abonnement Unibet Coolblue
  maandag 4 april 2011 @ 21:20:27 #1
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_95044347
Ik wil even jullie aandacht voor deze aangeboren aandoening. De ziekte is momenteel nog ongeneselijk, er zijn enkele dierproeven waarvan ze dieren hebben genezen van de visuele handicap maar deze zijn nog lang niet voor mensen beschikbaar. Ondertussen moeten deze mensen wel door met hun leven.

Ondanks dat zo'n 3% van de bevolking deze ziekte onder de leden heeft(het treft voornamelijk mannen) is er maar weinig aandacht voor. Bij veel situaties word eigenlijk geen rekening gehouden met deze groep, hoewel het vrij gemakkelijk is om onze omgeving aan te passen op deze groep gebeurt het vrijwel nooit.
Daarnaast legt kleurenblindheid ook nog beperkingen op het krijgen van de juiste baan.

Zelf ben ik ook kleurenblind, dagelijks heb ik hiermee te maken. Het meest pijnlijke is dat ik hierdoor toch enige moeite ondervind met het verwezenlijken van mn dromen, elektricien of aardrijkskundeleraar zou ik nooit kunnen worden en ook met de studie die ik nu volg wordt ik soms ernstig beperkt met het volgen hiervan. Gelukkig ben ik een vechter en zal ik met een goede positieve zin mijn doel proberen te bereiken.

Ik zit eraan te denken om binnenkort een praatgroep en misschien wel een stichting in het leven te roepen. Zijn er nog meer mensen op FOK! kleurenblind en voelen jullie wat voor deze ideeën?

Een PM sturen mag ook
Inter faeces et urinam nascimur,
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie maandag 4 april 2011 @ 21:22:05 #2
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_95044461
Ik zou toch echt zweren dat ik les heb gehad van een docent Aardrijkskunde die last had van kleurenblindheid.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_95044539
ik vind monopoly altijd zo moeilijk _O-
niet meer
  maandag 4 april 2011 @ 21:25:42 #4
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_95044705
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2011 21:22 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik zou toch echt zweren dat ik les heb gehad van een docent Aardrijkskunde die last had van kleurenblindheid.
Het is mogelijk maar de studie is echt veel zwaarder vrijwel alle overzichtelijke kaartjes zijn in pastelkleuren waarin een kleurenblinde eigenlijk maar slecht mee uit de voeten kan.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_95044982
quote:
verwezenlijken van mn dromen, elektricien of aardrijkskundeleraar zou ik nooit kunnen worden
Wou je nou alleen elektricien of aardrijkskundeleraar worden :'). Kom op er is nog meer in de wereld, trouwens elektricien kan je al worden (kleuren zijn hiervoor aangepast) :'). Piloot en wat bij de marine vallen helaas af.
  maandag 4 april 2011 @ 21:33:17 #6
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_95045228
Je noemt nu precies alles beroepen op die ik als kind wilde worden :'(
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_95045231
Who gives a fuck!

Een praatgroepje.
Hoi. Ik ben kleurenblind.
Ja ik ook
Oh.
Koffie?

Ik heb niet de capaciteiten om profvoetballer te worden en dat was mijn droom. Zullen we een praatgroepje oprichten?
Ik vind dat je je vreselijk druk maakt om iets waar je toch geen ene fuck aan kunt doen. Je kan geen elektricien worden? Ja en? Er zijn honderdduizenden andere beroepen.
  maandag 4 april 2011 @ 21:35:34 #8
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95045377
Het is niet ongeneeslijk want het is geen ziekte of aandoening
pi_95045450
Ik ben kleurendoof.
  maandag 4 april 2011 @ 21:38:10 #10
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_95045554
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:33 schreef beerten het volgende:
Who gives a fuck!

Een praatgroepje.
Hoi. Ik ben kleurenblind.
Ja ik ook
Oh.
Koffie?

Ik heb niet de capaciteiten om profvoetballer te worden en dat was mijn droom. Zullen we een praatgroepje oprichten?
Ik vind dat je je vreselijk druk maakt om iets waar je toch geen ene fuck aan kunt doen. Je kan geen elektricien worden? Ja en? Er zijn honderdduizenden andere beroepen.
Door erover te praten kunnen we ervaringen uitwisselen naar een stuk begrip kunnen we tips en trucs van elkaar overnemen om zo gemakkelijker door het leven te gaan. Daarnaast wil ik wat meer "Awareness" kweken onder de bevolking zodat er meer rekening met onze groep gehouden kan worden. Veel producten zijn zo gemaakt dat kleurenblinden hier niet goed mee kunnen werken. Hierdoor worden we toch gedeeltelijk uitgesloten van de samenleving. Over het algemeen worden groen of rood als signaal kleuren gebruikt en dat zijn juist de kleuren die niet te onderscheiden zijn voor de meeste kleurenblinden. Zo kunnen we niet zien of iets in storing is of dat het aan of uit staat.

Ook vind ik dat de kunst zich eens mag richten op de kleurenblinden, wij ervaren de kleurenpracht toch anders ik vind dat zij daar ook rekening mee moeten houden.
Inter faeces et urinam nascimur,
  maandag 4 april 2011 @ 21:39:23 #11
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_95045647
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2011 21:35 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Het is niet ongeneeslijk want het is geen ziekte of aandoening
Dat bedoel ik, mensen nemen ons niet serieus. Maar mensen met deze conditie hebben er wel degelijk last van elke dag keer op keer. De meeste moderne apparaten zijn uitgerust met groen/rood leds maar dat is juist waar we problemen mee hebben. Er zijn ook groen/blauwe of rood/blauwe leds maar die zijn ietsjes duurder. Is het nu echt alleen kosten waarom wij zo uitgesloten worden?
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_95045968
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:38 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Door erover te praten kunnen we ervaringen uitwisselen naar een stuk begrip kunnen we tips en trucs van elkaar overnemen om zo gemakkelijker door het leven te gaan. Daarnaast wil ik wat meer "Awareness" kweken onder de bevolking zodat er meer rekening met onze groep gehouden kan worden. Veel producten zijn zo gemaakt dat kleurenblinden hier niet goed mee kunnen werken. Hierdoor worden we toch gedeeltelijk uitgesloten van de samenleving.
Blijf ik bij mijn stelling dat je er geen ene fuck aan veranderd. Je kan jezelf wellicht zielig vinden, ik niet. Je bent kerngezond, alleen je ziet kleuren net iets anders. Groen en rood is voor jouw hetzelfde wellicht.

Het is een ziekte. Hoe kom je daar bij? Wellicht uit de letter van het medisch handboek. Ik vind (mening) het niet meer dan een aangeboren afwijking. Klein schoonheidsfoutje in de productie.En dat hebben heel veel mensen. Lichamelijke puntjes waardoor ze niet dat kunnen doen waarvan ze wellicht dromen. Je maakt er een probleem van. Zou in mijn ogen niet hoeven.
  maandag 4 april 2011 @ 21:50:48 #13
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_95046568
Het is een genetische afwijking die op het X chromosoom ligt. (vandaar dat vrijwel alleen mannen het krijgen omdat vrouwen het nog kunnen compenseren met een extra X chromosoom)

Het is inderdaad niet zo ernstig als een hartkwaal of verhoogde kans op borstkanker. En het is iets waar je als kleurenblinde maar mee moet leven. Maar ik zie dat de samenleving er totaal geen rekening mee houd. Juist in signalen, grafieken, figuren en andere communicatie zie ik dat er voornamelijk groen en rood worden gekozen, ik heb zelfs 1 boek voor mn studie biologie waar naast zwart alleen groen en rood zijn gebruikt, waarschijnlijk omdat blauwe inkt ietjes duurder is. Dit boek kost me 80 euro maar ik heb er vrijwel niets aan.
Inter faeces et urinam nascimur,
  maandag 4 april 2011 @ 22:00:38 #14
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_95047246
Overigens blijken kleurenblinden een beter nachtzicht te hebben en beter onderscheid te hebben tussen kakikleuren beide zijn sterke aanwijzingen dat kleurenblinden toch ook in het leger moeten kunnen.

Ik vond dit bericht:

quote:
Goede snipers zijn kleurenblind
Kleurenblindheid is een aandoening die goed bekend is bij de meeste mensen. Minder bekend is echter dat kleurenblindheid voor sommige mensen ook een voordeel kan zijn. Zo heeft het leger van de Verenigde Staten liever een kleurenblinde sniper dan een andere.

Wie kleurenblind is, kan bepaalde kleuren niet goed van elkaar onderscheiden; meestal gaat het over rood en groen. Het voordeel hiervan is dat mensen dan gevoeliger worden voor visuele eigenschappen die niet met kleur te maken hebben: vormen, texturen, patronen. Het US army heeft dan ook ontdekt dat kleurenblinde schutters zich minder laten afleiden door camouflage - ze doorzien de dingen beter.

Andere jobs voor kleurenblinden? Het analyseren van luchtfoto's : kleurenblinden kunnen beter de cruciale contouren onderscheiden. En voor kleurenblinde jagers is het eenvoudiger een prooi van de achtergrond te onderscheiden. Bovendien, beweren sommigen, is er een correlatie tussen rood/groen kleurenblindheid en hoogbegaafdheid! Pas dus maar op als je iemand beklaagt om zijn of haar kleurenblindheid.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_95048450
Heb een gast op m'n (kunst)opleiding die kleurenblind is. Best apart, maar 't gaat hem goed af. Het is een lastig probleem denk ik, maar is het niet iets dat ook went? Sterkte.
  maandag 4 april 2011 @ 22:19:41 #16
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_95048585
Ik vind dat ik niet goed onderscheid kan maken tussen de momenten waarin ik wél of geen empathie moet tonen. Zal ik een praatgroep oprichten?
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
  maandag 4 april 2011 @ 22:51:16 #17
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95050657
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:39 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Dat bedoel ik, mensen nemen ons niet serieus. Maar mensen met deze conditie hebben er wel degelijk last van elke dag keer op keer. De meeste moderne apparaten zijn uitgerust met groen/rood leds maar dat is juist waar we problemen mee hebben. Er zijn ook groen/blauwe of rood/blauwe leds maar die zijn ietsjes duurder. Is het nu echt alleen kosten waarom wij zo uitgesloten worden?
Leer er mee leven.

Niemand is perfect. En als je jezelf constant in de slachtofferrol plaatst en gaat klagen, heb je daar uiteindelijk alleen jezelf mee. Met gebruik van creativiteit, kan iedereen gelukkig zijn.

over een led kun je een (gekleurd) plakkertje naar keuze doen zodat de kleur verandert. Opgelost.
  maandag 4 april 2011 @ 22:54:06 #18
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95050835
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:50 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Het is een genetische afwijking die op het X chromosoom ligt. (vandaar dat vrijwel alleen mannen het krijgen omdat vrouwen het nog kunnen compenseren met een extra X chromosoom)

Het is inderdaad niet zo ernstig als een hartkwaal of verhoogde kans op borstkanker. En het is iets waar je als kleurenblinde maar mee moet leven. Maar ik zie dat de samenleving er totaal geen rekening mee houd. Juist in signalen, grafieken, figuren en andere communicatie zie ik dat er voornamelijk groen en rood worden gekozen, ik heb zelfs 1 boek voor mn studie biologie waar naast zwart alleen groen en rood zijn gebruikt, waarschijnlijk omdat blauwe inkt ietjes duurder is. Dit boek kost me 80 euro maar ik heb er vrijwel niets aan.
Niemand dwingt je om het te kopen.

En wat dan als dat boek helemaal aangepast wordt aan jou.. wat dan? misschien kan ik de kleuren die jij juist wel kan zien helemaal niet zien.
  maandag 4 april 2011 @ 22:55:28 #19
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95050924
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 22:00 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Overigens blijken kleurenblinden een beter nachtzicht te hebben en beter onderscheid te hebben tussen kakikleuren beide zijn sterke aanwijzingen dat kleurenblinden toch ook in het leger moeten kunnen.

Ik vond dit bericht:

[..]

Zoals je ziet, is het dus geen nadeel, maar een voordeel. Afhankelijk van je perspectief dus, zoals eigenlijk alles.
pi_95051693
Ik denk dat TS er al mee heeft leren leven. En een plek zoeken om over de nadelen te praten en lotgenoten te spreken is toch prima?
  maandag 4 april 2011 @ 23:13:15 #21
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_95051998
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 22:51 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

over een led kun je een (gekleurd) plakkertje naar keuze doen zodat de kleur verandert. Opgelost.
Nee het gaat om rood/groen leds die in 1 ledbehuizingkje zitten daardoor kun je geen onderscheid maken. En als het boek in groen blauw of rood blauw is kunnen jullie het ook zien.
Inter faeces et urinam nascimur,
  maandag 4 april 2011 @ 23:14:08 #22
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_95052047
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 22:54 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Niemand dwingt je om het te kopen.

Mijn studie wel dus.
Inter faeces et urinam nascimur,
  maandag 4 april 2011 @ 23:16:51 #23
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_95052182
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 23:14 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Mijn studie wel dus.
En je bent ook gedwongen om die studie te volgen?

Ik kan nu al meerdere oplossingen voor dat zogenaamde probleem met het boek bedenken. Creativiteit enzo.
  maandag 4 april 2011 @ 23:20:39 #24
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_95052373
Nouja emotioneel gezien wel.

Oh jij wilt me erop wijzen dat ik visueel uitgedaagd bent(visually challenged)?
Inter faeces et urinam nascimur,
  maandag 4 april 2011 @ 23:20:51 #25
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_95052383
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 23:13 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Nee het gaat om rood/groen leds die in 1 ledbehuizingkje zitten daardoor kun je geen onderscheid maken. En als het boek in groen blauw of rood blauw is kunnen jullie het ook zien.
Tekst kan kleuren uitleggen. Klaar.

Voor iedereen kan roze zijn wat voor mij blauw is. Ligt er maar net aan hoe het jezelf is uitgelegd.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')