Power Steering Pressure Sensor Circuit Malfunction
P0551 Power Steering Pressure Sensor Circuit Range/Performance
P0552 Power Steering Pressure Sensor Circuit Low Input
P0553 Power Steering Pressure Sensor Circuit High Input
P0554 Power Steering Pressure Sensor Circuit Intermittent
P0560 System Voltage Malfunction
P0561 System Voltage Unstable
P0562 System Voltage Low
P0563 System Voltage High
P0565 Cruise Control On Signal Malfunction
P0566 Cruise Control Off Signal Malfunction
P0567 Cruise Control Resume Signal Malfunction
P0568 Cruise Control Set Signal Malfunction
P0569 Cruise Control Coast Signal Malfunction
P0570 Cruise Control Accel Signal Malfunction
P0571 Cruise Control/Brake Switch A Circuit Malfunction
P0572 Cruise Control/Brake Switch A Circuit Low
P0573 Cruise Control/Brake Switch A Circuit High
P0574 Cruise Control Related Malfunction
P0575 Cruise Control Related Malfunction
P0576 Cruise Control Related Malfunction
P0576 Cruise Control Related Malfunction
P0578 Cruise Control Related Malfunction
P0579 Cruise Control Related Malfunction
P0580 Cruise Control Related Malfunction

DTC Codes - P0600-P0699 – Computer Output Circuit

P0600 Serial Communication Link Malfunction
P0601 Internal Control Module Memory Check Sum Error
P0602 Control Module Programming Error
P0603 Internal Control Module Keep Alive Memory (KAM) Error
P0604 Internal Control Module Random Access Memory (RAM) Error
P0605 Internal Control Module Read Only Memory (ROM) Error
P0606 PCM Processor Fault
P0608 Control Module VSS Output "A’ Malfunction
P0609 Control Module VSS Output "B" Malfunction
P0620 Generator Control Circuit Malfunction
P0621 Generator Lamp "L" Control Circuit Malfunction
P0622 Generator Field "F" Control Circuit Malfunction
P0650 Malfunction Indicator Lamp (MIL) Control Circuit Malfunction
P0654 Engine RPM Output Circuit Malfunction
P0655 Engine Hot Lamp Output Control Circuit Malfunction
P0656 Fuel Level Output Circuit Malfunction

DTC Codes - P0700-P0899 – Transmission

P0700 Transmission Control System Malfunction
P0701 Transmission Control System Range/Performance
P0702 Transmission Control System Electrical
P0703 Torque Converter/Brake Switch B Circuit Malfunction
P0704 Clutch Switch Input Circuit Malfunction
P0705 Transmission Range Sensor Circuit malfunction (PRNDL Input)
P0706 Transmission Range Sensor Circuit Range/Performance
P0707 Transmission Range Sensor Circuit Low Input
P0708 Transmission Range Sensor Circuit High Input
P0709 Transmission Range Sensor Circuit Intermittent
P0710 Transmission Fluid Temperature Sensor Circuit Malfunction
P0711 Transmission Fluid Temperature Sensor Circuit Range/Performance
P0712 Transmission Fluid Temperature Sensor Circuit Low Input
P0713 Transmission Fluid Temperature Sensor Circuit High Input
P0714 Transmission Fluid Temperature Sensor Circuit Intermittent
P0715 Input/Turbine Speed Sensor Circuit Malfunction
P0716 Input/Turbine Speed Sensor Circuit Range/Performance
P0717 Input/Turbine Speed Sensor Circuit No Signal
P0718 Input/Turbine Speed Sensor Circuit Intermittent
P0719 Torque Converter/Brake Switch B Circuit Low
P0720 Output Speed Sensor Circuit Malfunction
P0721 Output Speed Sensor Range/Performance
P0722 Output Speed Sensor No Signal
P0723 Output Speed Sensor Intermittent
P0724 Torque Converter/Brake Switch B Circuit High
P0725 Engine Speed input Circuit Malfunction
P0726 Engine Speed Input Circuit Range/Performance
P0727 Engine Speed Input Circuit No Signal
P0728 Engine Speed Input Circuit Intermittent
P0730 Incorrect Gear Ratio
P0731 Gear I Incorrect ratio
P0732 Gear 2 Incorrect ratio
P0733 Gear 3 Incorrect ratio
P0734 Gear 4 Incorrect ratio
P0735 Gear 5 Incorrect ratio
P0736 Reverse incorrect gear ratio
P0740 Torque Converter Clutch Circuit Malfunction
P0741 Torque Converter Clutch Circuit Performance or Stuck Off
P0742 Torque Converter Clutch Circuit Stock On
P0743 Torque Converter Clutch Circuit Electrical
P0744 Torque Converter Clutch Circuit Intermittent
P0745 Pressure Control Solenoid Malfunction
P0746 Pressure Control Solenoid Performance or Stuck Off
P0747 Pressure Control Solenoid Stuck On
P0748 Pressure Control Solenoid Electrical
P0749 Pressure Control Solenoid Intermittent
P0750 Shift Solenoid A Malfunction
P0751 Shift Solenoid A Performance or Stuck Off
P0752 Shift Solenoid A Stuck On
P0753 Shift Solenoid A Electrical
P0754 Shift Solenoid A Intermittent
P0755 Shift Solenoid B Malfunction
P0756 Shift Solenoid B Performance or Stock Off
P0757 Shift Solenoid B Stuck On
P0758 Shift Solenoid B Electrical
P0759 Shift Solenoid B Intermittent
P0760 Shift Solenoid C Malfunction
P0761 Shift Solenoid C Performance or Stuck Off
P0762 Shift Solenoid C Stuck On
P0763 Shift Solenoid C Electrical
P0764 Shift Solenoid C Intermittent
P0765 Shift Solenoid D Malfunction
P0766 Shift Solenoid D Performance or Stuck Off
P0767 Shift Solenoid D Stuck On
P0768 Shift Solenoid D Electrical
P0769 Shift Solenoid D Intermittent
P0770 Shift Solenoid E Malfunction
P0771 Shift Solenoid E Performance or Stuck Off
P0772 Shift Solenoid E Stuck On
P0773 Shift Solenoid E Electrical
P0774 Shift Solenoid E Intermittent
P0780 Shift Malfunction
P0781 1-2 Shift Malfunction
P0782 2-3 Shift Malfunction
P0783 3-4 Shift Malfunction
P0784 4-5 Shift Malfunction
P0785 Shift/Timing Solenoid Malfunction
P0786 Shift/Timing Solenoid Range/Performance
P0787 Shift/Timing Solenoid Low
P0788 Shift/Timing Solenoid High
P0789 Shift/Timing Solenoid Intermittent
P0790 Normal/Performance Switch Circuit Malfunction

P0801 Reverse Inhibit Control Circuit Malfunction
P0803 1-4 Upshift (Skip Shift) Solenoid Control Circuit Malfunction
P0804 1-4 Upshift (Skip Shift) Lamp Control Circuit Malfunction

voor uitleg en informatie omtrend (E)-OBD zie

[ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 29-09-2014 12:50:23 ]
pi_97463411
Zo moet de DLC (16-polige ISO-15031-3) er uitzien (kleur kan afwijken, de vorm en pen bezetting niet!)


Pen bezetting

pi_97467416
Dat is goede informatie zeg, bedankt! ^O^
Nee.
pi_97551707
graag gedaan, OPA :P
pi_98052930
Vette info gozer, maar OBD2 is toch algemeen? Dus niet per definitie in Amerika? Of zeg ik iets verkeerds nu?

:*
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 12 juni 2011 @ 09:18:57 #9
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_98055316
EOBD is dacht ik een variant op OBD2. Ik heb hier een OBD2 interface en software, maar daarmee kan ik ook niet alle EOBD data bekijken.
Schaap
pi_98055922
OBD2 heeft Amerikaanse standaards en protocollen waardoor je in de meeste gevallen de EOBD versies niet kunt uitlezen

EOBD is van toepassing op de Europese markt

EOBD = European On Board Diagnostics
OBD= On Board Diagnostics
JOBD= Japanse On Board Diagnostics
pi_99149498
Is dit apparaat aan te raden om zelf de EOBD uit te kunnen lezen?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_99176018
Moet je kijken als hij de EOBD protocolen kan gebruiken
pi_99176268
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 18:13 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Zo moet de DLC (16-polige ISO-15031-3) er uitzien (kleur kan afwijken, de vorm en pen bezetting niet!)
[ afbeelding ]

Pen bezetting

[ afbeelding ]
Ej daar heb ik een kabel voor :+
pi_99187451
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 23:02 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Ej daar heb ik een kabel voor :+
[ afbeelding ]
Meldt het even als je een helder signaal op je televisie krijgt, want ik heb ook nog wel tien van zulke kabels. :+

quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 22:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Moet je kijken als hij de EOBD protocolen kan gebruiken
Ik geloof het wel:



Punt is dat ik gisteren even snel moest weten welke P storing er in zat en daar rekenen garages (in mijn ogen) flinke bedragen voor. Maar even naar de Kwik-Fit gegaan, die er ook nog 30 euro voor rekende. Als dit apparaat van 53 euro het ook kan, hoef ik niet steeds meer terug naar een garage en elke keer 30 euro af te tikken.

MIL lampje van de auto ging aan en de vorige keer heeft mijn garage een viertal storingen gevonden. Er is mij toen verteld dat ze de boel gingen resetten en dat ik dan even moest rijden tot er weer een storing optrad, zodat ze beter konden onderzoeken welke storing het nu echt was. "Natuurlijk" trad er toen de hele dag geen enkele storing op en pas toen het ver na sluitingstijd was begon MIL weer op te lichten.. grmbl.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_99214031
nope gaat NIET werken
  vrijdag 8 juli 2011 @ 20:57:04 #16
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_99218983
Voor gebruikers van VCDS (voorheen vagcom) icm met een VAG auto is dit zo'n beetje de ultieme website. Gerrit speek vagcom site ^O^
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_99222052
*heeft officele VCDS HEX CAN* :7
boertje iedereen die met de VCDS werkt kent die site. ik zit persoonlijk liever op bepaalde duitste sites, staan meerdere coderingen en inlog codes :7
  vrijdag 8 juli 2011 @ 22:35:52 #18
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_99223915
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 21:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
*heeft officele VCDS HEX CAN* :7
boertje iedereen die met de VCDS werkt kent die site. ik zit persoonlijk liever op bepaalde duitste sites, staan meerdere coderingen en inlog codes :7
Dat weet ik. Persoonlijk is die site mijn newbee vagcom periode meer dan eens zeer verdienstelijk geweest. Ik ben dan ook zeer dankbaar aan degene die die site heeft opgezet _O_
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
pi_99313769
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 19:08 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
nope gaat NIET werken
Hmm. Jammer... hoe zag je dat zo snel?
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_99428369
Dat systeem is voor OBD2 niet EOBD
  zaterdag 16 juli 2011 @ 00:18:44 #21
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_99527093
Maar met zo'n scanner kun je niet schrijven, toch? Ik wil voor m'n E46 uit 2001 eigenlijk een unit kopen waarmee ik kan lezen en schrijven (er vanuit gaande dat ik de software op m'n laptop zet). Heb je tips? :)
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_99564246
BMW ben ik NIET thuis, probeer even een BMW forum
pi_144958762
Leuk dat ik het stuk dat ik geschreven heb over EOBD en OBD2 hier ook tegen kom.
Minder leuk is dat het zonder bronvermelding is gedaan en dat de post veranderd is.
Ook heb ik geprobeerd om het plaatsen van foutcode lijsten te vermijden, omdat deze (bijna) altijd incompleet zijn, maar prompt volgt ook hier een zwaar incomplete foutcodelijst na de beschrijving van EOBD/OBD2 en wordt de indruk gewekt dat ik ook voor die lijst verantwoordelijk ben.

[ Bericht 2% gewijzigd door oldford op 27-09-2014 19:01:39 ]
pi_144962775
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:26 schreef oldford het volgende:
Leuk dat ik het stuk dat ik geschreven heb over EOBD en OBD2 hier ook tegen kom.
Minder leuk is dat het zonder bronvermelding is gedaan en dat de post veranderd is.
Ook heb ik geprobeerd om het plaatsen van foutcode lijsten te vermijden, omdat deze (bijna) altijd incompleet zijn, maar prompt volgt ook hier een zwaar incomplete foutcodelijst na de beschrijving van EOBD/OBD2 en wordt de indruk gewekt dat ik ook voor die lijst verantwoordelijk ben.
Dus jij bent de nieuwe PTA vraagbaak? Welkom! ^O^
Heb je een link naar je eigen schrijfsel?
pi_144963898
Ja hoor: Zie: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=115210
De links naar foutcodelijsten zijn achteraf door de beheerder van de site toegevoegd.
Ik verwijs liever naar de websites die redelijk up to dat zijn.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')