abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96654384
Hoi!

Ik wil mijn fiets (oud brik) een nieuw kleurtje geven. Dat moet netjes. Dus allereerst m'n hele fiets uit elkaar gehaald.
Eerste gedeelte om te verven zijn de armen waarmee het spatbord vast zat. Ontvet met ammonia, grondig geschuurd (tot het metaal zichtbaar was), nog eens ontvet en toen het droog was met de spuitbus er overheen. Meerdere dunne laagjes.

Gebeurt er dit:

:S

Dikkere laag spuiten maakt het erger:

Natuurlijk heb ik me eerst scheel gegoogled, maar het enige wat dat oplevert is dat het om vetvlekken a la WD40 gaat... Natuurlijk gebruik ik wel eens dat soort spul voor mijn fiets, maar dat zou er na twee keer ontvetten toch wel af moeten zijn?

Wat is dit? Hoe kom ik hieraan? En vooral: hoe kom ik er vanaf?

[ Bericht 17% gewijzigd door Opa_vertelt op 08-06-2011 00:43:56 (plaatjes gefixed) ]
  woensdag 11 mei 2011 @ 16:37:12 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_96654654
Je hebt het niet over een primer/grondlaag. (Glans-)lak direct hecht beter aan zichzelf dan aan metaal. Dus eerst een primer spuiten, en voor een stalen fiets zou ik een roestwerkende primer kiezen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_96655984
Volgens de 'gebruiksaanwijzing' op de spuitbus is hij geschikt voor ondergronden van metaal... Maar dat zegt blijkbaar niets over het wel of niet nodig hebben van een primer? :(
  woensdag 11 mei 2011 @ 17:27:41 #4
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_96657516
moet je eigenlijk altijd doen.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 11 mei 2011 @ 18:45:45 #5
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_96661019
Zeker op blank metaal altijd een primer \ grondverf gebruiken alvorens je de uiteindelijke kleur aanbrengt. Het liefst ook nog aflakken met een blanke lak over de kleurlak heen voor een betere bescherming.
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
  woensdag 11 mei 2011 @ 18:46:21 #6
6616 Scully
Just vodka.
pi_96661055
TS heeft moeite met spuiten. :')
I don't have to runaway and live in the street. I can runaway and I can go to the ocean, I can go to the country, I can go to the mountains. I could go to Israel, Africa, Afghanistan.
pi_96664201
ammoniak ontvet NIET, je MOET een ontvetter gebruiken, je hebt nu namelijk siliconen in de lak zitten
pi_96665399
idd, thinner ofzo.
  woensdag 11 mei 2011 @ 20:29:29 #9
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_96666909
Gebruik wasbenzine of remreiniger voor het ontvetten. Iig een echte ontvetter.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:07:56 #10
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_96669151
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 20:05 schreef ColtZ40 het volgende:
idd, thinner ofzo.
thinner is een oplosmiddel, geen ontvetter. Wasbenzine dus, :Y .
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_96669246
Het lijkt inderdaad aantasting door siliconenlaagje ja. Dat verneukt je lak
pi_96669376
quote:
7s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:07 schreef Frezer het volgende:

[..]

thinner is een oplosmiddel, geen ontvetter. Wasbenzine dus, :Y .
thinner werkt prima.
pi_96675716
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:11 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

thinner werkt prima.
Dat ja!
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
pi_96676394
Siliconen
Hoe kom je eraf,opnieuw beginnen,of een sealer.
Opnieuw is beter,als je een sealer aanbrengt heb je nog putten ook al is het vet niet meer actief .
Beste is wasbenzine met een (planten)spuit.
Met een doek veeg je het vet van links naar rechts en van boven naar beneden.
gewoon afspuiten met wasbenzine in een goed geventileerde ruimte ,of buiten
(en niet roken )

je gaat van een zwart naar een wit frame ?
Zou ik minimaal grijs gronden,of wit
grondverf dekt veel beter door de vulstoffen
Witte lak is toch een beetje glazig
Uitgaande dat je echt wit hebt (RAL 9010)
pi_96676895
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:11 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

thinner werkt prima.
Thinner lost je onderlaag op ,gevolg schroeien

pi_96677783
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 23:03 schreef zeeeend het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Nou, ik heb zat onderdelen voor mn auto ontvet met thinner en daarna met de motip knikkerbus erover heen gegaan. Nooit problemen gehad!
pi_96678102
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 23:18 schreef FalleNk810i het volgende:

[..]

Nou, ik heb zat onderdelen voor mn auto ontvet met thinner en daarna met de motip knikkerbus erover heen gegaan. Nooit problemen gehad!
Was je bestaande lak polyurethaan ,acrylaat of synthetisch
pi_96678819
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 23:23 schreef zeeeend het volgende:

[..]

Was je bestaande lak polyurethaan ,acrylaat of synthetisch
De wat?

Zelfs op kaal staal gewoon zonder primer gelukt!
Verder opgeschuurde verflaag die ik daarna heb ontvet met thinner, ook goed gegaan.

Gebruik voornamelijk Motip heat resistant :Y .
  donderdag 12 mei 2011 @ 05:18:50 #19
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_96683798
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 16:32 schreef cropje het volgende:
Hoi!

Ik wil mijn fiets (oud brik) een nieuw kleurtje geven. Dat moet netjes. Dus allereerst m'n hele fiets uit elkaar gehaald.
Eerste gedeelte om te verven zijn de armen waarmee het spatbord vast zat. Ontvet met ammonia, grondig geschuurd (tot het metaal zichtbaar was), nog eens ontvet en toen het droog was met de spuitbus er overheen. Meerdere dunne laagjes.

Gebeurt er dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
:S

Dikkere laag spuiten maakt het erger:
[ afbeelding ]

Natuurlijk heb ik me eerst scheel gegoogled, maar het enige wat dat oplevert is dat het om vetvlekken a la WD40 gaat... Natuurlijk gebruik ik wel eens dat soort spul voor mijn fiets, maar dat zou er na twee keer ontvetten toch wel af moeten zijn?

Wat is dit? Hoe kom ik hieraan? En vooral: hoe kom ik er vanaf?
ammoniak is geen goede ontvetter. wasbenzine/thinner/terpetine kan je wel proberen(wat je in het keukenkastje heb staan)

volgensmij zit het zo:
wasbenzine kan het minst vet in oplossen
terpetine meer
tinner. nog meer

qua verdamping hoe snel je het moet weghalen, of eraf kan lopen is langzaam het beste
wasbenzine langzaamst
terpetine middelmatig
tinner verdampt snel

er is er dus geen 1 "het beste" kwa alles. maar jij kan ze allemaal prima gebruiken

het zijn allemaal oplosmiddelen. de vettigheid lost makkelijk op in het oplosmiddel, en haal je dan het oplosmiddel weg dan komt de vettigheid makkelijk mee. de vettigheid "verdwijnt" er niet spontaan van die zit opgelost in het oplosmiddel. vervolgens verdamt het oplosmiddel en blijft het vet (op andere plekken, in een doek bijv) weer opnieuw achter.
dus niet gewoon er heel magertjes opspuiten en laten opdrogen. dan lost het op in het oplosmiddel, en verdampt het oplosmiddel, en ligt het vet er weer opnieuw op alleen dan wat meer verspreid.

en ik lees niets over dat je het geschuurd hebt. als het helemaal perfect glad is, krijg je ook eerder dat het er weer afkomt.

schuren met 200 of 400 of 800, of allemaal in oplopende volgorde.
als je eindigt met 800 krijg je het meest gladde resultaat

eerst primer gebruiken is ook beter, dan roest het minder snel, en valt de verf er uiteindelijk ook minder snel weer af

ik ga binnenkort weer heel een auto opnieuw verven :D . voorbereiding en wachten tot het droog is kost het meeste tijd.

en het zou kunnen dat je toevallig heel erg slechte verf hebt. slechtere verven hechten soms minder.
soms is er ook weleens iets echt MIS met de verf, dan doet bijna dezelfde spuitbus, maar met een andere productiedatum het ineens veel beter.

[ Bericht 5% gewijzigd door mylifeisgrey op 12-05-2011 07:31:47 ]
pi_96684940
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 18:46 schreef Scully het volgende:
TS heeft moeite met spuiten. :')
:')
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_96685272
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 23:03 schreef zeeeend het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Onzin. Thinner is een prima ontvetter, en verdampt volledig. Blijft dus niet achter 'onder' je verf.

En inderdaad TS: een goede primerlaag zetten eerst.
pi_96685273
@mylifeisgrey Met terpentine kan je niet ontvetten. Terpentine is iets vettig.

Voor een fiets werkt een sopje met afwasmiddel en hierna goed afdrogen met een schone doek ook prima.
  donderdag 12 mei 2011 @ 09:20:25 #23
305427 mylifeisgrey
amor omnia vincit
pi_96685673
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 09:00 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Onzin. Thinner is een prima ontvetter, en verdampt volledig. Blijft dus niet achter 'onder' je verf.

mwa hoe aggresiefer hoe meer kans dat het ook dingen als verf of plastic oplost of aantast. voor metalen delen van de fiets is er geen gevaar voor. bij al geverfde delen misschien, en bij bij plastic delen misschien

quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 09:00 schreef noutie het volgende:
@mylifeisgrey Met terpentine kan je niet ontvetten. Terpentine is iets vettig.

Voor een fiets werkt een sopje met afwasmiddel en hierna goed afdrogen met een schone doek ook prima.
volgensmij(maar ben geen expert) zijn dat allemaal mythes.
gewone nieuwe terpetine is een olieproduct idd, maar zal volledig verdampen als het zuiver is. en dat is terpentine in elke winkel wel voor 99,99 % ofzo.
het wordt pas vettig als er andere olieketens inkomen die niet zullen verdampen.

volgensmij is de mythe ontstaan dat sommige mensen die traag schoonmaken betere resultaten hebben met wasbenzine. dat komt niet omdat terpentine iets vettig is, maar omdat terpentine te snel bij hun verdampte.

wasbenzine is ook een olieproduct. wat voor 99,99 % of wat dan ook zal verdampen

thinner ook.

al die mythes dat het 1 "iets vettig" zou zijn, kan alleen maar komen door onzuiverheden(en die heb je niet omdat het gewoon goed gemaakt wordt meestal) of omdat men niet snapt dat het vet OPLOST. en als ze het dan laten opdrogen, blijft het vet verspreid achter.

dan is het niet het product wat vettig was, maar het vuil wat het vet wat er al zat is tijdelijk opgelost en verspreid, en blijft achter.

als je met een doek die fiets schoonmaakt, en op een stukje blijft 1 gram vet achter.

vervolgens doe je er 10 gram oplosmiddel(apolair dus voor olie, thinner,wasbenzine,terpentine) over wat zal verdampen, zit er 11 gram aan olieproduct op die plek waarvan 10 gram gaat verdampen.

die 11 gram olieproduct is makkelijk weg te halen zolang het vloeibaar is, en dan zal je mischien 0,5 gram van die mix achterlaten op de fiets.
vervolgens verdamt daar dan 90% van, en blijft er dus 0,05 gram achter op dat stukje fiets.

zoiets werkt het in het perfecte geval.
heb je een slechter oplosmiddel, dan lost het vet niet allemaal erin op, of blijft op dezelfde plaats(de fiets), en mengt het gewoon niet goed met elkaar.
heb je een tesnel verdampend oplosmiddel, dan mengt het goed, en is de helft van het oplosmiddel alweer verdampt, waardoor de vettigheid 'indikt' wat nog moet worden weggeveegd, of wat op de doek zit.

wasbenzine mengt ietsjes minder goed, en is sneller verzadigt, en verdampt niet snel.
thinner mengt het beste, is het meest agresief, maar verdampt heel snel.
terpentine zit ertussen in

misschien dat in de handel wat te koop is, de terpentine of wasbenzine of thinner iets verschilt van zuiverheid. maar zou niet moeten uitmaken, en zal ook wel per fabrikant andere minimumeisen voor worden gebruikt.

water lost het vet niet op, alleen misschien heel warm water maakt vet iets vloeibaarder. en met een harde straal of beweging kan het alsnog worden weggeduwt.
zeep omringt vuil en vetdeeltjes, met dat mionen micellen of weet ik veel hoe het ookalweer heette, en dan kan het wat makkelijker worden weggehaald.

we zijn het er allemaal over eens dat ammoniak bijna helemaal niets geholpen heeft om vet of wd40 resten weg te halen, en daar zal het waarschijnlijk zijn misgegaan bij ts.

[ Bericht 7% gewijzigd door mylifeisgrey op 12-05-2011 10:04:47 ]
pi_96686361
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 09:00 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Het is een weekmaker
Hoe is het op perron 0?
  donderdag 12 mei 2011 @ 10:04:38 #25
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_96687009
ga ergens anders flamen mongool
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')