greavy | zondag 1 mei 2011 @ 14:06 |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. ========================== >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. ========================== >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe. Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten. >> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl. >> NS Dienstregeling 2011 NS heeft besloten om het spoorboekje van Dienstregeling 2011 niet meer te drukken. Hiervoor kan je nu online PDF-jes downloaden. Omdat NS deze niet in een gezamelijk bestand beschikbaar stelt, is dit door een forumgebruiker gedaan, en Hier te downloaden. Dit is in een .rar ingepakt, en bevat alle documenten die op de NS website staan vermeld. >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Blijbol (Werkt niet in FF); De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden; De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen); jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar); en als joker : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland. ========================== >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy ========================== Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
MREn | zondag 1 mei 2011 @ 14:11 |
Sja, dat was de kudde achtervolgers met ladders en al, denk een man of 20 in totaal. Rennende personen zien er ook wel leuk uit onder genot van een fris drankje Nee, ik was gewoon reiziger vandaag, dus geen hesjes oid. | |
Socios | zondag 1 mei 2011 @ 14:11 |
Zitten ze dan allemaal met ladders en trapjes in die trein, ja? | |
MREn | zondag 1 mei 2011 @ 14:12 |
Nein, achterin de auto. Trein had wel twee trapjes aan boord om gemakkelijk uit te kunnen stappen | |
greavy | zondag 1 mei 2011 @ 14:14 |
Alhoewel de HSA'ers ook niet altijd wisten hoe ze met de trapjes moesten omgaan | |
James1988 | zondag 1 mei 2011 @ 14:17 |
Vandaag staat in het kader van testen de noordsectie van de HSL de hele dag op ERTMS level 2. Morgen weer level 1. | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 14:27 |
Ik resize altijd met ACDSee of met IrfanView, net wat ik bij de hand heb. NOOIT onscherp gedoe | |
Socios | zondag 1 mei 2011 @ 14:29 |
Ik open de foto's gewoon in MS Paint, verklein ze met 50% en sla ze opnieuw op. | |
Socios | zondag 1 mei 2011 @ 14:33 |
Gezien in een ander topic/ wikipedia: Een aan het loket gekocht treinkaartje naar Veendam. | |
James1988 | zondag 1 mei 2011 @ 14:40 |
Ik laat het resizen tegenwoordig over aan Flickr. | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 14:44 |
greavy | zondag 1 mei 2011 @ 15:17 |
Oja, logica van NS (gisteravond in Zwijndrecht): "Dames en heren, de stoptrein van 19 uur 58 naar Rotterdam, Delft, Den Haag Holland Spoor en Leiden Centraal zal vandaag niet rijden. Reizigers kunnen gebruik maken van de stoptrein van 20 uur 10." Ja, maar die heuse stoptrein rijdt in het weekend toch al niet | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 15:19 |
Oogst van gisteren: | |
Socios | zondag 1 mei 2011 @ 15:27 |
Vet | |
Alexxxxx | zondag 1 mei 2011 @ 15:28 |
Land van herkomst: Hongarije Locatie: Budapest (Hongarije) Datum: 15 april 2011 Fotograaf: Alex Miedema Topic: Hongarije en omstreken 2011 | |
Ascendancy | zondag 1 mei 2011 @ 15:34 |
Had je Köln Deutz nog niet Fles? | |
Bitlord | zondag 1 mei 2011 @ 15:35 |
1360 reizen gemaakt met de OV-chipkaart tussen 01-01-2010 en 01-05-2011. Wat een berg papier als dat met losse kaartjes was gedaan.. (uitgaande van een treinkaartje een vel van 2 bij 2,3 meter) | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 15:36 |
Wel, maar deze stond op zoeen klein hokje waar je meestal niet echt goed bij kunt qua camera. Staat ook een paal vlak voor nog, dus je kan pas heel laat afdrukken. | |
Guppy | zondag 1 mei 2011 @ 16:02 |
Gisteren? En Koninginnedag dan? | |
greavy | zondag 1 mei 2011 @ 16:04 |
Weinig aan gedaan, alleen die koninginnerit van de NVBS. Dat feest vieren zegt mij geen drol. | |
Guppy | zondag 1 mei 2011 @ 16:05 |
Het gaat ook niet om de Koningin, maar om het gigantische feestaanbod Ik heb een topdag gehad | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 16:06 |
Ideale gelegenheid toch? Weg van die gekkigheid | |
Socios | zondag 1 mei 2011 @ 16:07 |
Zug-Chef ging of gaat toch ieder jaar op 30 april bewust een reisje maken door het buitenland? | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 16:07 |
Ik ook | |
Guppy | zondag 1 mei 2011 @ 16:08 |
Gelukkig mag dat ook voor ieder wat wils Hoe gaat t hier? | |
Socios | zondag 1 mei 2011 @ 16:09 |
Ik heb het dit jaar ook overwogen. Maar uiteindelijk toch besloten de hele dag thuis binnen te blijven. Ik mijd de treinen sowieso op 30 april en vroeg mij af of het treinverkeer naar de Duitse grens en terug ook niet `ontzettend druk´ is op zo'n dag. Zeg maar tot Arnhem, Groningen etc. | |
MREn | zondag 1 mei 2011 @ 16:12 |
In de trein vanuit Enschede was het rustig, maar blijkbaar wel druk geweest aangezien er een enorme zooi lag aan lege flessen enzo en er met de beste wil van de wereld geen niet-overvolle vuilnisbak te vinden was. | |
greavy | zondag 1 mei 2011 @ 16:12 |
De ICE gisterochtend van 7:29 Utrecht naar Arnhem was uitgestorven. Was enorm rustig. En de IC van Utrecht naar Rotterdam van 18:32 was ook best rustig, net als de IC van Rotterdam naar Utrecht van 6:50. | |
Socios | zondag 1 mei 2011 @ 16:14 |
Volgend jaar een treinmeet in Minden (Westf). | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 16:31 |
Nou dat viel wel mee hoor, maar er was plaats genoeg. Zat zowat half vol. Mijn rijtuig toch minstens De ICE terug naar Utrecht was pas uitgestorven. Ik had vanaf Oberhausen (wat op de heenweg nog "Oberhuizen" genoemd werd ) het hele rijtuig voor mezelf alleen | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 16:36 |
Wat moeten we daar doen dan? | |
Ascendancy | zondag 1 mei 2011 @ 16:39 |
Wat hebben jullie tegen koninginnedag? Overdag lachen om de treurigheid van al die boeren 's avonds gewoon lekker de stad. Het land ontvluchten omdat Nederland een keer gezellig is | |
#ANONIEM | zondag 1 mei 2011 @ 16:52 |
Leuk. Grappig al die gekke plaatsnamen. Wissen, Kirchen, Siegen, Ferndorf, Brachbach Alleen waar is Au? | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 16:54 |
Oh die had ik al. En geen tijd want keihard overstappen | |
Duvel | zondag 1 mei 2011 @ 17:00 |
Goed, dat zie je! Gisteren was het prima te doen in de trein, als je maar de goede kant op ging. Daarnet trouwens een FYRA met witte loc op de noordsectie voorbij zien komen. Blijkbaar werkt het toch enigszins. | |
Peterselieman | zondag 1 mei 2011 @ 18:43 |
Wel vreemd dat het nog niet verkrijgbaar is in de automaat. | |
Guppy | zondag 1 mei 2011 @ 19:08 |
Ik vond het gisteren, in tegenstelling tot vorig jaar, ook prima gaan. Al ging ik toen van Arnhem naar Amsterdam, en 's avonds weer terug. Nu ging ik van Arnhem naar Utrecht, en 's avonds weer terug. Kan het ook mee te maken hebben. | |
Duvel | zondag 1 mei 2011 @ 19:13 |
Ik zag in Gouda hoe de trein naar Amsterdam zich vulde, en was blij dat we met vrienden in Delft hadden afgesproken. | |
Guppy | zondag 1 mei 2011 @ 19:18 |
Wij zagen de rijen op Utrecht CS voor de kaartjesautomaten, en waren blij dat wij in Utrecht bleven | |
Ofyles2 | zondag 1 mei 2011 @ 19:31 |
Ik kon gisteren niet, want ik moest voetbal luisteren... | |
#ANONIEM | zondag 1 mei 2011 @ 19:34 |
De plaatselijke amateurclub? | |
Ofyles2 | zondag 1 mei 2011 @ 19:41 |
Bundesliga... | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 19:56 |
Ik heb Bayern - Schalke zitten kijken in een sportcafé op Düsseldorf Hbf | |
von_Preussen | zondag 1 mei 2011 @ 19:59 |
Zijn er al foto's van station Veendam in bedrijf? | |
Temlin | zondag 1 mei 2011 @ 20:00 |
Nee, wel voor de opening http://www.skyscrapercity(...)759771&postcount=187 | |
greavy | zondag 1 mei 2011 @ 20:16 |
Een rondje met de RE, speciaal voor Socios | |
Ascendancy | zondag 1 mei 2011 @ 20:28 |
Dagje metro's pakken met socios. | |
greavy | zondag 1 mei 2011 @ 20:29 |
En S-bahn | |
Ascendancy | zondag 1 mei 2011 @ 20:30 |
Nee, die stoppen te weinig. | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 21:20 |
Dildi Rond Minden is weinig te S-Bahnen of te metroën. Zegmaar niets. | |
von_Preussen | zondag 1 mei 2011 @ 21:20 |
Dank! | |
#ANONIEM | zondag 1 mei 2011 @ 21:21 |
Gaat er niet een S-Bahn naar Hannover? En verder ken ik Minden vooral als de plaats waar rond het station altijd zo vage figuren rondhangen. Dus of dat nou zo'n leuke plek voor een meet is? | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 21:40 |
S1 gaat naar Hannover ja. Maar goed, een veel mooiere S-Bahn lijn van Hannover is die naar Paderborn natuurlijk. Die is zoooo lang Minden is vooral het punt wat je op vrijdagavond nog net kon halen met de pimpel, en meteen weer terug met de laatste zeg maar. Althans dat was een paar jaar geleden zo. Ik weet niet of dat nu nog steeds kan Zoek ik weleens uit eens ik in Deventer woon | |
Zug-Chef | zondag 1 mei 2011 @ 21:52 |
Zelfde opzet nu he, dus ja. Alleen nu 1x per 2 uur ipv 4 uur | |
greavy | zondag 1 mei 2011 @ 22:01 |
Hallo iedereen, Ik kan met vreugde mededelen dat het mij gelukt is om een rondleiding bij Keyrail Kijfhoek te organiseren voor de geïntresseerden. Let op: Minimum leeftijd voor de rondleiding is 18 jaar ivm veiligheidseisen op de Kijfhoek. Zorg dat je geldige Identificatiepapieren hebt (ID-kaart, rijbewijs, paspoort) Wat houdt de rondleiding in? - Presentatie over het bedrijf met bijhorende werkzaamheden - Informatie krijgen over de seinzaal (nog niet zeker of wij er ook daadwerkelijk naar binnen mogen met de groep) - Rondleiding over het terrein de Kijfhoek (dus langs de goederentreinen en dergelijke!) - Rondleiding door het gebouw bij Keyrail voor de werkzaamheden Et cetera Wanneer is het, waar verzamelen et cetera? De rondleiding is woensdag 4 mei, aan het eind van de middag Om 15:30/15:45 word er verzameld bij station Zwijndrecht. Vanaf station Zwijndrecht word er vertrokken met een touringcar of historische bus. Wat het word, is nog niet zeker. Deelnemers kunnen niet op eigen vervoer naar de Kijfhoek !! Verzamelen bij station is 15:30! De duur van de rondleiding is circa 2 uur. Aanmelden Aanmelden kan door middel van een mail te sturen naar: rondleidingen@durkhoutsma.nl In deze mail moet de volgende informatie staan: * Volledige naam, leeftijd, woonplaats * Als je voor meer deelnemers je aanmeld graag voor ieder vermelden Vervolgens word er een mail gestuurd naar de eerste 30 aanmeldingen om het bedrag van ¤15,00 over te maken naar de betreffende bankrekening. Waarom via de mail? Omdat er een maximum geld van 30 mensen. En niet onnodige betalingen te hoeven ontvangen en terug te boeken, heb ik dit besloten. Ik hoop met vreugde de aanmeldingen tegemoet te zien! Groet, Durk Houtsma Organisatie van de rondleiding Let op: Er is nog plaats voor 2 personen! | |
Peterselieman | zondag 1 mei 2011 @ 22:02 |
ehm, wat is het nu ...
| |
#ANONIEM | zondag 1 mei 2011 @ 22:04 |
En gaat volgens mij ook door een mooier gebied, langs Hamelen enzo. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2011 22:04:16 ] | |
Temlin | zondag 1 mei 2011 @ 22:04 |
4 mei moet ik gewoon werken | |
greavy | zondag 1 mei 2011 @ 22:05 |
Oeps, het was vol. Maar omdat er 2 hadden afgemeld, zijn er 2 plaatsen vrijgekomen. Dus je kan je nog aanmelden., | |
Temlin | zondag 1 mei 2011 @ 22:17 |
Filmpje nu ook, http://www.skyscrapercity(...)7010609#post77010609 Gastje van Arriva er ook weer trots bij wat heb ik een hekel aan die gast. | |
Duvel | zondag 1 mei 2011 @ 22:19 |
greavy | zondag 1 mei 2011 @ 22:26 |
Mooie oude foto Duvel! | |
Duvel | zondag 1 mei 2011 @ 22:48 |
Dank je, ik zit alleen altijd te kloten met de kleuren van diascans... | |
Yreal | zondag 1 mei 2011 @ 22:48 |
wat zit daar achterop dan? | |
Dr_Flash | zondag 1 mei 2011 @ 22:54 |
Tanks und andere pangijzers | |
Yreal | zondag 1 mei 2011 @ 23:14 |
sjieeek | |
bork | maandag 2 mei 2011 @ 01:06 |
heb ik ook in Amersfoort geloof ik, sorry moet ff zo omdat automatisch vervolgtopics volgen niet meer werkt bij mij momenteel. (Hetzelfde geldt voor backups maken en google streetview). | |
TheFrankey | maandag 2 mei 2011 @ 08:02 |
Als ik voorin de trein zit en hij vertrekt of rijd al een tijdje. Dan hoor ik vanuit de cockpit? vaak bellen en gongen. Wat geven deze aan? Ik hoor het in die gele dubbeldekkers en in die nieuwere blauwe | |
JDude | maandag 2 mei 2011 @ 08:27 |
Dat is de ATB (Automatische Trein Beinvloeding) die signalen aan de machinist afgeeft, bijvoorbeeld over een sein dat van kleur is versprongen. Als ik het mis heb hoor ik het graag van de echte experts . | |
Duvel | maandag 2 mei 2011 @ 09:23 |
Ding = codewisseling ATB. Triiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing: je rijdt te hard, lamlul, remmen! Tring tring tring: goed zo, je mag nu de remmen lossen. Ding ding ding ding ding: je rijdt gebied zonder ATB in (komt eigenlijk niet meer voor). | |
ziggyziggyziggy | maandag 2 mei 2011 @ 09:39 |
Komt nog vaak genoeg voor: opstelterreinen en raccordementen hebben bijvoorbeeld geen ATB. | |
Duvel | maandag 2 mei 2011 @ 09:44 |
Ja, maar daar zit geen ATB-uitschakelsectie omdat je daar met 40 km/u rijdt. | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 10:33 |
Vertel daar eens wat meer over? | |
V2 | maandag 2 mei 2011 @ 10:47 |
code = signaal voor een bepaalde snelheid, als ik het goed heb. Als er een codewisseling is dan is er dus een andere maximale snelheid. Ik weet niet of hij ook ding doet bij een lagere snelheid (dan wordt het dus "ding tringggggg"), maar bij een hogere is het dus "ding" en kan de mcn tractie geven om harder te gaan. | |
Duvel | maandag 2 mei 2011 @ 10:48 |
ATB is een gecodeerd signaal in het spoor, je hebt verschillende codes die staan voor snelheidsstappen. Je hebt de stappen "geen code", = 40, en vervolgens codes voor 60, 80, 130 en 140 km/u. Als de code in het spoor verandert (bijvoorbeeld omdat je sein van geel groen wordt) hoor je "ding". Maar ook als de code van snelheid 140 naar snelheid 80 gaat, hoor je ding. Als de machinist heeft opgelet, is hij al begonnen met remmen, is dat niet het geval en rijdt ie te hard, dan krijgt ie een remopdacht, waarbij "Triiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing" hoort. Reageert ie daar niet op dan volgt een noodremming. | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 11:42 |
okee, gewoon een wijziging in maximumsnelheid dus Maar "codewisseling" klinkt hipper natuurlijk | |
Duvel | maandag 2 mei 2011 @ 12:26 |
Je kunt ook onderweg zijn met een trein die maar 80 mag, terwijl de loc 140 mag. Dan kun je een codewisseling hebben naar 130, maar mag je toch niet harder. | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 12:30 |
Da's vast om de machinist scherp te houden dan Maar goed ook, want een trein waar je niet harder dan 80 me mag is dan vast een trein met chloor of zo | |
Peterselieman | maandag 2 mei 2011 @ 12:31 |
Ze waren er vandaag in Leeuwarden trouwens op tijd bij. Zag dat daar tegen 10:00 uur de spoorkaart vervangen werd door een vers exemplaar. Ik neem aan dat daar Veendam ook op staat. | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 12:32 |
http://ns.nl/cgi-bin/spoorkaart/spoorkaart daar nog niet iig | |
Peterselieman | maandag 2 mei 2011 @ 12:35 |
En dan noemen ze het nog de actuele spoorkaart ook | |
Zug-Chef | maandag 2 mei 2011 @ 12:35 |
Wirdum fr, maandag 2 mei 2011 Met aan de haak een zoals altijd zeer goed beladen containertrein is de HTRS 1621 onderweg met trein 50063 naar de Maasvlakte West en heeft daarbij zojuist Leeuwarden achter zich gelaten. Ter hoogte van de Waldwei N31 bij het dorp Wirdum passeert het geheel de toekomstige P&R-locatie Werpsterhoek, waar een NS-station deel van uit gaat maken. Of de schaapjes en lammetjes hier dan nog veilig van de wei kunnen genieten, is de vraag. | |
Fixers | maandag 2 mei 2011 @ 12:39 |
Kan een machinist dan ook een begrenzer in zijn loc instellen? Dat 'ie niet peron geluk alsnog vol gas geeft? | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 12:40 |
"Wit lammetje is het zwarte schaap" Sorry, kon het niet laten Leuke foto | |
Fixers | maandag 2 mei 2011 @ 12:41 |
Scherp! | |
Socios | maandag 2 mei 2011 @ 13:06 |
Dat is gewoon de wekelijkse verversing toch? Gisteren stond, zoals gezegd, Veendam ook al op de spoorkaart. | |
ReisT | maandag 2 mei 2011 @ 13:08 |
En dan heb je nog de snelheden waar ATB geen code voor heeft. Dan wordt de eerstvolgende code daarboven gebruikt (dus bij een baanvaksnelheid van 110 zou je volgens ATB 130 mogen). Ook jammer is dat de code voor 160 nog steeds niet gebruikt wordt... | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 13:12 |
straks gaat eoa helder licht nog bedenken dat code 130 = 110 km/h code 140 = 130 km/h code 160 = 140 km/h Lost allebei jouw punten op | |
ziggyziggyziggy | maandag 2 mei 2011 @ 13:18 |
Nee, volgens mij kan dat niet. Met NG misschien wel, die heeft sowieso een uitgebreidere functionaliteit. | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 13:21 |
Dat is toch finale onzin? Wat nou als hij per ongeluk vergeet die begrenzer in te stellen? Is dan DAAR weer een begrenzer voor? | |
Duvel | maandag 2 mei 2011 @ 13:25 |
Chloortreinen mogen maximaal 60 geloof ik. | |
James1988 | maandag 2 mei 2011 @ 13:51 |
Dat is de expertise en het vakmanschap van de Meester. | |
Duvel | maandag 2 mei 2011 @ 13:59 |
Net als die SLT bij Geldermalsen/Meteren laatst? | |
Yaku | maandag 2 mei 2011 @ 14:51 |
Wat een belgenmop
| |
dennistd | maandag 2 mei 2011 @ 15:32 |
NG kan volgens mij toch alle snelheden aangeven in stappen van 10 km/h? | |
ReisT | maandag 2 mei 2011 @ 15:40 |
Die machinist had vast geen wegbekendheid op de Betuweroute, dan moet de treindienstleider hem natuurlijk niet die kant op sturen. Geen wonder dat dat fout gaat. Net als die keer dat er per ongeluk een goederentrein richting Rhenen werd gestuurd. | |
Socios | maandag 2 mei 2011 @ 16:01 |
UPDATE MAANDAG 16.00u Het is nog steeds niet mogelijk, ik herhaal, niet mogelijk om een treinkaartje naar Veendam te kopen in de kaartautomaat. Na het controleren van een aantal kaartautomaten op het station ben ik naar het loket gelopen en ben ik in de rij gaan staan. Aan het loket heb ik een treinkaartje naar Veendam weten te bemachtigen! Zie hier het resultaat: Aanstaande vrijdag gaat de reis naar Veendam plaatsvinden. | |
dennistd | maandag 2 mei 2011 @ 16:02 |
Moest je nog toeslag betalen aan het loket? edit: zo te zien wel dus, schandalig voor een kaartje dat niet uit de automaat te halen is... | |
Peterselieman | maandag 2 mei 2011 @ 16:11 |
Je reist wel met de sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen he? En je maakt er wel een uitgebreid reisverslag van he | |
Socios | maandag 2 mei 2011 @ 16:12 |
Uiteraard Ook al kost mij dat ergens meer wachttijd op een station. Zelden reis ik met de stoptrein tussen Leeuwarden en Groningen v.v. Alleen wanneer ik de 00.04u heb bijvoorbeeld. Dat weet ik nog niet. | |
Ireyon | maandag 2 mei 2011 @ 16:30 |
Hmm apart, 'k heb al heel vaak enkeltjes Luik - Roosendaal zónder toeslag aan 't loket gehaald, simpelweg met het argument "dit is niet uit de automaat te halen". | |
ziggyziggyziggy | maandag 2 mei 2011 @ 19:33 |
Wat zijn gensters nou weer? | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 19:34 |
Vonken, sintels, zoiets denk ik | |
ziggyziggyziggy | maandag 2 mei 2011 @ 19:36 |
Waarom zeggen ze dát dan niet? Denken die rare Belgen dat er niemand anders op hun .be-sitejes meeleest? | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 19:38 |
Ze hebben wel belangrijkere dingen te doen dan zich daarom te bekommeren | |
James1988 | maandag 2 mei 2011 @ 19:49 |
Zeg dat tegen de Fransen die in dat rare stokbroodtaaltje brabbelen, dat ze gewoon Nederlands praten... | |
Fixers | maandag 2 mei 2011 @ 20:15 |
Zoals de nationaliteit van de zaadjes in de federale botanische tuin. (Serieus, heel artikel daarover in de nrcnext). | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 20:30 |
Formeer gewoon even een regering of zo dan | |
Ascendancy | maandag 2 mei 2011 @ 20:36 |
Dat kan niet want ze zijn het niet eens over een klein kiesdistrict | |
#ANONIEM | maandag 2 mei 2011 @ 21:08 |
Als dat kaartje van het loket komt, dan moet dat andere kaartje naar Veendam, wat je eerder postte, dus uit een cijfercodeautomaat(!) komen. Apart. | |
Ireyon | maandag 2 mei 2011 @ 21:10 |
De ÖBB-stam rijdt deze week blijkbaar maar twee keer per dag: trein 9228 - v Asd 09:53, v Rsd 11:34, a BruZu 12:42 trein 9233 - v BruZu 14:18, v Rsd 15:30, a Asd 17:09 volgens iemand op HGBTF wegens onderhoud.. 't Houdt maar niet op met die dingen | |
greavy | maandag 2 mei 2011 @ 21:11 |
Ja, daar heb je gelijk in. Wegens onderhoud op de Watergraafsmeer zelf, niet aan de ÖBB-stam/rijtuigen. Dit t/m 6 mei, daarna weer in originele omloop is het plan. | |
Ireyon | maandag 2 mei 2011 @ 21:20 |
Ah ok, 'k dacht dat-ie zo langer aan de kant kon blijven staan om aan te sleutelen. Afgelopen vrijdag reed-ie ook al anders (in ieder geval niet trein 9252, dat was gewoon ICRm met 2x Traxx. Frustrerend als je er speciaal voor naar Asd gaat ). | |
Socios | maandag 2 mei 2011 @ 21:24 |
Ik vond het ook vreemd, maar dat kaartje schijnt afgedrukt te zijn op het "hoofdkantoor", getuige deze post: Bestaan er überhaupt nog wel cijfercodeautomaten? Ik weet wel dat een dergelijke vorm treinkaart nog bij afgiftepunten als benzinestations verkrijgbaar zijn. | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 21:25 |
wat boeiend. Kan IEMAND eens kijken of de ARRIVA automaten Veendam kunnen verkopen? | |
Socios | maandag 2 mei 2011 @ 21:26 |
Die lelijke groene krengen verkopen toch alleen maar OV-Chipkaarten? | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 21:26 |
Weet ik veel. JIJ ligt in de kost op station Leeuwarden | |
Peterselieman | maandag 2 mei 2011 @ 21:30 |
880 is station Groningen 770 is Leeuwarden | |
Socios | maandag 2 mei 2011 @ 21:31 |
Ik heb weleens een blik geworpen op zo'n ding in Harlingen. Volgens mij was het echt alleen voor verkoop en opladen van OV-Chipkaarten. Misschien kan Frieslandexpert Peterselieman hier meer over vertellen. | |
greavy | maandag 2 mei 2011 @ 21:31 |
Automaten van Arriva zijn alleen voor kopen/opladen OV-Chipkaarten. En ze werken echt klote. Ben er afgelopen zaterdag nog even mee wezen kloten | |
Socios | maandag 2 mei 2011 @ 21:31 |
Kijk, daar is 'ie al. Dus wat in die post stond was gelul, bedankt. | |
Peterselieman | maandag 2 mei 2011 @ 21:33 |
Heb het even gedubbelcheckt en het klopt wat ik net zei Hier staat een klein lijstje: http://home.kpn.nl/judosc(...)n/afgiftepunten.html | |
Peterselieman | maandag 2 mei 2011 @ 21:33 |
Arriva-automaten? Heb er nooit een blik op geworpen. | |
Ascendancy | maandag 2 mei 2011 @ 21:34 |
Mag je niet gewoon gratis als er verzuimd wordt die dingen in de automaat te zetten. Als je immers begint met reizen op een plek waar je niet met OV-chipkaart kan reizen kan je niet eens een doorgaande reis maken. | |
Peterselieman | maandag 2 mei 2011 @ 21:35 |
Idd. Je zou een kaartje tot Zuidbroek moeten kopen en dan het laatste stukje gratis reizen. | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 21:36 |
werkt die chipknipfliptrip daar al? | |
Peterselieman | maandag 2 mei 2011 @ 21:37 |
Het zou binnenkort goed moeten gaan werken, maar omdat ik er geen vertrouwen in heb reis ik met papieren kaartjes | |
Ascendancy | maandag 2 mei 2011 @ 21:37 |
Dat maakt toch niet uit. Op dit moment moeten alle bestemmingen nog gewoon met een treinkaartje gefaciliteerd worden. De OV-flop is daar nog niet eens het enige vervoersbewijs in de bus. En naar een loket sturen is belachelijk want 90% van de stations heeft geen loket. | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 21:48 |
Okee dan ga ik ook niet moeilijk doen om een kaartje Veendam | |
greavy | maandag 2 mei 2011 @ 21:56 |
2 bakken Plan V bij brandweer oefenterrein Dordrecht | |
Ascendancy | maandag 2 mei 2011 @ 22:14 |
Kortom je mag gratis naar Veendam want arriva mag je niet dwingen de OV faalkaart te gebruiken en als je zegt dat je eerst gewoon naar Zuidbroek ging was je niet en staat een papieren kaartje te kopen. Of zit daar een loket? Dit lijkt mij iig een goede redenatie, maar ik sta niet garant voor je boete fles | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 22:24 |
Ik geloof dat ik in 5000 or so kilometers met Arriva toch al minimaal 1 keer gecontroleerd ben. | |
greavy | maandag 2 mei 2011 @ 22:26 |
In de treinen van Arriva staan op de blauwe stickers bij deuren (bij de cabinezijde) ook dat je je kaartje in de trein kan kopen. | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 22:32 |
Soos kan je bij DB tickets naar Veendam krijgen? | |
#ANONIEM | maandag 2 mei 2011 @ 22:35 |
jizdenka.cz kent Veendam in ieder geval nog niet. | |
#ANONIEM | maandag 2 mei 2011 @ 22:36 |
Heel belangrijk ook | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 22:37 |
Ga ze ff mailen hee | |
#ANONIEM | maandag 2 mei 2011 @ 22:38 |
Die site kent normaal alle kilometers en normaaltarief-prijzen voor internationale treinkaartjes in heel Europa. Dus ja, dat is best heel belangrijk. | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 22:39 |
GA ZE MAILEN DAN!!! Enneh, lang niet alles staat er in hoor | |
greavy | maandag 2 mei 2011 @ 22:40 |
NS wil niet op Veendam een kaartautomaat plaatsen. Daarom moet Arriva zelf een verkooppunt inrichten (maar een automaat mag weer niet ofzo) Maar als het goed is staat morgen Veendam in de automaat. | |
#ANONIEM | maandag 2 mei 2011 @ 22:42 |
Zij krijgen toch zeker dezelfde data door als de spoorwegmaatschappijen zelf? Ik ga er dus vanuit dat de DB dan ook geen kaartje naar Veendam zal kunnen verkopen. Toch alleen TGV-trajecten enzo niet - trajecten waarvoor überhaupt geen normale internationale kaartjes verkocht worden? [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2011 22:43:23 ] | |
Dr_Flash | maandag 2 mei 2011 @ 22:45 |
In Zwitserland kom je ook nog weleens op afstanden van 30.000 km en zo. Daar kloppen gewoon dingen niet. En lang niet alle stations staan erin. | |
Peterselieman | maandag 2 mei 2011 @ 22:46 |
Leve de samenwerking in OV-land | |
#ANONIEM | maandag 2 mei 2011 @ 22:49 |
Dat laatste kan ook aan de spoorwegen zelf liggen. Tot de afgelopen dienstregelingwisseling stond bijvoorbeeld ook alleen Amsterdam Centraal erin, en dus alle andere stations in Amsterdam (en Diemen en Duivendrecht) ontbraken. Maar dat klopte ook. In het internationaal tarief hoorden die allemaal bij het tariefpunt Amsterdam Centraal. Bij het loket hebben ze daar een speciaal document voor, waarin precies wordt opgesomd welke stations allemaal zijn samengevoegd en hoe het bijbehorende tariefpunt dan heet. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2011 22:49:37 ] | |
bork | maandag 2 mei 2011 @ 22:55 |
zo te zien niet, staat wel in de reisplanner | |
KapiteinT | maandag 2 mei 2011 @ 23:04 |
Wat is dat voor onzin? NS Poort (of hoe ze tegenwoordig ook heten) is toch verantwoordelijk voor de inrichting van alle stations? Of vallen kaartautomaten daar dan weer niet onder? | |
ReisT | maandag 2 mei 2011 @ 23:39 |
De regel dat ieder station in Nederland een NS-station is (en dus door NS voorzien van voorzieningen), is vorig jaar afgeschaft. Op veel stations is daarom nu ook het grote bord met NS-logo vervangen door een Arriva logo. Ik heb ook vernomen dat Arriva huur moet betalen voor zo'n NS-automaat en dat doen ze natuurlijk liever nietDat doen ze feitelijk ook niet, je kan er dan geen NS-treinkaartjes krijgen maar er staat wel een stempelpaal voor je strippenkaart. | |
#ANONIEM | maandag 2 mei 2011 @ 23:50 |
Hoe kun je dan kaartjes kopen op het station van Veendam? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2011 23:50:50 ] | |
Scarlet_Dragonfly | maandag 2 mei 2011 @ 23:51 |
Ik heb de afgelopen maand drie van de vier keer dat ik Leeuwarden-Workum gereden heb een conducteur gezien. Was ik ook best verbaasd over eigenlijk... | |
Peterselieman | maandag 2 mei 2011 @ 23:56 |
Ik zie ze de laatste weken ook veel vaker. Heb met name van Groningen naar Leeuwarden controle. Eerst was het vaak tussen Zwaagwesteinde en Veenwouden, maar de laatste weken ook wel tussen Grijpskerk en Buitenpost of tussen Zuidhorn en Grijpskerk. | |
Brembo | dinsdag 3 mei 2011 @ 00:01 |
Maar de NS kan mij moeilijk verplichten om met de strippenkaart naar Veendam te reizen als ik in Haren opstap. Ik hoop toch niet dat alle kaartautomaten gereset dienen te worden voor het kaartje naar Veendam . | |
Dr_Flash | dinsdag 3 mei 2011 @ 00:03 |
Het maakt ongeveer niets uit wat internetgebruiker Brembo "hoopt" | |
Ofyles2 | dinsdag 3 mei 2011 @ 00:06 |
Klopt. Zij van WC-eend (bestuur NS, red.)... | |
Brembo | dinsdag 3 mei 2011 @ 00:22 |
, ik hoef er toch nooit heen! Maar ik zag al wel dat het op de spoorkaart was afgedrukt. Jammer dat er geen spoorboekje was, kon die gelijk weer in de prullenbak . | |
Ascendancy | dinsdag 3 mei 2011 @ 07:12 |
Dan moet je eens met de MLL gaan. Tijd lang iedere dag gependelt tussen Hardinxveld en Dordrecht en ik ben buiten de spits misschien 5x niet gecontroleerd in een half jaar. | |
greavy | dinsdag 3 mei 2011 @ 07:15 |
Arriva richt daar een verkooppunt in. | |
Dr_Flash | dinsdag 3 mei 2011 @ 12:01 |
Vertraging met de trein? ALWEER?? Dat pik je toch niet!! | |
LWD-Godius | dinsdag 3 mei 2011 @ 12:23 |
Moet ik wanneer ik een treinkaartje met korting koop in het weekend (ov-studentenkaart/week) ook nog inchecken met mijn ov-kaart? | |
Watertornado | dinsdag 3 mei 2011 @ 12:24 |
Je moet helemaal nooit met een studentenovkaart inchecken. | |
LWD-Godius | dinsdag 3 mei 2011 @ 12:26 |
Haha, wist ik niet . Normaal reis ik altijd tussen Leeuwarden en Groningen (Arriva) en daar check ik altijd braaf in, doordeweeks. | |
Ireyon | dinsdag 3 mei 2011 @ 12:27 |
Je kan natuurlijk papieren kaartjes vaarwel zeggen, saldo op je OV-chipkaart laden en wél inchecken in 't weekend. | |
Peterselieman | dinsdag 3 mei 2011 @ 13:42 |
Het gekibbel tussen Arriva en de NS gaat weer verder.Bron: http://rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=100379 | |
Dr_Flash | dinsdag 3 mei 2011 @ 14:07 |
Ik ga me toch afmelden voor die rondleiding morgen. | |
Zyron | dinsdag 3 mei 2011 @ 14:18 |
Hoeveel kilometers is het van Arnhem naar Emmerich? | |
Dr_Flash | dinsdag 3 mei 2011 @ 14:21 |
37 Volgens het Faltblatt Ihr Reiseplan is Arnhem - Oberhausen 98 km en volgens DB Netz (link: zie OP) is Oberhausen - Emmerich 61 km, vandaar. | |
Zyron | dinsdag 3 mei 2011 @ 14:28 |
Danku | |
dennistd | dinsdag 3 mei 2011 @ 14:50 |
Dat lijkt me toch aardig makkelijk: alle kaartjes Leeuwarden-Groningen v.v. die verkocht worden zijn voor Arriva. Het lijkt me niet dat er ook maar iemand via Meppel reist... | |
ReisT | dinsdag 3 mei 2011 @ 15:41 |
Daar noem je ook wel een heel simpel voorbeeld. Het is niet altijd zo makkelijk. Als iemand een kaartje Steenwijk-Groningen koopt (dat kan via Meppel of via Leeuwarden), hoe weet je dan hoe die persoon reist, helemaal met NS of deel met Arriva? Het zal hier vooral gaan om de reizen die deels met NS, deels met Arriva worden afgelegd. Daarbij moet een deel van de opbrengsten naar NS en een deel naar Arriva. Die verdeling gaat blijkbaar niet altijd even goed en daar wordt nu dus over geklaagd. Dit is ook de reden dat de OV-chipkaart zo'n klantonvriendelijk systeem is geworden: alle reizen tarief-technisch in allemaal losse stukjes te verdelen weten ze straks precies welk stukje van de opbrengsten naar welke vervoerder moet. | |
#ANONIEM | dinsdag 3 mei 2011 @ 15:41 |
Sluitseintjes , Deze virm kwam gistermiddag Den Helder Zuid binnenrollen met de sluitseinen voorop. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2011 15:42:31 ] | |
greavy | dinsdag 3 mei 2011 @ 18:17 |
Wel jammer.. Maar de rondleiding zit gelukkig met 20 mensen vol | |
Ireyon | dinsdag 3 mei 2011 @ 18:29 |
Sorry voor de frontseinen | |
Dr_Flash | dinsdag 3 mei 2011 @ 18:40 |
Hij heeft hem hoor de ÖBB stam Gefeliciteerd | |
Duvel | dinsdag 3 mei 2011 @ 18:44 |
Lollig om te zien, zo'n homogene stam achter een Belgenloc. | |
Ireyon | dinsdag 3 mei 2011 @ 18:46 |
Haha bedankt . Om 6 uur opstaan maar dan heb je ook wat. Eindelijk weer eens 't echte reisgevoel op Nederlands spoor . | |
Dr_Flash | dinsdag 3 mei 2011 @ 21:08 |
we wachten nog op de rest van je verslag, dat is duidelijk | |
Socios | dinsdag 3 mei 2011 @ 23:22 |
Update omtrent Veendam Het is inmiddels mogelijk een treinkaartje naar Veendam te kopen in de kaartautomaten op het station! | |
Peterselieman | dinsdag 3 mei 2011 @ 23:24 |
Heb je voor niets in de rij bij het loket gestaan | |
Temlin | dinsdag 3 mei 2011 @ 23:32 |
Yes eindelijk houden die updates over Veendam dus op vlag kan uit. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 00:20 |
Nou, de Slag om Veendam is over Sinds de Slag bij Heiligerlee is het niet ZO heet geweest daar | |
Brembo | woensdag 4 mei 2011 @ 00:26 |
Nu nog een kaartautomaat op Veendam, ik koop tegenwoordig alleen maar enkele reizen . | |
Socios | woensdag 4 mei 2011 @ 00:27 |
Ik heb vandaag nog geprobeerd een avondretour te kopen aan het loket. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 00:43 |
En een 8-daagsch Algemeen Abonnement met guldens afgerekend ja? Moest je je Rail-Aktief-Kaart nog tonen? | |
Socios | woensdag 4 mei 2011 @ 00:48 |
Hahaha, had wel mijn stamkaart bij de hand. Maar neen, ze verkochten het niet meer werd mij verteld. | |
Bitlord | woensdag 4 mei 2011 @ 01:04 |
Ook het NS-eticket werkt nu voor Veendam. Bijna een volwaardig station dus. Vanavond nog wat plaatjes gemaakt van de stations in aanbouw Sliedrecht Baanhoek en Boven-Hardinxveld, beiden aan de Merwedelingelijn. Sliedrecht Baanhoek Boven-Hardinxveld | |
James1988 | woensdag 4 mei 2011 @ 08:41 |
Nadat de bijbehorende Fyra weer is vertrokken naar Amsterdam, staat loc E186 118 te wachten op een verder uitgestorven station Breda. Een goed half uur later is deze loc aan de beurt om de dienst naar Amsterdam te verzekeren. Kijk, geen sluitseintjes! En man, wat een kutbelichting zo 's ochtends | |
greavy | woensdag 4 mei 2011 @ 08:53 |
Foto's en meer: Rijnmond Zie Zwaailichten.org voor meer informatie over de treinramp | |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 09:07 |
Station Hardinxveld Ze mogen alleen wel eens beginnen met dat inhaalspoor, want eerst zou het in de zomer al klaar zijn. Nu moet ik nog een half jaar verder fietsen | |
Duvel | woensdag 4 mei 2011 @ 09:41 |
http://www.dumpert.nl/med(...)mega_treincrash.html Lomp. | |
Peterselieman | woensdag 4 mei 2011 @ 10:09 |
Volgens mij was dat niet helemaal de bedoeling | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 11:42 |
Nou er kijkt anders niemand heel erg verbaasd | |
greavy | woensdag 4 mei 2011 @ 11:42 |
Veolia heeft nu tijdelijk ook de OV-Chipkaart gratis.
| |
#ANONIEM | woensdag 4 mei 2011 @ 11:48 |
Dat gecrashte treinstel zag er ook wel heel erg gestript uit van binnen. Misschien een test? Maar niet geslaagd, zou ik dan zeggen, want zoiets hoort bij een crash toch nooit te gebeuren? | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 11:48 |
wat een actie "beperkt aantal kaarten" "inwoner van limburg" | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 11:49 |
Ja precies, dat dacht ik dus ook. En inderdaad wel een tamelijk rot chassis blijkbaar. Bovendien, waarom zou je zoiets gaan filmen tenzij het een test is? | |
greavy | woensdag 4 mei 2011 @ 11:49 |
EN je MOET persé automatisch opladen hebben :s | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 12:04 |
Ja, dat bevalt me ook niet | |
Ireyon | woensdag 4 mei 2011 @ 12:34 |
Wat is nu het nut van automatisch opladen? Wanneer het saldo onder de ¤5 komt, wordt er ¤10 of ¤20 bijgeschreven. Maar om bij NS te reizen moet er minstens ¤10 (of ¤20?) op staan, dus wat heeft die ¤5 ondergrens dan voor nut ? | |
ReisT | woensdag 4 mei 2011 @ 13:11 |
De ondergrens om bij NS te mogen reizen is ¤ 6. Maar stel je hebt ¤ 12 op die pas staan en je checkt daarmee in, dan is het saldo op dat moment toch ¤ 2? Da's toch minder dan ¤ 5? | |
#ANONIEM | woensdag 4 mei 2011 @ 13:23 |
Het gaat erom dat je met de chipkaart nooit meer dan 4 euro rood mag staan, tenminste niet na een check-in. Bij een borg van 4 euro (zoals bij metro, tram en bus) hoef je dus alleen maar niet rood te staan om te kunnen inchecken, en bij 10 euro borg bij NS met een persoonlijke kaart moet je dus minstens 6 euro erop hebben staan. [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2011 13:24:35 ] | |
Ireyon | woensdag 4 mei 2011 @ 13:42 |
Het instaptarief met een studentenOV-chipkaart is ¤10. Maar 't gaat erom wanneer ik bijv. met de bus heb gereisd, zo is mijn saldo nu ¤8,nogwat. Te weinig om in te kunnen checken, teveel om automatisch op te laden. Dus kan ik alsnog naar zo'n kutautomaat. | |
James1988 | woensdag 4 mei 2011 @ 13:46 |
Nee hoor, ook dan laadt hij automatisch op. Ik reis al 2 jaar met een automatisch opladende OV-chipkaart en ik heb nog nooit handmatig hoeven opladen, ook niet na een reis met tram of metro. | |
Ireyon | woensdag 4 mei 2011 @ 13:48 |
Hoe kan ik er dan ¤8,47 op hebben staan ? | |
ReisT | woensdag 4 mei 2011 @ 14:04 |
Met ¤8,47 kan je gewoon inchecken (want het is meer dan "opstaptarief - 4") dus wat is dan het probleem? | |
V2 | woensdag 4 mei 2011 @ 14:15 |
Ik blijf het maar raar vinden. Hoe moet dat dan met anonieme chipkaarten? Die kan je nooit helemaal opmaken dan. Zullen ze wel lekker winst op maken dan | |
James1988 | woensdag 4 mei 2011 @ 14:23 |
Je kunt het restsaldo kostenloos laten overmaken naar je bankrekening. Alleen ben je dan niet meer anoniem. Je kunt echter wel blijven reizen met de bus tot je saldo onder de 1 cent zakt. Als je saldo negatief is kun je die kaart gewoon wegsmijten. | |
Ireyon | woensdag 4 mei 2011 @ 14:33 |
Waar haal je die 4 euro vandaan? Op de site van NS staat toch echt "¤10,- instaptarief".. | |
James1988 | woensdag 4 mei 2011 @ 14:35 |
Instaptarief is een foute benaming, dat is eigenlijk de borg die je betaalt om je te motiveren toch uit te checken. Veel ritjes zijn tenslotte goedkoper dan ¤ 10. Je mag niet verder rood staan dan ¤ -4. Bij een instaptarief betekent dit dat je minimumsaldo ¤ -4 + ¤ 10 = ¤ 6 moet zijn. | |
ReisT | woensdag 4 mei 2011 @ 14:58 |
Dat kan wel als je een lange reis maakt die meer kost dan het saldo op die kaart. (Zorg dat er 16 euro op staat en reis 1e klas van Groningen naar Maastricht: je resterende saldo is dan -24 euro) http://www.ns.nl/cs/Satel(...)roken-onderwerpen-id | |
Brembo | woensdag 4 mei 2011 @ 16:48 |
Mag provincie Zuid-Holland een flinke schop onder zijn hol krijgen voor de belachelijke namen : Leerdam West Gorinchem Papland Giessendam Blauwe Zoom Sliedrecht Baanhoek Andere provincies kunnen er ook wat van met: Heerlen Meubelboulevard . | |
MREn | woensdag 4 mei 2011 @ 16:50 |
Hoezo andere provincies? Heerlen Meubelboulevard ligt alleen in Limburg Of het moet zijn dat je triest gedoe als Hengelo Gezondheidspark bedoelt | |
Peterselieman | woensdag 4 mei 2011 @ 16:52 |
Onze Lieve Vrouwe ter Nood Ook al zo'n mooie naam | |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 16:53 |
Hoezo? West is heel normaal, papland is hoe die wijk heet, baanhoek idem en Blauwe zoom is de ontwikkelingsnaam van die wijk, die verandert nog. | |
KapiteinT | woensdag 4 mei 2011 @ 17:21 |
M'n broer had trouwens 60 cent schuld op z'n kapotte OV staan. Nadat 'ie een nieuwe had aangevraagd, kreeg hij een brief, waarin gevraagd werd zo snel mogelijk die 60 cent over te maken. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 17:41 |
Mja, eens. Totaal ongegronde klacht. | |
KapiteinT | woensdag 4 mei 2011 @ 17:53 |
De vraag is dan ook meer: wie noemt er een wijk Papland? | |
Mr.Jorn. | woensdag 4 mei 2011 @ 18:12 |
De CTA van spoor 1b geeft inmiddels Veendam aan | |
Kentekenplaat | woensdag 4 mei 2011 @ 18:14 |
Maar zo bekeken kun je dus dan die OV-shitkaart weggooien en een nieuwe halen. En dus steeds goedkoper reizen dan de NS eigenlijk wil. | |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 18:31 |
Waarom heeft Socios ons dat nog niet gemeld!!! CTA's dienen ten allen tijde de juiste reisinformatie weer te geven. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 18:38 |
Al het bovenstaande vervalt, Socios is ons NOG een update schuldig | |
KapiteinT | woensdag 4 mei 2011 @ 18:38 |
Er stond net een stofzuiger op spoor 2 op Schiphol. Opvallend waren de schermpjes aan de buitenkant, met paarse tekst. Verder was hij helemaal donker en zat hij onder de graffiti. Ik moest rennen om mijn trein te halen, dus erg duidelijk is de foto niet geworden. | |
James1988 | woensdag 4 mei 2011 @ 19:03 |
Paarse tekst op een LED-schermpje? Serieus? | |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 19:04 |
KutOV dat morgen niet geldig is En natuurlijk nergens een oplaadpunt in de buurt. | |
Guppy | woensdag 4 mei 2011 @ 19:19 |
Wat een walgelijk gedrag is dat ook, dat graffiti spuiten... | |
KapiteinT | woensdag 4 mei 2011 @ 19:30 |
Ja volgens mij wel. Ik had niet de tijd om het goed te bestuderen, maar je ziet het ook op de foto. | |
James1988 | woensdag 4 mei 2011 @ 19:32 |
Dat ziet er echt te fout uit. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 19:37 |
Och, maak je geen zorgen Het is waarschijnlijk zo weer stuk | |
MREn | woensdag 4 mei 2011 @ 19:41 |
Op Hoorn, Oost-Souburg of Hollandse Rading? | |
Peterselieman | woensdag 4 mei 2011 @ 19:41 |
Zeker, maar alleen dit type trein wordt er mooier van. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 19:42 |
Dat bestaat niet Als station | |
Stefanovic83 | woensdag 4 mei 2011 @ 19:51 |
Hmm net bij iemand onder de trein waar ik in zat Gelukkig was de machinist al gewaarschuwd en reden we 20 ofzo. Die vrouw huilend langs de trein lopen.. Best zielig eigenlijk. Op het volgende station is ze overgedragen aan de politie.. Ben benieuwd wanneer ze wel lsaagt in dr poging | |
Mkr | woensdag 4 mei 2011 @ 20:09 |
Grappig om nu overal de treinen met +2 / 3 te zien. Maar mooi dat er ook bij de NS aan dodenherdenking gedacht wordt | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 20:11 |
Zeker goed. Maar ik ben toch blij dat ik nu thuis ben | |
greavy | woensdag 4 mei 2011 @ 20:11 |
Hier op Zwijndrecht was er een zwaarbeladen goederentrein die de brug op moest... Dat ze die om 19:55 ofzo van de Kijfhoek ri Dordrecht gestuurd hebben, vind ik stom. Die trein is gewoon doorgedenderd. Anders had hij die brug nooit opgekomen (ja, als er een opduwloc kwam oid....) | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 20:16 |
Tsja, wacht daar dan even mee zou je zeggen. Bij goederentreinen boeit het sowieso geen klap of ze nou 5 of 10 of 200 minuten vertraging hebben | |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 20:18 |
Vind jij | |
Ofyles2 | woensdag 4 mei 2011 @ 20:18 |
Eigenlijk zouden zulke taggers neergereden moeten worden... | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 20:19 |
Oh ja, de Wil der Cargofappers gaat boven alles natuurlijk. Hoe kon ik dat vergeten | |
Peterselieman | woensdag 4 mei 2011 @ 20:19 |
Is niet goed voor de kpi geleverd treinpad die ProRail hanteert. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 20:20 |
Ik mag jouw gevoel voor sarcasme wel | |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 20:20 |
Mij boeit het ook niet veel, maar economisch is het behoorlijk relevant. | |
Duvel | woensdag 4 mei 2011 @ 20:24 |
Volgens mij is het gewoon lompheid om dat ding te laten vertrekken. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 20:25 |
Prorail weet toch al 66 jaar dat er op 4 mei een aangepaste dienstregeling ingesteld dient te worden Enneh, behoorlijk relevant? Nou, 200 minuten is misschien wat veel ja. Voor een transplantatie-orgaan of zo. | |
Temlin | woensdag 4 mei 2011 @ 20:26 |
Kut zooi die OV is morgen natuurlijk niet geldig | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 20:28 |
onnadenkendheid hersenloosheid. | |
Duvel | woensdag 4 mei 2011 @ 20:28 |
Klopt, werd ook netjes omgeroepen in de trein. | |
Temlin | woensdag 4 mei 2011 @ 20:28 |
Weet iemand zo snel of je kunt opladen op station Driebergen Zeist? | |
Peterselieman | woensdag 4 mei 2011 @ 20:29 |
Wat wil je opladen? De ov-flopkaart? Dat kan bij iedere automaat op het station wel. | |
James1988 | woensdag 4 mei 2011 @ 20:30 |
Staat er een kaartautomaat? Ja? Dan kan het vast wel. | |
Duvel | woensdag 4 mei 2011 @ 20:30 |
Zo, die is wel weer eens van toepassing. | |
Temlin | woensdag 4 mei 2011 @ 20:30 |
Ik moet vanaf Driebergen zeist naar UMC Utrecht met de bus. Studenten OV. Zet ik er wel 10 euro op. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 20:30 |
Inderdaad. | |
greavy | woensdag 4 mei 2011 @ 20:32 |
@Keyrail rondleiding Jammer dat je er niet bij was Fles. Erg jammer. Was een mooie rondleiding, met rondje over de Kijfhoek (waar anderhalve meter naast je gewoon een 189'er met 80 km/h langs dendert met ketelwagens..) En wij mochten er 3x uit voor een fotostop | |
Temlin | woensdag 4 mei 2011 @ 20:32 |
Koop ik voor de trein wel een kaartje bij de automaat. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 20:33 |
Er komen vast nog gelegenheden genoeg We zijn benieuwd naar de foto's en de verhalen natuurlijk | |
Temlin | woensdag 4 mei 2011 @ 20:37 |
Op Driebergen-Zeist zou je moeten kunnen opladen Hopelijk gaat dat lukken. TNX voor de info, Greavy in mijn trein werd het niet omgeroepen. | |
RW90 | woensdag 4 mei 2011 @ 20:40 |
Oeps | |
Bitlord | woensdag 4 mei 2011 @ 20:57 |
Net na de Watersnoodramp van 1953 was er ook een station Baanhoek. Vanaf daar kon je overstappen op de bus het overstroomde gebied in | |
MREn | woensdag 4 mei 2011 @ 21:00 |
Oh wat zielig, moet je een kaartje kopen zoals de rest van werkend Nederland. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 21:01 |
Vlak na de watersnoodramp is bijvoorbeeld ook die buslijn Breda - Antwerpen - Hulst ingesteld omdat Zeeuws-Vlaanderen afgesneden was. Die lijn is decennia later nog door talloze OV-studenten geprostitueerd om gratis naar Antwerpen te komen | |
greavy | woensdag 4 mei 2011 @ 21:08 |
Dat kan nog hoor. Inchecken in Breda of Hulst, en in Antwerpen NIET uitchecken. Je mist alleen een uitcheck (die je kan laten weghalen bij een loket, je mag er 3 'vergeten' volgens mij voor blokkade) | |
Duvel | woensdag 4 mei 2011 @ 21:10 |
Werkend Nederland krijgt woon-werk verkeer ook vaak vergoed. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 21:12 |
Oh krijgen we dat Zug-Chef HA HA netkaart van de baas geblaat weer? | |
Temlin | woensdag 4 mei 2011 @ 21:13 |
Zonder die ov chip kon in niet studeren. | |
MREn | woensdag 4 mei 2011 @ 21:15 |
En nu in logisch Nederlands? | |
Ireyon | woensdag 4 mei 2011 @ 21:16 |
Haha welnee de universiteit is toch gesloten | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 21:25 |
| |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 21:31 |
Bij mij dus niet. En het saldo van mijn ov is -3 euro. En natuurlijk geen oplaadpunt in de buurt | |
Temlin | woensdag 4 mei 2011 @ 21:32 |
Stage gaat gewoon door. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 21:33 |
Dat is dan dus geheel en al je eigen schuld | |
MREn | woensdag 4 mei 2011 @ 21:35 |
Dan nog heb je niets te klagen door eens per jaar eens 5 euro eigen geld in je eigen opleiding te steken. | |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 21:35 |
Hoezo ik gebruik dat ding nooit om op saldo te reizen, maar ik reis met een interliner en arriva heeft besloten in die bussen alleen nog enkeltjes van 10 euro te verkopen. Ter vergelijking: met de OV-chip is dit na reductie 3.50. Dit alles om de OV-chip te promoten. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 21:36 |
Al was het ALLEEN MAAR omdat je er op 4 mei savonds laat achter komt dat 5 mei een feestdag zou kunnen zijn | |
Temlin | woensdag 4 mei 2011 @ 21:37 |
5 mei is maar om de 5 jaar een officiële feestdag dus heel vreemd is dat niet. | |
greavy | woensdag 4 mei 2011 @ 21:38 |
En als het om de 5 jaar is, zou je eigenlijk in 2010 verwachten. En niet 2011. En bij ons word er gewoon overal hard gewerkt... Dus dan mag SOV ook geldig zijn. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 21:39 |
Ja. En ieder jaar is het gezeik om universiteiten die dan dicht zijn. Die hebben dat niet nu vanavond pas bepaald hoor. Als je gewoon in je onderwijsgids of whatever kijkt dan kan je zoiets mijlen ver van tevoren zien aankomen. Maar ja, als je er voor kiest om het probleem het probleem te laten en daar dan NU eens naar te kijken, dan ben je te laat Kont brandt, blaren zitten | |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 21:43 |
Ik ging er vanuit dat mijn ov gewoon geldig was omdat 5mei geen officiele feestdag was. Daarnaast snap ik niet dat er hier 3 winkels strippenkaarten verkochten, maar dat een oplaadpunt niet mogelijk is | |
Temlin | woensdag 4 mei 2011 @ 21:44 |
Ik ga naar stage niet naar school (waar ze wel vrij hebben volgens mij) Maar ik kijk niet dagelijks op de jaarplanning als ik niet naar school moet. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 21:50 |
Je had er maar één keer op hoeven kijken | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 21:56 |
Nou dan koop je toch een strippenkaart? Wat boeit dat nou weer. Betaal je een tijdje op een andere manier. Tering waarom ga ik hier nog op in? | |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 22:03 |
Omdat ik dan en geen korting krijg en een toeslag betaal | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 22:06 |
dan reis je toch gewoon zwart | |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 22:08 |
Jup maar daarvoor moet ik dus wel een bus pakken op een andere plek en ik vind t maar raar geregeld. Je moet toch gewoon overal die chipkaart kunnen opladen. Zeker als ze niet ov-chippers zo benadelen. | |
MREn | woensdag 4 mei 2011 @ 22:08 |
Je kan toch gewoon via de OVC-webshop een tientje tegoed kopen en dit in de bus op de OVC zetten? | |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 22:16 |
Dit kan toch niet bij het incheckapparaat van een gewone bus? | |
MREn | woensdag 4 mei 2011 @ 22:18 |
Hier in de bussen zit nog een extra apparaat om 'producten' ( ) op te halen, dus daar kan het. Chauffeur zal het vast niet erg vinden als iemand daarom een halte later incheckt. | |
greavy | woensdag 4 mei 2011 @ 22:20 |
Bij Qliner kan het sowieso. Daar hangt dat extra apparaat volgens mij ook altijd. Heb nog niet in een Qliner gezeten waar dat niet in zat. | |
KapiteinT | woensdag 4 mei 2011 @ 22:32 |
Als je nergens je OV op kunt laden doe jij, of je omgeving, echt wat fout. Hier staat in elk winkelcentrum minstens één oplaadpunt, in alle bussen kan het en op elke automaat van de NS kan het ook. Je hebt toch wel één van die drie dingen in de buurt? Ik ben ook geen OV-chipkaart fan, maar het opladen mag nu toch geen probleem meer zijn? | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 22:40 |
Hij heeft 1. Niet zien aankomen dat zijn SOV niet geldig was 2. Zijn saldo naar onder ht vriespunt laten lopen 3. Zich toch kunnen bewegen naar een plek waar opladen niet mogelijk is En het is IEDEREEN zijn schuld, behalve die van hem. | |
Temlin | woensdag 4 mei 2011 @ 22:44 |
Hij zal niet de enige zijn, morgen gaan er veel mensen zijn die "zwart" rijden. | |
Dr_Flash | woensdag 4 mei 2011 @ 22:48 |
Allemaal op de bon slingeren die lakse kutstudenten | |
Ascendancy | woensdag 4 mei 2011 @ 22:49 |
Tuurlijk ben ik nalatig geweest met het niet op tijd checken. Maar 7 kilometer fietsen terwijl ik gewoon in een dorp van 5000 inwoners woon, vind ik wel vreemd. Mijn saldo onder 0 is, omdat ik nooit op saldo reis. Treinkaartjes zijn beter. En ik ga niet zwart reizen. Tenzij die kastjes weer out gaan, want me vandaag ook weer 2x gebeurt is | |
Socios | woensdag 4 mei 2011 @ 22:51 |
Vandaag in een 3600 (Intercity Zwolle - Roosendaal via Arnhem) gezeten die tussen Arnhem en Nijmegen alle stations voorbij reed. Zo hoort het! Was een besluit van de treindienstleider en werd keurig omgeroepen in de trein tijdens de stop te Arnhem. Het wordt tijd dat geen enkele 3600 meer op Arnhem Zuid, Elst en Nijmegen Lent gaat stoppen. | |
Temlin | woensdag 4 mei 2011 @ 22:53 |
Moet eerst het keerspoor in Wijchen klaar zijn. | |
Socios | woensdag 4 mei 2011 @ 22:59 |
Vrijdag neem ik een kijkje! | |
Socios | woensdag 4 mei 2011 @ 23:00 |
Jij grijpt echt alles aan om over de V250 te kunnen klagen, hè? Wat maakt het nou uit? Op veel treinen zijn ze geel, op ICE-3 rood, nu keertje paars. | |
Brembo | woensdag 4 mei 2011 @ 23:02 |
Dan heeft de 3600 wel 15 min vertraging bij binnenkomst? Anders heb je niks aan het versnellen van de 3600. | |
Socios | woensdag 4 mei 2011 @ 23:06 |
Nogal logisch. Strippenkaarten ftw. Vandaag nog gebruikt in de stadsbussen van Eindhoven. | |
Socios | woensdag 4 mei 2011 @ 23:08 |
In dit geval liepen we tussen Dieren en Arnhem een vertraging op door `wisselproblemen´. Van de kwartier vertraging voor binnenkomst Arnhem was na vertrek uit Nijmegen niets meer over. Serieus hulde voor de aanpak. | |
Duvel | woensdag 4 mei 2011 @ 23:11 |
Oh ja, dat zag ik laatst in bussen van Arriva in de buurt van Amsterdam... | |
MREn | woensdag 4 mei 2011 @ 23:20 |
Spreekt elkaar tegen | |
Sandrvich | woensdag 4 mei 2011 @ 23:35 |
In Antwerpen kun je ook gewoon uitchecken hoor, er wordt niets afgeschreven. |