abonnement Unibet Coolblue
pi_95214743
Hallo allen :W

ik had even een algemene vraag wat betreft het steekmaat veranderen, en aangezien fok groot zat is zullen er vast mensen zijn die me kunnen helpen met de info.

De situatie:

Huidige maten zijn 4x100
Gewenste velgen zijn 5x114,3

Nu weet ik dat H&R TrakPlus heeft waarmee je de steekmaat kan veranderen maar ben nog geen aanpassing tegengekomen van 4x100 > 5x114,3. Weet iemand of deze adapters te verkrijgen zijn?
Anytime you have a dream and you think you're great at something, go do it and find out if you suck.
pi_95215089
Ze bestaan wel in ieder geval. Maar mijn chinees/japans/koreaans is niet zo heel goed helaas:
http://gto-ro.com/044to5PCD.htm

En dit is dan de handleiding: http://gto-ro.com/374to5pcdtorisetu.htm
  vrijdag 8 april 2011 @ 13:37:56 #3
180174 Diemux
People vs Me
pi_95215672
Zijn die dingen wel toegestaan in NL? (APK bijv.)
pi_95215756
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 13:37 schreef Diemux het volgende:
Zijn die dingen wel toegestaan in NL? (APK bijv.)
quote:
Spoorverbreding is toegestaan, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De spoorbreedte mag maximaal 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. Dit wordt tijdens de apk overigens niet gecontroleerd. Wel wordt gesteld dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding. Verder wordt er door een keurmeester gekeken of de wielen/banden goed zijn afgeschermd, niet meer dan 30mm buiten de wielafscherming uitsteken en niet aanlopen. Wordt hieraan voldaan dan is de aanwezigheid van spoorverbreding bij de apk geen reden tot afkeur. De politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen overigens ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een auto moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan. De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is echter een taak van de RDW en de politie. De apk-keurmeester hoeft zich hier niet druk om te maken.
Via: http://www.autoweek.nl/apkvraag.php?id=178
pi_95285473
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 13:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ze bestaan wel in ieder geval. Maar mijn chinees/japans/koreaans is niet zo heel goed helaas:
http://gto-ro.com/044to5PCD.htm

En dit is dan de handleiding: http://gto-ro.com/374to5pcdtorisetu.htm
bedankt :) ik dacht eerder dat alleen bepaalde maten mogelijk was (4x100 > 4x114,3 of 4x100 > 5x100) maar schijnbaar kan dus ook 4x100 > 5x114,3
Anytime you have a dream and you think you're great at something, go do it and find out if you suck.
  zondag 10 april 2011 @ 00:59:18 #6
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_95286038
Als je adapterplaten gaat gebruiken, zorg dan dat je een velg met een eveneens aangepaste ET waarde zoekt zodat het moment van je wiel op je wiellager gelijk blijft.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_95290777
ik zat zelf aan een stuk lagere et te denken, 0, 15, beetje die richting op
ze zijn er wel te krijgen zonder dat adapterplaten nodig zijn maar heb liever 5 dan 4 steek
Anytime you have a dream and you think you're great at something, go do it and find out if you suck.
  zondag 10 april 2011 @ 10:53:18 #8
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_95292483
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 09:12 schreef Rick_dB het volgende:
ik zat zelf aan een stuk lagere et te denken, 0, 15, beetje die richting op
ze zijn er wel te krijgen zonder dat adapterplaten nodig zijn maar heb liever 5 dan 4 steek
Met een lagere ET komt het aanligvlag van de velg meer richting het hart van de velg. Hierdoor komt de velg verder naar buiten te liggen. (breder spoor) Door tevens spoorverbreders toe te passen wordt dit nog eens vergroot met de dikte van de adapterplaat. Door dit te doen verschuif je de kracht die het wegdek op het wiellager komt en ontstaat er een arm.
De lengte van die arm vermenigvuldigd met de veerkrachten is het moment dat scheef op je wiellager komt te staan.

Als je een adapterplaat van 15 dik hebt zou ik ook je ET vergroten met 15 om zo het spoor gelijk te houden.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_95296416
Nadeel is wel dat die adapters erg duur kunnen worden, denk aan ¤150,- per as. Maar het kan wel, goed zoeken!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_95299276
Koop ook alvast een setje wiellagers
pi_95331280
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 14:17 schreef Gokhan03 het volgende:
Koop ook alvast een setje wiellagers
hoeft niet perse.. trak+ van H&R beweren dat ze geen extra slijtage geven. wil ik ook wel geloven van een fabrikant die meer gericht is op onderstel
Anytime you have a dream and you think you're great at something, go do it and find out if you suck.
pi_95331299
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 07:53 schreef Rick_dB het volgende:

[..]

hoeft niet perse.. trak+ van H&R beweren dat ze geen extra slijtage geven. wil ik ook wel geloven van een fabrikant die meer gericht is op onderstel
Het ligt natuurlijk aan de adapter. Die wat jij zoekt is nogal zeldzaam, dat wil dan ook meestal zeggen dat als je hem krijgt, de kwaliteit ervan niet goed hoeft te zijn.

Persoonlijk zou ik het trouwens niet doen om van 4 steek naar 5 te gaan.
pi_95331357
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 07:56 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Het ligt natuurlijk aan de adapter. Die wat jij zoekt is nogal zeldzaam, dat wil dan ook meestal zeggen dat als je hem krijgt, de kwaliteit ervan niet goed hoeft te zijn.

Persoonlijk zou ik het trouwens niet doen om van 4 steek naar 5 te gaan.
waarom niet? 5 steek is altijd sterker dan 4 steek.. meeste nieuwe velgen komen ook in 5 steek maat en je ziet het zowiezo wat meer bij de normale wagens komen (terwijl het vroeger alleen bij sportautos was, net als schijfremmen rond om)
Anytime you have a dream and you think you're great at something, go do it and find out if you suck.
pi_95331366
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 10:53 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Met een lagere ET komt het aanligvlag van de velg meer richting het hart van de velg. Hierdoor komt de velg verder naar buiten te liggen.
ik dacht juist dat het andersom was, lage ET = velg dieper..
Anytime you have a dream and you think you're great at something, go do it and find out if you suck.
pi_95331390
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 08:02 schreef Rick_dB het volgende:

[..]

waarom niet? 5 steek is altijd sterker dan 4 steek.. meeste nieuwe velgen komen ook in 5 steek maat en je ziet het zowiezo wat meer bij de normale wagens komen (terwijl het vroeger alleen bij sportautos was, net als schijfremmen rond om)
5 steek is sterker inderdaad. Maar niet op een auto die gemaakt is voor 4 steek. Doordat je er mee gaat kloten kunnen de krachten heel anders op de as komen te staan.

Om van 4 steek naar 4 steek te gaan is heel normaal en van 5 naar 5 ook. Maar van 4 naar 5 komt niet vaak voor omdat de schroeven elkaar dan gaan overlappen, en dat lijkt mij dan ook meteen de reden dat het minder stevig is. :)
pi_95331430
mwa, tkomt wel veel voor in de flush scene maar dat is voornamelijk in amerika. daarnaast heb je meer aanbod in 5steek wat voor mij de keuze al zo'n beetje maakte om van 4 > 5 te gaan. sterker + meer keus
Anytime you have a dream and you think you're great at something, go do it and find out if you suck.
pi_95331460
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 08:12 schreef Rick_dB het volgende:
mwa, tkomt wel veel voor in de flush scene maar dat is voornamelijk in amerika. daarnaast heb je meer aanbod in 5steek wat voor mij de keuze al zo'n beetje maakte om van 4 > 5 te gaan. sterker + meer keus
Nogmaals, voor jou zal het niet sterker zijn. :)
Maar daar zullen we het waarschijnlijk niet over eens worden.

Overigens, wat ik net even lees, heb je bij het overgaan van 4 naar 5 schroeven altijd een 2 delige set nodig. Er komt dan toch een 5 CM extra ijzer op je as te liggen en de ET waarde van je velgen zul je flink moeten aanpassen zodat ze binnen de marges vallen.
pi_95331497
http://www.motorsport-tech.com/

Hier kun je jou adapters bestellen.
Als je op custom adapters klikt en dan op configure, dan kun je ze zelf samen stellen.

Ik ben even uitgegaan van een Chevrolet Aveo uit 2004. Die heeft namelijk ook 4x100 (alleen zal de naafdiameter niet kloppen waarschijnlijk). Vervolgens kun je alles zelf ingeven. Ik kom uit op adapters van 7CM (2x 3,5 CM).

Ze verzenden ook internationaal, de adapter voor jou kosten een 490 dollar dan.


Edit:
Laat die site maar hangen. In België krijg je ze ook:
http://www.concept-wheels(...)e&group_id=9&lang=NL

Daar kosten ze een 150 euro per stuk, maar dan zijn ze wel maar 2CM... :P

[ Bericht 7% gewijzigd door RealBizkit666 op 11-04-2011 08:29:15 ]
pi_95331630
bedankt :) ik ga het eens nakijken
Anytime you have a dream and you think you're great at something, go do it and find out if you suck.
pi_95331680
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 08:32 schreef Rick_dB het volgende:
bedankt :) ik ga het eens nakijken
Succes ermee in ieder geval. :)
pi_95331711
tnx!
Anytime you have a dream and you think you're great at something, go do it and find out if you suck.
  maandag 11 april 2011 @ 10:08:55 #22
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_95333560
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 08:04 schreef Rick_dB het volgende:

[..]

ik dacht juist dat het andersom was, lage ET = velg dieper..

ET is de afstand van het aanligvlak van de velg tot het midden van de diameter.
Als je die afstand kleiner maakt komt het aanligvlak dichter bij het midden te staan en komt de velg dus naar buiten (breder spoor).
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_95403089
waarom hebben lage ET velgen dan meer een velgrand dan hoge ET velgen.. en staan lowoffset velgen daar bekend om
Anytime you have a dream and you think you're great at something, go do it and find out if you suck.
  dinsdag 12 april 2011 @ 18:27:05 #24
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_95403900
Een ouderwetse paint doet wonderen.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_95404978
dat bedoelde ik :9 lage et = diepere velg = meer rand

maar ik denk dat er een communicatiefoutje was door

quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 10:08 schreef Barcaconia het volgende:

Als je die afstand kleiner maakt komt het aanligvlak dichter bij het midden te staan en komt de velg dus naar buiten (breder spoor).
want in de paint van jou staat dat een hoge ET minder diep is, wat logisch is want de afstand is groter. Denk dat jij met "de velg komt naar buiten" de rand bedoeld, of zit ik (weer) verkeerd?
Anytime you have a dream and you think you're great at something, go do it and find out if you suck.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')