abonnement Unibet Coolblue
pi_96027157
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 00:13 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Wat vreemd dat er helemaal geen reacties zijn op bovenstaande post...
Je bronnen zijn dubieus op z'n best.

De nog overgebleven Indianen zijn niemand tot serieuze last. Er is dus helemaal geen noodzaak om allerlei onzinnige samenzweringstheorieën te gaan bedenken.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_96027296
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 00:32 schreef waht het volgende:

[..]

Je bronnen zijn dubieus op z'n best.

De nog overgebleven Indianen zijn niemand tot serieuze last. Er is dus helemaal geen noodzaak om allerlei onzinnige samenzweringstheorieën te gaan bedenken.
Owkeeeeeeee, :')

Ik bedenk dit niet zelf en kan ook nog wel met meer bronnen komen,
maar la maar :z
pi_96027597
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 00:32 schreef waht het volgende:

[..]

Je bronnen zijn dubieus op z'n best.

De nog overgebleven Indianen zijn niemand tot serieuze last. Er is dus helemaal geen noodzaak om allerlei onzinnige samenzweringstheorieën te gaan bedenken.
Oorspronkelijke bron:

quote:
The Mask Slips, for Those with Eyes to See: Preparing for the Real Pandemic
September 19, 2009 by admin1
Filed under News
Discuss This Now!

by Kevin D. Annett, M.A., M.Div.
Last week, many of the aboriginal people in the remote west coast village of Ahousaht were innoculated with the tamiflu vaccine. Today, over a hundred of them are sick, and the sickness is spreading.
In the same week, body bags were sent to similarly remote native reserves in northern Manitoba that have also received the tamiflu vaccine.
On the face of things, it appears that flu vaccinations are causing a sickness that is being deliberately aimed at aboriginal people across Canada, and this sickness will be fatal: a fact acknowledged by the Canadian government by their routine sending of body bags to these Indian villages.
Before you express your shock and denial at the idea that people are being racially targeted and killed, remember that murdering Indians with vaccinations is not a new or abnormal thing in Canada. Indeed, its how we Europeans won the land, and its one of the ways we keep it.
In 1862, Anglican church missionaries Rev. John Sheepshanks and Robert Brown inoculated interior Salish Indians in B.C. with a live smallpox virus that wiped out entire native communities within a month, just prior to the settlement of this native land by gold prospectors associated with these missionaries and government officials.
In 1909, Dr. Peter Bryce of the Indian Affairs department in Ottawa claimed that Catholic and Protestant churches were deliberately exposing native children to smallpox and tuberculosis in residential schools across Canada, and letting them die untreated. Thousands of children died as a result. (Globe and Mail, April 24, 2007)
In 1932, B.C. provincial police attempted to lay charges against Catholic missionaries who had sent smallpox-laden Indian children back among their families along the Fraser river near Mission, BC. The RCMP intervened and protected the church, even though whole villages were wiped out as a result of the churchs actions.
In 1969, native children who escaped from the Nanaimo Indian Hospital on Vancouver Island described being inoculated with shots that caused many of them to die with bloated up bodies and scabs all over, to quote one survivor.
Knowing this history, its not surprising when Indians on isolated Canadian reserves start sickening and dying en masse from sudden illnesses, after receiving flu shots. After all, its still the law in Canada, under the apartheid Indian Act, that no on-reserve Indian can refuse medical treatments or experimentation. So its small wonder that these reserves are the places being targeted first to be injected with untested, unsafe and potentially lethal flu vaccines.
As an entire race of involuntary test subjects, Indians in Canada are a weather vane for what will befall all of us, and very soon. For the very techniques and weapons of genocide perfected against aboriginal people are now being deployed against mainstream Canadians.
Under Bill C-6, which is about to pass third reading in Parliament and become the law, no Canadian will be allowed to refuse inoculations for the swine flu, despite the fact that it is relatively benign and mild, and has killed only people who are already immune-compromised. Indeed, it is astounding that such coercion and dictatorial laws are being employed to deal with what the chief Canadian Health Officer has called a mild seasonal flu.
Clearly, another agenda is at work; but the time to ascertain and challenge that agenda has all but run out. This coming month, forced inoculations and imprisonment of those who refuse them may be a reality across Canada. And for what reason? Clearly, not for public health, considering the sickness and death caused by previous swine flu vaccines.
I believe that the real pandemic is about to be unleashed through the very vaccines being pushed by governments and pharmaceutical giants like Novartis and Glaxo Smith Kline. The shots will be the cause, not the cure, of the pandemic. Of course, those in power can disprove this by simply being the first people to take the swine flu shot: an event about as likely as these companies forgoing the multi-billion dollar profits they will reap from the mass vaccinations.
Its indeed ironic that, very soon, many white Canadians may be suffering the same fate that aboriginal people have for centuries. Perhaps its fitting. For if we are indeed being targeted for extermination, or at the least martial law and dictatorship, we finally can have the chance to shed our complicity in the genocide of other people, and get on the right side of humanity simply by having to fight the system that is causing mass murder.

http://www.republicoflako(...)r-the-real-pandemic/

..
Rev. Kevin D. Annett
260 Kennedy St.
Nanaimo, BC Canada V9R 2H8
250-753-3345
www.hiddenfromhistory.org
Kevin Annett is a community minister, educator and award-winning film maker who lives and works with aboriginal and low income people in Vancouver and Nanaimo, BC.
Read and Hear the truth of Genocide in Canada, past and present, at this website:
www.hiddenfromhistory.org

  Forum Admin woensdag 27 april 2011 @ 00:49:28 #29
35723 crew  GGMM
pi_96027786

Op google video staat de hele documentaire: http://video.google.com/videoplay?docid=-6637396204037343133#
Zal hem morgen eens bekijken.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  zaterdag 30 april 2011 @ 14:52:50 #30
111528 Viajero
Who dares wins
pi_96175614
Veel indiaanse stammen in Mexico werden aangevallen door agressieve kolonisten van buitenaf. Indianen die gevangen genomen werden werden meestal ritueel gedood door deze kolonisten.

It has been suggested that the taking of prisoners during these military encounters may have been a function of institutionalized terror on the part of the Aztec state rather than the normal course of warfare.[6] Those who were captured served the interests of their captors much better when their deaths were removed from the battlefield and made into a civic and religious spectacle. This terrific example supposedly served as a means by which a ruling Aztec dynasty demonstrated political power and coerced its citizenry toward certain social norms. Though religion played a major role, it may have been overemphasized as the sacrifices were also legal, state-sanctioned events.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flower_war

En dit is slechts een voorbeeld van alle misdaden tegen indianen die door andere indianen werden uitgevoerd, nog voordat de Europeanen in Amerika aankwamen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_96175867
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 14:52 schreef Viajero het volgende:
Veel indiaanse stammen in Mexico werden aangevallen door agressieve kolonisten van buitenaf. Indianen die gevangen genomen werden werden meestal ritueel gedood door deze kolonisten.

It has been suggested that the taking of prisoners during these military encounters may have been a function of institutionalized terror on the part of the Aztec state rather than the normal course of warfare.[6] Those who were captured served the interests of their captors much better when their deaths were removed from the battlefield and made into a civic and religious spectacle. This terrific example supposedly served as a means by which a ruling Aztec dynasty demonstrated political power and coerced its citizenry toward certain social norms. Though religion played a major role, it may have been overemphasized as the sacrifices were also legal, state-sanctioned events.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flower_war

En dit is slechts een voorbeeld van alle misdaden tegen indianen die door andere indianen werden uitgevoerd, nog voordat de Europeanen in Amerika aankwamen.
Wil je met dit bericht zeggen dat er altijd al stammenoorlogen bestonden tussen indianen
en dat het dus verder niet uitmaakt wat ''de bleekgezichten'' daarna hebben uitgevreten?

Mja... zo lust ik er nog wel een paar :')

Als we alle ''stammenoorlogen'' van tegenwoordig bij elkaar optellen dan zijn het
er ook heel wat.

en dat met onze ''moderne beschaving''

tis wat ... (8>
  zaterdag 30 april 2011 @ 15:14:58 #32
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_96176022
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 15:06 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

Wil je met dit bericht zeggen dat er altijd al stammenoorlogen bestonden tussen indianen
en dat het dus verder niet uitmaakt wat ''de bleekgezichten'' daarna hebben uitgevreten?

Je leest weer dingen die er niet zijn. ;)

Als je indianen niet direct en onvoorwaardelijk adoreert krijg je met FANN te maken. :D Al het geweld is afkeurbaar; van indianen, van de 'bleekgezichten', van <insert willekeurig ras of groep>.. Het zou mooi zijn als je het geweld van iedereen afkeurt en niet alleen van 'de sterkeren'. Beetje nuance zou mooi zijn. ;)

Viajero heeft zelfs een indiaans symbool in z'n UI. ^O^
reset
  zaterdag 30 april 2011 @ 15:17:08 #33
111528 Viajero
Who dares wins
pi_96176059
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 15:06 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Wil je met dit bericht zeggen dat er altijd al stammenoorlogen bestonden tussen indianen
en dat het dus verder niet uitmaakt wat ''de bleekgezichten'' daarna hebben uitgevreten?

Mja... zo lust ik er nog wel een paar :')

Als we alle ''stammenoorlogen'' van tegenwoordig bij elkaar optellen dan zijn het
er ook heel wat.

en dat met onze ''moderne beschaving''

tis wat ... (8>
Dat zeg ik toch niet? Ik vind het altijd erg als onschuldigen worden gedood, door wie het ook gebeurd. Maar omdat de ene helft van het verhaal (Europeanen die misdaden plegen tegen Indianen) hier tot nu toe het hele verhaal lijkt, wilde ik graag ook even aangeven dat de andere helft van het verhaal (Indianen die misdaden plegen tegen Indianen) ook bestaat, en ook tot enorm veel lijden heeft geleid.

In tegenstelling tot wat veel Karl May fans hier lijken te denken zijn Indianen ook gewoon mensen, met zowel goede als slechte eigenschappen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_96176140
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 15:14 schreef Individual het volgende:

[..]

Je leest weer dingen die er niet zijn. ;)

Als je indianen niet direct en onvoorwaardelijk adoreert krijg je met FANN te maken. :D Al het geweld is afkeurbaar; van indianen, van de 'bleekgezichten', van <insert willekeurig ras of groep>.. Het zou mooi zijn als je het geweld van iedereen afkeurt en niet alleen van 'de sterkeren'. Beetje nuance zou mooi zijn. ;)

Viajero heeft zelfs een indiaans symbool in z'n UI. ^O^
Ik dacht dat we vrede hadden :'(

quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 23:24 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

ten eerste, ik ben geenszins van plan om een persoonlijk ''oorlogje'' met jou te voeren hier
hoor :')


quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 23:28 schreef Individual het volgende:

[..]

Rook met me mee




ugh
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2011 23:29 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

doe Ik !

Peace man *;
jouw woord is ook niks waard :{w

Ik ''adoreer'' en ik ''romantiseer'' niks en dat weet je best... :')
  zaterdag 30 april 2011 @ 15:34:19 #35
111528 Viajero
Who dares wins
pi_96176366
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 15:06 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Wil je met dit bericht zeggen dat er altijd al stammenoorlogen bestonden tussen indianen
en dat het dus verder niet uitmaakt wat ''de bleekgezichten'' daarna hebben uitgevreten?

Mja... zo lust ik er nog wel een paar :')

Als we alle ''stammenoorlogen'' van tegenwoordig bij elkaar optellen dan zijn het
er ook heel wat.

en dat met onze ''moderne beschaving''

tis wat ... (8>
Oh, en trouwens, "bleekgezichten"? Waar haal jij je informatie vandaan, stripverhalen? Ik waardeer je interesse, maar probeer eens iets serieuzer naar Indianen te kijken.

Begin ten eerste met naar ze te kijken alsof ze mensen zijn ipv stripfiguren, dat zou al een goed begin zijn.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zaterdag 30 april 2011 @ 15:38:08 #36
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_96176434
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 april 2011 15:21 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ik dacht dat we vrede hadden :'(

jouw woord is ook niks waard :{w

Ik ''adoreer'' en ik ''romantiseer'' niks en dat weet je best... :')
En toen kwam er een tomahawk aanvliegen. Nee grapje, we hebben toch ook geen oorlog? :D

quote:
...to take part in "a severe contest between intelligence, which presses forward, and an unworthy, timid ignorance obstructing our progress".
NFI! Het grotere plaatje plaatje is belangrijk. Huiswerk: Lees John Stuart Mill - On Liberty. Breed toepasbaar op persoonlijke individuele vrijheid. Disclaimer: het is niet mijn 'bijbel', maar zoveel wijze lessen. ;)
reset
  zaterdag 30 april 2011 @ 18:10:25 #37
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_96179829
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 15:17 schreef Viajero het volgende:

In tegenstelling tot wat veel Karl May fans hier lijken te denken zijn Indianen ook gewoon mensen, met zowel goede als slechte eigenschappen.
Amen :P

Past overigens ook in dit topic: de overdadige verheerlijking van Indianen als wijs slachtoffer-volk door New Agers en dergelijke is net zo goed een misdaad jegens de indianen als de in dit topic genoemde voorbeelden. Het is allemaal misrepresentatie van buitenaf. Films als Dances with Wolves enzo dragen hier ook aan bij.
Zoals Loretta Todd zeri: "In the modernist period it was the lands and resources they sought - in the postmodern it is the experiences, the sensation they want".

Uiteraard is er niks mis met het bewust maken/zijn van wat de indiaanse volkeren zoal hebben meegemaakt - maar ik denk dat er over bovenstaande zeker ook nagedacht moet worden.
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_96183228
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 18:10 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Amen :P

Past overigens ook in dit topic: de overdadige verheerlijking van Indianen als wijs slachtoffer-volk door New Agers en dergelijke is net zo goed een misdaad jegens de indianen als de in dit topic genoemde voorbeelden. Het is allemaal misrepresentatie van buitenaf. Films als Dances with Wolves enzo dragen hier ook aan bij.
Zoals Loretta Todd zeri: "In the modernist period it was the lands and resources they sought - in the postmodern it is the experiences, the sensation they want".

Uiteraard is er niks mis met het bewust maken/zijn van wat de indiaanse volkeren zoal hebben meegemaakt - maar ik denk dat er over bovenstaande zeker ook nagedacht moet worden.
Ik ben het niet helemaal met je oneens, maar het zou wel aardig zijn als we
iets zouden hebben geleerd van het verleden.

Er worden namelijk nog steeds nieuwe indianen stammen ondekt

en Misdaden tegen Indianen het testen van vaccins en
medicijnen op Indian is ook nu gewoon nog aan de gang.

Ik moet er wel bij zeggen dat dit niet alleen gebeurd bij Indianen, maar bij
meer mensen in derde wereld landen bijvoorbeeld in India.

http://www.wanttoknow.nl/(...)sen-als-proefdieren/

Mensen als vee, mensen als dieren.., proefdieren!

Mensen als de spreekwoordelijke proefkonijnen?

Misschien is het tijd dat er naast een Partij voor de Dieren, een Partij voor de Menselijke Proefkonijnen..

filmpje:

Uitzending vrij 19 nov 2010
- 19.11.2010 - 19:00
Menselijke proefkonijnen in de derde wereld testen steeds vaker onze medicijnen.
Er worden steeds vaker vraagtekens gezet bij de veiligheid ervan! Uitgesproken VARA
spreekt met Annelies den Boer van WEMOS en Euro parlementariër Sargentini.
Ook zijn er beelden van de indrukwekkende documentaire ''Body Hunter'' van Paul Jenkins.
ARTE zendt deze vrijdag 19 november uit!

http://uitgesproken.vara.(...)75b014ac5ef5e7f3b3ef

Dus het is niet zo dat alle ellende over is en eigenlijk hebben we dus helemaal NIKS
geleerd van het verleden.

[ Bericht 13% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 30-04-2011 20:26:32 ]
  zaterdag 30 april 2011 @ 20:28:35 #39
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_96183476
Fann, daarover zei ik ook niks toch?

Bewustzijn is alleen maar goed. Hopelijk kan het helpen bepaalde dingen te voorkomen in de toekomst, of iig kritisch te staan tegenover sommige dingen die schijnbaar nog steeds gebeuren.

Dat heeft echter niks te maken met mijn punt m.b.t. dat het verheerlijken van indiaanse wijsheid e.d. ook een soort misdaad is (die overigens ook nog steeds gaande is!).

Overigens vind ik het bijzonder dat je spreekt van 'we' - 'we hebben niks geleerd van het verleden'. Wie zijn 'wij'? Westerlingen? Blanken? Is er dan sprake van enige mate van white guilt? Ik zeg niet dat dit zo is, maar het komt vaak voor en kan interessant zijn om bij stil te staan. Jij bent bijv. best goed op de hoogte van wat er zoal gebeurd is, en zo zijn meer mensen dat. Bovendien hebben we een vrij goed werkzaam moreel kompas.

Zoals Sherman Alexie schreef in The Absolutely True Diary of a Part Time Indian: "I used to think the world was broken down by tribes. By black and white. By Indian and white. But I know that isn't true. The world is only broken into two tribes: the people who are assholes and the people who are not".
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_96183746
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 20:28 schreef MariaEtcetera het volgende:
Fann, daarover zei ik ook niks toch?

Bewustzijn is alleen maar goed. Hopelijk kan het helpen bepaalde dingen te voorkomen in de toekomst, of iig kritisch te staan tegenover sommige dingen die schijnbaar nog steeds gebeuren.

Dat heeft echter niks te maken met mijn punt m.b.t. dat het verheerlijken van indiaanse wijsheid e.d. ook een soort misdaad is (die overigens ook nog steeds gaande is!).

Overigens vind ik het bijzonder dat je spreekt van 'we' - 'we hebben niks geleerd van het verleden'. Wie zijn 'wij'? Westerlingen? Blanken? Is er dan sprake van enige mate van white guilt? Ik zeg niet dat dit zo is, maar het komt vaak voor en kan interessant zijn om bij stil te staan. Jij bent bijv. best goed op de hoogte van wat er zoal gebeurd is, en zo zijn meer mensen dat. Bovendien hebben we een vrij goed werkzaam moreel kompas.

Zoals Sherman Alexie schreef in The Absolutely True Diary of a Part Time Indian: "I used to think the world was broken down by tribes. By black and white. By Indian and white. But I know that isn't true. The world is only broken into two tribes: the people who are assholes and the people who are not".
ja, dit hoop ik alleen maar :Y (vetgedrukte) daarom ben ik soms misschien een beetje fel :@ ,
maar dat is niet voor niks, het is gewoon NU nog aan de gang, dat kan ik maar
niet begrijpen (en accepteren).

ja goed, ''we'', ''ze'', hunnie of zullie :')

laten we zeggen ''het overgrote deel van de mensheid''.

zit ik zo safe? :D

nou jah... verheerlijking van de Indiaanse wijsheid een misdaad....????

mwaaaaaa da's wel overdreven vergeleken bij wat ik zojuist aanhaal, en
ach verheelijking is een groot woord, sommige ''wijsheden en gezegdes'' zijn
gewoon erg mooi, tenminste dat vind ik dan en blijbaar meerdere mensen
hier, maar om dat nu als ''verheerlijking'' te zien is wel een beetje overdreven oO<

ik denk niet dat je dat zo moet zien, althans, niet van mijn kant.
pi_96534286
http://zondergraten.wordp(...)rden-in-scene-gezet/

Arrestaties Chileense indianen worden in scène gezet

31 MAART 2011
AMNESTY INTERNATIONAL, MAPUCHE, WAIKILAF CADIN CALFUNAO


De 28-jarige Chileense Mapuche-indiaan Waikilaf Cadin Calfunao werd op 13 mei gearresteerd
omdat explosieven onder zijn bed gevonden werden. “Een zoveelste in scene gezette arrestatie van
een Mapuche-indiaan”, zeggen de Mapuche-gemeenschap en Chili-experten in koor. Ook zijn
Belgische vriendin getuigt.



De Mapuche-indianen zijn een minderheidsgroep in Chili.
In totaal zijn er ongeveer een miljoen Mapuches, goed voor 6.8 percent van de totale Chileense
bevolking.

Waikilaf is de oudste zoon van Juana Calfunao, de politieke leidster van de Juan Paillalef
gemeenschap in de regio Araucanía in het midden van Chili.

Zij zit momenteel in de gevangenis wegens ‘aanslag op de autoriteit’.
Verschillende Calfunao familieleden werden gestraft nadat ze de openbare aanklager geslagen
hadden omdat die volgens hen op leugens berustende beschuldigingen aangevoerd zou hebben.
De andere familieleden zijn ondertussen vrijgelaten.

Waikilaf is een Mapuche-activist die opkomt voor de rechten van zijn gemeenschap.
Op 13 mei stormde de politie zijn huis binnen.

“Ze begaven zich meteen naar een bepaalde kamer en bleven daar een halfuur voordat de
openbare aanklager aankwam”, vertelt zijn 25-jarige Belgische vriendin Nele Loos.
“Twee bewoners werden in hun kamers gehouden en konden niets zien.

In de volgende twee en een half uur vond de politie de explosieven, waaronder 750 g nitroglycerine,
onder Waikilaf’s bed.”

In scene gezet

“Het materiaal dat onder het bed van mijn zoon werd gevonden is enkel beschikbaar voor het
leger”, vertelt Waikilaf’s vader Antonio Cadin Huentelao. “Bovendien is er geen connectie tussen
het bed en mijn zoon, omdat hij al zes maanden ergens anders woont.” Het grootste argument om
te stellen dat het opgezet spel is volgens Huentelao de ontplofbaarheid van nitroglycerine, bestandsdeel van dynamiet. Bij de minste wrijving ontploft deze stof.

“Waarom zou Waikilaf dit spul onder zijn eigen bed bewaren?. En waarom zou hij zoiets doen als
hij al 14 maanden onder toezicht van de politie staat?” Dat is het gevolg van een zaak rond een
geluidsbom die hij geplaatst zou hebben.

Het proces zit muurvast, maar ondertussen is het voor het Openbaar Ministerie mogelijk om
telefoontaps uit te voeren.

Antiterreurwet

Waikilaf werd vanaf 2002 al meermaals aangeklaagd voor verschillende feiten, maar telkens
vrijgesproken. Het lijkt er sterk op dat de overheid en politie hem en zijn familie viseert. “Het gaat
hier altijd om de politieke context”, stelt Huentelao. “Toch probeert de regering via een juridische
weg de Mapuches in diskrediet te brengen.”

In totaal zitten vijftig Mapuche-indianen achter de tralies door toepassing van de antiterreurwet.
Deze wet wordt enkel gebruikt bij de Mapuche bevolking en komt uit de tijd van dictator Pinochet
(1973 tot 1990) om politieke tegenstanders te vervolgen.

Rafael Railaf van de Mapuche Stichting FOLIL in Nederland geeft een concreet voorbeeld:
“Als een Mapuche in het bezit is van een gereedschap, zoals een bijl om hout mee te hakken voor
de kachel, is dat voldoende om beschuldigd te worden van verboden wapenbezit. ”


Mensenrechtenorganisaties zoals Amnesty International tikten de Chileense regering al meermaals
op de vingers voor toepassing van de antiterreurwet. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom
Waikilaf niet aangeklaagd is via de antiterreurwet, maar via de wet op controle van wapens en
explosieven. “Op een bepaald moment werd beslist om alle acties van Mapuche te benaderen via
het rechtssysteem”, zegt Huentelao. “Een strategie om het Chileense volk aan de kant van de
overheid te krijgen. Bovendien startte het Openbaar Ministerie en de media het laatste jaar een
campagne om Mapuche te linken aan terroristische organisaties zoals de ETA en de FARC.
Bewijzen hiervoor bestaan niet.”

Grond

“Het conflict tussen de Mapuche-indianen en de Chileense regering gaat in hoofdzaak over grond”,
duidt Chilikenner Rita Ceuppens. “De Mapuche zijn de oorspronkelijke bewoners van de Araucanía
streek.

In 1881 moest de Indiaanse bevolking zijn meest vruchtbare gebieden afgeven en werden ze
ondergebracht in reservaten. Dit land werd gedeeltelijk teruggewonnen door de Mapuche onder de
Allende-regering van 1970 tot 1973, maar na de staatsgreep van Pinochet werd deze
landhervorming teruggeschroefd. Sinds de jaren negentig begint de Indiaanse bevolking zijn
gebieden terug op te eisen.”

Foltering

De hardhandige manier waarop Waikilaf en andere Mapuche leden worden behandeld, doet
ernstige vragen rijzen bij José Venturelli, lid van het Europese Ethische Comité tegen Foltering.
“Waikilaf werd gefolterd nadat de politie de explosieven had gevonden.

De agressie die door de autoriteiten tegen hem in het verleden werd gebruikt is gekend en kan
leiden tot zware fysieke en mentale schade. De kans op een zware hersenbeschadiging is zeer
hoog. Te meer omdat we weten wat voor toenemende onderdrukking er gebruikt wordt tegen
Mapuche-leiders”, stelt Venturelli in een brief naar verschillende mensenrechtenorganisaties en
de Chileense overheid.

Niet alleen de leiders van de Mapuche-gemeenschap worden hardhandig aangepakt.
“Bijna elke dag krijgen we meldingen van het ongekende geweld tegen de Mapuche”, vertelt Railaf.
“Vaak worden ze van hun land verdreven om plaats te maken voor houtkapbedrijven.”

Nieuwe president

Sinds 11 maart 2010 heeft Chili een nieuwe president, Sebastián Piñera.
Of hij het conflict tussen de overheid en de Mapuche kan oplossen is zeer de vraag.
Hij kondigde al wel aan om de Mapuche in de steden, zo’n zestig percent van de gehele Mapuche
bevolking, extra te gaan steunen.

“Er zal dus minder geld naar de Mapuche op het platteland gaan,”zegt Huentelao.
“In de praktijk zal dit ertoe leiden dat de hulp van de stadsMapuche voor hun ‘broeders’ van het
platteland afneemt. Een strategische keuze van Piñera om de problematiek van het platteland naar
de stad te verplaatsen. Daar zijn de thema’s niet zo politiek gekeurd als de eisen van de Mapuche
gemeenschap op het platteland.”

Ook Ceuppens is realistisch
“Onder Piñera zal de repressie tegen de Mapuche nog erger worden: de meeste
grootgrondbezitters zijn extreem-rechts en dus Piñera-aanhangers.

Zij zullen alle steun krijgen ten koste van de Mapuche.”

pi_98761981
3 treurige filmpjes

“Zijn stem zal niet het zwijgen worden opgelegd."
In dit emotionele interview met Survival-medewerker Fiona Watson vertelt de schoondochter van
Marcos Verón hoe haar schoonvader is vermoord.
Aan het einde van het interview omhelst Veróns weduwe Fiona.

http://www.survivalinternational.nl/filmmateriaal/marcos-veron-nl

Ingehuurde schutters
Een Guarani-gemeenschap beschrijft de dreiging van gewapende mannen die ingehuurd zijn door
de veeboeren die hun land hebben ingenomen.

http://www.survivalinternational.nl/filmmateriaal/thegunmen-nl

‘Verlies de moed niet’
De Guarani zijn vastberaden om hun land terug te winnen.

http://www.survivalinternational.nl/filmmateriaal/havecourage-nl

[ Bericht 19% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 28-06-2011 13:12:16 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')