abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_96269211
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 20:05 schreef Keep_Walking het volgende:
Borderliner valt om overheen te groeien en meestal gebeurt dat ook.
Alleen borderline of ook andere persoonlijkheidsstoornissen?
signatuurloos
pi_96270578
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 21:18 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Alleen borderline of ook andere persoonlijkheidsstoornissen?
Ik denk dat het bij persoonlijkheidsstoornissen uit cluster A het moeilijkst is, vooral omdat daarbij ook psychotische verschijnselen komen.

Maar het is per individu verschillend. Het is in hoeverre je er last van hebt en ook wat je andere persoonlijkheidskenmerken zijn. Met een beetje (emotionele) intelligentie en motivatie kan je erg ver komen.

Een persoonlijkheidsstoornis heb je in eerste instantie omdat je er zelf last van hebt. Als je een persoonlijkheidsstoornis hebt en je loopt daardoor vast met sociale contacten en het vormgeven van je leven, dan voel je je ongelukkig, angstig of depressief. Dat is het gevolg van een starre manier van doen en denken.

Als je ouder wordt, ga je sowieso wat minder zwart-wit denken en je kan dingen wat flexibeler zien. In die zin zou het kunnen zijn dat je eroverheen groeit. De scherpe kantjes gaan er sowieso af.

Maar het is jouw leven. Als jij bijvoorbeeld het liefst op jezelf bent, is er niemand die jou dat kan verbieden. Als jij op jezelf bent en je bent daardoor ongelukkig en eenzaam, dan is het een probleem.
  maandag 2 mei 2011 @ 21:46:58 #78
340455 Alle-Andere-Mensen
Dus, jij niet aandachtsgeilerd
pi_96271039
Weten jullie of dit ook een stoornis is, en zoja; welke?

Ik heb een probleem met aandacht.. Ik heb altijd extreem veel aandacht nodig, anders voel ik me niet goed. Ik probeerde dit tijdens mijn basisschooltijd met negatieve aandacht. Ik viel de leraren aan, bijten, schoppen, slaan, etc. Andere leraren kregen weer elke ochtend een knuffel van 10 minuten en tegenover andere leerlingen deed ik de bizarste dingen om op te vallen, zoals een vliegtuig nadoen tijdens turnles.

Nu, op de middelbare school heb ik een relatie waarbij mijn vriend na bijvoorbeeld 2 uren seks ik over een half uur weer aan kom huppelen voor meer liefde en aandacht. Als ik een uur lang niet aangeraakt word, of er druk gedaan word, voel ik me ellendig.

Mijn vriend valt dit erg op, en denkt dat met andere rare trekjes, dat ik Borderliner heb, net zoals zijn zus. Ik ben lange tijd depressief geweest omdat ik dacht dat niemand van mij hield, om me gaf, etc..
pi_96271970
Theatrale persoonlijkheidsstoornis?

"histrionic personality disorder"

pi_96272271
dat je je down hebt gevoeld betekent trouwens niet dat je een depressie hebt gehad
en een depressie betekent niet dat je automatisch borderline hebt..

jongens/mannen vertonen "haantjes"gedrag
en omdat dit uitsloverige gedrag bij vrouwen als ongepast wordt gezien, noemen ze het een theatrale "persoonlijkheidsstoornis"

dat dit als een probleem gezien wordt is trouwens ook cultuurgebonden
kijk maar naar die stereotype latina's, altijd drama/ aandacht vragen
en daar is het gewoon normaal..

zolang je geen zelfmoordneigingen hebt, hoef je je niet druk te maken
en als je huidige vriend je niet genoeg aandacht wil geven, zoek je gewoon een andere toch ;)
pi_96275008
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 21:40 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik denk dat het bij persoonlijkheidsstoornissen uit cluster A het moeilijkst is, vooral omdat daarbij ook psychotische verschijnselen komen.

Maar het is per individu verschillend. Het is in hoeverre je er last van hebt en ook wat je andere persoonlijkheidskenmerken zijn. Met een beetje (emotionele) intelligentie en motivatie kan je erg ver komen.

Een persoonlijkheidsstoornis heb je in eerste instantie omdat je er zelf last van hebt. Als je een persoonlijkheidsstoornis hebt en je loopt daardoor vast met sociale contacten en het vormgeven van je leven, dan voel je je ongelukkig, angstig of depressief. Dat is het gevolg van een starre manier van doen en denken.
Ik denk dat een persoonlijkheidsstoornis niet alleen een stoornis is wanneer je er zelf last van hebt, maar ook de omgeving zoals bij de APS. Helaas zullen dat soort mensen niet snel hulp zoeken.

quote:
Als je ouder wordt, ga je sowieso wat minder zwart-wit denken en je kan dingen wat flexibeler zien. In die zin zou het kunnen zijn dat je eroverheen groeit. De scherpe kantjes gaan er sowieso af.

Maar het is jouw leven. Als jij bijvoorbeeld het liefst op jezelf bent, is er niemand die jou dat kan verbieden. Als jij op jezelf bent en je bent daardoor ongelukkig en eenzaam, dan is het een probleem.
Is het dan nog wel een stoornis wanneer iemand graag op jezelf is en kun je dan niet beter spreken van een afwijkende persoonlijkheid. Je wijkt af van 'de norm', maar je hebt er geen probleem mee.
signatuurloos
pi_96278566
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 22:47 schreef Captain_Maximum het volgende:
Ik denk dat een persoonlijkheidsstoornis niet alleen een stoornis is wanneer je er zelf last van hebt, maar ook de omgeving zoals bij de APS. Helaas zullen dat soort mensen niet snel hulp zoeken.
Ze hebben er wel degelijk zelf last van. Mensen met APS kunnen ook geen structuur in hun leven vinden en kunnen ook depressief zijn. Ik denk dat in die groep genoeg mensen die weleens denken: "nu ga ik mijn leven beteren, een baan zoeken en ik blijf af van de drugs." Maar als je in dat patroon zit, is het erg moeilijk om daar uit te komen. En ze hebben soms ook niet door dat ze mensen kwetsen.

Er zijn onder hen ook wel mensen die hulp zoeken. Toen ikzelf in groepstherapie zat, zat er ook iemand met APS. Op den duur ging het ook wel beter met hem. Maar toen kwam het moment dat hij teveel met zijn eigen shit werd geconfronteerd en viel hij terug. Hij had het niet makkelijk, want veel groepsgenoten voelden zich door hem geïntimideerd en namen ook een soort van wraak op hem.

quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 22:47 schreef Captain_Maximum het volgende:
Is het dan nog wel een stoornis wanneer iemand graag op jezelf is en kun je dan niet beter spreken van een afwijkende persoonlijkheid. Je wijkt af van 'de norm', maar je hebt er geen probleem mee.
Dat bedoel ik. Schizoide mensen en schizotypische mensen voelen zich het best als ze op zichzelf zijn. Ze ondervinden juist problemen doordat anderen hen raar vinden en hun levenswijze niet accepteren. Zodra zij een manier vinden om daarmee om te gaan en zich niet meer bedreigd voelen door andere mensen, kunnen ze best gelukkig worden.
  dinsdag 3 mei 2011 @ 00:36:10 #83
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_96280358
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 23:51 schreef Pulzzar het volgende:
Dat bedoel ik. Schizoide mensen en schizotypische mensen voelen zich het best als ze op zichzelf zijn. Ze ondervinden juist problemen doordat anderen hen raar vinden en hun levenswijze niet accepteren. Zodra zij een manier vinden om daarmee om te gaan en zich niet meer bedreigd voelen door andere mensen, kunnen ze best gelukkig worden.
Ik denk niet dat schizoide en schizotypische mensen erg gelukkig zijn ...
Er is namelijk een redelijk hoog zelfmoordgehalte onder mensen met die stoornissen.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_96280649
En waarom is die hoge suicide-rate er? omdat ze niet geaccepteerd worden.
pi_96280772
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 21:46 schreef Alle-Andere-Mensen het volgende:
Weten jullie of dit ook een stoornis is, en zoja; welke?

Ik heb een probleem met aandacht.. Ik heb altijd extreem veel aandacht nodig, anders voel ik me niet goed. Ik probeerde dit tijdens mijn basisschooltijd met negatieve aandacht. Ik viel de leraren aan, bijten, schoppen, slaan, etc. Andere leraren kregen weer elke ochtend een knuffel van 10 minuten en tegenover andere leerlingen deed ik de bizarste dingen om op te vallen, zoals een vliegtuig nadoen tijdens turnles.

Nu, op de middelbare school heb ik een relatie waarbij mijn vriend na bijvoorbeeld 2 uren seks ik over een half uur weer aan kom huppelen voor meer liefde en aandacht. Als ik een uur lang niet aangeraakt word, of er druk gedaan word, voel ik me ellendig.

Mijn vriend valt dit erg op, en denkt dat met andere rare trekjes, dat ik Borderliner heb, net zoals zijn zus. Ik ben lange tijd depressief geweest omdat ik dacht dat niemand van mij hield, om me gaf, etc..
Wat denk je zelf?

Ik zou er trouwens eerder mee naar een psycholoog gaan ipv dat je zelf gaat analyseren welke stoornis je hebt.
pi_96282317
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 00:36 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Ik denk niet dat schizoide en schizotypische mensen erg gelukkig zijn ...
Er is namelijk een redelijk hoog zelfmoordgehalte onder mensen met die stoornissen.
Bij schizotypische mensen schijnt inderdaad wel een hoog zelfmoordgehalte te zijn, maar volgens mij is dat bij schizoide mensen wel minder.
signatuurloos
pi_96282376
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 23:51 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ze hebben er wel degelijk zelf last van. Mensen met APS kunnen ook geen structuur in hun leven vinden en kunnen ook depressief zijn. Ik denk dat in die groep genoeg mensen die weleens denken: "nu ga ik mijn leven beteren, een baan zoeken en ik blijf af van de drugs." Maar als je in dat patroon zit, is het erg moeilijk om daar uit te komen. En ze hebben soms ook niet door dat ze mensen kwetsen.

Er zijn onder hen ook wel mensen die hulp zoeken. Toen ikzelf in groepstherapie zat, zat er ook iemand met APS. Op den duur ging het ook wel beter met hem. Maar toen kwam het moment dat hij teveel met zijn eigen shit werd geconfronteerd en viel hij terug. Hij had het niet makkelijk, want veel groepsgenoten voelden zich door hem geïntimideerd en namen ook een soort van wraak op hem.
Dat is wel vervelend als zoiets plaatsvind in groepstherapie. Het is vooral de bedoeling dat je je veilig voelt in zo'n groep.
signatuurloos
pi_96282484
Vrij veel mensen schijnen te denken dat een persoonlijkheidsstoornis - of een psychische ziekte - een aanwijsbare oorzaak heeft, maar dat is een misvatting. Vanzelfsprekend zijn er wel omstandigheden die ertoe bij kunnen dragen, maar voor een groot deel is het vaak ook genetisch bepaald. Schizofrenie, depressie, maar (dus) ook borderline etc.

(Schizofrenie bijv is voor +/- 80 % genetisch bepaald)

Het idee is dat vrij veel al is bepaald - genetisch + de (chemische) omgeving in de baarmoeder en daarnaast nog de 1e levensjaren. Wat erna plaatsvindt is van minder belang dan veel mensen denken.
pi_96282684
Het is bij een persoonlijkheidsstoornis 50-50 denk ik.

Temperament en emotionele stabiliteit is erfelijk. En je kan bij je ouders of andere familie ook wel wat moeilijke karaktertrekjes ontdekken als je een persoonlijkheidsstoornis hebt. Vanuit jouw persoonlijkheid gedraag je je op een bepaalde manier, waardoor andere mensen op een bepaalde manier op jou reageren en die reacties interpreteer je ook weer op je eigen manier. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het onder normale omstandigheden vaak niet te voorkomen valt dat je een persoonlijkheidsstoornis ontwikkelt.

Maar de persoonlijkheidsstoornis is niet aangeboren maar aangeleerd. Het heeft idd geen zin om een schuldige aan te wijzen, want ontzettend veel externe factoren zijn van invloed op de ontwikkeling van jouw persoon.

Maar gedrag kan je veranderen. Je persoonlijkheid kan je nog steeds ontwikkelen.
  Moderator vrijdag 6 mei 2011 @ 10:06:14 #90
5428 crew  miss_sly
pi_96422819
quote:
0s.gif Op maandag 2 mei 2011 00:38 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Gebrek aan empathie is natuurlijk geen excuus om je als een idioot te gaan gedragen. Er is ook nog iets als je verstand gebruiken. :{
Het wordt problematisch als dat gezonde verstand op heel andere gedragingen uitkomt dan mensen zonder stoornis op uit zouden komen.

Met andere woorden: dat gezonde verstand kan ook een verkeerde raadgever zijn, omdat ook dat anders werkt dan bij andere mensen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 6 mei 2011 @ 10:18:01 #91
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_96423180
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 02:39 schreef Absurditeit het volgende:
Vrij veel mensen schijnen te denken dat een persoonlijkheidsstoornis - of een psychische ziekte - een aanwijsbare oorzaak heeft, maar dat is een misvatting. Vanzelfsprekend zijn er wel omstandigheden die ertoe bij kunnen dragen, maar voor een groot deel is het vaak ook genetisch bepaald. Schizofrenie, depressie, maar (dus) ook borderline etc.

(Schizofrenie bijv is voor +/- 80 % genetisch bepaald)

Het idee is dat vrij veel al is bepaald - genetisch + de (chemische) omgeving in de baarmoeder en daarnaast nog de 1e levensjaren. Wat erna plaatsvindt is van minder belang dan veel mensen denken.
Schizofrenie heeft een 80% genetische oorzaak.

Maar persoonlijkheidsstoornissen hebben veelal te maken met de omgeving en iemand moet natuurlijk de aanleg hebben om zo'n stoornis te ontwikkelen. Dus zo'n 60% omgeving en 40% genen geloof ik.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_96973378
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 00:48 schreef jmex het volgende:
En waarom is die hoge suicide-rate er? omdat ze niet geaccepteerd worden.
Ik vraag me weleens af hoe je als iemand die zelf persoonlijkheidsstoornissen hebt, daarmee moet omgaan.

Soms denk ik dat de diagnose het alleen maar moeilijk en uitzichtlozer maakt. Vooral als ik een tekst zoals hier lees. Ik denk dan dat ik niet helemaal goed bij mijn hoofd ben:
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=32467

quote:
Ze zien zichzelf en hun omgeving op een manier die niet klopt met de werkelijkheid. Voor anderen zijn mensen met een persoonlijkheidsstoornis vaak moeilijke mensen. Zij zoeken het probleem namelijk niet bij zichzelf, maar denken dat hun omgeving niet goed functioneert.
Voordat ik die diagnose kreeg, had ik meer vertrouwen in dat het allemaal goed zou gaan komen. Ik was altijd al een onzeker persoon geweest, maar ik was er wel van overtuigd dat er een manier is om die onzekerheid te overwinnen. Mensen leren nou eenmaal.

Maar nu twijfel ik nog veel meer aan mezelf dan ik altijd al deed.
pi_96973524
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 00:27 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik vraag me weleens af hoe je als iemand die zelf persoonlijkheidsstoornissen hebt, daarmee moet omgaan.

Soms denk ik dat de diagnose het alleen maar moeilijk en uitzichtlozer maakt. Vooral als ik een tekst zoals hier lees. Ik denk dan dat ik niet helemaal goed bij mijn hoofd ben:
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=32467

[..]

Voordat ik die diagnose kreeg, had ik meer vertrouwen in dat het allemaal goed zou gaan komen. Ik was altijd al een onzeker persoon geweest, maar ik was er wel van overtuigd dat er een manier is om die onzekerheid te overwinnen. Mensen leren nou eenmaal.

Maar nu twijfel ik nog veel meer aan mezelf dan ik altijd al deed.
Cluster C?
pi_96973556
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 00:27 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Ik vraag me weleens af hoe je als iemand die zelf persoonlijkheidsstoornissen hebt, daarmee moet omgaan.

Soms denk ik dat de diagnose het alleen maar moeilijk en uitzichtlozer maakt. Vooral als ik een tekst zoals hier lees. Ik denk dan dat ik niet helemaal goed bij mijn hoofd ben:
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=32467

[..]

Voordat ik die diagnose kreeg, had ik meer vertrouwen in dat het allemaal goed zou gaan komen. Ik was altijd al een onzeker persoon geweest, maar ik was er wel van overtuigd dat er een manier is om die onzekerheid te overwinnen. Mensen leren nou eenmaal.

Maar nu twijfel ik nog veel meer aan mezelf dan ik altijd al deed.
Ik begrijp wat je zegt, maar van de andere kant is het ook een goede zaak dat je weet waar je aan lijdt. Bepaalde emoties en gedragingen kun je dan waarsch. beter voor jezelf plaatsen en als je geluk hebt, zal er in jouw omgeving - partner, familie etc. - ook meer begrip ontstaan.

Ook is het zo dat er bepaalde therapieën zijn die je er beter mee leren om kunnen gaan. Als je weet waar je op moet letten, kun je bepaalde negatieve zaken in de toekomst ook mogelijk voorkomen.

Het is belangrijk dat mensen hun beperkingen ook kennen. Zeker mensen met een persoonlijkheidsstoornis.

[ Bericht 1% gewijzigd door Absurditeit op 18-05-2011 00:39:21 ]
pi_96973838
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 00:32 schreef Absurditeit het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je zegt, maar van de andere kant is het ook een goede zaak dat je weet waar je aan lijdt. Bepaalde emoties en gedragingen kun je dan waarsch. beter voor jezelf plaatsen en als je geluk hebt, zal er in jouw omgeving - partner, familie etc. - ook meer begrip ontstaan.

Ook is het zo dat er bepaalde therapieën zijn die je er beter mee leren om kunnen gaan. Als je weet waar je op moet letten, kun je bepaalde negatieve zaken in de toekomst ook mogelijk voorkomen.

Het is belangrijk dat mensen hun beperkingen ook kennen. Zeker mensen met een persoonlijkheidsstoornis.

Dat is inderdaad waar. Bij lichte vormen van persoonlijkheidsstoornissen vraag ik mij wel eens af of een diagnose altijd goed is, maar bij zwaardere vormen ben ik daar wel van overtuigd.

Mensen met een BPS gebruiken die stoornis vaak tijdens hun acting out, wat nadeling kan zijn.
pi_97018883
Een diagnose heeft alleen zin als er ook iets mee gedaan wordt.

In het begin kan het een opluchting zijn om te constateren dat de problemen die je hebt ook erkend worden als serieuze problemen; het ligt niet aan luiheid of gebrek aan motivatie.

Maar het gevaar bestaat dat je een etiket krijgt opgeplakt en niet serieus genomen wordt.

Als je te horen krijgt dat je een persoonlijkheidsstoornis hebt en daarom dit niet kan, dat niet kan, te zwartwit denkt blablabla, voel je je inferieur.

Als je te horen krijgt: "je problemen houden stand door bepaald gedrag en je problemen zullen minder worden als je dat gedrag probeert af te leren". Dan klinkt dat veel constructiever.
  maandag 23 mei 2011 @ 00:53:54 #97
345457 Retronix
Zeg maar Retro.. ;)
pi_97185611
Wie heeft er eigenlijk bepaald wat afwijkende gedragingen en opvattingen zijn?

Mensen die bijvoorbeeld het economische systeem instabiel maken door de boel systematisch op te lichten, en regeringen die belastingbetalers en pensioengerechtigden daarmee duperen, hebben die ook een persoonlijkheidsstoornis? En hoe zit het met de farmaceutische industrie en psychiaters die mensen(kinderen) om het minste of geringste volproppen met medicatie die hun zenuwstelsel blijvend beschadigd, en die allemaal subjectief een andere diagnose stellen uit de DSM naar gelang hun persoonlijke keuzes? En hoe zit het met de autoriteiten waarvoor we belasting betalen, maar die feitelijk niets doen om criminaliteit aan te pakken, omdat ze het te druk hebben?

Ik ben benieuwd wat ik wel niet voor PS heb na dit gepost te hebben.. Of kom ik nou getraumatiseerd over..?
Retro is a culturally outdated or aged style, trend, mode, or fashion, from the overall postmodern past, that has since that time become functionally or superficially the norm once again.
  maandag 23 mei 2011 @ 00:55:27 #98
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_97185653
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 00:53 schreef Retronix het volgende:
Wie heeft er eigenlijk bepaald wat afwijkende gedragingen en opvattingen zijn?

Mensen die bijvoorbeeld het economische systeem instabiel maken door de boel systematisch op te lichten, en regeringen die belastingbetalers en pensioengerechtigden daarmee duperen, hebben die ook een persoonlijkheidsstoornis? En hoe zit het met de farmaceutische industrie en psychiaters die mensen(kinderen) om het minste of geringste volproppen met medicatie die hun zenuwstelsel blijvend beschadigd, en die allemaal subjectief een andere diagnose stellen uit de DSM naar gelang hun persoonlijke keuzes? En hoe zit het met de autoriteiten waarvoor we belasting betalen, maar die feitelijk niets doen om criminaliteit aan te pakken, omdat ze het te druk hebben?

Ik ben benieuwd wat ik wel niet voor PS heb na dit gepost te hebben.. Of kom ik nou getraumatiseerd over..?
http://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/persoonlijkheid.php

.......
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  maandag 23 mei 2011 @ 00:56:44 #99
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_97185685
Morgen mijn onderzoek en ik heb er GEEN zin in. :(
  maandag 23 mei 2011 @ 01:04:25 #100
297133 Captain_Maximum
To the Max!!!
pi_97185905
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 00:53 schreef Retronix het volgende:
Wie heeft er eigenlijk bepaald wat afwijkende gedragingen en opvattingen zijn?

Mensen die bijvoorbeeld het economische systeem instabiel maken door de boel systematisch op te lichten, en regeringen die belastingbetalers en pensioengerechtigden daarmee duperen, hebben die ook een persoonlijkheidsstoornis? En hoe zit het met de farmaceutische industrie en psychiaters die mensen(kinderen) om het minste of geringste volproppen met medicatie die hun zenuwstelsel blijvend beschadigd, en die allemaal subjectief een andere diagnose stellen uit de DSM naar gelang hun persoonlijke keuzes? En hoe zit het met de autoriteiten waarvoor we belasting betalen, maar die feitelijk niets doen om criminaliteit aan te pakken, omdat ze het te druk hebben?

Ik ben benieuwd wat ik wel niet voor PS heb na dit gepost te hebben.. Of kom ik nou getraumatiseerd over..?
Zover ik weet bestaan er geen medicijnen tegen persoonlijkheidsstoornissen. Hoogstens worden er AD's gegeven, als die persoon depressief raakt van zijn/haar PS, maar therapie is toch echt het belangrijkste. :)
signatuurloos
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')