abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:53:48 #126
335184 Ceetje..
Life sucks
pi_96672283
quote:
2s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:23 schreef kahaarin het volgende:
Hmm, ziet er niet mooi uit, wel grote kans op tornado's maar weer in bevolkte gebieden...
da's altijd jammer. ik zie ze ook het liefst in onbewoond gebied, maarja, helaas kunnen we ze niet sturen
Altijd de sarcasme modus aan
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:55:38 #127
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_96672405
quote:
2s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:53 schreef Ceetje.. het volgende:

[..]

da's altijd jammer. ik zie ze ook het liefst in onbewoond gebied, maarja, helaas kunnen we ze niet sturen
Nee, idd, ik hoop niet dat het weer zo'n bizarre nacht wordt...
be nice or go away
  woensdag 11 mei 2011 @ 21:57:23 #128
335184 Ceetje..
Life sucks
pi_96672524
quote:
2s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:55 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Nee, idd, ik hoop niet dat het weer zo'n bizarre nacht wordt...
ze krijgen het wel voor hun kiezen daar, tornado op tornado en ook die overstromingen, erg hoor. Hier worden meteen op alle TV zenders grote nationale inzamelingsakties gehouden, krijg het idee dat de mensen het daar zelf maar moeten uitzoeken
Altijd de sarcasme modus aan
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:10:42 #129
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_96673545
quote:
2s.gif Op woensdag 11 mei 2011 21:57 schreef Ceetje.. het volgende:

[..]

ze krijgen het wel voor hun kiezen daar, tornado op tornado en ook die overstromingen, erg hoor. Hier worden meteen op alle TV zenders grote nationale inzamelingsakties gehouden, krijg het idee dat de mensen het daar zelf maar moeten uitzoeken
Dat klopt idd, kijk maar eens naar Katrina, er zijn in New-Orleans nog mensen die hun huis nog niet weer op orde hebben. :{
be nice or go away
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:19:18 #130
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_96674171
Heb dit linkje nog niet voorbij zien komen :)

http://www.boston.com/big(...)_river_flooding.html
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:23:27 #131
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_96674483
quote:
2s.gif Op woensdag 11 mei 2011 22:19 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Heb dit linkje nog niet voorbij zien komen :)

http://www.boston.com/big(...)_river_flooding.html
Ah, dankjewel ;) Kan er ook nog wel bij idd. :P
be nice or go away
pi_96685084
13 tornado reports.
Momenteel geen tornadowatch meer.
pi_96697832
Er is weer een tornado warning.
  donderdag 12 mei 2011 @ 21:14:15 #134
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_96717828
Hmm, al redelijk wat actie, 2 tornado probability iconen, beide van 5%.
be nice or go away
pi_96763705
Tornadojacht weer van start

In het Amerikaanse ‘Tornado Alley’ komen de zwaarste onweersbuien voor die zich op aarde voordoen. Deze buien zijn in staat om veel bliksem, regen, grote hagelstenen, zeer zware windstoten en tornado’s te produceren. Aan de ene kant zaait dit onheil soms dood en verderf in Amerika. Maar aan de andere kant kan het (in onbewoond gebied) ook een prachtig natuurfenomeen zijn. Reden voor sommige mensen om erheen te reizen.

Dat de tornadojagers niet alleen uit Amerika komen, blijkt wel uit het feit dat sinds 1996 bijna ieder jaar een team met meteorologen van Meteo Consult naar Amerika is gegaan. Ook dit jaar gaan de mannen van Tornadojagers.nl (voorheen DutchTex en DutchTrex) weer die kant op. Aanstaande maandag (16 mei) vliegen ze van Schiphol naar Dallas (Texas) voor bijna 3 weken ‘jacht’.

Explosief weer in Tornado Alley door geografische omstandigheden

In Amerika is alles groter dan bij ons het geval is. De auto’s, vrachtwagens, hamburgermenu’s en… het weer. Tornado’s zijn in Nederland immers eerder uitzondering dan regel. In de Verenigde Staten is dat precies andersom. Mede door enkele tornado-outbreaks in april, staat de teller dit jaar inmiddels op ruim 1000. Daarmee is 2011 nu al een uniek recordjaar wat tornado’s betreft.

Dit gevaarlijke weer in Amerika wordt veroorzaakt door de geografische omstandigheden. Belangrijkste is de Golf van Mexico. Warme en vochtige lucht uit deze zee stroomt met een zuidelijke wind Tornado Alley binnen en is de belangrijkste voedingsbron voor de onweersbuien en tornado’s. Eenmaal op land komt de lucht in botsing met droge lucht uit de Rocky Mountains en koude lucht uit het noorden.

Windschering is noodzakelijk

Dit alleen blijkt al een explosief mengel te zijn en is voldoende voor de vorming van onweersbuien. Maar voor zware buien (ook wel supercells genoemd) en met name tornado’s is meer nodig: windschering. Hiermee bedoelen we dat de windrichting en –snelheid op de grond anders zijn dan op grotere hoogte in de atmosfeer.

Zonder windschering wordt de opwaartse luchtstroom in een bui na verloop van tijd verslagen door de neerwaartse luchtbewegingen. Hierdoor sterft de bui al snel uit. Door windschering wordt de opwaartse luchtstoom iets gekanteld. Het gevolg is dat de bui zichzelf veel en veel langer in stand kan houden omdat de daalstroming op een andere plaats (en dus niet in de weg) ligt. Tot slot veroorzaakt windschering enige rotatie in de onweersbui, wat nodig is voor de vorming van tornado’s.

2010 was een groot succes voor de Nederlandse tornadojagers

Tijdens de tornadojacht van 2010 hadden de tornadojagers veel geluk. Met in totaal 18 tornado’s was dit misschien wel de succesvolste tornadojacht ooit. Het meest bijzondere was de F4 tornado die op zaterdag 22 mei in Bowdle (South Dakota) werd gezien. Deze tornado bewoog zo traag dat het veilig was om hem tot op enkele honderden meters te laten naderen. De Discovery serie Stormchasers besloot er een hele aflevering aan te wijden, waarin de tornado ‘The perfect storm’ werd genoemd. Een eigen filmpje van die tornado staat hieronder.


De kans dat dit jaar net zo succesvol wordt, is natuurlijk klein. Dat beseffen de tornadojagers zich maar al te goed. Zeker gezien het feit dat er ook jaren zijn waarin je helemaal geen tornado ziet. Je moet immers een beetje geluk hebben en op het goede tijdstip op de juiste plaats staan. Een minuut te laat of een halve kilometer verderop kan al betekenen dat je een tornado niet ziet. Daarbij ben je mede afhankelijk van bijvoorbeeld het wegennet, dat niet altijd meewerkt.

Volg de Nederlandse tornadojagers

Het team van 2011 bestaat uit Arno Paanstra, Ben Peters, Floris Bijlsma en Wouter de Baar. Zij vertrekken op maandag 16 mei en zetten op zondag 5 juni weer voet op Nederlandse bodem. Via de site http://www.tornadojagers.nl kunt u hun belevenissen volgen. Er wordt geprobeerd hier dagelijks een verslag op te zetten. Ook is het (waarschijnlijk) mogelijk om met de GPS-tracker te kijken waar zij zich bevinden. Hierbij wordt geprobeerd om iedere minuut een foto te uploaden met de webcam in de bus. Tot slot kunt u de tornadojagers ook volgen via Twitter (@Tornadojagers) of Facebook.

weer.nl
pi_96829850
Spuisluizen geopend om New Orleans te redden van Mississippi

Het Amerikaanse leger is zaterdag begonnen met het openen van de spuisluizen in een rivierdijk van de overvolle Mississippi. Tot 7.770 vierkante kilometer land wordt onder water gezet om de steden New Orleans en Baton Rouge te ontzien.

De sluizen worden langzaam opengezet om te voorkomen dat de geėvacueerde huizen worden getroffen door een soort vloedgolf. Het overstromingsgebied moet een soort omleiding naar de Golf van Mexico vormen zodat het water bij de twee grootste steden van Louisiana minder hoog stijgt.

Zodra alle 125 sluizen open staan, kan het water tot zes meter hoog gaan staan in het overstromingsgebied. Het is voor het eerst sinds 1973 dat wordt gekozen voor deze noodoplossing. De regio heeft te kampen met de ergste overstromingen in meer dan zeventig jaar. Het Rode Kruis heeft voorzieningen getroffen om duizenden mensen op te vangen.

De operatie kan de woningen van 25.000 mensen en 11.000 gebouwen raken. De autoriteiten hebben de mensen in het overstromingsgebied voor hun offer gedankt. Sommigen van hen zeggen boos te zijn, anderen bang, (anp/tma)

hln
  zondag 15 mei 2011 @ 14:02:12 #137
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_96836044
Wat een ellende, geen idee waarom ze geen informatie vragen aan Nederland, ze zitten daar maar te klooien en hier weet men misschien wel een oplossing.
be nice or go away
pi_96875377
Huizen ondergelopen door Mississippi
In de Amerikaanse staat Louisiana zagen dorpsbewoners zondag wanhopig hoe het overvloedige water van de Mississippi hun huizen overspoelde.

Het water was naar hun regio afgeleid voor gecontroleerde overstromingen. Dat moet de steden New Orleans en Baton Rouge behoeden voor schade door het hoge waterpeil.
''Wat geeft hen het recht om ons onder water te zetten?'', verzuchtte Cindy Prejean uit Gibson. ''Ik begrijp het, maar hier zijn zoveel dorpen, zoveel boeren en zoveel bedrijven. Laat iedereen voor ons bidden.''

''Het lijkt wel een slagveld'', zei Ronald Perry, een bewoner van het dorpje Butte LaRose. ''Dit hadden we nooit verwacht. We leefden hier rustig als gepensioneerden en alles is nu op zijn kop gezet.''

Sluizen

Het Amerikaanse leger heeft zondag totaal vier sluizen opengezet van een dam in de Morganza Spillway. Het is de eerste keer sinds 1973 en slechts de tweede maal in het zestigjarig bestaan van de dam. De komende dagen gaan nog meer sluizen open.
Totaal zal naar schatting 1,2 miljoen hectare onderlopen. Zo'n 25.000 bewoners worden getroffen. Op sommige plaatsen komt het water vele meters hoog te staan.
''Wij in Louisiana zijn vechters'', zei Guy Cormier, voorzitter van de St. Martin's parochie die onder water komt te staan. ''Mijn opa vocht tegen de overstroming van 1927, mijn vader hielp bij de overstroming in 1973. Hier sta ik in 2011 om het water te bevechten.''

Opoffering

Burgemeester Mitch Landrieu van de stad New Orleans zei dat hij zich bewust was van de enorme opoffering van de bewoners van omliggende dorpen.
''We geloven dat de stad New Orleans veilig blijft'', zei hij, maar hij voegde er aan toe: ''Dit is een erg tragische situatie, echt waar. Ons hart gaat uit naar de bewoners in de getroffen gebieden .We voelen ons niet prettig dat anderen schade lijden om New Orleans te beschermen.''

Sneeuw

De overstromingen zijn het gevolg van zware regenbuien vorige maand en van smeltende sneeuw. Het waterpeil breekt op sommige plaatsen records uit 1927 van de Mississippi, de op twee na langste rivier in Noord-Amerika.
Het water heeft al duizenden woningen, boerderijen en wegen ondergespoeld in andere Amerikaanse staten zoals Illinois, Missouri, Kentucky, Tennessee, Arkansas en Mississippi.

nu.nl
pi_96878899
"Severe weather to threaten the southern Plains both Wednesday and Thursday"


quote:
After quiet weather on Monday, the danger of potentially damaging thunderstorms and tornadoes will return to the southern Plains at midweek.
Widespread severe weather will wait until the arrival of a potent Pacific storm before igniting across the southern Plains.
This system must first deliver another shot of rain to California Monday into Tuesday, according to AccuWeather.com Senior Meteorologist Jim Andrews.
The storm will only crawl out of the Rockies at midweek, causing severe weather to threaten the southern Plains both Wednesday and Thursday.
The danger will linger into Friday if the storm is even slower to emerge onto the Plains than currently expected. The storm will have difficulty making rapid eastward progress due to the stubborn Northeast rainmaker.
The strongest thunderstorms on Wednesday are expected late in the day from southwestern Kansas to central Texas.
The severe weather threat will then only shift slightly to the east across the southern Plains on Thursday. It is also possible that this zone expands northward into Nebraska.
Thursday will likely yield more severe thunderstorms than Wednesday. If the slower solution discussed above pans out, Friday would become the most active day of this week for severe weather across the southern Plains.
Cities at risk for powerful thunderstorms Wednesday and/or Thursday include Dodge City and Wichita, Kan., Oklahoma City, and Abilene, Wichita Falls and Dallas, Texas.
Damaging winds, large hail, frequent lightning and tornadoes are all dangers associated with the impending severe thunderstorms.
Violent thunderstorms may actually return to the southern Plains late Tuesday afternoon, but would be extremely spottier in nature and confined to the Texas Panhandle.
Rain, let alone severe weather, will be completely absent from the southern Plains on Monday. A cool dome of high pressure will instead be in control.
All residents across the southern Plains should continue to check back with AccuWeather.com for updates on this impending severe weather event.
pi_96965871
Het is wel rustig momenteel zeg...

Interessante afbeelding van 27 april:

's Avonds een man, overdags rustig an
pi_96977763
5 tornado reports vandaag.
De komende dagen een kleine kans op severe weather.
  woensdag 18 mei 2011 @ 21:22:59 #142
271872 Drassss
Oklahoma!
pi_97007852
Vooral do/vr verwacht men wat stormen in Oklahoma. Kans op severe is zeker aanwezig.
  donderdag 19 mei 2011 @ 10:08:48 #143
335184 Ceetje..
Life sucks
pi_97022166
volgens de stormtracker nu 10% tornado risk
Altijd de sarcasme modus aan
  donderdag 19 mei 2011 @ 22:25:20 #144
335184 Ceetje..
Life sucks
pi_97053493
zo, veel aan de hand momenteel, enorm veel chasers op de been
Altijd de sarcasme modus aan
  donderdag 19 mei 2011 @ 22:27:16 #145
271872 Drassss
Oklahoma!
pi_97053614
quote:
2s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:25 schreef Ceetje.. het volgende:
zo, veel aan de hand momenteel, enorm veel chasers op de been
Een aantal beginnende onweerscellen in Oklahoma inderdaad. Eens kijken of het nog meer gaat ontwikkelen.
  donderdag 19 mei 2011 @ 22:30:44 #146
335184 Ceetje..
Life sucks
pi_97053816
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:27 schreef Drassss het volgende:

[..]

Een aantal beginnende onweerscellen in Oklahoma inderdaad. Eens kijken of het nog meer gaat ontwikkelen.
ben ook benieuwd. Mocht je een weerzender vinden die uitzendt, dan zou ik erg blij zijn met een linkje
Altijd de sarcasme modus aan
  donderdag 19 mei 2011 @ 22:32:09 #147
271872 Drassss
Oklahoma!
pi_97053909
quote:
2s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:30 schreef Ceetje.. het volgende:

[..]

ben ook benieuwd. Mocht je een weerzender vinden die uitzendt, dan zou ik erg blij zijn met een linkje
Geen probleem ik geef wel een gil. Die 2 in Oklahoma zijn meteen online als de eerste tornado reports binnen komen, ik hou ze wel even in de gaten.

Ik denk wel dat de meeste spektakel in Kansas zal zijn vandaag ( moderate risk gebied ).
  donderdag 19 mei 2011 @ 22:34:09 #148
335184 Ceetje..
Life sucks
pi_97054011
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:32 schreef Drassss het volgende:

[..]

Geen probleem ik geef wel een gil. Die 2 in Oklahoma zijn meteen online als de eerste tornado reports binnen komen, ik hou ze wel even in de gaten.

Ik denk wel dat de meeste spektakel in Kansas zal zijn vandaag ( moderate risk gebied ).
ik ga voorlopig toch nog niet slapen. Had die 2 in Oklahoma al geprobeerd maar zenden nog niet uit.
Altijd de sarcasme modus aan
  donderdag 19 mei 2011 @ 22:46:31 #149
271872 Drassss
Oklahoma!
pi_97054808
quote:
2s.gif Op donderdag 19 mei 2011 22:34 schreef Ceetje.. het volgende:

[..]

ik ga voorlopig toch nog niet slapen. Had die 2 in Oklahoma al geprobeerd maar zenden nog niet uit.
Ik ben ook nog wel wakker. Ik zal even kijken of Kansas al iets online heeft..
  donderdag 19 mei 2011 @ 22:47:45 #150
335184 Ceetje..
Life sucks
pi_97054887
de chasers twitteren er op los momenteel

Altijd de sarcasme modus aan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')