abonnement Unibet Coolblue
pi_95312050
En we zijn weer bij nummertje 11!!!

Vorige delen:
Meet Mr Bento
Bento-topic #2
Bento Topic #3
Bento-topic #4
Bento topic #5
Bento-topic #6
Bento-topic #7
Bento-topic #8
Bento-topic #9
Bento-topic #10

Bentō (弁当 or べんとう) is een Japanse meeneem-maaltijd die over het algemeen bij de lunch gegeten wordt. Een traditionele bento bestaat uit rijst, vis of vlees en één of meer groente-gerechten. De dozen waar de maaltijd inzit variėren van handgemaakte lacquer-waar tot plastic wegwerpbakjes. Sommige bento’s, met name de bento’s die voor kinderen worden gemaakt kenmerken zich door een uitgesproken design. Schattige ontwerpen en figuren uit anime series spelen vaak de hoofdrol en lenen zich dankbaar om een aantrekkelijke lunch te crėeren.

Hoewel een bento van origine Japans is, kan er van alles in het bakje gedaan worden, variėrend van traditioneel Japanse gerechten, tot pasta en brood of oerhollandse zaken zoals poffertjes. Over het algemeen wordt in het achterhoofd gehouden dat een bento:

- goed volgepakt moet zitten;
- vooral gezonde ingrediėnten moet bevatten;
- 3 delen koolhydraten bevat (zoals rijst/pasta/brood etcetera);
- 1 deel proteļne, zoals tofu, ei of vlees(waren);
- en 2 delen groente of fruit. (waarbij het fruit eigenlijk als snack gezien wordt.)

Wanneer dit het geval is zal de inhoud van het bakje in ml. ongeveer gelijk staan aan het aantal kcal. die de maaltijd zal leveren.

Nuttige links:

- Lunchinabox.net (topsite met veel tips, recepten; no-nonsense)
- Cookingcute.com (veel lekkere recepten en goeie tips, mooie ontwerpen; sinds kort weer geupdate!)
- Tips, trucs en FAQ over bento (van lunchinabox.net)
- Sakurakitsa’s Flickr (erg uitgebreide esthetische bento’s)
- Bento op Flickr
- Japanse bento’s (klik bovenin op de kalender voor foto’s)
- Lunch links (zeer uitgebreid website overzicht van lunchinabox.net)
- Bento TV (filmpjes met een ietwat vreemd meiske, wat en hoe over bento. de spullen die zij verkoopt zijn erg prijzig! )
- Just Bento // Just Hungry (zeer uitgebreide sites van een Zwitserse met veel recepten en tips.)
- Bento Babe Bento Babe, Nederlandse Bento-Blog

In Nederland zijn slechts sporadisch bento’s en bento-accesoires te krijgen. Het loont om de lokale toko’s af te struinen en creatief te denken, zo heeft de Xenos een hoop spulletjes staan die interessant zijn voor bentomakers, zoals kleine sausbakjes en siliconen muffinvormpjes, ook bij de halfords is een bento gesignaleerd die verdacht veel lijkt op de Mr. Bento van Zojirushi . Andere opties zijn bijvoorbeeld Ebay of Japan Centre. Het loont hierbij om zoveel mogelijk bij dezelfde verkoper te kopen in verband met de verzendkosten, of om met meerdere mensen tegelijk te bestellen.

Uiteindelijk draait het bij bento vooral om het maken van een smakelijke en leuke lunch, dus kom maar op met al die foto’s van jullie bento’s zodat we inspiratie op kunnen doen!

Voor de vorm alvast wat inspiratie:

Van Amthezia

Hamaguri-zushi voor hanami 2011.

Van Zeven7

Boven: bevroren bramen en bosbessen, rolletjes pepersalami, tomaatjes, flesjes zelfgemaakte saladedressing, rolletjes van lekker vers maisbrood met nutella
Onder: veldsla, tomaatjes, komkommer, eitje

Van Vahmpcat



Bovenste foto :
Salade van gemengde sla, radijs, wortelhartjes, flesje met light mayo en paar stukjes leftover gepaneerde kipstukjes Oh en een kip-prikkertje dat de boel in de gaten houd voor me.
Onderste foto:
Links: Rijstschaapje, lucht is met blauwe rijst en grond (bijna niet te zien) met groene, kaas/nori snoetje. Wortel als hek en (verstopt) scheidingswandje. Gemengde salade met walnoten erop, paar kersen en een prikkertje.
Rechts: Bedje van sla, met teriyaki kip, babybell kaasje.

Van Guppyfriend (ik moet nog een foto maken van met iets erin)


Van _Arual_



[ Bericht 4% gewijzigd door Mirjam op 01-07-2011 23:31:10 ]
pi_95312301
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 19:20 schreef Amthezia het volgende:
Wat een leuke spullentjes Cat22!!! Erg cute :) ik heb het zwarte doosje van die soort, en het is echt een van mijn lievelings! Erg mooi, niet te klein en makkelijk in te delen met die bakjes/divider. Ben benieuwd wat je gaat maken als eerste bento :D post je hier een fotootje dan?!?!
Nadat ik hem besteld had zag ik die zwarte hier inderdaad langskomen. Fijn om te horen dat het een goed maatje is. :) En foto's komen er zeker.
Al zullen die nog wel even laten wachten, ik kreeg bericht dat niet alles meteen leverbaar was. ;(
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 10 april 2011 @ 19:59:49 #3
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_95313217
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 19:35 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Nadat ik hem besteld had zag ik die zwarte hier inderdaad langskomen. Fijn om te horen dat het een goed maatje is. :) En foto's komen er zeker.
Al zullen die nog wel even laten wachten, ik kreeg bericht dat niet alles meteen leverbaar was. ;(
Oh dat is balen -O-
Ik kreeg bericht dat al mijn bestelde spulletjes verzonden zijn O+ Ik heb echt hele leuke ideeen voor m'n eerste Bento O+
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_95333376
Ik heb besloten om er morgen dit in te doen:

Gekookt eitje (in vormpje uiteraard)
onigiri met tonijn
sperziebonen met spek
ananas als toetje :D
gemarineerde kipfilet

Het ziet er echt heel lekker uit, heb nog komkommerbloemetjes op de onigiri gelegd, heel schattig :D
Foto's upload ik zodra ik mijn kabeltje gevonden heb :')

[ Bericht 21% gewijzigd door _Loki op 12-04-2011 09:03:41 ]
pi_95411157
Mijn bestelling is ready for shipping! *O*

Nu op zoek naar een goede toko. Weet iemand nog een adresje in (Midden/Noord)Limburg? Want google levert van alles op. Van winkeltjes met maar een klein assortiment tot massagesalons. :')
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_95477799
Nee ik heb geen idee Cat sorry :( Meestal zitten toko's in grotere steden waar veel chinezen/japanners/surinamers/etc wonen. Maar je hebt niet perse een toko nodig toch?! Je kan ook heel lekkere bento's maken met europese dingen erin!

Morgen ga ik een vriendin een verrassingsdagje bezorgen, dus ik ga lekker 2 bento's maken zodat we lunch&lekkers hebben in de dierentuin *yay*
pi_95477800
Wie is er gebend?
pi_95590625
@Cat22
In Maastricht zit Amazing Oriental, die heeft heel veel, en ook wel bento-spulletjes zoals rice molds.
Ze hebben ook een site.
pi_95590739
Oh ja voor de anderen, er zitten er een stuk of twintig verspreid door het hele land!
pi_95590743
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 19:42 schreef zaailand het volgende:
@Cat22
In Maastricht zit Amazing Oriental, die heeft heel veel, en ook wel bento-spulletjes zoals rice molds.
Ze hebben ook een site.
Dank je! Maar inmiddels ben ik al bij de Eindhovense variant geweest. ^O^ (was iets dichter in de buurt). Sushi spul gekocht, vormpjes en wat ingrediėnten. Verder vond ik niet dat ze daar veel non food bento spul hadden. Maar wat een keuze aan voedsel! Ik heb er wel een half uur rondgedwaald. :D
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zaterdag 16 april 2011 @ 20:48:38 #11
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_95593775
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 19:45 schreef zaailand het volgende:
Oh ja voor de anderen, er zitten er een stuk of twintig verspreid door het hele land!
Waar kan ik eventueel een lijstje vinden? :@

Vandaag wel m'n bento-box en eiervormpjes ontvangen *O* O+
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_95620930
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 20:48 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Waar kan ik eventueel een lijstje vinden? :@

Vandaag wel m'n bento-box en eiervormpjes ontvangen *O* O+
http://www.amazingoriental.com/

Leuk een nieuwe bento-box, ik heb er helaas al teveel LOL
  zondag 17 april 2011 @ 15:27:27 #13
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_95622438
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 14:49 schreef zaailand het volgende:

[..]

http://www.amazingoriental.com/

Leuk een nieuwe bento-box, ik heb er helaas al teveel LOL
Thanks! *O* Ga zaterdag naar A'dam, dus dan eens langs O+
En het is mijn eerste :D O+ Hoeveel doosjes heb jij? :@
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_95622926
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 14:49 schreef zaailand het volgende:

[..]

http://www.amazingoriental.com/

Leuk een nieuwe bento-box, ik heb er helaas al teveel LOL
Volgens mij heb ik er een van jou gekocht via Marktplaats _O-
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_95630648
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 15:27 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Thanks! *O* Ga zaterdag naar A'dam, dus dan eens langs O+
En het is mijn eerste :D O+ Hoeveel doosjes heb jij? :@
Nu nog een stuk of 8 en dan nog een aantal bakjes e.d.
Heb net ook nog e.e.a. verkocht en weggegeven :-)
pi_95630830
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 15:38 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik er een van jou gekocht via Marktplaats _O-
Dat zou zomaar kunnen Leuke Lunch, (ff googlen :)) heeft ook ooit een bento van mij gekocht en kijk nu eens op haar site :) Haar kwam ik later toevallig tegen op een Engelse Bento-Site LOL

Welke Bento was het? En ben je er blij mee? Of voel je je bekocht :-/
pi_95646981
Mijn eerste box komt er ook aan *O* Heb vandaag half Ebay afgestruind en dit wordt dan de bestelling:









Ik wilde eigenlijk ook nog zo'n nori gezichtjescutter, maar die had deze winkel niet en ik vond deze box het leukste, dus die moet nog apart :) Morgen op zoek naar een rijststomer *O*
pi_95647705
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:24 schreef zaailand het volgende:

[..]

Dat zou zomaar kunnen Leuke Lunch, (ff googlen :)) heeft ook ooit een bento van mij gekocht en kijk nu eens op haar site :) Haar kwam ik later toevallig tegen op een Engelse Bento-Site LOL

Welke Bento was het? En ben je er blij mee? Of voel je je bekocht :-/
Laatst, die met dat warmhoudbakje ook *O* Ik ben er heel blij mee, wil van de week misschien eens beginnen O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_95647727
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 22:57 schreef Inu het volgende:
Mijn eerste box komt er ook aan *O* Heb vandaag half Ebay afgestruind en dit wordt dan de bestelling:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ik wilde eigenlijk ook nog zo'n nori gezichtjescutter, maar die had deze winkel niet en ik vond deze box het leukste, dus die moet nog apart :) Morgen op zoek naar een rijststomer *O*
Rijststomer? Of koker? :P
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_95648200
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 23:10 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Rijststomer? Of koker? :P
Ja, zo'n ding voor in de magnetron :P
pi_95648256
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 23:20 schreef Inu het volgende:

[..]

Ja, zo'n ding voor in de magnetron :P
Maar het zijn toch 2 verschillende dingen? :@
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_95649829
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 23:20 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Maar het zijn toch 2 verschillende dingen? :@
Oh... ik bedoel iig zo'n plastic bak waar je water en rijst in doet en hem dan in de magnetron zet :)

Zoiets: http://www.orientalwebsho(...)A3%E8%92%B8%E7%B1%83
pi_95649918
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 23:50 schreef Inu het volgende:

[..]

Oh... ik bedoel iig zo'n plastic bak waar je water en rijst in doet en hem dan in de magnetron zet :)

Zoiets: http://www.orientalwebsho(...)A3%E8%92%B8%E7%B1%83
Ah okee, dat is 2 in 1 ^O^
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_95650214
En bij de Action hebben ze van die leuke siliconen vormpjes toch? Heb vandaag bij de Xenos al koekjesvormpjes gekocht :)
pi_95653782
Toffe spullentjes Inu, die tomatenflesjes *prr* very kawaii!! Ben benieuwd naar jullie bento's :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')