abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † donderdag 20 juni 2002 @ 05:30:45 #1
10813 Gboy27
*Stripfiguur*
pi_4667401
Hallo allemaal,

Ik heb net een longontsteking achter de rug die bij mij bijna 5 weken duurde... (zie topic: Gboy27 heeft longontsteking...)
De eerste kuur van 14 dagen sloeg helemaal niet aan, het werd zelfs erger... De tweede kuur (sterkere medicijnen) sloeg gelukkig wel aan! De longontsteking is nu over maar de hoestaanvallen (vooral s'nachts net als ik een minuut of 5 in bed lig) gepaart met kortademigheid, zweten en soms overgeven is gebleven...
Eergisteren maar weer terug naar de huisarts en wat hij voorheen al dacht is nu dus werkelijkheid... Ik heb astmatische bronchitis...
Ik heb net de Astma-site (http://www.astmafonds.nl/) eens gelezen en het stemt me niet vrolijk! Ik weet dat ik stoppen moet met roken (ik ben vorige week 29 jaar geworden en rook sinds mijn 15e) maar ik moet het feit eerst eens rustig tot me laten doordringen... Ik ben wel al 50% geminderd met roken!!! Ik deed eerst met een pakje shag 2 dagen en nu 4. Als ik zo de info lees heb ik een lichte vorm, maar wordt het erger??? Ik ben best wel bang!!!

Zijn er hier FOK!kers die dit ook hebben (of astma of bronchitis) die mij wat eigen ervaringen kunnen vertellen

pi_4667531
Ja ikke...en ik heb er s´nachts met benauwd weer, vaak last van.
De ene keer is het erger dan de andere keer maar vooral weer zoals vandaag (broeierig en regen) heb ik er last van.
Ook piepen met ademhalen enzo en dit weer vrnl. s´nachts.

Verder kan ik er goed mee leven is alleen irritant soms.

Maar ik rook nog steeds alhoewel ik weet dat ik moet stoppen, maar ja.

Wat ook nog wel eens helpt bij die benauwdheid (klinkt raar) is wietje roken.

Sterkte maar je gaat er niet dood aan.

  donderdag 20 juni 2002 @ 08:03:09 #3
21150 Jongen1977
Heeft bijz. persoon ontmoet
pi_4667542
Tsja, of het erger word is helemaal afhankelijk van je eigen lichaam. Zelf heb ik astma waar ik al sinds m'n geboorte last van heb gehad. Ik geloof wel dat de diagnose pas rond m'n 4de werd gesteld. Vooral m'n eerste 10 levensjaren waren zwaar, waarbij er momenten zijn geweest dat m'n ouders dachten dat ik de nacht niet meer zou doorkomen. Ik kan me er zelf wel wat van herinneren, vooral de angst, hallucinaties... Ik ril er nog van als ik eraan moet denken. Nu had ik dus wel een vrij zware vorm, maar door nog zwaardere medicijnen kon het geheel bedwongen worden. Uiteindelijk in de pubertijd eroverheen gegroeid, al kan ik nog steeds geen extreme dingen doen, dan merk ik het gelijk aan m'n longen.

Ik weet wel dat het terug kan komen, als het terugkomt zal het ook niet meer beter worden. In feite is het nooit helemaal verdwenen, tijdens de pubertijd zijn m'n longen zo gegroeid dat astma het niet kon bijhouden. Alleen, doordat je ouder word, word je longinhoud ook minder. Die combinatie is dan voldoende om er weer last van te krijgen. Nu moet ik zeggen dat de medicijnen steeds beter worden en ze zijn ook met veel onderzoeken bezig. Wie weet wat voor oplossing ze weten te verzinnen (ze hebben het in ieder geval al op genetisch niveau gevonden).

Met astma leer je leven, alleen jammer dat het nu pas naar voren komt. Had je er al vanaf het begin last van, had je niets anders gekend en had je er automatisch mee rekening gehouden. Nu moet je leren bepaalde omstandigheden te voorkomen. Eigenlijk leer je dat het beste door gewoon ziek te worden, als je weet waardoor dat kwam weet je gelijk waar je dus niet tegen kan.

Astma is niet het einde van de wereld, je kan een hoop nog wel. Je kan er ook gewoon oud mee worden en daarvoor hoef je je echt niet in een zuurstoftank op te sluiten

pi_4667643
Als eerste zal ik je dringend willen adviseren accuut te stoppen met roken. Als je astma hebt is roken gewoon funest voor je zelfs meeroken zorgt voor een benauwd gevoel.

Ik heb zelf vanaf mijn geboorte astma gehad en het is geen pretje, piepen met ademhalen tekort aan lucht snel buiten adem bij sporten, medicijnen slikken enz.

Het voordeel is dat je er overheen kan groeien maar meestal alleen op jonge leeftijd. Alleen je houd er de rest van je leven wel in geringe mate last van. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds last van luchttekort als ik intensief aan het sporten ben.

Suc6

Duck is terug en dat zul je merken >:)
  donderdag 20 juni 2002 @ 08:46:22 #5
13254 Mokke
 Thom Yorke
pi_4667677
quote:
Op donderdag 20 juni 2002 07:53 schreef Snoesje_Rules het volgende:

Wat ook nog wel eens helpt bij die benauwdheid (klinkt raar) is wietje roken.

Sterkte maar je gaat er niet dood aan.


Inderdaad, heel raar maar wel waar. Ik ben zelf astmatisch en na een avond stappen ben ik ontzettend benauwd. Volgende dag geen energie en slap, gewoon van de benauwdheid en kortademigheid.

Gek genoeg heb ik hier geen last van als ik zelf een joint rook. Dan lijk ik zelfs meer lucht te krijgen. Misschien door ontspanning van de longen(?). Het lijkt me niet gezond voor mijn longen zo'n joint, maar toch lijk ik er minder last van te hebben dan passief meeroken van gewone cigaretten.

It's easy to be miserable. Being happier is tougher- and cooler
pi_4667723
ik heb het dus ook vanaf mijn geboorte en ik moet zeggen, mijn leven is sportief gezien nooit een pretje geweest... altijd benauwd na het rennen met school. Maar ook de problemen in de zomer met de pollen... dan lig ik ook letterlijk plat. Ik krijg de aanval als ik in contact kom met dingen waar ik alergisch voor ben. Vreemde luchtjes in de metro... sigarettenrook... pollen... alles waarbij de lucht net iets te warm is en te weinig schone O2 hangt is voor mij fataal.
Dan moet ik dus ff een tijdje rustig aan doen... om niet languit op de vloer te liggen en snakken naar adem.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 20 juni 2002 @ 09:01:54 #7
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_4667785
quote:
Op donderdag 20 juni 2002 05:30 schreef Gboy27 het volgende:
Zijn er hier FOK!kers die dit ook hebben (of astma of bronchitis) die mij wat eigen ervaringen kunnen vertellen
Ja, hier. Heb het al sinds m'n 7e. Het valt best mee hoor. Het is lang niet zo erg als de 'echte' hardcore astma.

Maak je niet al te druk.

Haalt gelijk bij rechter.
  donderdag 20 juni 2002 @ 09:02:30 #8
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_4667793
Ik had ook al sinds enige tijd ontzettend last van benauwdheid, heel veel hoesten, snel buiten adem met sporten.. en dan periodes weer niet..

Ik ben maandag naar de dokter geweest en ik schijn dus ook astma te hebben, hyperreactiviteit. Als ik in de rook zit, stoffige ruimtes of iets dergelijks, dan slaat dat op m'n luchtwegen en krijg ik een aanval. Die irritatie is dan wel een hele poos merkbaar.. het lijkt dan als of ik een soort brok in m'n keel/borst (moeilijk te omschrijven) heb, waardoor ik het erg benauwd krijg.. en het gevoel telkens heb dat m'n ademhaling wordt belemmerd..

Ik ben vorige week vrijdag uitgeweest, de hele avond in een rokerige kroeg gezeten.. en ik heb er vandaag nog steeds last van.. ik heb van de dokter een pufje gekregen waarmee je het hoesten kan verminderen.. maar voorkomen kan je het niet.. Ik zal er dus telkens last van hebben als ik weer ben wezen stappen enzo..

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_4667812
quote:
Op donderdag 20 juni 2002 08:40 schreef Duck het volgende:
Als eerste zal ik je dringend willen adviseren accuut te stoppen met roken. Als je astma hebt is roken gewoon funest voor je zelfs meeroken zorgt voor een benauwd gevoel.

Ik heb zelf vanaf mijn geboorte astma gehad en het is geen pretje, piepen met ademhalen tekort aan lucht snel buiten adem bij sporten, medicijnen slikken enz.

Het voordeel is dat je er overheen kan groeien maar meestal alleen op jonge leeftijd. Alleen je houd er de rest van je leven wel in geringe mate last van. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds last van luchttekort als ik intensief aan het sporten ben.

Suc6


Dat heb ik nou precies hetzelfde, heb er voornamelijk last van als ik bij katten in de buurt ben (ZWAAR ALLERGISCH VOOR KATTEN, maar volgens mij begin ik antistoffen op te bouwen ) en natuurlijk bij drukke inspanningen! Benauwd....maarja, het valt de laatste tijd wel heel erg mee! Heb nieuwe medicijnen ....werken fantastisch...ik had eerst VENTOLIN EN DE BRUINE BECOTIDE,maar die schenen dus "verouderd" te zijn en nu hebbeik
"Oxis 6" en Pulmicort 400 (BECOTIDE..1 maal per dag)
1 Ding Gboy, blijf minderen met roken...als je het in deze lage mate hebt, moet je echt eerder passief gaan roken, want gewoon zelf roken kan zwaar tegen vallen....enne nix om bang oor te zijn hoor, als je ooit een keer een echte aanval hebt (WAAR IK VROGER HEEEEEEEL ERG VEEL LAST VAN HAD, benauwd wakker worden snachts, zal vast herkend worden) dan weet je hoe het zit, ik had er dus regelmatig last van en dat is echt niet fijn, maaarja je leert ermee leven, ik zelf heb er geen problemen mee...heb ermee leren leven
  donderdag 20 juni 2002 @ 09:26:18 #10
21150 Jongen1977
Heeft bijz. persoon ontmoet
pi_4667966
quote:
Op donderdag 20 juni 2002 09:05 schreef Nyles het volgende:

[..]
mee! Heb nieuwe medicijnen ....werken fantastisch...ik had eerst VENTOLIN EN DE BRUINE BECOTIDE,maar die schenen dus "verouderd" te zijn en nu hebbeik
"Oxis 6" en Pulmicort 400 (BECOTIDE..1 maal per dag)


Ik kreeg al vrij snel Pulmicort 50, dat zal zo rond m'n 6de zijn geweest, later (rond m'n 11de) kreeg ik Pulmicort 200, ik weet nog wel dat die dosis erg zwaar was, ik voelde m'n hart gelijk zwaar kloppen... Gelukkig hoefde ik dat maar vrij kort te gebruiken, ik ben dan ook zo'n 13 jaar officieel klachtenvrij (op enkele incidentjes na dan).
Die 400-dosis zal dan helemaal zwaar zijn, heb je daar geen last van?

Trouwens, Ventolin en Becotide waren volgens mij 15 a 20 jaar geleden al verouderd, alleen zaten die medicijnen in het ziekenfonds, beter kreeg je niet. Ik heb gewoon geluk gehad doordat m'n ouders particulier verzekerd waren...

  donderdag 20 juni 2002 @ 09:31:24 #11
30721 Bhorka
Niet Natuurlijk :+
pi_4667999
Met bovengenoemde medicijnen is het redelijk te onderdrukken, en ga sporten, als je dat nog niet doe, niet gelijk een zware sport, langzaam opbouwen, ga wandelen, fietsen, iets om een beetje uithoudingsvermogen mee op te bouwen, NIE tot het uiterste gaan natuurlijk..
Wat een kutsig had ik eigenlijk :{
pi_4668011
quote:
Op donderdag 20 juni 2002 09:26 schreef Jongen1977 het volgende:

[..]

Ik kreeg al vrij snel Pulmicort 50, dat zal zo rond m'n 6de zijn geweest, later (rond m'n 11de) kreeg ik Pulmicort 200, ik weet nog wel dat die dosis erg zwaar was, ik voelde m'n hart gelijk zwaar kloppen... Gelukkig hoefde ik dat maar vrij kort te gebruiken, ik ben dan ook zo'n 13 jaar officieel klachtenvrij (op enkele incidentjes na dan).
Die 400-dosis zal dan helemaal zwaar zijn, heb je daar geen last van?

Trouwens, Ventolin en Becotide waren volgens mij 15 a 20 jaar geleden al verouderd, alleen zaten die medicijnen in het ziekenfonds, beter kreeg je niet. Ik heb gewoon geluk gehad doordat m'n ouders particulier verzekerd waren...


Hmmzmz, nou je et zegt...heb een tijdje geleden na het gebruiken vna die pulmicort 400 ook hartkloppingen gehad...., maarja voor derest helemaal nergens last van gehad! maarja, toen ik die ventolin nog had, werd ik echt ELKE nacht 1 tot 4 keer hartstikke benauwd wakker en toen ik die nieuwe dus kreeg (OXIS EN PULMICORT) nergens meer last van, kan nou af toe zelfs een peukie roken zonder ook maar ergens last van te hebben(rook echt nauwelijks meer)
LANG LEVEN DE MEDICIJNEN! LANG LEVE DE ONDERZOEKEN NAAR NIEUWE!
pi_4668018
quote:
Op donderdag 20 juni 2002 09:31 schreef Bhorka het volgende:
Met bovengenoemde medicijnen is het redelijk te onderdrukken, en ga sporten, als je dat nog niet doe, niet gelijk een zware sport, langzaam opbouwen, ga wandelen, fietsen, iets om een beetje uithoudingsvermogen mee op te bouwen, NIE tot het uiterste gaan natuurlijk..
Precies, dat is iets wat ik iwl weer gaan doen, nu af en toe savonds intensief voetballen, heb dan nergens last van maar toch....tis iets....
pi_4668020
Ik heb ook astmatische bronchitus en Gboy weet waar je aan begint als je niet stopt met roken.
Ik rook zelf nl ook en heb gemiddeld 1 keer in het jaar een longontsteking.
Ik rookte voorheen altijd een pakje marlboro (20 sigaretten) per dag en dat heb ik na afgelopen december terug gebracht naar 6 sigaretten per dag.
Ik kreeg altijd van de dokter ventolin 500 en becloforte (ff sterker dan becotide) maar als ik die inhalers nam dan werd het hoesten en benauwd zijn alleen maar erger.
Nu ben ik in overleg met de dokter er helemaal mee gestopt en dat gaat een stuk beter.
pi_4668184
quote:
Op donderdag 20 juni 2002 09:34 schreef Angel22 het volgende:
Ik heb ook astmatische bronchitus en Gboy weet waar je aan begint als je niet stopt met roken.
Ik rook zelf nl ook en heb gemiddeld 1 keer in het jaar een longontsteking.
Ik rookte voorheen altijd een pakje marlboro (20 sigaretten) per dag en dat heb ik na afgelopen december terug gebracht naar 6 sigaretten per dag.
Ik kreeg altijd van de dokter ventolin 500 en becloforte (ff sterker dan becotide) maar als ik die inhalers nam dan werd het hoesten en benauwd zijn alleen maar erger.
Nu ben ik in overleg met de dokter er helemaal mee gestopt en dat gaat een stuk beter.
Kijk DAT had ik dus ook elke keer toe ik begon met Pulimicort 400!Volgens mij is dit alleen een gewenning is van het liechaam aan de medicijnen ?
  donderdag 20 juni 2002 @ 15:46:45 #16
30256 DrunkNMunkey
feest verslaafd!
pi_4674005
quote:
Op donderdag 20 juni 2002 05:30 schreef Gboy27 het volgende:
Hallo allemaal,

Ik heb net een longontsteking achter de rug die bij mij bijna 5 weken duurde... (zie topic: Gboy27 heeft longontsteking...)
De eerste kuur van 14 dagen sloeg helemaal niet aan, het werd zelfs erger... De tweede kuur (sterkere medicijnen) sloeg gelukkig wel aan! De longontsteking is nu over maar de hoestaanvallen (vooral s'nachts net als ik een minuut of 5 in bed lig) gepaart met kortademigheid, zweten en soms overgeven is gebleven...
Eergisteren maar weer terug naar de huisarts en wat hij voorheen al dacht is nu dus werkelijkheid... Ik heb astmatische bronchitis...

Ik heb net de Astma-site (http://www.astmafonds.nl/) eens gelezen en het stemt me niet vrolijk! Ik weet dat ik stoppen moet met roken (ik ben vorige week 29 jaar geworden en rook sinds mijn 15e) maar ik moet het feit eerst eens rustig tot me laten doordringen... Ik ben wel al 50% geminderd met roken!!! Ik deed eerst met een pakje shag 2 dagen en nu 4. Als ik zo de info lees heb ik een lichte vorm, maar wordt het erger??? Ik ben best wel bang!!!

Zijn er hier FOK!kers die dit ook hebben (of astma of bronchitis) die mij wat eigen ervaringen kunnen vertellen


Ja ik ook, is 4 weken geleden geconstateerd door mijn huisarts. Ik heb eigenlijk precies dezelfde klachten als jou. Ik gebruik nu Ventolin en Flixotide. Dat werkt goed, alleen moet je meerdere keren op een dag inhaleren. Het kuchen en de benauwdheid blijft bij mij, alleen minder hevig. Sporten gaat overigens prima als ik net geinhaleerd heb. Van de dokter moest ik langzamerhand minder flixotide in gaan nemen (tegen de bronchitis). Maar de klachten komen dan net zo snel weer terug. Op zich is er heel goed mee te leven. Ik heb het dan ook niet zo heel zwaar.
Het is allemaal weer zo lekker boeijuh!!!
  donderdag 20 juni 2002 @ 16:02:07 #17
2742 Bolletje...
Dare to be different
pi_4674360
Nou ik lees niet alles door, maar ik heb zelf al 6 jaar astma, voorafgaand had ik ook asmatische bronchitus,als je nog vragen hebt, dan kun je altijd mailen !
doei
  † In Memoriam † vrijdag 21 juni 2002 @ 23:20:27 #18
10813 Gboy27
*Stripfiguur*
pi_4695822
Bedankt voor alle verhalen, tips en hart onder de riem! Jullie óók allemaal sterkte toegewenst!

Tijdens de longontsteking kreeg ik wel medicijnen tegen de hoest zodat ik redelijk tot goed kon slapen (Prednisolon 30 mg) en nu niet meer Ik heb nu alleen een inhaler, Salbutamol FLX 100. Dat hoesten overdag vind ik nog niet zo'n ramp maar wel de aanvallen s'nachts!!! Toch de dokter volgende week eens vragen of ik ook weer Prednisolon (of wat anders) kan krijgen!

  vrijdag 21 juni 2002 @ 23:24:08 #19
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_4695886
Toen ik nog een klein baviaantje was had ik ook altijd becotide en ventolin. Maar al jaren niet meer nodig gehad. Ik ben er voor een groot gedeelte overheen gegroeid, maar heb nu wel hooikoorts. En da's ook niet alles.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_4702541
Geen prednison of prednisolon nemen als het niet nodig is!

Ik heb dan geen astma of bronchitis, maar probeer prednison zoveel mogelijk te vermijden als dat kan. Het is namelijk een middel met heel veel bijwerkingen als je het te lang en in te grote dosis. Ik heb het zelf ook gehad tegen een nierontsteking en moest heel veel extra medicijnen erbij nemen tegen de bijwerkingen (botontkalking, vochtophoping) Ik was 10 kilo hierdoor aangekomen.

Nou ja ik wens je veel sterkte en hoop dat je kunt stoppen/minderen met roken.

"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  † In Memoriam † zondag 23 juni 2002 @ 01:03:44 #21
10813 Gboy27
*Stripfiguur*
pi_4708875
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 15:02 schreef Mariposa het volgende:
Geen prednison of prednisolon nemen als het niet nodig is!

Ik heb dan geen astma of bronchitis, maar probeer prednison zoveel mogelijk te vermijden als dat kan. Het is namelijk een middel met heel veel bijwerkingen als je het te lang en in te grote dosis. Ik heb het zelf ook gehad tegen een nierontsteking en moest heel veel extra medicijnen erbij nemen tegen de bijwerkingen (botontkalking, vochtophoping) Ik was 10 kilo hierdoor aangekomen.

Nou ja ik wens je veel sterkte en hoop dat je kunt stoppen/minderen met roken.


Bedankt voor het advies Mariposa!!!
Welk middel, zodat ik wat beter kan slapen is dan wel aan te raden (zonder teveel bijwerkingen)
  maandag 24 juni 2002 @ 13:41:40 #22
26341 Mariposa
Telt af...
pi_4728598
Dat zou je met je huisarts moeten overleggen. Maar ik heb wel eens Temazepam (of zoiets gehad). Die moet er voor zorgen dat je sneller in slaap valt.
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  † In Memoriam † woensdag 3 juli 2002 @ 00:56:12 #23
10813 Gboy27
*Stripfiguur*
pi_4859841
Ik ben vandaag bij de dokter geweest en ik heb een nieuwe inhaler gekregen, Oxis 12 Turbuhaler. Het valt onder de langwerkende luchtwegverwijders. Ik ben benieuwd of ik nu s'nachts minder aanvallen krijg! Iemand ervaring met dit medicijn
pi_4860213
Nee, ken dat medicijn niet. Wat mij goed helpt is een combinatie van Serevent en Flixotide. Dit helpt aanvallen voorkomen. En als het dan toch nog nodig is gebruik ik Ventolin, is overigens hetzelfde als Salbutamol dacht ik.
Sterkte!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')