abonnement Unibet Coolblue
pi_96279372
Oke, dit gaat een topic worden over Bio-industrie.
Ik ben daar fel tegen. Dit topic open ik naar aanleiding van een aantal andere topics waar ik
dus al een heleboel in gepost heb er zullen hier dus een wel een aantal artikeltje's, foto's en
filmpjes voorbij komen die al eerder gepost zijn.

Waarom ineens dit topic?
Nu ja, om eerlijk te zijn verbaasde het mij al een tijdje dat er nog geen topic over was.
Ten tweede is nu ineens het ''onverdoofd'' slachten een ''hot'' item geworden.

Begrijp me niet verkeerd ik keur ''onverdoofd'' slachten niet goed maar ik vind het wat hypocriet
om daar ineens zo een ophef over te maken terwijl toch het grootste deel van de mensen nog steeds vlees eet uit de Bio-industie.

Nu is dat geen beschuldiging, want ik kan me heel goed voorstellen dat een aantal dingen
helemaal niet bekend zijn, of dat mensen er zich niet zo in verdiept hebben en zich dus eigenlijk
niet bewust zijn van WAT ze nu eigenlijk eten en hoe dit op hun bordje is gekomen.


___________________________________________________________________

Laat ik bijvoorbeeld eerst eens beginnen met ''De Kilo Knaller''.


AFLEVERING VAN KASSA
29 januari 2011

http://kassa.vara.nl/tv/a(...)verantwoord/speel/1/

Elke week doen supermarkten vlees in de aanbieding.
De gewone kiloprijs is al erg laag, maar kiloknallers spannen de kroon.
Zelfs kattenvoer is met een gemiddelde prijs van ¤ 4,12 per kilo vaak nog duurder dan de aanbiedingen.

Vlees is de afgelopen 10 jaar alleen maar goedkoper geworden.
Betalen we nog wel een eerlijke prijs voor ons vlees in de supermarkt?

Wakker Dier voert actie tegen kiloknallers
Sinds 2010 voert Wakker Dier actie tegen kiloknallers in de supermarkt,
omdat er bij een winkelprijs van vlees van ¤ 3,- tot ¤ 4,- per kilo, geen cent is geinvesteerd in
dierenwelzijn.

Een kilo vlees is een kilo dier en geen stuntartikel.

In de Nederlandse vee-industrie worden elke dag meer dan 1 miljoen dieren geslacht.
95% van de dieren komt nooit buiten, het afknippen van lichaamsdelen is heel gewoon en de
meeste dieren staan in hun eigen uitwerpselen.

''knipje'' je kan het hele artikel lezen als je de link aanklikt

Naast dierenwelzijn zijn er nog meer redenen om te stoppen met kiloknallers.
Bijvoorbeeld vanwege de schade aan het milieu (volgens de Verenigde Naties is de wereldwijde
veeteelt verantwoordelijk voor 18% van de uitstoot van CO2).

Om onze veestapel te voeren met soja uit andere delen van de wereld, wordt het oerwoud vernield
en ontstaan er daar voedseltekorten omdat er te weinig landbouwgrond beschikbaar is voor andere gewassen.

Om lekker goedkoop en ziektevrij te produceren, worden de dieren volgespoten met antibiotica.

De beesten staan namelijk in krappe schuren waar ze met te veel dieren te weinig ruimte moeten
delen om zo snel mogelijk slachtrijp te worden.

Toch breken er geregeld zeer ernstige ziekten uit zoals varkenspest en vogelgriep.
De boeren produceren net onder of tegen de kostprijs en kunnen hun hoofd eigenlijk niet boven
water houden.

En tot slot wordt er zo veel te veel vlees geproduceerd en geconsumeerd.

___________________________________________________________________

Ik weet niet wat ik kan verwachten, misschien een heleboel mensen die hier gaan reageren omdat ze zich aangevallen voelen of mensen die zich niet aangevallen voelen maar nu wel ineens meer
bewust zijn geworden wat Bio-industie, verdoofd of onverdoofd slachten nu eigenlijk inhoud.

Dus laten we zeggen dat dit topic ter informatie is en niet om iemand aan te vallen.
Dit topic is ook geen pleidooi om vegetarier te worden, ik ben zelf ook niet geen vegetarier.
( al moet ik zeggen dat ik er wel sterk naar neig na al die filmpjes die ik de afgelopen dagen heb bekenen ).

Ik wil wel met dit topic bereiken dat in ieder geval een aantal mensen zich meer bewust
worden wat de Bio industrie eigenlijk inhoud en dat er dus meer mensen Biologisch vlees gaan eten en dat de omstandigheden waarin de dieren vandaag de dag anno 2011 in moeten
leven zullen verbeteren.

Mijn ultieme wens is natuurlijk dat de hele Bio industie zal worden afgeschaft, in mijn eentje gaat
dat natuurlijk nooit lukken, maar hoe meer mensen er nog weigeren vlees uit de Bio-industrie te
eten, hoe beter, wie weet wat er dan nog mogelijk is.

Hoe gaat dat precies in zijn werk de ''Bio-industrie''?

Nou zo dus...

Of er nu wel of niet verdoofd wordt geslacht, in beide gevallen worden de regels bij lange
na niet nageleefd.



_______________________________________________________________________

Ook is er een hardnekkig misverstand over Halal vlees.
Halal is een goedkope manier van slachten.
Halal vlees wil niet zeggen dat het vlees NIET uit de Bio-industrie komt.




http://www.maghreb.nl/200(...)riendelijk-halal-in/

AH trekt claim ‘diervriendelijk halal’ in
Albert Heijn heeft de claim op haar website dat haar halalvlees ‘diervriendelijk’ is, ingetrokken.
Het intrekken van de claim volgt twee dagen nadat Wakker Dier een klachtenprocedure startte bij
de Reclame Code Commissie tegen de misleidende bewering.

De dieren worden weliswaar onder (reversibele) verdoving geslacht, maar het vlees komt rechtstreeks uit de dieronvriendelijke bio-industrie. Dit bleek uit navraag bij de leveranciers.

De ‘halal kip’ van Albert Heijn is een plofkip die in een oven meer ruimte krijgt dan ze in haar
leven heeft gehad. Wakker Dier staakt de klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie,
nu Albert Heijn de misleidende bewering heeft ingetrokken.

Zo meldt UwSupermarkt.nl.

De slachterijen die aan Albert Heijn leveren zijn Interchicken (kip) en Deen-Hobu (rund/lam).

Zij geven bij navraag aan bedwelmd te slachten. Dit is volgens de halalregels, zolang de bedwelming maar omkeerbaar (reversibel) is. Bij runderen gebeurt het verdoven bijvoorbeeld met een klap op de kop waardoor de dieren buiten bewustzijn raken.

Wakker Dier juicht het toe dat steeds meer halalslachtingen (reversibel) verdoofd gebeuren. Onverdoofd ritueel slachten veroorzaakt onnodig dierenleed en zou zo snel mogelijk verboden moeten worden. Wakker Dier vindt het verdoven bij de halalslacht echter niet voldoende om het vlees dan gelijk diervriendelijk halal te noemen.

Beide leveranciers betrekken hun dieren uit de bio-industrie; voor het AH-halalvlees worden geen extra huisvestingsregels gesteld voor een dierwaardige behandeling, zo bevestigen de leveranciers.

De halal kip van Albert Heijn is een zogenoemde plofkip.
Plofkippen hebben loopproblemen door overgewicht.

Op de slachtleeftijd van zes weken worden de plofkuikens ruw gevangen met veel breuken en kneuzingen tot gevolg; bepaald niet diervriendelijk dus, schrijft de website.

Dus denk niet, als ik Halal vlees koop koop ik ''diervriendelijk'' vlees, want dat is een misverstand.

_________________________________________________________________________

http://www.wakkerdier.nl/docs/resulaten_weilandenonderzoek.pdf

Onderzoek:
Wakker Dier onderzocht in de periode van 12 tot en met 28 juli 5763 weilanden langs treinrails en autoroutes. Daarbij werd bij de dichtstbijgelegen weilanden (uitsluitend grasland) genoteerd of en zo ja welke dieren erin stonden.

De routes die zijn gekozen zijn bij de treinroutes zodanig geselecteerd dat in elke provincie een
significant aantal weilanden is bekeken in een representatief gebied. Voor de autoroutes zijn de meest bereden routes beoordeeld. Er is geobserveerd tussen 9 uur en 16 uur waarin het meeste dieren buiten worden verwacht (melkkoeien worden voor 9 uur en na 16 uur vaak uit de wei gehaald om te melken in de stal).

Het onderzoek is bedoeld als indicatie van de zichtbaarheid van landbouwhuisdieren.
Om die reden is ook gekeken naar weilanden langs druk bezochte (trein en auto)routes.

Niet is gekeken naar de grootte van de weilanden en het aantal dieren per wei.
Het onderzoek is ook niet bedoeld om harde conclusies te trekken over de aantallen dieren die
jaarrond op stal staan omdat niet bekend is hoeveel weilanden al leeg staan (als reserver/wissel-
weide) als alle dieren buiten zouden mogen)







Resultaten:
69% van de weilanden bleek leeg te staan. In 14% stonden koeien, in 7% schapen en in 9% van de
weilanden stonden paarden. 1% was gevuld met andere dieren, meestal hobbygeiten, 2 keer
kippen en geen enkele keer varkens, eenden, kalkoenen, konijnen of andere veelgehouden
landbouwdieren.






_______________________________________________________________

http://www.animalfreedom.org/paginas/column/koeienkathedraal.html

Toename megastallen in Friesland

Nog nooit werd de melk zo duur betaald en dus willen boeren met een melkveebedrijf als
het even kan uitbreiden want er valt goed geld te verdienen. Daar is niets op tegen, maar
die uitbreiding gaat op een manier waar de burger straks nog raar van op zal kijken.

Alleen al in Friesland hebben melkveehouders momenteel uitbreidingsplannen die per bedrijf
in de miljoenen euro’s lopen. Deze langzaam maar zeker op gang komende investeringsgolf
betekent voor de burger de komst van grote aantallen megastallen op het platteland.

Volgens de laatste tellingen zijn er 40.
Dat worden er snel meer.
Het gaat hier in Friesland niet om megastallen voor varkens en kippen, al neemt de omvang
van vleeskuikenbedrijven ook gestaag toe; maar het gaat om stallen voor koeien.

Voor de koe betekent het dat ze straks het weiland alleen nog maar vanuit de stal zal zien.
Want niet elke nieuwe megastal zal een vrije~keuzestal worden zoals bij een gezamenlijk
initiatief in de gemeente Nijefurd. Koeien kunnen daar straks zelf kiezen of en wanneer zij
naar buiten willen.

In verschillende gemeenten van deze provincie zijn plannen in uitvoering of in voorbereiding
voor megastallen voor melkvee. Bij een megastal gaat het om minimaal 250 melkkoeien.

Daarbij gaat het om gebouwen van rond de 12 meter hoog (ter vergelijking:
dat is dus een flatgebouw van ongeveer 4 verdiepingen).

Deze nieuwbouw komt overigens niet in de plaats van, maar naast of bij de bestaande
ligboxstallen die gewoon in bedrijf blijven. Het zijn eigenlijk uit hun krachten gegroeide
ligboxstallen.

Moderne koeien produceren niet alleen meer melk en mest, maar ook veel warmte en zweet.
De nieuwe stallen worden zo hoog gemaakt om die warmte en het zweet makkelijker te
kunnen afvoeren.

Daarmee maken de melkveehouders nu de stap die de kippen- en varkenshouders al eerder
hebben gezet.

De toch al zeer intensieve melkveehouderij gaat op weg richting bio-industrie:
veel dieren op een relatief kleine ruimte die niet meer buiten komen.

Het voer voor deze aantallen dieren kan niet meer op eigen land worden geteeld
(te weinig land voor zoveel dieren) en moet dus worden aangevoerd.

De stront van de dieren kan niet meer op eigen land worden gestrooid (te weinig land
voor zoveel mest) en moet dus worden afgevoerd.

Wat er gebeurt met de smalle wegen en de bermen in het Friese buitengebied die totaal
niet berekend zijn op deze vervoersstromen, laat zich raden.

Dan de koeien.
Er is geen boer die 250 en meer koeien in de wei laat lopen.
Dus staan de meeste koeien van megabedrijven in Friesland straks vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week, driehonderd vijfenzestig dagen per jaar binnen.

Zo is het eerst in de pluimveehouderij gegaan met de introductie van de legbatterij en de kuikenmesterij. Niet lang daar volgden de varkenshouders. En nu zijn dus de koeien aan
de beurt om te worden opgenomen in dit treurige rijtje.

Dingen zijn het dan geworden. Machines.

''knipje'' om het niet te lang te maken
hier kan je het hele artikel lezen http://www.animalfreedom.org/paginas/column/koeienkathedraal.html

Voor het welzijn van het dier, in dit geval de koe, is niets geregeld.
Dat wordt overgelaten aan de boer.
Zo worden de pasgeboren jonge kalfjes onthoornd.
Zoals in de varkenshouderij de hoektanden en staarten van varkens en de ballen van beren
worden geamputeerd en in de pluimveehouderij de snavels van de pas geboren vleeskuikens worden gekapt en de mannelijke-eendagskuikens massaal zonder enig erbarmen in de versnipperaar verdwijnen.

De reden waarom koeien, kippen en varkens elkaar te lijf gaan is omdat ze met teveel op
een te kleine ruimte worden gezet. Dat doen zij niet zelf, maar zij betalen wel de tol.

nogmaals ''knipje'' om het niet te lang te maken
hier kan je het hele artikel lezen http://www.animalfreedom.org/paginas/column/koeienkathedraal.html

Maar het echte kind van de rekening is natuurlijk de koe, die zich geduldig als het dier van
nature is, zonder enig protest letterlijk en figuurlijk nog verder laat uitpersen dan nu al het geval is.

De investeringen in de megastallen zijn enorm, en het zijn uiteindelijk de koeien, niet de boer,
die dat moeten terug verdienen.

We noemen deze nieuwe ontwikkeling ‘vooruitgang’ en de burger denkt: ‘dat zal dan wel’.

Wie zwijgt stemt toe

____________________________________________________________________

Nu kreeg ik al in het andere topic de opmerking dat ''de mensen'' toch goedkoop vlees willen
als de Bio-industrie in Nederland zou worden afgeschaft en dat dit vlees dan gewoon geimporteerd
zou worden.

Dus als je echt alles goed wil doen, zal je die vee transporten ook moeten verbieden.
Nederland transporteert bijvoorbeeld ook zelf vlees naar andere landen, zoveel vlees
is er gewoon ''over'' door die Bio-industrie.

De manier waarop die transporten plaatsvinden zijn nu ook niet echt ''diervriendelijk'' te noemen.


Dus ik zou zeggen, Stop die Bio-industrie, stop die vee transporten, zorg dat er meer
controle is bij het slachten van de dieren zodat dit op een zo humaan mogelijke manier
gebeurd.

Ik weet het...

het meest gehoorde argument zal nu op het puntje van jullie tong liggen.

ja, maar.... dan wordt het vlees veel duurder...

Ja, Biologisch vlees is inderdaad duurder, maar je hoeft echt niet elke dag vlees te eten.
Er zijn honderden heerlijk Vegetarische gerechten, die zijn lekker en een stuk gezonder
dan vlees eten uit de Bio-industrie. Vergeet niet hoeveel troep er in die dieren wordt gestopt
om ze zo snel mogelijk ''slachtrijp'' te maken !

Ook heb je ''vleesvervangers'' dat is even zoeken, sommige zijn lekker, sommige juist
helemaal niet en sommige zijn ronduit niet te pruimen...

Tips zijn daarom altijd welkom !

Verder ben ik erg benieuwd of er reactie's komen op dit topic en wat voor reactie's dat zullen
zijn.

Ik ben op het ergste voorbereid :+ dat dan weer wel...
pi_96279476
Vlees is moord !
  Moderator dinsdag 3 mei 2011 @ 00:13:41 #3
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_96279564
_O_ Wat een OP!
Even lezen en bekijken hoor :Y
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  dinsdag 3 mei 2011 @ 00:14:46 #4
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_96279609
Ik mis een klacht.
  Moderator dinsdag 3 mei 2011 @ 00:16:33 #5
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_96279679
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 00:14 schreef TheThirdMark het volgende:
Ik mis een klacht.
We zitten dan ook niet in KLB :6
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 3 mei 2011 @ 00:16:52 #6
163650 Greys
pi_96279695
Wat een OP! Daar heb je veel tijd in gestoken :)

Ik eet persoonlijk graag minder vlees maar dan wel biologisch.
Dan maar ietsje duurder en wat minder vaak. Zelf ben ik weer helemaal niet van de vleesvervangers, ik kan prima een vlees-dag afwisselen met bv een goed gevulde pastasalade of iets dergelijks en dan mis ik het vlees zelfs helemaal niet.

Denk dat mensen veel vaker geconfronteerd zouden moeten worden met beelden van bio industrie. Nu is het nog te gemakkelijk te 'ontwijken', kop in het zand enzo.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_96280884
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 00:16 schreef Greys het volgende:
Wat een OP! Daar heb je veel tijd in gestoken :)

Ik eet persoonlijk graag minder vlees maar dan wel biologisch.
Dan maar ietsje duurder en wat minder vaak. Zelf ben ik weer helemaal niet van de vleesvervangers, ik kan prima een vlees-dag afwisselen met bv een goed gevulde pastasalade of iets dergelijks en dan mis ik het vlees zelfs helemaal niet.

Denk dat mensen veel vaker geconfronteerd zouden moeten worden met beelden van bio industrie. Nu is het nog te gemakkelijk te 'ontwijken', kop in het zand enzo.
Ik ben zelf ook niet zo van de vleesvervangers :@ maar ik heb het er toch maar even bij vermeld
voor de mensen die dat wel zouden willen.

Het enige waar ik best wel blij mee ben zijn de ''vegetarische hamburgers'' zodat ik af en toe zelf
een hamburger kan maken, die van AH zijn prima, en op een broodje met verse tomaat, augurk en
een beetje ketchup of mayo echt wel errug lekker oO<

Groentekroketten, kaassouffles en groentenburgers zijn ook erg lekker, net als Groente Loempia's.

Ach eigenlijk zou ik als het moet zelfs helemaal zonder vlees kunnen, maar zo heel af en toe
is wel lekker :Y maar dan wel Biologisch !

Tot nu toe, dank voor de positieve reactie's, ik hoop in ieder geval dat er mensen meer mensen
zijn die de OP lezen en de filmpjes bekijken, de reacties komen dan vanzelf wel (of niet :') )
maar dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan.

Voor nu welterusten allemaal.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 10:23:17 #8
329284 ReNero
Ohw look, a flying cow.....
pi_96286086
Laat ik dan de eerste voorvechter zijn van de veehouderij.

Verschil legkip / vleeskip. Omdat het hier om compleet andere genetische aanleg gaat kun je deze niet vergelijken. Vleeskippen hebben aanleg voor snelle groei en ontwikkeling. Legkippen zijn geselecteerd op basis van aantal eieren per week en levensduur. Ik zie dit soort vergelijkingen vaak en dit geeft een vertekend beeld. Zo denken veel mensen dat er heel veel mis is in de sector terwijl er een scheef beeld geschetst wordt,

Kiloknaller, daar kan ik kort over zijn. De supermarkt heeft als marketing truc mensen met korting op bier en vlees de winkel inhalen. Het verlies aan marge compenseren zij door de marge op snoep en toetjes hoger te houden. Slechts een klein deel van de prijs van vlees en zuivel is voor de boer. Als voorbeeld een liter half volle melk kost 1,20, hiervan krijgt de boer 35 cent. En dan is er nog een hoeveelheid aan vetten uiteghaald voor room en toetjes waardoor een lieter rauwe melk nog eens over de kop gaat.

Het weideonderzoek van wakker dier. De datum is niet verkeerd gekozen maar: Hoe laat zijn de metingen gedaan, veel dieren gaan om 15:00 weer naar binnen om te eten. Ja ze eten niet constant in de wei en eten naar rato minder in de wei dan op stal. hoe is de verdeling gedaan? Thuis hebben wij 30 Ha aan grasland en onze 60 koeien lopen maar in 1 stuk tegelijk (4 Ha). Is de rest dan leeg? Dat zou betekenen dat 12% van de weides bezet zijn door dieren terwijl het 1 bedrijf is die alle dieren naar buiten doet. Opnieuw wordt hier een krom beeld geschetst.

De foto's zijn weer een mooi staaltje posten naar je eigen mening. Beide zijn gedateerd gezien de kwaliteit. De eerste is een kalvermester, het voorste gedeelte is roostervloer maar het deel achter de afscheiding (links) is ligruimte en is een dichte vloer met strooisel. De varkens in de (kooi) worden slechts 2 weken hierin gehuisvest van de hele productie cyclus. Dat is 4 tot 5 weken per jaar en wordt gedaan om de dieren te laten herstellen zonder concurrentie want zodra de dieren uit de kraamhokken komen wordt de rangorde opnieuw vastgesteld. Ook zijn medische en dekprocedures veiliger uit te voeren hier. (voor mens en dier)

Megastallen is ook een eeuwig durende discussie want Wanneer spreek je over een megastal? Die aantallen zijn niet vastgelegd en iedere definitie verschilt van elkaar.Wel is het een feit dat bedrijven steeds groter worden om de kosten voor investeringen er uit te kunnen krijgen. Deze kosten worden steeds hoger dus de bedrijven neigen ook naar groter. Dit allemaal door de toenemende eisen voor dierwelzijn etc. Dieren in grotere stallen worden met dezelfde eisen gehouden als op kleinere bedrijven. Voor het dierwelzijn is er dus een gelijke situatie of een betere door de grotere ruimte voor investeringen.

Veetransporten zijn een gevolg van ons eigen succes. Door de hoge kwaliteit en veiligheid van ons vlees/groente/fruit wordt dit op de hele wereld gevraagd. Hierdoor gaan onze producten en daarmee ook levende dieren ver op transport. In het buitenland zijn ze bereid om hier een goede prijs voor te betalen en als ondernemer zou je een dief van eigen portomonee zijn als je dan je dieren voor minder weg zou doen.

Ben benieuwd wat jullie gaan doen met wat extra achtergrond informatie.
When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat deze ergens op gebaseerd is.
pi_96288992
Ik ben zelf niet voor of tegen vegatariers en/of vleeseters. Ikzelf eet minder vlees, en als ik vlees eet is het biologisch. Behalve dat ik het meer smaak vind hebben, vind ik ook dat je een beetje normaal kan en moet doen met de dieren die daarna op mijn bbq/braadpan/bord en in mijn oven/gril terecht komen: Laat de koe lekker rondrennen in de wei, het varken een modderbad nemen en de kip haar stofbad. Dat ze vervolgens in de pan gaan vind ik niet zo erg, maar geef ze de ruimte om koe/varken/kip te zijn.
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_96289349
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 10:23 schreef ReNero het volgende:
Laat ik dan de eerste voorvechter zijn van de veehouderij.

[quote]Verschil legkip / vleeskip. Omdat het hier om compleet andere genetische aanleg gaat kun je deze niet vergelijken. Vleeskippen hebben aanleg voor snelle groei en ontwikkeling. Legkippen zijn geselecteerd op basis van aantal eieren per week en levensduur. Ik zie dit soort vergelijkingen vaak en dit geeft een vertekend beeld. Zo denken veel mensen dat er heel veel mis is in de sector terwijl er een scheef beeld geschetst wordt,
Ongetwijfeld wordt er een scheef beeld geschetst, net zoals veehouders dat ook zouden doen. Ieder predikt voor zijn eigen parochie. Ik ben van mening dat, of een kip genetisch gemanipuleerd is tot plof- of legkip of niet, ze wat mij betreft ook kip mogen zijn. Inclusief stofbad, buitenhok e.d.

quote:
Kiloknaller, daar kan ik kort over zijn. De supermarkt heeft als marketing truc mensen met korting op bier en vlees de winkel inhalen. Het verlies aan marge compenseren zij door de marge op snoep en toetjes hoger te houden. Slechts een klein deel van de prijs van vlees en zuivel is voor de boer. Als voorbeeld een liter half volle melk kost 1,20, hiervan krijgt de boer 35 cent. En dan is er nog een hoeveelheid aan vetten uiteghaald voor room en toetjes waardoor een lieter rauwe melk nog eens over de kop gaat.
Werk je op deze manier massaproductie niet in de hand? Verweg de meeste boeren moeten wel op grote schaal produceren ( of ze nu veehouder, bloementeler of agrarier zijn ) om het hoofd boven water te houden. Boeren werken vaak zo kort boven de kostprijs omdat de grote afnemers anders ze ergens anders wel halen waar het goedkoper is.

quote:
Megastallen is ook een eeuwig durende discussie want Wanneer spreek je over een megastal? Die aantallen zijn niet vastgelegd en iedere definitie verschilt van elkaar.Wel is het een feit dat bedrijven steeds groter worden om de kosten voor investeringen er uit te kunnen krijgen. Deze kosten worden steeds hoger dus de bedrijven neigen ook naar groter. Dit allemaal door de toenemende eisen voor dierwelzijn etc. Dieren in grotere stallen worden met dezelfde eisen gehouden als op kleinere bedrijven. Voor het dierwelzijn is er dus een gelijke situatie of een betere door de grotere ruimte voor investeringen.
Dat de eisen voor dieren welzijn dezelfde zullen zijn als in kleinere stallen, geloof ik wel. Maar wanneer je 100 gezinnen stopt in een appartementencomplex, hebben ze een andere beleving van welzijn dan wanneer je dezelfde 100 gezinnen in laagbouw woningen stopt met dezelfde afmetingen.

quote:
Veetransporten zijn een gevolg van ons eigen succes. Door de hoge kwaliteit en veiligheid van ons vlees/groente/fruit wordt dit op de hele wereld gevraagd. Hierdoor gaan onze producten en daarmee ook levende dieren ver op transport. In het buitenland zijn ze bereid om hier een goede prijs voor te betalen en als ondernemer zou je een dief van eigen portomonee zijn als je dan je dieren voor minder weg zou doen.
Daarmee haal je het dierenwelzijn van het onderwerp. Omdat een afnemer veel verder op zit ( oostblok bijvoorbeeld ) en beter betaald, hoeft het transport niet persé slechter te zijn. Ik denk dat FAN dat er mee bedoelt.

Ik heb de rest van de tekst verwijdert, omdat ik daar niks aan toe te voegen heb.
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_96292092
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 10:23 schreef ReNero het volgende:
Laat ik dan de eerste voorvechter zijn van de veehouderij.

Verschil legkip / vleeskip. Omdat het hier om compleet andere genetische aanleg gaat kun je deze niet vergelijken. Vleeskippen hebben aanleg voor snelle groei en ontwikkeling. Legkippen zijn geselecteerd op basis van aantal eieren per week en levensduur. Ik zie dit soort vergelijkingen vaak en dit geeft een vertekend beeld. Zo denken veel mensen dat er heel veel mis is in de sector terwijl er een scheef beeld geschetst wordt,

Kiloknaller, daar kan ik kort over zijn. De supermarkt heeft als marketing truc mensen met korting op bier en vlees de winkel inhalen. Het verlies aan marge compenseren zij door de marge op snoep en toetjes hoger te houden. Slechts een klein deel van de prijs van vlees en zuivel is voor de boer. Als voorbeeld een liter half volle melk kost 1,20, hiervan krijgt de boer 35 cent. En dan is er nog een hoeveelheid aan vetten uiteghaald voor room en toetjes waardoor een lieter rauwe melk nog eens over de kop gaat.

Het weideonderzoek van wakker dier. De datum is niet verkeerd gekozen maar: Hoe laat zijn de metingen gedaan, veel dieren gaan om 15:00 weer naar binnen om te eten. Ja ze eten niet constant in de wei en eten naar rato minder in de wei dan op stal. hoe is de verdeling gedaan? Thuis hebben wij 30 Ha aan grasland en onze 60 koeien lopen maar in 1 stuk tegelijk (4 Ha). Is de rest dan leeg? Dat zou betekenen dat 12% van de weides bezet zijn door dieren terwijl het 1 bedrijf is die alle dieren naar buiten doet. Opnieuw wordt hier een krom beeld geschetst.

De foto's zijn weer een mooi staaltje posten naar je eigen mening. Beide zijn gedateerd gezien de kwaliteit. De eerste is een kalvermester, het voorste gedeelte is roostervloer maar het deel achter de afscheiding (links) is ligruimte en is een dichte vloer met strooisel. De varkens in de (kooi) worden slechts 2 weken hierin gehuisvest van de hele productie cyclus. Dat is 4 tot 5 weken per jaar en wordt gedaan om de dieren te laten herstellen zonder concurrentie want zodra de dieren uit de kraamhokken komen wordt de rangorde opnieuw vastgesteld. Ook zijn medische en dekprocedures veiliger uit te voeren hier. (voor mens en dier)

Megastallen is ook een eeuwig durende discussie want Wanneer spreek je over een megastal? Die aantallen zijn niet vastgelegd en iedere definitie verschilt van elkaar.Wel is het een feit dat bedrijven steeds groter worden om de kosten voor investeringen er uit te kunnen krijgen. Deze kosten worden steeds hoger dus de bedrijven neigen ook naar groter. Dit allemaal door de toenemende eisen voor dierwelzijn etc. Dieren in grotere stallen worden met dezelfde eisen gehouden als op kleinere bedrijven. Voor het dierwelzijn is er dus een gelijke situatie of een betere door de grotere ruimte voor investeringen.

Veetransporten zijn een gevolg van ons eigen succes. Door de hoge kwaliteit en veiligheid van ons vlees/groente/fruit wordt dit op de hele wereld gevraagd. Hierdoor gaan onze producten en daarmee ook levende dieren ver op transport. In het buitenland zijn ze bereid om hier een goede prijs voor te betalen en als ondernemer zou je een dief van eigen portomonee zijn als je dan je dieren voor minder weg zou doen.

Ben benieuwd wat jullie gaan doen met wat extra achtergrond informatie.
Ik begrijp heel goed dat je niet blij bent met dit topic als je met de Bio-industrie je
brood moet verdienen, dus ik begrijp ook dat je dan naar iets gaat zoeken wat
niet klopt en ik moet toegeven in 1 ding heb je gelijk, de foto van de varkentjes
zijn ietwat gedateerd, de je kunt toch ook niet de you tube fimpjes negeren denk ik.

Maar als je naar de website gaat van wakkerdier.nl http://www.wakkerdier.nl/(...)en_met_pijn_op_stal/

dan kan ik je verzekeren dat ALLE foto's die op de website staan recent zijn.

als je op de link klikt kom je een pagina waar dit bericht op staat en je kan er ook een uitzending
van Nieuwsuur bekijken.

Honderduizenden koeien met pijn op stal
(15 september 2010)


Honderdduizenden Nederlandse koeien lijden pijn door uierontsteking of klauwontsteking.
350.000 koeien (26%) mogen al nooit meer de wei in.

De schaalvergroting in de melkveesector is in volle gang en er zijn ondertussen al meer
megastallen voor melkkoeien dan voor varkens. Dit zijn enkele conclusies uit het rapport
‘Vijf voor twaalf voor de melkveehouderij’ van Wakker Dier.

Hoewel de melkveesector zeker nog niet zo dieronvriendelijk geïndustrialiseerd is als de
varkens- en kippenindustrie, gaat het wel in rap tempo die kant op.

Het rapport moet gezien worden als een wake-up call: niet alleen voor de melkveesector
maar vooral voor consumenten en supermarkten.

Zij bepalen met hun inkoop en consumptie hoe de melkveesector zich ontwikkelt. lage
melkprijzen, laag dierenwelzijn.


Bekijk ook de uitzending van Nieuwsuur:
http://nieuwsuur.nl/video/184963-koeien-grazen-niet-meer.html

Het typische beeld van de tevreden herkauwende koe in de wei staat in schril contrast met de
werkelijkheid. Zeven van de tien koeien lopen rond met klauwontsteking.

Voor de koe is dit zeer pijnlijk: zij staat met haar volle gewicht van honderden kilo’s op ontstoken
poten. Belangrijkste oorzaken van klauwontsteking zijn de hoge melkproductie, afnemende
beweiding en de harde betonnen vloeren in de stal, met poep besmeurt.

Elk jaar krijgen 4 van de 10 melkkoeien uierontsteking. Ook deze aandoening is zeer pijnlijk.
Voorzitter Hellebrekers van de dierenartsenorganisatie KNMVD zei hierover:
"Als een vrouw borstontsteking heeft, kun je al een dreun krijgen als je er naar wijst.

We mogen er intussen zeker van uitgaan dat mastitis bij een koe vergelijkbaar pijnlijk is. ".
Met name door de eenzijdige fok op hoge melkproducties is de koe hiervoor zeer gevoelig
geworden. De dierenartsenorganisatie KNMVD bepleit om deze reden pijnbestrijding.
Maar deze wordt vrijwel niet toegepast.

Onder druk van een lage internationale melkprijs, industrialiseert de melkveesector in hoog tempo.
De productie van de koe wordt gemaximaliseerd van 3.300 liter per jaar in de jaren vijftig tot
momenteel 8.000 liter met uitschieters naar 12.000 liter.

Dit houdt een koe gemiddeld 3 productiejaren vol. Dan wordt zij naar de slachterij afgevoerd,
voornamelijk vanwege uierontsteking, vruchtbaarheidsproblemen of pootgebreken.

De absurd hoge producties leiden tot tal van ziektes met massale pijn tot gevolg.
Daarnaast maximaliseert de sector de productie door een sterke schaalvergroting.
Aan de ene kant stoppen dagelijks 3 tot 4 melkveehouders.
Aan de andere kant worden door de overblijvers in rap tempo megastallen gebouwd.
Nu al zijn er meer megastallen voor melkvee dan voor varkens, 107 versus 73.

Dit aantal zal naar verwachting stijgen tot meer dan 1.000 megamelkstallen in 2030.
Deze sterke schaalvergroting wordt mede bereikt door vergaande automatisering.
Nergens ter wereld is de opmars van de melkrobot zo sterk.
Maar de melkrobot jaagt de koe weer uit de wei: op de helft van de robotbedrijven komen de
koeien nooit meer buiten.

Er staan al 3 keer meer koeien jaarrond opgesloten in de stal dan in 1997.

Het is hoog tijd voor sector, burger, politiek en supermarkten om kleur te bekennen:
gaan we voor goedkope productie met ontsierende megastallen in een wereldmarkt met
vergaande industrialisering en slecht dierenwelzijn tot gevolg, of willen we het traditionele beeld van
de koe in de Nederlandse wei behouden op grondgebonden boerderijen die het buitengebied
kleuren?


Doen we niets dan kiezen we als maatschappij automatisch voor het eerste.

Het onderzoek naar de ''lege weilanden'' is gedaan in samenwerking met het CBS en de Wageningen Universiteit.

CBS
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)licaties/default.htm

Wageningen Universiteit
http://www.wageningenuniv(...)POy6gCFQGGDgodYy1zqA

_______________________________________________________________________

Hier is kan je het Nieuws Archief bekijken van Wakker Dier, alle persberichten staan daar,
het laatste persbericht is van 27 April 2011.

http://www.wakkerdier.nl/persbericht_archief.php

_______________________________________________________________________

Op deze pagina http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/megastallen.php kan je alle
informatie vinden over Megastallen en zelfs over de Kilo knallers.

_______________________________________________________________________

Hier vindt je alles over Veetransporten
http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/veetransporten.php

_______________________________________________________________________

De feiten:
http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/

Rapporten:
http://www.wakkerdier.nl/rapporten.php

Het varken:
http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/varkens.php

Koetjes en Kalfjes:
http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/overzicht.php

De Kippen:
http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/kip.php

Andere dieren, zoals geiten, ganzen, schapen en konijnen:
http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/overzicht2.php

Ik kan je verzekeren dat de foto's en filmpjes op de site NIET gedateerd zijn !





























Edit: aangezien de website van Wakker Dier up to date wordt gehouden heb ik de foto's
maar even geupload zodat als er straks andere foto's op de website staan deze nog
wel bewaard blijven en uiteraard om de website van Wakker Dier te ontlasten.

[ Bericht 10% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 03-05-2011 19:36:30 ]
  dinsdag 3 mei 2011 @ 16:05:16 #12
329284 ReNero
Ohw look, a flying cow.....
pi_96298903
Ik kan ingaan op al jouw rapporten en dossier, foto's en alle informatie die er gegeven wordt. Daarintegen vraag ik jouw 1 ding. Hoe betrouwbaar zijn rapporten die voor een organisatie als wakker dier zijn geschreven?

Wakker dier is afhankelijk van donaties van leden om hun activiteiten door te zetten en hiervoor moeten zij wat te melden hebben. Voor wakker dier is het beste bericht een film van een boer die zijn vee slaat. Hier krijgen zij weer leden van. In de toon van enkele stukken kan ik al wel raden aan welke kant van de lijn de auteur zit dus neem ik het met een korrel zout.

Wat betreft "niet blij met dit topic" is dat uit de lucht gegerepen. Ik vind het leuk om over mijn werk te praten en wil graag mensen dingen erover leren omdat de afstand tussen boer en burger heel groot is op dit moment. Daarnaast is het heel belangrijk dat "buitenstaanders" weten wat wij doen want het kan altijd beter. Ook mensen betrokken houden bij hun voedsel is voor mij belangrijk.Het enigste wat mij stoort is de eenzijdigheid van de informatie waarop veel mensen hun mening baseren.
When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat deze ergens op gebaseerd is.
pi_96308006
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 16:05 schreef ReNero het volgende:
Ik kan ingaan op al jouw rapporten en dossier, foto's en alle informatie die er gegeven wordt. Daarintegen vraag ik jouw 1 ding. Hoe betrouwbaar zijn rapporten die voor een organisatie als wakker dier zijn geschreven?

Wakker dier is afhankelijk van donaties van leden om hun activiteiten door te zetten en hiervoor moeten zij wat te melden hebben. Voor wakker dier is het beste bericht een film van een boer die zijn vee slaat. Hier krijgen zij weer leden van. In de toon van enkele stukken kan ik al wel raden aan welke kant van de lijn de auteur zit dus neem ik het met een korrel zout.

Wat betreft "niet blij met dit topic" is dat uit de lucht gegerepen. Ik vind het leuk om over mijn werk te praten en wil graag mensen dingen erover leren omdat de afstand tussen boer en burger heel groot is op dit moment. Daarnaast is het heel belangrijk dat "buitenstaanders" weten wat wij doen want het kan altijd beter. Ook mensen betrokken houden bij hun voedsel is voor mij belangrijk.Het enigste wat mij stoort is de eenzijdigheid van de informatie waarop veel mensen hun mening baseren.
Denk je echt dat alle filmpjes en foto's in scene zijn gezet en dat alle onderzoeken
die Wakker Dier doet niet te vertrouwen zijn?

Het onderzoek naar de ''lege weilanden'' is gedaan in samenwerking met het CBS en de Wageningen Universiteit.

CBS
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)licaties/default.htm

Wageningen Universiteit
http://www.wageningenuniv(...)POy6gCFQGGDgodYy1zqA

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die zijn ook onbetrouwbaar?

Wakker Dier is zeker niet de enige organisatie die zich inzet tegen de Bio-industrie ik heb
deze organisatie als voorbeeld genomen omdat het de grootste en wellicht de bekenste
organisatie is maar hier zijn nog een aantal voorbeelden:

http://www.partijvoordedieren.nl/

http://www.dierennieuws.nl/nw/doss013.htm

http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/misstanden.html

En als ik de tijd zou hebben zou ik er nog veel meer voor je op kunnen zoeken.

Ik heb Wakker Dier dus als voorbeeld genoemd en die foto's gebruikt, maar ik
zou ook een andere organisatie uit kunnen kiezen en daar de foto's van kunnen
gebruiken, maar als je alles als onbetrouwbaar af blijft doen dan wordt het wel
erg moeilijk voor mij.

Wakker Dier is dan wel een organisatie die vaker in het nieuws komt.

Er zijn namelijk al diverse organisaties uit de bio-industrie geweest die bijv. Wakker Dier
al voor de rechter hebben gesleept om ze middels onjuiste en smadelijke uitlatingen over tot
stoppen te dwingen, zonder succes overigens. :)

____________________________________________________________________

Hier een voorbeeldje:

http://www.wakkerdier.nl/(...)d_maken_Wakker_Dier/



Bio-industrie faalt voor vierde keer binnen jaar in monddood maken Wakker Dier
(9 augustus 2006)

Voor de vierde keer binnen een jaar is een persoon of organisatie in de bio-industrie door de
rechter teruggefloten nadat deze probeerde criticus Wakker Dier te criminaliseren of monddood te
maken.

Vandaag heeft de Voorzieningenrechter van de Rechtbank in Zwolle bepaald dat veearts Plantema
uit Hardenberg moet stoppen met ongefundeerde beschuldigingen aan het adres van Wakker Dier.

De veearts, met veel legbatterijbedrijven in zijn klantenkring, noemde Wakker Dier ondermeer een ‘terroristische organisatie’ en is nu door de rechtbank gedwongen zijn uitspraken te rectificeren.
Op last van een dwangsom is herhaling verboden en Plantema is opgedragen een voorschot op
een schadevergoeding te betalen.

Diverse organisaties uit de bio-industrie daagden eind 2005 Wakker Dier zonder succes voor de
rechter om een verbod te krijgen op de campagne ‘rem het virus, eet geen kip’ waarin Wakker Dier
de relatie legt tussen de pluimvee-industrie en de verspreiding van het vogelpestvirus.

Begin 2006 werd de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders door de rechter teruggefloten na
onjuiste en smadelijke uitlatingen over Wakker Dier. Eind mei stelde de rechter na een aanklacht
van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren dat Wakker Dier rechtmatig handelde met het
publiceren van een door de politiek geheim gehouden politierapport over misstanden in de
veevoersector.

Wakker Dier legt tot groot ongenoegen van de bio-industrie keer op keer de vinger op de zere plek
van de bio-industrie: de ziektegevoeligheid, de onverdoofde castratie van biggen, legbatterijen,
bloedarmoede bij vleeskalveren, het jaarrond binnen houden van melkkoeien, veevoerschandalen
enz..

De rechter oordeelde afgelopen mei over de onthulling door Wakker Dier van een geheim
gehouden politierapport over misstanden in de veevoersector dat ‘… de gesignaleerde
misstanden in de veesector een actueel onderwerp zijn van wezenlijk maatschappelijk belang ….’
en 'uit het feit dat er naar aanleiding van de beschuldiging van Wakker Dier twee debatten in de
Tweede Kamer over de kwestie hebben plaatsgevonden blijkt dat Wakker Dier met de
beschuldiging is geslaagd in haar doelstelling misstanden onder de aandacht te brengen.'

Veearts Plantema noemde Stichting Wakker Dier in ondermeer het Agrarisch Dagblad echter een
‘terroristische organisatie’. Hij onderbouwde zijn betoog ondermeer met het argument: ‘… het laten
demonstreren van bejaarden voor Oma’s cake zonder kooi-eieren kan men gerust terrorisme
noemen’, doelend op de succesvolle actie van 30 Wakker Dier oma’s voor scharreleieren in de
bekende ‘Oma’s Cake’.

Wakker Dier heeft Plantema meerdere keren gelegenheid geboden vrijwillig te rectificeren.
Nu dwingt de rechter Plantema hiertoe.

Wakker Dier is de grootste dierenbeschermingsorganisatie die zich exclusief ten doel stelt op te
komen voor de belangen van de dieren in de bio-industrie. Zij heeft het CBF keurmerk voor goede
doelen en voert altijd campagne op publieksvriendelijke geweldloze wijze.

De legbatterijcampagne had ondermeer tot resultaat dat alle supermarkten stopten met de verkoop
van legbatterij-eieren. De jaarlijkse verkoop van anderhalf miljard legbatterij-eieren werd vervangen
door scharreleieren.

De foie gras campagne deed vele restaurants stoppen met de verkoop van de uiterst
dieronvriendelijke eenden- en ganzenlever.

Momenteel voert Wakker Dier ondermeer campagne tegen de onverdoofde castratie van biggen
waar jaarlijks alleen al in Nederland 7 miljoen biggen het slachtoffer van zijn.

http://www.wakkerdier.nl/(...)d_maken_Wakker_Dier/

____________________________________________________________________

Er zijn nog meer nieuwsberichten over de Bio-industrie en aan de hand van zulke berichten
zou ik me ook kunnen gaan afvragen hoe betrouwbaar jouw commentaar is en zal zijn.
(let wel, jij begon met het in twijfel trekken van Wakker Dier en de suggestie dat de rapporten
en onderzoeken onbetrouwbaar zou zijn, dus dan moet ik wel met een tegenbericht komen.)

En ik pik er maar twee uit:

http://www.telegraaf.nl/b(...)_antibiotica___.html

do 11 nov 2010
'Varkensboer onbetrouwbaar over antibiotica'


WAGENINGEN - Varkenshouders moeten aan de slachterij doorgeven of ze in de twee maanden
voorafgaand aan de slacht antibiotica hebben toegediend aan de dieren. Die gegevens blijken niet
betrouwbaar te zijn. Van vlees dat na controle toch resten van antibiotica blijkt te bevatten, zei 90
procent van de varkenshouders dat er geen middelen waren gebruikt.



Dat concludeert onderzoeker Coen van Wagenberg van landbouwinstituut LEI van de Wageningen
Universiteit. Van Wagenberg deed onderzoek naar manieren om varkenshouders te dwingen
veiliger vlees te produceren. De EU schrijft voor dat er geen resten van antibiotica in vlees mogen
voorkomen.

In april stelde toenmalig minister van Landbouw Verburg een commissie in die naar verwachting
binnenkort komt met voorstellen voor een aanzienlijke antibioticareductie in vlees.

Antibiotica in voedingsproducten zijn ongewenst, omdat mensen daardoor ongemerkt resistentie
tegen bepaalde antibiotica kunnen opbouwen. Op den duur werkt het medicijn dan niet meer tegen
ernstige ziekten die nu succesvol met antibiotica worden bestreden.


De overheid probeert antibioticagebruik in de vleesproductie al lang uit te bannen, maar er zijn nog
steeds dierhouders die de middelen toch gebruiken. Ook komen antibiotica voor in veevoeders.
Op manier kunnen slachtrijpe varkens ook ongemerkt antibiotica hebben binnengekregen.

Van Wagenberg denkt om die reden dat een boetesysteem voor varkenshouders niet werkt.
Een mogelijkheid zou wel zijn om een boer die meermalen slachtvee met antibioticaresten
aanlevert, uit te sluiten van levering door het slachthuis.

Het opleggen van boetes heeft wel gewerkt tegen leverafwijkingen bij varkens, die worden
veroorzaakt door een wormbesmetting.

De boer moet daarvoor medicijnen geven, maar nam dat in verleden niet zo nauw.
Sinds 2005 krijgt een boer een euro minder voor elk varken dat bij de slacht besmet bleek.
Sindsdien is het aantal besmette slachtvarkens gedaald van ongeveer 10 procent naar 4 procent,
aldus Van Wagenberg.


____________________________________________________________________

Hier nog een berichtje:

Onderzoeksjournalistiek met onthullende reportages en met de nieuwsrubriek Onjoradio, waarin
aandacht voor successen en mislukkingen bij journalistieke onderzoeksprojecten.

Mevrouw W., de vrouw die eind januari 2008 een rapport lekte over het falend toezicht van de
Voedsel- en Waren Autoriteit (VWA) moet aanstaande maandag voor de strafrechter in Den Haag
verschijnen.

Mevrouw W. had zelf een maand, voordat zij het rapport Modernisering activiteiten levende dieren
en levende producten gaf aan de stichting Varkens in Nood, ontslag genomen.

De klokkenluider wordt ten laste gelegd dat zij een geheim heeft geschonden volgens artikel 272
lid 1 van het Wetboek van Strafrecht.

Het gelekte rapport leidde tot Kamerdebatten, twee onderzoekcommissies en een verscherpt
toezicht op de vee- en vleessector.

Presentatie: Max van Weezel.

Luister a.u.b. naar dit Radiobericht !
http://player.omroep.nl/?aflID=11820955

____________________________________________________________________

En dit lijkt me ook niet erg wenselijk:
http://veganisme.startpag(...)s-aan-vleesindustrie

Radiospots Wakker Dier tegen absurde subsidies aan vleesindustrie

Datum: 29 augustus 2008 20:18

Wakker Dier start vandaag met nieuwe radiospotjes tegen de subsidie voor kipreclames.

Deze actie past in een nieuwe campagne van Wakker Dier tegen overheidssubsidies aan de
bio-industrie. Publiek geld verdwijnt massaal in duistere stallen waar bloedarmoede heerst, waar
kippen ploffen en waar dieren in veewagens worden gepropt.

Alleen al de EU doneerde in 2007 meer dan 650 miljoen aan de Nederlandse veesector.

Voorbeelden uit de subsidie-beerput:

- De bekende kipreclamecampagne kreeg 2,9 miljoen subsidie (50% totale kipreclamebudget).

- In de herfst start een soortgelijke promotiecampagne voor kalfsvlees van kalveren met
bloedarmoede (3 miljoen euro).

- Als je koeien helemaal naar een slachterij in Noord-Afrika sleept, word je beloond met EU-
subsidies (EU totaal 2007: 12 miljoen).

- Deze maand nog trokken diverse provincies hun knip voor varkensbedrijven die extra varkens in
een potdichte industriestal met ammoniakfilter willen proppen.

- De kuikenveegmachine – die per uur 8.000 kuikens uit een stal opveegt en in kratten uitspuugt
voor vervoer – is een product van gesubsidieerd onderzoek .

Dergelijke subsidies zijn opmerkelijk:
subsidies zijn bedoeld voor doelen met maatschappelijk belang.
Voor de bio-industrie is er amper draagvlak in de maatschappij.

Burgers zien hun belastingcenten niet graag in plofkippen, kuikenvegers, bloedarmoede en
veetransporten gestoken worden. Daarom verzint de overheid allerlei eufemismen voor deze
subsidies: inkomenssteun, restituties, innovaties, promoties, voorlichting, bedrijfstoeslag,
hectarepremie.

De bio-industrie wordt met subsidies overeind gehouden, terwijl in de stal de kippen, varkens en kalveren van ellende bijna omvallen.

Enkele voorbeelden toegelicht:
De kippromotiecampagne met het bekende deuntje ‘kip, het meest veelzijdige stukje vlees’ kreeg
2,9 miljoen subsidie voor een campagne waarin kiprecepten centraal staan

De EU verdubbelde op deze manier het reclamebudget van de kipsector, met als opgaaf van
reden, dat consumenten minder kip waren gaan eten vanwege de vogelpest. Maar nog voor het
begin van de campagne van de kipindustrie was de kipconsumptie tot - letterlijk en figuurlijk
ongezonde - recordhoogte gestegen.

Eind juli maakte het landbouwministerie bekend dat ook de kalversector 2,8 miljoen euro op haar
rekening bijgeschreven krijgt voor kalfsvleespromotie. Blijkbaar wordt promotie nodig geacht,
terwijl Nederland al het meest kalfsdichte land ter wereld is.

Bovendien ligt de sector onder vuur omdat het vlees van de kalfjes kunstmatig blank wordt
gehouden met bloedarmoede. Als Nederlandse slachtkoeien tot buiten Europa worden versleept,
worden ‘exportrestituties’ op de bankrekening van de veetransporteur bijgeschreven.

Als exportland houden we immers van export, dood of levend. 450 miljoen kuikens worden jaarlijks
vetgemest en dat zijn er nogal wat om handmatig uit de stallen te halen.

Een kuikenveger werd mede met subsidiegeld ontwikkeld, zodat ook de kippenboeren met meer
dan honderdduizend kippen nog efficiënter kunnen werken.

In totaal geeft de EU alleen al 650 miljoen euro subsidie aan de veesector in Nederland.
In een toelichting noemt het landbouwministerie het EU-subsidiebeleid van de EU een
“succesverhaal met schaduwzijden.”

Daarnaast geven ook de Rijksoverheid, provincies en gemeenten subsidies aan de bio-industrie. De omvang hiervan is amper bekend.

Kipcampagne Wakker Dier

Wakker Dier startte 13 juli haar campagne ‘kip, het meest mishandelde stukje vlees’.
De sector dreigde in spierballentaal met een rechtszaak, maar liet het daarbij.
Niet lang daarna maakte het landbouwministerie zichtbaar trots bekend dat er weer EU-miljoenen
waren binnengesleept: 2,8 miljoen subsidie om blank kalfsvlees te promoten.

Minister Verburg vroeg zich in haar nota Dierenwelzijn juist retorisch af, of de bloedarmoede bij
kalfjes voor een blank kleurtje aan het vlees wel acceptabel is.

Wakker Dier tekende tegen beide subsidies bezwaar aan, maar kreeg geen antwoord van de EU.

LNV gaf aan ‘begrip te hebben’ voor het standpunt van Wakker Dier, maar verder geen halt toe te
roepen aan de geldstroom richting bio-industrie. Ten slotte diende Wakker Dier een klacht in tegen
kipreclames. De uitspraak hiervan volgt binnen enkele weken.

Gesubsidieerd Wakker Dier

Wakker Dier is zelf ook wel eens gesubsidieerd door de overheid.
In haar 10 jarig bestaan ontving Wakker Dier 60.000 euro overheidssubsidie om de bio-industrie te
bestrijden.

Ter vergelijking: dat is 0.001% van de EU-subsidies aan de Nederlandse bio-industrie.


Omdat de subsidievoorwaarden van de overheid een versuffend effect hadden op spraakmakende acties van Wakker Dier, vraagt Wakker Dier geen subsidies meer aan.

____________________________________________________________________

Uitspraak:
http://www.wakkerdier.nl/nieuwsbrief/display.php?List=1&N=58

'Kip': een oneerlijk en misleidend stukje reclame

De reclamecampagne ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees’ van de kipsector is “misleidend” en
“oneerlijk”.

Ze stellen ten onrechte dat “al het kippenvlees dat in ons land wordt verkocht, 100% OK is”.
Want meer dan één op de drie kipfilets is besmet met Salmonella of Campylobacter.



Dit stelt de Reclame Code Commissie na een klacht van Wakker Dier.
De uitspraak (pdf) is een klap in het gezicht van de EU, omdat de misleidende reclames voor de
helft (drie miljoen euro) worden betaald door de Europese Commissie.

Na een klacht van Wakker Dier stelden de EU en het Landbouwministerie afgelopen zomer nog,
dat de kipcampagne ‘objectieve en volledige informatie’ verstrekt over voedselveiligheid en
dierenwelzijn.

Kip is de grootste veroorzaker van diarrhee, en jaarlijks sterven er zelfs 30 mensen aan
Salmonellavergifiting.

Als je dat ‘100% OK’ noemt, kakel je als een kip zonder kop.
En dan hebben we het nog niets eens over het leed van de kippen zelf gehad.

http://www.wakkerdier.nl/machtiging.php?r=nieuwsbrief



[ Bericht 0% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 04-05-2011 10:17:48 (iets met linkjes die niet werken) ]
pi_96311587
Nog even dit:

http://isis-veganisme.nl/(...)&start_from=&ucat=1&

Alleen al de EU doneerde in 2007 meer dan 650 miljoen aan de Nederlandse veesector.

Voorbeelden uit de subsidie-beerput:

- De bekende kipreclamecampagne kreeg 2,9 miljoen subsidie (50% totale kipreclamebudget).

- In de herfst start een soortgelijke promotiecampagne voor kalfsvlees van kalveren met
bloedarmoede (3 miljoen euro).

- Als je koeien helemaal naar een slachterij in Noord-Afrika sleept, word je beloond met EU-
subsidies (EU totaal 2007: 12 miljoen).

- Deze maand nog trokken diverse provincies hun knip voor varkensbedrijven die extra varkens in
een potdichte industriestal met ammoniakfilter willen proppen.

- De kuikenveegmachine – die per uur 8.000 kuikens uit een stal opveegt en in kratten uitspuugt
voor vervoer – is een product van gesubsidieerd onderzoek .

Dergelijke subsidies zijn opmerkelijk:
subsidies zijn bedoeld voor doelen met maatschappelijk belang.
Voor de bio-industrie is er amper draagvlak in de maatschappij.

Burgers zien hun belastingcenten niet graag in plofkippen, kuikenvegers, bloedarmoede en
veetransporten gestoken worden. Daarom verzint de overheid allerlei eufemismen voor deze
subsidies: inkomenssteun, restituties, innovaties, promoties, voorlichting, bedrijfstoeslag,
hectarepremie.

De bio-industrie wordt met subsidies overeind gehouden, terwijl in de stal de kippen, varkens en kalveren van ellende bijna omvallen.


Ik zou zeggen geef die subsidies maar aan de Boeren voor Biologische Veeteelt :Y

Ik zie toch liever dit:

http://www.commandeurekovlees.nl/herkomst/de-koningshoeve

pi_96320397
Wat een goed topic. Ik denk dat bewustwording wel belangrijk is. Ik vraag me alleen af hoeveel mensen regelmatig flora en fauna bezoeken. Misschien (ook) plaatsen in een andere categorie waardoor meer mensen dit te zien/lezen krijgen?
Zo denken veel mensen dat ze diervriendelijk bezig zijn als ze scharreleieren kopen, terwijl dat erg tegenvalt. Ze hebben gelukkig wel meer ruimte, maar komen alsnog niet buiten. Even 'n overzichtje onder ter info, de codes zijn de eerste getallen die op het ei gedrukt staan in rode inkt:

''Code 3: Legbatterij. Wordt nog veel verkocht op de markt. Zeer dieronvriendelijk met dieren in een kooi.
Code 2: Scharrelei. Anders dan je zou denken, komen deze kippen nooit buiten. Ze leven in een grote stal.
Code 1: Vrije uitloop. Deze kippen hebben een behoorlijk goed leven met een uitloop naar buiten.
Code 0: Biologisch. De diervriendelijkste eieren. Deze kippen worden zo natuurlijk mogelijk gehouden.

Laat je niet misleiden door de romantische plaatjes op de producten. De diervriendelijkste zuivel en kaas herken je aan het EKO-keurmerk. De koeien komen zeker buiten en worden op een zo natuurlijk mogelijke wijze gehouden. Sommige zuivelproducten vermelden ook een ‘weidegang-garantie’. Als dit duidelijk op de verpakking staat, mag je er in redelijkheid van uitgaan dat dit klopt. Als er alleen maar een “groene sfeer” wordt opgeroepen, kun je er niet vanuit gaan dat deze dieren ook werkelijk buiten komen. Bij twijfel kun je ook navraag doen bij de fabrikant.''

Ik vind t jammer dat zo weinig mensen zich bewust zijn van goede voeding en weten waarom een kiloknaller een kiloknaller is. De supermarkten en overheid maken het je niet gemakkelijker wanneer je gezond en vriendelijk wilt kiezen. Je moet echt verstand van zaken hebben en weten waar je op moet letten bij het kopen van diervriendelijke producten. En wanneer je dit doet loop je al snel het risico voor een hysterische vegetarische hippie versleten te worden.

Ik snap wel dat mensen denken dat ze er niks tegen kunnen doen of dat ze bang zijn om hun hele levensstijl aan te moeten passen om wat diervriendelijks te doen, maar probeer het dan eens door kleine beetjes bij te dragen. Koop eens biologische of vrije uitloop eieren en ga eens naar de biologische slager.
met panceta!
pi_96322592
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 22:51 schreef pannenkoekenpanpannenkoek het volgende:
Wat een goed topic. Ik denk dat bewustwording wel belangrijk is. Ik vraag me alleen af hoeveel mensen regelmatig flora en fauna bezoeken. Misschien (ook) plaatsen in een andere categorie waardoor meer mensen dit te zien/lezen krijgen?
Zo denken veel mensen dat ze diervriendelijk bezig zijn als ze scharreleieren kopen, terwijl dat erg tegenvalt. Ze hebben gelukkig wel meer ruimte, maar komen alsnog niet buiten. Even 'n overzichtje onder ter info, de codes zijn de eerste getallen die op het ei gedrukt staan in rode inkt:

''Code 3: Legbatterij. Wordt nog veel verkocht op de markt. Zeer dieronvriendelijk met dieren in een kooi.
Code 2: Scharrelei. Anders dan je zou denken, komen deze kippen nooit buiten. Ze leven in een grote stal.
Code 1: Vrije uitloop. Deze kippen hebben een behoorlijk goed leven met een uitloop naar buiten.
Code 0: Biologisch. De diervriendelijkste eieren. Deze kippen worden zo natuurlijk mogelijk gehouden.

Laat je niet misleiden door de romantische plaatjes op de producten. De diervriendelijkste zuivel en kaas herken je aan het EKO-keurmerk. De koeien komen zeker buiten en worden op een zo natuurlijk mogelijke wijze gehouden. Sommige zuivelproducten vermelden ook een ‘weidegang-garantie’. Als dit duidelijk op de verpakking staat, mag je er in redelijkheid van uitgaan dat dit klopt. Als er alleen maar een “groene sfeer” wordt opgeroepen, kun je er niet vanuit gaan dat deze dieren ook werkelijk buiten komen. Bij twijfel kun je ook navraag doen bij de fabrikant.''

Ik vind t jammer dat zo weinig mensen zich bewust zijn van goede voeding en weten waarom een kiloknaller een kiloknaller is. De supermarkten en overheid maken het je niet gemakkelijker wanneer je gezond en vriendelijk wilt kiezen. Je moet echt verstand van zaken hebben en weten waar je op moet letten bij het kopen van diervriendelijke producten. En wanneer je dit doet loop je al snel het risico voor een hysterische vegetarische hippie versleten te worden.

Ik snap wel dat mensen denken dat ze er niks tegen kunnen doen of dat ze bang zijn om hun hele levensstijl aan te moeten passen om wat diervriendelijks te doen, maar probeer het dan eens door kleine beetjes bij te dragen. Koop eens biologische of vrije uitloop eieren en ga eens naar de biologische slager.
Het is goed dat je dat nog even aanhaalt :Y

Hier kan men meer informatie vinder over eieren, op de foto is het wel een erg groot en
zichtbaar stempel, in de praktijk is hij vaak heel klein.

http://www.milieucentraal(...)rp=Keurmerk%20eieren



EKO keurmerk http://nl.wikipedia.org/wiki/EKO-keurmerk



Tja de belangstelling of in ieder geval de reacties vallen mij ook een beeeeetje tegen
om eerlijk te zijn oO<

Ik dacht dat dit de juiste plaats was, maar als de moderators het hier misschien een
beter idee vinden om dit topic naar een ander subforum te verplaatsen vind ik dat prima.

Het gaat mij er alleen maar om dat zoveel mogelijk mensen deze informatie krijgen.
pi_96328663
Ik denk ook dat mensen, al dan niet bewust, onverschillig geworden zijn. Ze zien zo vaak filmpjes van dierenleed en t laat geen indruk meer achter of zelfs die van vervelende spam.
Misschien dat positieve boodschappen en wat iemand wel kan doen dan beter aanslaat? Anders voel je je zo beschuldigd omdat je vlees eet en dat wil natuurlijk niemand. Dan krijg je ook al een afkeer van dit soort boodschappen om jezelf het schuldgevoel te besparen.
Denk dat veel mensen het ook niet willen weten en er zal vast wel een gedeelte zijn die het gewoon echt niet uitmaakt..
met panceta!
pi_96328675
Ja misschien heb je wel gelijk, ik had daar wel rekening mee gehouden en daarom
dit ook expliciet in mijn OP vermeld.

Ik weet echt niet hoe ik het nog voorzichtiger moet brengen :')

Maar goed de informatie is er nu en wat er verder van komt dat weet ik ook niet,
ik heb in ieder geval mijn best gedaan, ik twijfelde ook al erg om dit topic te maken
precies om die redenen die jij noemt, maar goed ik heb het toch gedaan en hoop
er maar het beste van.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
3s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 00:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:



Waarom ineens dit topic?
Nu ja, om eerlijk te zijn verbaasde het mij al een tijdje dat er nog geen topic over was.
Ten tweede is nu ineens het ''onverdoofd'' slachten een ''hot'' item geworden.

Begrijp me niet verkeerd ik keur ''onverdoofd'' slachten niet goed maar ik vind het wat hypocriet
om daar ineens zo een ophef over te maken terwijl toch het grootste deel van de mensen nog steeds vlees eet uit de Bio-industie.

Nu is dat geen beschuldiging, want ik kan me heel goed voorstellen dat een aantal dingen
helemaal niet bekend zijn, of dat mensen er zich niet zo in verdiept hebben en zich dus eigenlijk
niet bewust zijn van WAT ze nu eigenlijk eten en hoe dit op hun bordje is gekomen.
quote:
Ik weet niet wat ik kan verwachten, misschien een heleboel mensen die hier gaan reageren omdat ze zich aangevallen voelen of mensen die zich niet aangevallen voelen maar nu wel ineens meer
bewust zijn geworden wat Bio-industie, verdoofd of onverdoofd slachten nu eigenlijk inhoud.

Dus laten we zeggen dat dit topic ter informatie is en niet om iemand aan te vallen.
Dit topic is ook geen pleidooi om vegetarier te worden, ik ben zelf ook niet geen vegetarier.
( al moet ik zeggen dat ik er wel sterk naar neig na al die filmpjes die ik de afgelopen dagen heb bekenen ).
quote:
Ik wil wel met dit topic bereiken dat in ieder geval een aantal mensen zich meer bewust
worden wat de Bio industrie eigenlijk inhoud en dat er dus meer mensen Biologisch vlees gaan eten en dat de omstandigheden waarin de dieren vandaag de dag anno 2011 in moeten
leven zullen verbeteren.

Mijn ultieme wens is natuurlijk dat de hele Bio industie zal worden afgeschaft, in mijn eentje gaat
dat natuurlijk nooit lukken, maar hoe meer mensen er nog weigeren vlees uit de Bio-industrie te
eten, hoe beter, wie weet wat er dan nog mogelijk is.
quote:
het meest gehoorde argument zal nu op het puntje van jullie tong liggen.

ja, maar.... dan wordt het vlees veel duurder...

Ja, Biologisch vlees is inderdaad duurder, maar je hoeft echt niet elke dag vlees te eten.
Er zijn honderden heerlijk Vegetarische gerechten, die zijn lekker en een stuk gezonder
dan vlees eten uit de Bio-industrie. Vergeet niet hoeveel troep er in die dieren wordt gestopt
om ze zo snel mogelijk ''slachtrijp'' te maken !

Ook heb je ''vleesvervangers'' dat is even zoeken, sommige zijn lekker, sommige juist
helemaal niet en sommige zijn ronduit niet te pruimen...

Tips zijn daarom altijd welkom !

Verder ben ik erg benieuwd of er reactie's komen op dit topic en wat voor reactie's dat zullen
zijn.

Ik ben op het ergste voorbereid :+ dat dan weer wel...
  woensdag 4 mei 2011 @ 13:18:42 #20
329284 ReNero
Ohw look, a flying cow.....
pi_96338857
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 19:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Denk je echt dat alle filmpjes en foto's in scene zijn gezet en dat alle onderzoeken
die Wakker Dier doet niet te vertrouwen zijn?
Je begrijpt me verkeerd. Ik heb talloze stukken gelezend ie door wakker dier en andere soortgelijke organisaties zijn opgesteld en op basis van de kwaliteit van die stukken heb ik het vertrouwen verloren in die organisaties. Ik heb nooit beweerd dat de onderzoeken niet kloppen! Ik heb enkel de vraag gesteld of dit niet enkel voor de eigen zaak praten is maard aar heb je al op geantwoord. wat betreft de filmpjes denk ik niet dat die in scene zijn gezet, althans niet alle. Wel hebben de mensen die deze posten vaker de bedoeling om negatief te zijn over de sector dan positief omdat iets afkraken gewoon veel makkelijker is.

Wat betreft de subsidie vanuit de EU voor de reclame, nee daar ben ik het ook niet mee eens. Helaas durf ik daar weinig over te zeggen omdat ik daar geen achtergronden van weet.

Ik kan de meeste hier niet overtuigen van mening maar dat is mijn doel ook niet. Ik wil graag de mensen laten zien dat er meer is dan de berichtgeving die op dit moment heerst over de veehouderij. Het gebruik van woorden zoals bio-industrie en megastallen zijn voor mij al een indicatie van de houding van die persoon en hoe deze geinformeerd is. Industrialisatie is overal toegepast enkel is het in de voedingsmiddelen industrie ineens een hot item...

Ik zal deze week eens de stal inlopen met een camera om wat foto's te maken van ons bedrijf, want het beeld wat hier geschetst wordt klopt in mijn beleving niet met de werkelijkheid.
When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat deze ergens op gebaseerd is.
pi_96339595
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 10:24 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:[ afbeelding ]
lekker vers dus :9~
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_96341598
Ik heb een paar weken geleden een tip gekregen van een biologische vegetarische college om 2 documentaires te kijken :+ We hadden het namelijk over het feit dat zij vegetarisch is en ik dit eigenlijk ook wel zou willen worden, maar ik eigenlijk dacht niet zonder vlees te kunnen. Ik heb het al een paar keer geprobeerd, maar het lukte telkens niet.
De ene documentaire heet 'food inc' en ging echt om hoe voedsel gemaakt werd en hoe de dieren behandeld werden. De andere heet 'earthlings' en die was erg heftig. Deze ging over ongeveer hetzelfde, maar dan ook over de behandeling, of eigenlijk mishandeling, van dieren in het circus, dierentuinen en dat soort dingen. Het gruwelijkste beeld vond ik dat er een of ander dier (ik weet niet meer wat het was) levend werd ontdaan van zijn vacht, echt afschuwelijk en ik kon wel janken toen ik dat zeg.
Maar goed, na het zien van die documentaires heb ik besloten om alleen nog biologisch vlees te eten of geen vlees. Ik wil niet meewerken aan deze manier van dieren behandelen voor menselijke consumptie/vermaak :N Ik had eerlijk gezegd verwacht dat ik het er moeilijk mee zou hebben om alleen biologisch vlees te eten, want hier in de plaatselijke AH hebben ze weinig verschillende soorten vlees. Ik moet er echter echt niet meer aan denken om anders te eten en heb het dan ook geen mens gemist en zie ik continu de beelden van die arme dieren voor me.
pi_96341827
toch knap dat mensen een aantal incidenten zien in een in elkaar gezette documentaire en meteen alle veehouders over dezelfde kam scheren .... dat doen we toch ook niet bij anderen? ik bedoel als 1 marrokkaan wat steelt dan zeggen we toch ook niet dat alle marrokkanen crimineel zijn ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_96342320
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2011 14:28 schreef Leipo666 het volgende:
toch knap dat mensen een aantal incidenten zien in een in elkaar gezette documentaire en meteen alle veehouders over dezelfde kam scheren .... dat doen we toch ook niet bij anderen? ik bedoel als 1 marrokkaan wat steelt dan zeggen we toch ook niet dat alle marrokkanen crimineel zijn ;)
Zeggen we dat laatste niet nee? :')
Natuurlijk is die documentaire bedoelt om mensen te shockeren en weet ik ook wel dat dit niet bij alle veehouders zo gaat, maar dit heeft mijn ogen wel geopend en zo kan het dus ook gaan en daar werk ik niet aan mee.
pi_96342683
en hoeveel van die beelden waren daadwerkelijk uit Nederland met Nederlandse boeren, Nederlandse dieren en de Nederlandse manier van dieren verzorgen?

de meeste shock-docs komen uit het buitenland en geven dus een totaal verkeerd beeld over hoe het er in Nederland aan toe gaat :)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')