Nog even een kleine update. Momenteel wacht ik op geld en goedkeuring voor het plaatsen van de nieuwe dakkapel en het vervangen van de dakpannen. Het werk gaat dus even niet zo heel erg hard omdat die twee zaken eerst afgerond moeten zijn voordat we echt verder kunnen. Tijdelijk kunnen we dus alleen "kleine" klusjes doen.
Inmiddels hebben we het hele toilet op de begane grond eruit gesloopt en hebben we een grote haakse slijper gehuurd om de muren naast het toilet recht en de open haard eruit te slijpen. Helaas was ik mn camera vergeten dus ik heb er geen foto's van kunnen maken. Ik heb enkel op m'n iPhone 2 foto's gemaakt die de situatie een beetje laten zien.
We hebben met de haakse slijper eerst een aantal verticale en horizontale sleuven gemaakt in de open haard. Het is niet te geloven hoeveel stof er van zoiets af komt. Binnen 10 seconden zag ik helemaal niets meer en was mn mondkapje al helemaal oranje van binnen.

Van buiten kon je niet meer naar binnen kijken, dus foto's maken was sowieso bijna onmogelijk. Dit zijn de enige 2 plaatjes die ik heb geschoten voordat ik weer proestend naar buiten moest:
mn voeten

En het recht afslijpen van de muren (de muren zijn met een voorhamer uitgebroken dus de randjes tegen de andere muur waren ruw. Die zijn nu rechtgeslepen):

Zoals je kunt zien is het echt enorm mistig binnen. Ik ben blij dat dat erop zit.

De open haard is er nu helemaal uit. De sleuven waren genoeg om de open haard te verzwakken. Daarna was het genoeg om er met een voorhamer een paar flinke klappen tegen te geven. Er kwamen een paar brokstukken naar beneden en hij kan nu afgesloten worden tegen het plafond van de begane grond.
Nu heb ik jullie expertise nodig met een technisch vraagje. De muur waar de open haard in zit heeft last van optrekkend vocht. Het huis heeft tijdens de oorlog waarschijnlijk ongeveer 1m in het zeewater gestaan waardoor er zout in de muren zit. Dat is er niet uit te krijgen, met als gevolg dat stucwerk en verf na een jaar of wat weer los laat. Ook zit er wat optrekkend vocht in het huis, maar het bleek dat de ventilatie van de kruipruimte helemaal verstopt zat met stof, dus hopelijk is dat de reden van het vocht. Nu is mn plan om er een voorzetmuur voor te zetten van 8cm dik, met goede isolatie ertussen. dan kan ik de muren gewoon met underlayment en gips bekleden en dan heb ik nergens meer last van. Bovendien zullen de buren door de geluidsisolatie minder last van me hebben als ik een filmpje kijk. Een laatste reden om een voorzetmuur te zetten is dat de muren heel erg oud zijn en ontzettend onregelmatig zijn gemetseld. Dat is niet recht te krijgen op een andere manier, zeker met het zout dat in de stenen zit.
De muur is 3m hoog en 9m lang. Er zijn dan 2 opties om de voorzetmuur te maken. Optie 1 is gewoon met houten balken een frame ervoor te zetten. Omdat de muur 9m lang is, is het geen leuk karwei om dat met een frame te doen. Nu heb ik het Isover Vario systeem gevonden waar je metalen strips op de vloer en het plafond zet en daartussen zet je metalen studs waar later de underlayment op kan komen. De studs worden met grote plastic clips verankerd in een metalen strip op de muur. De metalen onderdelen zijn al behoorlijk duurder dan de houten balken die ik zou gebruiken, maar ook de plastic clips kosten 40 euro voor 10 stuks. En er gaan er zeker 2 per stud in, dus alleen al die clips kosten minimaal 120 euro. Het is alleen wel veeeeeel gemakkelijker dan een houten frame te maken omdat je die strips. Heeft iemand van jullie ervaring met dit systeem en is het zijn geld waard?
[ Bericht 3% gewijzigd door tpeene op 04-06-2011 00:17:48 ]