Beeld.quote:Op vrijdag 29 april 2011 08:56 schreef AchJa het volgende:
Nederlandse Apachevlieger verongelukt in VS
FORT RUCKER - Bij een ongeluk tijdens een oefening in de Verenigde Staten is donderdag een Nederlandse Apache-piloot omgekomen. De andere inzittende van het toestel, een Nederlandse cursist, bleef ongedeerd.
Dat heeft het ministerie van defensie in Den Haag in de nacht van donderdag op vrijdag bekendgemaakt.
Het ongeluk vond plaats in de staat Alabama. Het slachtoffer is kapitein Van de Perre. Hij was de instructeur in het toestel. De Amerikaanse autoriteiten onderzoeken het geval.
Getuigen zeggen tegen lokale media dat de helikopter laag vloog langs een rivier in Monroe County. Het toestel zou daarbij tegen een op vijftien meter hoogte hangende kabel over de rivier zijn gevlogen. Het gaat om een kabel die een veerpont over de rivier geleidt.
Oorzaak
De kabel knapte en de cursist zou het toestel anderhalve kilometer verderop hebben geland. Over de oorzaak van het ongeluk is nog niets officieel bekendgemaakt.
Een getuige die aan het vissen was zegt tegen de lokale zender WKRG dat het was alsof een boot de rivier kwam opvaren. "Zo laag vlogen ze. Als we een hengel aan boord hadden gehad dan hadden we de onderkant van de heli kunnen aanraken."
Piloot
De gevechtshelikopter was afkomstig van de Amerikaanse basis Fort Rucker. Vliegers van de koninklijke landmacht worden daar opgeleid tot Apache- of Chinook-piloot.
De commandant der luchtstrijdkrachten, luitenant-generaal Jac Jansen, heeft met leedwezen kennisgenomen van het bericht. "Onze gedachten gaan uit naar zijn vrouw, ouders, familieleden, overige nabestaanden en collega's."
Stroom
In december 2007 vloog een Apache tijdens een training in Nederland tegen een hoogspanningsmast aan. Toen bleven de inzittenden ongedeerd. Wel zaten tienduizenden mensen en bedrijven in en bij de Bommelerwaard dagenlang zonder stroom.
nu.nl
Dat idee had ik ook.quote:Op vrijdag 29 april 2011 10:55 schreef Bolter het volgende:
[..]
In de eerste 2 zinnen: an AH-64D Longbow.... Dat lijkt me niet. Ik kan het niet goed zien maar het lijkt alsof de kabel toch door de canopy aan de voorkant is gegaan .
Hij heeft het over de voorste cockpit, als antwoord op Lightning: [DEF] Defensie Nieuws Topic #6quote:
Wel D's, maar geen Longbows. Althans, Nederlandse uren van Chinooks en Apaches worden naar mijn weten allemaal in NL kisten gevlogen.quote:
Da's de longbow radar toch, AH64Ds hebben die volgens mij niet perse (kijk maar naar de onze)quote:Op vrijdag 29 april 2011 12:45 schreef hoogvlieger het volgende:
Een Longbow heeft zo'n grote donut op de hub zitten.
Correct en tevens juist.quote:Op vrijdag 29 april 2011 16:57 schreef Druid het volgende:
[..]
Da's de longbow radar toch, AH64Ds hebben die volgens mij niet perse (kijk maar naar de onze)
Niet heel erg nieuwswaardig (wel lokaal nieuws, hij komt bij mij uit het dorp), maar deze meneer heeft zijn onderscheiding meer als verdiend van wat ik zo lees.quote:De heer Meijers startte zijn militaire loopbaan op de Koninklijke Militaire school te Weert. In 1979 werd hij werkzaam als opruimer bij de Explosieve Opruimingsdienst van de Koninklijke Landmacht. Hij groeit hierbij uit tot officier in de rang van kapitein van Nationale operaties. Hij is actief betrokken geweest bij uitzendingen naar Cambodja, Bosnië, Macedonië en Irak. Na zijn missie in Cambodja heeft hij op eigen initiatief een handboek over landmijnen opgesteld, dat tot op heden als handleiding voor het identificeren van landmijnen wereldwijd wordt gebruikt. Hij was eveneens werkzaam in de werkgroep Humanitair Ontmijnen en als EOD-instructeur verantwoordelijk voor het geven van zowel interne, - als externe opleidingen. Naast eerder genoemde werkzaamheden is hij actief als vrijwilliger bij diverse historische onderzoeken naar de aanwezigheid van explosieven. Eveneens is hij vrijwilliger en bestuurslid van de stichting Geschiedkundige verzameling en doet hij vrijwilligerswerk voor het ontwikkelen van diverse brancherichtlijnen voor het opsporen van conventionele explosieven in de civiele sector.
Dhr. A.H. Meijers is hiervoor benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau met de zwaarden. (via)
quote:OSAMA BIN LADEN IS DOOD
Uitgegeven: 2 mei 2011 05:48
Laatst gewijzigd: 2 mei 2011 10:01
WASHINGTON - Terroristenleider Osama bin Laden is dood. Zijn lichaam is in handen van de Verenigde Staten. Dat heeft de Amerikaanse president Barack Obama bevestigd.
Osama bin Laden is doodFotoserie video
Obama deed dit zondagavond laat (lokale tijd) tijdens een plotseling ingelaste persconferentie. "Het recht heeft gezegevierd'', zo zei de president.
Bin Laden is door de Amerikaanse elitetroepen geïdentificeerd op basis van zijn gezicht. Momenteel worden DNA-testen gedaan om zijn identiteit definitief vast te stellen, aldus een Amerikaanse functionaris.
De resultaten van de DNA-testen zullen binnen enkele dagen bekend worden. Bin Laden zou zich hebben verzet tegen zijn arrestatie, waarna hij door zijn hoofd werd geschoten. De kleine groep commando's heeft daarna vastgesteld dat het stoffelijk overschot toebehoorde aan de terroristenleider.
'Zeemansgraf'
Volgens de Amerikaanse nieuwszender CNN heeft het stoffelijk overschot van terreurleider Osama Bin Laden een zeemansgraf gekregen.
Eerder had een Amerikaanse functionaris nog gezegd dat de Verenigde Staten het lichaam van Bin Laden volgens de islamitische regels zouden behandelen. De Amerikaanse en Pakistaanse autoriteiten hebben nog geen beelden vrijgegeven van het stoffelijk overschot van Bin Laden.
Media in Pakistan toonden wel foto's van wat het bebloede gezicht van Bin Laden zou zijn.
Bekijk de persconferentie
Get the Flash Playerto see this player.
Special forces
In augustus kwamen de Amerikanen Bin Laden op het spoor, maar het duurde nog maanden voordat de inlichtingendiensten zeker wisten waar de terroristenleider zich bevond. Dat werd vorige week pas duidelijk.
Een klein team van special forces drong in Abbotabad, zo'n honderd kilometer van de Pakistaanse hoofdstad Islamabad, het gebouw binnen waar Bin Laden zich bevond. Ze brachten hem om en namen zijn lichaam mee. Bij de operatie zijn geen Amerikanen omgekomen. Obama stelde dat de VS zijn geholpen door Pakistan bij de zoektocht naar Bin Laden.
Obama benadrukte verder dat de Verenigde Staten niet in oorlog zijn met de islam. Hij stelde dat Bin Laden juist oorlog voerde tegen moslims die ook slachtoffer werden van de aanslagen van al-Qaeda.
De elitetroepen waren circa veertig minuten op Pakistaanse bodem om hun missie uit te voeren. De directeur van de CIA, Leon Panetta, heeft samen met andere functionarissen van de inlichtingendiensten vanuit de VS live meegekeken. ''Toen bekend werd dat de operatie een succes was, kregen de aanwezigen een behoorlijk groot applaus'', aldus de functionaris.
Zoon
Volgens bronnen in het Witte Huis kwam niet alleen Bin Laden zelf, maar ook een zoon van de terroristenleider om. Ook zouden twee mannen en een vrouw zijn omgekomen.
De twee mannen werkten als koeriers voor Bin Laden. De getroffen zoon was een volwassene. ''Een vrouw werd gedood toen een van de militanten haar gebruikte als menselijk schild. Twee andere vrouwen raakten gewond'', aldus de anonieme medewerker.
Obama zei eerder dat bij de actie geen burgerslachtoffers waren gevallen.
Waakzaam
De president maakte duidelijk dat met de dood van de al-Qaeda-leider geen einde komt aan de strijd tegen het terrorisme. Al-Qaeda zal doorgaan met aanslagen tegen de Verenigde Staten en in de rest van de wereld, waarschuwde Obama. De VS moeten ''waakzaam'' blijven, voegde hij eraan toe.
11 september
Bin Laden is de leider van terreurnetwerk al-Qaeda en wordt door de Verenigde Staten verantwoordelijk gehouden voor de aanslagen op 11 september 2001, onder meer op de Twin Towers in New York. Daardoor kwamen bijna drieduizend mensen om het leven. De VS zochten al jaren naar Bin Laden, maar konden hem tot nog toe niet vinden.
De in Saudi-Arabië geboren Bin Laden is voor het laatst gezien in 2001 in Afghanistan. Vermoedelijk heeft hij zich tijdelijk schuilgehouden in het berggebied tussen Afghanistan en Pakistan, maar dat is altijd onzeker geweest. De terroristenleider stuurde af en toe video- of geluidsboodschappen waaruit bleek dat hij nog leefde.
Naast de aanslagen van 11 september wordt Bin Laden ook verdacht van betrokkenheid bij aanslagen op Amerikaanse ambassades in Kenia en Tanzania in 1998 en de aanslag op het Amerikaanse marineschip USS Cole in Jemen in 2000.
quote:Cougars en Chinook assisteren bij bestrijden duinbrand
2 Cougar- en 1 Chinook-transporthelikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC) zijn vanmorgen van vliegbasis Gilze-Rijen vertrokken om te assisteren bij de bestrijding van de duinbrand bij Schoorl.
Zondag brak in de duinen bij Schoorl door nog onbekende oorzaak brand uit. Het lukte de brandweer niet om het vuur onder controle te krijgen en daarom werd het DHC om hulp gevraagd. Vanmorgen had het door het vuur getroffen gebied al een omvang van 300 hectare. De brand wordt bestreden door zo'n vijfhonderd brandweerlieden.
Bambi-bucket
De Cougars bestrijden de brand met zogenoemde bambi-buckets, grote zakken waarmee zij in een keer 2500 liter water op de brandende duinen kunnen gooien. De Cougars zijn ondergebracht bij het 300 Squadron op de vliegbasis Gilze-Rijen. De Chinook kan met een bambi-bucket maar liefst 10.000 liter water aanvoeren. De Chinook hoort bij het 298 Squadron.
De helikopters van het DHC helpen geregeld bij het blussen van branden. (Ministerie van Defensie)
Hillen zit dan ook met zijn hoofd op het bureaublad te bonken: "kut, kut, kut...... Klote Luchtmachters. Waarom doen ze dat nou!"quote:Op maandag 2 mei 2011 13:36 schreef Rave_NL het volgende:
Oh het kan ook zeker met Chinooks, maar ik vind het wel ironisch dat de laatste vluchten van de helikopters juist een inzetvlucht boven Nederlands grondgebied is..
quote:Gepubliceerd op 12 mei 2011, 11:47
LEEUWARDEN - De jaarlijkse internationale oefening Frisian Flag op de Leeuwarder vliegbasis die van 4 tot en met 15 juli plaats zou vinden, is geschrapt. Dat is deze week besloten. Veel vliegtuigen en militairen van Leeuwarden zijn op missie naar Sardinië en Afghanistan.
Vorig jaar moest de oefening voortijdig worden afgebroken door de aswolk van een IJslandse vulkaan. Eerder werd al besloten om de Fighter Weapon Instructor Training te annuleren. De voorbereidingen voor de Luchtmachtdagen in september zijn wel in volle gang.
Is hier een Nederlandse bron van. Heb er namelijk niets over gelezen in de Nederlandse pers.quote:Op woensdag 4 mei 2011 13:21 schreef Cobra4 het volgende:
Nederlands militair pleegt zelfmoord na dood collega's
Een Nederlandse militair, die zich verantwoordelijk voelde voor de dood van twee collega's, heeft zich van het leven beroofd.
De bewuste soldaat zag een jaar geleden in de provincie Uruzgan een bermbom over het hoofd, die voor zijn twee vrienden fataal werd.
Een op de vijf Afghanistan-veteranen gaat langs bij de psychiater om trauma's te verwerken.
Bron: www.Vandaag.be
Er stonden ook 2 regels op de site van de Telegraaf. Dit was het uitgebreidste stuk tekst dat ik kon vinden.quote:Op donderdag 12 mei 2011 14:08 schreef franske19 het volgende:
[..]
Is hier een Nederlandse bron van. Heb er namelijk niets over gelezen in de Nederlandse pers.
Surprise!!quote:
quote:
quote:Derde zeetransport bewaakt door mariniers
DEN HAAG - Nederlandse militairen zullen opnieuw een zeetransport gaan beschermen tegen piraterij in en rond de Somalische wateren.
De betrokken ministers in het kabinet hebben besloten in te gaan op een nieuw verzoek tot plaatsing aan boord van een Nederlands transport, dit keer van de Verenigde Arabische Emiraten naar Singapore.
Minister Hans Hillen van Defensie heeft dat vrijdag geschreven aan de Tweede Kamer. Het is het derde zeetransport dat in aanmerking komt voor een bewapend team.
Twee eerdere transporten die op deze manier werden beschermd, verliepen volgens Hillen goed en zonder incidenten.
Structurele afspraken
Het kabinet werkt nog aan structurele afspraken over de inzet van dit soort bewapende teams. Daarnaast buigt een commissie zich over de inzet van gewapende particuliere beveiligers aan boord van koopvaardijschepen.
Als het om een Nederlands schip gaat, kan dat een misdrijf opleveren, schrijft Hillen.
ANP
Bron: nos.nlquote:In Rotterdam wordt het Duitse bombardement uit de Tweede Wereldoorlog herdacht. Daarbij kwamen 71 jaar geleden honderden mensen om het leven en raakten zo'n 80.000 Rotterdammers dakloos.
Burgemeester Aboutaleb legt verschillende kransen in Rotterdam, onder meer op Plein 1940 bij het monument 'De Verwoeste Stad'.
De hele dag wordt op verschillende plaatsen in de stad het bombardement herdacht. Zo is er vanavond een wandeltocht langs de brandgrens, die met lampjes het gebied markeert dat in de Tweede Wereldoorlog in vlammen opging. Ook is er een herdenkingsconcert.
14 mei 1940
Op 14 mei 1940 rond half twee 's middags bombardeerden de Duitsers Rotterdam. Door de aanval veranderde een groot deel van de binnenstad in een grote, kale, uitgebrande vlakte. Meer dan 850 mensen kwamen om het leven en zo'n 24.000 woningen werden in de as gelegd. Nog diezelfde dag gaf Rotterdam zich over.
De Duitsers dreigden na Rotterdam ook andere steden te bombarderen, te beginnen met Utrecht. Zo leidde de aanval op Rotterdam tot de capitulatie van Nederland op 15 mei 1940.
Vanaf 14 mei 2010 is de hele brandgrens permanent gemarkeerd met lampen in de grond in de vorm van rode vlammetjes.
Dan is dit topic binnen een half uur vol. Nieuws ff in de gaten houden, ik gok erop dat Kitao zelf wel komt.quote:
Ik moest nog aan 'm denken toen ik het lasquote:
Persofficier van justitie...quote:militair specialist Sandra Wiarda van het OM
heb ik iets gemist?quote:
En nog een stuk of vijf soortgelijke topicsquote:Op dinsdag 17 mei 2011 11:28 schreef gerco94 het volgende:
Militair aangehouden na doorrijden van ongeval
De grootste groep die last heeft van de waan van de dag is de politieke leiding en het parlement zelf. Ons land wordt geregeerd op basis van populariteitspoll's en wat op dat moment partijpolitiek gezien opportuun is.quote:De Nederlandse krijgsmacht heeft te lijden onder de waan van de dag, stelt defensieminister Hans Hillen. 'Zo'n enorme bezuiniging op defensie wordt blijkbaar niet erg gevonden.'
Nog altijd heel wat minder crimineel dan de normale beroepsbevolking dus. Lekker stukje stemmingmakerij. telegraafquote:Op dinsdag 17 mei 2011 07:34 schreef Cobra4 het volgende:
'Gefrustreerde soldaat eerder crimineel'
door Olof van Joolen en Charles Sanders
ARNHEM - Het aantal strafzaken tegen militairen zal de komende jaren gaan toenemen. Soldaten dreigen zich door geestelijke problemen en frustraties eerder schuldig te maken aan crimineel gedrag.
Dat vreest het openbaar ministerie (OM) in Arnhem dat verantwoordelijk is voor de afhandeling van alle strafzaken waarbij defensiepersoneel betrokken is.
„Militairen die terugkomen van een missie met geestelijke klachten. Personeel dat gespannen is over de toekomst vanwege de bezuinigingen. En de verveling die ontstaat omdat je tijdens oefeningen niet meer echt vol kan gaan, maar alleen nog maar ’boem’ mag roepen.”, zegt militair specialist Sandra Wiarda van het OM.
Uit cijfers van het parket, blijkt dat Defensie ondanks het normen- en waardenoffensief dat het de afgelopen jaren voerde, er maar beperkt in slaagt wangedrag in te dammen. Vijf jaar terug gingen 1400 militairen de fout in. Dat waren er vorig jaar nog steeds bijna 1100. In ruim de helft van de feiten gaat het om mishandelingen, bedreigingen en rijden onder invloed.
Daarnaast waren vorig jaar dertig militairen verdachte in een zedenzaak, maakten zeventig zich volgens justitie schuldig aan drugsgebruik en hadden bijna vijftig defensiemedewerkers illegale wapens in het bezit. Onder hen was de vorige maand veroordeelde kapitein Marco Kroon.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland
Hij heeft al 2 weken niet gepost. Vast een ban.quote:
Dat moet zijn Lex ipv Ros.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:25 schreef leovanw het volgende:
Onderstaande heb ik ff voor het gemak overgenomen van ROS, een modje op een ander DEF-forum:
Even rekenen: 1100/72.000 is ongeveer 1,5% en dat is inclusief "mishandelingen, bedreigingen en rijden onder invloed.
Welk percentage geldt er eigenlijk voor Nederland? Even zoeken op Google leert dat het landelijk percentage aanzienlijk hoger ligt. De meest recente jaren staan er nog niet bij maar het percentage zakt van 8,2% naar 7,7% in de periode 2005-2008.
De cijfers tonen dus aan dat de militairen "heilig" zijn.
Yup, U r right my bad... ik haalde die twee door elkaar...quote:
Wat is die mod voor een mongol dan? Hoe komt ie aan 72000???quote:Op dinsdag 17 mei 2011 16:25 schreef leovanw het volgende:
Onderstaande heb ik ff voor het gemak overgenomen van ROS, een modje op een ander DEF-forum:
Even rekenen: 1100/72.000 is ongeveer 1,5% en dat is inclusief "mishandelingen, bedreigingen en rijden onder invloed.
Welk percentage geldt er eigenlijk voor Nederland? Even zoeken op Google leert dat het landelijk percentage aanzienlijk hoger ligt. De meest recente jaren staan er nog niet bij maar het percentage zakt van 8,2% naar 7,7% in de periode 2005-2008.
De cijfers tonen dus aan dat de militairen "heilig" zijn.
Waar?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:42 schreef Pumatje het volgende:
iemand een idee waarom de vlag halfstok hing?
Maxima was jarigquote:Op dinsdag 17 mei 2011 23:42 schreef Pumatje het volgende:
iemand een idee waarom de vlag halfstok hing?
Maar goed dat Prins Willem Alexander geen Duitse heeft getrouwd, anders had men de wimpel misschien ook nog onder de vlag gehangen.quote:
Yup, je hebt gelijk het zijn er maar 70000. Zat die mod, in jouw woorden een mongol dus, er zeker 2000 naast... Desalniettemin blijft het rekensommetje nagenoeg gelijk. Dat scheelt niet zoveel... Bijft dus staan dat de militair een 'heilig boontje' is in vergelijking met de rest van de samenleving...quote:Op woensdag 18 mei 2011 01:43 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Wat is die mod voor een mongol dan? Hoe komt ie aan 72000???
Jeuj kunne we weer een nieuwe enclave in België starten, nabij hun machtscentrum. Dat word nog watquote:Op woensdag 18 mei 2011 09:54 schreef AchJa het volgende:
Defensie sluit ook vliegbasis Eindhoven
Werk
De vliegbasis biedt aan duizend mensen werk. De twee KDC-10 transport/tankervliegtuigen en vier Hercules-transportvliegtuigen van de Koninklijke luchtmacht verhuizen naar de Belgische basis Melsbroek nabij Brussel. De Nederlandse vliegtuigen worden met de elf Hercules en drie Airbussen van de Belgische luchtmacht in één pool samengebracht. Een derde DC-10, die voor 37 miljoen euro is gekocht en verbouwd en op Eindhoven in gebruik is genomen, wordt te koop gezet.
Binnenlands Bestuur
Wat een lange termijn visie weer .quote:Op woensdag 18 mei 2011 11:32 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Jeuj kunne we weer een nieuwe enclave in België starten, nabij hun machtscentrum. Dat word nog wat
Dit hebben we meer nodig, dit soort berichten. Maar helaas denk ik dat Nederland allang weer in een diepe winterslaap is gesukkeld en dat we straks net als in de tweede wereldoorlog een sitting duck zijn.quote:De Russische president Dmitri Medvedev heeft tijdens een persconferentie felle kritiek geuit op het Westen, en de VS in het bijzonder. Zo eist Medvedev samenwerking met de Amerikanen op het gebied van raketverdediging.
Als het Witte Huis dit weigert, dreigt Medvedev dat Rusland zich zal terugtrekken uit het START ontwapeningsverdrag. Met alle gevolgen van dien: "Dat zou een heel slecht scenario zijn. Dat scenario zou ons terugzetten naar het tijdperk van de Koude Oorlog."
Libië
Medvedev had verder kritiek op de manier waarop de NAVO de VN-resolutie tegen Libië uitvoert. Mocht er een dergelijke resolutie tegen Syrië worden voorgesteld, dan zal Rusland die niet steunen. President Assad moet de kans krijgen om zijn beloftes voor hervormingen waar te maken, aldus de Russische president.
Medvedev wilde tijdens de persconferentie niet zeggen of hij zich kandidaat zal stellen voor de Russische presidentsverkiezingen volgend jaar. Wel beloofde hij dat hij "binnenkort" meer duidelijkheid zal geven over zijn eventuele kandidatuur.
Ja, want volgens de huidige strategen zien we een komende oorlog tien jaar van te voren aankomen en hebben we dus tijd zat voor de voorbereiding.quote:Op woensdag 18 mei 2011 16:36 schreef Lightning_NL het volgende:
http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/2011/05/medvedev.html
[..]
Dit hebben we meer nodig, dit soort berichten. Maar helaas denk ik dat Nederland allang weer in een diepe winterslaap is gesukkeld en dat we straks net als in de tweede wereldoorlog een sitting duck zijn.
quote:BERGEN HOHNE -
De Leopardtank heeft woensdagmiddag zijn laatste schoten gelost. Dat gebeurde op het schietterrein in Bergen Hohne in Duitsland in aanwezigheid van zo'n 350 militairen uit Havelte. De commandant van het 42e tankbataljon uit Havelte loste een van de vier schoten.
Defensie heeft begin deze maand zestig Leopard 2 A6 tanks uit bedrijf gehaald vanwege bezuinigingen. Dertig deden dienst in Havelte, de overige dertig hadden Oirschot als thuisbasis. De 350 militairen van het bataljon uit Havelte moeten net als hun collega's uit Oirschot, op zoek naar een nieuwe baan. Ze hopen binnen Defensie aan de slag te kunnen.
Dit treft mij echt heel diep, vooral omdat het niet "slechts' over het opheffen van een bepaald bataljon gaat, een heel dienstvak verdwijnt gewoon (nog één van de belangrijkste ook).quote:
Dat doen ze op alle andere vlakken ook niet/te weinig, idem bij DEFquote:Op woensdag 18 mei 2011 17:44 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dit treft mij echt heel diep, vooral omdat het niet "slechts' over het opheffen van een bepaald bataljon gaat, een heel dienstvak verdwijnt gewoon (nog één van de belangrijkste ook).
Kortzichtige politiek, luister verdikkeme eens naar de experts die weten wat effectief en belangrijk is en wat niet.
En maar janken als het (weer) te laat is.quote:Op woensdag 18 mei 2011 19:07 schreef Druid het volgende:
30er jaren all over again; kop in het zand steken en nergens meer aan mee doen
Of je afvragen waar het materieel is om je van een dak te plukken bij een overstroming.quote:Op woensdag 18 mei 2011 19:38 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
En maar janken als het (weer) te laat is.
Kom daar dus net vanaf...quote:Op woensdag 18 mei 2011 17:44 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dit treft mij echt heel diep, vooral omdat het niet "slechts' over het opheffen van een bepaald bataljon gaat, een heel dienstvak verdwijnt gewoon (nog één van de belangrijkste ook).
Kortzichtige politiek, luister verdikkeme eens naar de experts die weten wat effectief en belangrijk is en wat niet.
Waarmee? En wie betaald dat?quote:Op donderdag 19 mei 2011 21:00 schreef Cobra4 het volgende:
GroenLinks sluit grondtroepen Libië niet uit
19 mei 2011, 18:58
GroenLinks zou steun geven aan een missie met grondtroepen in Libië als de Libische leider Muammar Kaddafi niet uit zichzelf weggaat. Dat zei Tweede Kamerlid Mariko Peters van deze partij donderdag op BNR-radio. Ze acht het denkbaar dat het uiteindelijk zover komt om grondeenheden in te zetten.
Wel is het volgens Peters noodzakelijk om dan een goed mandaat te hebben, waarbij duidelijk de bescherming van de Libische bevolking vooropstaat en er uitzicht is op een democratisch overgangsproces. Peters zei dat Kaddafi „weg moet” en dat anders de huidige gewelddadige situatie nog lang kan voortduren.
Peters meldde niet vies te zijn van militaire middelen. GroenLinks zou volgens haar „niets liever willen dan de bevolking steunen met zo'n missie”. Of het om Nederlandse eenheden gaat, werd in het midden gelaten.
Nederland helpt nu met F-16's en mijnenjagers het wapeninvoer- en vliegverbod boven Libië te controleren. GroenLinks steunde die NAVO-missie niet. Deze drie maanden durende missie loopt tot en met juni. Mogelijk wordt de bijdrage verlengd, maar daar moet de Tweede Kamer eerst over geïnformeerd worden en een oordeel over geven.
Bron: www.telegraaf.nl
Een ander land?quote:
Weer typisch GL, van alles willen maar laat het vooral aan anderen over.quote:Of het om Nederlandse eenheden gaat, werd in het midden gelaten.
Niet eens gezien!quote:Op zaterdag 21 mei 2011 11:24 schreef Cobra4 het volgende:
Nu jij dat bericht ook gepost heb zijn het natuurlijk 6 auto's en 10 geweren.
quote:Op maandag 23 mei 2011 13:44 schreef Cobra4 het volgende:
OM: werkstraf voor piloten om stroomstoring
ARNHEM - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft maandag in Arnhem werkstraffen van respectievelijk honderd en vijftig uur geëist tegen de twee Apachevliegers die 12 december 2007 tegen een hoogspanningsmast in het Gelderse Hurwenen vlogen. Door dat helikopterongeluk zaten bedrijven en 50.000 huishoudens in de Tieler- en Bommelerwaard ruim twee dagen zonder stroom en kreeg Defensie voor 34 miljoen euro aan schadeclaims binnen.
Bron: Telegraaf
Eensch.quote:
Je gaat me toch niet vertellen dat je verbaasd bent? Nederland... Barbertje moet hangen land.quote:
Dan ga je toch lekker ergens anders vliegenier spelen?quote:Op maandag 23 mei 2011 16:10 schreef Lightning_NL het volgende:
Uiteraard ben ik niet verbaasd. Ik zou pas verbaasd zijn als Nederland een keertje WEL iets doet waardoor ik me er misschien thuis zou voelen.
Maak je geen zorgen, dat ga ik ook zeker weten doen. Ik zou wel gek zijn om in NL te blijven om me elke dag weer kapot te ergeren aan dit soort nieuwsberichten. Mja, moet wel eerst mijn contract uitdienen.quote:Op maandag 23 mei 2011 16:15 schreef Thaboel het volgende:
[..]
Dan ga je toch lekker ergens anders vliegenier spelen?
Wat wordt nu eigenlijk als reden aangegeven? Toch nalatenheid van de bemanning? Ik heb ooit een studie van het NLR gezien waarbij gedurende de laaste minuut of zo van de vlucht je kon zien waar de bemanning naar keek. Hieruit bleek wel een mate van onoplettendheid (oordeel van de NLR persoon destijds), dit in combinatie met slechte planning... Tja.quote:Op maandag 23 mei 2011 16:51 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, dat ga ik ook zeker weten doen. Ik zou wel gek zijn om in NL te blijven om me elke dag weer kapot te ergeren aan dit soort nieuwsberichten. Mja, moet wel eerst mijn contract uitdienen.
Een hele tijd terug heb ik een samenvatting van het onderzoeksrapport gelezen. Er waren heel veel dingen in de voorbereiding die volgens dat rapport hebben bijgedragen aan deze crash. Maar ja, ik vind dat allemaal mierenneuken. Er kleven altijd risico's aan het militair vliegen. Vooral 's nachts. Een ongeluk zit in een klein hoekje.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 12:07 schreef Bolter het volgende:
[..]
Wat wordt nu eigenlijk als reden aangegeven? Toch nalatenheid van de bemanning? Ik heb ooit een studie van het NLR gezien waarbij gedurende de laaste minuut of zo van de vlucht je kon zien waar de bemanning naar keek. Hieruit bleek wel een mate van onoplettendheid (oordeel van de NLR persoon destijds), dit in combinatie met slechte planning... Tja.
Beetje kortzichtig dit. Ik zie je vaak sterk oordelen over anderen maar zodra dit op jouw beroepsgroep van toepassing is het ineens mierenneuken en menselijk. Op het moment dat er doelbewust iemand wordt zwart gemaakt of hardere wordt aangepakt ómdat het een militair is wil ik je best gelijk geven (Kapitein Kroon iemand?). Maar op het moment dat er gewoon grove operationele fouten worden gemaakt, waarbij inderdaad makkelijk doden hadden kunnen vallen, mogen daar best consequenties aanhangen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:22 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Een hele tijd terug heb ik een samenvatting van het onderzoeksrapport gelezen. Er waren heel veel dingen in de voorbereiding die volgens dat rapport hebben bijgedragen aan deze crash. Maar ja, ik vind dat allemaal mierenneuken. Er kleven altijd risico's aan het militair vliegen. Vooral 's nachts. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Uiteindelijk kun je altijd wel zeggen dat er een mate van onoplettendheid is, omdat die hoogspanningsleiding daar gewoon staat en die is niet onzichtbaar. Maar ja, we zijn mens, we zijn geen perfecte robots. Een ongeluk kan altijd gebeuren.
En dat is wat ik zo kut vind in dit verhaal. Die vliegers worden door dit land ingezet. Ze vliegen in opdracht voor dit land. Het zijn ook mensen. Mensen zijn niet perfect en maken fouten. Als ze dan door een foutje een ongeluk veroorzaken die ze wonder boven wonder allebei overleven, is het te belachelijk voor woorden dat ze gestraft worden door het land dat ze opdracht heeft gegeven om te vliegen. Alsof ze moedwillig tegen draden aan hebben gevlogen en zichzelf bijna dood hebben gevlogen.
Men moet in Nederland schijnbaar altijd een pispaal hebben, en als dat Defensie is, of een militair, dan is dat schijnbaar harstikke mooi meegenomen.
Er zijn geen grove operationele fouten gemaakt. Nu jij weer. En de doden die hadden kunnen vallen zijn vooral de vliegers zelf.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:49 schreef Bolter het volgende:
[..]
Beetje kortzichtig dit. Ik zie je vaak sterk oordelen over anderen maar zodra dit op jouw beroepsgroep van toepassing is het ineens mierenneuken en menselijk. Op het moment dat er doelbewust iemand wordt zwart gemaakt of hardere wordt aangepakt ómdat het een militair is wil ik je best gelijk geven (Kapitein Kroon iemand?). Maar op het moment dat er gewoon grove operationele fouten worden gemaakt, waarbij inderdaad makkelijk doden hadden kunnen vallen, mogen daar best consequenties aanhangen.
Hoe weet jij nou weer dat er geen fouten zijn gemaakt? Was jij er bij? Heb jij de stukken ingezien?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:52 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Er zijn geen grove operationele fouten gemaakt. Nu jij weer. En de doden die hadden kunnen vallen zijn vooral de vliegers zelf.
Wat zou uberhaupt een grove operationele fout zijn in het geval dat je tegen draden aan vliegt? Dit heeft overigens niets met mijn beroepsgroep verdedigen te maken. Dit is gewoon iets waar ik wat over mag en kan vinden omdat ik er ervaring mee heb.
quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:41 schreef Lightning_NL het volgende:
Als je nou gewoon mijn posts leest, dan weet je ook dat ik het onderzoeksrapport heb gelezen.
Overigens moest de rechtszaak eerst nog uitgesteld worden, omdat ze eerst nog eventjes naar Afghanistan moesten. Kom je terug, wordt je bedankt voor bewezen diensten.
inderdaad.. af en toe te achterlijk voor woorden dat we ook nog voor dat land ons dikke bloed en zweet inzetten...quote:Op dinsdag 24 mei 2011 17:20 schreef AchJa het volgende:
Als je met je dronken harses iets kapot vliegt heb ik beeld bij de straf. In dit geval is het gewoon een ongeluk. Of gaan we v/d Perre ook postuum een oor aannaaien?
quote:Pentagon weapons buyer quietly visits California to discuss bomber planes
Deep in the Mojave Desert, surrounded by tiers of barbed-wire fence, the nation's largest defense contractors work in secrecy designing and building the latest military aircraft at Air Force Plant 42.
The military's top weapons buyer quietly visited the Palmdale facility this month to talk with leading aerospace executives about plans to build a fleet of radar-evading bombers that the military hopes to have ready for action by the mid-2020s.
The plane would be the first long-range bomber built in the U.S. since the last of the 21 bat-winged B-2 stealth bombers by Northrop Grumman Corp. rolled off the assembly lines at Plant 42 more than a decade ago. The Air Force owns the 5,800-acre industrial park and leases space to aerospace contractors.
Now on the Pentagon wish list is a proposed fleet of 80 to 100 nuclear-capable bombers that could operate with or without a pilot in the cockpit.
Niet dan?quote:
Dan laten ze een nieuwe opstijgen ?quote:Op donderdag 26 mei 2011 15:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niet dan?
Er zijn nu ook al raketten en bemande bommenwerpers, natuurlijk. Maar zo'n onbemande drone 'voelt' toch wat gevaarlijker, wat als de communicatie ermee uitvalt bijv?
Om de vorige gecrashte kernkop te zoeken?quote:
Dan keert ie over het algemeen zelf wel terug. De gehele U(C)AV markt is op dit moment booming. De eerste low observable drones zijn al ingezet in Afghanistan (Beast of Kandahar i.e. RQ-170 Sentinel) die waarschijnlijk enkel in die regio is ingezet om missies boven Pakistan/Iran uit te voeren aangezien de Taliban nu niet echt de mogelijkheden heeft om andere drones uit te schakelen / inzet bij OBL missie. Kijk naar de ontwikkeling van de X-47 (carrier-based LO bommenwerper) en overige projecten. Door oplopende kosten bij het F-35 project wordt er steeds meer aandacht aan dit soort ontwikkelingen gegeven. Dat er dus grotere bommenwerpers in ontwikkeling zijn is geen verrassing; en laat je niet te bang maken door 'nuclear-capable'.quote:Op donderdag 26 mei 2011 15:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Niet dan?
Er zijn nu ook al raketten en bemande bommenwerpers, natuurlijk. Maar zo'n onbemande drone 'voelt' toch wat gevaarlijker, wat als de communicatie ermee uitvalt bijv?
Ahh, dat laatste was nu juist waarom ik er mijn vraagtekens bijzette.. Lijkt me een relatief onbetrouwbare manier om kernwapens in te zetten, namelijk. Verder logische ontwikkeling, die UAVs.. stukje goedkoper dan een bemand gevechtsvliegtuig/bommenwerper iig.quote:Op donderdag 26 mei 2011 15:53 schreef Bolter het volgende:
[..]
..en laat je niet te bang maken door 'nuclear-capable'.
je leeft nu al tientallen jaren op deze planeet en hebt geen probleem met Trident intercontinental ballistic missiles die een ingeprogrammeerd programma hebben op welk doel ze moeten afvliegen en jij hoopt maar dat het goede coördinaten zijn en nauwkeurig.. waar je dus uiteindelijk veel minder controle over hebt.. dan een vliegtuigje met iemand op de grond die accuraat en zonder gevaar voor eigen leven een ding door een labyrinth zou kunnen gidsen...quote:Op donderdag 26 mei 2011 16:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ahh, dat laatste was nu juist waarom ik er mijn vraagtekens bijzette.. Lijkt me een relatief onbetrouwbare manier om kernwapens in te zetten, namelijk. Verder logische ontwikkeling, die UAVs.. stukje goedkoper dan een bemand gevechtsvliegtuig/bommenwerper iig.
Als je verbinding blijft houden, natuurlijk. Ja echt vrolijk wordt denk ik niemand van kernwapens, maar als ze ermee rondvliegen dan het liefst zo 'veilig' mogelijk.quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:10 schreef Pumatje het volgende:
[..]
je leeft nu al tientallen jaren op deze planeet en hebt geen probleem met Trident intercontinental ballistic missiles die een ingeprogrammeerd programma hebben op welk doel ze moeten afvliegen en jij hoopt maar dat het goede coördinaten zijn en nauwkeurig.. waar je dus uiteindelijk veel minder controle over hebt.. dan een vliegtuigje met iemand op de grond die accuraat en zonder gevaar voor eigen leven een ding door een labyrinth zou kunnen gidsen...
vaag
Als zo'n ding neerstort heb je voor zover ik weet nog altijd geen probleem in de zin van een nucleaire explosie. Je moet er dan alleen voor zorgen dat het wrak inclusief nucleair materiaal niet in de verkeerde handen valt, maar met dat probleem zit je ook als je een bemand vliegtuig stuurt.quote:Op donderdag 26 mei 2011 18:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je verbinding blijft houden, natuurlijk. Ja echt vrolijk wordt denk ik niemand van kernwapens, maar als ze ermee rondvliegen dan het liefst zo 'veilig' mogelijk.
Der denkt een zekere Mevr. v. Velzen van de SP heel anders overquote:Op donderdag 26 mei 2011 19:02 schreef Bolter het volgende:
Het is niet alsof ze dan dagelijks een beetje rondvliegen met nucleaire wapens.
Telegraafquote:Hillen wil missie Libië verlengen
DEN HAAG - Minister Hans Hillen van Defensie steunt een eventuele verlenging van de NAVO-missie in Libië. Het kabinet denkt momenteel na over een voortzetting van de Nederlandse bijdrage eraan en zal de Tweede Kamer daarover zo snel mogelijk informeren.
Dat heeft Hillen donderdag aan de Kamer geschreven. De NAVO-operatie, waarvan het huidige mandaat op 23 juni afloopt, is erop gericht de bevolking te beschermen tegen agressie van het regime van de Libische leider Muammar Kaddafi. Dat gebeurt onder meer via een vliegverbod boven Libië en een wapenembargo tegen het Noord-Afrikaanse land.
Nederland helpt mee met de handhaving van die maatregelen met zes F-16-gevechtsvliegtuigen en de mijnenjager Hr. Ms. Haarlem. In totaal zijn er ongeveer tweehonderd Nederlandse militairen bij betrokken.
Op 8 juni spreken de NAVO-defensieministers tijdens een bijeenkomst in Brussel over de mogelijke verlenging van de missie. Volgens de hoogste bevelhebber van het militaire bondgenootschap in Europa (Saceur) zijn de militaire doelstellingen van de operatie gehaald. Dat geldt echter niet voor de politiek-militaire doelen van de NAVO, zoals de afspraak dat het geweld tegen burgers moet stoppen, de troepen van Kaddafi zich moeten terugtrekken in hun kazernes en de humanitaire hulp ongehinderd op de plaats van bestemming moet kunnen komen.
Het is noodzakelijk de missie voort te zetten om grootschalig geweld door Kaddafi te voorkomen, schrijft Hillen. Hij verwacht dat de NAVO zal besluiten de operatie Unified Protector te verlengen. Hillen zal dat steunen. Voorwaarde is wel dat de missie binnen het huidige mandaat van de VN-Veiligheidsresoluties 1970 en 1973 blijft vallen.
Aan het eind van de regenboog....quote:Op donderdag 26 mei 2011 21:50 schreef AchJa het volgende:
Hillen heeft een zak met geld gevonden???
[..]
Telegraaf
Dat is best een heel goed puntquote:Op donderdag 26 mei 2011 19:02 schreef Bolter het volgende:
*"We got a Broken Arrow", I repeat "Broken Arrow!".
En op het moment dat het zo ver komt dat er nucleaire wapens onder dit soort kisten hangen denk ik niet dat we nog bang hoeven te zijn voor een eventuele crash..
het is toch te gek voor woorden.quote:Op donderdag 26 mei 2011 21:50 schreef AchJa het volgende:
Hillen heeft een zak met geld gevonden???
[..]
Telegraaf
Waarom baal je nou van deze man. Hij doet gewoon z'n werk en is eindverantwoordelijk. Hij neemt niet zelfstandig allerlei besluiten ofzo. Voor zo'n missie is alijd wel ergens geld vrij te maken. Dat hoeft niet eens binnen Defensie te zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2011 22:10 schreef Pumatje het volgende:
[..]
het is toch te gek voor woorden.
Wat baal ik van deze vent zeg..
Ik baal van hem omdat hij openlijk toegeeft door zijn acties en handelingen naar Defensie toe, dat het personeel hem niet zo heel veel intresseert..quote:Op donderdag 26 mei 2011 23:07 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Waarom baal je nou van deze man. Hij doet gewoon z'n werk en is eindverantwoordelijk. Hij neemt niet zelfstandig allerlei besluiten ofzo. Voor zo'n missie is alijd wel ergens geld vrij te maken. Dat hoeft niet eens binnen Defensie te zijn.
Volgens mij kun je hem persoonlijk weinig aanrekenen.
Begrijp overigens goed dat je van de bezuinigingen baalt (ik ook, wat mij betreft investeren we juist meer).
Kan niet zeggen of 2010 de laatste keer is geweest dat ik op landelijk niveau op de VVD heb gestemd, maar zal de volgende keer wel mn stem heel wat beter gaan overwegen als er zo'n clubje als nu aan zit te komen.quote:
Tja, wat zouden de gevolgen wel niet zijn geweest met een PVDA, D66, GL, SP regering? Hoe dan ook zouden er bezuinigingen worden doorgevoerd. Ik begrijp hoe zuur het allemaal soms wel niet kan zijn, maar dan heb ik eerlijk gezegd meer vertrouwen in de VVD om ons door zo'n lastige periode heen te loodsen.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 12:28 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Kan niet zeggen of 2010 de laatste keer is geweest dat ik op landelijk niveau op de VVD heb gestemd, maar zal de volgende keer wel mn stem heel wat beter gaan overwegen als er zo'n clubje als nu aan zit te komen.
Daar zit ik dus ook mee. Maar toch kan het er bij mij nog steeds niet goed in dat een regeringspartij die expliciet in zijn programma heeft staan om defensie bij de geplande grote bezuiningen te ontzien, en vervolgens toch met 1 miljard bezuiningen instemd (bijna 20% van budget). Er moet naar mijn mening toch wel een bepaalde nulgrens voor onderhandelingen waar zo'n partij zich aan zou moeten houden als ze het zo in hun programma zetten.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 12:33 schreef Bolter het volgende:
[..]
Tja, wat zouden de gevolgen wel niet zijn geweest met een PVDA, D66, GL, SP regering? Hoe dan ook zouden er bezuinigingen worden doorgevoerd. Ik begrijp hoe zuur het allemaal soms wel niet kan zijn, maar dan heb ik eerlijk gezegd meer vertrouwen in de VVD om ons door zo'n lastige periode heen te loodsen.
Politieke partijen zijn niet te vertrouwen. Met politici valt geen afspraken te maken. Ongeacht of ze links of rechts zijn, conservatief of liberaal.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 13:51 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Daar zit ik dus ook mee. Maar toch kan het er bij mij nog steeds niet goed in dat een regeringspartij die expliciet in zijn programma heeft staan om defensie bij de geplande grote bezuiningen te ontzien, en vervolgens toch met 1 miljard bezuiningen instemd (bijna 20% van budget). Er moet naar mijn mening toch wel een bepaalde nulgrens voor onderhandelingen waar zo'n partij zich aan zou moeten houden als ze het zo in hun programma zetten.
Dit dus, ze hebben het wel over de heer Wilders met zijn populisme, maar zelf zijn ze geen haar beter. De heren en dames politici beloven gouden bergen, maar puntje bij paaltje, gebeurt er geen moer...quote:Op zaterdag 28 mei 2011 00:30 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Politieke partijen zijn niet te vertrouwen. Met politici valt geen afspraken te maken. Ongeacht of ze links of rechts zijn, conservatief of liberaal.
Of je nu door een kat of een hond gebeten wordt.
Als dit echt waar is dan is het een schande!!quote:Op zondag 29 mei 2011 09:29 schreef Cobra4 het volgende:
'Arrestatie Mladic was in scène gezet'
De arrestatie van Ratko Mladic was helemaal in scène gezet. Westerse diplomaten hadden er van tevoren afspraken over gemaakt met de Bosnisch-Servische ex-legerleider. Dit stelt althans de Britse krant The Sunday Telegraph zondag op basis van gesprekken met diplomaten en bronnen bij westerse geheime diensten.
„De onderhandelingen over zijn overgave duurden iets langer dan een jaar; er waren vooral Franse, Britse en Duitse functionarissen bij betrokken”, aldus een westerse diplomaat die niet met naam genoemd wil worden. De Servische geheime dienst lijkt contacten gehad te hebben met het netwerk dat Mladic beschermde. „De Serven namen de taak op zich om details met hem uit te werken en garandeerden dat er voor zijn familie gezorgd zou worden en dat hij een pensioen zou krijgen en uiteindelijk een waardige begrafenis.” Mladic wilde voor zijn vrouw Bosiljka en zijn zoon Darko zorgen; dat was zijn „zwakke plek”.
Het 'suïcidale' idee dat hij zich tegen arrestatie zou verzetten, werd Mladic uit zijn hoofd gepraat, aldus de diplomaat. Hem werd voorgehouden dat hij maar beter als „martelaar naar Den Haag” kon gaan dan in een hol in Servië blijven leven. Uiteindelijk werd hij zoals eerder afgesproken 'opgepikt' in Lazarevo. „Er was helemaal geen zoektocht”, aldus de diplomaat, die volgens The Sunday Telegraph goed is ingevoerd bij geheime diensten.
Bron: www.telegraaf.nl
Wij gingen naar Ieper.quote:Op maandag 30 mei 2011 23:45 schreef Sloggi het volgende:
Dat was voor WOII, toen was die herdenking er nog niet natuurlijk.
En dat geld? Waar gaat dat vandaan komen? Heeft Hillen dan ook het lef geld te EISEN van de regering ipv geld te moeten inleveren? Vrees van niet,. zal vast wel weer ergens anders op bezuinigd worden dan.quote:Volgende week komen de Defensieministers van de NAVO-lidstaten bijeen om een besluit te nemen over de huidige missie in Libië.
Nederlandse bijdrage
Daarna zal het kabinet een besluit nemen over een Nederlandse bijdrage. Hillen wilde hier niet op vooruitlopen maar liet wel doorschemeren dat de meest betrokken bewindslieden positief gestemd zijn over een mogelijke verlenging.
Het zou me serieus niets meer verbazen als Hillen met het idee op de proppen komt dat twee soldaten één Diemaco zouden moeten delen, immers konden de Russen dat in WO2 ook.quote:Op dinsdag 31 mei 2011 18:39 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En dat geld? Waar gaat dat vandaan komen? Heeft Hillen dan ook het lef geld te EISEN van de regering ipv geld te moeten inleveren? Vrees van niet,. zal vast wel weer ergens anders op bezuinigd worden dan.
Bronquote:Nieuwe helikopter onder de maat
GEORGE MARLET EN RIEKELT PASTERKAMP − 01/06/11, 19:31
NH-90 helikopter. Foto © Wikipedia
De prestaties van de nieuwe defensiehelikopter laten ernstig te wensen over. De NH-90 is te zwaar en beperkt inzetbaar.
Defensie schaft twintig NH-90-helikopters aan voor in totaal 1 miljard euro. Uit een intern rapport van de luchtmacht blijkt dat de NH-90 te zwaar is, minder mensen kan meenemen dan was voorzien en bij hoge temperaturen een kleinere actieradius heeft. Defensie erkent de tekortkomingen van de NH-90 en zegt daarover met de fabrikant in gesprek te zijn. Van de twintig bestelde helikopters zijn er inmiddels vier geleverd.
Volgens ingewijden heeft fabrikant NH Industries aangeboden om in plaats van de NH-90-helikopter een groot aantal Eurocopter AS-725-helikopters aan Nederland te leveren. Dit toestel is met een stuksprijs van 23 miljoen euro ruim de helft goedkoper dan de NH-90 en voldoet wel aan de eisen. Defensie zou het aanbod echter hebben afgeslagen.
De NH-90 komt in de plaats van onder meer de Cougar-helikopter. Vanwege de bezuinigingen wil minister Hillen veertien van de zeventien Cougars niet meer laten vliegen. De CDA-fractie in de Tweede Kamer pleit ervoor om vijf extra Cougars in de lucht te houden. Daarmee wil CDA-Kamerlid Raymond Knops voorkomen dat er de komende jaren te weinig helikopters beschikbaar zijn voor transport- en opsporings- en reddingstaken.
Te zwaar, te krap en te kleine actieradius
De NH-90 is niet in staat om dezelfde taken uit te voeren. De nieuwe helikopter is 600 kilo te zwaar en kan daardoor minder gewicht meenemen. Het toestel is beperkt inzetbaar.
Dit blijkt uit een intern rapport van de Koninklijke Luchtmacht, in bezit van deze krant. Ondanks de intern geuite bezwaren zette de Defensieleiding het afstoten van de Cougar-helikopter door. Veertien van de zeventien op vliegbasis Gilze-Rijen gestationeerde toestellen staan aan de grond. De overige drie vliegen door tot eind volgend jaar.
De Tweede Kamer debatteert maandag over de bezuinigingen op Defensie met minister Hillen. Hij zei eerder in de Kamer dat hij de komende jaren 'een behoorlijke dip' in de helikoptercapaciteit van Defensie ziet ontstaan. "Het is niet rampzalig, wel ernstig." In 2017 is de capaciteit volgens Hillen weer op orde. Dan zijn er zes nieuwe Chinook-helikopters bijgekomen en zijn ook de nieuwe NH-90 helikopters beschikbaar.
CDA-Kamerlid Raymond Knops wil geen gat laten vallen in de helikoptertaken van Defensie en stelt daarom voor om tot vijf extra Cougars tot 2017 in de lucht te houden. "Tot 2017 zitten we met een gat in de transport- en SAR-capaciteit (opsporings- en reddingstaken boven Wadden- en Noordzee; red.). Om dat gat te vullen, houden we de Cougars operationeel. In de verkoop leveren de toestellen toch niks op."
Nederland heeft inmiddels vier van de twintig bestelde NH-90's in handen. Volgend jaar komen er nog eens drie bij. De toestellen kosten 50 miljoen euro per stuk. Van de NH-90's zijn er twaalf bestemd voor de marine en acht voor de luchtmacht. Oorspronkelijk was de NH-90 alleen bestemd om de Lynx-marinehelikopter te vervangen, maar het toestel moet nu ook als vervanging van de Cougar-transporthelikopter gaan dienen.
Maar de NH-90 kan minder dan de Cougar, blijkt uit een intern rapport van de luchtmacht. Bij operaties boven zee kan de NH-90 slechts vijf of zes van de gewenste twaalf personen vervoeren. De Cougar kwam tot negen. Met drie mensen aan boord kan de NH-90 boven hete en droge gebieden slechts 85 mijl vliegen in plaats van de gewenste 185 mijl.
De NH-90 wordt gebouwd door NH Industries, een dochter van Eurocopter. Naar verluidt onderkent Eurocopter de problemen met de NH-90 en heeft het bedrijf Defensie aangeboden om de zeventien Nederlandse Cougar-helikopters en de nieuw aan te schaffen NH-90 helikopters terug te nemen.
Hiervoor in de plaats wil NH Industries een groot aantal Eurocopter AS-725-helikopters leveren. Deze helikopter is de laatste doorontwikkeling van de Puma/Cougarseries. Een volledig uitgeruste AS-725 kost 23 miljoen euro. Defensie is niet op dit aanbod ingegaan en houdt vast aan drie helikoptertypes: CH-47 Chinook, AH-64 Apache en de NH-90.
Ook de Duitse krijgsmacht is kritisch over de NH-90. Niet alleen ergeren de Duitsers zich aan de tegenvallende prestaties, ook de beperkte ruimte in het toestel zorgt voor irritaties.
Defensie heeft de Cougar eigenlijk nooit willen hebben. Toen halverwege jaren '90 de vraag kwam naar een middelzware transport helicopter wilde de KLu de UH60 Blackhawk hebben. Maar omdat zowel bij de F16 en de Chinook voor een Amerikaanse kist werd gekozen moest er van de regering zonodig een Europese kist komen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:14 schreef Royyy het volgende:
Lightning, heb jij misschien meer info over de verschillen tussen de NH-90 en de AS-725, qua kwaliteit enzo?
Als die deal voor de AS-725's geaccepteerd was, komt dat er dus op neer dat er ongeveer een half miljard minder bezuinigd had hoeven te worden, als ik het goed begrijp?
En zolang het totaal te bezuinigen bedrag niet minder wordt zal het weinig uitmaken, misschien dat ze een handjevol leo's in de bewapening gaan houden, maar dat gaat ten koste van wat. CV90?, personeel?, secundaire arbeidsvoorwaarden? Dat gat moet ergens mee gedicht worden.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:55 schreef forpro het volgende:
ben benieuwd. 1 van de voorstellen om bestuur te verbeteren was o.a. het samenvoegen van DMO en CDC tot een OSTcdo, maar dat heeft het niet gehaald.... de bezuinigingen in bestuur worden sowieso erg veel bij de OPCO's gehaald, niet bij de ambtelijke (lees: hoofdzakelijk burger) top.
Heb er nog niets over gehoord, maar we gaan het zien.quote:laatste wandelgangnieuws mbt numerus fixus: 1 op 4 kolonels, 1 op 7 ltkols, 1op 14 majoors, functies weg. zelfde orde van grootte bij Aoo en SM....
Ik weet zo goed als niks over de AS-725. Het is een ge-upgrade Cougar/Super Puma, dus net iets beter dan denk ik.quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:14 schreef Royyy het volgende:
Lightning, heb jij misschien meer info over de verschillen tussen de NH-90 en de AS-725, qua kwaliteit enzo?
Als die deal voor de AS-725's geaccepteerd was, komt dat er dus op neer dat er ongeveer een half miljard minder bezuinigd had hoeven te worden, als ik het goed begrijp?
Maar voor "slechts" 100 miljoen koop je op die manier wel een heleboel slagkracht, 60 Leopard 2's krijgen meer gedaan een 2 F35's in bijv. Afghanistan.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Klopt het trouwens dat met het wegbezuinigen van alle Leopards er SLECHTS 100 miljoen euro wordt bespaard? Jezus, hou ze dan zeg... Wat een onzinnige besparing op 60 tanks. Voor 100 miljoen euro koop je niet eens 2 Chinooks of 2 F35's.
Een Leopard kan natuurlijk veel minder dan een F35 en zal ook minder bereik hebben. Dat ding heeft ook brandstof nodig. Mja, voor die 'luttele' 100 miljoen besparing kun je ze beter gewoon houden. Ik had verwacht dat het om een veel hoger bedrag zou gaan.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:54 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Maar voor "slechts" 100 miljoen koop je op die manier wel een heleboel slagkracht, 60 Leopard 2's krijgen meer gedaan een 2 F35's in bijv. Afghanistan.
Wat zou goedkoper zijn, een patrouille ondersteuning verlenen in de vorm van 2 Leopard 2's die mee op pad gaan of door constant 2 straaljagers erboven te laten rondvliegen...
Lezen jongen.quote:Op zondag 5 juni 2011 12:16 schreef Lightning_NL het volgende:
Wat een onzin. De Nederlandse Marine is iets om heel erg trots op te zijn en wat wereldwijd zeer veel respect afdwingt. Kom op zeg.
inderdaad... het is te apart voor woordenquote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Klopt het trouwens dat met het wegbezuinigen van alle Leopards er SLECHTS 100 miljoen euro wordt bespaard? Jezus, hou ze dan zeg... Wat een onzinnige besparing op 60 tanks. Voor 100 miljoen euro koop je niet eens 2 Chinooks of 2 F35's.
Dat is heel erg goed mogelijk inderdaad...quote:Op maandag 6 juni 2011 19:23 schreef von_Preussen het volgende:
Ik had hier eens gelezen dat de meest kostbare onderdelen van de tanks (toren, motoren) gewoon mee kunnen gaan naar een nieuw onderstel (dat was eigenlijk te zwak voor de A6).
Wat zou die hele operatie ongeveer kosten?
Toch niet meer dan ¤50 a ¤100 miljoen?
En anders heeft Griekenland nog wel een paar fabrieksnieuwe Leopard 2A6 staan waarvan ze al jaren de betaling vertragen, dan kan KMW die gewoon terughalen en naar Nederland sturen voor een goede prijs.
Maar goed, dat zal het wel niet meer worden.
Leusden. 4/5e echelon.quote:Op maandag 6 juni 2011 19:31 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Dat is heel erg goed mogelijk inderdaad...
Vroeger hadden we onze eigen werkplaatsen voor tank upgrades.. ( tankwerkplaats zoveel zoveel )
[...] schrijft De Telegraaf dinsdag op basis van het interne defensieblad Landmacht.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:25 schreef PLAE@ het volgende:
Dat van Kroon mag ook wel in een intern vakblad vind ik. Dat hoeft niet zo publiekelijk. Of komt het uit iets van binnen de organisatie?
quote:RIJSWIJK - Twee F-16's van de Koninklijke Luchtmacht hebben dinsdagochtend boven de Noordzee twee langeafstandsvliegtuigen van de Russische luchtmacht onderschept.
Dat meldde Defensie dinsdagochtend. De F-16's van de Quick Reaction Alert op de vliegbasis Volkel stegen om kwart over elf na een alarmsignaal op om de Russische vliegtuigen te onderscheppen.
De Duitse gevechtsleiding hielp de Nederlandse vliegtuigen daarbij. De Deense luchtmacht had ook al F-16's op de Russen afgestuurd.
De twee Russische Tupolev Tu-142-toestellen, door de NAVO ook wel aangeduid als Bears, vlogen langs de kust van Noorwegen naar de Noordzee. Na de onderschepping door de Nederlandse F-16's zetten de beide viermotorige Bears koers naar het westen, richting het Britse luchtruim.
Russische toestellen worden de laatste tijd steeds vaker gesignaleerd in de omgeving van Nederland. Vorig jaar werd voor het eerst in jaren een onderschepping uitgevoerd en dit jaar was het al twee keer eerder raak, aldus een woordvoerder van Defensie.
De luchtmacht houdt constant twee bewapende F-16's paraat om onbekende vliegtuigen te onderscheppen. De F-16's kunnen na een alarmsignaal binnen enkele minuten in de lucht zijn. De vliegbases Volkel en Leeuwarden nemen de Quick Reaction Alert afwisselend waar. bron
Ikzelf vind het persoonlijk idd ook een goed idee, maar het verplicht stellen hiervan gaat me net wat té ver.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:47 schreef hoogvlieger het volgende:
Militairen die met weekendverlof gaan, moeten in uniform reizen. De PVV wil op deze manier de band tussen de krijgsmacht en de samenleving verbeteren.
"De Nederlandse bevolking moet de krijgsmacht meer leren waarderen en trots zijn op de mannen en vrouwen in uniform. De band tussen de krijgsmacht en de samenleving moet worden verbeterd, zo niet hersteld. Patriottisme kan hier een grote rol bij spelen", aldus PVV-Kamerlid Marcial Hernandez.
De PVV pleit al langer voor meer openbare parades en militaire ceremonies.
bron: powned.tv
Ging dr gister ook al ff over tijdens dat debat. Niet eens zo'n heel slecht idee denk ik?
Dat zoiso.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 15:36 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ikzelf vind het persoonlijk idd ook een goed idee, maar het verplicht stellen hiervan gaat me net wat té ver.
Preken voor eigen parochie noemen wij dat hier.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:50 schreef Catch_me het volgende:
Goeie zaak, uitkleden dat defensie.
Die centen kan Nederland beter gebruiken voor de ontwikkeling van het onderwijsstelsel
HBOquote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:50 schreef Catch_me het volgende:
Goeie zaak, uitkleden dat defensie.
Die centen kan Nederland beter gebruiken voor de ontwikkeling van het onderwijsstelsel
Straks bij defensie eruit getrapt worden en dan zonder enig papiertje op straat staan Het fabeltje dat burgerbedrijven graag ex-militairen in dienst nemen gaat allang niet meer op in deze crisis tijdenquote:
Zal ik m'n bul even voor je inscannen?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:05 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Straks bij defensie eruit getrapt worden en dan zonder enig papiertje op straat staan Het fabeltje dat burgerbedrijven graag ex-militairen in dienst nemen gaat allang niet meer op in deze crisis tijden
Daar ben je weer!quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:50 schreef Catch_me het volgende:
Goeie zaak, uitkleden dat defensie.
Die centen kan Nederland beter gebruiken voor de ontwikkeling van het onderwijsstelsel
Troll-alert!!!!!!quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:50 schreef Catch_me het volgende:
Goeie zaak, uitkleden dat defensie.
Die centen kan Nederland beter gebruiken voor de ontwikkeling van het onderwijsstelsel
Om jou staan ze zeker allemaal te springenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:05 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Straks bij defensie eruit getrapt worden en dan zonder enig papiertje op straat staan Het fabeltje dat burgerbedrijven graag ex-militairen in dienst nemen gaat allang niet meer op in deze crisis tijden
De KMA was te moeilijk voor je?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:05 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Straks bij defensie eruit getrapt worden en dan zonder enig papiertje op straat staan Het fabeltje dat burgerbedrijven graag ex-militairen in dienst nemen gaat allang niet meer op in deze crisis tijden
Voor mij niet nee, jou wel dan?quote:
Je hebt in je hele leven niets gepresteerd wat zich zou kunnen meten met de gemiddelde user die zich bevind op Def!.. je hebt daarnaast geen idee waarover je praat gezien het feit dat je de ervaring in het desbetreffende ontbreekt.. onthoud je van deze provocaties...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:41 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Voor mij niet nee, jou wel dan?
Begrijpelijk, de meeste in dit subforum hebben een nogal bekrompen visie van hun eigen werkgever en hun eigen belang
quote:
quote:beroep: Vrachtwagenchauffeur
Ik een officier...quote:
Heb je de KMA afgemaakt?quote:Begrijpelijk, de meeste in dit subforum hebben een nogal bekrompen visie van hun eigen werkgever en hun eigen belang
Het is mijn werkgever niet, ik ben zelfs (wait for it.....) NUKUBU!quote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:41 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Voor mij niet nee, jou wel dan?
Begrijpelijk, de meeste in dit subforum hebben een nogal bekrompen visie van hun eigen werkgever en hun eigen belang
Ik had hier niet verder gelezen dan de titel omdat ik elders al een stuk had gelezenquote:Op dinsdag 7 juni 2011 13:39 schreef Schild het volgende:
[..]
[...] schrijft De Telegraaf dinsdag op basis van het interne defensieblad Landmacht.
Haha, was dat niet het hele berichtje Catch_Me is echt een vage vogel.quote:Op dinsdag 7 juni 2011 22:41 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Ik had hier niet verder gelezen dan de titel omdat ik elders al een stuk had gelezen
Een ruggegraat die in een emmer past dus. En als je zo van die meiden baalt, waarom er dan mee op stap?quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:31 schreef AchJa het volgende:
„Collega Jenna van D., ook een ondergeschikte in de laagste marechaussee-rang, had me al wekenlang gevraagd de piercing in het voorste deel van mijn geslachtsdeel te mogen zien”, vertelt Brito op het kantoor van zijn advocaat. „Ik was het gezeur beu. Ze vroeg me, met twee vrouwelijke collega’s, ook telkens ’wat nou toch de kleur van mijn voorhuid was...’ Toen ze mij die avond achterna liep, tot in het toilet, heb ik ten einde raad mijn broek laten zakken.
Is dat zo speciaal dan?quote:Na uitzendingen in Bosnië en Zuid-Irak – waar hij in As Samawah als liason bij het Japanse detachement was geplaatst – kreeg hij voor beide uitzendingen herinneringsmedailles.
Streng verboden nog wel...quote:erotisch getinte blaadjes lezen en naar dvd’s kijken in de wachtlokalen, het ’gemengd’ samen slapen in de Koningin Beatrixkazerne... Allemaal streng verboden, maar door de leiding getolereerd, zo zeggen zij.
Gevonden!quote:Partyflock
De vrouw die wachtmeester Brito vroeg zijn piercing te tonen in een Schevenings toilet en die hem vervolgens beschuldigde van seksueel wangedrag staat uitgebreid vermeld op ’feest website’ Partyflock. Jenna van D. noemt daar haar favoriete site, blijkbaar als grap bedoeld: ’www.jennaporno.nl’. Ze vermeldt verder haar ’favoriete genres’: darkcore, early hardcore en terror. Keiharde en ’sombere’ muziek volgens kenners.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rtuigen-defect.dhtmlquote:Helft nieuwe pantservoertuigen defect
UPDATE Het nieuwe pantservoertuig van het ministerie van Defensie, de CV90, kampt met grote technische gebreken. Daarnaast is er een groot tekort aan reserveonderdelen, waardoor de helft van de voertuigen stilstaat en niet inzetbaar is.
Dat meldt RTL Nieuws op basis van interne documenten van Defensie.
184 CV90 infanteriegevechtsvoertuigen
De pantservoertuigen zijn in 2008 afgeleverd. De geplande levensduur van een CV90 is 30 jaar. Nederland heeft in totaal 184 CV90 infanteriegevechtsvoertuigen besteld bij het Zweedse bedrijf BAE Systems Hägglunds. Inmiddels zijn 130 CV90's geleverd.
Het pantservoertuig kost 4 miljoen euro per stuk. In totaal is er een investering van 1,1 miljard euro mee gemoeid. De CV90's moeten de Leopard-tanks vervangen, die kortgeleden zijn wegbezuinigd.
Defensie: aanpassingen nodig
Het ministerie van Defensie erkent dat er te veel voertuigen stuk zijn. 'Zoals te verwachten bij een nieuw ontwikkeld, technisch hoogstaand product zijn er een aantal aanpassingen nodig in de fase van ingebruikname', aldus het ministerie in een reactie.
Han ten Broeke, Tweede Kamerlid voor de VVD, vraagt zich af of Defensie wel voldoende vaart maakt met het uitbesteden van onderhoud en reparaties van materieel. Hij gaat zijn vragen voorleggen aan minister Hans Hillen (Defensie). Defensie is volgens hem te terughoudend met het in onderhoud geven bij particulieren, terwijl ,,dat mogelijk een deel van de oplossing kan zijn''.
Onvoldoende reserveonderdelen
Hillen gaf al eerder in een brief aan dat de CV90's minder dan de verwachte 70 procent kunnen worden ingezet, onder meer doordat er onvoldoende reserveonderdelen zijn. In 2012 zal dat aanzienlijk beter gaan verwacht de bewindsman.
(Redactie)
11/06/11 20u18
http://www.volkskrant.nl/(...)elfverdediging.dhtmlquote:Een militair van de Luchtmobiele Brigade is dinsdag overleden, waarschijnlijk door een fatale bloeding in zijn hoofd. Die heeft de 20-jarige man vermoedelijk opgelopen tijdens het doorlopen van een militair parcours voor zelfverdediging op de kaderopleiding vorige week woensdag, liet een woordvoerder van het ministerie van Defensie desgevraagd weten.
De militair werd 1,5 uur na zijn oefening onwel. Hij is toen direct naar het ziekenhuis in Weert overgebracht waar hij bewusteloos raakte. Om die reden werd hij vervolgens naar het Academisch Ziekenhuis in Maastricht gebracht, waar hij tevergeefs is geopereerd.
De militair werd kunstmatig in coma gehouden. Maar volgens Defensie verbeterde zijn situatie niet.
quote:De Crem: "Geen Nederlandse C-130's in Melsbroek"
Minister van Defensie Pieter De Crem ontkent dat Nederland plannen heeft om enkele militaire toestellen naar het Belgische Melsbroek te verhuizen. Dat heeft hij vandaag in de commissie Defensie van de Kamer geantwoord op vragen van Karolien Grosemans (N-VA) en Wouter De Vriendt (Groen!).
Het Nederlandse weekblad 'Binnenlands Bestuur' had vorige maand geopperd dat Nederland plannen heeft om zijn militaire vliegbasis in Eindhoven te sluiten en enkele militaire toestellen naar Melsbroek te verhuizen. "De geruchten zijn ongefundeerd", aldus De Crem.
De sluiting van de vliegbasis in Eindhoven zou kaderen in het strategisch vastgoedplan van de Nederlandse minister van Defensie Hans Hillen. De grond is van de Nederlandse Defensie, maar huisvest ook de grootste regionale luchthaven van het land: Eindhoven Airport. De overheid zou de grond aan de aandeelhouders van de burgerluchthaven willen verkopen. Oorspronkelijk zou Hillen op 1 juli bekendmaken welke defensielocaties gesloten worden, maar die aankondiging is intussen uitgesteld tot "deze zomer". (belga/svm)
quote:Militairen en marechaussees bouwen in tegenstelling tot civiele
politiefunctionarissen verlof en dubbel pensioen op en kunnen tevens vervroegd
met pensioen.
quote:Planten kosten Defensie 22.000 euro
Laatste update: 21 juni 2011 13:26 infoBekijk op de kaart
DEN HAAG - Het ministerie van Defensie is 22.000 euro kwijt aan de verplaatsing van zeldzame blaasvarens die ervoor zorgen dat twaalf legertrucks bij Kamp Soesterberg nog niet weg mogen.
Foto: NU.nl/Petra Jacobs
Dat heeft staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) dinsdag aan de Tweede Kamer geschreven in antwoord op schriftelijke vragen van de regeringspartijen VVD en CDA.
Twee jaar geleden stonden er driehonderd oude trucks op de parkeerplaats. Daaronder bleken ongeveer 10.000 beschermde blaasvarens te groeien.
In heel Nederland waren tot dan slechts 750 exemplaren van die varens bekend. Op grond van de Flora- en faunawet mochten de trucks niet meer worden verplaatst.
Ontheffing
Defensie vroeg en kreeg ontheffing om de blaasvarens te verwijderen en een deel ervan elders te herplanten. Dat is voor een groot deel gebeurd, waardoor de meeste legertrucks konden worden weggehaald.
Maar afgesproken was de boel te evalueren als driekwart van de plantjes verwijderd is. Dat gebeurt half september. Daarbij wordt gekeken of de verplaatste blaasvarens op de andere plekken aanslaan.
Landbouw zal vervolgens in overleg met Defensie besluiten hoe er moet worden omgegaan met de varens die nog onder de twaalf resterende vrachtwagens groeien.
''Daarna zouden de laatste vrachtauto's kunnen worden weggehaald en is het terrein weer als parkeerplaats te gebruiken zonder beperkingen'', aldus Bleker.
Belachelijk, nergens is geld voor, maar als het om wat onkruid gaat worden kosten noch moeite gespaard. Was er nou echt niemand te vinden die ff met een bus Round-up in de weer ging?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 16:29 schreef ErwinRommel het volgende:
http://www.nu.nl/politiek(...)nsie-22000-euro.html
Defensie komt wel vaker in het nieuws, Vrijwel ieder weldenkende Nederlander weet nu in wat voor een situatie het departement is. Daar ben ik wel blij mee.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 19:07 schreef Pumatje het volgende:
het lijkt wel alsof Hillen expres alles in het honderd laat lopen.
Wat een faalhaas...
Laten we maar hopen dat de kamerleden Hillens geklets niet voor zoete koek gaan slikken. Dat is verdomme onze baas en betrokkene is nog niet voor de helft op de hoogte van de huidige regelgeving.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 19:53 schreef revolutionarymen het volgende:
[..]
Defensie komt wel vaker in het nieuws, Vrijwel ieder weldenkende Nederlander weet nu in wat voor een situatie het departement is. Daar ben ik wel blij mee.
quote:Vliegverkeer Eindhoven plat na problemen vliegtuig
EINDHOVEN - Op Eindhoven Airport is woensdag sinds half vier geen vliegverkeer mogelijk omdat op de start- en landingsbaan een Hercules met een klapband is gestrand.
De Hercules raakte woensdagmiddag in de problemen nabij de luchthaven.
Een woordvoerder van de gemeente bevestigde dat er een zogenaamde 'crash-call' was gemeld. Brandweerkorpsen uit de hele regio werden opgeroepen.
Zeven bemanningsleden aan boord hebben het toestel veilig kunnen verlaten. De klapband wordt vervangen om het toestel daarna van de baan te slepen. Het is niet duidelijk hoe lang dat precies gaat duren.
Vliegtuigen kunnen vertrekken noch landen. Een vlucht uit Las Palmas is uitgeweken naar Maastricht.
Voor de rest van woensdag staan nog 14 uitgaande vluchten gepland maar de luchthaven heeft goede hoop dat de situatie snel hersteld is, aldus een zegsman.
Weet uit eigen ervaring, dat de veiligheidsgordel in zo'n viertonner niet altijd gedragen werd. Erg sneu voor de betrokkenen.quote:Dode en 15 gewonden door ongeval A2 bij Budel
Door een ongeval op de A2 bij de afslag Budel in de richting Eindhoven is dinsdagochtend een militair om het leven gekomen. Vijftien andere mensen raakten gewond, van wie drie ernstig. Dat maakte de politie bekend.
Bij het ongeval was een biertransportwagen en een legertruck van de kazerne in Weert betrokken. Achter in de legertruck zaten meerdere militairen, onder wie ook gewonden vielen. Bij het ongeval raakten verder drie personenauto's betrokken. De dode is een militair van de kazerne in Weert.
Bij de lange file die na het ongeluk aanzwelde, raakten vier mensen bevangen door de hitte. Drie konden ter plaatse door de hulpdiensten behandeld worden. De vierde persoon is naar het ziekenhuis gebracht.
Het ongeval gebeurde rond kwart voor tien. De snelweg werd daarop in noordelijke richting afgesloten. Rond half drie waren alle gewonden naar ziekenhuizen gebracht. Rijkswaterstaat is bezig met het opruimen van de ravage. De politie verwacht dat de snelweg in de loop van de middag weer vrijgegeven wordt.
Bron: Dode en 15 gewonden door ongeval A2 bij Budel
Volgens een artikel in het Limburgs Dagblad was de truck op de vluchtstrook gestopt om hulp te verlenen bij een ongeluk tussen een aantal personenauto's dat vlak daarvoor gebeurd was. Vervolgens is terwijl de militairen bezig waren met uitstappen, een vrachtwagen die op cruise control reed op hen ingereden...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 19:46 schreef Eraser127 het volgende:
[..]
Weet uit eigen ervaring, dat de veiligheidsgordel in zo'n viertonner niet altijd gedragen werd. Erg sneu voor de betrokkenen.
quote:Hillen: militair moet meer vechten, minder hulp geven
Minister Hillen (Defensie, CDA) vindt dat militairen meer moeten vechten en zich minder als ontwikkelingswerkers moeten gedragen. Hij zei dit vandaag in een toespraak in Brussel.
“Militairen moeten weer doen waarvoor ze zijn – militaire taken verrichten en militaire successen behalen en tonen”, aldus Hillen. Met een verwijzing naar de Nederlandse bijdrage in Afghanistan zei hij dat Nederlandse militairen “de beste ontwikkelingswerkers” zijn, maar dat van soldaten verwacht wordt dat zij zich in de eerste plaats als soldaten opstellen.
Afstand van de 3D-aanpak
Met zijn woorden neemt Hillen afstand van de door Nederland fel gepropageerde zogeheten ’3D-aanpak’ zoals deze zich in Afghanistan heeft ontwikkeld. Deze houdt in dat Defensie, ontwikkelingshulp (Development) en Diplomatie nauw samenwerken. In de praktijk komt het er op neer dat militairen zich veel bezighouden met ontwikkelingstaken.
“We zijn als krijgsmacht te veel van ons merk verwijderd geraakt”, zei Hillen vanmorgen in Brussel desgevraagd in een toelichting op zijn rede. “Kijk naar onze inzet in Kunduz, we sturen daar 535 militairen heen (waaronder veertig politiemensen, red.) en moeten die missie dan civiel noemen. ‘Militair’ heeft een negatieve connotatie gekregen. Dat heeft me geweldig aan het denken gezet.”
‘NAVO moet scherper kiezen’
Volgens Hillen zal de NAVO scherper moeten kiezen, omdat de steun onder de bevolking voor complexe operaties ver buiten de landsgrenzen zoals die in Afghanistan terugloopt.
“Onze militairen moeten aan de slag waar onze belangen in gevaar zijn, bijvoorbeeld als piraten onze schepen aanvallen. De NAVO bestaat om vuurtjes uit te trappen, niet om missionaris van de wereld te zijn.”
Hillen reageerde in zijn toespraak ook op recente kritiek van zijn Amerikaanse collega Gates, die Europa verweet te weinig bij te dragen aan de NAVO. “Europa moet acht slaan op de boodschap van Gates”, zei Hillen. De bezuinigingen op Defensie zijn “zeker geen bewuste Europese politiek om de VS de rug toe te keren”.
NRC
Stel je voor dat ze nu nog met de YAD personeel gingen vervoeren (op die bankjes dus)...quote:Op woensdag 29 juni 2011 19:48 schreef Bouke-p het volgende:
.... En dit ongeval is een reden waarom ik geen 4tonner met personeelsmodule rij, gevaarlijke kutdingen...
Heb nog nooit een YAD met bankjes gezien? Of zijn dat aangepaste dingen?quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:35 schreef Schild het volgende:
[..]
Stel je voor dat ze nu nog met de YAD personeel gingen vervoeren (op die bankjes dus)...
Dan zou waarschijnlijk de hele baklading eruit gevlogen zijn..
YAD voor de aanpassing naar YAP. Kan nog steeds, gewoon die klapbankjes erin plaatsen, in de meesten zijn ze er uitgehaald omdat er toch geen personeel in vervoerd mag worden.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:36 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Heb nog nooit een YAD met bankjes gezien? Of zijn dat aangepaste dingen?
Mag officieel niet...quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:48 schreef hcwp het volgende:
Ik heb anders toch zeer zeker wel meer dan eens een tochtje in zo'n bak gemaakt. Weliswaar op/nabij kazerneterrein, maar toch.
Ben ff aan het zoeken of het ook online ergens is te vinden, maar kan zo snel niets vinden.quote:
Thanks, dat is hem.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:00 schreef Schild het volgende:
Naar aanleiding van verkeersongeval met een ‘gewone’ YAD-4442 tijdens de koudweeroefening ‘Snow Falcon’ van 11 Infanteriebataljon Luchtmobiel in Noorwegen – waarbij op 9 februari 1998 sergeant-majoor Tettero en soldaat Nieuwenhuysen om het leven kwamen – heeft Defensie zich herbezonnen op het personenvervoer met vrachtwagens.
Bron; Boekje-Pienter
Archief Volkskrantquote:Twee Nederlandse militairen verongelukt in Noorwegen
Het ministerie van Defensie bekijkt of de oefening van eenheden van de Luchtmobiele Brigade in Noorwegen zal worden voortgezet na de dood van twee militairen....
Van onze verslaggever
DEN HAAG
Vier andere militairen raakten zwaargewond. Zij zijn per helikopter overgebracht naar een ziekenhuis in Kristiansand. De twee doden zijn soldaat eerste klasse R. Nieuwenhuysen (26) en sergeant-majoor R. Tettero (38).
Het ongeval deed zich gisterochtend in het zuiden van Noorwegen voor in de omgeving van Ljosland. De viertonner, waarin ongeveer vijftien militairen zaten, maakte deel uit van een ondersteuningseenheid die het 11e bataljon van de Luchtmobiele Brigade tijdens de oefening Snow Falcon moesten bijstaan. Enkele honderden militairen van dit bataljon zijn tot 21 februari in Noorwegen voor een zogeheten koudweertraining.
De vrachtwagen moet volgens het ministerie van Defensie van de weg zijn gegleden en zijn omgekieperd. De marechaussee verricht een onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.
Volgens commandant W. Brons van de luchtmobiele brigade had het ongeval gezien de weersomstandigheden overal kunnen gebeuren.
Minister Voorhoeve en staatssecretaris Gmelich Meijling van Defensie lieten gisteren meteen weten dat hun medeleven uitgaat naar de nabestaanden van de omgekomen militairen.
Klopt, bij opplan 10 ed. mag het.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:56 schreef Schild het volgende:
En als een eenheid ingedeeld is voor Opplan 10/13 moeten de bankjes ook in de YAD's aanwezig zijn, er mag dan namelijk in de YAD ook personeel vervoerd worden..
quote:Uitzonderingen.
Bij de uitvoering van operationele opdrachten, niet zijnde opdrachten i.h.k.v. een oefening, maar opdrachten i.h.k.v. de inzetoptie 2 of 3 of bijv. het OPPLAN 10*, wordt het gestelde in deze regeling buiten werking gesteld, met dien verstande dat het inzetten van militaire vrachtauto’s (tijdelijk) uitgerust een met ‘rolbeugel-unit’, in voorkomend geval, prevaleert boven het inzetten van een YAD (4440/)4442 uitgerust met bankjes!
Goh, wat een verrassing...quote:Op donderdag 30 juni 2011 08:06 schreef paintmeester het volgende:
strategisch infraplan uitgesteld naar augustus. Numerus Fixus toch wel.
Exact! Leer mij de politiek kennen....quote:Op maandag 4 juli 2011 16:48 schreef Rave_NL het volgende:
Dat wordt niet harmoniseren, maar de laagste vorm als norm nemen.. Dat geintje hebben ze al eerder geflikt..
Laat ze maar van de VEB afblijven...quote:Op maandag 4 juli 2011 18:06 schreef Pumatje het volgende:
Dat ze even van de oefentoelage afblijven...
Nee, ik snap het van mezelf ook niet... Maar ja, iemand moet het doen.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
In 2014 moet alles weer goed zijn. Dat gaat hem niet worden dan zijn er immers weer verkiezingen met nieuwe bezuinigingen
Ik snap echt niet waarom mensen bij defensie blijven werken.
Bij de "oude" zakgeld regeling zat je ook in de voeding (kost en inwoning gratis) En je had een DOV (Defensie Openbaar Vervoer) kaart. Ja kan dus gratis reizen met het OV.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:50 schreef hoogvlieger het volgende:
Nu snap ik dat er gekrimpt moet worden. Maar zakgeld voor mensen op de NLDA. Als je een auto hebt en huur moet betalen ga je dat never nooit halen met wat 'zakgeld'. Als ze de Paresto nou gratis zouden maken zou het nog wel wat schelen, maar zo als het nu word is echt stierenpoep.
Waarom heb ik een donkerbruin vermoeden dat dat hem niet meer gaat worden..quote:Op maandag 4 juli 2011 19:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bij de "oude" zakgeld regeling zat je ook in de voeding (kost en inwoning gratis) En je had een DOV (Defensie Openbaar Vervoer) kaart. Ja kan dus gratis reizen met het OV.
Gezien Hillens brief denk ik dat we over een paar jaar "gratis" aan de slag kunnen... Als binnenslaper ga je op uitzending naar je eigen kazerne ofzo...quote:Op maandag 4 juli 2011 19:12 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Waarom heb ik een donkerbruin vermoeden dat dat hem niet meer gaat worden..
En weer worden de verkeerde aansprakelijk gesteld.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 17:28 schreef Clan het volgende:
Defensie verrast door Srebrenica-uitspraak
Het Ministerie van Defensie is verrast door de uitspraak van het gerechtshof in Den Haag over de aansprakelijkheid voor de dood van drie moslimmannen in Srebrenica. Het hof oordeelde dinsdag dat de Nederlandse staat aansprakelijk is en een schadevergoeding moet betalen aan de nabestaanden. Het ministerie bekijkt of het in cassatie gaat bij de Hoge Raad.
De rechtbank in Den Haag stelde de staat in 2008 wel in het gelijk. Dat het hof in hoger beroep anders oordeelde kwam 'enigszins als een verrassing', meldt een woordvoerder van het ministerie.
Vredesorganisatie IKV Pax Christi reageert verheugd op de uitspraak. "De rechtbank heeft zich laten leiden door de feiten en daaraan de juiste conclusie verbonden", zegt Dion van den Berg, die jarenlang met de nabestaanden heeft gestreden voor erkenning.
Van den Berg hoopt dat de uitspraak een omslagpunt vormt in de politiek ten aanzien van Srebrenica. "Het zou goed zijn als de staat de eigen verantwoordelijkheid voor Nederlandse fouten erkent en ten overstaan van de overlevenden excuses maakt. Dat zou een eerste stap zijn in het herstel van de relatie met de overlevenden van Srebrenica".
Bron: Fok.nl
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |