Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Dit weekend staat al weer de tweede race van het Formule 1-seizoen 2011 op het programma: de Grand Prix van Maleisië. De race in Zuid-Oost-Azië staat bekend als de warmste van het seizoen en kent een hoge vochtigheidsgraad. Mocht het regenen dan komt het water met bakken uit de hemel.
Vorig jaar bleef het droog en zegevierde Sebastan Vettel. Kan de regerend wereldkampioen dat weer doen en net zo heersen als twee weken in Australië of kunnen de McLarens en Ferrari's hier een stokje voor steken? Kan Vitaly Petrov weer verrassen en weten ze HRT's nu wel het hele weekend te volbrengen? We weten het zondag.
Het circuit in Maleisië staat sinds 1999 officieel op de Formule 1-kalender. Sepang is sindsdien niet meer weg te denken van de kalender. De baan kent naast twee lange rechte stukken een serie van snelle en langzame bochten waar een foutje snel gemaakt is. Sinds 2009 wordt de race om 16:00 uur lokale tijd verreden, wat de kans op regenval vergroot.
Circuit lengte: 5,543 km Aantal Ronden: 56 Race afstand: 310,408 km Ronde record: 1:32,223 (Juan Pablo Montoya BMW-Williams FW26, 2004)
Coureurs
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
25
2
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
18
3
Vitaly Petrov
Lotus Renault GP
15
4
Fernando Alonso
Ferrari
12
5
Mark Webber
Red Bull Racing
10
6
Jenson Button
McLaren-Mercedes
8
7
Felipe Massa
Ferrari
6
8
Sebastien Buemi
Scuderia Toro Rosso
4
9
Adrian Sutil
Force India F1
2
10
Paul di Resta
Force India F1
1
11
Jaime Alguersuari
Scuderia Toro Rosso
0
12
Nick Heidfeld
Lotus Renault GP
0
13
Jarno Trulli
Team Lotus
0
14
Jerome d` Ambrosio
Marussia Virgin Racing
0
15
Timo Glock
Marussia Virgin Racing
0
16
Rubens Barrichello
Williams
0
17
Nico Rosberg
Mercedes Grand Prix
0
18
Heikki Kovalainen
Team Lotus
0
19
Michael Schumacher
Mercedes Grand Prix
0
20
Pastor Maldonado
Williams
0
21
Sergio Perez
Sauber
0
22
Kamui Kobayashi
Sauber
0
23
Vitantonio Liuzzi
HRT F1 Team
0
24
Narain Karthikeyan
HRT F1 Team
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
Red Bull Racing
35
2
McLaren-Mercedes
26
3
Ferrari
18
4
Lotus Renault GP
15
5
Scuderia Toro Rosso
4
6
Force India F1
3
7
Team Lotus
0
8
Marussia Virgin Racing
0
9
Williams
0
10
Mercedes Grand Prix
0
11
Sauber
0
12
HRT F1 Team
0
De wedstrijd staat al sinds 1999 officieel op het programma. De eerste winnaar werd Eddie Irvine die zo belangrijke punten pakte in de strijd om de wereldtitel. Om de zege te pakken was wel een beroep van Ferrari nodig, omdat de auto's in eerste instantie vanwege de bargeboards afgekeurd waren. Ook 2001 was een fraai jaar, toen de race deels nat verliep. Jos Verstappen kende een wereldstart en won in de eerste ronde twaalf plaatsen. Toen de baan nat werd klom hij met de Arrows door naar de tweede plaats, maar de baan droogde op en de Nederlander moest uiteindelijk genoegen nemen met een zevende plaats.
Van de huidige rijders heeft Fernando Alonso de race als enige twee keer gewonnen in 2005 voor Renault en in 2007 voor McLaren. In 2009 was Jenson Button met de Brawn GP te sterk op een zeer natte baan. De race begon droog, maar nog voor de wedstrijd halfweg was barstte de regen los, waarna na 31 ronden besloten werd om af te vlaggen. Button won zo voor Nick Heidfeld en Timo Glock die door de keuze voor intermediates veel tijd wist goed te maken. Ferrari viel in de race op door de plank volledig mis te slaan. Kimi Räikkönen werd op een nog droge baan met regenbanden naar buiten gestuurd en toen de regen losbarstte waren zijn banden zodanig versleten dat hij weer naar binnen moest voor nieuw rubber.
In 2010 verliep de kwalificatie nat, waardoor Ferrari en McLaren de boot misten en al in een vroeg stadium uitgeschakeld werden. Red Bull-rijder Mark Webber deed het een stuk beter en pakte de poleposition, voor Nico Rosberg en Sebastian Vettel. Laatstgenoemde kende de beste start en pakte in de eerste bocht de leiding voor Webber die nog wel even aandrong.
Verder naar achteren wist Lewis Hamilton met de McLaren snel plaatsen te winnen tot hij bij de Renault van Vitaly Petrov aanlandde. De Brit haalde de Rus in die meteen terugsloeg. Twee ronden later waagde hij weer een poging op het lange rechte stuk en op het rechte stuk bij start/finish slingerde hij om de Rus kwijt te raken. Het kwam de McLaren-rijder op een waarschuwing te staan omdat hij te vaak van lijn wisselde.
Webber won uiteindelijk eenvoudig de race voor Vettel en Rosberg. Robert Kubica, Adrian Sutil, Hamilton, Felipe Massa, Jenson Button, Jaime Alguersuari en Nico Hülkenberg waren de overige rijders in de punten. Fernando Alonso zou ook in de top tien gefinisht zijn, ware het niet dat in de voorlaatste ronde bij een inhaalpoging op Button zijn motor het begaf, omdat de Spanjaard deze door versnellingsbakproblemen overbelast had. Het was niet de enige Ferrari-krachtbron die strandde, want ook de Sauber van Kamui Kobayashi viel na acht ronden uit, terwijl Pedro de la Rosa door motorproblemen niet deel kon nemen aan de opwarmronde.
Vrijdag 8 april 2011
04:00 - 05:30 vrije training 1 08:00 - 09:30 vrije training 2
Zaterdag 9 april 2011
07:00 - 08:00 vrije training 3 10:00 - 11:00 kwalificatie
Zondag 10 april 2011
10:00 2011 Formula 1 Petronas Malaysian Grand Prix
Fernando Alonso zou ook in de top tien gefinisht zijn, ware het niet dat in de voorlaatste ronde bij een inhaalpoging op Button zijn motor het begaf, omdat de Spanjaard deze door versnellingsbakproblemen overbelast had.
Inhalen kan ie dus gewoon niet op een normale manier: dat zagen we ook in Australië met zijn naaiactie op Massa.
Op vrijdag 8 april 2011 02:12 schreef vosss het volgende: Zojuist kreeg ik met F1 2010 in Maleisië in de voorlaatste ronde in leidende positie een lekke band (race op 100% distance).
Alle stuurhulp stond uit. AI stond op legend. Alonso werd eerste. Ik tweede.
Ik reed laatst nog online op Sepang, ik had moeite met het circuit want de tyre wear stond aan maar ik was wel gestart op pole (1:34.985). Ik had verloren als degene achter mij in de laatste ronde geen fout maakte, die een-na-laatste bocht was echt niet in te sturen in mijn 2de stint op de prime.
photo finish maar ik heb het idee dat de RBR's nog wel een stukje sneller kunnen, dus het verschil blijft groot met McLaren, geen idee waar Ferrari staat tot nu toe, ziet er niet super goed uit hoewel Massa "vol" wel snel was.