abonnement Unibet Coolblue
pi_95001136
Hi,

Voor zo'n 4/5 maanden, wil ik mijn (kleine) inboedel opslaan in een garage. De meubels zijn allemaal klein (geen bank, bed, grote kasten etc.) en kan alles daarom goed inpakken. Maar toch ben ik bang voor een te hoge luchtigvochtigheid.
Het is maar voor een korte periode en niet in de winter. Is dat te doen, of toch beter van niet?

thanks :)
pi_95001698
Echte houten meubels ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_95001764
je zou kunnen overwegen een ontvochtiger neer te zetten
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_95002251
Het zijn eenvoudige ikea meubeltjes, wat hout, wat metaal..
  zondag 3 april 2011 @ 22:32:05 #5
91182 Sealnova
Get your Smokey on!
pi_95002285
Gewoon doen dan.
pi_95002395
Gewoon inpakken dus, geen probleem.
Is allemaal gelamineerd mdf.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_95002523
In het voorjaar heb je juist de meeste vochtproblemen in een garage.
Op het moment dat de garage nog erg koud is en het buiten al wat warmer gaat worden krijg je het effect van condensatie.
Je zou dit tegen kunnen gaan door de garage goed op temperatuur te brengen en te houden. Maar dat kost natuurlijk wel de nodige energie.

Alle spullen goed in plastic verpakken is wat meer werk maar kost minder, maar helpt prima tegen vochtigheid.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_95003606
Nee, het is geen optie om de garage warm te houden.

Dus een plastic bescherming is voldoende tegen condensatie..
Hoe zit het verder met apparaten als een oven en een koelkast?
pi_95015580
ik heb trouwens ook een massief houten meubelstuk. Is dit kwetsbaarder dan mdf of spaanplaat?
pi_95042353
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 11:03 schreef vogeltje12 het volgende:
ik heb trouwens ook een massief houten meubelstuk. Is dit kwetsbaarder dan mdf of spaanplaat?
Uiteraard, die kunnen heel slecht tegen vocht !
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_95042552
Misschien kun je voor de meer waardevolle spullen overwegen om een ruimte bij de Shurgard te nemen?
Klussen deel 1 en 2
pi_95042965
maar als je het goed inpakt in plastic, kan er dan nog steeds vocht bijkomen?
pi_95046639
Inpakken gaat niet echt helpen tegen een hoge luchtvochtigheid voor zo'n lange periode vrees ik. Dan moet je het echt 100% luchtdicht zien te verpakken, wat haast onmogelijk is. Bovendien zul je dan in het plastic door temperatuurverschillen alsnog te maken krijgen met vochtproblemen, in de vorm van condensvorming aan de binnenzijde van je perfecte verpakking. Want in de meubels zit nu ook al een hoeveelheid vocht, die er misschien juist wel uit wil trekken.

Is het een garage waar je nu al over beschikt, of moet je op zoek naar een box om te huren? Als je toch moet huren, dan Shurgard of concurrent, of een box onder een appartementencomplex ofzo.
pi_95048532
die onder een appartementencomplex zijn ook niet altijd vochtvrij
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_95058560
hmm, ik weet niet maar iedereen lijkt er weer een andere mening over te hebben.
Als ik er nou zo'n vochtvreterding neer zet. Dat helpt toch ook?
  dinsdag 5 april 2011 @ 09:02:55 #16
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95058642
Ik weet niet hoor, maar dat ikea spul is ook vaak van pershout gemaakt, dat gaat onherroepelijk stuk in vochtige ruimtes.
pi_95058846
quote:
5s.gif Op dinsdag 5 april 2011 09:02 schreef blup het volgende:
Ik weet niet hoor, maar dat ikea spul is ook vaak van pershout gemaakt, dat gaat onherroepelijk stuk in vochtige ruimtes.
iemand anders, een paar posts hierboven, zei dat mdf geen probleem is..
Is hier ook iemand die zelf een keer spullen heeft opgeslagen met plastic verpakking en dus zijn mening baseert op een eigen ervaring of van een ander? Het heeft niet zoveel zin om te reageren als je het eigenlijk niet echt weet. Het is erg makkelijk om te zeggen dat het goedkopere Ikea spul meteen stuk gaat bij wat vocht

Als ik online zoek naar massief hout dan lees ik dat het gevoelig is voor temperatuur veranderingen en voor droge lucht. Daardoor kunnen scheurtjes ontstaan.
Maar het gaat hier om vocht..

[ Bericht 9% gewijzigd door vogeltje12 op 05-04-2011 10:34:19 ]
  dinsdag 5 april 2011 @ 09:40:07 #18
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_95059450
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2011 22:54 schreef vogeltje12 het volgende:
Nee, het is geen optie om de garage warm te houden.

Dus een plastic bescherming is voldoende tegen condensatie..
Hoe zit het verder met apparaten als een oven en een koelkast?
Ik heb een gasfornuis met oven eens 1 jaar in een garage bewaard. Alleen de hoekjes onderaan bij de pootjes waren wat geroest.
Deze verder ook niet afgedekt of enigszins anders beschermt. Er stonden wat spullen bovenop.
Verder een keer goed schoonmaken en ziet er nog prima uit en werkt nog prima ook.
Dus daar geen probleem.
Rayen 2½ jaar!
pi_95059611
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 09:40 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Ik heb een gasfornuis met oven eens 1 jaar in een garage bewaard. Alleen de hoekjes onderaan bij de pootjes waren wat geroest.
Deze verder ook niet afgedekt of enigszins anders beschermt. Er stonden wat spullen bovenop.
Verder een keer goed schoonmaken en ziet er nog prima uit en werkt nog prima ook.
Dus daar geen probleem.
dank je :) een antwoord waar ik wat aan heb.
pi_95061083
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 21:51 schreef Ivo1985 het volgende:
Is het een garage waar je nu al over beschikt, of moet je op zoek naar een box om te huren? Als je toch moet huren, dan Shurgard of concurrent, of een box onder een appartementencomplex ofzo.
garage beschik ik al over ja. Staat helemaal leeg.
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:10:59 #21
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95062079
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 09:13 schreef vogeltje12 het volgende:

[..]

iemand anders, een paar posts hierboven, zei dat mdf geen probleem is..
Is hier ook iemand die zelf een keer spullen heeft opgeslagen met plastic verpakking en dus zijn mening baseert op een eigen ervaring of van een ander? Het heeft niet zoveel zin om te reageren als je het eigenlijk niet echt weet. Het is erg makkelijk om te zeggen dat het goedkopere Ikea spul meteen stuk gaat bij wat vocht

Als ik online zoek naar massief hout dan lees ik dat het gevoelig is voor temperatuur veranderingen en voor droge lucht. Daardoor kunnen scheurtjes ontstaan.
Maar het gaat hier om vocht..
Niet zo raar reageren, ik opper alleen maar wat. Hier heb je bronnen.

http://www.veit.nl/80739-strakke-kasten-voor-vochtige-ruimte
quote:
Het MDF is niet goed bestand tegen vocht, dat is een juiste conclusie,
Je kan de droogkast naar buiten laten afvoeren, dus dat zou geen probleem
zijn.
Inderdaad hoef je je geen zorgen te maken over de wasmachine.
Maar die douche geeft wel een stoot vocht af.
Maar als je berging een goede ventilatie heeft (eventueel geforceerd en dan
gedurende een tijdje lang na gebruik van de douche) dan lijkt me dat het
vocht redelijk onder controle te zijn, alleen als je vier kinderen hebt die
ieder een uur lang, elke dag, onder die douche staan, en jij en je vrouw nog
ieder een kwartier, dan komt het er anders uit te zien.
Als je echt op safe wilt spelen: watervast multiplex, anders neem je de gok
en zorg je dat de MDF ook aan de binnenkant van de kast een afdekkende laag
heeft.
Ook al is dat MDF beplakt, voorkom dat er waterspetters op kunnen komen.
Uiteindelijk dringt dat er wel in.
http://home.kabelfoon.nl/~koenders/hout/houtsoorten.htm
quote:
MDF
MDF (Medium Density Fibre Board) bestaat uit houtvezels en kunsthars geperst tot een plaat. MDF is homogener dan spaanplaat. Het is in allerlei vormen te zagen of frezen zonder dat de zijkanten gaan brokkelen. Het wordt ook 'middelhardboard' genoemd.
Oorspronkelijk werd MDF voor de meubelindustrie gebruikt. Nu voor zeer uiteenlopende toepassingen, zowel binnen als buiten. MDF is er in verschillende kwaliteiten. Wanneer u bijvoorbeeld MDF buiten of in de badkamer wilt gebruiken informeer dan bij de leverancier welk MDF hiervoor geschikt is. Niet alle MDF is vochtbestendig.
Sommige kasten en tafeltjes zijn spaanplaat
quote:
Spaanplaat
Spaanplaat wordt gemaakt van fijne houtsnippers gemengd met 10 tot 30 % kunsthars.
Spaanplaat wordt voornamelijk gebruikt in de meubelindustrie en in de bouw voor bijvoorbeeld wandbekleding en voor deuren. Spaanplaat is beperkt vochtbestendig en niet geschikt voor buitentoepassingen.
pi_95062755
Massief hout gaat wss het minste problemen opleveren. Zolang het niet in het water staat. Met zaken als spaanplaat en MDF kan je serieuse problemen krijgen. Die slorpen echt heel veel vocht op en kunnen behoorlijk snel vervormen.

Wij hebben voor heel lange perioden massief-houten meubelen in een schuur laten staan zonder enig probleem, meer dan een jaar. Maar de spaanplaat/mdf dingen overleefden dat niet zo goed.

EDIT: je dingen verpakken in plastic is denk ik zowat het slechtste wat je kunt doen. Zeker voor hout, dat moet kunnen ademen
pi_95063458
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:10 schreef blup het volgende:

[..]

Niet zo raar reageren, ik opper alleen maar wat. Hier heb je bronnen.

http://www.veit.nl/80739-strakke-kasten-voor-vochtige-ruimte

[..]

http://home.kabelfoon.nl/~koenders/hout/houtsoorten.htm

[..]

Sommige kasten en tafeltjes zijn spaanplaat

[..]

Bedankt voor de info. Voor zover ik weet reageer ik niet raar, maare, ik weet nu dat je vooral met MDF/spaanplaat uit moet kijken. Op zich als je het hout bekijkt kan ik dat ook wel begrijpen.

Daarnaast heb ik 4 metalen (heel goedkope!) stoeltjes. Ik denk niet dat daar vocht in zit. Lijkt me een minder groot probleem..
  dinsdag 5 april 2011 @ 11:47:33 #24
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_95063504
En zoals de user hierboven net al zei, zeker niet inpakken.
pi_95064731
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 11:29 schreef Archont het volgende:
Massief hout gaat wss het minste problemen opleveren. Zolang het niet in het water staat. Met zaken als spaanplaat en MDF kan je serieuse problemen krijgen. Die slorpen echt heel veel vocht op en kunnen behoorlijk snel vervormen.

Wij hebben voor heel lange perioden massief-houten meubelen in een schuur laten staan zonder enig probleem, meer dan een jaar. Maar de spaanplaat/mdf dingen overleefden dat niet zo goed.

EDIT: je dingen verpakken in plastic is denk ik zowat het slechtste wat je kunt doen. Zeker voor hout, dat moet kunnen ademen
Plastic, ja. Ik heb geen zin in allerlei beestjes etc. In een andere garage heb ik weleens mijn verhuisdozen bewaard. Die zaten onder de spinnen en eitjes. brrr. Kon ze weggooien. Hoe zit het dan met vochtvreters? Die van bison werken goed heb ik gelezen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')