abonnement Unibet Coolblue
pi_94634539
quote:
Aanstaande zondag start de nieuwe VPRO serie In Turkije waarin journalist Bram Vermeulen door Turkije reist, van Istanbul naar Van, van de Gouden Hoorn tot Iran. Een ontdekkingstocht door een land waarvan we alles al dachten te weten.

In een zevendelige serie gaat Vermeulen op zoek naar de snelle veranderingen in Turkije, het land dat weigert nog langer de bedelman van Europa te zijn. Hij reist langs de grenzen van een land met een herwonnen zelfvertrouwen, van de Middellandse zee tot de sneeuw in het verre oosten, van de gesloten grenzen met Armenië tot de open zuidgrenzen met Arabische buurlanden waarmee Turken hun verloren banden weer aanhalen.

In een reeks ontmoetingen praat hij over die veranderingen met iedereen die op zijn pad komt, van kappers tot schaapsherders, van studenten tot boeren die vissers werden, van regisseurs tot bouwvakkers die het door oorlog verwoestte buurland Irak weer opbouwen. Hij verkent de grenzen van het toelaatbare in een land waar minirokken en boerka’s naast elkaar leven. Een portret van een land dat zijn eigen grenzen verlegt.

In de eerste aflevering: Mustafa Kemal Ataturk die de puinhopen van het Ottomaanse Rijk bijeen veegde en sinds 1923 de moderne Republiek Turkije stichtte. Zijn hervormingen waren in alle opzichten een revolutie: hij verving de sharia met Europese wetten, scheidde geloof en staat, ruilde het Arabische schrift in voor het Latijnse. Daarmee maakte hij het grote verschil tussen Turkije en het Midden-Oosten. Ataturk is al 72 jaar dood en hoewel Turken halsstarrig vasthouden aan zijn ideeën, staat zijn erfenis onder druk.

Uitzending: vanaf zondag 27 maart, ca. 20.10 uur, Nederland 2

Na Jelle Brandt Corstius in Rusland nu Bram Vermeulen in Turkije. 14.gif
  zondag 27 maart 2011 @ 19:00:37 #2
123170 alors
zlata1234
pi_94681946
Ah hier was het topic, ik ga het wel even checken :Y
know'm sayin?
×
word? word.
pi_94735475
Vond het een leuke, veelbelovende eerste aflevering. Vermeulen deed het goed. Turkije is een erg interessant land zo balancerend tussen het Midden Oosten en Europa. Het land komt moderner op mij over, dan het beeld dat ik van Turkije had, al komt dat waarschijnlijk doordat de aflevering van gisteren alleen Istanboel liet zien.
Het hoogtepunt van de aflevering was wel het stukje met de man die zijn scooter (aan Vermeulen) wilde verkopen. Erg hilarisch. :)
  maandag 18 april 2011 @ 17:22:52 #4
282087 abdalfawaz
Ilharaqa Baraka
pi_95674432
Ik kijk echt met veel genot wekelijks naar deze serie. Bram Vermeulen doet het op een prima, onbevangen, persoonlijke wijze. Hij laat de gevoelens van de mensen goed naar voren komen en probeer zo neutraal mogelijk te blijven. Zeer interessante docu over een land wat in de komende decennia zeer belangrijk gaat zijn op het wereldtoneel, zeker voor Europa.
pi_95684861
Interessante serie met die verschillen tussen arm - rijk, westers - oosters en seculier - islam.

In aflevering 1 bijvoorbeeld die monteur (?) (man met rode auto) die seculier was en niks van strenge moslims moest hebben maar op het einde wel gewoon naar het vrijdaggebed ging.

De serie doet me denken aan Michael Palin's New Europe en De weg naar het Avondland.
pi_95949642
De uitzending van gisteren was minder interessant.
pi_96222419
Mooie aflevering weer.

Ik merk wel dat ik na afloop denk: Wat ben ik nu wijzer geworden? Wat was de boodschap? En dat vind ik wel mooi, want het laat zien dat sommige dingen ingewikkelder liggen dan je als buitenstaander op het eerste gezicht zou denken. En door het op een neutrale manier te brengen, mag je zelf ook nog eens nadenken, in plaats van dat de televisie jou een kant en klare mening op een schoteltje aanreikt.
pi_96264320
Vond het gister ook wel intressant ! Vooral mooi vond ik dat het probleem in Turkije wat betreft het kunstmatig aanmaken van stuwmeren en vernietigen/onder water zetten van complete dorpen en regio's, dus ook voor meer vruchtbare grond zorgde !

Ook vond ik de regie erg mooi en 1 van de geintervieuwde zijn visie gaf over het Midden Oosten en Turkije. Turkije is een waterland geworden, net zoals Nederland eigenlijk is...of juist zelfs meer ! Vodn het erg intressant en volgende week weer kijken.

Trouwens, ook om even te noemen:

Nederland 2 zondt eerder gisteravond het programma: Wonderen in het Universum uit. Een programma gekocht van de BBC, met professor astronoom Brian Cox die het echt super simpel en gespassioneerd uitlegt. Erg mooie serie, nu dus met ondertiteling, als het goed is, ook weer volgende week, uurtje of 7 !!
  dinsdag 10 mei 2011 @ 10:37:16 #9
282087 abdalfawaz
Ilharaqa Baraka
pi_96587966
De aflevering van zondag was echt een prima aflevering. De gevoelens in de samenleving worden duidelijk gemaakt. Hoe westerlingen Turkije zien ligt puur en alleen aan onze eigen perceptie. Modern/traditioneel, seculier/gelovig...

Dit was de laatste denk ik?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')