abonnement Unibet Coolblue
pi_95813898
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 17:48 schreef Komakie het volgende:

[..]

Slicen kan zooooooo lekker zijn :D
Vooral als iemand probeert hoog over het net te slaan lekker slicen en de bal laag houden. Hoge ballen op mijn backhand vind ik altijd ruk (gedeeltelijk doordat ik mijn backhand enkelhandig speel. Het andere gedeelte ligt gewoon in het voetenwerk ;) ) en als je dan lekker slice't totdat de bal laag op je backhand komt kun je hem ineens lekker versnellen :)
Bij mij is het probleem vooral dat ik geen goede achterzwaai maak. Heb ook veel moeite om een beetje vaart in m'n backhand te krijgen. En op moeilijke ballen hang ik teveel achterover waardoor ze nog wel eens het hek in zeilen _O-.
Maar de timing slicen / topspin gaat wel iets beter de laatste tijd.
  donderdag 21 april 2011 @ 20:59:28 #252
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_95823418
quote:
10s.gif Op donderdag 21 april 2011 16:23 schreef luckass het volgende:
Dit soort verhalen interesseert de meeste prutsers onder ons (waaronder ik) niet.
Zolang je maar speelt met wat je fijn vindt toch?
totdat je een blessure krijgt vanwege een poly-snaar
"Ik quote graag mezelf."
  donderdag 21 april 2011 @ 21:00:48 #253
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_95823536
je ziet het tja77, dit is de plek waar je vrienden maakt. :')

ik snap je verhaal trouwens wel
"Ik quote graag mezelf."
pi_95829064
Heerlijke tennis wedstrijd gehad,
Tegenstander deed letterlijk te lang over zijn returns.
Waardoor ik op mijn gemakje de ballen kon plaatsen O+
Alleen wat" suck" ik aan het net met mijn 1'93 .. :') :P
" If I knew I couldn't win races, I would have stayed in the States."
  donderdag 21 april 2011 @ 23:00:27 #255
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_95832018
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 22:17 schreef SjaakVilleneuve het volgende:
Heerlijke tennis wedstrijd gehad,
Tegenstander deed letterlijk te lang over zijn returns.
Waardoor ik op mijn gemakje de ballen kon plaatsen O+
Alleen wat" suck" ik aan het net met mijn 1'93 .. :') :P
Hij deed letterlijk te lang over zijn returns???
Dan zie ik voor me dat hij heel langzaam zijn racket beweegt en de bal dan al tegen het hek aan ligt. :D
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_95832159
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 23:00 schreef Komakie het volgende:

[..]

Hij deed letterlijk te lang over zijn returns???
Dan zie ik voor me dat hij heel langzaam zijn racket beweegt en de bal dan al tegen het hek aan ligt. :D
Of ze hebben hele lange banen en hij stond 10 meter achter de baseline :').
pi_95832182
Nou ik heb weer eens wat hoor... :{
Heb in m'n linker pols/onderarm ganglion. Soort van verdikte pees zodat het lekker pijn doet als ik bijv op een tafel leun met een vlakke hand.
Gelukkig ben ik rechts en heb ik met de dubbelhandige backhand nergens last van. :)
Maar toch weer zuur dat ik weer iets heb.
Schijnt in de meeste gevallen gewoon weer terug te komen nabehandeling dus moet misschien wel mee leren leven.. :{
  donderdag 21 april 2011 @ 23:29:59 #258
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_95833663
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 13:45 schreef tja77 het volgende:
Dat een zwaar racket met een klein blad geschikter is voor de betere tennisser, en een wat lichter racket met laten we zeggen 100 sq inch oppervlak voor een tennisser met een mindere techniek, zul je me nooit horen ontkennen.

Maar racket en snaar moeten ook op elkaar afgestemd zijn, een mega stuk racket heel slap bespannen, is een slechte combi.
Heel slap bespannen moet je sowieso niet doen, wat voor racket je ook hebt, maar je hoeft een stug racket niet per definitie strak te bespannen. De bespanning zal andere eigenschappen geven als hij harder wordt bespannen, maar dat je hem strak moet bespannen is niet zo.

quote:
Een wat mindere tennisser zou in principe ook met de prestige kunnen tennissen, alleen zal hij misschien zijn slag moeten aanpassen. Een jongen bij ons op de vereniging speelt al jaren met de liquidmetal prestige, gast is een redelijke 6, en zal nooit een 5 worden. En hij laat zijn racket bespannen op een kg of 25-26. Hij heeft ook lichtere rackets geprobeert, maar vind dat niks. Zijn techniek is echt niet zoals die hoort te zijn.
Speelsterkte is eigenlijk een slecht voorbeeld als het gaat om hoe iemand tennist. Als je een goede techniek hebt is dat eigenlijk al voldoende. Alleen hebben niet zo heel veel 7 spelers een echt goede techniek :P
Dat hij dan goed kan spelen met dat racket is best mogelijk, maar uiteindelijk is het voor hem waarschijnlijk niet het ideale racket.

quote:
Veel te veel of veel te weinig is wel een goede omschrijving, want als jij nu met een racket van 260 gram, een blad van 115 sq. inch, en een soepele snaar op 26 kg. bespant, dan zul jij dat als veel te soft ervaren.
Ik misschien wel, maar een ander niet. De soort speler die met zo'n racket speelt zal liever een iets zachtere bespanning hebben. Iets minder controle maar wel meer kracht. Dat oude vrouwtje die de toss op woensdag morgen doet vind het wel fijn als ze wat meer kracht heeft.

Ik ben met je eens dat 26kg bij een Prestige wat zwaarder weegt dan bij een oversized racket.

quote:
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat mensen zich veel te veel vastklampen aan de kg's waarmee de snaar word aangetrokken. Terwijl het uiteindelijke gevoel juist het beste word weergegeven door de oppervlaktehardheid, dat bepaalt uiteindelijk wat je voelt. En dat is van meerdere factoren afhankelijk.
Elasticiteit van de snaar, afmeting van het racketblad, snarenpatroon (16x19, of bijv. 18x20)

Voor veel mensen met een goede techniek maakt het allemaal niet zoveel uit, ze raken 99 van de 100 ballen in de sweetspot, en kunnen met elk racket overweg. Helaas is lang niet iedereen met deze techniek en talent gezegend.
Dus voor het gros maakt het wel degelijk uit, en komen een groot deel van de blessures juist door de verkeerde keuze van het materiaal. Dat jij of iemand anders daar geen last van hebt, is heel fijn voor jou en die andere.
Ik vind het niet erg dat je de dingen die ik zeg bekritiseert, en op jezelf probeer te weerleggen, maar ik spreek ook niet alleen voor mezelf, en ook niet alleen voor mensen met 1 bepaalde speelsterkte. Ik beschouw dingen in het algemeen. Er zijn altijd gevallen die tegen alle tenniswetten ingaan, zoals die man met 15 kg in zijn pro staff. Dat jij fijn tennist met een bepaalde set up, wil niet zeggen dat iedereen met jouw speelsterkte dat doet.

Het gaat om het geheel, en niet alleen om de kg's.
Ik kan niet met ieder racket tennissen. Natuurlijk, ik krijg wel een bal over het net, maar een heel licht racket kan ik niet veel mee. Net als dat mindere spelers niet met mijn racket overweg kunnen.

Je kunt wel heel wijs gaan zeggen dat er meer is dan alleen het aantal kilo's en dat de oppervlaktehardheid veel belangrijker is, maar het is niet iets wat je absoluut van te voren kunt instellen.
Je machine moet je immers instellen op kilo's en als je maar met 1 snaar bespant kun je het lekker uitzoeken, maar iemand met zijn eigen snaar aan komt zetten die je niet kent zit je al met het probleem dat je niet precies weet hoe de machine moet worden afgesteld.

Je hoeft me niet uit te leggen waar blessures vandaan komen en waar het allemaal aan kan liggen. Ik weet wel een beetje hoe het werkt.

Het enige wat ik proef uit jouw verhaal (en wel vaker uit discussies mbt dit onderwerp) is dat je heel erg vast houdt aan wat voor soort snaar het is en hoe hard hij aangespannen moet worden.
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en het is maar helemaal afhankelijk van de persoon wat de beste afstelling is. Als iemand met een poly snaar wil spelen met 26kg kan dat best. Er is niet een standaard spankracht daarvoor.

Toen ik nog voor andere mensen rackets bespande had ik altijd een paar snaren liggen. Ik gebruikte een redelijke allround snaar voor mensen die het niet interesseerde wat erin zat met een standaard spankracht en ik had nog een stuggere snaar en een wat soepelere voor mensen die wat speciaals wilde en dan overlegde ik wat die persoon er mee wilde doen en wat voor spankracht er dan het beste is.

De discussie of een polysnaar harder of zachter bespannen moet worden is er niet. Iemand die met zo'n snaar speelt weet (of moet weten) hoe die snaar in elkaar zit en wat de gevolgen zijn van harder en zachter bespannen. Speelt een of andere standaard knurft met die snaar, dan is dat een fout van de bespanner, want die had die snaar nooit mogen gebruiken.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  vrijdag 22 april 2011 @ 01:02:55 #259
82726 The_BoezelaaR
Chronisch vliefd
pi_95837668
Hoge ballen op mn backhand zijn mn kryptonite, daar ga ik zo kut mee om. Ik kan er letterlijk niks anders mee dan hoog, diep achterin terugpielen _O-
I don't trust books. They're all facts and no heart
Online poker is more addicting than snorting cocaine off Jessica Alba’s tits
Sam Querrey en John Isner, culthelden in wording!
  vrijdag 22 april 2011 @ 01:28:20 #260
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_95838254
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2011 17:51 schreef luckass het volgende:

[..]

Bij mij is het probleem vooral dat ik geen goede achterzwaai maak. Heb ook veel moeite om een beetje vaart in m'n backhand te krijgen. En op moeilijke ballen hang ik teveel achterover waardoor ze nog wel eens het hek in zeilen _O-.
Maar de timing slicen / topspin gaat wel iets beter de laatste tijd.
Te veel achterover hangen is een gevolg van slecht voetenwerk. Ik weet er alles van ;)

Sowieso is het bij dat soort hoge ballen moeilijk om er vaart achter te krijgen. Ik probeer ze over het algemeen ook maar diep en een beetje hoog terug te spelen. Hoewel dat ook wel eens niet lukt :P

Diepe hoge ballen zijn sowieso prima om te spelen. Ik speel nu met wat jonkies in mijn team (ik ben met mijn 28 verreweg de oudste :P ) en die vinden dat je goed tennist als je hard slaat en de ballen laag houdt en natuurlijk vooral veel winners slaan.
Ondertussen ben ik veel meer aan het klooien op de baan. Spinballetje hier, slice balletje daar. Langzaam, sneller, etc.
Vanavond bij de training ook. Moesten we een oefening doen met volleren. Je begint op de servicelijn en probeert elke keer een beetje dichterbij te komen om de rally uit te spelen op een half veld.
Die jongen uit mijn team begint als een gek te beuken. Ok lage ballen kreeg ik wel (was een beetje de bedoeling van de oefening) maar ik hoefde alleen mijn racket erachter te zetten en ze kwamen er toch wel overheen.
Later moest ik achterin spelen en ik ging hele langzame vlakke ballen op zijn voeten spelen. Daar kwam hij echt niet mee weg. Die zijn zo moeilijk om goed te verwerken.

Ze kunnen nog wat van deze oude man leren >:)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  vrijdag 22 april 2011 @ 02:24:14 #261
202930 Salamando
Altijd sarcastisch
pi_95839054
quote:
13s.gif Op vrijdag 22 april 2011 01:02 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Hoge ballen op mn backhand zijn mn kryptonite, daar ga ik zo kut mee om. Ik kan er letterlijk niks anders mee dan hoog, diep achterin terugpielen _O-
Sowieso hoge ballen! :P
Op donderdag 20 mei 2010 10:53 schreef chewbacca_maatschappij het volgende:
Salamando is beter :@
  vrijdag 22 april 2011 @ 07:45:37 #262
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_95840379
2 boswachter, ik reken voor goedkope snaren 10-12,5 Euro per racket (incl. bespannen) Ik verdien er dus 5-7.5 Euro op.
Dus dat je me beticht dat ik mensen uit zou willen knijpen omdat ik me erin verdiept heb, is dus niet waar. Ik vraag je om iemand te zoeken die het goedkoper doet....succes
  vrijdag 22 april 2011 @ 08:35:19 #263
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_95840733
2 Komakie

Je zit er wel degelijk langs. Er is in de bespanwereld zoiets als een tension advisor. Daarmee kies je eerst de DT die je wilt hebben. Dan kun je de lengte van je lengtesnaren invoeren, en de lengte van je breedtesnaren invoeren, en om wat voor speler het gaat (blessure gevoelig, veel of weinig spin)
Dan kies je een snaar welke onderverdeeld staan in verschillende elasticiteitsklassen. Dan komen er 2 waardes uitgerold eentje voor je lengtesnaren en eentje voor de breedtesnaren. Dit zodat je racket niet vervormd, en de gekozen DT gehaald word. Dat heeft niks met wijs doen te maken. Als je een bespanning doormeet, dan zal deze ook altijd de huidige DT aangeven, en niet hoe strak de snaar in het racket zit, want dat is namelijk niet meer te achterhalen. Er is een groot verschil in DT vanaf het moment dat het racket bespannen is, en bijv. 2 dagen erna. Iedere snaar loopt na het bespannen wat terug, de ene meer dan de andere.

Hier een duitse test van verschillende poly snaren met "profiel"
Je ziet dat de gemiddelde snaar na 48 uur, gemiddeld 5% van zijn DT kwijt is. Als je dit soort info in je achterhoofd houd tijdens het bepalen van de set up, kun je een veel constantere set up creeeren. Onderin het stuk staat ook nog wat uitleg over DT, in het hele artikel word met geen woord gerept over snaren aantrekken met hoeveel kg. Maar juist dat de DT juist het flächenhärte van je bespanning is.

http://www.e-sportshop.cz/doc/letaky/Tornado.PDF


Ik hou helemaal niet vast aan wat voor snaar en de hoeveelheid kilo's, ik zeg juist dat erg persoonsgebonden is, en dat je als tennisser wel kunt roepen dat je 24kg op je racket wilt, maar dat je dan de ene keer een totaal ander gevoel krijgt, dan de andere keer. Puur omdat de ene snaar meer rekt dan de andere. 25 kg zegt helemaal niks. Het gaat erom hoe de snaar in je racket reageert. En dan is juist afhankelijk van de DT.

De discussie of een polysnaar harder of zachter moet bespannen worden is er idd niet. Want om hetzelfde resultaat te krijgen, dien je een polysnaar gemiddeld 2-3 kg. minder strak aan te trekken. Dit komt omdat poly snaren weinig tot geen rek hebben. Als iemand met een poly op 25 kg lekker tennist, dan is dat prima en kan dat prima. Als iemand met een multifilament of nylon snaar op 25kg tennist, en sloopt de ene snaar na de andere, dan zou ik de polysnaar (afhankelijk van welke snaar naturlijk) op 22-23 kg bespannen. Op deze manier creeer je een set up welke het meeste lijkt op de set up die hij al had. Bespan je de poly ook op 25kg, dan zal hij/zij waarschijnlijk gaan klagen dat het racket voelt als een plank.

Ik sta open voor kritiek, en heb door de jaren heen veel dingen mogen leren van beroepsbespanners, en toernooibespanners voor de pro's, sommige zijn USRSA gecertificeerd. En weten ECHT wel waar ze het over hebben.
Ik verkondig hier niet dat ik veel of alle wijsheid in pacht heb, maar ik discuseer vaak met mensen die het voor hun beroep doen, en ik neem aan dat hun dat wel hebben. Ik neem niet klakkeloos aan wat hun zeggen, maar probeer het uit, en dan blijkt dat ze gewoon gelijk hebben.

En nu hou ik erover op, we zullen het waarschijnlijk toch nooit eens worden. Jij doet dingen op jouw manier, en ik op de mijne.

Bijna weekend...
pi_95841268
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 07:45 schreef tja77 het volgende:
2 boswachter, ik reken voor goedkope snaren 10-12,5 Euro per racket (incl. bespannen) Ik verdien er dus 5-7.5 Euro op.
Dus dat je me beticht dat ik mensen uit zou willen knijpen omdat ik me erin verdiept heb, is dus niet waar. Ik vraag je om iemand te zoeken die het goedkoper doet....succes
Vriend van me doet het voor 5 euro ;)
pi_95841571
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 09:19 schreef senswal het volgende:

[..]

Vriend van me doet het voor 5 euro ;)
Bespannen met ijzerdraad ? ;)
sudo is powerrrr
  vrijdag 22 april 2011 @ 09:48:55 #266
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_95841876
@ tja77
Denk jij dat een open snaren patroon meer spin geeft dan een dicht snaren patroon?
"Ik quote graag mezelf."
  vrijdag 22 april 2011 @ 09:54:23 #267
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_95842009
Open snarenpatroon geeft meer spin, dan een patroon met 18 lengtesnaren.
Verwacht er geen wonderen van, maar het scheelt een beetje.

Bij een open patroon zijn de mazen tussen de snaren wat groter, en daardoor heb je meer grip op de bal. Het scheelt een klein beetje, meestal word voor een open patroon gekozen omdat het iets comfortabeler is. Daarentegen heb je dan weer wel iets minder controle dan bij een dicht patroon. En qua duurzaamheid is een gesloten patroon beter.
pi_95843893
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 09:19 schreef senswal het volgende:

[..]

Vriend van me doet het voor 5 euro ;)
Een vriendin van me doet het voor natura.

:')
U MAD?
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:28:34 #269
202930 Salamando
Altijd sarcastisch
pi_95844980
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:01 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Een vriendin van me doet het voor natura.

:')
Heb je contactgegevens? Ik heb nog een paar rackets :P
Op donderdag 20 mei 2010 10:53 schreef chewbacca_maatschappij het volgende:
Salamando is beter :@
pi_95845146
:')

Ze raakt iig de juiste snaar :').!!!
U MAD?
  vrijdag 22 april 2011 @ 11:41:20 #271
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_95845408
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 11:33 schreef de_boswachter het volgende:
:')

Ze raakt iig de juiste snaar :').!!!
Is hij zo dun bij jou dan?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_95846499
Ja. En net zo lang :)
U MAD?
pi_95846993
Breekbaar manneke ;)
sudo is powerrrr
pi_95848077
Ik wil ook in de OP. Moet ik mijn bondsnummer geven?

Vorige week zondag trouwens mijn langste wedstrijd ooit gespeeld en gewonnen. Ik stond meer dan 3,5 uur (!) op de baan. Het werd 6-7 7-6 6-2! Ik speelde erg lekker.! Dubbel daarna hard onderuit. ( ik was helemaal kapot van single) Voor de dubbels stond het 3-1 daarna hebben we beide dubbels verloren en uiteindelijk dus 3-3 gespeeld! Balen!
  vrijdag 22 april 2011 @ 13:10:50 #275
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_95848122
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 13:09 schreef KentdeBruin het volgende:
Ik wil ook in de OP. Moet ik mijn bondsnummer geven?

Vorige week zondag trouwens mijn langste wedstrijd ooit gespeeld en gewonnen. Ik stond meer dan 3,5 uur (!) op de baan. Het werd 6-7 7-6 6-2! Ik speelde erg lekker.! Dubbel daarna hard onderuit. ( ik was helemaal kapot van single) Voor de dubbels stond het 3-1 daarna hebben we beide dubbels verloren en uiteindelijk dus 3-3 gespeeld! Balen!
Zet hier je eindranking van 2010 en je huidige ranking maar neer.

Ik zal het overzicht voor het volgende topic even updaten, dus als je je nieuwe ranking wil posten dan zal ik 'm aanpassen!
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')