abonnement Unibet Coolblue
  Official ESF Kreviewer maandag 6 juni 2011 @ 22:11:53 #101
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_97812502
...echt smakelijk is het niet, bloedwormen, maar de vissen zijn er echt gek op.
  maandag 6 juni 2011 @ 22:15:51 #102
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_97812863
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 12:06 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik vind het juist altijd wel meevallen. Ben met snoeien, water verversen, ruiten schoonmaken niet meer dan een uur kwijt per 2 weken.

Iemand hier nog tips voor water verversen? Ik doe het nu met een tuinslang en 5 emmers, maar ik wil eigenlijk wel met een pompje werken ofzo, want eruit is wel simpel maar erin is vrij zwaar elke keer.
Ook gewoon de tuinslang maar dan aan de kraan en vullen maar.

Zocht eigenlijk naar die post van jou. Ik geloof warempel dat je als je bak eenmaal in balans is je helemaal geen Profito er in moet lazeren en je hiermee enkel algen voedt.

Ik gebruik al een half jaar geen plantenvoeding en tiert wel door hoor. Maar niks geen algenwaas of nog ergere ellende meer.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  Official ESF Kreviewer maandag 6 juni 2011 @ 22:19:18 #103
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_97813184
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:15 schreef Staal het volgende:
Zocht eigenlijk naar die post van jou. Ik geloof warempel dat je als je bak eenmaal in balans is je helemaal geen Profito er in moet lazeren en je hiermee enkel algen voedt.

Dat denk ik trouwens ook. Hoe minder toevoegingen, hoe beter. Als er een keer wat planten gaan hangen, kun je altijd nog iets toevoegen. Toen ik 'easycarbo' liet vallen bij 3 mensen die bij eoa clubje in de omgeving zitten keken ze me echt vies aan en toen volgde een preek van een uur dat het allemaal maar onzin is. :').
pi_97813302
Maar breng je het systeem niet uit balans door kraanwater? Ik lees veel tegenstrijdigheden...
pi_97813560
En waarom doet de een allerlei testjes voor de co2-waarden etc. Terwijl de ander zegt dat je er zo weinig mogelijk mee moet rommelen en dat het wel uit zichzelf stabiel blijft enzo?
  Official ESF Kreviewer maandag 6 juni 2011 @ 22:28:25 #106
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_97813983
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:20 schreef Tegan het volgende:
Maar breng je het systeem niet uit balans door kraanwater? Ik lees veel tegenstrijdigheden...
Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad. Je vervangt ook maar 10 tot 30% hè, dus het mengt wel weer. De bacterieen in het filter moet je wel een beetje met rust laten, dus zo min mogelijk schoonmaken en dan alleen in aquariumwater.
Tis gewoon kijken hoe het gaat. Gaat het goed, niet klooien. Maar ja, er zijn veel hobbyisten die graag dagelijks iets te doen willen hebben en dan gaan ze ermee kloten.

Testjes doen is altijd goed. Ik heb ook wel zo'n uitgebreide koffer. Dan weet je tenminste wat de waardes zijn en wat er veranderd is als het niet goed gaat. Echt noodzakelijk is een testset niet, maar zo'n doosje teststrips is wel handig in het begin.

Voor de rest moet je niet alles geloven. De 1 zegt dit, de ander dat. Vooral in de winkel proberen ze je echt alles aan te smeren, ook al is het niet nodig of kan zo'n vis er helemaal niet in.
Ik heb me eerst een paar maanden goed ingelezen voordat ik aan een groot aquarium begon, op forums gekeken etc etc. Dan zie je vanzelf de valkuilen. Dat is ook niet echt nodig, maar ga niet af op 1 of 2 meningen op 1 forum. :P.
En voor de rest: Tis net als met elk ander huisdier. Als je je hebt ingelezen en je weet wat je wil, moet je er gewoon aan beginnen.

Oh en het helpt ook wel om eens in 2 of 3 verschillende winkels te kijken, of naar een beurs te gaan. Zo ben ik mijn aquarium ook tegengekomen (nergens in de winkel te koop). Leer je ook van.
pi_97814214
quote:
7s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:28 schreef Kreator het volgende:
En voor de rest: Tis net als met elk ander huisdier. Als je je hebt ingelezen en je weet wat je wil, moet je er gewoon aan beginnen.
Ik ben zo bang dat ik ze binnen een week vermoord :o . Als ik lees dat ze allemaal een specifieke temp/watersnelheid/waterhardheid/ph willen enzo. Maarja, moet er gewoon eens aan beginnen...

Dus bak opstarten met zand en plantjes en dan een paar weken niets doen?
  maandag 6 juni 2011 @ 22:32:59 #108
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_97814331
Dat weet ik ook allemaal niet. Ik heb maar een 100 liter bak en post ook alleen maar mijn eigen ervaringen.

Weet wel dat toen ik begon met deze hobby ik vanalles kocht wat zgn. goed zou zijn en ik heb wat ellende gehad qua baard- en snoralg.

Mijn ervaring en ook logisch verstand is in ieder geval dat je de vissen niet te veel moet voeren en dat je, als je bak eenmaal in balans is, je er zo weinig mogelijk mee moet klooien. Ook niet met plantenvoeding en andere verkoopfratsen.

Messina, heeft een prachtig aquarium maar ze zou beter kunnen stoppen met voeding. Je ziet het begin opkomen van problemen. En zoiets zou ik nooit zeggen om te katten want ik mag haar heel graag.

Serieus, hoe minder ik doe behalve af en toe een klein beetje water eruit, kraanwater erin. Filtersponsje eens uitspoelen, het draait goed en ik ben al heel lang van alle problemen af.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  maandag 6 juni 2011 @ 22:36:06 #109
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_97814575
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:31 schreef Tegan het volgende:

[..]

Ik ben zo bang dat ik ze binnen een week vermoord :o . Als ik lees dat ze allemaal een specifieke temp/watersnelheid/waterhardheid/ph willen enzo. Maarja, moet er gewoon eens aan beginnen...

Dus bak opstarten met zand en plantjes en dan een paar weken niets doen?
En een filtertje. ;). Laten indraaien totdat het stabiel is met wat plantjes. Geduld en niet te snel willen. Ook niet teveel visjes ineens nemen na die indraaiweken maar geleidelijk visjes erbij. Dat kan echt niet misgaan. Laat je niet doldraaien met al die info.

Platy's zijn een leuke keuze trouwens en Perry is echt heel betrouwbaar. Weet zeker dat als je per ongeluk zwangere vrouwtjes van hem meekrijgt dat je de jongen terug mag geven.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_97814675
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 20:19 schreef Thaboel het volgende:

[..]

Heb wel eens gehoort dat vrouwtjesguppy's 'transformeren' naar het mannetjes geslacht. Geloofde het nooit tot ik ineens een mannetje in me bak had zwemmen ;)

Weet niet of zoiets ook voor platy's geld?
Dat geldt voor zwaarddragers wel zo.
Voor platy's niet.

Bij platy's zie je het verschil onder de buik.
Bij een mannetje zit er een uitsteeksel (z'n piemeltje zeg ik altijd :D), en bij vrouwtjes zie je daar een vin zitten.

StaalO+ , hier is er echt profito nodig voor me plantjes. Anders sterven sommige planten echt serieus af.. Maargoed, als ik weer eens niet oplet en er veel te veel in gooi, zie je wel duidelijk alggroei na een dag. Dat spul is nogal geconcentreerd, en eigenlijk moet je het echt netjes per ml toevoegen..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_97814758
Ik ben eigenlijk bezig met verhuizen, dus zodra alles op zijn plek staat (in de komende weken) dan ga ik een bak opstarten.

Thanks voor me geruststellen iedereen :* .
  Official ESF Kreviewer maandag 6 juni 2011 @ 22:41:14 #112
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_97814983
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:36 schreef Staal het volgende:

[..]

En een filtertje. ;). Laten indraaien totdat het stabiel is met wat plantjes. Geduld en niet te snel willen. Ook niet teveel visjes ineens nemen na die indraaiweken maar geleidelijk visjes erbij. Dat kan echt niet misgaan. Laat je niet doldraaien met al die info.

Platy's zijn een leuke keuze trouwens en Perry is echt heel betrouwbaar. Weet zeker dat als je per ongeluk zwangere vrouwtjes van hem meekrijgt dat je de jongen terug mag geven.
Perry komt wel betrouwbaar over, maar je weet het nooit met dat vistuig hè. B-).
  Official ESF Kreviewer maandag 6 juni 2011 @ 22:41:48 #113
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_97815020
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:38 schreef Tegan het volgende:
Ik ben eigenlijk bezig met verhuizen, dus zodra alles op zijn plek staat (in de komende weken) dan ga ik een bak opstarten.

Thanks voor me geruststellen iedereen :* .
Ik dacht al nieuwe buren te zien..
pi_97815195
quote:
14s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:36 schreef Staal het volgende:

[..]

Platy's zijn een leuke keuze trouwens en Perry is echt heel betrouwbaar. Weet zeker dat als je per ongeluk zwangere vrouwtjes van hem meekrijgt dat je de jongen terug mag geven.
Als er 'dikke' vrouwtjes bij zitten, geef ik ze meestal al niet eens mee.
Maar mocht het per ongeluk toch gebeuren, mogen mensen de jonkies altijd terugbrengen. Dan krijgen ze toch een prettig leven in de 160liter bak, of gaan ze (helaas) naar de winkel als ik geen nieuw tehuis kan vinden voor ze. Maar ik hou ze meestal zo lang mogelijk hier, aangezien ik weet hoe ze hier behandeld worden.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_97815324
Perry is heel betrouwbaar.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  Official ESF Kreviewer maandag 6 juni 2011 @ 22:52:02 #116
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_97815877
En gewoon nog ff een crosspost omdat het kan en dan ga ik pitten.

Ik zat rustig tv te kijken en toen zag ik ineens mijn L75 samen met de Ancistrus.
Ze waren met elkaar aan het ouwehoeren, dat had ik nog niet eerder gezien. Kon nu eindelijk ook eens goed zien hoe groot de L75 is geworden...bijna net zo groot als de iets oudere Ancistrus. Meestal zit ie overdag in z'n eigengemaakte holletje tussen een steen en een plant, maar de laatste tijd komt hij steeds vaker 's avonds al tevoorschijn.
De 2 L333's zijn nog vrij onzichtbaar (en klein)

Vanaf de bank:


Algje kruipt tegen Tijger aan:


Tijger voelt zich benadeeld:


Om vervolgens weer de troon van de hoogste zuigplek te bestijgen:
pi_97816341
_O-
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  maandag 6 juni 2011 @ 23:01:35 #118
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_97816651
:D.

Mooi aquarium is het geworden trouwens!
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_97818943
Zeker niet gek
pi_97827920
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:32 schreef Staal het volgende:
Dat weet ik ook allemaal niet. Ik heb maar een 100 liter bak en post ook alleen maar mijn eigen ervaringen.

Weet wel dat toen ik begon met deze hobby ik vanalles kocht wat zgn. goed zou zijn en ik heb wat ellende gehad qua baard- en snoralg.

Mijn ervaring en ook logisch verstand is in ieder geval dat je de vissen niet te veel moet voeren en dat je, als je bak eenmaal in balans is, je er zo weinig mogelijk mee moet klooien. Ook niet met plantenvoeding en andere verkoopfratsen.

Messina, heeft een prachtig aquarium maar ze zou beter kunnen stoppen met voeding. Je ziet het begin opkomen van problemen. En zoiets zou ik nooit zeggen om te katten want ik mag haar heel graag.

Serieus, hoe minder ik doe behalve af en toe een klein beetje water eruit, kraanwater erin. Filtersponsje eens uitspoelen, het draait goed en ik ben al heel lang van alle problemen af.
sorry maar mag ik even: :')

sommige bakken kunnen inderdaad zonder toevoegingen af, maar veel bakken hebben toch echt dingen nodig zoals co2 en plantenvoeding om juist geen problemen te krijgen. ikzelf heb al meerdere bakken gehad die vol zaten met alg omdat er te weinig plantenvoeding in zat. plantenvoeding steeds toevoegen, algjes verdwijnen en totaal geen problemen meer gehad :)

dat iets werkt in een low-tech bakje wil nog niet zeggen dat dat ook geld voor een wat meer high-tech bak :N
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Official ESF Kreviewer dinsdag 7 juni 2011 @ 08:46:57 #121
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_97828563
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 07:52 schreef Leipo666 het volgende:
dat iets werkt in een low-tech bakje wil nog niet zeggen dat dat ook geld voor een wat meer high-tech bak :N
Wanneer heb je een lowtech bakje en wanneer een hightech bak? Is daar een lijstje van?
pi_97828618
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 08:46 schreef Kreator het volgende:

[..]

Wanneer heb je een lowtech bakje en wanneer een hightech bak? Is daar een lijstje van?
volgens mij geen harde definitie van, maar voor mij geld:

weinig licht, geen co2/fe/kno3 toevoegen nodig = low-tech
veel licht (0,5w/liter of meer), wel co2/fe/kno3 toevoegen nodig = high-tech

ik wil het iemand wel zien proberen: een bak met 1watt licht per liter water ZONDER toevoegingen als co2 en plantenvoeding :+
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  Official ESF Kreviewer dinsdag 7 juni 2011 @ 09:28:34 #123
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_97829294
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 08:51 schreef Leipo666 het volgende:
ik wil het iemand wel zien proberen: een bak met 1watt licht per liter water ZONDER toevoegingen als co2 en plantenvoeding :+
Co2 lijkt me nooit echt nodig, behalve als je graag flinke plantengroei wil. En 1W per liter is dan ook wel een beetje overdreven in mijn optiek. Ik heb 160W op 300 liter en dat is echt al een megalichtbak.
Maar goed, zo zie je maar weer. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen.
pi_97829450
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 juni 2011 09:28 schreef Kreator het volgende:

[..]

Co2 lijkt me nooit echt nodig, behalve als je graag flinke plantengroei wil. En 1W per liter is dan ook wel een beetje overdreven in mijn optiek. Ik heb 160W op 300 liter en dat is echt al een megalichtbak.
Maar goed, zo zie je maar weer. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen.
ik heb het dan idd ook over een plantenbak ;)

maar uiteindelijk is het heel simpel: als al je waterwaarden in balans zijn dan heb je geen (alg)problemen. in een low-tech bak kun je dat balans nog vinden zonder toevoegingen, maar er komt een punt dat je het niet meer redt met alleen de voedingsstoffen die je toevoegt in de vorm van eten voor je vissen.

planten hebben licht, co2, ijzer, nitraat, fosfaat en nog een hele riedel aan stofjes nodig om goed te kunnen groeien. Heb je van alles genoeg dan zullen je planten goed groeien en krijgen algen geen kans: prijs jezelf gelukkig als je dat voor elkaar krijgt zonder spulletjes toe te moeten voegen, het scheelt je een hoop werk ;).
Als er echter 1 belangrijke factor beperkend is dan grijpen algen hun kans (zij hebben immers minder nodig om goed te kunnen groeien). Dan kun je 2 dingen doen: of je zorgt ervoor dat er geen beperkende factor meer is (bij co2 gebrek co2 toevoegen, bij ijzergebrek plantenvoeding toevoegen, etc.). OF je schroeft alle andere factoren terug om zo in een betere balans te komen (bijvoorbeeld minder licht zodat je planten minder snel groeien en dus minder snel tegen de beperkende factor aanlopen)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_97833349
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 22:32 schreef Staal het volgende:

Messina, heeft een prachtig aquarium maar ze zou beter kunnen stoppen met voeding. Je ziet het begin opkomen van problemen. En zoiets zou ik nooit zeggen om te katten want ik mag haar heel graag.
Als ik stop met voeding beginnen de problemen pas echt, helaas ;(
Ik heb zeer bewust gekozen om er geen voedingsbodem in te gooien, en de plantjes hebben toch wel wat nodig. Maar je hebt wel een beetje gelijk; Matigen kan geen kwaad. Tenzij je een oerwoud wilt :P Want je planten gaan wel heel hard groeien van al die voeding, maar niet op een mooie manier. Zo werd de cabomba heel langgerekt met om de 2 (!) cm een blad. Dat zag er natuurlijk niet uit :')
Het is een kwestie van proberen, voor elke bak is het anders, denk ik. :)

Kreator, jouw bak staat er echt stralend bij!
Je raekt an de dinge geweun.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')