Wij gingen naar Ieper.quote:Op maandag 30 mei 2011 23:45 schreef Sloggi het volgende:
Dat was voor WOII, toen was die herdenking er nog niet natuurlijk.
En dat geld? Waar gaat dat vandaan komen? Heeft Hillen dan ook het lef geld te EISEN van de regering ipv geld te moeten inleveren? Vrees van niet,. zal vast wel weer ergens anders op bezuinigd worden dan.quote:Volgende week komen de Defensieministers van de NAVO-lidstaten bijeen om een besluit te nemen over de huidige missie in Libië.
Nederlandse bijdrage
Daarna zal het kabinet een besluit nemen over een Nederlandse bijdrage. Hillen wilde hier niet op vooruitlopen maar liet wel doorschemeren dat de meest betrokken bewindslieden positief gestemd zijn over een mogelijke verlenging.
Het zou me serieus niets meer verbazen als Hillen met het idee op de proppen komt dat twee soldaten één Diemaco zouden moeten delen, immers konden de Russen dat in WO2 ook.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 18:39 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En dat geld? Waar gaat dat vandaan komen? Heeft Hillen dan ook het lef geld te EISEN van de regering ipv geld te moeten inleveren? Vrees van niet,. zal vast wel weer ergens anders op bezuinigd worden dan.
Bronquote:Nieuwe helikopter onder de maat
GEORGE MARLET EN RIEKELT PASTERKAMP − 01/06/11, 19:31
NH-90 helikopter. Foto © Wikipedia
De prestaties van de nieuwe defensiehelikopter laten ernstig te wensen over. De NH-90 is te zwaar en beperkt inzetbaar.
Defensie schaft twintig NH-90-helikopters aan voor in totaal 1 miljard euro. Uit een intern rapport van de luchtmacht blijkt dat de NH-90 te zwaar is, minder mensen kan meenemen dan was voorzien en bij hoge temperaturen een kleinere actieradius heeft. Defensie erkent de tekortkomingen van de NH-90 en zegt daarover met de fabrikant in gesprek te zijn. Van de twintig bestelde helikopters zijn er inmiddels vier geleverd.
Volgens ingewijden heeft fabrikant NH Industries aangeboden om in plaats van de NH-90-helikopter een groot aantal Eurocopter AS-725-helikopters aan Nederland te leveren. Dit toestel is met een stuksprijs van 23 miljoen euro ruim de helft goedkoper dan de NH-90 en voldoet wel aan de eisen. Defensie zou het aanbod echter hebben afgeslagen.
De NH-90 komt in de plaats van onder meer de Cougar-helikopter. Vanwege de bezuinigingen wil minister Hillen veertien van de zeventien Cougars niet meer laten vliegen. De CDA-fractie in de Tweede Kamer pleit ervoor om vijf extra Cougars in de lucht te houden. Daarmee wil CDA-Kamerlid Raymond Knops voorkomen dat er de komende jaren te weinig helikopters beschikbaar zijn voor transport- en opsporings- en reddingstaken.
Te zwaar, te krap en te kleine actieradius
De NH-90 is niet in staat om dezelfde taken uit te voeren. De nieuwe helikopter is 600 kilo te zwaar en kan daardoor minder gewicht meenemen. Het toestel is beperkt inzetbaar.
Dit blijkt uit een intern rapport van de Koninklijke Luchtmacht, in bezit van deze krant. Ondanks de intern geuite bezwaren zette de Defensieleiding het afstoten van de Cougar-helikopter door. Veertien van de zeventien op vliegbasis Gilze-Rijen gestationeerde toestellen staan aan de grond. De overige drie vliegen door tot eind volgend jaar.
De Tweede Kamer debatteert maandag over de bezuinigingen op Defensie met minister Hillen. Hij zei eerder in de Kamer dat hij de komende jaren 'een behoorlijke dip' in de helikoptercapaciteit van Defensie ziet ontstaan. "Het is niet rampzalig, wel ernstig." In 2017 is de capaciteit volgens Hillen weer op orde. Dan zijn er zes nieuwe Chinook-helikopters bijgekomen en zijn ook de nieuwe NH-90 helikopters beschikbaar.
CDA-Kamerlid Raymond Knops wil geen gat laten vallen in de helikoptertaken van Defensie en stelt daarom voor om tot vijf extra Cougars tot 2017 in de lucht te houden. "Tot 2017 zitten we met een gat in de transport- en SAR-capaciteit (opsporings- en reddingstaken boven Wadden- en Noordzee; red.). Om dat gat te vullen, houden we de Cougars operationeel. In de verkoop leveren de toestellen toch niks op."
Nederland heeft inmiddels vier van de twintig bestelde NH-90's in handen. Volgend jaar komen er nog eens drie bij. De toestellen kosten 50 miljoen euro per stuk. Van de NH-90's zijn er twaalf bestemd voor de marine en acht voor de luchtmacht. Oorspronkelijk was de NH-90 alleen bestemd om de Lynx-marinehelikopter te vervangen, maar het toestel moet nu ook als vervanging van de Cougar-transporthelikopter gaan dienen.
Maar de NH-90 kan minder dan de Cougar, blijkt uit een intern rapport van de luchtmacht. Bij operaties boven zee kan de NH-90 slechts vijf of zes van de gewenste twaalf personen vervoeren. De Cougar kwam tot negen. Met drie mensen aan boord kan de NH-90 boven hete en droge gebieden slechts 85 mijl vliegen in plaats van de gewenste 185 mijl.
De NH-90 wordt gebouwd door NH Industries, een dochter van Eurocopter. Naar verluidt onderkent Eurocopter de problemen met de NH-90 en heeft het bedrijf Defensie aangeboden om de zeventien Nederlandse Cougar-helikopters en de nieuw aan te schaffen NH-90 helikopters terug te nemen.
Hiervoor in de plaats wil NH Industries een groot aantal Eurocopter AS-725-helikopters leveren. Deze helikopter is de laatste doorontwikkeling van de Puma/Cougarseries. Een volledig uitgeruste AS-725 kost 23 miljoen euro. Defensie is niet op dit aanbod ingegaan en houdt vast aan drie helikoptertypes: CH-47 Chinook, AH-64 Apache en de NH-90.
Ook de Duitse krijgsmacht is kritisch over de NH-90. Niet alleen ergeren de Duitsers zich aan de tegenvallende prestaties, ook de beperkte ruimte in het toestel zorgt voor irritaties.
Defensie heeft de Cougar eigenlijk nooit willen hebben. Toen halverwege jaren '90 de vraag kwam naar een middelzware transport helicopter wilde de KLu de UH60 Blackhawk hebben. Maar omdat zowel bij de F16 en de Chinook voor een Amerikaanse kist werd gekozen moest er van de regering zonodig een Europese kist komen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:14 schreef Royyy het volgende:
Lightning, heb jij misschien meer info over de verschillen tussen de NH-90 en de AS-725, qua kwaliteit enzo?
Als die deal voor de AS-725's geaccepteerd was, komt dat er dus op neer dat er ongeveer een half miljard minder bezuinigd had hoeven te worden, als ik het goed begrijp?
En zolang het totaal te bezuinigen bedrag niet minder wordt zal het weinig uitmaken, misschien dat ze een handjevol leo's in de bewapening gaan houden, maar dat gaat ten koste van wat. CV90?, personeel?, secundaire arbeidsvoorwaarden? Dat gat moet ergens mee gedicht worden.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:55 schreef forpro het volgende:
ben benieuwd. 1 van de voorstellen om bestuur te verbeteren was o.a. het samenvoegen van DMO en CDC tot een OSTcdo, maar dat heeft het niet gehaald.... de bezuinigingen in bestuur worden sowieso erg veel bij de OPCO's gehaald, niet bij de ambtelijke (lees: hoofdzakelijk burger) top.
Heb er nog niets over gehoord, maar we gaan het zien.quote:laatste wandelgangnieuws mbt numerus fixus: 1 op 4 kolonels, 1 op 7 ltkols, 1op 14 majoors, functies weg. zelfde orde van grootte bij Aoo en SM....
Ik weet zo goed als niks over de AS-725. Het is een ge-upgrade Cougar/Super Puma, dus net iets beter dan denk ik.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:14 schreef Royyy het volgende:
Lightning, heb jij misschien meer info over de verschillen tussen de NH-90 en de AS-725, qua kwaliteit enzo?
Als die deal voor de AS-725's geaccepteerd was, komt dat er dus op neer dat er ongeveer een half miljard minder bezuinigd had hoeven te worden, als ik het goed begrijp?
Maar voor "slechts" 100 miljoen koop je op die manier wel een heleboel slagkracht, 60 Leopard 2's krijgen meer gedaan een 2 F35's in bijv. Afghanistan.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Klopt het trouwens dat met het wegbezuinigen van alle Leopards er SLECHTS 100 miljoen euro wordt bespaard? Jezus, hou ze dan zeg... Wat een onzinnige besparing op 60 tanks. Voor 100 miljoen euro koop je niet eens 2 Chinooks of 2 F35's.
Een Leopard kan natuurlijk veel minder dan een F35 en zal ook minder bereik hebben. Dat ding heeft ook brandstof nodig. Mja, voor die 'luttele' 100 miljoen besparing kun je ze beter gewoon houden. Ik had verwacht dat het om een veel hoger bedrag zou gaan.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:54 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar voor "slechts" 100 miljoen koop je op die manier wel een heleboel slagkracht, 60 Leopard 2's krijgen meer gedaan een 2 F35's in bijv. Afghanistan.
Wat zou goedkoper zijn, een patrouille ondersteuning verlenen in de vorm van 2 Leopard 2's die mee op pad gaan of door constant 2 straaljagers erboven te laten rondvliegen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |