AprilFilms1.
Walk the Line (
James Mangold, 2005) ::
9.0Eindelijk gezien en ontzettend onder de indruk. Het leven van Johnny Cash wordt mooi in beeld gebracht, met een duidelijke focus op de romance tussen hem en June Carter. Joaquin Phoenix levert een super prestatie, als acteur en als zanger. Hetzelfde geldt voor Reese Witherspoon. En geniale muziek natuurlijk!
2.
Dear Zachary: A Letter to a Son About His Father (
Kurt Kuenne, 2008) ::
9.0Enorm indrukwekkende docu over de moord op en het leven van een man. Wanneer de moordenaar (zijn ex) zwanger blijkt te zijn van zijn kind, krijgt de film een extra (heftige) dimensie.
3.
Lords of Dogtown (
Catherine Hardwicke, 2005) ::
8.5Dit blijk ik een heerlijk filmpje vinden... Een hoop jong talent (Emile Hirsch, Michael Angarano, Heath Ledger) en dat heerlijke Southern-California surf/skate sfeertje. Mooie soundtrack ook er onder!
4.
Mononoke-hime (
Hayao Miyazaki, 1997) ::
8.5Tot nu toe was Spirited Away nog steeds de enige Miyazaki die ik gezien had, dus daar bracht ik deze maand eindelijk wat verandering in. Princess Mononoke was een erg mooi filmpje in de zelfde stijl als de andere Miyazaki's. Super verhaal waarin geen enkel karakter compleet zwart-wit goed of slecht is en mooie animaties.
5.
Dare mo shiranai (
Hirokazu Koreeda, 2004) ::
8.0Indrukwekkende film over vier kinderen die, door het vertrek van hun lakse moeder, op zich zelf aangewezen zijn om een huishoudentje in Tokyo te managen, wat uiteindelijk zelfs neer komt op een strijd om overleving. Ontzettend sterke kindacteurs (de oudste broer heeft er zelfs een Gouden Palm aan overgehouden voor beste acteur), tragisch verhaal en een hele mooie visuele stijl.
6.
Bomb the System (
Adam Bhala Lough, 2002) ::
8.0Toffe film over de (fictieve) graffiti-scene in New York, met een goede rol van Mark Webber.
7.
Hauru no ugoku shiro (
Hayao Miyazaki, 2004) ::
8.0De tweede Miyazaki van deze maand en opnieuw een pareltje. Vooral ook visueel echt een spektakel!
8.
The Departed (
Martin Scorsese, 2006) ::
8.0Scorsese staat altijd garant voor kwaliteit. Hele sterke cast en een goed verhaal (wat je hier natuurlijk niet aan Scorsese mag toeschrijven). Toch vond ik de opbouw een tikkeltje traag.
9.
Tangled (
Nathan Greno,
Byron Howard, 2010) ::
8.0Hoewel de film computer-geanimeerd is, is het wel een echte Disney geworden. Leuke karakters, fijne humor en prima muziek.
10.
The Battle of Shaker Heights (
Efram Potelle,
Kyle Rankin, 2003) ::
7.5Leuke film met Shia LeBoeuf zoals ik 'm eigenlijk het coolst vind: als nerderig, quirky betwetertje. In dit typische coming-of-age verhaal speelt hij een high-schooler die zijn vrije tijd besteedt aan het re-enacten van veldslagen, een avondbaantje in de supermarkt en het versieren van de oudere zus van zijn enige vriend.
11.
Noruwei no mori (
Anh Hung Tran, 2010) ::
7.5Mooie film, maar het boek is veeeele malen mooier. In wezen een coming-of-age verhaal over een jonge student in Tokyo, alleen dan niet op de Hollywood-manier.
12.
Speak (
Jessica Sharzer, 2004) ::
7.5Sterke indie-dramaatje met een 14-jarige Kristen Stewart als High School freshman met een traumatische zomer achter de rug.
13.
Bickford Shmeckler's Cool Ideas (
Scott Lew, 2006) ::
7.0Leuke film over een studentje (Patrick Fugit) wiens boek, met daarin alle kosmische waarheden opgetekend, gestolen wordt door de bloedmooie Olivia Wilde en daarna een zoektochtje moet ondernemen naar het originele manuscript.
14.
Dogtown and Z-Boys (
Stacy Peralta, 2001) ::
7.0Documentaire over de echt Z-Boys, die in de film 'Lords of Dogtown' centraal stonden, met voice-over van Sean Penn. Interessant en onderhoudend, maar het mist de flair van de fictieve film die deze docu opvolgde.
15.
Iron Man 2 (
Jon Favreau, 2010) ::
7.0Tja... gewoon zeer prima vermaak met een toffe cast (waaronder natuurlijk Scarlett Johansson
). Deel 1 was trouwens wel stukken beter.
16.
Saved! (
Brian Dannelly, 2004) ::
7.0Opnieuw een leuk high-school-filmpje, ditmaal over een meisje (Jena Malone) dat, in opdracht van Jezus, naar bed gaat met haar uit de kast gekomen vriendje. Als ze dan zwanger raakt valt dat niet helemaal lekker op hun zwaar christelijke school.
17.
Shrink (
Jonas Pate, 2009) ::
7.0Zeker aardig, maar met Kevin Spacey in de hoofdrol en een goede supporting cast had hier wellicht meer in kunnen zitten. De film draait over een psychiater in Hollywood, zijn beroemde klanten en zijn eigen zenuwinzinking.
18.
TRON: Legacy (
Joseph Kosinski, 2010) ::
7.0Zelfde gevalletje als Iron Man 2. Visueel spektakel, sterke cast, dikke actie, maar uiteindelijk weinig verhaal of diepgang.
19.
Dead Birds (
Alex Turner, 2004) ::
6.0Middelmatige horrorfilm over een groepje confederate soldiers dat onderdak zoekt in een grote plantage in Alabama (wat natuurlijk niet goed afloopt).
20.
New Kids Turbo (
Steffen Haars, 2010) ::
5.5Pfff... tja... ik moet toegeven dat ik af en toe wel hard heb kunnen lachen, maar dit is toch eigenlijk wel ontzettend triest vermaak.