abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95712194
Nou, wat een toeval!

Voor mijn opleiding ben ik nu een boek over Indianen aan het lezen!

En wel het boek "Green Grass, Running Water" van Thomas King.

Ik ben pas op blz. 38, dus ik kan er nog niet veel over zeggen, maar wellicht zijn er nog meer mensen die het leuk en interessant vinden om boeken te lezen over Native Americans!

Als ik 't boek zelf uit heb zal ik er wel meer over vertellen.

Groentjes!
Ja doei.
pi_95712262
Interessant! We zijn benieuwd.
  dinsdag 19 april 2011 @ 14:05:34 #3
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_95712306
Vorige week nog een boek over Indianenculturen en ontstaansgeschiedenis van de hele 'Native American' uitgelezen, van National Geographic was het als ik me niet vergis.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  dinsdag 19 april 2011 @ 14:25:42 #4
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95713083
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 14:05 schreef Id_do_her het volgende:
Vorige week nog een boek over Indianenculturen en ontstaansgeschiedenis van de hele 'Native American' uitgelezen, van National Geographic was het als ik me niet vergis.
Heb je titel :P
  dinsdag 19 april 2011 @ 14:27:35 #5
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_95713168
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  dinsdag 19 april 2011 @ 14:29:13 #6
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_95713238
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 14:25 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Heb je titel :P
Die is me even ontschoten, het was volgens mij gewoon 'Indianen' van National Geographic, ik kan straks als ik thuis ben de titel wel even checken, het is best een oud boek.

Edit: Oh ik heb hem gevonden, op marktplaats. :P

http://boeken.marktplaats(...)ty-de-haan-1978.html
pi_95713333
Dee Brown - "Begraaf mijn hart bij de bocht van de rivier"
heb ik vroeger gelezen en vond ik erg beindrukwekkend én heel erg treurig, het beschrijft exact alle verbroken verdragen en beloftes en hoe de indianen steeds verder in de verdrukking geraakten tijdens de kolonisatie.

was ook dit boek met deze cover:
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 19 april 2011 @ 14:45:05 #8
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_95713916
pi_95714949

Sacajawea van Anna Lee Waldo! _O_
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_95781173
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2011 14:31 schreef RM-rf het volgende:
heb ik vroeger gelezen en vond ik erg beindrukwekkend én heel erg treurig, het beschrijft exact alle verbroken verdragen en beloftes en hoe de indianen steeds verder in de verdrukking geraakten tijdens de kolonisatie.

[ afbeelding ]
Ik heb dat boek ook volgens mij, al heeft het een andere kaft. Bijzonder indrukwekkend boek inderdaad.
pi_95783415
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 14:45 schreef Id_do_her het volgende:
[ afbeelding ]
Ahja die heb ik hier ook nog liggen. Is t een beetje een goed boek?
No resentment ever evened out a weaker hand
  donderdag 21 april 2011 @ 08:42:39 #12
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_95793886
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 22:25 schreef Silv het volgende:

[..]

Ahja die heb ik hier ook nog liggen. Is t een beetje een goed boek?
Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen is maar zeker het proberen waard. :Y
pi_95794116
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 april 2011 14:31 schreef RM-rf het volgende:

[ afbeelding ]
Deze wilde ik ook net pasten idd, die staat ook ergens tussen mijn boeken.
Aardig (wrs echter niet uitputtend) overzichtswerk.
I´m back.
pi_95851323
Travels in the Interior of North America
Maximilian Prince of Wied & Karl Bodmer

isbn 3822812455

Erg mooi boek, kan zo uren bladeren en de schilderijen in me op nemen.

In 1832 reisde Maximilian prince of Wied samen met de Zwisterse schilder Karl Bodmer door Noord Amerika, van de oostkust naar het noorden (het huidige Montana). Het boek wat ik heb bevat alle schilderijen en schetsen en zijn aangevuld met passages van Maximilian's reisverslag:
http://books.google.nl/bo(...)#v=onepage&q&f=false

Afbeeldingen van de schilderijen/tekeningen van Karl Bodmer:
http://www.galerie-creation.com/karl-bodmer-k-22710.htm
  vrijdag 22 april 2011 @ 15:01:05 #15
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_95852021
ALLESSSS van Sherman Alexie, want hij is awesome! _O_

Vooral The Absolutely True Diary of a Part Time Indian is aan te raden! Jeugdboek, maar zeker geschikt voor volwassenen :7
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_95860284

[ Bericht 99% gewijzigd door Gulo op 22-04-2011 21:07:00 ]
pi_95948020
http://www.amazon.com/Sto(...)Indian/dp/0395659752

Stolen Continents. Ik heb 'm in het Nederlands, ik weet de titel even niet meer. Dit vertelt over een aantal volkeren, ik geloof de Maya, de Inca, Cherokee en nou ja, nog wat, van het begin van de Europese agressie tot nu. Leest heel lekker, een aanrader, me dunkt.
  dinsdag 26 april 2011 @ 04:27:35 #18
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_96008498
Arendsoog en Witte Veder
pi_96064212
Voor inhoudelijke kennis over de geschiedenis van de vele indianenvolken: "The earth shall weep: A history of Native America" van James Wilson.

Literatuur door/over indianen:

-alles van Thomas King! "Green Grass, Running Water" is inderdaad een aanrader, maar ook "Truth & Bright Water" en "Medicine River" zijn erg aangenaam.

-alles van Louise Erdrich! Bijvoorbeeld "Love Medicine", "Tracks", "Four Souls".

-alles van Sherman Alexie!

-Tomson Highway, "Kiss of the fur queen"

En "Sacajawea" van Anna Lee Waldo vond ik ook heel indrukwekkend. Wel rekening houden met het feit dat dit een geromantiseerd verhaal is - grote kans dat de hele tweede helft nooit heeft plaatsgevonden, en de eerste helft is natuurlijk ook grotendeels uit haar duim gezogen. Maar ze heeft wel gedegen onderzoek gedaan en alle indianen én alle blanken komen in de eerste plaats naar voren als ménsen, niet als archetypen (Y)
pi_96077864
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 21:37 schreef Skochsela het volgende:
Voor inhoudelijke kennis over de geschiedenis van de vele indianenvolken: "The earth shall weep: A history of Native America" van James Wilson.

Literatuur door/over indianen:

-alles van Thomas King! "Green Grass, Running Water" is inderdaad een aanrader, maar ook "Truth & Bright Water" en "Medicine River" zijn erg aangenaam.

-alles van Louise Erdrich! Bijvoorbeeld "Love Medicine", "Tracks", "Four Souls".

-alles van Sherman Alexie!

-Tomson Highway, "Kiss of the fur queen"

En "Sacajawea" van Anna Lee Waldo vond ik ook heel indrukwekkend. Wel rekening houden met het feit dat dit een geromantiseerd verhaal is - grote kans dat de hele tweede helft nooit heeft plaatsgevonden, en de eerste helft is natuurlijk ook grotendeels uit haar duim gezogen. Maar ze heeft wel gedegen onderzoek gedaan en alle indianen én alle blanken komen in de eerste plaats naar voren als ménsen, niet als archetypen (Y)
Over die tweede helft: Sacajawea is slechts 21 of 25 jaar oud geworden itt. tot het boek waar ze de hoge leeftijd van 80 bereikt.
Het is wel mooi geschreven maar met name die tweede helft ademt toch wel een new age sfeertje.
pi_96077875
Ik herinner me nu ook dat ik eens een boekje had dat ging over Bessie Yellowhair, een vreselijk boek, zo slecht.
Was geschreven door ene Grace Halsell, een maf wijf die ook een soortgelijk boek schreef over negers.
Daarbij liet ze zich zwart schminken om een goede 'undercover' te kunnen zijn.
Bessie Yellowhair slaat dus waarschijnlijk op haar blonde haren.
Zo'n slecht boek heb ik nog nooit gelezen :(
Ik herinner me nog dat zij beweerde dat door een uitspraak van haar een einde maakte aan het scalperen van mensen. 8)7
  donderdag 28 april 2011 @ 08:44:27 #23
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_96078847
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 07:01 schreef Hiddendoe het volgende:
Ik herinner me nu ook dat ik eens een boekje had dat ging over Bessie Yellowhair, een vreselijk boek, zo slecht.
Was geschreven door ene Grace Halsell, een maf wijf die ook een soortgelijk boek schreef over negers.
Daarbij liet ze zich zwart schminken om een goede 'undercover' te kunnen zijn.
Bessie Yellowhair slaat dus waarschijnlijk op haar blonde haren.
Zo'n slecht boek heb ik nog nooit gelezen :(
Ik herinner me nog dat zij beweerde dat door een uitspraak van haar een einde maakte aan het scalperen van mensen. 8)7
Dat boek van haar: Black-White Sex.

:')
pi_96093457

Dagboek van een halve indiaan

Hieronder vertelt Aleid van Eekelen, de vertaalster van Dagboek van een halve indiaan van Sherman Alexie, zojuist verschenen bij uitgeverij Lemniscaat (oorspronkelijke titel:

The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian), over het boek.

Toen ik The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian begon te lezen, trok ik wel even mijn wenkbrauwen op. Een kind van arme indiaanse ouders wordt geboren met een waterhoofd, ondergaat als baby van zes maanden een hersenoperatie die het waarschijnlijk niet zal
overleven, houdt zijn hele jeugd last van toevallen en een hele lijst andere lichamelijke eigenaardigheden en weet zich vervolgens als puber aan zijn achtergrond te ontworstelen
en een bekend schrijver te worden?

Kom nou. Dat was wel erg ongeloofwaardig.
Tot ik Sherman Alexies website bezocht en erachter kwam dat dit verhaal geen verzinsel maar autobiografie was.

http://www.fallsapart.com/biography.html

In Dagboek van een halve indiaan, zoals de Nederlandse titel luidt, beschrijft hij het keerpunt
in zijn leven, het moment waarop hij het heft in eigen hand nam. Opgegroeid in het reservaat,
waar armoede en alcoholmisbruik de toon aangaven, en vanwege zijn lichamelijke afwijkingen hevig gepest door leeftijdgenoten, besloot hij als puber van de ene op de andere dag over te stappen naar een blanke school buiten het reservaat, waar hij een betere opleiding kon krijgen.

Overstap
Alexies eerste jeugdboek beschrijft wat die overstap in de dagelijkse werkelijkheid betekende:
op de mascotte na de enige indiaan zijn op een school vol blanken, niet meer bij de groep horen die je hebt achtergelaten maar ook niet bij de groep waarbij je je hebt aangesloten, je binnen zien te vechten in een gemeenschap die je niet kent en niet begrijpt, op school een andere naam dragen dan thuis.

Het is een boek waarin gruwelijke dingen gebeuren: het leven in het reservaat is zwaar, er heerst grote armoede en de alcohol maakt veel slachtoffers. Dat alles wordt verteerbaar door de luchtige toon waarop de gebeurtenissen worden beschreven, de humor en de vele cartoons die het geheel illustreren.

Het boeiendst is het loyaliteitsconflict waarin Junior (zoals hij thuis heet) belandt.
Dat wordt invoelbaar als Arnold (zoals hij op school heet) in het basketbalteam van de school
gaat spelen. In een uit- en een thuiswedstrijd tegen zijn oude school wordt hij met zijn neus op
de feiten gedrukt en gedwongen partij te kiezen.

Basketbaltermen
En daar begon de ellende voor de vertaler, voor deze vertaler tenminste, want de wedstrijden
vullen vele bladzijden en ik wist niets van basketbal. Dan raadpleeg je collegas (heb ik gedaan), zoek je op internet (heb ik gedaan) en bezoek je de bibliotheek (heb ik gedaan).

Maar ik had meer nodig dan de vertaling van losse termen; ik moest ook weten hoe ze door
jonge spelers zelf worden gebruikt. Het is al eerder gezegd op dit blog: het is geweldig te ondervinden hoe wildvreemden vaak bereid zijn je te helpen. Ik kreeg mijn hulp van de jeugdbegeleider van de plaatselijke basketbalvereniging, die niet alleen al mijn vragen
bereidwillig en uitgebreid beantwoordde, maar nadat ik zijn informatie in mijn tekst had
verwerkt ook nog eens zo aardig was de betreffende bladzijden door te lezen en van
commentaar te voorzien. Dankjewel, Hans de Rond.

Nu ligt Dagboek van een halve indiaan in de winkel. Ik hoop dat het de aandacht trekt,
niet alleen van jongeren die in indianen geïnteresseerd zijn, maar ook en vooral van iedereen
die weleens van binnenuit wil meemaken hoe het is om in een wereld te belanden die niet de
jouwe is en te proberen je daarin een plaats te veroveren.

http://www.boekvertalers.(...)n-een-halve-indiaan/

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')