abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 29 april 2011 @ 15:39:12 #101
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_96142721
Zo ff een foto update gemaakt van mijn tuin (lees balkon). :P


Mn lupines hebben de winter overleefd en zijn inm begonnen aan een flinke groeispurt met 3 bloemstengels. Ook komen er weer een aantal vingerhoedskruid stengels omhoog net als mn akelei. ^O^
De Aardbeien komen ook weer flink op (zat all1 onder de luis zag ik gister) en zo ook mn bodembedekker. Geen idee wat t is maar t geeft leuke paarse bloemetjes. Het enige nadeel is dat ie over de rand groeit ipv verder mn bak in. :P Verder komen mn bollen die ik laatst geplant heb goed op. Ben benieuwd.

Van de herfst maar eens kijken of ik mn kers hier uit kan halen. Past imo niet in een bak met allemaal bloeiers.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 29 april 2011 @ 16:40:57 #102
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_96145123
Ziet er leuk uit, Outpost.
Je hebt best een breed balkon trouwens.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 29 april 2011 @ 16:42:01 #103
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_96145158
Oja, hoefde gelukkig niet bang te zijn i.v.m. ijsheiligen wat ik toen aan je vroeg.
Heb mazzel gehad en het zijn al plantjes.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  vrijdag 29 april 2011 @ 17:55:54 #104
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_96147722
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:40 schreef Staal het volgende:
Ziet er leuk uit, Outpost.
Je hebt best een breed balkon trouwens.
Thx! Ik heb idd een aardig balkon ja. Slechts 25m2 :D Ben er ook heel blij mee. Kon kiezen toen deze appartementen werden opgeleverd en dit was mijn 1e keuze. Alles wat hoger zit heeft slechts een balkon van 2.5 bij 2 oid. De mijne is 10 bij 2.5. :P
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:42 schreef Staal het volgende:
Oja, hoefde gelukkig niet bang te zijn i.v.m. ijsheiligen wat ik toen aan je vroeg.
Heb mazzel gehad en het zijn al plantjes.
Ja klopt al kan het nog steeds een keer vriezen snachts maar t ziet er niet naar uit. ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_96149056
Watsup met die lampjes op de punten van je tafel :D
pi_96154829
Na jaren en jaren is de groene gieter gesneuveld.

En nu heb ik een lavendelblauwe uitgekozen. w/
  vrijdag 29 april 2011 @ 20:53:41 #107
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_96155411
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 18:34 schreef Bluezz het volgende:
Watsup met die lampjes op de punten van je tafel :D
Oh niks bijzonders vond t wel grappig staan. :P Kan een theelichtje in dus staat wel leuk s'avonds. ;)

[ Bericht 10% gewijzigd door Outpost76 op 29-04-2011 20:59:10 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_96165792
Je woont ook vlak boven de grond, dat lijkt me ook wel fijn.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_96167402
Azalea

'Johanna'


'Nancy of Robinhill'


'Canzonetta'


Er zijn plaatjes van mooiere cultivar te vinden, maar die staan niet op mijn tuin.

En een mooi plaatje van een cultivar met ongewone bladeren tov wat je bij de intratuin enzo kunt kopen:
'Alexander'


De bloemen moeten nog komen, maar deze cultivar met kleine bladeren en compacte groei waarschijnlijk erg geschikt voor bonsai. De bloemen moeten hier nog komen maar zijn een beetje saai maar 1 kleur.

Meer over azalea op mijn site:
http://azaleasplendor.dyndns.info

Deze plant moet flink meer populairder worden. Gemeenten planten overal graag massaal generieke rhododendron aan. Waarom nooit azalea?

Ik hybridizeer zelf nieuwe azalea met specialere cultivar uit vooral Japan waar ze de naar mijn mening mooiste cultivar hebben en de plant ook van oorsprong vandaan komt.

[ Bericht 11% gewijzigd door Harunobu op 30-04-2011 02:29:18 ]
  zaterdag 30 april 2011 @ 08:04:32 #110
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_96168472
Ik heb een Azalea. Is elk jaar weer helemaal wit. :Y
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  zaterdag 30 april 2011 @ 11:27:12 #111
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_96170848
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 02:18 schreef Harunobu het volgende:
Azalea

'Johanna'
[ afbeelding ]

'Nancy of Robinhill'
[ afbeelding ]

'Canzonetta'
[ afbeelding ]

Er zijn plaatjes van mooiere cultivar te vinden, maar die staan niet op mijn tuin.

En een mooi plaatje van een cultivar met ongewone bladeren tov wat je bij de intratuin enzo kunt kopen:
'Alexander'
[ afbeelding ]

De bloemen moeten nog komen, maar deze cultivar met kleine bladeren en compacte groei waarschijnlijk erg geschikt voor bonsai. De bloemen moeten hier nog komen maar zijn een beetje saai maar 1 kleur.

Meer over azalea op mijn site:
http://azaleasplendor.dyndns.info

Deze plant moet flink meer populairder worden. Gemeenten planten overal graag massaal generieke rhododendron aan. Waarom nooit azalea?

Ik hybridizeer zelf nieuwe azalea met specialere cultivar uit vooral Japan waar ze de naar mijn mening mooiste cultivar hebben en de plant ook van oorsprong vandaan komt.
Leuk, mooi blog ook. Ik heb ongeveer 15 Azalea's in mijn volkstuin. die bloeien nu. de meeste zijn "Knapphill Exbury" typen, maar ik heb ook enkele mollis en viscosum cultivars. Allemaal bladverliezend en sommige licht geurend. Ik heb ook 1 Rhododendron "Suomi"

Prachtige cultivars heb je zeg _O_

Gisteren was ik in arboretum Trompenburg, waar een enorme collectie Rhododendron staat. Die bloeien ook nu en vrij spectaculair. Achterin zag ik een witte grote Rhodo met bloemtrossen groter dan mijn eigen hoofd. Ik heb er een foto van maar die staat op mijn telefoon.

[ Bericht 1% gewijzigd door kaasplankje op 30-04-2011 15:09:51 ]
  zaterdag 30 april 2011 @ 11:34:32 #112
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_96175918
Ik moet nog een keer gaan kijken bij 'Trompenburg'. Het lijkt er dit jaar niet van te komen.

Niet alle plaatjes om de site zijn van planten die ik heb. De Japanners hebben duizenden cultivar met bloemen die zowel wit, wit met roze, wit met rood, en allerlei combinaties van die kleurtinten kunden zijn. Wit centrum, witte rand, rode strepen, vlekken, sectoren, spikkels, etc. Vergeleken met de meeste Japanese azalea die hier verkocht zijn zijn de bladeren veel mooier en fijner en de bloemen groter. Ze heten satsuki azalea.

Die cultivar zijn hier vaak niet winterhard of te temperamentvol. Het is dus een kwestie van kruisen om varianten te maken met deze zelfde eigenschappen die het hier wl goed doen.
  zaterdag 30 april 2011 @ 16:23:40 #114
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_96177267
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 00:46 schreef Kees22 het volgende:
Je woont ook vlak boven de grond, dat lijkt me ook wel fijn.
Jep ik woon op 1 hoog en onder me zit een parkeer plaats. Hoef gelukkig niet naar 4 te zeulen met mn boodschappen. *O*
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 30 april 2011 @ 17:16:30 #115
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_96178399
Heb daarstraks ook even een rondje tuin gemaakt. Wij hebben geen strakke georganiseerde tuin maar juist een van-alles-en-nog-wat geval :D Omdat ie zo groot is, zijn we nog altijd bezig met planten en plannen. En we komen ook steeds nieuwe dingen tegen. Na bijna 4 jaar _O-

qltel had onze wisteria helemaal teruggesnoeid, maar kijk: hij vecht al terug :7



Heeft iemand een idee wat dit is? Vorig jaar zijn er spontaan 2 opgekomen. Het is eerst een hele lange stengel. Daarna krijg je dit stadium en er komen klokjesvormige bloemen aan. Leuk spul :)



De bessenstruiken achter de keuken worden steeds groter



En er zitten al trossen dikke bessen aan :9



We hebben ook heel veel van deze paarse bloemetjes O+ 't Is volgens mij onkruid maar wel leuk onkruid :)



Nog iets waarvan ik niet weet wat het is. Maar ook erg decoratief :Y



Rechts lavas, links munt :9



De frambozenstruik staat in bloei



Twee jaar geleden een paar kleine bremstruikjes geplant, en kijk nu eens:



Het wordt een goed bessenjaar zo te zien (we zijn bessengroothandel inmiddels, ze staan overal, je kunt ze ook makkelijk vermeerderen), dit zijn rode maar we streven naar meer witte



De sneeuwbalstruiken en de rododendrons doen het ook lekker



Stonden twee jaar lang alleen spriet te zijn maar lopen nu eindelijk uit: framboos en tamme braam



Sneeuwballen van dichtbij



Overzicht van de appelboomgaard :)



Nog iets onbekends maar fraais



En onze verzameling nog te verplaatsen berkjes. Ze staan nu namelijk op een betonplaat, dus hoe ze blijven staan is een raadsel :D Ze mogen echter wel blijven maar dan elders in de tuin

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 30 april 2011 @ 17:41:01 #116
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_96179119
Die tweede foto lijkt me een Agapanthus. Zesde foto is een Aquilegia.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  zaterdag 30 april 2011 @ 18:01:52 #117
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_96179607
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 april 2011 17:41 schreef Xebber het volgende:
Die tweede foto lijkt me een Agapanthus. Zesde foto is een Aquilegia.
Zesde foto is een Akelei. ;)
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_96179658
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 18:01 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Zesde foto is een Akelei. ;)
Aquilegia is Latijn voor Akelei.
  zaterdag 30 april 2011 @ 18:04:14 #119
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_96179671
quote:
3s.gif Op zaterdag 30 april 2011 18:03 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Aquilegia is Latijn voor Akelei.
Ik was er al bang voor. :')
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zaterdag 30 april 2011 @ 18:06:55 #120
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_96179750
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 17:16 schreef Rewimo het volgende:
Heb daarstraks ook even een rondje tuin gemaakt. Wij hebben geen strakke georganiseerde tuin maar juist een van-alles-en-nog-wat geval :D Omdat ie zo groot is, zijn we nog altijd bezig met planten en plannen. En we komen ook steeds nieuwe dingen tegen. Na bijna 4 jaar _O-

qltel had onze wisteria helemaal teruggesnoeid, maar kijk: hij vecht al terug :7

[ afbeelding ]

Heeft iemand een idee wat dit is? Vorig jaar zijn er spontaan 2 opgekomen. Het is eerst een hele lange stengel. Daarna krijg je dit stadium en er komen klokjesvormige bloemen aan. Leuk spul :)

[ afbeelding ]

De bessenstruiken achter de keuken worden steeds groter

[ afbeelding ]

En er zitten al trossen dikke bessen aan :9

[ afbeelding ]

We hebben ook heel veel van deze paarse bloemetjes O+ 't Is volgens mij onkruid maar wel leuk onkruid :)

[ afbeelding ]

Nog iets waarvan ik niet weet wat het is. Maar ook erg decoratief :Y

[ afbeelding ]

Rechts lavas, links munt :9

[ afbeelding ]

De frambozenstruik staat in bloei

[ afbeelding ]

Twee jaar geleden een paar kleine bremstruikjes geplant, en kijk nu eens:

[ afbeelding ]

Het wordt een goed bessenjaar zo te zien (we zijn bessengroothandel inmiddels, ze staan overal, je kunt ze ook makkelijk vermeerderen), dit zijn rode maar we streven naar meer witte

[ afbeelding ]

De sneeuwbalstruiken en de rododendrons doen het ook lekker

[ afbeelding ]

Stonden twee jaar lang alleen spriet te zijn maar lopen nu eindelijk uit: framboos en tamme braam

[ afbeelding ]

Sneeuwballen van dichtbij

[ afbeelding ]

Overzicht van de appelboomgaard :)

[ afbeelding ]

Nog iets onbekends maar fraais

[ afbeelding ]

En onze verzameling nog te verplaatsen berkjes. Ze staan nu namelijk op een betonplaat, dus hoe ze blijven staan is een raadsel :D Ze mogen echter wel blijven maar dan elders in de tuin

[ afbeelding ]
_O_ Voor je tuin zeg! Fok! wat een lap en een heerlijke ruimte!! _O_ _O_
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 30 april 2011 @ 18:50:34 #121
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_96180738
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 april 2011 17:41 schreef Xebber het volgende:
Die tweede foto lijkt me een Agapanthus. Zesde foto is een Aquilegia.
Agapanthus: ja, als ik even google lijkt dat er heel erg op :)

Aquilegia/Akelei: zou heel goed kunnen :Y

Tnx :) Er groeit en bloeit hier zoveel dat we nog niet kennen :D

Ons perceel is ongeveer 12.000 m2. Da's wel inclusief huis. Het grootste deel is/was weiland en dat proberen we langzaam vol te planten zodat het wat meer beschut wordt. Meerjarenplan uiteraard, we willen hier nooit meer weg dus dat maakt verder niet uit ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_96188494
Ik herkende ook de akelei! Leuk en wat een pracht en een ruimte hebben jullie toch O+

Hier komen de teunisplanten van vorig jaar goed op *O* En de meidoorn staat al helemaal in bloei.
Het mot nog mei worden }:|
pi_96194007
Agapanthus = Afrikaanse lelie toch?? Niet echt heel erg winterhard dus mazzel dat ie het goed doet ^O^
Oh en de foto vóór de Akelei ( O+ ) is denk ik Ereprijs? Maar kan het niet zo goed zien op die foto. Sommige mensen vinden dat onkruid, maar het is een erg leuk bodembedekkend, inheems plantje :Y :) (je kunt het ook eten btw..)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 1 mei 2011 @ 17:17:48 #124
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_96213063
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 00:29 schreef Sunnythesun het volgende:
Agapanthus = Afrikaanse lelie toch?? Niet echt heel erg winterhard dus mazzel dat ie het goed doet ^O^
Oh en de foto vóór de Akelei ( O+ ) is denk ik Ereprijs? Maar kan het niet zo goed zien op die foto. Sommige mensen vinden dat onkruid, maar het is een erg leuk bodembedekkend, inheems plantje :Y :) (je kunt het ook eten btw..)
Het mag hier lekker woekeren, alleen loopt het kans hier en daar gemaaid te worden als het tussen het gras woekert. Bedrijfsrisico ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 1 mei 2011 @ 17:20:29 #125
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_96213159
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 22:37 schreef Bluezz het volgende:
En de meidoorn staat al helemaal in bloei.
Het mot nog mei worden }:|
Die wil ik ook O+ Wat mooi!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 1 mei 2011 @ 23:59:29 #126
192249 asfalthooligan
TROTSE PAPA
pi_96231209
Zo ook weer met de tuin bezig geweest
Bedoeling is gewoon een soort wild tuin met van alles en nog wat
heb even ergens wat gratis boompjes struiken weg gehaald

Heb nu

spirea
berk
vlinderstruik
rododenderon
es
bamboo
framboos
citroenplant
red robin
hedera
lonicera
lupine
vrouwenmantel
dovenetel
hibiscus
laurier
buxus
conifeer

van alles wat denk dat de tuin nu wel af is en een mooie wild/jungle tuin word zo
Planten moeten echt bijkomen alles hangt even slap



  maandag 2 mei 2011 @ 12:08:39 #127
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96243181
@Rewimo, dat leuke onkruid met die paarse bloemetjes is Hondsdraf. Het woekert best wel en bloeit alleen vroeg in het voorjaar. Al met al best een aardige bodembedekker, mijn tuin staat er ook vol mee. :)

Ik zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen, want mijn tuin staat erbij alsof het juni is O+
  maandag 2 mei 2011 @ 12:59:27 #128
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_96245114
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 22:37 schreef Bluezz het volgende:
Ik herkende ook de akelei! Leuk en wat een pracht en een ruimte hebben jullie toch O+

Hier komen de teunisplanten van vorig jaar goed op *O* En de meidoorn staat al helemaal in bloei.
Het mot nog mei worden }:|
Crataegus staat ook nog op mijn wishlist. :) Leuke bloeier vlak na de voorjaarsbloei (Prunus, Laburnum, Ribes, Magnolia, etc.).

Mijn 1 jaar oude Laburnum bloeit ook rijkelijk. Dit terwijl een groot deel van de top doodgevroren was.

Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 2 mei 2011 @ 15:28:07 #129
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_96251147
Ik heb gisteren oostindische kers gezaaid tussen de ligusterplanten in de voortuin :) Die moeten een heuse heg gaan vormen, maar daarvoor staan ze er nog te kort, al groeien ze wel lekker uit nu. Er zitten hier namelijk veel mussen en dat willen we graag zo houden O+

Ik kan me uit mijn jeugd herinneren dat veel voortuinen een heg hadden en dat daar altijd mussen in- en uitvlogen :) Dus toen we hier kwamen wonen heb ik een heg geëist 8-)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 7 mei 2011 @ 11:00:03 #130
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_96467637
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 12:57 schreef jack4ya het volgende:
Ow ja... ik had vanochtend ineens een "krop sla" staan (aldus vriendlief). Wat is het?
Dat gevaarte in het midden dus. Zal wel weer een kadootje van de buren zijn.
Net als die paardebloemen, waar ik "Sterf!" tegen riep in een gefrusteerd moment. :@

klikkerdeklik:
[ link | afbeelding ]
Er zit nu duidelijk een steel met knop in. Ik denk inderdaad dat het dan wel vingerhoedskruid zal zijn. Leuk detail, het is kennelijk een tweejarige plant. Dat moet dan betekenen dat ik deze kennelijk het eerste jaar volledig gemist heb. :@ Nouja, hij mag iig blijven en zichzelf wat uitzaaien als ie dat wil.

Vriendlief roept gisteren, al wroetend in de vijver kanten, Hey, een hagedis!
Dat kan maar een ding betekenen... Woei! We hebben een salamander!
  zaterdag 7 mei 2011 @ 11:54:04 #131
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_96468818
Mooie bijenplant, vingerhoedskruid. Ik heb ze ook een paar jaar geleden gezaaid in de tuin, her en der staan flinke planten.

Ik heb deze ook, en die is inmiddels ook weer uitgezaaid.
digitalis mertonensis

niet mijn foto hoor
pi_96472711
Even een kleine update :)

Blije viooltjes en uitschietende lavendel.



De kruiden gaan ook goed!

Begin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu



Cheirantussen bloeien mooi.



Aanschouw de bijna bloem aan mijn clamtis! :D



De hosta is mega, zie mijn voet voor de beeldvorming, en ook de lavendel gaat goed!





pi_96472939
Mooi Lie!! ^O^ Groeit lekker :Y

Hier is project voortuin met goed resultaat afgesloten *O* Het was echt een rommelige bende met veel verschillende struiken en planten. Alleen de heg, vrouwenmantel en maagdenpalm hebben we behouden. Dit is het resultaat:







Lekker onderhoudsarm. Hopen dat de heg weer wat voller wordt nu hij wat meer ruimte heeft :) En de maagdenpalm mag de 2 vierkantjes helemaal vol woekeren :Y
Eind van de zomer nog een zwik bollen er in doen zodat het in de lente ook mooi fleurig is. Sneeuwklokjes, krokussen en van die blauwe klokjes.. of zo ;)
pi_96473382
Ziet er mooi uit.
Children of the night. What music they make.
pi_96485234
Strak en verzorgd tuintje Sun ! onderhoudsarm lijkt mij.
pi_96486437
Dat is wel de bedoeling ja :Y
  maandag 9 mei 2011 @ 11:50:38 #137
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96540041
Ik ben altijd zo jaloers op uitbundige lavendels in tuinen. Ik heb zure grond, dus lavendel doet het bij mij alleen in potten.
Nou ja, behalve die twee of drie kwijnende lavendels mag ik absoluut niet klagen en dat doe ik dus ook niet. Kijk maar, de foto's spreken denk ik wel voor zich :) :










Die laatste is m'n donkere hoekje met witte bloemen: gebroken hartje, allium, witte boshyacint, kind op moeders schoot. Eerder in het jaar bloeit de witte anemoon, witte tulpen en narcissen en epidemium en later in het jaar de witte vingerhoedskruid, klimhortensia en witte herfstanemoon.

(sorry voor de verschillende formaten 8)7 )
pi_96555497
Waar kan ik een schaduwhoek het best mee vullen (droge zandgrond) (in een uiterste hoek tegen de schutting) en ik wil geen bamboe.
  maandag 9 mei 2011 @ 19:27:17 #139
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96560261
Schaduwplanten. Ik zie Epidemium in dat lijstje staan, dat is zo'n superplant. Ragfijn, maar overleeft de strengste winters (en blijft groen). Bloeit in het voorjaar.

Droge schaduw


Planten voor de schaduw

Ik sta er eigenlijk van te kijken, 't is meer dan ik dacht :)
pi_96561055
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 17:46 schreef Bluezz het volgende:
Waar kan ik een schaduwhoek het best mee vullen (droge zandgrond) (in een uiterste hoek tegen de schutting) en ik wil geen bamboe.
Je kunt ook eens in de plant finder van Gardener's world kijken: http://www.bbc.co.uk/gardening/plants/plant_finder/.
  maandag 9 mei 2011 @ 20:22:35 #141
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_96564357
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 19:27 schreef Gwywen het volgende:
Schaduwplanten. Ik zie Epidemium in dat lijstje staan, dat is zo'n superplant. Ragfijn, maar overleeft de strengste winters (en blijft groen). Bloeit in het voorjaar.
Epimedium :P

Epimedium is wel interessant. :)

Mijn voortuin (3 vierkante meter of zo) ligt recht op 't noorden, dus de zon komt daar vrijwel nooit. Op 1 vierkante meter heb ik rode Heuchera's staan, die doen het elk jaar weer fantastisch. Ik heb nog 2 vierkante meter wat leeg staat, en epimedium ziet er mooi uit.

* Xebber Epimedium op wishlist zet.

[ Bericht 14% gewijzigd door Xebber op 09-05-2011 20:31:31 ]
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  maandag 9 mei 2011 @ 21:59:47 #142
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96571528
Echt, heet 't zo? Dan zeg ik het al jaren verkeerd :D
In het Nederlands heet het Elfenbloem, dat klinkt veel leuker en dekt de lading ook beter vind ik.
  maandag 9 mei 2011 @ 22:30:08 #143
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_96573898
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 14:46 schreef Sunnythesun het volgende:
Mooi Lie!! ^O^ Groeit lekker :Y

Hier is project voortuin met goed resultaat afgesloten *O* Het was echt een rommelige bende met veel verschillende struiken en planten. Alleen de heg, vrouwenmantel en maagdenpalm hebben we behouden. Dit is het resultaat:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Lekker onderhoudsarm. Hopen dat de heg weer wat voller wordt nu hij wat meer ruimte heeft :) En de maagdenpalm mag de 2 vierkantjes helemaal vol woekeren :Y
Eind van de zomer nog een zwik bollen er in doen zodat het in de lente ook mooi fleurig is. Sneeuwklokjes, krokussen en van die blauwe klokjes.. of zo ;)
Toch die palm esdoorn gekocht die ik zei! :D Daar ga je veel plezier aan beleven! :Y

Ziet er netjes en strak uit. :Y ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_96577690
Dank voor de suggesties, daar kan ik wat mee! (en ik kan zelf natuurlijk ook zoeken, maar wil altijd ervaringen lezen)

In een van de linkjes las ik :

quote:
Een tweede kandidaat voor droge schaduw is een ooievaarsbek, Geranium macrorrhizum. Dit is een bodembedekker die niet helemaal overtuigend wintergroen is, maar die 's winters ook niet onder de grond verdwijnt. De haveloze periode duurt maar een paar wintermaanden en verreweg het grootste deel van het jaar heeft de plant aantrekkelijk zacht behaard blad, dat bij kneuzing penetrant, maar niet onaangenaam ruikt. Geranium macrorrhizum is er in verschillende kleuren: wit, roze en fel paarsrood. In de schaduw licht wit het meest op.
Die heb ik staan iets voor het hoekje wat ik bedoel. Elk jaar denk je ; die zien we nooit meer... terug. Maar hij houdt vol. Alleen niet veel blommen vind ik.
pi_96578010
Lie's Clamtis *O*

quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 11:50 schreef Gwywen het volgende:
Ik ben altijd zo jaloers op uitbundige lavendels in tuinen. Ik heb zure grond, dus lavendel doet het bij mij alleen in potten.
Nou ja, behalve die twee of drie kwijnende lavendels mag ik absoluut niet klagen en dat doe ik dus ook niet. Kijk maar, de foto's spreken denk ik wel voor zich :) :

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Die laatste is m'n donkere hoekje met witte bloemen: gebroken hartje, allium, witte boshyacint, kind op moeders schoot. Eerder in het jaar bloeit de witte anemoon, witte tulpen en narcissen en epidemium en later in het jaar de witte vingerhoedskruid, klimhortensia en witte herfstanemoon.

(sorry voor de verschillende formaten 8)7 )
Lekker vol en rommelig, ik hou er zo van O+
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 14:46 schreef Sunnythesun het volgende:
Mooi Lie!! ^O^ Groeit lekker :Y

Hier is project voortuin met goed resultaat afgesloten *O* Het was echt een rommelige bende met veel verschillende struiken en planten. Alleen de heg, vrouwenmantel en maagdenpalm hebben we behouden. Dit is het resultaat:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Lekker onderhoudsarm. Hopen dat de heg weer wat voller wordt nu hij wat meer ruimte heeft :) En de maagdenpalm mag de 2 vierkantjes helemaal vol woekeren :Y
Eind van de zomer nog een zwik bollen er in doen zodat het in de lente ook mooi fleurig is. Sneeuwklokjes, krokussen en van die blauwe klokjes.. of zo ;)
Heul strak, maar prima zo *O*
  dinsdag 10 mei 2011 @ 10:00:25 #146
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96586628
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:30 schreef Bluezz het volgende:
[..]

Lekker vol en rommelig, ik hou er zo van O+
Het lijkt alleen maar rommelig hoor. ;) Er zit wel degelijk een plan achter :)

En een volle tuin, is mijn ervaring, is de beste remedie tegen onkruid. Ik haal misschien drie, vier keer in het seizoen iets weg wat er niet hoort (en meestal geef ik onbekende planten de kans om groot te worden en te gaan bloeien, zo had ik op een dag opeens een hele mooie wilgenroos in m'n tuin (wel weggehaald voor er pluizen aan kwamen overigens!)

Wat ik me afvraag bij het zien van sommige foto's, en dat valt me ook vaak op als ik door de buurt fiets en de voortuinen bewonder, is dat de grond er zo grijs uitziet. Mijn grond is diep bruinzwart, ik kan me bijna niet voorstellen dat planten het goed willen doen in grijze (zandige?) grond. Help me eens uit de droom?
pi_96589868
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 22:30 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Toch die palm esdoorn gekocht die ik zei! :D Daar ga je veel plezier aan beleven! :Y

Ziet er netjes en strak uit. :Y ^O^
Deze hadden ze gewoon bij het tuincentrum :Y ^O^
Thanx 8-)
pi_96589947
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:00 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wat ik me afvraag bij het zien van sommige foto's, en dat valt me ook vaak op als ik door de buurt fiets en de voortuinen bewonder, is dat de grond er zo grijs uitziet. Mijn grond is diep bruinzwart, ik kan me bijna niet voorstellen dat planten het goed willen doen in grijze (zandige?) grond. Help me eens uit de droom?
Hier een echte zandgrond, maar alles groeit en bloeit weelderig hoor :Y Alleen zal niet alles het even goed doen, maar dat schift vanzelf wel ;) Moet wel zeggen dat het verstandig kan zijn af en toe te bemesten hier..
pi_96592332
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:00 schreef Gwywen het volgende:

Het lijkt alleen maar rommelig hoor. ;) Er zit wel degelijk een plan achter :)

En een volle tuin, is mijn ervaring, is de beste remedie tegen onkruid. Ik haal misschien drie, vier keer in het seizoen iets weg wat er niet hoort (en meestal geef ik onbekende planten de kans om groot te worden en te gaan bloeien, zo had ik op een dag opeens een hele mooie wilgenroos in m'n tuin (wel weggehaald voor er pluizen aan kwamen overigens!)

Wat ik me afvraag bij het zien van sommige foto's, en dat valt me ook vaak op als ik door de buurt fiets en de voortuinen bewonder, is dat de grond er zo grijs uitziet. Mijn grond is diep bruinzwart, ik kan me bijna niet voorstellen dat planten het goed willen doen in grijze (zandige?) grond. Help me eens uit de droom?
Ik woon in de kuststreek (Bloemendaal) en daar is het ook droog en grijs.
En ik begrijp dat er een plan achter zit hoor, het was ook een compliment dat 'rommelig' :D
Het is een voorbeeld voor me en het lukt me steeds beter om niet 1 dingetje te kopen/planten maar gelijk 4 of 6 te kopen.

En oh ja bemesten! Zal binnenkort ook weer een zak kopen.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 12:52:12 #150
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_96593293
Als je op zandgrond woont kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar ik zie hier ook in de straat van die grijze grond. Net of ze gewoon in het (bouw)zand zijn gaan tuinieren en er nog nooit een paar zakken potgrond overheen hebben gegooid.
Als ik in mijn tuin graaf heb ik eerst dertig centimeter of zo zwarte aarde en daarna zie je pas zand.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')