abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_129211543
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 22:10 schreef Ouwesok het volgende:
Grote dikkopjes

Kort na de paring
ze staken nog net geen sigaret op

[ link | afbeelding ]
Large Skipper by Ouwesok, on Flickr

Portretje

[ link | afbeelding ]
Large Skipper by Ouwesok, on Flickr

beide met de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm
prachtig, deze laatste 2!
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 22 juli 2013 @ 23:19:43 #277
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129237366
quote:
10s.gif Op zondag 21 juli 2013 22:52 schreef Levolution het volgende:
Schattige beestjes zijn het ook.
Wederom mooie foto's!
Dankz

quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 00:34 schreef Frenk3nstein het volgende:
Vind ik ook, al je (macro)foto's trouwens :)
Dankz

quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 08:54 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

prachtig, deze laatste 2!
en dankz.

De rietkragen lijken ineens onuitputtelijk :Y Ik duik er eens wat dichter op voor wat portretjes

Weer een houtpantserjuffer
je struikelt er in de Weerribben nog net niet over


Green Emerald Damselfly by Ouwesok, on Flickr

en een Zwarte Heidelibel die me aan lijkt te kijken.


Black Darter by Ouwesok, on Flickr

Beide met de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 23 juli 2013 @ 09:52:04 #278
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_129245618
Mooi weer, je hebt echt iets met libellen of niet? :D
Ik heb gisteren een platbuiklibelle weten vast te leggen, ook vlogen er gigantische libellen rond (glazenmakers zijn dat volgens mij), maar die weigerden te landen dus ik kon ze niet vastleggen.



Deze dag heeft me wel dazenbeten opgeleverd. :(
This isn't even my final form.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 23 juli 2013 @ 10:39:56 #279
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129246670
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 09:52 schreef Levolution het volgende:
Mooi weer, je hebt echt iets met libellen of niet? :D
Ik heb gisteren een platbuiklibelle weten vast te leggen, ook vlogen er gigantische libellen rond (glazenmakers zijn dat volgens mij), maar die weigerden te landen dus ik kon ze niet vastleggen.

[ afbeelding ]

Deze dag heeft me wel dazenbeten opgeleverd. :(
Mooie ^O^

Glazenmakers zijn inderdaad een slagje groter dan deze platbuik, maar vooral gedragen ze zich totaal anders waardoor ze lastiger te fotograferen zijn.
Die glazenmakers landen wel, alleen doen ze dat razendsnel en anders dan platbuiken en aanverwanten zitten ze niet op wacht, maar proberen ze op te gaan in het landschap. Zie je zo'n glazenmaker eenmaal het struikgewas in schieten, dan is ie in principe ook vrij snel op te sporen.

Een paar dazenbeten horen erbij, ik kom meestal compleet geperforeerd thuis na wat uurtjes rietkraagplezier. Als het trouwens dazen zijn, richt er dan je macrolens eens op, 't zijn prachtvliegen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 23 juli 2013 @ 10:47:28 #280
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_129246834
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 10:39 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Mooie ^O^

Glazenmakers zijn inderdaad een slagje groter dan deze platbuik, maar vooral gedragen ze zich totaal anders waardoor ze lastiger te fotograferen zijn.
Die glazenmakers landen wel, alleen doen ze dat razendsnel en anders dan platbuiken en aanverwanten zitten ze niet op wacht, maar proberen ze op te gaan in het landschap. Zie je zo'n glazenmaker eenmaal het struikgewas in schieten, dan is ie in principe ook vrij snel op te sporen.

Een paar dazenbeten horen erbij, ik kom meestal compleet geperforeerd thuis na wat uurtjes rietkraagplezier. Als het trouwens dazen zijn, richt er dan je macrolens eens op, 't zijn prachtvliegen.
Bedankt. Ja, ik lees net op Wikipedia dat glazenmakers patrouilleren om hun territorium te beschermen tegen andere mannetjes. Wel imposant als je ze ziet vliegen, zou mooi zijn als je ze vast zou kunnen leggen in hun vlucht.

Het was een goudoogdaas, erg mooi inderdaad, ik richtte eerst mijn camera erop toen hij op mijn arm landde, maar toen voelde ik hem al bijten en sloeg ik hem maar weg (moest twee keer slaan :') ). Ik zou best wel eens een focus stack van de kop van een dode daas willen maken.
This isn't even my final form.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 23 juli 2013 @ 11:15:34 #281
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129247527
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 10:47 schreef Levolution het volgende:

[..]

Bedankt. Ja, ik lees net op Wikipedia dat glazenmakers patrouilleren om hun territorium te beschermen tegen andere mannetjes. Wel imposant als je ze ziet vliegen, zou mooi zijn als je ze vast zou kunnen leggen in hun vlucht.

Het was een goudoogdaas, erg mooi inderdaad, ik richtte eerst mijn camera erop toen hij op mijn arm landde, maar toen voelde ik hem al bijten en sloeg ik hem maar weg (moest twee keer slaan :') ). Ik zou best wel eens een focus stack van de kop van een dode daas willen maken.
Tip voor dat patrouilleren van glazenmakers: Ze vliegen min of meer steeds hetzelfde paadje en hebben daarbij een aantal momenten waarop ze stilhangen. Soms is het net of de hele rietkraag vol met gevechtshelikoptertjes zit.
Zitten er ook nog sabelsprinkhanen die klinken alsof ze met kleine machinegeweertjes op elkaar schieten, dan waan je je in een micro-oorlogsgebiedje

Met een lange tele en eventueel een tussenring kun je proberen om ze op dat stilhangmoment te pakken, gaat ie mis, dan heb je na enkele seconden weer een nieuwe kans.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 24 juli 2013 @ 00:37:47 #282
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129275880
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 09:52 schreef Levolution het volgende:
je hebt echt iets met libellen of niet? :D

Ik heb inderdaad wel wat met libellen :Y

Neemt niet weg dat ook de overige beestjes in het veld zomaar veilig zijn, sommige dingen moet je niet al te lang ongefotografeerd in het riet laten zitten :')

Deze goedlachse vlieg bijvoorbeeld, die vroeg er toch zo ongeveer zelf om
Nou alleen nog eens achterhalen wat het nou eigenlijk voor vlieg is


Big fly, type unknown by Ouwesok, on Flickr

Met de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm

Het paarsgepunte gele soldaatje bij zijn favoriete tijdverdrijf


Soldier beetles by Ouwesok, on Flickr

Zweefvlieg


Hoverfly by Ouwesok, on Flickr

Die laatste twee met de Panasonic G1 en de Sigma Scalematic 3.5/200mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 24 juli 2013 @ 11:07:41 #283
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_129283740
De vlieg lijkt me na wat googlen tot de superfamilie Empidoidea horen. Misschien kun je daarbinnen weer verder zoeken. Wel heel onorthodox op zicht gedaan dit, geen officiėle determinatie. :@
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegen_%28dieren%29
This isn't even my final form.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 juli 2013 @ 01:04:26 #284
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129421928
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 11:07 schreef Levolution het volgende:
De vlieg lijkt me na wat googlen tot de superfamilie Empidoidea horen. Misschien kun je daarbinnen weer verder zoeken. Wel heel onorthodox op zicht gedaan dit, geen officiėle determinatie. :@
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegen_%28dieren%29
Ik kwam het dichtst in de buurt van een dansvlieg, alleen heb ik nog steeds geen idee welke dansvlieg 8)7
Wel weer de nodige vliegologie opgedaan :')

Vanavond in de Oostvaardersplassen. Insecten in overvloed maar weinig libellen. Eigenlijk zag jer alleen maar een paar vroege glazenmakers rondbrommen. Die hebben de neiging om heerlijk onbereikbaar in het riet, boven het water te gaan zitten. Een spiegeltele is dan een leuk ding om in je tas te hebben :Y


Green-eyed Hawker by Ouwesok, on Flickr


Green-eyed Hawker by Ouwesok, on Flickr

Beide met de Pentax K20 en de Tamron 55B 8/500mm spiegeltele
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 28 juli 2013 @ 01:06:46 #285
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_129422015
vraagje tussendoor ... hoe ver sta je hier nou vandaan als je die foto maakt .. ?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 juli 2013 @ 14:28:29 #286
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129432510
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 01:06 schreef mitchelll0181 het volgende:
vraagje tussendoor ... hoe ver sta je hier nou vandaan als je die foto maakt .. ?
Met de spiegeltele zit ik ergens tussen de 2 en 3 meter en dat is bij een glazenmakertje nog best tricky, ze hebben een meter of tien zicht te oordelen aan wat de libel allemaal in zijn omgeving aanvalt.
Deze opname was een probeerseltje hoe makkelijk zo'n libel te pakken is met een supertele. Is op zich dus goed te doen en gaat dus nog een vervolg krijgen :Y

Voorlopig ga ik ze echter weer met de beide oude Sigma's bestoken, ook de Telemax 135mm met dubbele instelring is inmiddels gevechtsklaar. De Scalematic 200mm begin ik nu redelijk in de vingers te krijgen.
En de jacht op meer bejaarde macrolenzen wordt onverminderd voortgezet


Common Emerald Damselfly by Ouwesok, on Flickr


Black Darter by Ouwesok, on Flickr

Beide met de Panny G1 en de Sigma Scalematic 3.5/200mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 29 juli 2013 @ 01:18:03 #287
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129456619
Probeerseltje met een vergrotingslens en een stapel tussenringen


Common green bottle fly by Ouwesok, on Flickr

Nog wat ringen erbij en je krijgt halve vliegen 8)7


Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Beide met de NEX5N en een Schneider Componon 5.6/80mm

De lens was tot 8 gediafragmeerd. Detailscherpte gaat nog vrij goed, contrast is een zorgenkindje en dat heeft iets te maken met de inwendige reflecties (flares in goed Nederlands) en die ontstaan weer omdat de vergrotingslens in principe nooit bedoeld is geweest om mee te fotograferen. 't Wordt dus een leuke uitdaging om die reflecties te dempen, helemaal omdat de lens geen filtervatting heeft en dus geen standaard zonnekap kan hebben.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 30 juli 2013 @ 01:29:45 #288
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129494321
Insecten zijn eigenlijk een soort wegwerpproducten van de natuur. Zo'n beest komt uit, begint te vliegen, te eten, te vechten en te paren en tussendoor te vliegen, net zo lang tot ze zo ongeveer tot op de draad versleten zijn.
Het fraaiste om te fotograferen zijn die libellen die net tevoorschijn zijn gekropen en die nog helemaal puntgaaf zijn met weinig vlieguren. Later in het seizoen wordt dat lastig en val je nogal snel in de categorie 'sleets'.

Deze gewone oeverlibel is daar een voorbeeld van, de vleugels al aardig gehavend en verder ook niet meer bepaald shiny and new


Black tailed skimmer by Ouwesok, on Flickr

Met de Panny G1 en de Sigma Scalematic 3.5/200mm

Als je zowel je belichtingsautomaat als je witbalans eens goed van slag wilt hebben moet je in een veld herik gaan fotograferen. Het is alsof je in een knalgele mist staat en het is naderhand een beste toer om de boel op kleur te krijgen. Een koolwitje wil dan nog wel eens helpen als ijkpunt.


Large White by Ouwesok, on Flickr

en nog maar een geel soldaatje, de natuur zit er helemaal vol mee.


Soldier beetle by Ouwesok, on Flickr

beide met de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_129497981
Wow, zijn weer een aantal prachtige macro foto's ouwesok!

Zal straks ook ff 2 vliegjes uploaden waar ik wel tevreden over ben.
Vind het wel erg leuk om steeds naar kleine dingen te zoeken als ik de macro lens bij me heb :)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 11:15:20 #290
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_129499176
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 01:18 schreef Ouwesok het volgende:
Probeerseltje met een vergrotingslens en een stapel tussenringen

[ link | afbeelding ]
Common green bottle fly by Ouwesok, on Flickr

Nog wat ringen erbij en je krijgt halve vliegen 8)7

[ link | afbeelding ]
Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Beide met de NEX5N en een Schneider Componon 5.6/80mm

De lens was tot 8 gediafragmeerd. Detailscherpte gaat nog vrij goed, contrast is een zorgenkindje en dat heeft iets te maken met de inwendige reflecties (flares in goed Nederlands) en die ontstaan weer omdat de vergrotingslens in principe nooit bedoeld is geweest om mee te fotograferen. 't Wordt dus een leuke uitdaging om die reflecties te dempen, helemaal omdat de lens geen filtervatting heeft en dus geen standaard zonnekap kan hebben.
Is dat niet gewoon een kwestie van een stuk dik zwart papier er omheen tapen? Hoeft niet heel high-tech te zijn :P
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_129499310
van het weekend kwam ik ineens deze libelle tegen in de tuin, dus maar snel even mijn camera gepakt:


Sony a100 + Tamron 2.8/90mm

werd bijna gefrustreerd van de trage focus van deze combinatie dus heb toen maar meteen een Sony a700 gekocht: wereld van verschil, nu de libelle's nog maar weer terug in de tuin krijgen :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_129500443
Ook maar eens macro geprobeerd vorige week. Een selfie alleen is de spiegel niet zo heel goed :)


Super green by KareltjeW, on Flickr
pi_129502150
Mooie kleurrijke foto's :)
pi_129512654
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juli 2013 11:54 schreef Kareltje_ het volgende:
Ook maar eens macro geprobeerd vorige week. Een selfie alleen is de spiegel niet zo heel goed :)

[ link | afbeelding ]
Super green by KareltjeW, on Flickr
Mooi scherpe foto.
Had denk ik ook hoog gescoord in de fotowedstrijd groen, maar geloof dat je daar net te laat mee was toch?!
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 31 juli 2013 @ 00:33:15 #295
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129530427
Er zijn alweer leuke plaatjes bij gekomen :Y ^O^

Soms heb je zo'n insect dat niet wil. Onderstaande roodpootschildwants meende me te moeten belazeren door in een donker hoekje te gaan zitten. Helaas rekende het insect buiten de NEX die het niet snel te donker vindt. Voor onderstaand schot ging ie naar de ISO3200


Shieldbug by Ouwesok, on Flickr

Met de NEX5N en de Komine 2.8/55mm

Andere insecten zijn er nooit te beroerd voor. Die groene vleesvliegen zijn bovendien helemaal niet schuw.


Common green bottlefly by Ouwesok, on Flickr

met de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_129538806
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 00:33 schreef Ouwesok het volgende:
Er zijn alweer leuke plaatjes bij gekomen :Y ^O^

Soms heb je zo'n insect dat niet wil. Onderstaande roodpootschildwants meende me te moeten belazeren door in een donker hoekje te gaan zitten. Helaas rekende het insect buiten de NEX die het niet snel te donker vindt. Voor onderstaand schot ging ie naar de ISO3200

[ link | afbeelding ]
Shieldbug by Ouwesok, on Flickr

Met de NEX5N en de Komine 2.8/55mm

Andere insecten zijn er nooit te beroerd voor. Die groene vleesvliegen zijn bovendien helemaal niet schuw.

[ link | afbeelding ]
Common green bottlefly by Ouwesok, on Flickr

met de Alfa500 en de Tamron 2.8/90mm
nice, zou alleen bij de vlieg rechts iets meer ruimte gelaten hebben.
nu vind ik hem net krap zat :)
  woensdag 31 juli 2013 @ 11:56:40 #297
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_129539012
Compositie in macrofotografie is nog best lastig, vind ik.
This isn't even my final form.
pi_129540429
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 11:56 schreef Levolution het volgende:
Compositie in macrofotografie is nog best lastig, vind ik.
dat is helemaal waar, vind het zelf ook lastig hoor :)
Helemaal met die beperkte scherpte/diepte.

Maar aangezien deze vierkant gecropt is, is er misschien rechts nog ruimte over ;)
pi_129612112
mijn eerste libelle :)

kon er helaas niet echt superdichtbij komen.

  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 2 augustus 2013 @ 14:32:24 #300
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_129613859
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 13:45 schreef Flipmoehoe het volgende:
mijn eerste libelle :)

kon er helaas niet echt superdichtbij komen.

[ afbeelding ]
Dat dichtbij komen is de uitdaging bij libellen, ze zien vrij scherp. Het is dan ook de reden dat ik voor libellen graag een langer brandpunt gebruik, hoewel dat ook is omdat ze iets beter met de afmetingen van het insect in combinatie met de onscherpteweergave omgaan. Je hebt er dan iets minder last van dat er steeds een halve of een hele vleugel of een achterlijf uit de scherpte valt. Met de 90mm kost me dat laatste nog meer opnamen dan wegvliegers.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')