abonnement Unibet Coolblue
  zondag 15 mei 2011 @ 16:05:03 #1
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96842710
Zelf broodbakken wordt steeds populaider. Enerzijds omdat het 'fabrieksbrood' uit de winkel/bakker steeds minder de eigenschappen heeft zoals brood bedoeld is. Anderzijds omdat mensen het steeds leuker vinden om zelf hun handen vies te maken in het deeg of met de broodbakmachine (uit het kerstpakket ;) ) te werken.

Het eerste topic begon in 2004 maar de laatste weken wordt het hier steeds drukker. Vandaar staan hieronder de belangrijkste tips/trucs/weetjes en een paar (basis)recepten uit het vorige topic.

Tips
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
mijn brood is 'kruimelig :?
meestal is te kruimelig een gevolg van onvoldoende ontwikkelde gluten, dat kan door te kort kneden, of verkeerde meelmix, of te snel rijzen.
quote:
gist/zout
- Als je verse gist had, had je waarschijnlijk te weinig gebruikt... Verse gist moet je 2,5 keer zo veel gebruiken als instant/gedroogde gist

- heb je voor de zekerheid je gist eerst 'geactiveerd' in lauwwarme melk met een theelepel suiker? Als er bellen aan het oppervlak komen, is de gist nog 'levend', anders weggooien en een nieuw zakje nemen.

- Wat betreft het zout; zoutkristallen en gist zijn geen vriendjes. Daar zijn allerlei non-remedies op gevonden, zoals het aan de rand in het deeg mengen, het er op het laatst indoen, maar de truuk is het gewoon in het water oplossen en dan erdoorheen kneden; dan is het zout opgelost in het water en doen de kristallen geen kwaad meer
Poolish/Preferment :? Wasda :?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kan trouwens iedere hobbybroodbakker aanraden met een Poolish ofwel preferment te gaan werken, het brood word veel smaakvoller.
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 2

Dit heeft veel meer effect dan esotherisch meel of allerhand kruiden, want dan smaakt het brood naar kruiden ipv brood. Als je een preferment gebruikt krijg je een hele mooie diepe en rijke broodsmaak.
quote:
Ik ben weer eens een brood aan het bakken op basis van een preferment, Heb 3 dagen terug in 350 Ml water gist op gelost en 150 gram meel er door gedaan.
Nu dit bij 350 gram meel met wat zout gedaan, en 10 Minuten in de kneedmachine, half uur laten rusten en daarna weer 3 minuten gekneed.
Toen ingemeeld in als bol in een bebloemde doek in een mandje te rijzen gezet, en 3 uur laten rijzen. Zit nu in de oven.
By the way
Meel is 200 gram volkoren tarwemeel, 200 gramroggemeel, en de resterende 100 gram is boekweit, spelt, dinkel. verder een handje diverse zaden er door en een klein beetje waltnoten olie.

Wat ik graag zou horen is, maken er nog meer mensen prefermenten, zuurdesems, poolish? We moeten toch verder komen als een zakje soesiemix in de BBM te gooien, niet?
quote:
een preferment kan je heel makkelijk zelf maken.
Neem de waterhoeveelheid uit je broodrecept, en 1/4 van het meel. Voeg nu de helft van het gist toe, en meng dit tot een dikke brij.
dit laat je een dag of 2-3 staan.
Nu maak je hiermee en de rest van je ingredienten je deeg.
Als je deeg klaar is neem je een deel ervan en doe dit in een plastik bakje in de koelkast.
Dit voeg je dan de volgende keer weer toe aan je deeg.
quote:
Als je je deeg klaar hebt neem je een deel ervan en dat kan je dan over een aantal dagen weer aan het nieuwe deeg toevoegen. Dan heb je daar namelijk al je preferment aan (pre ferment, vooraf gegist) en hoef je het niet apart te maken.
Het is dus ongeveer hetzelfde als desems, met het verschil dat desems voor roggemeel zijn. Rogge bevat geen gluten dus het komt niet mooi omhoog als je daar gist gebruikt, dan heb je een desem nodig om de belletjes in het deeg heel te houden.

Tip, als je brood bakt, maak dan altijd 100 gram meer deeg dan je nodig hebt en bewaar dit voor je volgende brood. Dit bewaar je in de koelkast en voeg je bij je volgende brood deeg. De reden hiervoor is dat moderne gist heel snel werkt en brooddeeg geen tijd heeft mooie smaken te vormen. Door een deel van het deeg achter te houden laat je in dit deel de bacterien en gisten verder werken en deze zorgen ervoor dat je brood dan altijd een mooie, rijke complexe broodsmaak heeft. Deze "preferment" techniek is uit amerika gekomen en heeft er voor gezorgt dat amerikanen tegenwoordig regelmatig broodbak wedstrijden winnen met hun smaakvolle brood. Dit is veel beter dan allerlei smaakmakers door je brood te gooien om een lekker brood te krijgen, want je proeft dan eens écht brood ipv alleen maar smaakmaker.
Enkele recepten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Waldkorn
- 350 gram boerenpit
- 150 gram waldkorn
- 15 gram boter
- 10 gram suiker
- 10 gram droge gist
- 280 ml water
- 100 gram rozijnen
- 50 gram gebroken walnoten

Meng alle ingredienten behalve de noten en de rozijnen en kneed het goed door (in het recept staat 20 minuten).
Vorm een bal en laat het 25 minuten rijzen op een warme plek afgedekt met een theedoek.
Druk het deeg plat, scheur het in stukken en kneed het samen met de rozijnen en de walnoten tot alles goed door elkaar zit.
Maak het deeg een beetje langwerpig en laat nog 15 minuten rijzen.
Vet een broodblik in.
Doe het deeg in het broodblik en laat nog 50 minuten rijzen.
Verwarm de over voor op 230 graden.
Bak het brood in 40 minuten gaar. (Ten minste dat staat in het recept.)

Ik verwarm de over echter altijd op 220 graden en zet het rooster zo laag mogelijk in de oven. Het bakken doe ik ook korter. Je kunt 'horen' aan het brood wanneer het klaar is door het op te kloppen. Klinkt het hol dan is het gaar. Je kunt het dan eventueel wel langer in de over laten voor een hardere korst.
quote:
focacciabrood:

500 gram tarwebloem (geen meel dus)
3 dl. lauw water
zakje gedroogde gist 7 gr.
dessertlepel zout
15 gehakte olijven (eerst laten uitlekken)
half potje gedroogde tomaten

Bereiding:
*10 minuten kneden
*uur laten rijzen in kom met theedoek erover
*10 minuten kneden
* half uur laten rijzen in lauwwarme oven (5 minuten op 50 graden dan uitzetten!)
* met vingers putjes in brood maken en wat olijfolie overheen gieten daarna wat zeezout en tijm over strooien
* 3 kwartier bakken op 220 graden!

Het brood heeft echt een lekker "italiaans" smaakje!
quote:
Honing-walnoten-brood

Nodig:
- 500 gr. volkorenmeel
- 250 ml. lauw water
- 20 gr. boter / margarine
- zout
- 14 gr. gist (2 zakjes van de supermarkt)
- 4-5 eetlepels honing
- 150 gram gepelde walnoten

Bereiding:
- Alle ingredienten in een kom doen
- Alles goed doormengen met een mixer met deeghaken (of gewoon lekker kneden zoals de echte bikkels in dit topic doen )
- Kom afdekken met een vochtige theedoek en deeg 45 minuten laten rijzen op kamertemperatuur
- Deeg goed kneden met de hand
- Deeg in een bolvorm kneden en deze op een bakplaat leggen
- Vervolgens bakplaat afdekken met een vochtige theedoek en het deeg nogmaals 30-45 minuten laten rijzen
- Brood op 200 gr. Celcius bakken gedurende 30-45 minuten
quote:
Ben nu een brood aan het maken, niets spannends, 50% rogge 50% tarwe.
500 gram volkoren meel (half tarwe/rogge dus)
350 gram water (of cc)
gist (gewoen een zakje droge gist)
zuurdeeg uit een zakje
zout
100 gram van het meel met 100 cc water gemengd en wat van de gist en zuurdeeg toegevoegd. 24 uur laten fermenteren.
volgende dag dus
400 gram meel
250 ml water
schepje zout
In de kitchenaid. mengen, preferment toegevoegd, rest van het gist toegevoegd.
tien minuten kneden, half uur laten staan, verder gekneed zo een 5 minuten.
Daarna met wat bloem antikleef gemaakt en in 3 bolletjes verdeeld.
Op een bakblik gelegd en laat het nu verder omhoog komen tot het groot genoeg is en dan wordt het gebakken.
quote:
Zuurdesem op basis van Jamie Oliver-recept
Maandag Meng 500 gram biologisch roggemeel met voldoende water om een zacht deeg te maken en doe dat een kom. Zet het eerst een uur buiten en breng het vervolgens naar een warm plekje binnen, waren je het afgedekt met keukenfolie en laat staan.

Dinsdag Het begin te bubbelen. Laat het met rust.

Woensdag Het mengsel blijft maar bubbelen en wordt enigszins grijs. Roer nu een handje bloem en een beetje water door het mengsel, net genoeg om het weer dezelfde consistentie te geven als op maandag. Laat het weer staan, nog steeds afgedekt.

Donderdag Laat het met rust.

Vrijdagmiddag ondertussen heb je een bierachtig, moutig, askeurig mengsel, vol natuurlijke gist en met veel karakter. Om het brood te maken doe je door dit mengsel een kilogram bloem en voegt er zoveel water aan toe dat je een stevig, soepel deeg krijgt dat niet meer plakt. Kneed het ruim vijf minuten. Haal er 500 gram af voor een volgende begin mengsel, voordat je er zout bij doet. Dek het af en zet het weg, klaar om het zelfde proces de volgende dag te herhalen, en de dag daarna, enzovoort. Voeg aan het overige zuurdesem desgewenst zout toe. Vorm het deeg en leg het in een kom of blik en dek het af met een met bloem bestoven theedoek. Laat het 14 uur staan.

Zaterdagochtend Bak het brood. Verwarm de oven voor op 190 ºC. Leg het deeg voorzichtig op een met bloem bestrooid bakblik, maak er vrij diepe inkepingen in en bak het een uur of totdat het krokant is een hol klinkt als je op de bodem klopt. Laat het afkoelen en eet het vers of geroosterd.
quote:
Maisbrood

Maïs brood
Categorie: Brood
Personen: 0
Tijd: 3 uur
Datum: 21-08-2004
Bron: Verpakking Soezie meel

Ingredienten
500 gr boeren maïs meel
310 ml water, kamertemperatuur
10 gr zout
10 gr olie
4 gr gedroge gist

Bereiding
Recept voor een brood van 900 gr:

Doe de meel in het bakblik.
Schenk langs de rand het water en de olie.
Maak in het midden van de meel een kuiltje en doe daar de gist in.

Maar kenden ed kan ook met de hand ;)

Maisbrood versie 2

* 400 GRAM MAISMEEL
* 2 DECILITER KOKOSMELK
* 6 DECILITER MELK
* 4 EIEREN
* 100 GRAM BOTTER
* 2 THEELEPELS ZOUT
* 2 THEELEPELS SUIKER
* 50 GRAM KOKOS, geraspt
* 1 THEELEPEL ANIJSZAAD

Meng het maismeel met de kokosmelk en de helft van de melk en breng dit al roerend aan de kook. Voeg de rest van de melk toe, de suiker en zout en laat het geheel een kwartier afkoelen; roer dan de boter erdoor, de eieren, de anijs en de kokos. Breng het opnieuw aan de kook, en laat het 10 minuten koken, roer goed. Giet dit mengsel in een ingevette broodvorm en bak het een half uur op 190 graden. Serveer warm.

Maisbrood meest simpele versie
1000gr maismeel (Artipan mais )
570-590gr water
25 gr gist
20gr zout

40 min op 240 graden voor 400gr brood
Internetsites voor broodrecepten en informatie:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat resultaten van Fok!kers

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Hives die het zelf niet zo geslaagd vind, maar het was mn eerste ;)
Hier dus verder voor vragen/tips/of gewoon als je je resultaat wil showen ;)

Alweer deeltje 5 op naar een hoop mooie brood baksels :9
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 15 mei 2011 @ 16:05:47 #2
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96842765
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 17:43 schreef MaximusTG het volgende:
Dank! Zit een mengsel van cherrytomaatjes, mozzarella en pesto op :).
Oe trouwens ff vraagje nog .. heb je er 6 van gemaakt ipv 9? en hoe heet heb je afgebakken? 220? of warmer zoals pizza?
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  † In Memoriam † zondag 15 mei 2011 @ 21:04:17 #3
91830 MaximusTG
pi_96857056
Nee, gewoon 9; Maar die pastten niet tegelijk. Heb ze op 220 gebakken, warmer kan niet, dan is ie verbrandt voordat ze gaar zijn :).
  maandag 16 mei 2011 @ 12:44:44 #4
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96882237
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 21:04 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, gewoon 9; Maar die pastten niet tegelijk. Heb ze op 220 gebakken, warmer kan niet, dan is ie verbrandt voordat ze gaar zijn :).
Ah ik dacht al ;)
Mijne waren top gelukt! heerlijke smaak en uiteindelijk ook de 220 aangehouden, om en nabij 20 min, voor herhaling vatbaar.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 16 mei 2011 @ 13:40:13 #5
216210 Ml-etje
pi_96884222
http://uitdekeukenvanarde(...)od%20uit%20de%20oven

Leuke website zeg!
Gister weer krentenbrood gemaakt maar zal eens zien of ik komend weekend origineler kan zijn ;)

Bevalt de KA MissHobje?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † maandag 16 mei 2011 @ 14:09:47 #6
91830 MaximusTG
pi_96885283
Haha, dacht even dat het een grapje was, maar hij staat echt zo in de OP. Dit is het echte adres:

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/

Daar komen de pizzabroodjes ook vandaan waar MissHobje en ik het over hadden :). Mijne waren ook erg lekker, heb er twee in de vriezer gedaan :)

[ Bericht 0% gewijzigd door MaximusTG op 16-05-2011 14:49:50 ]
  maandag 16 mei 2011 @ 14:14:05 #7
14078 DarkElf
pi_96885454
Grappig dat jullie het nu daarover hebben, er staat hier nu een zijdezacht deegje te rijzen voor landbrood, ook van die site maar dan aangepast aan mijn eigen smaak (ander meel, geen honing/moutextract, minder zout).
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 16 mei 2011 @ 15:15:18 #8
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96887802
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 13:40 schreef Ml-etje het volgende:
http://uitdekeukenvanarde(...)od%20uit%20de%20oven

Leuke website zeg!
Gister weer krentenbrood gemaakt maar zal eens zien of ik komend weekend origineler kan zijn ;)

Bevalt de KA MissHobje?
`ja mega goed! zo goed zelfs dat ik hem bijna elke dag gebruik _O- het ene brood na het andere pizzadeegje en van taart naar cupcakes :o! dat ding maakt overuren! en het fijnste van alles, ik heb geen extra pijnlijke handen meer ivm gewrichtsaandoening *O*

En hier nog even de pizzabroodjes:


Ps: ben nu witte bolletjes aan het maken, deegje staat nog ff te rijzen en ga ze zo vormen :9
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 16 mei 2011 @ 15:16:42 #9
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96887859
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 14:14 schreef DarkElf het volgende:
Grappig dat jullie het nu daarover hebben, er staat hier nu een zijdezacht deegje te rijzen voor landbrood, ook van die site maar dan aangepast aan mijn eigen smaak (ander meel, geen honing/moutextract, minder zout).
Heb je het precieze aangepaste recept voor mij? als dat mag :P
Wil ik die van de week eens maken.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 16 mei 2011 @ 18:45:29 #10
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96897216
En hier de resultaten van de witte bolletjes, met boter bestreken en de andere met sesamzaadjes :9
Ze smaken goed!


[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 16 mei 2011 @ 18:50:05 #11
162107 mjan
pi_96897436
Zijn je bolletjes ook goed licht en fluffy van binnen? Ze zien er in ieder geval leuk uit :)
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
  maandag 16 mei 2011 @ 18:53:12 #12
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96897590
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 18:50 schreef mjan het volgende:
Zijn je bolletjes ook goed licht en fluffy van binnen? Ze zien er in ieder geval leuk uit :)
Jups :Y en heel zacht van smaak, echt zo;n lekker vers wit bolletje met een heel zacht krakend bovenkantje *O*
Ze zitten een beetje tussen zacht en hard in de buitenkant ;)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  maandag 16 mei 2011 @ 19:01:36 #13
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_96898040
quote:
14s.gif Op maandag 16 mei 2011 18:53 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Jups :Y en heel zacht van smaak, echt zo;n lekker vers wit bolletje met een heel zacht krakend bovenkantje *O*
Ze zitten een beetje tussen zacht en hard in de buitenkant ;)
*O* recept? *O*
  dinsdag 17 mei 2011 @ 18:08:02 #14
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96949719
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 19:01 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

*O* recept? *O*
Hier kijk eens ;)
http://uitdekeukenvanarde(...)-witte-broodjes.html
enne heb weer een lading liggen ;)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  † In Memoriam † dinsdag 17 mei 2011 @ 18:41:11 #15
91830 MaximusTG
pi_96951346
Zien er lekker uit :). Recept lijkt wel wat op een recept voor Hamburger Buns. Zullen ze vast ook goed voor zijn. Lekker opengesneden en licht gegrild.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 19:38:20 #16
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96954661
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 18:41 schreef MaximusTG het volgende:
Zien er lekker uit :). Recept lijkt wel wat op een recept voor Hamburger Buns. Zullen ze vast ook goed voor zijn. Lekker opengesneden en licht gegrild.
Ja kan er ook prima voor :9
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 17 mei 2011 @ 20:05:11 #17
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96956496
Zo, die broodjes zien er lekker uit zeg. ^O^

Ik was vanmorgen bij de bakker :@ om één bruin bolletje te kopen.
Ik was gisteren nl. vergeten een brood te bakken en had niks in huis voor m'n kind om mee naar school te nemen.
Je zag die bakker denken: "Maar als je geen brood in huis hebt, waarom koop je dan één bolletje en verder niks?"

Volgens mij helpen wij met onze baksels een hele tak van de middenstand om zeep. :P
  dinsdag 17 mei 2011 @ 20:06:51 #18
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96956625
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 20:05 schreef Gwywen het volgende:
Zo, die broodjes zien er lekker uit zeg. ^O^

Ik was vanmorgen bij de bakker :@ om één bruin bolletje te kopen.
Ik was gisteren nl. vergeten een brood te bakken en had niks in huis voor m'n kind om mee naar school te nemen.
Je zag die bakker denken: "Maar als je geen brood in huis hebt, waarom koop je dan één bolletje en verder niks?"

Volgens mij helpen wij met onze baksels een hele tak van de middenstand om zeep. :P
Muah dat hebben de supermarkten al wel redelijk geflikt denk ik :P
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 21 mei 2011 @ 18:21:58 #19
216210 Ml-etje
pi_97125257
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 18:08 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Hier kijk eens ;)
http://uitdekeukenvanarde(...)-witte-broodjes.html
enne heb weer een lading liggen ;)
Net ook gemaakt maar heb er rozemarijn en tijm doorgekneed :9

En er staat een krentenbrood de 2e rijs uit te dienen O+

Wil nu echt een KA bestellen maar nog geen idee waar.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 21 mei 2011 @ 20:18:04 #20
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97129441
Mijn oven is stuk...
Het eerste wat me opviel aan het brood uit de winkel was dat het bijna niks woog! :o
  zaterdag 21 mei 2011 @ 21:07:46 #21
216210 Ml-etje
pi_97131202
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 20:18 schreef Gwywen het volgende:
Mijn oven is stuk...
Het eerste wat me opviel aan het brood uit de winkel was dat het bijna niks woog! :o
Oh jeetje, wat nu?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 21 mei 2011 @ 21:34:54 #22
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97132226
Maandag reparateur bellen.
En anders nieuwe oven kopen. Liever een paar honderd uitgeven aan een nieuwe oven dan elke week een paar euro aan gewichtloos brood. ;)
  zondag 22 mei 2011 @ 12:59:36 #23
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_97150672
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 mei 2011 18:21 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Net ook gemaakt maar heb er rozemarijn en tijm doorgekneed :9

En er staat een krentenbrood de 2e rijs uit te dienen O+

Wil nu echt een KA bestellen maar nog geen idee waar.
Er zijn wel eens aanbieding bij de makro/sligro dat soort zaken
Maar ik zie ze vaak in die kleine kookwinkeltjes tijdens de zomer opruiming, dus houd het goed in de gaten ;)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 22 mei 2011 @ 13:04:58 #24
216210 Ml-etje
pi_97150852
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 12:59 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Er zijn wel eens aanbieding bij de makro/sligro dat soort zaken
Maar ik zie ze vaak in die kleine kookwinkeltjes tijdens de zomer opruiming, dus houd het goed in de gaten ;)
Oeh nou als je ze nog eens ziet? Hou me aanbevolen voor een pm ;)
Hier is maar 1 kookwinkeltje en dat is echt prijzig maarja dan moet ik maar niet in zo'n gat gaan wonen :D

Broodjes waren lekker maar pff na 2 zat ik al vol, volgende keer wat langer rijzen zijn ze misschien wat luchtiger.
Krentenbrood was weer heerlijk :9
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 22 mei 2011 @ 17:57:02 #25
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_97162798
Heb nu Soezie volkorentarwemeel in huis... wat maakt het nou nog lekkerder? Specialer..
Kortom wat zal ik er eens ingooien?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zondag 22 mei 2011 @ 18:11:19 #26
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97163359
Gist en water :+

Wat heb je verder in huis?
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2011 @ 18:15:29 #27
91830 MaximusTG
pi_97163518
Oe, nog een beetje zout ;). Maar euh, goed brood wordt lekkerder door kneed/rijs/rijpingsproces, niet door extra ingredienten.
  zondag 22 mei 2011 @ 20:36:34 #28
272610 Spanky78
pi_97170450
Je hebt wel zout nodig, voor de smaak en ook om de gist te 'controleren'.
Whatever...
  maandag 23 mei 2011 @ 20:18:31 #29
333525 AcidFay
Geweldadig genoten
pi_97216917
Ik heb gister een derde poging tot stokbrood gedaan.

Recept van Alden (die site zie ik hier vaker voorbijkomen) voor stokbrood in 4 uur maken gebruikt.

Was een succes dit keer. Ze werden helaas wel plat en iets wat zout.

Het recept dat ik deed was ongeveer:
1 kilo bloem type 00
20 gram zout (volgende keer 15 proberen)
10 gram gist
800 ml water op kamertemperatuur.

Ik had iets meer water dan het recept aangaf gebruikt. Zou dit het probleem kunnen hebben veroorzaakt. Met probleem bedoel ik dat ze zo plat werden.
  maandag 23 mei 2011 @ 20:29:18 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_97217567
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 20:18 schreef AcidFay het volgende:
Ik heb gister een derde poging tot stokbrood gedaan.

Recept van Alden (die site zie ik hier vaker voorbijkomen) voor stokbrood in 4 uur maken gebruikt.

Was een succes dit keer. Ze werden helaas wel plat en iets wat zout.

Het recept dat ik deed was ongeveer:
1 kilo bloem type 00
20 gram zout (volgende keer 15 proberen)
10 gram gist
800 ml water op kamertemperatuur.

Ik had iets meer water dan het recept aangaf gebruikt. Zou dit het probleem kunnen hebben veroorzaakt. Met probleem bedoel ik dat ze zo plat werden.
Bloem volgens de italiaanse standaard 00 is van een lager gluten gehalte, is minder geschikt voor brood. Daar moet je type 0 voor hebben of Type 550 duitse standaard,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † maandag 23 mei 2011 @ 20:43:45 #31
91830 MaximusTG
pi_97218633
Dat is waar, maar dan had het toch niet heel plat hoeven worden.. Ik denk dat er niet genoeg gekneed is, waardoor het glutennetwerk de CO2 niet vasthield. Ook vind ik het wel erg nat deeg.. 800ml water op 1 kg bloem. Linkje originele recept?

Edit: ah, ik zie dat het toch vaker gedaan wordt, 80% hydratie baguette. Worden ook eerder gevouwen en gerekt dan gekneed.

[ Bericht 21% gewijzigd door MaximusTG op 23-05-2011 20:56:46 ]
  maandag 23 mei 2011 @ 20:58:05 #32
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_97219718
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:15 schreef MaximusTG het volgende:
Oe, nog een beetje zout ;). Maar euh, goed brood wordt lekkerder door kneed/rijs/rijpingsproces, niet door extra ingredienten.
dat is ook zo (extra zonnebloempitten ofzo, hou van grof brood). Ga er maar wat extra liefde zout en een beetje olijfolie in doen.
Hopelijk deze week nog.
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  maandag 23 mei 2011 @ 22:14:28 #33
333525 AcidFay
Geweldadig genoten
pi_97225152
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bloem volgens de italiaanse standaard 00 is van een lager gluten gehalte, is minder geschikt voor brood. Daar moet je type 0 voor hebben of Type 550 duitse standaard,
Oke, goed om te weten :) Zal er eens naar kijken. Type 00 is meer voor pasta dacht ik.
  † In Memoriam † maandag 23 mei 2011 @ 22:23:46 #34
91830 MaximusTG
pi_97225752
Nee, tipo 00 is een aanduiding voor uitmalingsgraad, ash content, zie ook
http://www.theartisan.net/flour_ash_content.htm

Je hebt bv farina di grano duro tipo 00, maar ook farina di grano tenero tipo 00.
  maandag 23 mei 2011 @ 22:26:13 #35
272610 Spanky78
pi_97225948
als je problemen hebt met volkorenbrood en rijzing kan een beetje vitamine C (ascorbinezuur) je helpen. Voor nog wat leuke technische achtergronden bij brood en de chemie achter een aantal processen en additieven:

http://www.classofoods.com/pagina1_4.html

Uiteraard staat hier ook veel in over ingredienten die je zelf niet echt te pakken kan krijgen.
Whatever...
  † In Memoriam † dinsdag 24 mei 2011 @ 16:02:27 #36
91830 MaximusTG
pi_97250524
@Acidfay: Had je deze gebruikt:

http://uitdekeukenvanarde(...)ecept-stokbrood.html

?

Want daar staat:

355 gram water op kamertemperatuur
5 gram droge gist
540 gram ongebleekte bloem
10 gram zout

En die heb je dan ongeveer verdubbeld? Maar dan heb je dus de hoeveelheid bloem verminderd, en de hoeveelheid water verhoogd.. Want 800/1000 = 80% bakkerspercentage water, maar 355/540 = 65,7.. % . Misschien dat het dan toch daar aan lag?
Dat recept heb ik ook een keer gemaakt, dit was toen het resultaat:
  woensdag 25 mei 2011 @ 13:39:26 #37
333525 AcidFay
Geweldadig genoten
pi_97291846
Wow MaximusTG, die zien er goed uit. Wat jij zegt is precies wat ik gedaan heb :D

De volgende keer let ik op de bloem/water verhouding en kies ik de juiste soort bloem uit :)
  zondag 29 mei 2011 @ 12:54:02 #38
265105 evo87
pi_97452875
mijn eerste zuurdesem brood! :)



  zondag 29 mei 2011 @ 12:55:56 #39
288637 FkTwkGs2012
pi_97452939
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 12:54 schreef evo87 het volgende:
mijn eerste zuurdesem brood! :)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hoe ben je aan het zuurdesem gekomen? Ik wil het ook een keer proberen nml.
  † In Memoriam † zondag 29 mei 2011 @ 13:39:57 #40
91830 MaximusTG
pi_97454376
Ziet er goed uit evo87! Hoe smaakt ie?

@FkTwkGs2012: Volgens mij evo87 de desem ook zelf gemaakt. Dat is helemaal niet zo moeilijk, het kost voornamelijk veel tijd. (wachttijd dan). Je kan ook wel op internet desems kopen, maar dat is lastig, omdat dat vaak buitenlandse sites zijn. In de tijd dat zoiets wordt verstuurd (ongekoeld!) kan er vrij veel met zo'n cultuur gebeuren. Er wordt ook een soort poeder verkocht waar het woord 'zuurdesem' aan gekoppeld is, maar dat is geen levende cultuur. Dat is voor de smaak.
Maar er zijn volgens mij vanuit de US wel gedroogde culturen te bestellen.
Poederbrieven :P.
  zondag 29 mei 2011 @ 16:59:08 #41
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_97460874
Ik heb net de poolish gemaakt voor het recept landbrood, morgen ochtend er dus mee verder, ben reuze benieuwd.
Ik waag me nog niet aan zuurdesum :o
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 29 mei 2011 @ 20:52:15 #42
216210 Ml-etje
pi_97469982
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 16:02 schreef MaximusTG het volgende:
@Acidfay: Had je deze gebruikt:

http://uitdekeukenvanarde(...)ecept-stokbrood.html

?

Want daar staat:

355 gram water op kamertemperatuur
5 gram droge gist
540 gram ongebleekte bloem
10 gram zout

En die heb je dan ongeveer verdubbeld? Maar dan heb je dus de hoeveelheid bloem verminderd, en de hoeveelheid water verhoogd.. Want 800/1000 = 80% bakkerspercentage water, maar 355/540 = 65,7.. % . Misschien dat het dan toch daar aan lag?
Dat recept heb ik ook een keer gemaakt, dit was toen het resultaat:
[ link | afbeelding ]
Oeh die stokbroden :9~
Ongebleekte bloem ehh :? help :@
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 29 mei 2011 @ 20:57:58 #43
265105 evo87
pi_97470366
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 12:55 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Hoe ben je aan het zuurdesem gekomen? Ik wil het ook een keer proberen nml.
Was een dame op een fair in de buurt die stukjes van haar eigen desem verkocht voor 1 euro. Ben de desem nu zelf aan het voeden en bijhouden. Erg leuk, maar smaakt wel totaal anders als 'normaal' gist brood. Was erg bang dat ik mezelf zou vergiftigen :P
Vind het overigens erg lekker en vrij luchtig voor een volkorenbrood.
  † In Memoriam † zondag 29 mei 2011 @ 20:59:16 #44
91830 MaximusTG
pi_97470437
Oh, dat maakt niet uit hoor, ongebleekt kan je wel bij een natuurwinkel halen. Smaak maakt niet uit.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 12:40:28 #45
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_97535538
Mijn landbroodjes :9

[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 31 mei 2011 @ 12:42:29 #46
14078 DarkElf
pi_97535585
en? zijn ze lekker?
Ik vind ze altijd erg lekker, met een goeie korst ook :9
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 31 mei 2011 @ 12:44:17 #47
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_97535661
jaa heel lekker! heb net de laatste plak op :D
We hadden ze gister gegeten met home made uiensoepje en salade :9
Ik denk dat ik morgen weer een opzetje ga maken voor donderdag *O*
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 31 mei 2011 @ 12:47:43 #48
14078 DarkElf
pi_97535759
ik bak er altijd een stel en vries ze in, gaat prima!
half uurtje voor je t wilt eten eruit leggen, oven aan op 100 graden en nog een kwartiertje in de oven.

:9
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  donderdag 2 juni 2011 @ 15:12:37 #49
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_97621424
Hmm 2e keer landbrood nu gemaakt en nu zijn ze ietwat uitgezakt, moet ook zeggen dat ik er heilig van overtuigd ben dat de 1e keer afbakken in mijn stoom/combi oven het een veel beter resultaat gaf. Nu heb ik ze gebakken in mijn gewone oven (wel wat besproeid etc) maar ze zijn veel platter gebleven.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  donderdag 2 juni 2011 @ 21:25:41 #50
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_97634134
M'n oven doet het weer *O*
Eindelijk weer echt brood gegeten vanmorgen. Scheve dikke zelfgesneden plakken. En vanavond een ciabatta voor bij de salade gemaakt. Wat een verschil toch met winkelbrood.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 11:05:40 #51
265105 evo87
pi_97690385
experiment: volkoren croissants. Conclusie: erg lekker, maar zoals verwacht een stuk minder luchtig. Pics!











  zaterdag 4 juni 2011 @ 11:09:32 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_97690471
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 11:05 schreef evo87 het volgende:
volkoren croissants.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 15:39:28 #53
265105 evo87
pi_97698049
wat? :P Is weer eens wat anders, iedere keer dezelfde maken gaat ook vervelen haha.
  zaterdag 4 juni 2011 @ 16:29:05 #54
288637 FkTwkGs2012
pi_97699694
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2011 11:05 schreef evo87 het volgende:
experiment: volkoren croissants. Conclusie: erg lekker, maar zoals verwacht een stuk minder luchtig. Pics!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
S H A M E - O N - Y O U
  zondag 5 juni 2011 @ 08:38:06 #55
265105 evo87
pi_97727012
jaja, nieuwe dingen proberen wordt niet gewaardeerd, noted. :P
Vanochtend volkoren, vijgen, walnoten, kaneel en saffraan brood, yummie. Volgend weekend de andere helft.



  zondag 5 juni 2011 @ 12:53:20 #56
216210 Ml-etje
pi_97732158
Gisteren druk geweest :)

http://uitdekeukenvanarde(...)cake-met-kersen.html
Maar dan met aardbeien, erg lekker!

http://uitdekeukenvanarde(...)h-currant-bread.html
Heerlijk maar wel direct opeten! Iemand een idee hoe ik hem wel voroaf kan maken maar de dag erna nog lekker vers kan opeten?

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2009/09/appelcake.html
Eveneens heerlijk!!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † zondag 5 juni 2011 @ 13:22:07 #57
91830 MaximusTG
pi_97733143
Hmm, je zou meer boter kunnen toevoegen aan het krentenbrood (lijkt het meer op stol), en je zou het na het bakken rondom in kunnen smeren met gesmolten boter. Dan is het langer houdbaar.
  maandag 13 juni 2011 @ 14:16:41 #58
216210 Ml-etje
pi_98111265
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 13:22 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, je zou meer boter kunnen toevoegen aan het krentenbrood (lijkt het meer op stol), en je zou het na het bakken rondom in kunnen smeren met gesmolten boter. Dan is het langer houdbaar.
Klinkt niet erg gezond ;) althans mij teveel vet.

Vandaag wil ik nog een kruidenbroodje bakken :9 moet nog even kijken voor een recept.

Zag dat de keuken van arden ook workshops geeft..lijkt me ook erg leuk.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † maandag 13 juni 2011 @ 17:15:34 #59
91830 MaximusTG
pi_98118713
Nee, het wordt er idd niet gezonder door... Hoe bewaarde je het brood dan normaal? Want er staat een heel hoofdstuk 'Brood bewaren' in de BBA van Reinhart.
Workshops had ik ook gezien ja, ze heeft er zelfs een speciale Rofco broodoven voor. Mooi ding.
  maandag 13 juni 2011 @ 19:31:25 #60
216210 Ml-etje
pi_98124888
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 17:15 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, het wordt er idd niet gezonder door... Hoe bewaarde je het brood dan normaal? Want er staat een heel hoofdstuk 'Brood bewaren' in de BBA van Reinhart.
Workshops had ik ook gezien ja, ze heeft er zelfs een speciale Rofco broodoven voor. Mooi ding.
Direct opeten of in de vriezer ;)

http://uitdekeukenvanarde(...)oogde-tomaat-en.html

Nu in de oven, maar dan met verse tomaat ipv gedroogde :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 25 juni 2011 @ 19:46:04 #61
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_98654795
zo ff wat witte zachte, met subtiel korstje, bolletjes gebakken, want ik kwam er achter dat ik geen brood meer had, maar moet wel werken morgen :P
bolletjes 2e rijs:


en klaar :9




receptje tjek
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zaterdag 25 juni 2011 @ 23:05:36 #62
288637 FkTwkGs2012
pi_98661856
ben op zoek naar een adres in (liefst) zuid holland waar je goedkoop ingredienten kunt krijgen, en dan met name de extra's. kilootje zonnebloempitten, kilootje pompoenpitten enzo (in de supermarkt zijn dit soort dingen altijd belachelijk duur).
  zaterdag 25 juni 2011 @ 23:07:08 #63
216210 Ml-etje
pi_98661906
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 23:05 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ben op zoek naar een adres in (liefst) zuid holland waar je goedkoop ingredienten kunt krijgen, en dan met name de extra's. kilootje zonnebloempitten, kilootje pompoenpitten enzo (in de supermarkt zijn dit soort dingen altijd belachelijk duur).
Haal eigenlijk heel veel bij de dichtszijnde molen en makro wil nog wel eens helpen.

Mooi gelukt MissHobje!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 25 juni 2011 @ 23:14:40 #64
288637 FkTwkGs2012
pi_98662128
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 23:07 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Haal eigenlijk heel veel bij de dichtszijnde molen en makro wil nog wel eens helpen.

Mooi gelukt MissHobje!
heb je een adres / naam van de molen? wat verkopen ze er allemaal.
  zaterdag 25 juni 2011 @ 23:15:22 #65
288637 FkTwkGs2012
pi_98662148
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 19:46 schreef MissHobje het volgende:
zo ff wat witte zachte, met subtiel korstje, bolletjes gebakken, want ik kwam er achter dat ik geen brood meer had, maar moet wel werken morgen :P
bolletjes 2e rijs:
[ afbeelding ]

en klaar :9
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

receptje tjek
wow... zo maakt onze turkse bakker ze ook :D ziet er goed uit!
  zaterdag 25 juni 2011 @ 23:19:21 #66
216210 Ml-etje
pi_98662261
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2011 23:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

heb je een adres / naam van de molen? wat verkopen ze er allemaal.
http://www.molenlandzigt.nl/
Ze hebben ook pompenpitten enz maar of het goedkoop is geen idee :@
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 26 juni 2011 @ 05:38:09 #67
333525 AcidFay
Geweldadig genoten
pi_98670158
Het is me wel duidelijk dat broodbakken secuur aan het recept houden is.

Ik heb vannacht een witbrood gebakken (simpelste recept: 500 gram bloem, 3 dl water, 7 gram gedroogde gist en 10 gram tafel zout. De bloem gezeefd en zonder veel aandacht gekneed. 1 uur rusten (ongeveer, gewacht tot 200% volume). Daar een bal van gemaakt. Deze op 200 C een klein uur gebakken. (20 minuten meer dan in het recept stond). Lekker random aankloten.

Morgen maal ik het witbrood tot grof paneermeel. Dus de kwaliteit maakt (denk ik) niks uit.

Vandaag (over 7 uur) maak ik knoflook-rozemarijnbrood volgens een ander recept. Vanavond horen jullie het resultaat.
  zaterdag 2 juli 2011 @ 22:20:05 #68
216210 Ml-etje
pi_98963729
Net 2 krentenbroodjes gebakken.
Heb een zakje speltmeel liggen, iemand een receptje daarvoor?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 8 juli 2011 @ 21:46:30 #69
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_99221360
zojuist mijn lekkerste brood ooit gemaakt O+ ik weet niet wat ik anders heb gedaan maar het is echt goddelijk.
ik kan bijna concurreren met mijn favo bakker :D
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  vrijdag 8 juli 2011 @ 21:48:06 #70
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_99221470
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 22:20 schreef Ml-etje het volgende:
Net 2 krentenbroodjes gebakken.
Heb een zakje speltmeel liggen, iemand een receptje daarvoor?
ik gooi regelmatig wat speltmeel door een meergranendeeg. is niet anders dan bereidingswijze voor volkorenbrood. wel heel lekker, speltbrood :9
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  vrijdag 8 juli 2011 @ 21:49:40 #71
216210 Ml-etje
pi_99221560
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 21:48 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

ik gooi regelmatig wat speltmeel door een meergranendeeg. is niet anders dan bereidingswijze voor volkorenbrood. wel heel lekker, speltbrood :9
^O^ mits geen stralend weer morgen even proberen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 8 juli 2011 @ 21:51:09 #72
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_99221651
evo, wil je met me trouwen?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zondag 10 juli 2011 @ 16:32:46 #73
229513 Blurred86
Live Positive
pi_99282588
Ik heb vandaag een volkoren Iers soda bread gebakken:


Het is super simpel om te maken:
4 cups meel, kleine theelepel zout en flinke theelepel baking soda goed mengen.
2 cups karnemelk erbij (ik deed 1 melk, 1 yoghurt want ik had geen karnemelk. gewoon melk kan niet want je hebt het zuur nodig om het te laten rijzen).
Roeren en dan met je handen een bal van maken (zo min mogelijk roeren en niet kneden, net genoeg om het tot een bal te kunnen drukken), plat drukken, kruis insnijden en dan de oven in. 30-40 minuten tot het klaar is (gas mark 8, volgens mij is dat ongeveer 220C)

Zit op dit moment in het buitenland (3x raden welk land :P) maar als ik binnenkort weer thuis ben wil ik ook weer meer gaan bakken, dus ik ga dit topic maar eens in de gaten houden ter inspiratie. Zie veel lekkers in dit topic :9
but I am broken too, and spoken for, do not tempt me
  zondag 10 juli 2011 @ 16:44:59 #74
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_99283053
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 16:32 schreef Blurred86 het volgende:
Ik heb vandaag een volkoren Iers soda bread gebakken:
[ afbeelding ]

Het is super simpel om te maken:
4 cups meel, kleine theelepel zout en flinke theelepel baking soda goed mengen.
2 cups karnemelk erbij (ik deed 1 melk, 1 yoghurt want ik had geen karnemelk. gewoon melk kan niet want je hebt het zuur nodig om het te laten rijzen).
Roeren en dan met je handen een bal van maken (zo min mogelijk roeren en niet kneden, net genoeg om het tot een bal te kunnen drukken), plat drukken, kruis insnijden en dan de oven in. 30-40 minuten tot het klaar is (gas mark 8, volgens mij is dat ongeveer 220C)

Zit op dit moment in het buitenland (3x raden welk land :P) maar als ik binnenkort weer thuis ben wil ik ook weer meer gaan bakken, dus ik ga dit topic maar eens in de gaten houden ter inspiratie. Zie veel lekkers in dit topic :9
Ierland? O-) .

Ik ga het ook eens proberen! *O*.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 10 juli 2011 @ 21:34:08 #75
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_99295554
LIjkt mij heerlijk Blurred!

Heb nog steeds geen volkorenbrood gemaakt, kom er niet aan toe ofzo?
Maar als ik morgen om een uur of 10 in de ochtend een deeg in de oven wil schuiven.
Moet ik het deeg dan bij de 1e rijs of de 2e rijs overnacht in de koelkast doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door uniekhoorn op 10-07-2011 21:38:31 (Thanks ML) ]
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zondag 10 juli 2011 @ 21:45:04 #76
216210 Ml-etje
pi_99296112
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 21:34 schreef uniekhoorn het volgende:
LIjkt mij heerlijk Blurred!

Heb nog steeds geen volkorenbrood gemaakt, kom er niet aan toe ofzo?
Maar als ik morgen om een uur of 10 in de ochtend een deeg in de oven wil schuiven.
Moet ik het deeg dan bij de 1e rijs of de 2e rijs overnacht in de koelkast doen?
Ik doe het na de eerste rijs en dan kan het uit de koelkast nog eens rijzen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † donderdag 14 juli 2011 @ 15:56:12 #77
91830 MaximusTG
pi_99460867
Met dit mooie boek dat ik pas voor mn verjaardag heb gekregen ga ik denk ik eens aan de gang!



Ik ga voor het San Fransisco Sourdough Bread :). Nu eerst mn starter bijvoederen ;).
  donderdag 14 juli 2011 @ 15:58:21 #78
305123 Freddeh
pi_99460995
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:56 schreef MaximusTG het volgende:
Met dit mooie boek dat ik pas voor mn verjaardag heb gekregen ga ik denk ik eens aan de gang!

[ link | afbeelding ]

Ik ga voor het San Fransisco Sourdough Bread :). Nu eerst mn starter bijvoederen ;).
Van harte nog. Lijkt me een boeiend boek.

Denk niet dat dat je lukken gaat als je in NL een zuurdesem opzet overigens. Schijnt dat het juist zo heet in verband met de gistsporen die in San Fransisco in de lucht zitten.
  † In Memoriam † donderdag 14 juli 2011 @ 16:05:44 #79
91830 MaximusTG
pi_99461374
Dankje ;). Zeker een boeiend boek, ik heb ook een ander boek van Reinhart, the Bread Baker's Apprentice, en wat me meteen opvalt is dat er in deze meteen gewichten in grammen bijstaan. Dus dat is al handig.
Wat betreft zuurdesem, ik heb al een zuurdesem gemaakt hoor, dat is het probleem niet. Tis trouwens niet zo dat je daadwerkelijk een soort val zet voor rondzwevende gistcellen, ik heb mijn desem op basis van biologische rogge gestart, en dus komen de microorganismen vooral van dat meel af. Maar je hebt gelijk dat het niet echt San Fransisco bread kan heten (dat zegt Reinhart zelf ook) maar hij noemt het toch zo om het verschil met het Franse pain au levain duidelijk te maken. Verschil is 100% bloem t.o.v. deels volkoren.
  donderdag 14 juli 2011 @ 16:14:01 #80
216210 Ml-etje
pi_99461791
Ehmm even een snelle vraag :@ kan ik deeg ook invriezen? Heb teveel en geen tijd om het nog af te bakken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † donderdag 14 juli 2011 @ 16:25:49 #81
91830 MaximusTG
pi_99462430
Ja, dat kan, maar je kan het het beste doen na de eerste rijs, zie ook hier:

http://bakingbites.com/2007/04/freezing-bread-dough/

Zo zag de desem er trouwens uit na enkele weken slapen in de koelkast :P. Dit alles vermengd met elkaar en in een glas gedaan. Bak schoongemaakt met heet water, 100 gram desem terug gedaan en bijgevuld met 150 gram bloem en 150 gram water. Nu dus 400 gram desem. Geur die eraf kwam doet denken aan een zeer sterke Weizenbier ;).

  donderdag 14 juli 2011 @ 16:30:36 #82
305123 Freddeh
pi_99462682
Ik heb ook wel eens een desem geprobeerd te maken, maar die ging op den duur echt nasty ruiken, en er kwam een laagje schimmel op. Dat terwijl ik wel precies de instructies van de bereiding volgde.
Hebben jullie nog een bereidingswijze die ik volgen kan? Wil het toch nog wel eens proberen.
  † In Memoriam † donderdag 14 juli 2011 @ 16:35:42 #83
91830 MaximusTG
pi_99462922
Dan kan ik je aanraden om deze methode te volgen:
http://uitdekeukenvanarde(...)on-zuurdesemers.html

Dat staat ook in de boeken van Reinhart.
Die gebruikt ananassap (maar bv vergeperst sinaasappelsap kan ook) om de pH te verlagen zodat 'slechte' ongewenste microorganismen geen kans krijgen. Ik kan je ook aanraden om de werkwijze goed te volgen en roggemeel te gebruiken (liefst biologisch, daar zitten meer microorganismen in). Dan kan het bijna niet misgaan.
Elke keer goed afdekken, en vaak omroeren is ook goed.
Als je dan een werkende desem hebt kun je die splitsen en bv ombouwen naar een volkorenstarter, of juist eentje die je alleen bloem voert, voor witbrood.
  donderdag 14 juli 2011 @ 16:38:30 #84
305123 Freddeh
pi_99463083
Dank je, ik ga dan vanavond even kijken of ik nog roggemeel heb. Anders regel ik dat zaterdag even :)
  † In Memoriam † donderdag 14 juli 2011 @ 23:20:54 #85
91830 MaximusTG
pi_99483679
En zo ziet het er dan na 7 uur uit:

  zaterdag 16 juli 2011 @ 16:33:01 #86
265105 evo87
pi_99545187
morgenochtend brood met kokosmelk, mango, pinda's en wat specerijen. Foto's volgen :P
  zaterdag 16 juli 2011 @ 17:07:26 #87
216210 Ml-etje
pi_99546933
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 16:33 schreef evo87 het volgende:
morgenochtend brood met kokosmelk, mango, pinda's en wat specerijen. Foto's volgen :P
Klinkt heel bijzonder :Y


Hier staan de speltbroden die erg goed gerezen zijn te wachten tot ze voor hun 2e rijs de oven even in mogen op zo'n 50 graden ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 17 juli 2011 @ 09:30:41 #88
265105 evo87
pi_99571147
het was lekker :) (zoals altijd volkoren, dus niet erg luchtig)



  woensdag 20 juli 2011 @ 23:55:20 #89
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_99731661
Zo, mijn volkorenbrood staat nou voor de eerste keer te rijzen. Straks nog eens goed doorkneden, in siliconenbakding doen en dan overnacht in de koelkast laten staan. Hopen dat het lukt, 2e rijs van zo'n 10 uur in de koelkast
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  donderdag 21 juli 2011 @ 08:58:01 #90
216210 Ml-etje
pi_99738639
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 23:55 schreef uniekhoorn het volgende:
Zo, mijn volkorenbrood staat nou voor de eerste keer te rijzen. Straks nog eens goed doorkneden, in siliconenbakding doen en dan overnacht in de koelkast laten staan. Hopen dat het lukt, 2e rijs van zo'n 10 uur in de koelkast
Ben benieuwd Uniek,laat je het weten?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 21 juli 2011 @ 11:52:03 #91
103569 DoDie
.....
pi_99743025
Nou ik heb ook weer een simpel maar overheerlijk witbrood gebakken.
Heb het een nacht in de koelkast gelegd na het kneden, en voor het bakken nog 1,5 uur buiten de koelkast laten staan.

Recept
500 gram bloem
300 ml water
1,5 tl gist
1,5 tl zout



  † In Memoriam † donderdag 21 juli 2011 @ 12:37:34 #92
91830 MaximusTG
pi_99744921
Ziet er lekker uit DoDie, mooie gatenstructuur!
  donderdag 21 juli 2011 @ 13:55:53 #93
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_99747942
Dat ziet er heerlijk luchtig uit.

Mijn volkorenbrood is erg lekker, wel compact maar qua smaak echt super.
Zonet dus ook maar vier dikke snede gehad met makreel en met ham.. Nomnom
Nou ben ik vol :')
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  donderdag 21 juli 2011 @ 14:10:02 #94
305123 Freddeh
pi_99748526
Verdraaid, was helemaal vergeten dat ik die zuurdesem zou maken.

Heb net een deeg voor walnotenbrood klaargemaakt, staat nu te rijzen. Met hulp van m'n dochtertje, dat zijn de lekkerste broden ;)
  donderdag 21 juli 2011 @ 14:54:35 #95
216210 Ml-etje
pi_99750655
Mooi DoDie!

Hier staat het 6 granenmeel even in de wacht :)

- 6 granenmeel vd molen
- 6 gram gist
- 1 eetlepel honing
- 2 eetlepels (hazelnoot)olie
- 10 gram zout
- 240 ml karnemelk, 40 – 43 °C
- 60 gram water, 40 – 43 °C
- 1 ei (± 50 ml)

Behoorlijk stevig! Ik wil er pistolets van maken :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 21 juli 2011 @ 15:28:22 #96
305123 Freddeh
pi_99752120
Wat doet het karnemelk precies met de smaak uiteindelijk?
  donderdag 21 juli 2011 @ 15:49:16 #97
216210 Ml-etje
pi_99753163
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 15:28 schreef Freddeh het volgende:
Wat doet het karnemelk precies met de smaak uiteindelijk?
Niets :) proef geen verschil.
Het schijnt wel het gisten te bevorderen.
Denk dat ik de broodjes maar eens op de pizzasteen doe.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 21 juli 2011 @ 17:38:55 #98
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_99758635
Meer dan de helft is al op :P
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  donderdag 21 juli 2011 @ 18:10:24 #99
216210 Ml-etje
pi_99760013
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 17:38 schreef uniekhoorn het volgende:
Meer dan de helft is al op :P
[ afbeelding ]
^O^ ziet er goed uit!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 21 juli 2011 @ 21:32:03 #100
338335 Eensch
pi_99768267
Vraag over zout.

Heeft zout als functie; houdbaarheid en smaak?
Of heeft het een functie in het gistingsproces?

Als ik mijn brood zonder zout maak vind ik het nl. net zo lekker en het ziet er ook hetzelfde uit, niet meer of minder gerezen oid, geen andere structuur.

Overigens laat ik het brood altijd een dag staan, want ik houd meer van oud brood :')
  † In Memoriam † donderdag 21 juli 2011 @ 21:53:39 #101
91830 MaximusTG
pi_99769481
Allebei; deel smaak, maar zout vertraagt ook de werking van het gist. Geeft het brood meer kans om smaak te ontwikkelen.
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:01:45 #102
338335 Eensch
pi_99769967
Ah dank. En vind je dat, als je er bekend mee bent, het bij het bakken met natriumbicarbonaat die vlieger ook opgaat? Of heeft het daarbij als functie dat het rijzen dan beter gaat? twee soorten zouten met zuur chemie?
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:08:53 #103
338335 Eensch
pi_99770418
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 11:52 schreef DoDie het volgende:
Nou ik heb ook weer een simpel maar overheerlijk witbrood gebakken.
Heb het een nacht in de koelkast gelegd na het kneden, en voor het bakken nog 1,5 uur buiten de koelkast laten staan.

Recept
500 gram bloem
300 ml water
1,5 tl gist
1,5 tl zout

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Ziet er goed uit! Lijkt wel franzosisch stokbroderig mmm..
  † In Memoriam † donderdag 21 juli 2011 @ 22:12:08 #104
91830 MaximusTG
pi_99770603
Nee, volgens mij heeft dat niet echt invloed. Bij gist heb je het over een levend organisme. Bij natriumbicarbonaat is er slechts een chemische reactie.
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:41:17 #105
229513 Blurred86
Live Positive
pi_99772117
volgens mij is zout ook belangrijk voor de ontwikkeling van het gluten oid, zou het even na moeten zoeken maar ik heb mijn harold mcgee niet hier
but I am broken too, and spoken for, do not tempt me
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:42:16 #106
229513 Blurred86
Live Positive
pi_99772171
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 22:12 schreef MaximusTG het volgende:
Nee, volgens mij heeft dat niet echt invloed. Bij gist heb je het over een levend organisme. Bij natriumbicarbonaat is er slechts een chemische reactie.
dat het een chemische reactie is betekent natuurlijk niet per definitie dat zout geen invloed erop heeft (lijkt mij eerder dat het wel een invloed heeft, weet alleen zo niet wat precies..)
but I am broken too, and spoken for, do not tempt me
  † In Memoriam † donderdag 21 juli 2011 @ 22:51:41 #107
91830 MaximusTG
pi_99772687
Nee duh, maar NaCl is een reactieproduct van de reactie die natriumbicarbonaat ondergaat met een zuur. Dus volgens mij heeft de invloed van extra natrium en chloor ionen geen invloed in dit geval.
  donderdag 21 juli 2011 @ 23:30:49 #108
250345 lyolyrc
pi_99775070
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 22:51 schreef MaximusTG het volgende:
Nee duh, maar NaCl is een reactieproduct van de reactie die natriumbicarbonaat ondergaat met een zuur. Dus volgens mij heeft de invloed van extra natrium en chloor ionen geen invloed in dit geval.
Je krijgt alleen NaCl als er zoutzuur bij komt. Ik zou toch denken dat er eerder kleine organische zuren zijn die met natriumbicarbonaat reageren, bijvoorbeeld melkzuur. In dat geval hou je natriumlactaat als reactieproduct over. Of dat de smaak nog beïnvloedt, weet ik niet.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 15:06:07 #109
56598 LTCY18
pi_99962116
Ik heb het probleem dat mijn broodjes na 1 a 2 uurtjes al hard worden. Als ze net uit de oven komen zijn ze heerlijk, maar na een korte tijd worden ze al redelijk hard en droog. Wat doe ik verkeerd?

ik maak chinese pineapple bun (http://www.google.nl/sear(...)=wi&biw=1680&bih=834) en gebruik het volgende recept:
700gr Amerikaanse patentbloem
110gr suiker
1 ei
8gr gist
4 gr broodverbeteraar
300gr water
Beetje boter

- Gooi alles bij elkaar in de keukenmachine en voeg het water (koud uit de kraan) beetje bij beetje toe.
- Daarna kneden
- Laat de deeg in een plastic zak rijzen naast een pan kokend water voor 45min-60min.
- Nog een keer kneden en dan bolletjes maken van de deeg.
- Deze in de oven laten rijzen met 70graden celcius voor een minuutje of 15.
- Daarna afbakken met 210 graden celcius.

Heerlijk wanneer ze uit de oven komen, maar na een tijdje kan je er mensen mee dood gooien. Waar ligt de fout?
Ben een super noob, dus het kan aan alles liggen :P Tell me everything you know

Thanx in advance ;)
  dinsdag 26 juli 2011 @ 15:15:09 #110
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99962437
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † dinsdag 26 juli 2011 @ 15:36:24 #111
91830 MaximusTG
pi_99963244
Linkje doet het niet, dit is de goede: http://www.pigpigscorner.(...)o-by-christines.html

Die had ik ook al in het andere topic van LTCY18 gepost. Maar volgens mij heeft ie het nog niet geprobeerd. Zit veel meer vocht in dit recept..
  dinsdag 26 juli 2011 @ 15:42:02 #112
56598 LTCY18
pi_99963460
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 15:36 schreef MaximusTG het volgende:
Linkje doet het niet, dit is de goede: http://www.pigpigscorner.(...)o-by-christines.html

Die had ik ook al in het andere topic van LTCY18 gepost. Maar volgens mij heeft ie het nog niet geprobeerd. Zit veel meer vocht in dit recept..
Nee klopt, ik heb nog niet geprobeerd, maar zoals je ziet verwijst iedereen mij naar deze topic, dus heb ik maar ff gedaan.
ik d8: verzamel ff wat meer info voor ik weer aan de slag ga :P
  † In Memoriam † dinsdag 26 juli 2011 @ 16:33:28 #113
91830 MaximusTG
pi_99965318
Heb trouwens wat leuke boekjes gekregen uit Noord-Ierland:




  zaterdag 30 juli 2011 @ 10:44:33 #114
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_100119273
*schopje*

Brood bakken blijft een probleemgeval bij mij.
Of het nou Turks brood, ciabatta of wat dan ook is, ik krijg het NOOIT zo fijn luchtig als dat ik het zou willen.

Nu heb ik een groot pak volkorenmeel gehaald :9 en wil ik voor morgen een prachtig brood bakken, het liefst morgenochtend 'afbakken'.

Help! Ik wil het écht graag onder de knie krijgen...
Ja doei.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 10:57:17 #115
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_100119435
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2011 10:44 schreef motorbloempje het volgende:
Brood bakken blijft een probleemgeval bij mij.
Of het nou Turks brood, ciabatta of wat dan ook is, ik krijg het NOOIT zo fijn luchtig als dat ik het zou willen.
Dat heb ik nou ook, het blijft altijd compact.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 18:59:42 #116
265105 evo87
pi_100132583
met volkorenmeel zul je ook echt geen luchtig brood krijgen, hoe hard je het ook wilt :P
  † In Memoriam † zaterdag 30 juli 2011 @ 19:54:59 #117
91830 MaximusTG
pi_100134036
Echt wel mogelijk hoor, kost alleen wat tijd, moet je gaan werken met een soaker, waarbij je (een deel van) het volkorenmeel eerst een tijdje laat weken in water. Maar vooral belangrijk is; genoeg water gebruiken! Je ziet zo vaak deegreceptwn die zo droog zijn. Motorbloempje, ik kan nu niet zo snel een recept vinden, zit in de trein, maar google eens op whole wheat no knead bread. Die methode is niet heel geschikt voor 100% volkorenmeel, maar een deel is goed mogelijk. Je mengt je bloem /meel met water gist en zout. Verder niet kneden. 12 uur (dacht ik) laten staan. Kan je het morgen vormen en na relatief korte rijs in de oven doen.
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2011 @ 15:50:43 #118
91830 MaximusTG
pi_100195993
En, Motorbloempje, nog wat volkoren brood gebakken? Probeer anders dit recept eens:

http://dl.dropbox.com/u/1974016/reinhartvolkorenbrood1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1974016/reinhartvolkorenbrood2.jpg
  maandag 1 augustus 2011 @ 20:09:23 #119
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_100205302
Ik vind het juist prettig als m'n brood aan de zware kant is. Als ik luchtig brood wil ga ik wel naar bakker Bart. :{
Afgelopen weken niet veel zelf kunnen bakken en dus op eldersgebakken brood aangewezen geweest, alleen het Heidebrot dat ik in Duitsland kocht voldeed enigszins aan m'n eisen. Ik merk dat ik wel verwend raak met die grote zware broden die ik zelf bak.
Laatst had ik overigens ineens een brood dat mislukte, geen idee wat ik nou anders had gedaan dan anders, maar het wou niet rijzen en na een dik half uur in de oven was de korst keihard en de binnenkant op sommige plekken nog niet gaar.
  † In Memoriam † donderdag 18 augustus 2011 @ 14:48:28 #120
91830 MaximusTG
pi_100895547
Net weer wat gebakken:



  donderdag 18 augustus 2011 @ 15:24:22 #121
338335 Eensch
pi_100896964
jam jam gimme sam
  † In Memoriam † donderdag 18 augustus 2011 @ 17:37:41 #122
91830 MaximusTG
pi_100902952
Hij smaakt ook erg lekker :). Roomboter erop!
  donderdag 18 augustus 2011 @ 18:35:08 #123
352913 sjanette
pi_100904991
Wow! Mooi brood! Mmmm.... ook weer wat gevonden om te maken ;)
  maandag 22 augustus 2011 @ 14:59:35 #124
21123 DrukVout
pi_101040970
Ik wil binnenkort met broodbakken beginnen. Maar dat no-Kneading brood spreekt me wel aan.
Maar moet je pan dan geglazuurd zijn aan de binnenkant?
Die van mij is dat namelijk niet en is nogal ruw.
  † In Memoriam † maandag 22 augustus 2011 @ 15:11:56 #125
91830 MaximusTG
pi_101041431
Hmm, wat bedoel je met ruw? Is het een aardewerken pan? Heb het zelf al een keer gedaan in een gewone goedkope Blokker braadpan en een gietijzeren pan.
Lastigste aan het no-knead bread is om het er mooi uit te laten zien. Je kunt een rijsmandje gebruiken, of een gewone kom, ongeveer 2x zo groot als het ongerezen deeg (dus hoe groot het is nadat je het hebt samengevouwen na de eerste lange rijd). De gewone kom moet je dan bedekken met een katoenen doek, met bloem erop.
Zorg dan dat je pan wat groter is dan het deeg, want je moet de pan voorverwarmen met de oven en dan het deeg zo in de pan laten vallen. Als de pan te klein is plakt je deeg aan de zijkant.
Tis wel lekker brood :).
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:39:49 #126
21123 DrukVout
pi_101042412
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:11 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, wat bedoel je met ruw? Is het een aardewerken pan? Heb het zelf al een keer gedaan in een gewone goedkope Blokker braadpan en een gietijzeren pan.
Lastigste aan het no-knead bread is om het er mooi uit te laten zien. Je kunt een rijsmandje gebruiken, of een gewone kom, ongeveer 2x zo groot als het ongerezen deeg (dus hoe groot het is nadat je het hebt samengevouwen na de eerste lange rijd). De gewone kom moet je dan bedekken met een katoenen doek, met bloem erop.
Zorg dan dat je pan wat groter is dan het deeg, want je moet de pan voorverwarmen met de oven en dan het deeg zo in de pan laten vallen. Als de pan te klein is plakt je deeg aan de zijkant.
Tis wel lekker brood :).

Zo is mijn binnenkant van de pan. Dus niet compleet glad.
  † In Memoriam † maandag 22 augustus 2011 @ 15:41:06 #127
91830 MaximusTG
pi_101042456
Oh, nou, dat moet geen probleem zijn hoor :).
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:44:47 #128
351301 Bakkerd
pi_101100212
Ik heb pas twee broden gebakken, dus heb echt een amateursvraag:

Kan ik het deeg na het rijzen ook gewoon een beetje rond duwen en het dan bakken? Dus zonder een broodvorm zeg maar?
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:49:16 #129
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101100474
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 20:44 schreef Bakkerd het volgende:
Ik heb pas twee broden gebakken, dus heb echt een amateursvraag:

Kan ik het deeg na het rijzen ook gewoon een beetje rond duwen en het dan bakken? Dus zonder een broodvorm zeg maar?
Ja, maar beter laten rijen in en vorm, een vloerbrood is best lastig als je net begint.
Truuk, leg twee flessen op een bakplaat, leg daar bakpapier over en in de ruimte tussen de twee flessen je deeg laten rijzen. Voor het bakken de flessen verwijderen en in de oven shuiven.
Krijg je eenvoudig een redelijk vloerbrood.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:52:26 #130
351301 Bakkerd
pi_101100660
Wat een snelle reactie, dankjewel!
Ik ga het proberen :)
  † In Memoriam † dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:53:20 #131
91830 MaximusTG
pi_101100706
Ja en nee. Je kan prima een brood zonder vorm maken, alleen krijg je een beter resultaat als je spanning in het deeg brengt. Dat kan op verschillende manieren, voor verschillende vormen. Bv de batard (torpedo) en de boule. Zal wel een goed voorbeeld zoeken.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:55:59 #132
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101100849
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 20:53 schreef MaximusTG het volgende:
Ja en nee. Je kan prima een brood zonder vorm maken, alleen krijg je een beter resultaat als je spanning in het deeg brengt. Dat kan op verschillende manieren, voor verschillende vormen. Bv de batard (torpedo) en de boule. Zal wel een goed voorbeeld zoeken.
Dat is waar, maar hij heeft net twee keer een brood gebakken, en dan is jouw manier wat lastiger. Komt later wel als ie wat meer ervaring heeft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:00:50 #133
91830 MaximusTG
pi_101101125
Klopt helemaal, maar door te streven naar vooruitgang leer je ;). Een diy rijsmandje van doeken en een kom is trouwens ook een optie voor Bakkerd.
  † In Memoriam † dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:53:55 #134
91830 MaximusTG
pi_101103921
Dit is een duidelijke uitleg over de batard:

http://uitdekeukenvanarde(...)-een-batard.html?m=1
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:55:20 #135
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101104016
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 21:53 schreef MaximusTG het volgende:
Dit is een duidelijke uitleg over de batard:

http://uitdekeukenvanarde(...)-een-batard.html?m=1
Ziet er makkelijk uit, maar weet dat het verdomt lastig is dit zo goed voor elkaar te krijgen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:58:15 #136
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_101104171
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 15:50 schreef MaximusTG het volgende:
En, Motorbloempje, nog wat volkoren brood gebakken? Probeer anders dit recept eens:

http://dl.dropbox.com/u/1974016/reinhartvolkorenbrood1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1974016/reinhartvolkorenbrood2.jpg
Late reactie, maar thanks! Ik zat vanaf 1 augustus even in een low carb experimentje :+ maar inmiddels doe ik weer aan broodachtige producten ;) Wilde zaterdag/zondag wat lekkers gaan maken voor 't ontijt, dus ik ga zeker even kijken :Y
Ja doei.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:16:23 #137
21123 DrukVout
pi_101105094
Vanochtend snel even een brood in elkaar gevouwen... Was net zo goed als een AH al zeg ik het zelf (mijn vriendin ook :P)
Had een mix van een molen. Daar gisteren 1/4 van gepakt en in de koelkast gelegd.
Dat vanochtend eruit gehaald en alles gemaakt.
Maar ik was de lange rijstijden vergeten.
Dus hop 20min in een warmere oven met een vochtige doek erover.
Daarna lucht eruit slaan. In een vorm maken als een soort batard.
Daarna 45min rijsen bij de uitlaat van de oven (lekker warm)
Na verdubbeling een 40min in de oven. Was heerlijk knapperig en luchtig.
  † In Memoriam † woensdag 24 augustus 2011 @ 14:43:14 #138
91830 MaximusTG
pi_101128013
Was dat het no-knead brood of heb je dat nog niet geprobeerd?
Succes trouwens motorbloempje, hoop dat het wat wordt :). Je zou er ook bv 10% gewone bloem door kunnen doen, of wil je echt 100% volkoren?
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 16:22:39 #139
351301 Bakkerd
pi_101256325
Thanks nog voor de reacties over het brood zonder vorm, ben het nu aan het proberen op de manier van Piet :)

Nóg een amateursvraag: hoe krijg je van die inkepingen in het brood? Gewoon drie sneden maken voor het bakken?
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 17:08:21 #140
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101257605
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 16:22 schreef Bakkerd het volgende:
Thanks nog voor de reacties over het brood zonder vorm, ben het nu aan het proberen op de manier van Piet :)

Nóg een amateursvraag: hoe krijg je van die inkepingen in het brood? Gewoon drie sneden maken voor het bakken?
jep, met een scheermesje
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:42:28 #141
177342 Breathtaking
pi_101270269
Ik bak vandaag mijn eerste brood, een brioche. Hij gaat zo de oven in, en ben erg benieuwd.
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:14:05 #142
288637 FkTwkGs2012
pi_101271240
Recepten zijn handig, maar bij mij klopt de baktijd vaak niet helemaal. Iemand tips hoe je ziet of brood goed gaar is in de oven?
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:36:18 #143
177342 Breathtaking
pi_101272047
Oh noes :') ik heb 'm een beetje heeeel bruin gebakken.. Nouja, nog net niet echt verbrand.
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:43:46 #144
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_101272318
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 23:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Recepten zijn handig, maar bij mij klopt de baktijd vaak niet helemaal. Iemand tips hoe je ziet of brood goed gaar is in de oven?
Als je een vleesthermometer hebt, dan is het brood bij een kerntemperatuur van 93 C nog enigszins klef van binnen, rond 97 C is het goed gaar.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  † In Memoriam † zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:47:03 #145
91830 MaximusTG
pi_101272443
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 23:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Recepten zijn handig, maar bij mij klopt de baktijd vaak niet helemaal. Iemand tips hoe je ziet of brood goed gaar is in de oven?
Er is natuurlijk de stokje erin, droog eruit test. Maar je kan ook op de bodem kloppen, dan moet het brood hol klinken. Wil je het helemaal precies, je kan ook een kernthermometer gebruiken, maar dat vind ik persoonlijk een beetje overdreven.
  zondag 28 augustus 2011 @ 00:00:32 #146
177342 Breathtaking
pi_101272839
Alleen die tip van het water in de oven gooien ga ik niet meer opvolgen :') mn oven gooide het er net zo hard weer uit (geen idee hoe) maar ik vond net een grote plas vies bruin water die vanaf mn oven naar de vloer liep :r
  † In Memoriam † zondag 28 augustus 2011 @ 00:05:27 #147
91830 MaximusTG
pi_101273002
Toch zorgt stoom in de oven voor een betere ovenrijs en mooiere korst. Zet een oud metalen bakje/bakvormpje in de oven tijdens het voorverwarmen, onder waar het brood daarna komt. En giet er dan wat water in als het brood erin gaat. Mijn oven heeft een ventilatie openingetje, voor condens.
  zondag 28 augustus 2011 @ 00:17:39 #148
177342 Breathtaking
pi_101273402
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 00:05 schreef MaximusTG het volgende:
Toch zorgt stoom in de oven voor een betere ovenrijs en mooiere korst. Zet een oud metalen bakje/bakvormpje in de oven tijdens het voorverwarmen, onder waar het brood daarna komt. En giet er dan wat water in als het brood erin gaat. Mijn oven heeft een ventilatie openingetje, voor condens.
Ah goed idee :) thanks!
  zondag 28 augustus 2011 @ 18:45:21 #149
265105 evo87
pi_101298050
soort platbrood achtig iets voor bij de soep, very nice. Volkorenmeel, rozemarijn en olijfolie. (en natuurlijk zout, gist en water)



  zondag 28 augustus 2011 @ 18:47:10 #150
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101298115
Je kan ook een baksteen nemen en die in een bak water leggen, hij zuigt zich vol met water. Deze leg je dan onder in de oven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 1 september 2011 @ 21:04:21 #151
288637 FkTwkGs2012
pi_101462675
ik wil oerbrood maken. brood zoals het was bedoeld! zonder suiker, zoals de fransen het nog moeten maken.

http://frenchbread.free.fr/

*O*
  vrijdag 2 september 2011 @ 07:01:32 #152
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_101478172
Hey ik had dit topic nog niet gezien :) ik bak ook regelmatig zelf brood met mijn zoontje. Het is allemaal begonnen met het krijgen van een broodbaktoestel van mijn stiefvader. De ressultaten waren niet slecht maar ook niet echt top. Tevens vond ik het een behoorlijk onding om af te wassen en nam het veel plaats in beslag. Daarom dat het ding nu in de kelder staat. Ik ben wel lang niet zo geavanceerd als vele anderen hier maar deel toch graag mijn ervaring mee :) ik zal proberen als ik iets in mekaar box het ook hier te posten. Verwacht geen mega grote projecten.

Uitgangspunten
- moet voor na tussen een warme maaltijd gemaakt kunnen worden (bv kneden, aardappels schillen, groentjes proper maken, kneden, vlees bakken, eten, brood bakken) aangezien ikzelf zelfstandige ben en mijn vriendin ook gaat werken heb ik geen uren de tijd om te zitten wachten
- het moet allemaal niet te complex zijn
- zoontje van 5 helpt mee en daar hou ik rekening mee ... een uur deeg kneden is niet echt een optie
- we proberen witte broodsoorten te beperken


Gisteren ben ik gegaan voor een Volkorenbrood
hopla prentjes


voor 0.50 euro bij Colruyt (ja ik ben een Belg :)


volledig zakje in kom gedaan ... Linus was er klaar voor en al even voorproeven. 330 ml lauw water er bij gedaan

Dan alles gekneden een 10 a 15 minuten toch wel.
- 30 minuten laten rijzen in de glazen kom met een handdoek er over
- nog eens gekneden (handen met meel ingewreven)
- 4 sneetjes ingemaakt en in bakvorm gelegd
- Nog eens 30 minuten laten rijzen dan de oven voorverwarmd op 210 graden
- 10 minuten later in de oven gezet.


Zo ging het de oven in

- 10 minuten gebakken op 210 graden
- dan temperatuur verlaagd naar 175 graden en nog eens 40 minuten gebakken


Dit kwam er uit en ziet er best uit als een boerenbrood


Ik zal straks eens foto maken van de binnenkant :) ikzelf eet 's morgens op de zaak aangezien ik om 06.00 begonnen ben vandaag dus zelf nog niet van geproefd :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  † In Memoriam † vrijdag 2 september 2011 @ 10:43:09 #153
91830 MaximusTG
pi_101481204
Hij ziet er inderdaad al best goed uit! Paar vraagjes/tips:

- Heb je je zoontje nu naar Linus Torvalds vernoemd :P?

- Heb je het deeg niet afgedekt tijdens het rijzen, want het deeg lijkt al een soort korstje te hebben voor het de oven in gaat?

Mocht het deeg tegenvallen qua luchtigheid, zou ik de volgende keer het deeg wat langer laten rijzen, de tweede keer dan vooral. Zorg dat het verdubbelt in volume. Dek het deeg af tijdens de rijs, want als het deeg aan de buitenkant uitdroogt dan houdt dat het rijzen tegen. Eventueel, als je het niet teveel gedoe vindt, kun je een oude metalen bakje of ovenschaaltje onder in de oven mee voorverwarmen. Als je brood er dan ingaat giet je er wat water in met een gietertje of zo, je krijgt dan stoom, waardoor je deeg minder snel uitdroogt in de oven, en je een betere ovenrijs krijgt.
  vrijdag 2 september 2011 @ 11:41:54 #154
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_101482984
Wat een mooi brood!
Ik heb op vakantie mijn zelfgebakken brood nogal gemist. Ik zat nota bene in Frankrijk maar zelfs de Céreal van het dorpsbakkertje kon me mijn eigen bakseltjes niet doen vergeten.
Drie keer raden wat het eerste was wat ik deed toen ik thuis was (nou ja, na het uitpakken van de koffers en zo).

Vandaag ben ik even met andere baksels bezig, morgen houd ik een high tea (in de tuin! *O* )
Er zit nu shortbread in de oven, straks gaat het teabread erin. Is allebei géén brood :P
  vrijdag 2 september 2011 @ 11:48:00 #155
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_101483166
even antwoorden ... het deeg is afgedekt geweest tijdens het rijzen :) het lijkt inderdaad op een korstje maar dat komt door de matige kwaliteit van mijn gsm foto bij kunstlicht... wat op een kostje lijkt is een beetje meel dat ik er over gestrooid heb voor het landelijke effect :) het brood is 2 keer zijn formaat gerezen en voldoende luchtig :) dus gewoon ... gelukt :) ik maak straks foto van binnekant. Vriendin en schoonmoeder hebben het goedgekeurd :)

Mijn zoon is inderdaad een beetje naar Torvalds genoemd maar vooral omdat we dat een mooie naam vonden. We hebben ook bewust voor een Scandinavisch verantwoorde naam gekeken aangezien wij niet plannen om in Belgie te blijven wonen. We verwachten achter paar jaar definitief naar Zweden regio Almhult te verhuizen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  vrijdag 2 september 2011 @ 12:37:42 #156
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101484553
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 11:48 schreef HaerdenC het volgende:
even antwoorden ... het deeg is afgedekt geweest tijdens het rijzen :) het lijkt inderdaad op een korstje maar dat komt door de matige kwaliteit van mijn gsm foto bij kunstlicht... wat op een kostje lijkt is een beetje meel dat ik er over gestrooid heb voor het landelijke effect :) het brood is 2 keer zijn formaat gerezen en voldoende luchtig :) dus gewoon ... gelukt :) ik maak straks foto van binnekant. Vriendin en schoonmoeder hebben het goedgekeurd :)

Mijn zoon is inderdaad een beetje naar Torvalds genoemd maar vooral omdat we dat een mooie naam vonden. We hebben ook bewust voor een Scandinavisch verantwoorde naam gekeken aangezien wij niet plannen om in Belgie te blijven wonen. We verwachten achter paar jaar definitief naar Zweden regio Almhult te verhuizen.
Torvalds is trouwens naar Linus, het broertje van lucy genoemd, uit de charlie brown comic


In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 4 september 2011 @ 20:56:40 #157
288637 FkTwkGs2012
pi_101567577
Iemand ervaring met zuurdesem(brood) maken?

Heb een potje met wat meel en water in de keuken afgedekt gezet. Het proces is begonnen *O*
  zondag 4 september 2011 @ 21:06:07 #158
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101568268
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 20:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Iemand ervaring met zuurdesem(brood) maken?

Heb een potje met wat meel en water in de keuken afgedekt gezet. Het proces is begonnen *O*
Roggemeel?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 5 september 2011 @ 00:06:44 #159
288637 FkTwkGs2012
pi_101578510
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2011 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Roggemeel?
Nee volkoren tarwemeel. Bij de jumbo hadden ze niets dan bloem, meel en broodmixen waar ik niet aan begin. Het is een experiment, als het lukt ga ik eerst eens spelt lokaliseren *O*
  maandag 5 september 2011 @ 08:55:07 #160
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101582775
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2011 00:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Nee volkoren tarwemeel. Bij de jumbo hadden ze niets dan bloem, meel en broodmixen waar ik niet aan begin. Het is een experiment, als het lukt ga ik eerst eens spelt lokaliseren *O*
Zuurdesem is eigenlijk een manier om Roggemeel, dat geen gluten bevat, toch te laten rijzen. Het zijn melkzuurbacterieen en gisten. Rogge bevat meestal van zich uit weinig gisten dus wordt er een beetje geholpen met wat bakkersgist.
Alleen modern tarwemeel met water levert meestal niets op. Behalve dat het gaat stinken.
Wikipedia haar Nederlandse pagina daarover zit fout trouwens. Wat wil je er mee gaan doen? Als het je gaat om meer smaak aan je brood te brengen kan je beter met een preferment gaan werken. Wat gist toevoegen en lang laten garen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † maandag 5 september 2011 @ 09:03:36 #161
91830 MaximusTG
pi_101582891
Ik heb nog iets over zuurdesem gepost op de tweede pagina van dit topic, (bij 50 ppp). Biologische roggemeel, en dan niet met water, maar ananassap of sinaasappelsap de eerste paar dagen. Zure omgeving vanaf begin is beter voor de microorganismen die je erin wil hebben.
  maandag 5 september 2011 @ 12:33:56 #162
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_101587748


resultaat van mijn broodmix.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 5 september 2011 @ 12:46:48 #163
288637 FkTwkGs2012
pi_101588082
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 08:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zuurdesem is eigenlijk een manier om Roggemeel, dat geen gluten bevat, toch te laten rijzen. Het zijn melkzuurbacterieen en gisten. Rogge bevat meestal van zich uit weinig gisten dus wordt er een beetje geholpen met wat bakkersgist.
Alleen modern tarwemeel met water levert meestal niets op. Behalve dat het gaat stinken.
Wikipedia haar Nederlandse pagina daarover zit fout trouwens. Wat wil je er mee gaan doen? Als het je gaat om meer smaak aan je brood te brengen kan je beter met een preferment gaan werken. Wat gist toevoegen en lang laten garen.
Het kan ook met volkoren of meel. Wel een leuk achtergrondverhaal met betrekking tot zuurdesem in verschillende landen:

http://www.classofoods.com/pagina1_3.html
  † In Memoriam † maandag 5 september 2011 @ 13:11:34 #164
91830 MaximusTG
pi_101588787
Zou je toch raden om iig een biologische variant te nemen (daar zitten meer gewenste gisten en melkzuurbacterien in). Roggemeel schijnt dan sneller een resultaat te geven. Het maakt verder niet uit waar je je starter mee maakt, want je kunt em naar iedere gewenste bloem/meelsoort ombouwen. Simpelweg door je moedercultuur te verversen met de gewenste soort. Na twee keer verversen (helft weggooien en aanvullen, of verdubbelen) zit er nog maar 1/8 van de originele soort in je cultuur. Meer verversen in 1 keer kan ook, alleen duurt het dan langer voor je cultuur weer hersteld is.
  zaterdag 10 september 2011 @ 14:04:58 #165
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_101783219
Ok, ik heb dus nu een brooddeeg dat staat te rijzen.
één wil ik vanavond al bakken, de andere morgenochtend.

Die ik vanavond wil eten moet nog eea aan ingedriënten bij (knoflook/zongedroogde tomaat/etc.) hoe kan ik dat het beste doen? Vullen met een laagje? Toch een tweede keer flink doorkneden? Alleen de bovenkant 'beleggen'?
Ja doei.
  zaterdag 10 september 2011 @ 14:08:03 #166
216210 Ml-etje
pi_101783279
Ik kneed ze erdoor maar dat is meer omdat ik een laag of alleen bovenop teveel ineens vind als ik het eet.
Vind het fijner om af en toe een tomaatje tegen te komen enz.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 10 september 2011 @ 14:09:15 #167
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_101783312
Ja, maar na het commentaar van Jagartrut beni k wel even gaan twijfelen of een tweede keer flink kneden niet de rijs/luchtigheid teniet doet...

Het kan wel nog echt enkele uren rijzen erna, dat wel :)
Ja doei.
  zaterdag 10 september 2011 @ 20:06:13 #168
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_101793191
Kan iemand mij vertellen waarom mijn broden soms bij het rijzen nauwelijks groeien, om dan in de oven uit te groeien tot prachtige ronde bollen, en op andere momenten mijn broden juist uitgroeien tot enorme monsters, maar bij de tweede rijs op de bakplaat inzakken zodat ik een enorm breed, maar heel plat brood uit de oven haal?
Ik gebruik in beide gevallen hetzelfde meel en doe verder ook niets anders dan anders.
  maandag 12 september 2011 @ 09:10:55 #169
34027 devlinmr
Trolivier
pi_101848205
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 21:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik wil oerbrood maken. brood zoals het was bedoeld! zonder suiker, zoals de fransen het nog moeten maken.

http://frenchbread.free.fr/

*O*
Gek genoeg bevatten alle recepten die ik bekeken heb op de door jou gegeven pagina suiker.....

BTW... suiker (in brood) is helemaal niet slecht.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  maandag 12 september 2011 @ 12:02:57 #170
8136 Blues
pi_101852352
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 20:06 schreef Gwywen het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom mijn broden soms bij het rijzen nauwelijks groeien, om dan in de oven uit te groeien tot prachtige ronde bollen, en op andere momenten mijn broden juist uitgroeien tot enorme monsters, maar bij de tweede rijs op de bakplaat inzakken zodat ik een enorm breed, maar heel plat brood uit de oven haal?
Ik gebruik in beide gevallen hetzelfde meel en doe verder ook niets anders dan anders.
Te sterke temperatuursverschillen :?
  maandag 12 september 2011 @ 12:10:34 #171
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_101852505
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:02 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Te sterke temperatuursverschillen :?
Geen idee. Ik laat het in de beslagkom rijzen door de kom in een bak handwarm water te zetten, omdat ik het normaliter 's winters op de kachel zet, maar die is nu natuurlijk niet aan. Rijzen doe ik altijd 30-40 minuten maar je merkt al wat voor brood het wordt als je het uit de kom haalt voor de tweede kneed en rijs.
Ondanks dat ik het steeds hetzelfde doe heb ik de ene keer dus uitgezakte flufbroden en de andere keer een keurige hoge bol. :?
  maandag 12 september 2011 @ 12:13:59 #172
8136 Blues
pi_101852569
Heb ik ook hoor, maar ik laat het zeker 3X een uur rijzen... probeer eens als je tijd hebt en de laatste rijs in een broodvorm ipv op een bakplaat/
  † In Memoriam † maandag 12 september 2011 @ 12:18:21 #173
91830 MaximusTG
pi_101852660
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 12:10 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Geen idee. Ik laat het in de beslagkom rijzen door de kom in een bak handwarm water te zetten, omdat ik het normaliter 's winters op de kachel zet, maar die is nu natuurlijk niet aan. Rijzen doe ik altijd 30-40 minuten maar je merkt al wat voor brood het wordt als je het uit de kom haalt voor de tweede kneed en rijs.
Ondanks dat ik het steeds hetzelfde doe heb ik de ene keer dus uitgezakte flufbroden en de andere keer een keurige hoge bol. :?
Post je volledige receptuur/werkwijze anders eens? Er moet ergens een variabele zijn, want als je het wetenschappelijk bekijkt, dan kan het natuurlijk niet dat je door precies hetzelfde te doen een ander resultaat krijgt.
Ik zou trouwens brooddeeg niet op de kachel laten rijzen hoor. Je kan het beter wat langzamer laten rijzen. Ook beter voor de smaak.
Het zou aan je gist kunnen liggen, en of die gist in contact komt met zoutkristallen.
Het kan dus zoals gezegd aan de temperatuur liggen.
Als je deeg inzakt tijdens de tweede rijs (je maakt dus losstaande broden?) zit er waarschijnlijk verschil in hoe je het deeg vormt. Je moet als het ware een soort spanning maken in het deeg.
  maandag 12 september 2011 @ 12:47:06 #174
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_101853346
Ja, hij zakt dan in tijdens de tweede rijs.
De reden dat ik meestal met een warmtebron laat rijzen is dat ik er vaak pas na het avondeten aan denk dat ik voor de volgende dag geen brood meer heb :@

Ik zal eens heel precies gaan kijken wat ik nou anders gedaan heb als ik zo'n plat breed brood heb, kennelijk kan het aan iets heel kleins doen wat ik anders doe?

Van brood in een vorm houd ik eigenlijk niet zo, ik probeer altijd een soort "vakantiebroden" te bakken.
Ik las in dit topic ook wel eens over een rijsmandje, wat moet ik me daarbij voorstellen? Gewoon een gevlochten mandje waar je het deeg in laat rijzen? Maar dat wordt toch een zooitje als je het eruit wilt halen (ik neem niet aan dat dat mandje mee te oven in gaat :P )
  † In Memoriam † maandag 12 september 2011 @ 13:15:06 #175
91830 MaximusTG
pi_101854097
Ah, vandaar. Nou ja, dan kun je er ook niet echt wat aan doen. Je zou deeg voor de volgende dag savonds kunnen maken en in de koelkast laten rijzen. Maar daar zal wel wat probeerwerk aan voorafgaan voordat je de timing goed hebt.
Tja, aan iets kleins liggen, bedoel, als je er logisch over nadenkt dat moet je bij 100% gelijke werkwijze een 100% gelijk resultaat krijgen.
Brood vormen kan op verschillende manieren; de boule, batard, etc.
Een rijsmandje is traditioneel van Rotan. Maar je hebt ze tegenwoordig van allerlei materialen. Kunst is om het rijsmandje goed met bloem te bestuiven. Maar om het vervolgens vanaf het mandje in de oven te krijgen is een vak apart ;).
  woensdag 14 september 2011 @ 22:05:50 #176
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_101956550
Ten eerste: Bijzonder leuk topic! Leuk om te lezen hoe 'amateurs' hier geholpen worden door de gevorderden (tot pro's lijkt het wel :s) ) Ik had het topic al eens vaker voorbij zien komen (omdat ik me irriteer aan het baggerbrood van de supermarkt en er op fietsafstand geen goede bakker zit), maar de èchte interesse kwam toen ik eens een broodje terug wilde bakken voor een vriendin die wel eens broden bakt met de kant en klare mixen van de Appie. Dat heb ik de eerste keer ook gedaan met zo'n pak. Best aardig, maar eigenlijk bak je dan gewoon een pain de boulogne of ander brood wat ze bij de AH verkopen. De keren daarop heb ik steeds wat gevarieerd en ge-experimenteerd, maar steeds deels met een kant en klaar mix. Door dit topic zit nu al mijn tweede totaal zelf gemaakte brood in de oven. Ik ben benieuwd of ik over 20 minuten een foto ervan durf te posten, of dat ik vooral terug moet komen voor advies over hoe het beter aan te pakken :P

Over foto's gesproken, dat vind ik ongeveer nog het leukste aan dit topic, het water loopt me in de mond!

Altijd leuk, een nieuwe 'hobby'. Kijken hoelang het me kan boeien ;)
  woensdag 14 september 2011 @ 22:54:14 #177
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_101959546
Deeg in de eerste helft van de tweede rijs:


En het eindresultaat:




Zoals je op de eerste foto kan zien, heb ik geprobeerd een batard te maken.
Wat een duidelijk minpunt was is mijn gasoven. Op zich een fantastisch apparaat, alleen de warmte komt alleen van beneden, dus de onderkant is vrij donker. De korst is daarnaast ook niet echt knapperig, maar ik moest hem er na een tijd uit halen in verband met die donkere onderkant. De smaak en stevigheid vind ik lekker. Het is, zoals je ziet, een volkorenlijnzaadbrood geworden.
  woensdag 14 september 2011 @ 23:13:38 #178
288637 FkTwkGs2012
pi_101960557
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 22:54 schreef Glesse het volgende:
Deeg in de eerste helft van de tweede rijs:
[ afbeelding ]

En het eindresultaat:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zoals je op de eerste foto kan zien, heb ik geprobeerd een batard te maken.
Wat een duidelijk minpunt was is mijn gasoven. Op zich een fantastisch apparaat, alleen de warmte komt alleen van beneden, dus de onderkant is vrij donker. De korst is daarnaast ook niet echt knapperig, maar ik moest hem er na een tijd uit halen in verband met die donkere onderkant. De smaak en stevigheid vind ik lekker. Het is, zoals je ziet, een volkorenlijnzaadbrood geworden.
Ziet er goed uit! Hier ook een gasoven trouwens. Gas *O*
  donderdag 15 september 2011 @ 08:45:54 #179
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_101967086
Ik gisteren ook nog eens broodje gebakken ... zelfde deeg van Colruyt maar iets warmer water en 2de keer langer laten rijzen .. resultaat is iets luchtiger en groter broodje. Bakken ging perfect ... eerst 10 minuten op 200 dan 35 minuten op 170 en perfect gebakken mooi broodje! Ik heb nog 3 pakken staan ... op zich gaat dit sneller dan naar de bakker rijden, het is lekkerder, goedkoper en je hebt een bezigheid met de kids :) enkel voordelen eigenlijk.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  † In Memoriam † donderdag 15 september 2011 @ 10:03:43 #180
91830 MaximusTG
pi_101968503
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 22:54 schreef Glesse het volgende:
Deeg in de eerste helft van de tweede rijs:
[ afbeelding ]

En het eindresultaat:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zoals je op de eerste foto kan zien, heb ik geprobeerd een batard te maken.
Wat een duidelijk minpunt was is mijn gasoven. Op zich een fantastisch apparaat, alleen de warmte komt alleen van beneden, dus de onderkant is vrij donker. De korst is daarnaast ook niet echt knapperig, maar ik moest hem er na een tijd uit halen in verband met die donkere onderkant. De smaak en stevigheid vind ik lekker. Het is, zoals je ziet, een volkorenlijnzaadbrood geworden.
Netjes hoor, zeker voor een tweede brood! Je zou eens kunnen proberen om stoom te maken in je oven als je deeg er net in gaat. Daardoor kan je deeg langer rijzen in de oven (omdat de korst pas later hard wordt) en wordt je brood luchtiger. Ook krijg je dan een meer donkere korst.
Ik weet niet waar je je brood op bakt, maar zet een oud metalen bakje in je oven tijdens het voorverwarmen, en als je deeg dan de oven is giet je wat water in dat bakje. Snel de deur dichtdoen, en je hebt mooi wat stoom in je oven.
Zo'n gasoven trouwens; zit er wel een goeie temperatuurregeling op? Of heeft ie van die standen? Je zou zo'n oventhermometer in je oven kunnen stoppen, dan weet je beter hoe heet ie is.
  donderdag 15 september 2011 @ 11:46:59 #181
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_101971223
Ik was gisteren het brood vergeten :@ , waardoor het in totaal zeven uur heeft gerezen. Het resultaat was wederom een zéér plat en breed brood, maar het was wel heel luchtig van binnen, terwijl de korst knapperig was.
Toch was ik er niet tevreden over, als ik fluffy brood wil ga ik wel naar de supermarkt.
Ik houd meer van stevig brood, zo'n boterham waar je er maar maximaal twee van op kunt, een soort lembasbrood ;) .
Dus volgende keer wat korter laten rijzen.

Ik denk trouwens dat mijn broden soms zo plat worden doordat ik de tweede rijs te lang laat duren. Ik ga eens proberen om de tweede rijs hooguit 10 minuutjes tot een kwartier te doen, zo lang als het duurt om de oven op te warmen. Volgens mij krijg ik dan weer hoge bollen.
  donderdag 15 september 2011 @ 11:52:30 #182
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_101971383
Gisteren weer 'n brood gebakken en 't was erg lekker :9 iets korter laten rijzen en de korst was ook erg mooi. Geen foto's echter, want we hadden honger :')
Ja doei.
  donderdag 15 september 2011 @ 12:39:29 #183
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_101972707
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 10:03 schreef MaximusTG het volgende:

Netjes hoor, zeker voor een tweede brood! Je zou eens kunnen proberen om stoom te maken in je oven als je deeg er net in gaat. Daardoor kan je deeg langer rijzen in de oven (omdat de korst pas later hard wordt) en wordt je brood luchtiger. Ook krijg je dan een meer donkere korst.
Ik weet niet waar je je brood op bakt, maar zet een oud metalen bakje in je oven tijdens het voorverwarmen, en als je deeg dan de oven is giet je wat water in dat bakje. Snel de deur dichtdoen, en je hebt mooi wat stoom in je oven.
Zo'n gasoven trouwens; zit er wel een goeie temperatuurregeling op? Of heeft ie van die standen? Je zou zo'n oventhermometer in je oven kunnen stoppen, dan weet je beter hoe heet ie is.
Bedankt voor je tips. Ik als leek zou juist denken: stoom, daar wordt een brood niet beter van, zakt het eerder in ofzo. Maar ik zal het een keer proberen.
Ik bak mijn brood gewoon op de bakplaat die bij de oven zat toen ik hem kocht. Het is een gewone tweedehandse (engelse) gasoven, dus met 10 standen in plaats van 8 (zoals in Nederland). Op internet staan er van die handige tabelletjes, die hangt er een uitgeprint op mijn fornuis.
Zo'n oventhermometer zou ik wel graag willen. Ik zie dat ze zo'n 15 euro kosten, dat is goed te doen.
Wat adviseer je evt. om brood op te bakken in plaats van op de bakplaat?
  † In Memoriam † donderdag 15 september 2011 @ 13:14:54 #184
91830 MaximusTG
pi_101973774
Op een steen! Lees hier maar eens: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2007/03/pizzasteen.html

Ik denk dat zo'n steen je ook zou helpen bij het niet te heet worden van de onderkant van je brood :). Tis alleen wat lastiger om je brood dan op de steen te krijgen. Dat doe je met een schieter. In feite gewoon een houten plankje met een handvat.

@Gwywen: Voor lembas moet je in Middle Earth zijn geloof ik :p. Had je je deeg nu wel op spanning gebracht dan? Laat het anders bijvoorbeeld eens rijzen op een stuk bakpapier of bebloemd doek waarbij je de randen langs het brood omhoogtrekt (een 'couche') en eventueel wat zwaars aan weerskanten leggen.

Dit is trouwens nog een leuk filmpje. Laat goed zien hoe je met heel nat deeg moet werken.

  maandag 19 september 2011 @ 18:59:05 #185
8136 Blues
pi_102148308
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 22:54 schreef Glesse het volgende:
Deeg in de eerste helft van de tweede rijs:
[ afbeelding ]

En het eindresultaat:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Zoals je op de eerste foto kan zien, heb ik geprobeerd een batard te maken.
Wat een duidelijk minpunt was is mijn gasoven. Op zich een fantastisch apparaat, alleen de warmte komt alleen van beneden, dus de onderkant is vrij donker. De korst is daarnaast ook niet echt knapperig, maar ik moest hem er na een tijd uit halen in verband met die donkere onderkant. De smaak en stevigheid vind ik lekker. Het is, zoals je ziet, een volkorenlijnzaadbrood geworden.
*Hap! Ziet er lekker uit.
  woensdag 21 september 2011 @ 23:02:15 #186
288046 mille-feuille
pi_102243782
Ik heb een eerste poging gedaan tot het bakken van een brood, maar mijn brood was niet zo goed gerezen. Ik heb het eerste recept uit de op aangehouden. Het kuiltje dat ik in het midden had gemaakt was alleen niet groot genoeg voor 400 ml water :'). Misschien dat het daar aan gelegen heeft?



Sorry voor de crappy telefoonfoto trouwens.
  woensdag 21 september 2011 @ 23:22:10 #187
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102245035
Houd moed, mille-feuille, brood bakken is niet gemakkelijk, oefening baart kunst
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † donderdag 22 september 2011 @ 08:11:36 #188
91830 MaximusTG
pi_102250732
Inderdaad mille-feuille, gewoon nog een keer proberen. Ik zou als ik jou was niet meteen met volkorenbroden beginnen trouwens ;). Dat eerste recept is nou ook niet echt een geweldig recept hoor.
Ik zou wat langer rijstijden aanhouden, of gewoon laten rijzen tot een verdubbeling in volume. Sowieso zou dat recept beter worden door aan het begin, wanneer alles bij elkaar gemengd, maar nog niet gekneed is, een autolyse periode in te gelasten. Dat betekent niets meer dan dat je het mengsel afgedekt een minuut of 15/20 laat staan voordat je gaat kneden. Het deeg krijgt op die manier kans om zetmeel en eiwitten in de bloem af te gaan breken naar suikers en gluten.
  vrijdag 23 september 2011 @ 21:10:40 #189
284995 Muks
pi_102312527
Iemand een goed recept voor speltbrood ? Ik kan niet tegen tarwe, wel tegen spelt. Nu kan ik het wel kopen bij de supermarkt als oerbrood, maar toch wil ik het zelf eens bakken en kijken hoe dat is.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  vrijdag 23 september 2011 @ 21:25:38 #190
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102313199
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 september 2011 21:10 schreef Muks het volgende:
Iemand een goed recept voor speltbrood ? Ik kan niet tegen tarwe, wel tegen spelt. Nu kan ik het wel kopen bij de supermarkt als oerbrood, maar toch wil ik het zelf eens bakken en kijken hoe dat is.
Gewoon tarwemeel vervangen door spelt.
Vreemd dat je niet tegen tarwe kan maar wel tegen spelt want tarwe is een hybride verderkweek van spelt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 23 september 2011 @ 22:44:24 #191
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_102317267
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 september 2011 21:10 schreef Muks het volgende:
Iemand een goed recept voor speltbrood ? Ik kan niet tegen tarwe, wel tegen spelt. Nu kan ik het wel kopen bij de supermarkt als oerbrood, maar toch wil ik het zelf eens bakken en kijken hoe dat is.
Zit er een Jumbo bij jou in de buurt? Die verkoopt nl. de zakken meel van Oerbrood. Wij maken het speltbrood daarvan praktisch elk weekend.
  zondag 25 september 2011 @ 22:32:22 #192
288046 mille-feuille
pi_102380892
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 08:11 schreef MaximusTG het volgende:
Inderdaad mille-feuille, gewoon nog een keer proberen. Ik zou als ik jou was niet meteen met volkorenbroden beginnen trouwens ;).

Waarmee zou ik dan het beste kunnen beginnen? Ik hou niet zo van witbrood eigenlijk.
  zondag 25 september 2011 @ 23:00:39 #193
40500 Sorella
pi_102382475
Vanmiddag ook eens geprobeerd brood te bakken, het moesten bolletjes en rozijnenbrood worden.
De bolletjes waren 1 grote mislukking (het deeg was te nat) dus naar appie en koopmans broodmix gehaald want het was al 4 uur en koopmans rijst vlugger (staat op het pak). het werden ikea bolletjes want echt rijzen deed het ook niet.
Het rozijnenbrood was wel goed had misschien iets langer in de oven gekund om het iets knapperiger te maken maar desondanks goed te eten, lekker luchtig.

Rozijnenbrood recept
335 gr. bloem wit
210 ml. water
20 gr. boter
1/2 tl. kaneel
geraspte schil van 1 citroen
geraspte schil van 1/2 handsinaasappel (niet gedaan want ik heb geen sinaasappel)
6 gr.suiker.
5 gr.zout
8 gr. gedroogde gist
200 gr. rozijnen

Volgende keer doe ik het rozijnenbrood recept zonder de rozijnen en citroen en kaneel, dan zou ik dus witbrood moeten krijgen :)

Geen foto,s gemaakt want toen was het al op :@
  maandag 26 september 2011 @ 00:43:40 #194
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_102386458
@MaximusTG: leuk, dat nat deeg filmpje. Geeft een goede indruk van hoe de vorming van een deeg ook in zijn werk gaat en hoe je deeg stevigheid kan geven. Het maken van een batard is daar toch ook voor een deel op gebaseerd, het naar binnen vouwen zodat het beter in zijn gegeven vorm blijft?

Ik heb eergisteren ook weer een bakpoging gedaan. Dit keer ietsie minder volkoren, met lijnzaad en zonnebloempitten. Hij was weer wat lekkerder als de vorige: De onderkant was minder donker (zoals je ziet op de foto) hij was net dat beetje extra luchtig, en de hoeveelheid zaadjes was prima.

Verbeterpunten:
-De korst is nog steeds niet hard(er).
-Ik had dit keer de plaat (heb nog geen baksteen, financien he :') ) minder ingevet/bloemd om verbranden daarvan te voorkomen, maar daardoor plakte het brood wat vast aan de plaat. Uiteindelijk wel goed eraf gekregen, maar toch. Is er een manier om dit te voorkomen?
-foutje wat ik heb gemaakt: Ik heb nog aan het deeg gezeten na de tweede rijs. Stom. Gelukkig zag ik de structuur meteen minder luchtig worden zogauw ik het vastpakte, dus op dat puntje snel geleerd ;)
Nou hier de visuele ondersteuning van mijn verhaal:



Ik blijf vooralsnog even op dit pad wat broodbakken betreft. Voor in de 'toekomst' lijkt een lekker witbrood kunnen maken met knapperige korst, of een rozijnenbrood (zoals Sorella) me wel heel stoer. Maar zoals gezegd, vooralsnog blijf ik vriend, familie en collega beindrukken met mooi gevormde volkorenbroden met wat ondersteuning van zaad.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2011 @ 09:04:31 #195
91830 MaximusTG
pi_102389385
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 22:32 schreef mille-feuille het volgende:

[..]

Waarmee zou ik dan het beste kunnen beginnen? Ik hou niet zo van witbrood eigenlijk.
Nou, niks moet natuurlijk, maar het is over het algemeen veel makkelijker om een witbrood te maken dat mooi luchtig is en goed rijst. Je kan bv een bruin brood bakken met een deel tarwebloem en een deel tarwemeel. Om lekker 100% volkoren te bakken heb je vaak meer stappen nodig in het rijs, kneed en bakproces (bv een preferment, of je meel een tijdje laten weken in water etc.).

@Glesse: Mooi dat je vooruitgang boekt! Als je toch op een plaat bakt kan je ook prima bakpapier gebruiken. Laat je je brood daarop rijzen, hoef je het ook niet meer aan te raken na de tweede rijs.
  woensdag 28 september 2011 @ 22:17:11 #196
288046 mille-feuille
pi_102494331
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 09:04 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Je kan bv een bruin brood bakken met een deel tarwebloem en een deel tarwemeel. Om lekker 100% volkoren te bakken heb je vaak meer stappen nodig in het rijs, kneed en bakproces (bv een preferment, of je meel een tijdje laten weken in water etc.).

Dat ga ik de volgende keer eens proberen dan, dank je voor de tips!
  vrijdag 30 september 2011 @ 17:59:37 #197
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_102556140
Zo, net lekker twee fougasses gebakken voor straks bij de sla.
Omdat dit zo'n succesnummer is deel ik het recept graag met jullie:

Nodig:
350 gram gezeefde bloem
zakje gist of 10 gram verse gist
2 dl lauwwarm water
1 eetlepel suiker
1 losgeklopt ei
peper
zout
2 eetlepels olijfolie
zoutvlokken/grof zeezout
evt. kruiden, vers of gedroogd

Doe de gist in een schaaltje met een beetje van de suiker en wat water. Laten staan tot er belletjes op komen.
Zeef de bloem in een kom. Voeg de rest van het water, zout, ei, peper, olijfolie en evt. kruiden toe en roer door elkaar.
Hierna gistoplossing toevoegen en goed kneden.

30 min. rijzen met een doek erover.

Hierna opnieuw kneden, twee stukken van maken en deze tot een ovaal uitrollen.
Afgedekt 10 minuten laten rijzen. (ik doe dit meteen op de bakplaat met bakpapier)
Oven voorverwarmen op 180 graden.

Snijd de ovalen met een mes in alsof het de nerven van een blad zijn.
Beetje olijfolie over de broodjes kwasten en grof zeezout erover strooien.

25 minuten in de oven.

  zaterdag 1 oktober 2011 @ 00:13:02 #198
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_102571550
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 17:59 schreef Gwywen het volgende:
Zo, net lekker twee fougasses gebakken voor straks bij de sla.
Omdat dit zo'n succesnummer is deel ik het recept graag met jullie:

Nodig:
350 gram gezeefde bloem
zakje gist of 10 gram verse gist
2 dl lauwwarm water
1 eetlepel suiker
1 losgeklopt ei
peper
zout
2 eetlepels olijfolie
zoutvlokken/grof zeezout
evt. kruiden, vers of gedroogd

Doe de gist in een schaaltje met een beetje van de suiker en wat water. Laten staan tot er belletjes op komen.
Zeef de bloem in een kom. Voeg de rest van het water, zout, ei, peper, olijfolie en evt. kruiden toe en roer door elkaar.
Hierna gistoplossing toevoegen en goed kneden.

30 min. rijzen met een doek erover.

Hierna opnieuw kneden, twee stukken van maken en deze tot een ovaal uitrollen.
Afgedekt 10 minuten laten rijzen. (ik doe dit meteen op de bakplaat met bakpapier)
Oven voorverwarmen op 180 graden.

Snijd de ovalen met een mes in alsof het de nerven van een blad zijn.
Beetje olijfolie over de broodjes kwasten en grof zeezout erover strooien.

25 minuten in de oven.

[ afbeelding ]
Ziet er heerlijk uit! Die ga ik komende week denk ik eens proberen.
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 08:47:15 #199
265105 evo87
pi_102576220
dat is wel erg veel gist op zo'n beetje bloem. Zakje gedroogde gist van 7 gram neem ik aan? (is trouwens gelijk aan 20 gram vers)
  † In Memoriam † zaterdag 1 oktober 2011 @ 19:40:53 #200
91830 MaximusTG
pi_102588985
Totale rijstijd is dan ook maar 40 minuten. Dan heb je wel veel gist nodig ;).
  zaterdag 1 oktober 2011 @ 19:44:31 #201
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_102589080
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 oktober 2011 19:40 schreef MaximusTG het volgende:
Totale rijstijd is dan ook maar 40 minuten. Dan heb je wel veel gist nodig ;).
Zonde, krijgt het brood weinig kans smaak te ontwikkelen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † zaterdag 1 oktober 2011 @ 19:53:09 #202
91830 MaximusTG
pi_102589352
Klopt, maar als je naar het recept kijkt dan zit er ook ei, peper, suiker, kruiden in. Maar vind het ook lekkerder om brood langzaam te laten rijzen. Och, zal vast ook wel handig zijn, kan je nog wat later bedenken dat je er brood bij wil bakken.
Binnenkort maar eens uit mn Ierse broodboekje een black treacle loaf maken. Das met volkorenmeel, karnemelk, stroop en sodiumbicarbonaat.
  zondag 2 oktober 2011 @ 12:32:01 #203
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_102606816
Brood wordt minder zout

Als ze zich nou eens met fatsoenlijk brood bakken bezig hielden ipv deze aanstellerij...
  zondag 2 oktober 2011 @ 18:08:53 #204
40500 Sorella
pi_102618399
Mijn rozijnenbrood


Mijn keukenmachine is doorgebrand, kwam allemaal rook uit en ik had het beslag al in tweeen gedeeld ;( (wazige foto, sry)
  zondag 2 oktober 2011 @ 18:11:07 #205
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_102618467
Mooi excuus om een KA aan te schaffen :P
  zondag 2 oktober 2011 @ 19:26:01 #206
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_102620739
Zouden die broodbakmachines niet gebouwd zijn op frequent gebruik?
De mijne heeft ook al de geest gegeven, een tijdje terug.
Niet dat ik dat nou zo erg vind, ronde ovenbroden vind ik veel fijner. :)
  zondag 2 oktober 2011 @ 22:51:58 #207
40500 Sorella
pi_102633396
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 18:11 schreef Erasmo het volgende:
Mooi excuus om een KA aan te schaffen :P
Denk niet dat ik mijn man zo gek krijg om er 1 te kopen, ze zijn toch wel aardig aan de prijs.
Wordt met de hand kneden, lekker ouderwets ;(
  † In Memoriam † maandag 3 oktober 2011 @ 07:05:08 #208
91830 MaximusTG
pi_102639719
Als je met niet te droog deeg werkt, dan kan je ook prima met een goede handmixer kneden :). Je merkt het al snel als je deeg te taai of te zwaar is voor je mixer.
Daarbij, zoveel past er toch niet in een BBM?
  maandag 3 oktober 2011 @ 10:50:59 #209
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_102642598
Ik kneed mijn brood met een mixer van de hema, die kostte een tientje. :)
  † In Memoriam † maandag 3 oktober 2011 @ 11:11:23 #210
91830 MaximusTG
pi_102643127
Precies, broodbakken is al zo'n oud ambacht dat je in principe natuurlijk ook zonder al die powertools moet kunnen. Neemt niet weg dat ik ook geen nee zou zeggen tegen zo'n mooie kitchenaid!
Vroeger had ik waarschijnlijk gekozen voor een grote flatscreen, maar bij mn vriendin en ik lijkt keukenapparatuur het meeste rendement te geven ;). Begonnen met een kookplaat en tafelmodel koelkast, nu een mooie grote koelkast en Etna gasfornuis :).

Wat nog wel een goeie tip is, als je graag vaak broodbakt en dit met een strakker schema wil doen, kan je een rijskastje bouwen. Gewoon een simpele houten doos, of wat je ook wel eens ziet is een houten frame met een dik doorzichtig plastic erop geniet. En dan dmv een gloeilamp, thermostaat en eventueel een pc fan een in te stellen geregelde temperatuur maken in de doos. Na een paar keer experimenteren weet je vervolgens precies wat de optimale tijd is voor jouw deeg.
  maandag 3 oktober 2011 @ 11:45:08 #211
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_102644130
Wij zouden wel een echt bakhuisje in de tuin willen O+
  † In Memoriam † maandag 3 oktober 2011 @ 11:52:44 #212
91830 MaximusTG
pi_102644394
Check dit dan maar eens: http://www.sunset.com/gar(...)oven-00400000040017/
Afdakje erboven; en gaan met die banaan!
  maandag 3 oktober 2011 @ 11:59:43 #213
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_102644613
Hee, leuk, bedankt, inclusief bouw- en materiaalbeschrijving! ^O^
Krijg je met zo'n tuinoventje geen last met buren, ivm rook en zo?
  † In Memoriam † maandag 3 oktober 2011 @ 12:11:10 #214
91830 MaximusTG
pi_102645002
Niet meer dan met een BBQ lijkt me toch? Volgens mij brandt zo'n vuurtje (als ie heet genoeg is) vrijwel rookloos. Je zou er denk ik ook nog wel een schoorsteentje op kunnen bouwen (die moet dan bovenop, vlak achter het deurtje). Die link die ik net postte is van adobe klei, er zijn ook veel andere bouwinstructies, veelal voor "cob" ovens (dat is leem, klei ,met stro). Die gebruiken ook vaak vuurbestendige stenen als basis.
Dit is een andere:

http://blog.sustainablog.(...)utdoor-pizza-oven/2/

Maar tis best uit te voeren als je een beetje plek hebt in je tuin. Minder duurzaam (tenminste, qua hoe lang ie meegaat) dan een steenoven, die zijn namelijk vaak helemaal van steen aan de binnenkant, en dan allerlei isolatiemateriaal eromheen.

Waar je wel rekening mee moet houden is die isolatie/dikte van je ovenwand. Want als je brood wil bakken in een houtoven moet je oven de warmte wel lang vasthouden. Je stookt het vuur op, tot de oven goed heet is, het vuur wordt eruit gehaald, vloer ff schoonmaken met vochtig doekjes, brood erin, deurtje dicht. Als je oven zn warmte te snel verliest is ie afgekoeld voor je brood klaar is.

Zo jammer dat ik (nog) geen tuin heb :(.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 22:44:36 #215
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_102713911
Zoals een paar dagen geleden al voorspeld, heb ik vandaag zelf een poging Fougasse bakken gedaan. Alleen dan een wat zoetige variant, met kleine stukjes gedroogde abrikoos en zonnebloempitten. Foto's!





Ik heb grotendeels het recept van hierboven aangehouden, met iets minder gist en langer rijzen. Smaak: Super. Leuk om een keer met bloem ipv volkorenmeel te bakken.
Wellicht dat de gevorderde amateurs of semi-pro's hier me kunnen helpen met de volgende punten:
- Voor mijn idee was het deeg veel te nat. Hoelang ik ook kneedde, het bleef tussen en aan mijn handen plakken. Ik heb er dus wat meer bloem aan toegevoegd, zo'n 40 gram extra.
- De korst wordt niet echt krokant. Dit had ik bij vorige broden (zoals de volkoren batard) ook. Het brood is wel helemaal 'gaar'.

Ik heb wederom mijn gasoven gebuikt, op 200 graden.

edit: de donkere kleur bovenop komt, doordat ik de broden de laatste minuutjes even op de kop heb gelegd: voor de kleur en een wat hardere korst, omdat ik een gasoven heb, waar de warmte dus alleen maar van beneden komt.
  † In Memoriam † woensdag 5 oktober 2011 @ 15:07:05 #216
91830 MaximusTG
pi_102735333
Te nat deeg, nee, dat hoort eigenlijk zo bij zulk soort brood. Hoeveelheid vocht is inderdaad hoog. Je kan dat met het hydratatiepercentage inschatten. Hier is het ongeveer 57%. Tenminste, dat is alleen het water. Hier zit nog olie en een ei bij. Meer bloem toevoegen is niet aan te raden, beetje kan wel, maar beter is om je handen of nat te houden, of met olie in te smeren. En dan de stretch en fold methode gebruiken.
Voor de korst, denk dat het inderdaad aan de onderwarmte van je oven ligt. Je kan proberen je deeg met water in te smeren. Of twee broodbakstenen gebruiken. Op een doe je het deeg, de ander doe je hoger, zodat het deeg ertussen komt. Wel voorverwarmen met stenen in de oven.

[ Bericht 0% gewijzigd door MaximusTG op 05-10-2011 20:18:16 ]
  woensdag 12 oktober 2011 @ 10:20:13 #217
16632 Xlarge
========
pi_102989801
Ik ben sinds kort bezig met brood bakken, en eb nu mijn een beetje van mijn gistdeeg bewaard, om dat de volgende keer door mijn nieuwe deeg te doen.
Dit gedeelte ligt in een afgesloten bakje sinds afgelopen zaterdag in de koelkast.

Kan ik dit de aankomende zaterdag gewoon gebruiken ? is het zodadelijk niet zodanig bedorven dat ik er ziek van ga worden ?

bvd
  † In Memoriam † woensdag 12 oktober 2011 @ 10:55:57 #218
91830 MaximusTG
pi_102990597
Hmm, ik zou het nu even verversen, met een gelijke verhouding tussen water en bloem als in je oorspronkelijke deeg. En dan de hoeveelheid verdubbelen.
Een desem kun je wel veel langer bewaren (al moet je ook die verversen na een tijdje), maar daar zitten bepaalde "goede" microorganismen in die de "slechte" geen kans geven.
Een gistdeeg van alleen bloem, water, zout, gist bederft sneller.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 11:42:52 #219
16632 Xlarge
========
pi_102992035
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 10:55 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, ik zou het nu even verversen, met een gelijke verhouding tussen water en bloem als in je oorspronkelijke deeg. En dan de hoeveelheid verdubbelen.
Een desem kun je wel veel langer bewaren (al moet je ook die verversen na een tijdje), maar daar zitten bepaalde "goede" microorganismen in die de "slechte" geen kans geven.
Een gistdeeg van alleen bloem, water, zout, gist bederft sneller.
En met verversen bedoel je dus, wat extra water en bloem toevoegen aan het bestaande beetje deeg ?
  † In Memoriam † woensdag 12 oktober 2011 @ 11:51:18 #220
91830 MaximusTG
pi_102992272
Jep. Over hoeveel deeg hebben we het eigenlijk? Dus stel je hebt 100 gram deeg over. Waarbij dat deeg bestaat uit 60 gram bloem en 40 gram water (+zout en gist) dan ververs je dat met 60 gram bloem en 40 gram water, zodat je nu 200 gram deeg hebt.
Maar goed, zeker weten doe ik het ook niet hoor, oud deeg wordt volgens mij meestal niet zo lang bewaard. Wie weet kan je het wel een week bewaren...
Dit herinnert me er wel aan dat ik mn desem ff moet verversen ;).
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:45:40 #221
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_102995743
ook weer zelf broodje gebakken

boerenbrood van colruyt 500 gram
1 zakje gist
330 ml lauw water

10 minuten kneden
30 minuten wachten met handdoek er over
kort kneden en bolletje maken
45 minuten wachten
oven voorverwarmen 220 graden
10 minuten 220 graden
35 minuten 175 graden

resultaat:






dus relatief weinig werk (15 minuutjes de rest is wachten) en lekker vol broodje, voldoende luchtig en het valt niet uit mekaar als je het snijd. Wordt erg gesmaakt thuis :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 13 oktober 2011 @ 08:45:14 #222
16632 Xlarge
========
pi_103027825
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 11:51 schreef MaximusTG het volgende:
Jep. Over hoeveel deeg hebben we het eigenlijk? Dus stel je hebt 100 gram deeg over. Waarbij dat deeg bestaat uit 60 gram bloem en 40 gram water (+zout en gist) dan ververs je dat met 60 gram bloem en 40 gram water, zodat je nu 200 gram deeg hebt.
Maar goed, zeker weten doe ik het ook niet hoor, oud deeg wordt volgens mij meestal niet zo lang bewaard. Wie weet kan je het wel een week bewaren...
Dit herinnert me er wel aan dat ik mn desem ff moet verversen ;).
Dank je :)
  † In Memoriam † donderdag 13 oktober 2011 @ 10:01:23 #223
91830 MaximusTG
pi_103029307
Graag gedaan, post je resultaat maar hier! Ben benieuwd of het werkt, je leest nl. de gekste dingen op internet. Sommige mensen denken dat je commerciële gist niet lang kunt laten groeien. Dat het na een paar keer delen dood gaat. Maar dat lijkt me een beetje stug.
Als het goed is heeft het wel veel effect op de smaak.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 15:59:04 #224
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103078160
Zo een preferment in elkaar gedraaid voor het brood van morgen. Het kan maar één dag rijzen maar dat compenseer ik door het uit de koelkast te laten. Het is een combinatie van gelijke delen tarwe, spelt en rogge.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 21:55:22 #225
216210 Ml-etje
pi_103094167
Morgen maar weer eens aan de slag.
Heb nog spelt liggen en een berg tarwebloem eens zien wat ik kan maken en dan wellicht nog een rondje langs de molen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 11:44:42 #226
216210 Ml-etje
pi_103108522
Ben vandaag begonnen met het maken van speltbrood en heb daarna dit recept eens geprobeerd, rozemarijn-tijm en gedroogde tomaatjes toegevoegd en iets langer laten rijzen omdat de spelt ook nog niet gereed was.
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 17:59 schreef Gwywen het volgende:
Zo, net lekker twee fougasses gebakken voor straks bij de sla.
Omdat dit zo'n succesnummer is deel ik het recept graag met jullie:

Nodig:
350 gram gezeefde bloem
zakje gist of 10 gram verse gist
2 dl lauwwarm water
1 eetlepel suiker
1 losgeklopt ei
peper
zout
2 eetlepels olijfolie
zoutvlokken/grof zeezout
evt. kruiden, vers of gedroogd

Doe de gist in een schaaltje met een beetje van de suiker en wat water. Laten staan tot er belletjes op komen.
Zeef de bloem in een kom. Voeg de rest van het water, zout, ei, peper, olijfolie en evt. kruiden toe en roer door elkaar.
Hierna gistoplossing toevoegen en goed kneden.

30 min. rijzen met een doek erover.

Hierna opnieuw kneden, twee stukken van maken en deze tot een ovaal uitrollen.
Afgedekt 10 minuten laten rijzen. (ik doe dit meteen op de bakplaat met bakpapier)
Oven voorverwarmen op 180 graden.

Snijd de ovalen met een mes in alsof het de nerven van een blad zijn.
Beetje olijfolie over de broodjes kwasten en grof zeezout erover strooien.

25 minuten in de oven.

[ afbeelding ]
Verder ook kaneelbroodjes gemaakt op de gok was de kardemom vergeten, benbenieuwd of ze uberhaupt smaken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 15:26:33 #227
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103113942
Rijzing was mooi, helaas begon het brood op het einde een beetje te scheuren aan de bovenkant.


Qua structuur was het wel een vooruitgang, hij is minder compact dan ik meestal bak:


Hij mocht een tikkie langer in de over maar hij was niet slecht :)
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 15:29:10 #228
216210 Ml-etje
pi_103113993
Oeh nice Erasmo! Heb je geen thermometer voor binnenin?

Zal mijn foto's vanavond eens uppen, de fougasse is echt heeeerlijk!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 15:30:34 #229
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103114018
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 15:29 schreef Ml-etje het volgende:
Oeh nice Erasmo! Heb je geen thermometer voor binnenin?

Zal mijn foto's vanavond eens uppen, de fougasse is echt heeeerlijk!
Ik heb inderdaad een kernthermometer maar dacht dat 45 minuten op 200 graden wel goed was. Wat is eigenlijk een mooie binnentemperatuur?
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 15:36:35 #230
216210 Ml-etje
pi_103114164
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 15:30 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad een kernthermometer maar dacht dat 45 minuten op 200 graden wel goed was. Wat is eigenlijk een mooie binnentemperatuur?
90 en hoger dacht ik in dit topic ergens te hebben gelezen :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 16 oktober 2011 @ 01:20:45 #231
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_103136207
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 15:26 schreef Erasmo het volgende:
Rijzing was mooi, helaas begon het brood op het einde een beetje te scheuren aan de bovenkant.
[ afbeelding ]

Qua structuur was het wel een vooruitgang, hij is minder compact dan ik meestal bak:
[ afbeelding ]

Hij mocht een tikkie langer in de over maar hij was niet slecht :)
Dat ziet er uit als een lekker brood!
Sinds mijn eerste post in dit topic is er nog maar 1 supermarktbrood in mijn huis geweest. Oke, ook nog wel eens afbakbroodjes ofzo, maar voor het merendeel alleen maar zelfgebakken brood. Jummy
  woensdag 19 oktober 2011 @ 07:37:44 #232
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_103267084
Aangezien mijn meestal gebruikte Colruyt mix uitverkocht was heb ik eens van Soubry een broodmix gekocht. Zak van 1 kg dus daar kan ik 2 broden van bakken. Ook een ready mix dus water er bij en dan zou het klaar moeten zijn. Verder weinig tot geen instructies op de verpakking. Voor exact recept moet je op de website van Soubry gaan kijken ... dat op zich vind ik een beetje k*t maar goed ... we doen het er mee

http://www.soubry.be/consumer/bloem/all-in-mix-voor-brood.html


Het verbaasd me nog altijd hoe weinig je eigenlijk moet kunnen of nodig hebt om een acceptabel brood te bakken. Op gist is men in de meeste ready mixen nogal zuinig dus ik doe er altijd half zakje (3 a 4 gram) droge gist bij.


tot op dit niveau meng ik het deeg met de pannelikker :) gewoon omdat je anders echt meer aan je handen hebt hangen dan dat je deeg hebt ... zal wel aan mijn prutskwaliteiten liggen :)


Na tien minuten kneden op een met meel besprenkeld werkblad en met meel besprenkelde handen was dit bolletje klaar.


1 uur laten rijzen in een glazen kom


Ondertussen bakvorm ingewreven met wat olijfolie ... ik vind dat dat makkelijker gaat dan bakboter en staat altijd binnen handbereik bij ons


Flink gegroeid op een uurtje tijd!


Het Soubry deeg is totaal anders van structuur, rijs en vorm dan het Colruyt deeg. Ook is de geur veel sterker en plakt het minder aan de handen en de kom


nog even een korte kneedbeurt gegeven en in de bakvorm. Insnedes gemaakt en opnieuw handdoek er over. Ondertussen de oven voorverwarmd op 200 graden


10 minuten laten bakken op 200 graden dan 35 minuten op 170 graden ... perfect gelukt, mooie korst, mooie kleur, klopklop bovenkant geeft mooi hol geluid ... vandaag maar wachten op de reactie van de familie of het goed is :) ikzelf eet eigenlijk zelden brood grappig genoeg.


eindresultaat!
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 20 oktober 2011 @ 19:44:33 #233
76586 Naamah
Vrouw!
pi_103339404
Regelmatig maak ik een deeg om af te bakken rond een stok boven een kampvuur, gewoon simpel tarwemeel, gist, water en zout, superlekker altijd. Dus ik dacht (hoopte) dat als ik zo'n deegje als broodje in de oven zou bakken, het ook lekker zou worden. Nou :N :'(

Het was echt het toppunt van smakeloos. Het smaakte echt naar niks, naar water, echt helemaal niet lekker. De volgende keer toch maar iets met een preferment gaan proberen. En meer zout misschien.

Vind het wel jammer, had gehoopt dat ik op die manier makkelijk m'n eigen afbakbroodjes zou kunnen maken (half afbakken, dan invriezen). Ik vind van die bruine afbakpistolets erg lekker, maar dat gaat blijkbaar nog even duren voor ik iets in die richting kan maken. _O-
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 07:11:50 #234
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_103360564
gewoon broodmix kopen ... water er bij klaar ... veel simpeler gaat het niet worden hoor :) heb er ook al eens kleine broodjes mee gemaakt. Gaat perfect :) voor bij pasta gerechtje of zo
Minds are like parachutes, they work best when open!
  † In Memoriam † vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:27:28 #235
91830 MaximusTG
pi_103361866
@Naamah: Welke verhoudingen had je gebruikt dan, en hoe lang gerezen etc.?
Volkorenmeel dus?
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:44:16 #236
76586 Naamah
Vrouw!
pi_103363794
Tarwemeel was het. Daarvan 500 gram, 1 zakje van 7 gram gist en water erbij tot het een gewoon deeg was, ik denk 350 ml en een flinke theelepel zout.

Eerst ruim een uur gerezen, daarna broodjes gevormd en nog een half uur. Het was de eerste keer wel verdubbeld in omvang, maar denk dat het toch langer had moeten rijzen.

Blijf het bijzonder vinden dat het boven een kampvuur dan wél lekker wordt :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  † In Memoriam † vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:40:20 #237
91830 MaximusTG
pi_103365939
Hmm, ja, dat had toch op zn minst een eetbaar broodje moeten opleveren;). Denk inderdaad dat het aan de rijstijd ligt. Als je die verlengt kan je er trouwens best wat minder gist in doen hoor.

Daarnaast geeft zo'n kampvuur natuurlijk ook smaak af lijkt me zo, beetje rokerig, iets meer knapperige korst, en het hele gevoel eromheen he.
  † In Memoriam † woensdag 26 oktober 2011 @ 17:06:15 #238
91830 MaximusTG
pi_103588424
En ff een schopje! Daarnet een paar naans voor bij het avondeten gebakken:

  woensdag 26 oktober 2011 @ 17:07:02 #239
162870 motorbloempje
#Anoniem
pi_103588457
O+ O+ naan O+ O+

heerlijk, ook weer 's doen! Bedankt! _O_
Ja doei.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 08:21:25 #240
216210 Ml-etje
pi_103613655
Ga eens proberen zuurdesem te maken, ben wel benieuwd ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 27 oktober 2011 @ 09:13:48 #241
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103614279
Eergisteren preferment gemaakt, ben het nu aan het kneden voor vanmiddag :9
  donderdag 27 oktober 2011 @ 21:13:20 #242
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_103642123
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 17:06 schreef MaximusTG het volgende:
En ff een schopje! Daarnet een paar naans voor bij het avondeten gebakken:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Dat ziet er heerlijk uit. Hoe maak je naan?
  donderdag 27 oktober 2011 @ 21:43:33 #243
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103644214
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 09:13 schreef Erasmo het volgende:
Eergisteren preferment gemaakt, ben het nu aan het kneden voor vanmiddag :9
Niet kunnen bakken, dus hij gaat er morgen in :P
  donderdag 27 oktober 2011 @ 22:53:03 #244
332733 vriendelijkevriend
pi_103648960
Ha, ben hier via het pizza-topic beland. Ben nog aan het broeden op een keuze tussen het magische niet-kneden recept of een willekeurig ander soort brood, ik heb hier zojuist al heel wat verrukkelijk-ogende broden zien langskomen! Wellicht doe ik de komende weken mee ^O^
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 00:59:09 #245
91830 MaximusTG
pi_103655268
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 21:13 schreef Glesse het volgende:

[..]

Dat ziet er heerlijk uit. Hoe maak je naan?
Dank je ;). Nou, het recept dat ik "altijd" gebruik heb ik van een YouTube filmpje van een Indiase vrouw.
Dat was 240 gram bloem
180 gram water
2 tbsp olie
2. 5 tbsp yoghurt
1 tsp suiker
1 tsp zout
Beetje bakpoeder
1 tsp gist

Alle droge ingrediënten mengen, olie, water en yoghurt erbij en kneden.
3-4 uur rijzen, dan in 6 balletjes verdelen en tot traanvormige platte broden rollen. Bakken op 250 graden voor een paar minuten tot bruin.
Traditioneel na bakken insmeren met gesmolten ghee.

Persoonlijk vind ik de bakpoeder overbodig, en je moet extra bloem toevoegen, anders is het te nat. Zou minder water toevoegen. Eerder iets van 150 gram.

@vriendelijkevriend : no knead bread is best lekker, en leuk om een keer te maken, laat goed zien wat de kracht is van een lange rijs. Maar vooral het overbrengen naar de oven kan best moeilijk zijn. Succes!
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 09:06:32 #246
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_103659210
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:59 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Dank je ;). Nou, het recept dat ik "altijd" gebruik heb ik van een YouTube filmpje van een Indiase vrouw.
Dat was 240 gram bloem
180 gram water
2 tbsp olie
2. 5 tbsp yoghurt
1 tsp suiker
1 tsp zout
Beetje bakpoeder
1 tsp gist

Alle droge ingrediënten mengen, olie, water en yoghurt erbij en kneden.
3-4 uur rijzen, dan in 6 balletjes verdelen en tot traanvormige platte broden rollen. Bakken op 250 graden voor een paar minuten tot bruin.
Traditioneel na bakken insmeren met gesmolten ghee.

Persoonlijk vind ik de bakpoeder overbodig, en je moet extra bloem toevoegen, anders is het te nat. Zou minder water toevoegen. Eerder iets van 150 gram.
Ga ik absoluut snel een keer proberen!
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 10:32:01 #247
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103661005
  vrijdag 4 november 2011 @ 23:20:59 #248
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_103981282
Ik heb een vraag aan de pro's hier!

Poos geleden brood proberen te bakken aan de hand van dit recept:
http://yummyinmytummy.nl/brood/walnotenbrood-met-honing/

Nu had ik me een beetje verkeken en perongeluk 2x zoveel honing erin gedaan. Het deeg was 1 grote kliederboel en het brood wilde uiteindelijk ook niet gaar worden van binnen. (overigens was ie alsnog heerlijk)

Kwam dit puur doordat ik er te veel honing in heb gedaan? (200gr ipv 100) Iemand die dat kan zeggen?

Zo moest het er dus uit zien


En zo zag het er uit :D


Ik zou 'm namelijk graag nog eens maken :9
My mama didn't raise no fool
  zaterdag 5 november 2011 @ 15:02:21 #249
100341 MarMar
pi_103997301
Ohai!

Wat een gaaf topic!
Ik bak vaak even een brood in het weekend, kids vinden het leuk en je hebt zo goedkoop een lekkere lunch of ontbijt op tafel en old skool met de oven! Broodbakmachines heb ik altijd al een tamelijk nutteloze uitvinding gevonden..

Tip die ik laatst kreeg en ik errug handig vind: voor het kneden even je handen inwrijven met een beetje zonnebloemolie, dat proef je niet terug in het brood en het deeg blijft dan niet zo aan je handen plakken.

Ik heb nu een deeg staan wat straks een suikerbrood moet worden, mijn eerste poging.
Hier alvast het recept:

Ingredienten:
Ingrediënten 350 gr bloem
150 ml melk
10 g suiker
7 g gist
1 tl zout
2 el gembersiroop
20 g gesmolten boter
1 ei
150 gram parelsuiker (haal ik bij de bakker net als alle andere bakingrediënten die je niet in supermarkten kan krijgen)
een snufje kaneel

De melk opwarmen tot ongeveer 30 graden, gist en de 10 gram suiker erdoor roeren, even 10 minuten laten staan.
Bloem en zout zeven, de gempersiroop, het geklutste ei minus 1 eetlepel die je even achterhoudt en de boter erbij.
Kneden tot een fijn soepel deeg en afgedekt met een doek laten rijzen,. 45 minuten staat in het recept, maar ik kijk gewoon af en toe... doe veel op gevoel en dat komt meestal goed :)

Bakblik invetten met boter en besuikeren.

Kaneel en parelsuiker licht door het deeg kneden en dan in het bakblik nogmaals laten rijzen tot het ongeveer verdubbeld is kwa maat.
Brood bestrijken met de eetlepel losgeklopte ei die je achtergehouden hebt en bestrooien met nog wat suiker (ik gebruik hier liefst een groffere suikersoort voor)

Op 200 graden in de oven 30 tot 35 minuten bakken.

Ik laat weten wat het geworden is :)

Oh en nog een algemene tip: om het brood luchtiger te krijgen duw ik van de bol een soort plak, vouw dat drie keer dubbel, duw het weer plat en doe dat een paar keer opnieuw, uiteraard op een met bloem bestrooid werkblad. Dat is dan mijn tweede keer "kneden". Te erg doorkneden gaat idd ten koste van de luchtigheid.
  zaterdag 5 november 2011 @ 16:38:34 #250
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_103999849
Ben benieuwd MarMar.. Sukerbole is zo vreselijk lekker, ben benieuwd of je die lekkere plakkerigheid in sommige stukken krijgt.

Moet ook nodig weer bakken, heb nog 4 kg volkorenmeel maar heb nog steeds geen mixer, de vorige is overleden bij het vorig brood :')
Met de hand kan natuurlijk ook, i know.

Hoe kan je trouwens het best je versgebakken brood bewaren? Snijden en gewoon in een broodzak denk ik zo.
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zaterdag 5 november 2011 @ 16:38:53 #251
100341 MarMar
pi_103999863


En toen was de batterij van de camera leeg, ik beloof niet dat ik nog meer foto´s maak voordattie op is :D Hij ruikt heerlijk!

@Uniek, de plakkerigheid zit iig goed bovenop :D

En bewaren doe ik altijd ongesneden, dan blijft het lekkerder.
  zaterdag 5 november 2011 @ 16:40:44 #252
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_103999937
Oeh, ziet er goed uit!! :9~
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zaterdag 5 november 2011 @ 17:20:08 #253
100341 MarMar
pi_104001312
Echt super gelukt :D idd de plakkerige stukjes binnenin, deeg is lietsjes uchtiger dan ik gewend ben van de bakker en dat vind ik wel lekker!
Ik word er blij van, goede eerste poging! :)
  zaterdag 5 november 2011 @ 19:03:03 #254
306287 maxmeyer
pi_104005166
Jezus, dat ziet er wel overheerlijk uit! Suikerbroden zijn altijd lekker, maar toch :P
  zaterdag 5 november 2011 @ 20:18:47 #255
100341 MarMar
pi_104008223
Batterij weer opgeladen



O+
  zondag 6 november 2011 @ 12:10:23 #256
306287 maxmeyer
pi_104025534
Ziet er nog lekkerder uit zo, moet het zelf maar eens proberen te maken. Nogmaals, ziet er echt heerlijk uit!
  † In Memoriam † maandag 7 november 2011 @ 10:42:49 #257
91830 MaximusTG
pi_104067206
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 november 2011 23:20 schreef La_Vita het volgende:
Ik heb een vraag aan de pro's hier!

Poos geleden brood proberen te bakken aan de hand van dit recept:
http://yummyinmytummy.nl/brood/walnotenbrood-met-honing/

Nu had ik me een beetje verkeken en perongeluk 2x zoveel honing erin gedaan. Het deeg was 1 grote kliederboel en het brood wilde uiteindelijk ook niet gaar worden van binnen. (overigens was ie alsnog heerlijk)

Kwam dit puur doordat ik er te veel honing in heb gedaan? (200gr ipv 100) Iemand die dat kan zeggen?

Zo moest het er dus uit zien
[ afbeelding ]

En zo zag het er uit :D
[ afbeelding ]

Ik zou 'm namelijk graag nog eens maken :9
Maar je had dus de helft van het recept gemaakt begrijp ik? Omdat in je link nl. wel 200 gram honing staat ;)?
Als je naar de verhoudingen kijkt, 300 gram water + 200 gram honing, vloeibare combinatie suikers en water + 500 gram bloem + 100 gram walnoten"meel" + 100 gram grof gesneden walnoten, dan is dat ook heel erg nat. Dus dat klopt wel gewoon. Klopt het dat je het brood niet hebt ingesneden?
Dan is het dus de vraag of je oven inderdaad wel die 200 graden haalde, en zo ja, de volgende keer gewoon wat langer bakken :).
  dinsdag 8 november 2011 @ 07:08:55 #258
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_104109478
ik ben op road trip naar Italie geweest en op de terugweg door het zwarte woud gekomen. Daar heb ik me een paar lokale broodmixen gekocht ... gisteren test 1


500 gr meel, 1 blokje verse gist, 330ml lauw water


Dit was dus de mengeling


veel meer grove zaden dan de mixen die ik hier in Belgie koop


brij eerst gemengd met pannelikker daarna 10 minuten kneden op ingemeeld aanrecht


Dit was na de eerste rijs (45 minuten)


na 5 minuten in broodvorm en klaar voor tweede rijs (45 minuten + 10 minuten opwarmen oven)


aardig resultaat...


de broodvorm is eigenlijk voor een brood van 1 kg ik moet dringend eens een kleinere vorm kopen of grotere broden bakken :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 8 november 2011 @ 15:17:26 #259
257764 laucas
Jimi
pi_104122109
Weet iemand hier hoe men dat driehoekige (witte) broodje van La Place bakt/maakt?

Ik heb geen idee hoe het heet, weet wel dat er roomboter/kruidenkaas, sla en beenham op zat volgens mij. Erg lekker broodje maar veels te duur, dus daarom wil ik het zelf kunnen maken.

:P
  † In Memoriam † dinsdag 8 november 2011 @ 15:28:44 #260
91830 MaximusTG
pi_104122543
Ik gok dat die broodjes wat weghebben van ciabattabrood? Dan moet je een recept voor ciabattav volgen, maar het deeg verdelen in porties voor kleine broodjes. Om er mooie driehoeken van te maken zal nog niet eens zo makkelijk zijn, maar het brood zal er niet minder om smaken. Beleggen is dan simpel lijkt me.

Hier is bv een ciabattarecept:

http://theyumblog.wordpre(...)ts-poolish-ciabatta/

Kan nu niet zelf bij het boek, vandaar ;). Moet je nog wel de hoeveelheden omrekenen naar grammen. Let op dat het hier om Active Dry Yeast gaat, de variant hier is Instant Dry Yeast. Daar moet je wat minder van hebben, maar zijn ook omrekentabellen voor te vinden.
  woensdag 23 november 2011 @ 16:16:03 #261
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_104722784
Met mijn nieuwe mixer


Vandaag dit gemaakt


Ging goed, dacht eerst met de mixer, dat wordt niks maar na ruim 10 minuten kwam er een mooie bol.

Had 400 gr volkorenmeel van de Welkoop, 100 gram tarwebloem, 10 gr. zout, 5 gr. suiker, scheut olijfolie en een zakje gist.
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  woensdag 23 november 2011 @ 16:16:48 #262
100341 MarMar
pi_104722818
ziet er lekker uit :)
  zondag 27 november 2011 @ 12:57:34 #263
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_104872841
Wij zijn na de derde kapotte handmixer in anderhalf jaar tijd om: er komt een keukenmachine.
Met de hand kneden wat we de afgelopen anderhalve week doen bevalt ook niet (wel lekker goedkoop natuurlijk).

@uniekhoorn, wat voor mixer is dat?
Ook aan de anderen: welke keukenmachine raden jullie aan, hoeveel watt minimaal etc?
  zondag 27 november 2011 @ 13:40:21 #264
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_104874422
Koop een kitchenaid, hoef je nooit meer een ander te kopen *O*
  † In Memoriam † zondag 27 november 2011 @ 13:46:25 #265
91830 MaximusTG
pi_104874666
Zou ik ook graag willen hebben, helaas geen geld voor.. Niet veel ervaring met standmixers, maar ik weet wel dat vermogen van de motor niet alles zegt. Misschien kan je, als je niet in het Kitchenaid segment gaat zitten, meer letten op maximaal gewicht deeg dat ie aankan.
  zondag 4 december 2011 @ 22:45:55 #266
355366 Wapperbaard
Yarg!
pi_105189808
Vandaag voor het eerst zelf een brood gebakken en het was een succes.

Een recept voor een flink wit plaatbrood met als extra toevoegingen:
-25 gram roomboter
-2 gesnipperde en in de koekenpan bruin gebakken uien
-3 teentjes knoflook
-flink wat verse gesnipperde bieslook
-250 gram rauwe spekreepjes (voor verwerking goed uitgebakken in de koekenpan)
-mespunt zeezout en flink wat versgemalen peper

Het deeg heb ik bereid met een spotgoedkope handmixer met deeghaken die het veel te zwaar te verduren kreeg dus als ik dit kunstje nog een keer flik moet ik misschien iets met meer degelijkheid zien te regelen.
Rijzen ging perfect naast de verwarming wat een super luchtig brood opleverde en het resultaat mocht er wezen.
Potverdomme wat was dat een lekker brood. :9~
Leuk om te doen op een zondag en een mooie toevoeging aan mijn culinaire repertoire. ^O^
Er is een poepstorm op komst.
  maandag 5 december 2011 @ 05:17:38 #267
100341 MarMar
pi_105197616
Gewoon met de hand kneden wil vast ook prima wapperbaard en leuk recept, ga ik ook eens doen!
  maandag 5 december 2011 @ 14:02:02 #268
355366 Wapperbaard
Yarg!
pi_105207620
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 05:17 schreef MarMar het volgende:
Gewoon met de hand kneden wil vast ook prima wapperbaard en leuk recept, ga ik ook eens doen!
Ik ben liever lui dan moe maar dat zal ik ook een keer proberen. ;)
Zeker en aanrader dat recept.
Er is een poepstorm op komst.
  † In Memoriam † maandag 5 december 2011 @ 14:49:20 #269
91830 MaximusTG
pi_105209390
Klinkt lekker, zal het vast goed doen bij een soepje of zo. Als je liever niet met de hand kneed, zou je een goede kneedmachine/keukenmachine kunnen kopen. Maar dat is wel een investering hoor, want in die wereld geldt: goedkoop is duurkoop.
  maandag 5 december 2011 @ 15:07:23 #270
355366 Wapperbaard
Yarg!
pi_105210206
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 14:49 schreef MaximusTG het volgende:
Klinkt lekker, zal het vast goed doen bij een soepje of zo. Als je liever niet met de hand kneed, zou je een goede kneedmachine/keukenmachine kunnen kopen. Maar dat is wel een investering hoor, want in die wereld geldt: goedkoop is duurkoop.
De volgende maak ik voor bij een pan groentesoep inderdaad. :Y
Perfecte combinatie.
Ik denk trouwens dat ik ga roeien met de riemen die ik heb want plek voor nog een fors apparaat in de keuken is er helaas niet.
Daarbij ben ik zelden consequent genoeg met iets bezig om grote investeringen te verantwoorden.
Mensen werken al duizenden jaren met hun handen dus kan ik het ook wel. :)
Er is een poepstorm op komst.
  maandag 5 december 2011 @ 15:21:10 #271
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_105210780
Ik heb Basic Brood van Frank Deldaele gekregen van de goedheiligman.

Leuk boek om mijn broden-horizon te verbreden! De rozijnenbolletjes zijn in ieder geval goed gelukt.

Probleempje waar ik steeds tegenaan loop: Gasoven (verwarmt dus alleen van onder af) met een bakplaat waar (in dit geval) de bolletjes opliggen. Hetgeen ik bak wordt dan vaak net wat te donker aan de onderkant. Toch op een iets lagere temperatuur bakken dan?
  maandag 5 december 2011 @ 15:37:13 #272
100341 MarMar
pi_105211447
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 15:21 schreef Glesse het volgende:
Ik heb Basic Brood van Frank Deldaele gekregen van de goedheiligman.

Leuk boek om mijn broden-horizon te verbreden! De rozijnenbolletjes zijn in ieder geval goed gelukt.

Probleempje waar ik steeds tegenaan loop: Gasoven (verwarmt dus alleen van onder af) met een bakplaat waar (in dit geval) de bolletjes opliggen. Hetgeen ik bak wordt dan vaak net wat te donker aan de onderkant. Toch op een iets lagere temperatuur bakken dan?
Rooster met bakpapier? Dan krijg je misschien wat ribbeltjes aan de onderkant, maar wordt het niet zo donker want geen gloeiende plaat er onder. Anders heb je nog van die siliconen bakmatten voor op de bakplaat, ik denk dat dat ook wel helpt.
  maandag 5 december 2011 @ 15:40:44 #273
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_105211575
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 15:37 schreef MarMar het volgende:
Rooster met bakpapier? Dan krijg je misschien wat ribbeltjes aan de onderkant, maar wordt het niet zo donker want geen gloeiende plaat er onder. Anders heb je nog van die siliconen bakmatten voor op de bakplaat, ik denk dat dat ook wel helpt.
Bakpapier gebruik ik inderdaad, maar die matjes heb ik nog niet geprobeerd. Dank voor de tip. Ik ga toch ook eens proberen om op een standje lager als aangegeven in de recepten te bakken, kijken wat dat doet..
  maandag 5 december 2011 @ 15:43:46 #274
100341 MarMar
pi_105211697
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 15:40 schreef Glesse het volgende:

[..]

Bakpapier gebruik ik inderdaad, maar die matjes heb ik nog niet geprobeerd. Dank voor de tip. Ik ga toch ook eens proberen om op een standje lager als aangegeven in de recepten te bakken, kijken wat dat doet..
Wel op rooster ipv plaat dan he dat bakpapier, ik ken het probleem, heb het altijd met koekjes die dan aan de onderkant bruiner worden dan aan de bovenkant en als ik ze op het rooster met bakpapier of folie ipv op de bakplaat, gebeurt dat niet.
  maandag 5 december 2011 @ 17:15:52 #275
265105 evo87
pi_105215407
ik gooi meestal 3 lagen bakpapier op mijn bakplaat om dit probleem te voorkomen. Werkt perfect :P
  maandag 5 december 2011 @ 17:17:58 #276
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105215497
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 15:21 schreef Glesse het volgende:
Ik heb Basic Brood van Frank Deldaele gekregen van de goedheiligman.

Leuk boek om mijn broden-horizon te verbreden! De rozijnenbolletjes zijn in ieder geval goed gelukt.

Probleempje waar ik steeds tegenaan loop: Gasoven (verwarmt dus alleen van onder af) met een bakplaat waar (in dit geval) de bolletjes opliggen. Hetgeen ik bak wordt dan vaak net wat te donker aan de onderkant. Toch op een iets lagere temperatuur bakken dan?
Leg onderin je oven een stenen plaat of een paar tegels.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † maandag 5 december 2011 @ 17:19:30 #277
91830 MaximusTG
pi_105215553
Broodbaksteen is de meer duurzame oplossing. In feite alles dat de directe hitte van de vlammen buffert.
  maandag 5 december 2011 @ 21:54:37 #278
119091 Glesse
Nachtbakker
pi_105229225
Ok, dank! Ik ga het allemaal uitproberen (en nu maar hopen dat de Kruidvat snel een betaalbare pizza/broodbaksteen heeft..)
  woensdag 7 december 2011 @ 19:15:42 #279
362655 dennisd74
desem specialist (in 2025)
pi_105306229
Ik ben ook aan de zuurdesem (nav Menno) echter nog niet met het gewenste resultaat.
De desem zelf is goed, dus inclusief de bubbels en na een paar dagen volume toename.

Ik heb een gewone kombi oven, klein formaat waar een marmeren steen van ong 20 mm in ligt. Temperatuur 250 gr 10 min, 220 gr 10 min en daarna 200 30-40 minuten. Onder en boven warmte oveninstelling.

Ik heb het nu een keer of 5-6 gemaakt /geprobeerd. De broden zijn allemaal in meer of mindere mate plat terwijl ik graag een soort van luchtige bollere vorm wil krijgen.
Ik denk dat het probleem zit in de hoeveelheid water. Daarnaast zijn ze bijna allemaal niet gaar.
Ik heb het deeg de eerste x met de hand gekneed en daarna met de magimix met deegrotator.
Het deeg ziet eruit als hubba bubba kauwgom qua dikte en kleverigheid dus het ik het de laatste keer weer met de hand gedaan in een slakom met een spatel. Met de beweging van buiten naar binnen (om spanning in het deeg te brengen). Het deeg was na 10 minuten keurig droog en plakte maar een beetje dus toen dacht ik dat ik me vergist had wat hoeveelheid water betreft dus heb ik er nog 100 ml water bijgedaan (op een totale massa van 2500 gram). Vervolgens 12 uur ('s nachts) laten reizen en 's morgens was het helemaal uit de slakom gerezen. Het deeg was alleen behoorlijk kleverig, dus ik heb het met een natte spatel eruit geschraapt en getracht er een fluut model brood van te kneden. Dat zakte gelijk helemaal in elkaar dus daarna in een terracotta ovenschaal gedaan maar na 60 minuten nog niet gaar (mes insteek test)

Het recept:

500 gr desem
660 gr volkoren of tarwe meel (diverse geprobeerd)
340 gr/ml water
5-10 gr zout (ik ben een beetje zoutloos )

Wat kan beter?
Don't give 7 up
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 19:43:16 #280
91830 MaximusTG
pi_105307606
Ik denk dat je teveel van je desem gebruikt in je deeg misschien? En dat het zure de structuur van je deeg teveel aantast?
Ik heb hier bv het zuurdesem brood dat in het boek van Reinhart staat:
Daar nemen ze de desem zoals je die bewaart, 50/50 water/bloem, en dan doen ze bij een bepaald gewicht desem evenveel bloem en een klein beetje water, zodat je een stevige starter krijgt. Dat gaat 4 uur rijzen buiten de koelkast, daarna een nachtje in de koelkast. Dag erop, uit de koelkast, en mengen met zout, water en bloem, met een gewicht van totaal 3,5 keer dat van de stevige starter.
4 uur rijzen tot verdubbeld, en dan vormen, en weer 3 uur rijzen.
  woensdag 7 december 2011 @ 20:22:53 #281
362655 dennisd74
desem specialist (in 2025)
pi_105309723
Volgens mij kwam ik een foto van een mooi brood van jou tegen. Lukte het in 1x ?

Dit is het recept zie link. Dat brood ziet er perfect uit, toch?
http://www.broodoven.com/(...)d-met-pompoenpitten/
Don't give 7 up
  † In Memoriam † woensdag 7 december 2011 @ 20:28:55 #282
91830 MaximusTG
pi_105310007
Hmm, als ik het recept in jouw link bekijk, dan zie ik inderdaad een vergelijkbare verwerking van de desem zoals ik beschreef, alleen houden ze deze "nat". Dat zou verder niet uit moeten maken. Maar ik zie jouw stap van 12 uur rijzen daar niet terug? Waarom doe je dat, terwijl dat niet gezegd wordt? Rijst je deeg anders niet genoeg? Te lang rijzen zorgt er ook voor dat de structuur van je deeg slechter wordt, en daarom zakt ie waarschijnlijk in elkaar.
Tis inderdaad een mooi brood in je linkje :).
Houd er trouwens wel rekening mee dat je brood niet zo extreem zal rijzen. Je kan het ook moeilijk beoordelen op de foto's in je link. Vaak wordt tegenwoordig desem met een klein beetje commerciele gist gebruikt, om betere resultaten te bereiken. Maar ik houd daar zelf ook niet van hoor, dat voelt toch als "valsspelen" :+.

Dr staan wel meer foto's van broden mij in deze topicreeks. Over het algemeen lukken mijn broden altijd wel in 1x ja, maar desem is toch erg lastig hoor. Vooral omdat ieders cultuur weer anders is. De een rijst veel sterker dan de ander.
  woensdag 7 december 2011 @ 20:36:11 #283
362655 dennisd74
desem specialist (in 2025)
pi_105310382
Laatste brood heeft idd 12 uur gerezen, dat was wel zo praktisch gedurende de nacht. En ik had geen zin om 3 a 4 uur op te staan.

De keer ervoor heb ik het 8 uur laten rijzen en om de 2 uur "omgezet" van buiten naar binnen met spatel. Ik denk dat het effect na 6 uur beter was geweest (achteraf gezien)

Waar ik al rekening mee hielt was dat er teveel water inzit dus ik denk dat ik het ga proberen met 250-300 ml ipv 340 ml.

Kneed jij met de hand of machinaal?
Don't give 7 up
  donderdag 8 december 2011 @ 00:40:32 #284
333525 AcidFay
Geweldadig genoten
pi_105324883
Nou, het is me nu twee maal geluk een fatsoenlijk brood te bakken :)

Onder fatsoenlijk versta ik helemaal gaar, geen kijharde korst en voldoende op smaak.

Het recept was vrij simpel:

750 gram euroshopper meergranenmeel.
450 ml lauw water.
3 T honing.
Halve bol knoflook.
8 blaadjes verse salie eerste keer, T rozemarijnnaalden tweede keer.
21 gram droge gist.
6 T zeezout.

Ik begon met de meel zeven en daarna de zaadjes (zemelen?) er weer doorheen.
Daarna gist, knoflook en kruid door de meel heen gemengd,
Tot slot de helft van de zout, water en de honing er door heen mengen.

Werkblad ingevet met een beetje olie en vijf minuutjes gekneed tot het er een beetje uitzag.

Daarna in een kom (bestreken met een scheutje olie) laten rijzen tot dubbel volume.

Hier komt de truuk waardoor ik het dit keer wel gaar kreeg:
Deeg tot een rol uitgerold en de uiteindes tegen elkaar aangedrukt. Een O dus.

Dit met een vochtige theedoek er op nog 30 minuten laten rijzen.

Het overige zout er over gestrooid en daarna op ingevet bakpapier ongeveer 30 minuten op stand 6 gebakken.

In retrospectie vind ik het behoorlijk dom dat ik steeds z'n grote klomp deeg van 750 - 1000 gram in de oven deed en vervolgens niet snap waarom de binnenkant niet gaar is en de buitenkant kijhard. De vorm van de vloerbroden die je op de markt ziet (breed en plat) was blijkbaar niet tot me door gedrongen.

De volgende poging ga ik een voordeeg maken.

Ik las dat je dan kleine hoeveelheden van het recept neemt, en deze ongeveer 20 uur van te voren al mengt en laat rijzen.

Dus dan neem ik:
200 gram meel.
50 ml water.
1 t honing.
3 gram gist.

Lijken deze proporties regens op? Of moet ik consequent (bijv) 5% van alle ingredienten (m.u.z. van de knoflook en kruiden) aanhouden?

[ Bericht 0% gewijzigd door AcidFay op 08-12-2011 00:43:29 (poging tot fouten weghalen) ]
  † In Memoriam † donderdag 8 december 2011 @ 09:39:04 #285
91830 MaximusTG
pi_105329030
Ik zou de honing pas in het uiteindelijke deeg toevoegen, en ipv 50 gram meer water toevoegen. In deze verhouding wordt het ook geen deeg. Houd dezelfde verhouding aan als in het originele recept, of zelfs iets meer.
Dan zou ik doen:
200 gram meel
130 gram water

Maar euh, 21 gram gist? Dat zijn 3 zakjes.. dat is wel heel veel gist zeg... verklaart wel waarom je maar 30 minuten nodig hebt om het te laten rijzen.

@dennisd74

Als je het uitrekent zit er in het uiteindelijk deeg 640 gram water en 960 gram bloem en meel. Dat is een bakkerspercentage van 66.67 %. Voor een volkoren brood is dat helemaal niet zo veel. Dus ik denk dat je de laatste keer dan teveel hebt toegevoegd. Verder kan je je beter aan de tijden houden, ik denk dat het uitzakken echt door de te lange rijs komt. In plaats van 12 uur buiten te laten rijzen, kan je het deeg dan beter snachts in de koelkast zetten. En het is belangrijk om op het moment dat je je deeg vormt, goed spanning in het deeg te creëren. Wat je kan proberen is om wat meer langwerpige broden te maken (google op batard icm arden of levine, goede uitleg) en ze dan op je bakpapier te laten rijzen, maar het bakpapier dat naast de broden zit dan omhoog te trekken en er een opgerolde theedoek naast leggen aan beide kanten. Dan heeft je brood wat meer steun.
Kneden doe ik soms machinaal, soms met de hand. Ik heb een gewone handmixer, maar wel een goede. Voor pizza's heb ik een fijne werkwijze opgezet, die precies kan met een handmixer. Maar een handmixer laat het al snel afweten als je wat zwaarder deeg gaat verwerken. Ciabatta bak ik ook wel eens en dat gaat met de hand. Omdat dat deeg zo nat is moet je daar niet zo zeer kneden, als uitrekken en vouwen.
  donderdag 8 december 2011 @ 10:39:22 #286
362655 dennisd74
desem specialist (in 2025)
pi_105330348
Het aparte is dat de 3 keer dat het met de keukenmixer is gedaan er een hubba bubba achtig deeg ontstaat dat ontzettend plakt aan je handen en je het uit kan trekken naar 30 cm. En de laatste keer heb ik het helemaal met de hand gekneed en toen was het veel minder kleverig.

Hoe kleverig was jou deeg? Als je kijkt naar die link in de vorige post dan zie het deeg er niet zo kleverig uit.
Ik ga morgen weer bakken en plaats mijn bevindingen hier.
Don't give 7 up
  donderdag 8 december 2011 @ 10:45:28 #287
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105330478
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 10:39 schreef dennisd74 het volgende:
Het aparte is dat de 3 keer dat het met de keukenmixer is gedaan er een hubba bubba achtig deeg ontstaat dat ontzettend plakt aan je handen en je het uit kan trekken naar 30 cm. En de laatste keer heb ik het helemaal met de hand gekneed en toen was het veel minder kleverig.

Hoe kleverig was jou deeg? Als je kijkt naar die link in de vorige post dan zie het deeg er niet zo kleverig uit.
Ik ga morgen weer bakken en plaats mijn bevindingen hier.
In een keukenmixer kan je het ook overkneden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † donderdag 8 december 2011 @ 10:46:16 #288
91830 MaximusTG
pi_105330500
Als je het met de keukenmixer kneedt, hoe lang laat je het dan kneden? En als je het met de hand kneed, dan zal je vast wel iets van bloem gebruiken om te zorgen dat het niet plakt? Als je daar maar genoeg van gebruikt dan verander je natuurlijk de verhoudingen en is het logisch dat dat deeg minder plakt.
  donderdag 8 december 2011 @ 11:00:34 #289
362655 dennisd74
desem specialist (in 2025)
pi_105330848
@ pietverdriet
Ik heb een magimix 4100 daar zitten geen echte deeghaken bij maar een kunststof rotator en dan kneed ik alle ingrediënten en voeg met een klein straaltje het water toe. Zo maak ik ook mijn pizzabodems (uit een pakje http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/8.gif) Tot het een homp word, het nadeel is dat het deeg redelijk warm word door de wrijving. Ik denk een minuut of 3-4 totaal

@maximustg
Ik voeg er geen extra bloem/meel bij. En de spanning breng ik in het deeg door vanaf de onder-zijkant met een spatel het deeg naar binnen te "trekken". Het beste resultaat is behaald door dit elke 2 uur te herhalen.

Ik heb zojuist even een fototje gemaakt van 2 broden die ik uit de vriezer heb gehaald. ff kijken of het plaatsen in de topic lukt.
Don't give 7 up
  † In Memoriam † donderdag 8 december 2011 @ 11:08:01 #290
91830 MaximusTG
pi_105331025
Spanning opbouwen in je deegoppervlak doe je 1 keer, namelijk als je je deeg de uiteindelijke vorm geeft en laat rijzen voor het in de oven gaat. Niet elke twee uur (in een kom?). In je link doen ze het door het deeg uit te spreiden tot een rechthoek en strak op te rollen. Er zijn nog meer technieken, net hoe je wil dat je brood eruit komt te zien. De boule, dan moet je inderdaad de zijkanten van je deeg naar binnenvouwen rondom, en in het midden samendrukken/knijpen, en het brood omdraaien.
Of dus de batard (=torpedo): http://uitdekeukenvanarde(...)-van-een-batard.html

Maar begin nu maar eens met je deeg minder lang (buiten de koelkast) te laten rijzen.
  donderdag 8 december 2011 @ 11:08:15 #291
362655 dennisd74
desem specialist (in 2025)
pi_105331032


Links is behoorlijk mislukt tw niet gaar en uitgezakt.



Rechts is het beste resultaat tot nu toe. Alleen de korst is niet glas en toch te ver ingezakt.

[ Bericht 25% gewijzigd door dennisd74 op 10-12-2011 10:22:19 ]
Don't give 7 up
  donderdag 8 december 2011 @ 11:13:35 #292
362655 dennisd74
desem specialist (in 2025)
pi_105331170
Zoals je ziet lukt het met de foto nog niet (net zoals de desem :-))

Die link van die batard die zocht ik maar kon niet meer vinden, dank je voor de post. IK ga het zo'n manier proberen.
Don't give 7 up
  † In Memoriam † donderdag 8 december 2011 @ 11:18:43 #293
91830 MaximusTG
pi_105331306
Volgens mij werkt imageshack sowieso niet zo goed met Fok!. Maar ik heb de links gekopieerd en de foto's gezien. Inderdaad een beetje plat ja ;). Maar das niet erg, broodbakken is een leerproces. Geef het niet op, en probeer het gewoon nog een keer. Anders probeer je toch eerst een brood met gewone gist? We kunnen je hier vast wel helpen met problemen, maar let dan op dat je goed documenteert, of iig onthoudt wat je gedaan hebt (recept, wachttijden etc.). Anders is het voor ons ook maar gokken.
  donderdag 8 december 2011 @ 11:26:43 #294
362655 dennisd74
desem specialist (in 2025)
pi_105331517
De smaak van zuurdesem bevalt me wel en het doel is om in de buurt te komen ook qua vorm bij het br.v. menno Die heeft er waarschijnlijk ook wel even over gedaan voordat het gewenste resultaat er was dus tot die tijd kunnen de vogeltjes buiten ook genieten van zuurdesem ipv fabrieks luchtbrood rijk aan E-nr's.

Ga ff kijken hoe ik het beste foto's kan uploaden.
Don't give 7 up
  zaterdag 10 december 2011 @ 10:06:47 #295
362655 dennisd74
desem specialist (in 2025)
pi_105408280
Gisteren 4 broden gebakken.
Wat heb ik anders gedaan:
-ong 20% minder water toegevoegd
-Na de eerste rijs deeg gevormd en daarna niet meer "bewerkt"

Resultaat:
Vorm is redelijk, had iets meer spanning in mogen zitten zodat hij iets minder ingezakt is tijdens tweede rijs. En ik heb het deeg flink nat gehouden, vooral de eerste 20 minuten ondanks dat is tie aan de onderkant is uitgescheurd. Misschien komt dit doordat er geen bloem op de steen is gebruikt
Smaak is goed alleen ik heb de marmeren plaat ingevet met zonnebloemolie ipv bloem waardoor het huis naar oliebollen ruikt. En aangezien ik niet van oliebollen houd bevordert dit niet de eetlust (vooral 's morgens)
Don't give 7 up
  † In Memoriam † zaterdag 10 december 2011 @ 19:56:46 #296
91830 MaximusTG
pi_105425365
Ah, nou, dat ziet er al een stuk beter uit toch? Scheuren komt doordat je deeg aan de steen plakt. Je gebruikt dus een marmeren steen? Misschien kan je overwegen in plaats daarvan een steen van chamotteklei te gebruiken. Die zijn poreus en nemen vocht uit het deeg op.
Spuit je ook wat water in je oven als het deeg erin gaat? Dat scheelt ook met het scheuren.
Ik zou trouwens toch qua hoeveelheid water je aan het recept houden, of iig meer in die richting, daar wordt je brood minder compact van.
Hoe smaken ze verder? Eigen brood smaakt eigenlijk altijd lekker natuurlijk. Met gezouten roomboter, of een lekkere olijfolie. Of een goeie oude kaas. Hmmmm!
  zondag 11 december 2011 @ 09:44:28 #297
362655 dennisd74
desem specialist (in 2025)
pi_105445198
De steen die ik gebruik is ook behoorlijk poreus. De scheuren komen doordat ik er olie op de steen gesmeerd heb ivm bloem waardoor het deeg is vastgeplakt aan het marmer. En die gore oliebollenlucht (van de zonnebloemolie) in huis.
De smaak is goed. Het nadeel van zuurdesem vind ik wel dat zoetig beleg erop smaakt voor geen meter. Daarentegen hartige zaken des te meer.
De reden dat er minder water in het deeg is gegaan heeft met het inzakken te maken.(pannenkoek model) En het deeg is dan zo kleverig dat er bij niet meer te werken valt, laat staan spanning in het deeg brengen. Als het deeg in de oven staat dan besproei ik het met een plantenspuit de eerste 20 minuten om de 5 minuten
Don't give 7 up
  zondag 11 december 2011 @ 21:03:47 #298
201354 tony_clifton-
pi_105469184
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:59 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Dank je ;). Nou, het recept dat ik "altijd" gebruik heb ik van een YouTube filmpje van een Indiase vrouw.
Dat was 240 gram bloem
180 gram water
2 tbsp olie
2. 5 tbsp yoghurt
1 tsp suiker
1 tsp zout
Beetje bakpoeder
1 tsp gist

Alle droge ingrediënten mengen, olie, water en yoghurt erbij en kneden.
3-4 uur rijzen, dan in 6 balletjes verdelen en tot traanvormige platte broden rollen. Bakken op 250 graden voor een paar minuten tot bruin.
Traditioneel na bakken insmeren met gesmolten ghee.

Persoonlijk vind ik de bakpoeder overbodig, en je moet extra bloem toevoegen, anders is het te nat. Zou minder water toevoegen. Eerder iets van 150 gram.

@vriendelijkevriend : no knead bread is best lekker, en leuk om een keer te maken, laat goed zien wat de kracht is van een lange rijs. Maar vooral het overbrengen naar de oven kan best moeilijk zijn. Succes!
Ik ben ook wel benieuwd! Hoe smaakt het? (ik heb zelf nl nog niet gehoord van brood op basis van yoghurt!
  zondag 11 december 2011 @ 21:29:38 #299
216210 Ml-etje
pi_105470864
Bij de makro kun je rollen bakpapier die al voorgeknipt zijn kopen, die gaan bij mij tussen de pizzasteen en het brood.

Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  maandag 12 december 2011 @ 12:59:42 #300
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_105489589
Net m'n eerste croissantdeeg in de mixer gedaan, ben benieuwd hoe het gaat. Ik gebruik het volgende filmpje als leidraad:

  maandag 12 december 2011 @ 15:25:45 #301
100341 MarMar
pi_105494537
Zijn er ook supermarkten die gewoon volkorenmeel verkopen? Kan het nergens vinden!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')