abonnement Unibet Coolblue
pi_95306077
Oh, wat zit ik toch tegen die lesvoorbereidingen aan te hikken elke keer! Verschrikkelijk! Ik vind het lesgeven superleuk, maar dat voorbereiden.. Schuif het daarom maar steeds voor me uit, maar dat schiet ook niet op. Herkenbaar?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 10 april 2011 @ 18:06:08 #52
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95308620
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:06 schreef Naamah het volgende:
Oh, wat zit ik toch tegen die lesvoorbereidingen aan te hikken elke keer! Verschrikkelijk! Ik vind het lesgeven superleuk, maar dat voorbereiden.. Schuif het daarom maar steeds voor me uit, maar dat schiet ook niet op. Herkenbaar?
Het voorbereiden kost me niet zo veel tijd eigenlijk, behalve als er ergens materialen voor ontwikkeld moeten worden. Dat vind ik juist leuk om te doen, en steek ik er meer tijd in dan noodzakelijk omdat ik er dan ook echt iets moois van wil maken.
pi_95309348
Wij hebben toetsweek en ik hoef dus niks voor te bereiden en het nakijkwerk komt ook vanaf dinsdag was. Ik zat daarnet dus heerlijk relaxed op het terras. Heb misschien volgend jaar een baan buiten het onderwijs en vanmiddag bedacht ik me dat al m'n zondagen dan zo zijn. Dat vooruitzicht bevalt me wel en het weegt wellicht ook wel op tegen het inleveren van al die vakantiedagen, als elk weekend voortaan voelt als vakantie. We zullen zien.

Ik ben op zich best 'n fanatieke voorbereider, wat het maken van het materiaal betreft. Maar de wat kleinere dingen, dat bijvoorbeeld dat materiaal dan ook nog op tijd gekopieerd moet worden, en dat er voor die-en-die nog 'n inhaaltoetsje moet komen, en dat ik eigenlijk effe 'n kort filmpje moet zoeken als binnenkomer bij 'n bepaald onderwerp, dat is vaak laatstemomentwerk en dan bedoel ik ook echt tijdens het vierde uur, als dat een tussenuur is en de betreffende les het vijfde uur is :). Als ik wel in het onderwijs blijf zou een cursus time-management wel zinnig zijn, denk ik.
  zondag 10 april 2011 @ 18:23:52 #54
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_95309516
ShadyLane: zie je het onderwijs niet meer zitten? En wat wordt die eventuele functie buiten het onderwijs dan?
Sorry dat ik zo nieuwsgierig ben, maar ik probeer juist de omgekeerde weg te gaan (van nu buiten het onderwijs juist binnen het onderwijs aan de slag), dus je motivatie om het onderwijs eventueel te verlaten interesseert mij wel.
klerkje
pi_95310278
Nou, ik vind het lesgeven erg leuk maar heb het gevoel dat ik in een andere sector beter tot m'n recht kom en me ook beter thuis zal voelen. Ik vind het allemaal erg onprofessioneel en merk dat ik daar steeds meer tegenaan loop. Eigenlijk gewoon "alles buiten het klaslokaal" staat me tegen. En ik heb ook geen positief beeld van de toekomst van het onderwijs in Nederland, maar het zou kunnen dat ik dat te zwartgallig bekijk.

Ik heb geen idee of het gras elders groener is hoor, je weet het pas als je het probeert. En omdat er in mijn vak een groot lerarentekort is, kan ik het ook veilig uitproberen: mocht ik ontdekken dat het onderwijs bij nader inzien toch beter bij mij past, dan kan ik altijd wel weer 'n school vinden.
  zondag 10 april 2011 @ 18:51:25 #56
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_95310656
Ja ik snap je wel, en ik weet ook niet of ik er goed aan doe, maar ja het zelf ondervinden is de beste manier ja. In elk werkgebied zijn er minder leuke zaken natuurlijk, het is een zoektocht waar je je het beste bij voelt. Waar wegen de voordelen/leuke zaken meer op tegen de nadelen/minder leuke zaken.
Hoe lang werk je nu in het onderwijs? En succes met je eventuele carrièreswitch.
klerkje
pi_95310680
Lessen voorbereiden doe ik op de gekste momenten: als ik op zondagochtend de krant lees, 's avonds in bad, op de fiets, als ik in een museum rondloop.. ik krijg dan meestal de leuke/creatieve ideetjes. Heeft vast ook te maken met de vakken die ik geef. Het uitwerken komt dan als ik op school zit. Time management is duidelijk mijn zwakste plek, maar daar staat tegenover dat ik lessen bedenken zo leuk vind dat ik het niet erg vind dat in mijn vrije tijd te doen. Het houdt me eigenlijk altijd wel bezig. Het creatieve van het lesgeven is wat mij zo aantrekt in dit werk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_95310935
Tien jaar. Ik denk dat het wel goed is om eens 'n andere sector te zien, dan kies je daarna veel bewuster voor het onderwijs, als je teruggaat. Collega's die van buiten het onderwijs bij ons zijn komen werken en gebleven zijn staan erg achter hun keuze.
  zondag 10 april 2011 @ 23:38:53 #59
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_95326308
quote:
5s.gif Op zaterdag 9 april 2011 19:25 schreef mane het volgende:
Heb je nog wel plezier in de dingen die je doet, of is het voornamelijk stress?
In veel dingen momenteel niet. erg frustrerend en vervelend. voor de klas staan en leuke lessen maken etc. vind ik wél leuk. al die andere dingen zijn "noodzakelijk kwaad". vandaar dat het allemaal even te veel werd...
Kwak
  dinsdag 12 april 2011 @ 16:57:28 #60
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_95399907
zo, gesprek gehad op school. ik mocht blijven volgend jaar maar heb eerlijk gezegd dat ik aan t zoeken ben naar een andere baan. ze begrepen mijn redenen heel goed.

vandaag ook de reactie op mn eerste brief gehad: 2 gesprekken (was voor 2 locaties en de sollicitaties lopen los van elkaar). hopla! ik zie t wel zitten. deze week nog maar wat meer brieven schrijven.
Kwak
  dinsdag 12 april 2011 @ 17:00:11 #61
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_95400044
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2011 18:19 schreef -J-D- het volgende:

[..]

[Termen als gerespecteerde autoriteit, baas enz. denk ik pas aan als al het andere niet lukt. Die verstandshouding wil ik zoveel mogelijk zien te verkomen.]

Het lijkt me toch een beetje een illusie om enkel als goede vriendjes met je leerlingen om te gaan. Ze moeten toch een beetje gaan doen wat je wil hè. Maar volgens mij zijn we het vrijwel helemaal eens. Ik kan me niet voorstellen dat jij helemaal geen autoriteit bent in je klassen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  dinsdag 12 april 2011 @ 17:04:11 #62
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_95400232
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 17:06 schreef Naamah het volgende:
Oh, wat zit ik toch tegen die lesvoorbereidingen aan te hikken elke keer! Verschrikkelijk! Ik vind het lesgeven superleuk, maar dat voorbereiden.. Schuif het daarom maar steeds voor me uit, maar dat schiet ook niet op. Herkenbaar?
Ja. Ik doe het eigenlijk amper, voorbereiden. Planning maak ik wel. Behalve demo's verzin ik de rest vaak ter plekke.
Oefenopdrachten en dergelijke vind ik dan weer wel leuk om te maken. Toetsen ook wel.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_95402998
Als ik het zo lees met voorbereiding voor de les, toetsen nakijken enzo ben ik wel heel erg benieuwd hoe jullie dagen eruit zien. (ik zou zelf ook graag docent willen worden)

Hoe ziet jullie werkweek eruit, met alle taken die je op een dag doet? (dus ook de dingen die je thuis in het weekend en avond doet)
Als ik dan wel eens vacatures zie vraag ik me af als ik het aantal fte zie bijv. 0.6 of dit dan ook echt 60% werken is dus 3 dagen of dat je er veel meer mee bezig bent en hoeveel lesuren je dan moet geven voor dat aantal fte.
  dinsdag 12 april 2011 @ 20:28:55 #64
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_95411434
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 18:05 schreef Quinta89 het volgende:
Hoe ziet jullie werkweek eruit, met alle taken die je op een dag doet? (dus ook de dingen die je thuis in het weekend en avond doet)
Ik heb 1 fte, geef dit jaar 23 lessen en heb nog wat taken er bij. Ik ben elke dag tussen 8 en 16:00-16:30 uur op school. Ik heb ook nog een aantal taken waar ik geen uren voor krijg, dus die ook niet op de taakbelasting staan. Ik probeer zoveel mogelijk op school te doen, maar 's avonds ben ik ook nog wel eens bezig voor school. Proefwerken nakijken vind ik dan de meest onplezierige bezigheid. Maar als ik wat ideetjes voor lessen aan het uitwerken ben, dan vind ik dat nog niet zo'n probleem - dan voelt het niet als werk.

quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:00 schreef ErikT het volgende:
Het lijkt me toch een beetje een illusie om enkel als goede vriendjes met je leerlingen om te gaan. Ze moeten toch een beetje gaan doen wat je wil hè
Uiteraard. Maar wanneer je een goede band hebt met je leerlingen, doen ze dat ook wel. Je zult sneller iets gedaan krijgen met een klas waar je een goede band mee hebt, dan een klas waar je krampachtig de authoriteit wil uithangen. Maar in het begin van je schoolcarrière kun je vaak niet anders. De leerlingen testen je uit, kijken hoe ver ze kunnen gaan, etc.

Volgens mij zit JD ook al een fiks aantal jaren in het onderwijs, ik zelf ben nu aan mijn tiende jaar bezig. Ik heb mijn naam gevestigd op school. Ik hoef echt niet meer superstreng te dicteren wat ik wil dat ze gaan doen. In mijn lessen hangt een prettige, relaxte sfeer, maar ik krijg *alles* gedaan wat ik wil. Puur omdat ik insteek op een positieve band met mijn leerlingen.

[ Bericht 29% gewijzigd door Baba-O-Riley op 12-04-2011 21:48:37 ]
.
pi_95412071
Mijn uiteindelijke doel is om in het hoger onderwijs te werken. HBO/ Universitair niveau. Docent/ studiebegeleider, voor mijn part coördinator :D.

Ben 24 en wil alleen eerst een WO master halen of in Sociologie of in Politicologie. Ik kan niet wachten tot september!
  dinsdag 12 april 2011 @ 22:26:35 #66
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_95419655
Ik werk momenteel 1,2 fte. Ik heb 19 lesuren in 4 verschillende vakken en 2 verschillende leerjaren, ben mentor, rugzakbegeleider, zorgfunctionaris en SPD. Ik ben dagelijks tussen 8.00 en 16.30 op school en heb regelmatig 's avonds ook nog werk (da's de extra 0,2 fte zullen we maar zeggen).

Het onderwijs brengt een hoop werk met zich mee, en het grote nadeel vind ik dat het nooit 'af' is. Je hebt altijd wel toetsen na te kijken, ouders te bellen, materialen te ontwikkelen, administratie af te handelen, enz. Het is dan ook heel belangrijk je rustmomenten te pakken, goed te plannen en efficiënt te werken. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar je doet altijd wel meer dan de uren die je gefaciliteerd krijgt.
pi_95424073
Ik vind proefwerken nakijken niet vervelend, omdat ik altijd erg benieuwd ben hoe ze het hebben gedaan en omdat ik lol heb in de hilarische antwoorden die leerlingen soms geven :).

Het is bij ons bar slecht geregeld met de taken, vind ik en vinden velen met mij. 20 lesuren is 0,8 FTE en of je daar nu veel of weinig taken bovenop neemt maakt geen donder uit. Met 1 werkweek begeleiden zitten je taakuren al vol en verder "is het de verantwoordelijkheid van de leraar zelf om niet te ver boven z'n taakuren uit te gaan".

Die verantwoordelijkheid nemen velen, die weigeren mentor te worden en profielwerkstukken te begeleiden, zullen nooit in het weekend met leerlingen op pad gaan, geen dingen organiseren en gaan niet mee op dagexcursies "want dan ben ik pas om 16:30 terug terwijl ik als ik gewoon lesgeef om 15:00 klaar ben" :'). Er is dus een steeds kleiner wordende groep die de kar trekt. Dat ligt deels aan het schoolbeleid dat lamzakkerij stimuleert, maar ook aan de lamzakken zelf, want zelfs als je ruim baan krijgt om onder dingen uit te komen kun je toch nog steeds af en toe wel enige belangstelling tonen voor musical, toneelstuk of songfestival en effe anderhalf uur komen surveilleren?

[ Bericht 5% gewijzigd door ShadyLane op 13-04-2011 00:00:16 ]
pi_95429977
Hmmm, dat is wel een heel raar "beleid", SL.

Ik heb 0,92 fte en heb 17 lesuren. Maar voor de grootste taak die ik 'erbij' doe, staan 6 lesuren. Daar kan ik dus een hele werkdag aan besteden (dan ben ik ook uitgeroosterd). Verder heb ik nog wel andere taken, zoals mentorschap, begeleiding van een reis. Dus ik kom wel aan mijn uren. Het voordeel met relatief weinig lesuren is, wat mij betreft, dat ik veel vrijheid heb mijn tijd in te delen. Ik ga dus ook wel vaak 's middag vroeg weg, om dan 's avonds nog wat te werken. Of blijf de ochtend dat ik geen les heb thuis (even wat langer in bed blijven liggen :+ ) en werk dan 's middags tot 18.00 door. De schoolleiding is daar ook heel makkelijk in, zolang je je werk goed doet. En wij hebben geen school waar vaak vergaderd wordt, dat scheelt ook. Die flexibiliteit vind ik echt heerlijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_95431127
Financieel gezien is het geen raar beleid, want het goedkoopst: waarom zou je mensen voor 'n mentoraat uren geven als er anderen zijn die het gratis doen?

Wel is het te merken dat het lastiger wordt mentoren te vinden en dat er zelfs toen er een vacature kwam voor begeleiding van een reis naar een zonnig oord maar 1 gegadigde zich aandiende. Dus of dit beleid op de lange termijn verstandig is is de vraag.
pi_95432776
Nee, het lijkt me funest voor de school! Alle dynamiek gaat eruit.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_95438297
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 20:38 schreef Halve_Maen het volgende:
Mijn uiteindelijke doel is om in het hoger onderwijs te werken. HBO/ Universitair niveau. Docent/ studiebegeleider, voor mijn part coördinator :D.

Ben 24 en wil alleen eerst een WO master halen of in Sociologie of in Politicologie. Ik kan niet wachten tot september!
Docent op het HBO is tof! :Y

Welk vakgebied? Al enig idee?
pi_95458437
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:35 schreef Cocotrimonium het volgende:

[..]

Docent op het HBO is tof! :Y

Welk vakgebied? Al enig idee?
Goeie vraag. Als ik heel eerlijk ben weet ik niet echt wat ik ervan kan verwachten. Ik heb al een economische achtergrond maar maatschappelijke onderwerpen spreken mij meer aan (sociologie bijvoorbeeld). Ik ben alleen bang dat ik maar gewoon moet kijken waar het meest vraag naar is.
  woensdag 13 april 2011 @ 21:19:40 #73
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_95463479
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2011 23:31 schreef ShadyLane het volgende:
Ik vind proefwerken nakijken niet vervelend, omdat ik altijd erg benieuwd ben hoe ze het hebben gedaan en omdat ik lol heb in de hilarische antwoorden die leerlingen soms geven :).

Het is bij ons bar slecht geregeld met de taken, vind ik en vinden velen met mij. 20 lesuren is 0,8 FTE en of je daar nu veel of weinig taken bovenop neemt maakt geen donder uit. Met 1 werkweek begeleiden zitten je taakuren al vol en verder "is het de verantwoordelijkheid van de leraar zelf om niet te ver boven z'n taakuren uit te gaan".

Die verantwoordelijkheid nemen velen, die weigeren mentor te worden en profielwerkstukken te begeleiden, zullen nooit in het weekend met leerlingen op pad gaan, geen dingen organiseren en gaan niet mee op dagexcursies "want dan ben ik pas om 16:30 terug terwijl ik als ik gewoon lesgeef om 15:00 klaar ben" :'). Er is dus een steeds kleiner wordende groep die de kar trekt. Dat ligt deels aan het schoolbeleid dat lamzakkerij stimuleert, maar ook aan de lamzakken zelf, want zelfs als je ruim baan krijgt om onder dingen uit te komen kun je toch nog steeds af en toe wel enige belangstelling tonen voor musical, toneelstuk of songfestival en effe anderhalf uur komen surveilleren?
Dit soort gedrag van een directie/baas is niet alleen in het onderwijs te vinden. In mijn werk kom ik exact dit tegen, ik zou dit zo geschreven kunnen hebben. Er wordt in eerste instantie een soort tweedracht gezaaid tussen de mensen die strikt doen wat ze 'moeten' doen en geen centimeter (of minuut) meer en aan de andere kant de mensen die het hun eer te na is iets in het honderd te laten lopen (in mijn geval doen we het voor de cliënten). Maar ik zeg het je, die 'balans' of hoe je het ook wilt noemen gaat een keer volledig scheef.

Mijn 'directie' kijkt je medelevend aan als je voor de 100e keer je verhaal doet, suggesties doet, hulp vraagt, maar dat was het dan. Meer doet men niet. Op dit moment is het zo dat de één na de ander onderuitgaat en dat uit zich in OF een burn-out OF de overstap naar de groep 'ik doe wat ik moet doen en niet meer'-mensen.

Ik heb tegen een burn-out aangezeten (mijn man zegt dat als ik naar de huisarts was gegaan dat ik dan zeker wel thuis had gezeten), ik probeer me nu een houding aan te meten waarbij het me allemaal niet zo kan schelen en ik gewoon doe wat ik moet doen en niet meer. Maar ja bloed kruipt waar het niet gaan kan he, het is best lastig, vooral tegenover de cliënten (en in jouw geval de leerlingen denk ik zo). Ik herken dit in jouw verhaal en dat dit ook buiten het onderwijs plaatsvindt zul je zelf ook wel weten.

Voor mij is het wel één van de redenen geweest om eens bij mezelf te rade te gaan wat ik nu wil en zo dus proberen het onderwijs in te gaan.

Toch gaat het niet altijd fout, (gelukkig) maar het tij keren als de bedrijfssfeer al zover heen is, is heeeeeel lastig.
klerkje
pi_95466769
En nu moeten een paar van die enthousiastelingen er ook nog uit omdat er minder aanmeldingen zijn. Echt naar zeg, juist degenen die zich vol hebben ingezet...het is niet anders.
pi_95466999
Over de werkdruk. Ik werk nu 0,75fte en volgend jaar 1,0 (vervanging) maar het is lastig om een exact beeld te geven hoe de dager eruit zien. Vaak ben ik vroeg op school (07.45) en ben ik tussen 16.00-17.00 thuis. Maar in de weken van examtrainingen ben ik ook wel eens om 18.30 thuis. Weliswaar uitzonderingen maar goed. Lessen voorbereiden doe ik vooral thuis. Meestal zit ik tussen 18.00-20.00 nog wat zaken voor school te doen, de ene keer lessen voorbereiden, toetsen maken, nakijken of mentoraatzaken doen. Na 20.00 doe ik niets meer. En de ene dag ben ik sneller klaar dan de andere dag.

Ik moet wel bekennen dat ik som een deel van het weekend opoffer, ook al voelt dat verkeerd en is het misschien ook niet helemaal goed. Op zondag ga ik toch vaak wat dingen voorbereiden en bij toetsweken staat het hele weekend in het teken van nakijken; een klas 4H of 4V nakijken kost ergens tussen de 4-6 uur. Dus daar gaat stiekem best veel werk inzitten. Ik merk wel dat ik wat sneller de boel kan voorbereiden omdat ik al langer 4H en 4V draai. De tijd die ik er nu in steek gaat 'm vooral zitten in de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal of verdieping. Ik maak daar werk van, er zijn zat collega's die daar weinig mee doen en de kantjes er vanaf lopen.

Ik heb wel wat taken, naast mentoraat ook een soort coordinator van de maatschappelijke stage en begeleider profielwerkstukken. Helaas is alles gestandaardiseerd. IK krijg voor mentor zijn ongeveer 75 uur per jaar. Ik kan je vertellen dat ik die uren er na een maandje of 3-4 al doorheen heb gejast. Mentorgesprekken, ouderavonden, rapportvergaderingen voorbereiden. Ik steek er (meer) tijd in, andere mentoren/docenten lopen precies in de pas en doen dus precies het minimale. Dat is soms ergelijk, maar niets aan te doen. Al die uren die je erin stopt zijn het dubbel en dwars waard als je de leerling ziet weggaan met een diploma of als je een leerling je bedankt voor de leuke lessen of de steun die je ze hebt gegeven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')