quote:
Op dinsdag 12 april 2011 12:15 schreef Rubber_Johnny het volgende:[..]
Is dat zo? Kleinere zalen, minder pc-faciliteiten, minder student-assistenten tijdens practica, minder dure universitaire docenten..
Hoezo minder docenten?
Of college x. nu wordt gegeven voor 500 man of 50 man, die professor krijgt gewoon hetzelfde betaald. En volgens mij heeft een professor al aangegeven dat die overhead per student eigenlijk wel redelijk meevalt.
Je zult er ongetwijfeld wel wat geld mee besparen, maar het zullen geen tientallen miljoenen zijn. Ik denk eerder dat de meeste besparingen op een ander niveau te behalen zijn, bijv. het schrappen van onrelevante studies (zie hieronder) en het verminderen van (management)overhead op bijv. het HBO.
Wel kan ik mij vinden in wat finsdefis stelt, er kunnen best bepaalde studies afvallen. Laat elke onderwijsinstelling gewoon vrij in wat ze willen aanbieden, maar ga als overheid alleen "subsidie" (in de vorm van direct geld voor de uni, maar ook in de vorm van studiefinanciering voor een student die de studie wil volgen) voor een studie geven die men maatschappelijk relevant acht.
Als de student voor een onrelevante studie geen stufi meer krijgt zal de animo daarvoor sowieso afnemen, als de onderwijsinstellingen geen subsidie meer ontvangen voor het aanbieden van onrelevante studies dan zal dat een drempel opwerpen om maar zoveel mogelijk opleidingen aan te bieden.
Der Euro leidet nicht unter einer bloßen Vertrauenskrise, sondern "unter einer tiefgreifenden Strukturkrise, die durch die Ausweitung der öffentlichen Finanzhilfen verlängert wird".