abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96502017
tl;dr spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo, dus we hebben het voornemen om met een busje de wereld te bereizen. Zal zoals het er nu naar uitziet via het zuidoosten van Europa naar Turkije dan Iran, Pakistan, India. Dat is hoe we het nu in gedachten hebben. Maar het wordt wel een spontane gebeurtenis, niet te veel gepland en geshit. Dus precies weten wanneer en waar we verzeild raken, dat willen we niet. Maar hoe zit dat dan met visa?

Als ik op www.visumdienst.nl kijk, zie ik dat Turkije gewoon relaxed aan de grens geregeld kan worden. Bij Iran, Pakistan en India zouden de visa al in Nederland geregeld moeten zijn, en worden voorwaarden genoemd als boekingsverklaring en bewijs van dienstverband of uitkering. Dat gaat niet echt werken op de reis die ik voor ogen heb. Ik weet namelijk niet wanneer ik aan de grens kom te staan en zodoende kan ik niet een hotel o.i.d. boeken voor een bepaalde datum. En ik heb geen dienstverband, noch een uitkering...

Bovendien is het een beetje een probleem dat zo'n visum (bijvoorbeeld voor India, dat zoals we het nu zien de laatste bestemming zou kunnen worden) binnen drie maanden gebruikt moet worden. Ik wil gewoon de tijd kunnen nemen en zie mezelf niet in drie maanden aan de grens van India komen.

Dus mijn vraag is wat de mogelijkheden zijn om gewoon te vertrekken. Turkije zou ik zo in kunnen. Is het echt onmogelijk om aan de grens een visum voor Iran te regelen? Of zou ik in Turkije al ergens een visum kunnen regelen om Iran binnen te komen. En op die manier gewoon op mijn eigen tempo van land naar land reizen...
  zondag 8 mei 2011 @ 13:11:42 #2
104963 ETA
European Travel Author
pi_96502294
je kan visums ook in het buitenland halen, het hoeft niet altijd bij de ambassade in NL gebeuren. Het kan vaak bij de ambassade in het land waar je bent. Een snelle google laat zien dat dit mogelijk is voor Iran en India. Echter hoe makkelijk dit in de praktijk gaat, geen idee.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_96502344
Kan inderdaad vaak aan de grens. Maar in die landen zal het een stuk moeilijker zijn dan in de meer toeristische gebieden.
pi_96503262
Tof plan!
Hoe lang wil je wegblijven? En hoe lang wil je onderweg in de landen verblijven? Als je minder dan 6 maanden wegblijft zou ik alles gewoon thuis proberen te regelen. Ik heb een half jaar geleden een overlandreis naar India gemaakt, via trein, bus en ander openbaar vervoer, ook door Iran en Pakistan. Was geweldig tof, ik raad het je ten zeerste aan! Zie hier mijn reisverslagen.

Ik heb als eerste het visum voor Iran geregeld want dat duurt verreweg het langste, dat moet via Teheran gaan en daar mag je minimaal wel een week of 2-3 voor rekenen. Bij mij duurde het beduidend langer; pas 2 dagen voor vertrek, echt op het nippertje, kreeg ik mijn visum.

Pakistan was binnen vier dagen geregeld. Ze vragen op het aanvraagformulier wel om een paar verblijfadressen. Ik dacht weg te komen met wat hotels uit de LP op te schrijven maar ze wilden een reserveringsbevestiging. Die had ik niet. Ik legde uit dat ik niet veel kon plannen en dus ook niets kon reserveren. Toen moest ik een brief schrijven in het Engels met daarin mijn verhaal en plannen. Heb dit terplekke in de ambassade gedaan. Ze accepteerden het en drie dagen later had ik mijn visum. Een maand geldig na binnenkomst; drie maanden na afgifte.

Voor India is het nu een stuk moeilijker om een 6-maandenvisum te krijgen. Ze zijn streng geworden. Er wordt in principe maximaal 3 maanden afgegeven; en het irritante is dat die drie maanden ingaan op moment van afgifte, dus niet pas bij binnenkomst. Ik heb bij de aanvraag wederom een smeekbrief geschreven met mijn verhaal over de overlandtocht; dat de tocht ernaartoe minimaal 2-3 maanden zou gaan duren en ik wilde dit en dat bezoeken, misschien nog naar Nepal, bla bla bla. Tot mijn grote geluk heb ik toen een double entry visum voor 6 maanden gekregen. Dat kostte ook maar een paar dagen. Ik heb van veel anderen gehoord dat ze minder geluk hadden.

Ik had dus alles van te voren geregeld; dat was wel zo relaxed. En ik had lang genoeg de tijd. Het is ook allemaal wel onderweg te regelen, heb vaak genoeg gehoord dat dit lukte. Voor Iran, Pakistan en India kan dit NIET in het land zelf of aan de grens! Maar bijvoorbeeld in Istanbul kun je prima de visa aanvragen. Kost dus wel wat tijd, je zou zomaar weken kwijt kunnen zijn voor het Iran-visum, en succes is niet geheel gegarandeerd. Misschien kan het ook nog later, maar voor het visum van India zou ik niet wachten tot Pakistan. ;)

Wat je ook kan overwegen is om het visum voor Iran al in NL aan te vragen en het dan te laten versturen naar de ambassade in Istanbul; dan haal je het daar op en dat is dan ook de datum dat het ingaat. Scheelt weer flink wat tijd. Dit kan wellicht met het Pakistan/India-visum ook.
  zondag 8 mei 2011 @ 14:34:32 #5
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_96505108
Hoi,

wij gaan in September aan deze reis beginnen (wil een dezer dagen een topic op Fok openen hierover als de route iets meer bekend is).

Je zult voor die landen een visum moeten hebben, maar er zijn ook veel mensen die bijv in Turkije een visum regelen voor de volgende landen. ou er wel rekening mee dat iedere ambassade een klein verschil in regels kan hebben. Als je de tijd hebt zou je het daar kunnen regelen voor Iran en volgens mij India. Pakistan zou ik van te voren hier regelen.

Wij hebben idd een visum nodig voor Iran, Pakistan, India (dubble entry 6 maanden geldig), nepal en vietnam. Die wil ik hier vast regelen.

Vergeet niet dat je voor je auto ook een Carnet de Passage moet hebben voor je auto! Aan te vragen bij de Duitse wegenwacht. Anders kom je die landen niet eens in, ook al heb je een visum (Iran zou misschien nog kunnen als je gelukt hebt, voor de andere landen is het onmogelijk zonder dit carnet) :)

Weet niet wat precies je reis is, maar mocht je helemaal naar Singapore willen (dat willen wij doen) : je kunt niet door Myanmar. Dit betekent door China (kost ontzettend veel geld en tijd om te regelen) of op de boot van India / Bangladesh naar Thailand.

Mocht je nog iets willen weten stel je vragen gerust!
pi_96505795
Bedankt voor de reacties, verhelderend!

@Farenji: We hebben echt geen flauw idee hoe lang we waar willen blijven. Als het ergens goed bevalt en de mogelijkheid doet zich aan, ben ik bijvoorbeeld ook best bereid om ergens voor langere tijd te stranden, met een baantje en werkvisum bijvoorbeeld. Ik sluit niks uit, als het me goed bevalt, kom ik misschien nooit meer terug, alles is mogelijk. Daarom vind ik het lastig om ver vooruit te plannen. Je idee om een visum voor Iran naar de ambassade in Istanbul te laten verzenden ga ik in ieder geval wel onthouden. En voor Pakistan en India dan in Teheran ofzo. Als dat mogelijk is dan is het prima, we hebben geen haast en geen schema, dus wachttijden zijn wel in te calculeren. Ik zal jouw verslagen eens gaan bekijken!

@Tinkerbel_ACC_: Zo, dat klinkt ook goed zeg! Veel plezier alvast. September is het al gauw. Ik hoop ook rond augustus/september te kunnen vertrekken, maar moet nog even kijken of we misschien wat tijd inruimen van tevoren om wat te werken, om de fondsen wat uit te breiden... Zoals we het nu voor ogen hebben, zullen we tot India gaan. Van daaruit weet ik het nog niet, ligt een beetje aan de omstandigheden (geld, zin in een bepaalde bestemming, zin om überhaupt nog door te reizen op deze manier)... Bedankt voor je tip ook van dat Carnet de Passage, ga me er meteen even in verdiepen.
  zondag 8 mei 2011 @ 21:56:41 #7
333464 T.O.P
De enigste ekte
pi_96524229
Ik snap echt niet dat Europeanen zo stom kunnen zijn om door Iran en Pakistan te willen reizen. Doe dan Yemen, Afghanistan en Irak er ook maar bij!
:-)
pi_96527903
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 21:56 schreef T.O.P het volgende:
Ik snap echt niet dat Europeanen zo stom kunnen zijn om door Iran en Pakistan te willen reizen. Doe dan Yemen, Afghanistan en Irak er ook maar bij!
Ga er eerst eens zelf kijken, en daarna mag je ons komen vertellen hoe gigantisch onterecht je vooroordelen waren.
  zondag 8 mei 2011 @ 23:05:24 #9
104963 ETA
European Travel Author
pi_96528905
quote:
13s.gif Op zondag 8 mei 2011 22:49 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ga er eerst eens zelf kijken, en daarna mag je ons komen vertellen hoe gigantisch onterecht je vooroordelen waren.
don't feed the troll.... althans, ik hoop voor hem dat hij een troll is, anders is het namelijk wel heel erg zielig :P
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_96538681
Ik kan je totaal niet helpen, maar kan wel zeggen: tof plan!
Voor wat foto's, kijk hier
  maandag 9 mei 2011 @ 13:40:33 #11
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_96544241
Nog even ter aanvulling op het Carnet de Passage (ben er zelf ook mee bezig vandaar :) ): het lijkt mij op dit moment goedkoper om een lidmaatschap bij de ANWB af te sluiten (met of zonder wegenwacht) en dan het Carnet aan te vragen. Dat scheelt 100 euro (en het lidmaatschap is maar 18 euro per jaar zonder ANWB, 50 met de minimale hulp).
pi_96545696
Misschien een stomme vraag, maar is dat carnet de passage een echt officieel document? Of is het een vodje van de anwb, net zoals het zogenaamde internationale rijbewijs, waarvan het nog maar afwachten is of het erkend wordt in het buitenland?
Voor wat foto's, kijk hier
  maandag 9 mei 2011 @ 14:33:38 #13
274453 okiokinl
blablabla
pi_96546496
ik zou gewoon in t land waar ik op dat moment ben, iets regelen voorhet volgende land. en dan maar zien waar we stranden.
pi_96546807
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:08 schreef polariteit het volgende:
Ik kan je totaal niet helpen, maar kan wel zeggen: tof plan!
Thanks!

quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 13:40 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Nog even ter aanvulling op het Carnet de Passage (ben er zelf ook mee bezig vandaar :) ): het lijkt mij op dit moment goedkoper om een lidmaatschap bij de ANWB af te sluiten (met of zonder wegenwacht) en dan het Carnet aan te vragen. Dat scheelt 100 euro (en het lidmaatschap is maar 18 euro per jaar zonder ANWB, 50 met de minimale hulp).
Ja, goed dat je het zegt. Waar moet ik eigenlijk rekening mee houden qua kosten? Ik kon niet echt een vast bedrag vinden (afhankelijk van de bestemmingen ofzo), maar moet ik denken aan honderden, duizenden? En moet je dat bedrag echt betalen, of is dat een borg? Ik las namelijk dat ook met bankgaranties gewerkt wordt ofzo? Heb je daar al een beetje een idee van :p

quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2011 14:14 schreef polariteit het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar is dat carnet de passage een echt officieel document? Of is het een vodje van de anwb, net zoals het zogenaamde internationale rijbewijs, waarvan het nog maar afwachten is of het erkend wordt in het buitenland?
Wat ik uit de info opmaak is dat het toch wel internationaal erkend is, maar dat kan ik niet bevestigen.

quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 14:33 schreef okiokinl het volgende:
ik zou gewoon in t land waar ik op dat moment ben, iets regelen voorhet volgende land. en dan maar zien waar we stranden.
Ja, zo zie ik het ook wel gaan gebeuren tbh.
pi_96549515
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 21:56 schreef T.O.P het volgende:
Ik snap echt niet dat Europeanen zo stom kunnen zijn om door Iran en Pakistan te willen reizen. Doe dan Yemen, Afghanistan en Irak er ook maar bij!
:') :D :')
  maandag 9 mei 2011 @ 15:51:55 #16
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_96549840
Het Carnet de Passage is geen "vodje" :) het is zeg maar het paspoort van je auto en verplicht in veel landen (het internationaal rijbewijs is vaak gewoon handig en niet verplicht). Het laat zien en toont aan dat je je auto weer het land mee uit gaat nemen en niet daar verkoopt. De borg is dan ook als garantie dat je dit ook dadwerkelijk doet:
The international customs document Carnet de Passages permits the temporarily duty free importation of road vehicles into certain countries of Asia, Africa, South America, to Australia and New Zealand. It entitles a person to take several trips with the same vehicle and is usually issued with one-year validity.

http://www.adac.de/reise_(...)s_en.aspx?tabid=tab2

Je kunt deze (ook als je onderweg bent en iemand gemachtigd hebt) met een jaar verlengen heb ik ergens gelezen.

Je betaald iets van 160 euro (met ANWB lidmaatschap) en 260 euro zonder lidmaatschap, het gaat via de Duitste ANWB (ADAC). Om dit aan te kunnen vragen, moet je een bankgarantie afgeven gebasseerd op je auto en de landen waar je naartoe reist.

Wij hebben een LaRo Defender 110, en willen door Iran en Pakistan rijden, wat neerkomt op 10.000 euro bankgarantie ... Het hangt af van het type auto en de landen waar je doorheen wil.

Edit: de kosten staan in deze PDF (hoewel de kosten volgens mij tegenwoordig 160 / 260 euro zijn maar kan dat even niet vinden ...):
http://www.onewaysouth.com/Carnet/ADAC/Table%20of%20Fees.pdf

Maar we krijgen dat later weer terug, want wij willen de auto vanuit Singapore op de boot terug naar NL zetten. Ben nu nog op zoek naar een goede shipping agency die dit vanuit hier kan regelen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 09-05-2011 15:57:46 ]
pi_96550899
Wat als ik de auto wél zou willen verkopen? Ik speel namelijk met het idee om naar Zuid-Afrika te rijden en 'm daar te verkopen :) Ben je dan de borg kwijt (dure grap voor een oude auto!) of moet je belasting e.d. verrekenen?
  maandag 9 mei 2011 @ 16:24:04 #18
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_96551326
Zover ik begrepen heb ben je je borg dan kwijt. Maar als je bepaalde landen niet doorkruist is de borg een stuk minder en is het misschien wel rendabel om de auto daar te verkopen (zie de PDF). Bijvoorbeeld een Toyota Landcruiser kun je daar heel goed verkopen en dan levert het misschien wel het gewenste op waardoor je iig geen verlies maakt (maar deze zijn in Nederland ook ngo erg duur vind ik!)
Heb al vaker gezien, toen wij op zoek waren naar een auto, dat handelaren de Landcruisers opkopen en die naar Afrika verschepen (volgens mij geen zuid-afrika overigens) en daar zit dusd blijkbaar een leuke winst op.
Dat is ook de reden dat wij geen Toyota Landcruiser hebben maar een LaRo: LaRo's heb je vaak voor minder geld, of een betere voor een vergelijkbare prijs. En naar mijn idee ongeveer net zo goed!

Dus ook een tip: denk goed na waarmee je wilt reizen: je kunt goedkoop een busje kopen maar hou er rekening mee dat je dan misschien veel onderhoud hebt en ligt laag bij de weg. Wat ik vaak zie bij overland tochten zijn hoge bussen, oude ambulances, en 4x4. Wij hebben gekozen voor een 4x4 (toen we deze kochten nog helemaal standaard), zodat we alle wegen kunnen rijden. Verder hebben we inmiddels 4 nieuwe wielen met velgen, een extra dieseltank van 45 liter, bodembescherming (2 x differentieel, bodemplaat) eronder, een roofrack, reservewiel houder (speciale omdat onze banden met velgen te zwaar zijn voor een simpele acherop de deur, dus we hebben er nu een achterop met een hele arm, anders verzakt de deur ... ). Een daktent moeten we nog aanschaffen en de binnenkant van de auto ombouwen (we hebben een grijs kenteken en kunnen dus nog allerlei vakjes / laden enz maken). Zal vanavond eens een foto maken om te laetn zien wat wij hebben (en wat we inmiddels aangepast hebben :) ). :D

Google maar eens op overland / overlanders / overlanding, er zijn best wat mensen die dit al gedaan hebben vanuit de hele wereld, dus ook Zuid-Amerika en zo.

Ik ben nu bezig met het laatste stukje van de route, en dan gooi ik deze op Fok voor review en tips ;) Want omdat wij niet oneindig gaan moeten we het toch redelijk goed plannen!

Ik heb trouwens even navraag gedaan voor het India visum: je kunt een 6 maanden multi entry visum krijgen als tourist als je een goede reden hebt. De uiteindelijke beslissing ligt bij de Ambassade.

[ Bericht 25% gewijzigd door Tinkerbel_ACC_ op 09-05-2011 16:36:07 ]
pi_96552149
Klinkt gaaf allemaal :)

Ik zie ook wel advertenties van mensen die zo'n auto in Zuid-Afrika gekocht hebben, naar Kenia gereden zijn en 'm daar weer verkopen. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Daar zal dan toch ook zo'n papiertje bij moeten zitten?
  maandag 9 mei 2011 @ 17:38:00 #20
274453 okiokinl
blablabla
pi_96555033
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 21:56 schreef T.O.P het volgende:
Ik snap echt niet dat Europeanen zo stom kunnen zijn om door Iran en Pakistan te willen reizen. Doe dan Yemen, Afghanistan en Irak er ook maar bij!
is de oude hippy trail naar india. is toch supergaaf? tja je kan ook thuis blijven en bang zijn voor de wereld...
  maandag 9 mei 2011 @ 17:59:22 #21
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_96555991
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:39 schreef Knakker het volgende:
Klinkt gaaf allemaal :)

Ik zie ook wel advertenties van mensen die zo'n auto in Zuid-Afrika gekocht hebben, naar Kenia gereden zijn en 'm daar weer verkopen. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Daar zal dan toch ook zo'n papiertje bij moeten zitten?
Ik heb geen idee, maar kan me voorstellen dat de regels anders zijn als je een auto uit Afrika hebt ipv een auto met Nederlands kenteken.
Je kunt namelijk wel een buitenlandse auto op je naam laten zetten (doen ook veel mensen in Australië).
  maandag 9 mei 2011 @ 17:59:57 #22
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_96556022
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 17:38 schreef okiokinl het volgende:

[..]

is de oude hippy trail naar india. is toch supergaaf? tja je kan ook thuis blijven en bang zijn voor de wereld...
De reis die wij gaan doen is idd een deel vande oude hippie trail: van Istanbul naar New Delhi.
pi_96576053
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 17:59 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

De reis die wij gaan doen is idd een deel vande oude hippie trail: van Istanbul naar New Delhi.
De oude hippie trail ging door afghanistan.

Ik heb onderweg trouwens een flink stuk met een overland-karavaan meegereden, vanaf de Pakistaanse grens tot aan Quetta. Een van die gasten, Marco uit Zwitserland, had de route al een stuk of 8 keer gedaan met zijn omgebouwde bus, hij wist dus ook echt van de hoed en de rand. Zijn website is interessant, staan flink wat goede tips voor overlanders met hun eigen vervoer, zoals goede hotels/guesthouses/campings voor overlanders:
http://www.marcosbus.ch/
pi_96583788
@tinkerbell: tnx voor de uitleg, weet ik dat ook weer. Had ik anders waarschijnlijk nooit geweten :o
Voor wat foto's, kijk hier
pi_96585682
Ik weet het ook alleen maar omdat ik het heb moeten uitzoeken voor onze reis ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')