abonnement Unibet Coolblue
  zondag 1 mei 2011 @ 12:33:56 #1
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_96202239
tenminste als het aan Papegaaienpark Veldhoven ligt:

quote:
VELDHOVEN - Papegaaienpark Veldhoven is op zoek naar een veilig onderkomen voor zo'n vijftienhonderd hamsters en andere kleine knaagdieren. De beestjes waren in het park geplaatst nadat ze gered waren uit de handen van een dierenhandelaar die ze verwaarloosde.

Het ging oorspronkelijk om een kleine zesduizend knaagdieren, maar een deel daarvan is al gedood. ,,Dat waren zieke of agressieve dieren'', aldus een woordvoerder van het papegaaienpark.

Knaagdierliefhebbers hebben een actie opgezet om zo veel mogelijk diertjes te redden. Knaagdieropvang Het Knagertje in Den Haag heeft bijvoorbeeld plek voor veertig hamsters of andere kleine beestjes.

De knaagdieren die dinsdagavond nog geen veilig onderkomen hebben gevonden, worden gedood en gebruikt als voer voor bijvoorbeeld roofvogels en slangen in andere dierenparken.
Bron

Leuk dus, een handelaar verwaarloosd deze dieren en als er geen opvang is voor ze worden ze gewoon afgemaakt. Wat fantastisch wordt er weer omgegaan met een levend wezen. Het enige wat die dieren hebben (hun leven) wordt ze afgenomen. :{

Nou ja, misschien zijn er hier fokkers die nog een hamster zoeken of een cavia een leuk leven kunnen en willen geven. Elk gered dier is er weer 1 :)
From feudal serf to spender.
pi_96202334
Moet wel zeggen dat dat papagaaienpark erg leuk is om eens langs te gaan :Y
pi_96202387
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn, op het hamsterforum staat iets meer info en er posten daar mensen die er nu zijn om te inventariseren/op te halen:

http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=1&t=87145&start=105
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=6&t=87577&start=45
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 1 mei 2011 @ 12:42:51 #4
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_96202521
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 12:39 schreef Naamah het volgende:
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn, op het hamsterforum staat iets meer info en er posten daar mensen die er nu zijn om te inventariseren/op te halen:

http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=1&t=87145&start=105
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=6&t=87577&start=45
Fijn om te zien! _O_

Ik heb wel even zitten twijfelen om tijdelijk wat op te nemen, maar ben bang dat ik ze niet meer kwijtraak. :{
From feudal serf to spender.
  zondag 1 mei 2011 @ 12:46:31 #5
107521 Furia
snoopy weer
pi_96202660
Weet iemand of er ook cavia's bijzitten? Heb namelijk nog een caviaopvang met ruimte (ik niet, maar die ken ik). Die kunnen alleen wel echt alleen cavia's hebben.
pi_96212389
Zijn er ook cavia's of konijnen bij?
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_96214874
Even een belletje geven?

Ik hoorde dit bericht ook op het radionieuws. Hopelijk bereikt dit vreselijke nieuws veel mensen. Arme beesten, ben je mishandeld, 'gered', en word je alsnog afgemaakt :{ Jammer dat ik zelf ook de ruimte niet heb om een beest te plaatsen.
pi_96238357
Goed om te weten, ik ga het bericht doorsturen.

quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 12:33 schreef S1nn3rz het volgende:

Leuk dus, een handelaar verwaarloosd deze dieren en als er geen opvang is voor ze worden ze gewoon afgemaakt. Wat fantastisch wordt er weer omgegaan met een levend wezen. Het enige wat die dieren hebben (hun leven) wordt ze afgenomen. :{
Wat moet je dan? Een agressief dier tot zijn dood in een kooitje (zonder aandacht) laten zitten, omdat niemand hem wil?
De zieke dieren lekker ziek laten voelen? Dat vind ik eigenlijk veel erger, dan laat je (in mijn ogen) de beestjes langer onnodig lijden.

Je weet ook niet wat de leeftijden zijn. Grote kans dat er bejaarde diertjes tussen zitten (want zon foute fokker houdt de beestjes totdat ze niets meer werpen).
En mensen willen vaak geen oud beestje, simpelweg omdat ze dan van zon beestje gaan houden, en er waarschijnlijk snel afscheid van moeten nemen.

Er zijn wel doelgroepen voor zulke dieren, maar het is al een wonder als ze al die oude beestjes een goed huisje kunnen geven. Laat staan de zieke/agressieve.
  maandag 2 mei 2011 @ 12:11:46 #9
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_96243288
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 09:34 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
Goed om te weten, ik ga het bericht doorsturen.

[..]

Wat moet je dan? Een agressief dier tot zijn dood in een kooitje (zonder aandacht) laten zitten, omdat niemand hem wil?
De zieke dieren lekker ziek laten voelen? Dat vind ik eigenlijk veel erger, dan laat je (in mijn ogen) de beestjes langer onnodig lijden.

Je weet ook niet wat de leeftijden zijn. Grote kans dat er bejaarde diertjes tussen zitten (want zon foute fokker houdt de beestjes totdat ze niets meer werpen).
En mensen willen vaak geen oud beestje, simpelweg omdat ze dan van zon beestje gaan houden, en er waarschijnlijk snel afscheid van moeten nemen.

Er zijn wel doelgroepen voor zulke dieren, maar het is al een wonder als ze al die oude beestjes een goed huisje kunnen geven. Laat staan de zieke/agressieve.
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ook de gezonde dieren worden afgemaakt als er geen vervangende opvang voor ze wordt gevonden. En dat is uiteindelijk aan die handelaar te danken die kennelijk te weinig fatsoen heeft om voor die dieren te zorgen.

En hoe aggresief kan een hamster in godsnaam zijn als je hem alleen in een kooi zet en hem eten en drinken geeft? Volgens mij valt dat best mee, dat ze de echt zieke dieren hebben laten afmaken is een ander verhaal.
From feudal serf to spender.
  maandag 2 mei 2011 @ 12:13:54 #10
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_96243371
Sneu weer.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_96246212
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 12:11 schreef S1nn3rz het volgende:

[..]

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ook de gezonde dieren worden afgemaakt als er geen vervangende opvang voor ze wordt gevonden. En dat is uiteindelijk aan die handelaar te danken die kennelijk te weinig fatsoen heeft om voor die dieren te zorgen.

En hoe aggresief kan een hamster in godsnaam zijn als je hem alleen in een kooi zet en hem eten en drinken geeft? Volgens mij valt dat best mee, dat ze de echt zieke dieren hebben laten afmaken is een ander verhaal.
Handelaren hebben een voordelige wetgeving in Nederland. Grote kans dat hij een (relatief lage) boete krijgt, en daarna weer kan doorgaan.
Hetzelfde is regelmatig bij honden en katten (die vaak iets hoger worden gestrafd omdat het een hogere aaibaarheids factor heeft..).

Tjah, zo agressief zal zon diertje wel niet zijn. Maar wie wil er nu een hamstertje die ze niet eens normaal kunnen oppakken enzo?

En bij een opvang speelt geld vaak een dusdanige rol dat de hokjes niet supergroot is (begrijpelijk, zulke hokjes moeten ook maar een tijdelijke oplossing zijn). Nogal zielig als het daar zijn leventje in moet slijten, toch?
Voor verwilderde katten bestaan er nog katten-bossen, maar een knaagdier kan alleen naar een opvang.
Maar in mijn ogen weegt de kwaliteit (of het ontbreken daarvan) van het leven gewoon veel zwaarder dan de lengte van het leven. Al kan ik me best voorstellen dat iemand het daar niet mee eens is.

Maarja... Zo zijn er zoveel dier-onvriendelijke dingen waar we allemaal aan mee doen.
Kijk eens in je douche of keukenkastje, er is genoeg tussen wat op dieren is getest. Dat terwijl dierproefvrije producten overal te koop zijn, en niet duur (bv nederlandse huismerken zoals hema en etos dacht ik).

Er zijn (op wat voor gebied dan ook) genoeg verbeterpunten, maar gelukkig ook dingen die nog niet zo heel slecht zijn.
Ik vind het al lang mooi dat de diertjs weg zijn bij de handelaar, en een groot deel van de diertjes een nieuwe kans krijgt. Er gaat een lang en moeilijk proces aan vooraf voordat zoiets mogelijk is. En zonder de vele mensen die zon diertje adopteren, zou deze actie kansloos zijn.

Er heerst geen taboe op dieren uit een opvang/asiel, en ik denk dat dat een supergoed begin is (wat alleen maar uitgebouwd kan worden). Dat taboe was er in '80 nog wel voor honden en katten, en ik denk dat een knaagdieropvang toen nog niet eens kon bestaan.

Als je nagaat dat er steeds meer mensen een dier uit een opvangcentrum nemen, en dat er in het westen van het land steeds meer mensen een knaagdier nemen (ipv een hond), is er vast hoop.
Zeker als je nagaat dat het vrij onbekend is dat er ook veel asielen zijn voor knaagdieren, zorgt dit toch voor meer bekendheid, wat indirect goed is voor alle knaagdieren uit een opvang.
pi_96259077
Er zijn nog 200 hamster over! Ik hoop echt heel erg dat ze morgen allemaal weg gaan!

Weet iemand of je als je daar bent een voorkeur kan aangeven voor de kleur van een beestje? Ik moet >100 km rijden ervoor, en op zich is dat helemaal geen bezwaar hoor, maar ik vroeg het me gewoon af :)
pi_96260357
Ik ben er vanmorgen geweest. Veertig beestjes meegenomen en die weer verder getaxied naar her en der. Nu nog vier hier, waarvan twee zo opgehaald worden.

Het zijn voornamelijk jonge dieren. Vooral nesten van moeder + kroost, maar ook wat andere samenstellingen.

Juxta, ja en nee. Vrijwilligers halen met een busje dieren naar voren, die daar verder 'verdeeld' worden. Je kan er prima wat leuks tussenuit vissen, maar je moet niet met hele verzoeklijsten komen, daar kunnen ze niks mee. Zeker als je er toevallig op een moment bent dat er veel naar voren komt voor een opvang, heb je best keus.

Ik hoop dat wat hier zit het gaat redden. Ik ben er druk voor in de weer. Ze zien er op het eerste gezicht (en met mijn lekenoog) helemaal niet dramatisch slecht uit, maar een dierenarts vertelde me dat ze er niet best aan toe waren, voornamelijk uitgedroogd. Hard m'n best doen er van alles in te krijgen!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_96261196
Wat geweldig dat je 40 beestjes hebt kunnen redden!

Nou, dat 'systeem' klinkt goed. Ik heb niet veel eisen, maar ik wil wel een beestje waar het mee klikt zegmaar.

Ik hoop dat alle beestjes het redden!
pi_96261229
Kunnen ze niet als voer dienen voor Artis oid.
pi_96261850
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 18:56 schreef juxtaposition het volgende:
Wat geweldig dat je 40 beestjes hebt kunnen redden!

Nou, dat 'systeem' klinkt goed. Ik heb niet veel eisen, maar ik wil wel een beestje waar het mee klikt zegmaar.

Ik hoop dat alle beestjes het redden!
Houd dit topic even in de gaten http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=1&t=87145&start=90

Je zei dat je er heel ver voor moet rijden he? Er zijn ook veel beestjes opgehaald door allerlei opvangen. Toen ik er was, was er een opvang uit Den Haag (het Knagertje ofzo?) bezig 150 dieren in te laden. Er zijn ook dieren naar andere plekken in Nederland en die worden alleen opgevangen en zoeken dus nog een baasje. Ook nog het overwegen waard.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 3 mei 2011 @ 03:29:10 #17
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_96282791
Poeh, wat moeilijk dit. Ik voel me als groot dierenliefhebber ontzettend aangesproken. Ik woon in Leeuwarden, heb hoogstens twee kooien, woon nog tot juli of augustus in dit flatje om daarna tijdelijk naar mijn ouders te gaan in afwachting van een andere woning, dus die zullen ook heel blij zijn met hun hippiekind...Maar even goed dat topic op het hamsterforum doorlezen. Wat mooi dat er hamsters met zulke grote hoeveelheden worden ingeladen O+.
pi_96284841
Het lijkt erop dat alle beestjes daar vandaag weggehaald gaan worden. Ga dus niet op de bonnefooi naar Veldhoven rijden als je er ver vandaan woont. Als iemand wil weten waar in zijn/haar buurt beestjes uit Veldhoven zijn opgevangen die nog baasjes zoeken, vraag maar, dan ga ik nadenken/kijken/informeren.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 3 mei 2011 @ 13:32:50 #19
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_96292575
Zo fijn dat het toch nog goedkomt O+. Dank voor de links Naamah, ik heb er een contact opgedaan die ook in Leeuwarden woont en ik heb vrijdag vier hamsters ( :@ ).
pi_96294480
Maar goed.. als deze niet aan de slangen worden gevoerd, zijn het wel andere knaagdiertjes die voor lekker hapje mogen spelen ^O^
pi_96299276
Ik las net dat alle dieren opgehaald zijn!
All good things are wild and free.
  woensdag 4 mei 2011 @ 01:17:36 #22
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_96326821
Jeetje, wat fijn dat al die dieren een nieuw plekje krijgen! _O_
(wel hopen dat ze niet door mensen zijn opgehaald die ze toch aan hun slang gaan voeren.)
From feudal serf to spender.
pi_96352479
Voor wie nog een Veldhovenbeestje wil, hier zitten ze:

* Dieren Onderdak Amsterdam
* Dierenopvang Lisse
* Rattenopvang Parzival
* Het Knagertje Den Haag
* Opvang Kattendijke
* Dierenhuis Pluk Dronten (kunnen ook in Lelystad gehaald worden)
* Aa en Hunze in Veendam
* Knaag en Ko, Utrecht
* Vogel- en zoogdierenopvang Heusden (Belgie)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_96352529
En de volgende oproep gaat rond. Misschien zijn er nog Fok!kers die iets willen betekenen?

1. In het kader van de reddingsactie van de de knaagdieren uit Veldhoven zijn 350 hamsters en een geringer aantal gerbils overgenomen door de knaagdierenopvang het Knagertje te Den Haag.
De opvang zit nu overvol, en er is volop keus. In het kader van de opvang van de overgenomen dieren uit de opvang te Veldhoven is het Knagertje van 4 t/m 8 mei de gehele dag en op donderdagavond ook 's avonds geopend.

2. Er is (grotere schaal) vervoer nodig om het Knagertje te ontlasten, en dan specifiek op de route Kampen - Veendam/Oldenzaal. Het gaat om konijnen, cavia's en hamsters. Dieren zitten al in vervoerbakken/kooien e.d., er is dus alleen vraag naar iemand met een grote auto/busje, en tijd, en welwillendheid.

3. Iedereen die vervoersbakjes (of kleine kooitjes die dienst kunnen doen als vervoersbakje) heeft die uitgeleend (hoeft niet weggegeven) kunnen worden gaarne afgeven bij Knagertje. Er moeten een hoop dieren verplaatst worden!

4. Het Knagertje is nog steeds druk op zoek naar hokken! Het zou super zijn als je nog een oude kooi hebt of een leenkooi die ze kunnen gebruiken. Er zijn nu nog nestjes die nog net bij elkaar kunnen maar die moeten straks ook apart!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 5 mei 2011 @ 02:08:29 #25
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_96374337
Konijnen? :{

Ik dacht dat het alleen om ratten, muizen en hamsters ging? Klopt het verhaal trouwens dat een groot deel bij mensen terecht is gekomen die slangen houden (voer)?

He groot moet de auto zijn? En wanneer? Hoeveel tijd neemt het in beslag?
From feudal serf to spender.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')