abonnement Unibet Coolblue
pi_98322178
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 23:23 schreef Cee het volgende:
Zo, ik geef dit topic even een schopje.

-knip-
Je weet in elk geval nog niet heel goed wat je wilt, da's duidelijk. ;)

De 16-35, 24-70 en 100mm macro zijn alle drie natuurlijk totaal verschillende objectieven. Ik vrees ook niet dat iemand hier je kan helpen met deze twijfel, aangezien je blijkbaar alle drie de objectieven wel zou willen hebben (en ik geef je geen ongelijk, de 16-35, 24-70, 100/2.8L en je huidige 50/1.8 zou een mooie set zijn). Het is toch echt aan jou om te bepalen waar je je prioriteiten legt... Hoe dan ook, ik zie het zo:

- De 24-70 zou een zeer mooie vervanger zijn van je huidige walkaround-objectief, je haalt dan een flinke bonk kwaliteit in huis en je hebt op die manier natuurlijk een mooie lichtsterke 'standaard' zoom. Groot nadeel: je wijdste groothoek is dan slechts 24mm... Op een full frame body zou dat geen enkel probleem zijn, maar met de 1,6x crop van je 450D ga je wel echt een flink stuk van je groothoek missen. Betekent dus dat je óf nog steeds je 18-200 ernaast moet houden voor het geval je <24mm nodig hebt, óf je er ook een nieuwe groothoek bij moet kopen. Is zeker niet ideaal.

- De 16-35 is een fantastisch mooi ding die hoog op mijn verlanglijst heeft gestaan (en eigenlijk nog steeds staat, maar i.v.m. prijs ben ik voor het goedkope broertje gegaan). Voor op een 450D weet ik alleen niet of ik het wel zo'n interessante lens zou vinden... Het is weliswaar een wideangle, maar ook weer geen ultrawide... Zelf vind ik deze lens dus alleen interessant als ultrawide op een full frame body, voor crop zijn er leukere alternatieven. Kom ik zo op.

- De 100/2.8 macro is en blijft ook een leuk speeltje. De L en niet-L versies zijn optisch nagenoeg gelijk, je zult het verschil tussen de twee in elk geval niet kunnen zien. Dus het belangrijkste is inderdaad de IS... Het is eigenlijk aan jezelf om in te schatten of je dat nodig gaat hebben of niet. Zelf ben ik in het bezit van een 100/2.8 van Tokina en ik mis eerlijk gezegd de IS wel een beetje... Kans zit er dik in dat ik later nog eens upgrade naar de 100/2.8L van Canon, voor de IS dus. Maar goed, de versie zonder IS is optisch gezien in elk geval net zo sterk. :)

Dan echter een lens die ik bij jou mis, maar die denk ik wel enorm interessant kan zijn: de 17-55 f/2.8L IS.

Heerlijk bereik, lichtsterk, IS, rag-, rag-, rag-, en rágscherp... Het is eigenlijk gewoon de beste EF-S lens die op dit moment te koop is. Voor crop is er in dat standaardbereik niet veel beters te vinden. Is iets van 840 euro, dus qua prijs zit het nog een heel stuk onder de 24-70 en al helemaal 16-35. :)

Hopelijk heb je er wat aan...
  zaterdag 18 juni 2011 @ 09:18:09 #27
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_98325693
Jouw baas heeft waarschijnlijk een camera met een grotere sensor (full frame), waardoor zijn lenzen wijder uitvallen dan op jouw camera, met een kleinere sensor (APS-C). De twee zoomlenzen zijn daardoor op jouw camera een beetje 'raar' - het zoombereik valt niet ideeal.

Wat mij een goede toevoeging op jouw lenzen zou lijken is een wijde zoomlens. Iets als de 10-22mm lens van canon (link: http://www.photozone.de/c(...)-test-report--review). Want:

- Je gaat naar Noorwegen met mooie landschappen. Wijde lenzen doen het vaak goed bij landschappen
- Het is een beeldhoek die je nu nog niet hebt.
- Het complementeert mooi met je 50mm lens (10-22 voor landschappen, voor op straat, overzichtsfoto's, 50 voor portretten en details)
- Het is een lens ontworpen voor jouw kleinere sensorformaat, dus je koopt niet overbodig veel 'lens'. (Dit is min of meer de APS-C variant van de 16-35mm lens)

Wat betreft de macrolens: bedenk je goed hoevaak je die gaat gebruiken. Het is voor veel mensen iets om leuk mee te experimenteren, maar volgens mij staan het overgrote deel van de 100mf2.8 macro lenzen te verstoffen in de boekenkast.
  ESF Reporter zaterdag 18 juni 2011 @ 10:07:53 #28
87554 Cee
Welluk?
pi_98326241
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 01:35 schreef Omniej het volgende:

[..]

Je weet in elk geval nog niet heel goed wat je wilt, da's duidelijk. ;)
Valt het op. :@ :D

quote:
Dan echter een lens die ik bij jou mis, maar die denk ik wel enorm interessant kan zijn: de 17-55 f/2.8L IS.

Heerlijk bereik, lichtsterk, IS, rag-, rag-, rag-, en rágscherp... Het is eigenlijk gewoon de beste EF-S lens die op dit moment te koop is. Voor crop is er in dat standaardbereik niet veel beters te vinden. Is iets van 840 euro, dus qua prijs zit het nog een heel stuk onder de 24-70 en al helemaal 16-35. :)
Oef, dat is inderdaad een mooie prijs, volgens mij stond ie een week geleden op m'n 'longlist' maar viel die af omdat ik 'm niet in de kast van de baas zag staan en ik hem dus vergat.

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 09:18 schreef problematiQue het volgende:
Jouw baas heeft waarschijnlijk een camera met een grotere sensor (full frame), waardoor zijn lenzen wijder uitvallen dan op jouw camera, met een kleinere sensor (APS-C). De twee zoomlenzen zijn daardoor op jouw camera een beetje 'raar' - het zoombereik valt niet ideeal.
Klopt, ik had ze eerst bekeken op de 5D Mark II maar dat is zo'n verschil, toen vielen die zoomobjectieven op mijn eigen 450d ineens een beetje tegen.
quote:
Wat mij een goede toevoeging op jouw lenzen zou lijken is een wijde zoomlens. Iets als de 10-22mm lens van canon (link: http://www.photozone.de/c(...)-test-report--review).
Thanks voor de tip, ik ga wat voorbeelden bekijken! Hij lijkt me wel wat minder allround voor na mijn vakantie dan een 17-55 maar ik ga me er in verdiepen en plussen en minnen. :)
quote:
Wat betreft de macrolens: bedenk je goed hoevaak je die gaat gebruiken. Het is voor veel mensen iets om leuk mee te experimenteren, maar volgens mij staan het overgrote deel van de 100mf2.8 macro lenzen te verstoffen in de boekenkast.
Heb je gelijk in. Dat is bij mij ook een beetje de crux. Ik was gisteren als een dolle allemaal wespen en bloemetjes aan het jagen met het ding maar de vraag is hoelang dat leuk blijft.

Bedankt voor de snelle reacties, Omniej en problematiQue! Erg verhelderend en ik ben hopelijk weer een stuk dichterbij een beslissing. :)
pi_98332495
Dat de 17-55 niet bij je baas in de kast staat, lijkt me dan ook redelijk logisch. Ik begrijp nu dat hij een 5D2 heeft; dan zijn zowel de 16-35 als 24-70 inderdaad heerlijke objectieven, maar de 17-55 past er niet eens op. Da's een EF-S namelijk.

Voor jouw crop body zijn de zaken eigenlijk omgedraaid. :)
  ESF Reporter zaterdag 18 juni 2011 @ 14:21:09 #30
87554 Cee
Welluk?
pi_98332860
Aha, dus zo! Ik dacht al dat ik niet goed in de kast had gekeken.
Heb net een aantal reviews en voorbeelden bekeken van de 17-55 en de 10-22. Ik neig nu toch heel sterk naar de 17-55, met name vanwege de lichtsterkte, z'n allround karakter en de prijs. Kan de polarisatiefilter die ik voor mijn 18-200 heb ook op de 17-55? Want dan zou dat ook weer een plus zijn.
  zaterdag 18 juni 2011 @ 19:01:31 #31
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_98342230
Volgens mij heeft je 18-200 een diameter van 72mm en de 17-55 heeft een diameter van 77mm zo te zien. Als dat klopt kun je de filters dus niet uitwisselen. Soms heb je adapters voor dit soort dingen, maar je 72mm filter zal hoe dan ook te klein zijn voor de 17-55. Denk ik (!).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_98358304
72mm filter op een 77mm lens gaat lastig worden inderdaad... Andersom is al een beter idee, al heb je dan vanzelfsprekend inderdaad wel weer een adapter nodig.

Hoe dan ook zijn 77mm filters nooit heel verkeerd om in huis te hebben als je van plan bent in de toekomst vaker nog wat goede objectieven aan te schaffen... Van de betere stukken glas is 77mm wel zo'n beetje de meest gangbare maat namelijk. De 24-70 en 10-22 die je eerder noemde zijn ook 77mm bijvoorbeeld, net zoals de 24-105, 17-40, enzovoorts. De lichtsterke 70-200's zijn voor zover ik weet ook allemaal 77mm, mocht je die ooit aanschaffen.

Dus als dat soort objectieven nog op je verlanglijst staan, weet je in elk geval dat je tegen die tijd je filters gewoon uit kunt wisselen. ;)
  FOK!fotograaf zondag 19 juni 2011 @ 21:52:22 #33
287763 SP22
pi_98388683
Heeft 1 van jullie ervaring met een Canon 100mm f2.8 USM Macro?

Ik krijg hem voor mn afstuderen+verjaardag waarschijnlijk.. De reviews zijn zeer lovend, maar persoonlijke meningen zijn ook van harte welkom.
pi_98388863
quote:
10s.gif Op zondag 19 juni 2011 21:52 schreef SP22 het volgende:
Heeft 1 van jullie ervaring met een Canon 100mm f2.8 USM Macro?

Ik krijg hem voor mn afstuderen+verjaardag waarschijnlijk.. De reviews zijn zeer lovend, maar persoonlijke meningen zijn ook van harte welkom.
heb er maar één mening over:

_O_

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2011 21:55:50 ]
  FOK!fotograaf zondag 19 juni 2011 @ 21:59:13 #35
287763 SP22
pi_98389062
Moet er wel zelf wat bijleggen hoor... Zo lief vindt mn pa me nou ook weer niet.. ;)
pi_98389673
quote:
7s.gif Op zondag 19 juni 2011 21:59 schreef SP22 het volgende:
Moet er wel zelf wat bijleggen hoor... Zo lief vindt mn pa me nou ook weer niet.. ;)
haha, oke :P naja, hij is zeker de moeite waard, zeker omdat ie wat in prijs gedaald is door die L IS update van vorig jaar. Ik gebruik 'm eigenlijk het meeste voor 100mm prime en de lichtsterkte. Macro schiet ik bijna nooit.
  FOK!fotograaf zondag 19 juni 2011 @ 22:17:39 #37
287763 SP22
pi_98390097
Heb hem voor 449e gezien bij kamera express. Mn pa zou me nog laten weten wat mn eigen bijdrage moet worden. :D

Ik deed met mn oude camera wel veel macro en mis dat nu echt. Dit kon nog wel eens de lens worden die ik er straks standaard op heb zitten.
pi_98390570
quote:
7s.gif Op zondag 19 juni 2011 22:17 schreef SP22 het volgende:
Heb hem voor 449e gezien bij kamera express. Mn pa zou me nog laten weten wat mn eigen bijdrage moet worden. :D

Ik deed met mn oude camera wel veel macro en mis dat nu echt. Dit kon nog wel eens de lens worden die ik er straks standaard op heb zitten.
jup, als je van macro houdt is het echt de ideale lens, snel scherp en mooie kleuren. Je kan er ook af en toe een aardig portretje mee schieten mocht je dat willen.
pi_98390650
Toevallig las ik hier van de week (in een ander topic dacht ik) dat hij qua 'glas' gelijkwaardig is aan de L/IS-versie.
Die heb ik dus, en het is een verschrikkelijk goed bruikbare (!) macrolens.
(itt de MP-E65, waar ik soms nog steeds op loop te vloeken).

Maar bovenal ook een mooie portretlens.
Ik vergeet hem er 'op straat' nog wel eens op te zetten, omdat ik standaard de 24-70 d'r op heb.
Vanmiddag weer eens gedaan, en toen zag ik meteen weer waarom ik hem veel vaker als portretlens moet gebruiken.

  ESF Reporter maandag 20 juni 2011 @ 22:37:18 #40
87554 Cee
Welluk?
pi_98437802
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 01:19 schreef Omniej het volgende:

Hoe dan ook zijn 77mm filters nooit heel verkeerd om in huis te hebben als je van plan bent in de toekomst vaker nog wat goede objectieven aan te schaffen... Van de betere stukken glas is 77mm wel zo'n beetje de meest gangbare maat namelijk. De 24-70 en 10-22 die je eerder noemde zijn ook 77mm bijvoorbeeld, net zoals de 24-105, 17-40, enzovoorts. De lichtsterke 70-200's zijn voor zover ik weet ook allemaal 77mm, mocht je die ooit aanschaffen.

Dus als dat soort objectieven nog op je verlanglijst staan, weet je in elk geval dat je tegen die tijd je filters gewoon uit kunt wisselen. ;)
Mooie tip, bedankt!
Ik gaf eerder aan veel naar de 17-55 te neigen maar ik heb nog wat rondgespeurd hier (en daar) en gekeken wat de meeste mensen aan lenzencollecties hebben. Veelal zijn het opeenvolgende rijtjes. Dus stel, een 24-70 en een 70-200. En als ik echt een toevoeging wil kan ik dus beter voor groothoek gaan (de 10-22mm die eerder werd voorgesteld) omdat ik die 'range' nog niet heb.
Eigenlijk logisch maar het kwartje valt wat laat.

Aangezien mijn reis naar Noorwegen nu vrijwel rond is ( *O* ) verwacht ik dat ik m.b.v. die lens de landschappen 't best kan pakken in plaats van met een 'standaard' zoomobjectief. Het enige dat me nog wat tegenstaat is dat ik sommige groothoekfoto's echt vreselijk vind vanwege de vertekening en ik daarom nog niet 100% overtuigd ben ook na de vakantie deze heel vaak te gebruiken. De voorbeeld foto met de plantenpotten op deze pagina bijvoorbeeld. Hij staat me tegen. Maar dit vind ik dan weer geweldig, je wordt helemaal opgezogen in zo'n foto.

Een 17-55 voelt lekker 'veilig' maar is wel een bereik dat ik al heb (maar dan minder lichtsterk en iets minder in kwaliteit). Ik denk dat ik op dit moment de variatie in bereik belangrijker vind dan een hogere scherpte en lichtsterkte. Moet nog even een weekje met mezelf in conclaaf.
En dan is ondertussen hopelijk m'n salaris & vakantiegeld ook binnen, geen onbelangrijk element in dit eeuwigdurende dilemma. :D
  maandag 20 juni 2011 @ 22:42:23 #41
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_98438158
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 22:37 schreef Cee het volgende:

[..]

Mooie tip, bedankt!
Ik gaf eerder aan veel naar de 17-55 te neigen maar ik heb nog wat rondgespeurd hier (en daar) en gekeken wat de meeste mensen aan lenzencollecties hebben. Veelal zijn het opeenvolgende rijtjes. Dus stel, een 24-70 en een 70-200. En als ik echt een toevoeging wil kan ik dus beter voor groothoek gaan (de 10-22mm die eerder werd voorgesteld) omdat ik die 'range' nog niet heb.
Eigenlijk logisch maar het kwartje valt wat laat.

Aangezien mijn reis naar Noorwegen nu vrijwel rond is ( *O* ) verwacht ik dat ik m.b.v. die lens de landschappen 't best kan pakken in plaats van met een 'standaard' zoomobjectief. Het enige dat me nog wat tegenstaat is dat ik sommige groothoekfoto's echt vreselijk vind vanwege de vertekening en ik daarom nog niet 100% overtuigd ben ook na de vakantie deze heel vaak te gebruiken. De voorbeeld foto met de plantenpotten op deze pagina bijvoorbeeld. Hij staat me tegen. Maar dit vind ik dan weer geweldig, je wordt helemaal opgezogen in zo'n foto.

Een 17-55 voelt lekker 'veilig' maar is wel een bereik dat ik al heb (maar dan minder lichtsterk en iets minder in kwaliteit). Ik denk dat ik op dit moment de variatie in bereik belangrijker vind dan een hogere scherpte en lichtsterkte. Moet nog even een weekje met mezelf in conclaaf.
En dan is ondertussen hopelijk m'n salaris & vakantiegeld ook binnen, geen onbelangrijk element in dit eeuwigdurende dilemma. :D
http://www.flickr.com/search/?w=all&q=canon+10-22+norway&m=text

Heb je hier wat aan?
Het lijkt mij dat het 17-22 stuk op de 10-22 evenveel vertekend als op de 17-55. Dus kan je altijd op 17+ mm gaan zitten als je bang bent voor vertekening.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_98443237
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 22:37 schreef Cee het volgende:
Aangezien mijn reis naar Noorwegen nu vrijwel rond is ( *O* ) verwacht ik dat ik m.b.v. die lens de landschappen 't best kan pakken in plaats van met een 'standaard' zoomobjectief. Het enige dat me nog wat tegenstaat is dat ik sommige groothoekfoto's echt vreselijk vind vanwege de vertekening en ik daarom nog niet 100% overtuigd ben ook na de vakantie deze heel vaak te gebruiken. De voorbeeld foto met de plantenpotten op deze pagina bijvoorbeeld. Hij staat me tegen. Maar dit vind ik dan weer geweldig, je wordt helemaal opgezogen in zo'n foto.

Een 17-55 voelt lekker 'veilig' maar is wel een bereik dat ik al heb (maar dan minder lichtsterk en iets minder in kwaliteit). Ik denk dat ik op dit moment de variatie in bereik belangrijker vind dan een hogere scherpte en lichtsterkte. Moet nog even een weekje met mezelf in conclaaf.
En dan is ondertussen hopelijk m'n salaris & vakantiegeld ook binnen, geen onbelangrijk element in dit eeuwigdurende dilemma. :D
Als je van landschappen en dat soort interieurfoto's (die Flickr-link) houdt, inderdaad voor de 10-22 gaan. :) Ik heb zelf als toevoeging op mijn 18-55 ooit ook eerst een 10-20 gehaald (de Sigma-variant van de 10-22 dus, maar de 10-22 is veel beter)... En ik moet zeggen: het moment dat je voor het eerst door je zoeker kijkt met zo'n 10mm erop, gaat er een wereld voor je open. :P

Is echt een ontzettend leuke toevoeging inderdaad, zeker als je groothoek-addict bent natuurlijk. Op zich is het geen gekke keus om eerst je bereik te vergroten en daarna eventueel pas naar lichtsterker over te stappen; een 10mm zal in die landschappen vaker van pas komen dan een lichtsterke lens, want daarvan knijp je het diafragma bij landschappen toch wel dicht.
  dinsdag 21 juni 2011 @ 16:28:56 #43
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_98467970
Ik volg jullie al even over die lens, en na de laatste trip ben ik eruit. Geen lichtsterke lens (nou eigenlijk wel, die wil iedereen toch :) ) maar een (super) wide angle...

Ik was een paar maanden geleden al begonnen met dit idee, zal het weer eens opzoeken voor mezelf.

Nu eens op vergelijkend waren onderzoek gaan. Sigma, Canon, Tamron, Tokina.

Maar eerst eens gaan bepalen wat belangrijke aspecten in een lens zijn. Ik denk, maar wellicht kunnen jullie eens meedenken, aan het volgende:
- Minimale vervorming. Dat stoort me vaak het aller meest.
- Scherpte.
- Lichtsterk is minder belangrijk buiten, binnen wat belangrijker, maar ik moet ergens concessie doen denk ik.
- Vignettering heb ik over het algemeen weinig moeite mee, al is dat meer een telezoom issue denk ik.
- Licht en/of goed handelbaar. Voel me al zo'n (pak)ezel.

[ Bericht 17% gewijzigd door jack4ya op 21-06-2011 16:42:33 ]
  dinsdag 21 juni 2011 @ 16:51:42 #44
247356 infp2009
More cowbell!
pi_98469052
Ik zou zeker ook eens kijken naar oudere manual-focus lenzen. Goedkoop maar vaak superscherp en voor wide-angles heb je eigenlijk geen autofocus nodig. Gewoon alles hyperfocaal ;)
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  woensdag 22 juni 2011 @ 11:04:40 #45
309653 BiebelYip
lang lurken - en nu meedoen!
pi_98500977
Hier dan nog zo iemand die niet weet wat ze wil. In mijn bezit: een 350D, met toenmalige 18-55 kit lens. En een 75-300 4-5.6 lens die we ooit bij een analoge EOS 300 gekocht hebben. Dit jaar is het tijd om de camera en waarschijnlijk ook de lenzen te updaten. Inmiddels ben ik eruit met mijn budget, en heb ik de keuze gemaakt om te gaan voor de 600D. De 60D is zeker mooi, maar wel erg zwaar. En dat bedoel ik fysiek – als we een vulkaan in Ijsland opklimmen telt elke ons :) Het laat me bovendien meer ruimte voor de lenzen.

Hoe stellig ik ook ben met de camera, de lenzen vind ik veel lastiger. Fotograferen doen we 48 weken per jaar vooral rond het huis – en dat beperkt zich tot K3 (kinderen, katten, klusvorderingen –die laatste fotos’ vind je bij het klustopic) en de hierbij dichtbij gelegen hei. De 4 resterende weken reizen we, en dan willen we ineens veel meer landschapfoto’s en sfeerplaten schieten. De telelens blijkt heel handig te zijn om de kinderen “onbespied” vast te leggen, maar we schieten er ook vaak naast – waardoor het geen scherpe foto is.
Gevoelsmatig heb ik geen behoefte aan een echte groothoek (al kan dat liggen aan slechte ervaringen met makelaars die dankzij een groothoek een hal rond, krom en enorm groot fotograferen). De Canon 50mm lens heb ik ooit mee gespeeld en gaf toen, binnenshuis op een feestje, mooie platen. Maar ja – zo vaak ben ik binnenshuis niet aan het fotograferen – en misschien kan ik dat geld beter besteden aan een walk around lens van meer kwaliteit, en deze dan combineren met mijn huidige 75-300.

Vragen genoeg dus, maar samengevat:
- kent iemand de combinatie 600D-oude kitlens en/of de combinatie 600D en 75-300 lens uit het analoge tijdperk – en hoe beviel/bevalt dat?
En/of: wat is een goede aanvulling.
Zo bedacht ik ooit om een nieuwe 17-85 3.5-5.6 aan te schaffen, de oude 75-300 voor de echte beer/vogel/konijn strooptochten gebruiken en eventueel (als verjaardagscadeau:)) een 50mm?
Maar zo zag ik ook een (op het oog) mooie kit met 18-55 IS en 55-250, wat weer een mooi alternatief is als de oude 75-300 “niet werkt” op de nieuwe 600D. En dan heb ik me, om het overzichtelijk te houden, alleen nog maar beperkt tot Canon objectieven - en nog niet eens gekeken naar bv Sigma.
Iemand tips?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 22 juni 2011 @ 11:51:34 #46
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_98502519
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 11:04 schreef BiebelYip het volgende:
Vragen genoeg dus, maar samengevat:
- kent iemand de combinatie 600D-oude kitlens en/of de combinatie 600D en 75-300 lens uit het analoge tijdperk – en hoe beviel/bevalt dat?
Die 75-300 zal best wel goed gaan, alleen merk je dat je met een oude AF-motor te maken hebt, een nieuwere lens zal sneller en trefzekerder focussen.
Ik gebruik zelf een Alfa500 met een 70-210 uit 1986. Geeft prachtplaatjes, maar je moet er wel de tijd voor nemen, 't ouwe ding is wat van de trage
De evolutie die ik bij de 'kitlenzen' heb waargenomen alsmede de prijs van die dingetjes bepalen dat je beter bij een EOS600D een kitlensje van nu kunt aanschaffen
Die goedkope standaardzoompjes worden zodanig ontworpen dat ze net tegen hun taak opgewassen zijn en ze groeien dus min of meer met de camera's mee, op een klein beetje afstand dan. Ter vergelijk: De 18-70mm van onze Dynax 5D bleek een nieuwere Alfa net niet aan te kunnen. Het kitzoompje van mijn Alfa500 is vier straatlengtes beter.

quote:
En/of: wat is een goede aanvulling.
Zo bedacht ik ooit om een nieuwe 17-85 3.5-5.6 aan te schaffen, de oude 75-300 voor de echte beer/vogel/konijn strooptochten gebruiken en eventueel (als verjaardagscadeau:)) een 50mm?
Maar zo zag ik ook een (op het oog) mooie kit met 18-55 IS en 55-250, wat weer een mooi alternatief is als de oude 75-300 “niet werkt” op de nieuwe 600D. En dan heb ik me, om het overzichtelijk te houden, alleen nog maar beperkt tot Canon objectieven - en nog niet eens gekeken naar bv Sigma.
Iemand tips?
Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb heeft die 17-85mm niet een denderende reputatie, al moet je daarbij altijd even nagaan in hoeverre die reputatie een papegaaifaktor heeft.
Met de door jou beschreven kit van 18-55 en 55-250 heb je een fraai afgewogen setje dat keurig op elkaar aansluit, alleen zijn die beide lenzen optisch weer geen hoogvliegers.
Waar ik wel wat mensen blij van heb zien worden is de Sigma AF 17-70mm f/2.8-4 DC Macro OS HSM, alleen is die een tikje aan de prijs(maar wel snel, goed en gestabiliseerd).

Voor het zuiverste advies is het misschien raadzaam om eens te kijken hoe vaak je momenteel die 75-300 op de camera hebt staan. Is dat sporadisch, dan wordt het een heel ander verhaal dan wanneer die lens meer dan de helft van de tijd op de camera staat.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 22 juni 2011 @ 11:53:44 #47
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_98502610
Ooopz, dubbel :@

[ Bericht 94% gewijzigd door Ouwesok op 22-06-2011 11:54:46 (ken iemand dit effe wegmikken ?) ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 22 juni 2011 @ 13:06:09 #48
309653 BiebelYip
lang lurken - en nu meedoen!
pi_98505116
quote:
Die 75-300 zal best wel goed gaan, alleen merk je dat je met een oude AF-motor te maken hebt, een nieuwere lens zal sneller en trefzekerder focussen.
en
quote:
Voor het zuiverste advies is het misschien raadzaam om eens te kijken hoe vaak je momenteel die 75-300 op de camera hebt staan. Is dat sporadisch, dan wordt het een heel ander verhaal dan wanneer die lens meer dan de helft van de tijd op de camera staat
Ik merk dat ik 'm er steeds vaker opschroef. (Sportende) kinderen van een afstand fotograferen geeft vaak een net iets meer ontspannen beeld, zelfs voor strandfoto's, zoals de foto hieronder. Dat geldt ook voor het fotograferen van de kat - alleen daar merk ik inderdaad dat de foto's vaker niet dan wel scherp zijn.
En ja, dat heeft vanzelfsprekend met mijn kwaliteiten te maken - maar ik wil ook graag een klein beetje de schuld geven aan de snelheid van scherpstellen:).
Over gebruik, in percentages: met kat-kind-klus foto's zo'n 5 % van de foto's met tele, op vakantie zo'n 10-15%. De sigma heb ik bekeken. Is inderdaad aan de prijs - dan zou de 50 mm moeten afvallen. En ook hier zijn niet alle referenties laaiend, maar misschien is dat wel iets typisch hollands.

Waar ik overigens wel benieuwd naar ben:
quote:
Met de door jou beschreven kit van 18-55 en 55-250 heb je een fraai afgewogen setje dat keurig op elkaar aansluit, alleen zijn die beide lenzen optisch weer geen hoogvliegers
.

Wat maakt dat het geen hoogvliegers zijn?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 22 juni 2011 @ 13:44:59 #49
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_98506660
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 13:06 schreef BiebelYip het volgende:

----8<----
Wat maakt dat het geen hoogvliegers zijn?
Beide lenzen zijn bedoeld om een leuk startsetje te krijgen dat zowel licht, compact als bruikbaar is.
Bij dat 'geen hoogvliegers' moet je overigens wel bedenken dat ik daar niet mee bedoel dat ze niet goed zouden zijn, integendeel, je kunt met dergelijke glaasjes naar hartelust fotograferen.
Je zult echter merken dat wanneer je een kwaliteitsklasse hoger gaat zitten, je in de eerste plaats meer werkcomfort (snellere AF) en wat meer kwaliteitsreserves en dat merk je dan weer aan het verschijnsel dat je opnamen wat minder snel onscherp worden.

Wat je eventueel kunt overwegen is om die 55-250 te combineren met een standaardzoom van wat hogere kwaliteit. Miet die 55-250 heb je ten opzichte van je huidige telezoom een lens die qua leeftijd meer bij de camera past en dus snellere AF zal hebben. Verder heeft ie IS wat je een deel bewogen opnamen zal gaan schelen.
Heb je geen moeite met het stilhouden van die telezoom, dan zou je als alternatief nog de Canon EF 75-300mm f/4.0-5.6 III USM kunnen overwegen. Die heeft geen stabilisator, maar wel een snelle en stille AF en is ongeveer net zo duur als de 55-250.
alleen heb ik geen flauw idee hoe ie kwalitatief is, maar beroerd zal het niet zijn.

Meeste opnamen maak je dus met een kortere zoomlens en daar wordt de keuze wat moeilijker, zeker wanneer je bedenkt dat in dit bereik een goeie stap naar voren ook nogal in de papieren gaat lopen, wat die stap ook is. Enige voorzichtigheid is dus geboden want dit is het ultieme moment om verkeerde keuzes te maken.
Je zou kunnen overwegen om toch met de huidige 18-55-IS standaardzoom te starten (kost slechts honderd euro), deze aan te vullen met een 1.8/50mm(is nog goedkoper en heeft eeuwigheidswaarde). Je springt dan ten opzichte van je huidige standaardzoom een klein stukje in kwaliteit vooruit en maakt alvast een giant leap met die 50mm.
Gebruikendeweg kom je er dan vanzelf wel achter of en zo ja in welk opzicht die standaardzoom tekort komt (scherpte, bereik of snelheid). Op basis daarvan bepaal je dan je eventuele uiteindelijke keuze en die is dan gelijk op en top onderbouwd en de extra kosten is slechts die honderd euro van die 18-55IS geweest, zie het als een soort verzekering.
maar misschien heeft er nog wel iemand een veeeeel beter advies
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 23 juni 2011 @ 17:53:18 #50
309653 BiebelYip
lang lurken - en nu meedoen!
pi_98563003
Dank je voor je onderbouwing. Je eerste stelling
quote:
integendeel, je kunt met dergelijke glaasjes naar hartelust fotograferen
sluit aan op mijn eigen mening: de kwaliteit van de foto bepaal ik (of manlief) - de apparatuur kan daarbij alleen maar helpen. Al is het maar om de schuld te krijgen als een foto toch bewogen is.

De 17-70 optie begint overigens steeds meer terrein te winnen. Met het idee die als walk around te gebruiken, en dan de oude telelens in een latere fase (lees: na 13e maand, extra verjaardagsgeld oid) te vervangen. Zit ik nog wel een beetje met het gewicht, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van proberen. Helaas hebben de winkels uit de pricewatch die een beetje in de buurt of onderweg zitten de lens en/of camera niet op voorraad.

Overigens, ... als iemand nog een volkomen tegendraads advies heeft, dan hou ik me nu nog aanbevolen om 'm in elk geval even te horen :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')