abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94532308

"De viool is waarschijnlijk het meest bekende van alle Westerse orkestinstrumenten. Het is het kleinste lid van de familie van gestreken snaarinstrumenten waartoe de altviool, de cello en de contrabas behoren."

Dit is wat iedereen natuurlijk weet, maar hoeveel mensen hier kennen de werkelijke pracht van het bespelen van dit geweldige instrument? Dit topic lijkt me een prachtige manier om mede Fok! users te leren kennen die dit instrument zelf ook bespelen en hiermee dan ook de ervaringen en verhalen uit te wisselen.

In de loop der tijd zal ik de OP uitbreiden tot een mooie overzichtelijke OP bordevol informatie over violen en de technieken hierachter. Tot die tijd moeten jullie het nog even met deze karige OP doen!

Links:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Viool
http://users.bart.nl/~bstreet/bouwers.html

:)

[ Bericht 5% gewijzigd door horned_reaper op 24-03-2011 20:13:41 ]
pi_94532564
Ik ben zelf van nature drummer! De drums bespeel ik al mijn hele leven.... later is dit uitgebreid naar zang en piano.

De viool is voor mij nog niet zo lang geleden begonnen, nadat ik er al mijn hele leven over heb mogen dromen. Momenteel ben ik in het bezit van een prachtige handgemaakte Roderich paesold uit het jaar 1997. Mijn strijkstok is tevens een P.Hoyer.

Les krijg ik van één van mijn beste vriendinnen die haar hele leven al viool bespeeld.
pi_94533681
Er staat trouwens een foutje in de Titel.... dit moet natuurlijk 'klassiekE' strijkinstrument zijn... :{
pi_94534231
Fiedelaar meldt zich.

Speel al jaren gitaar, heb 2 jaar geleden de viool opgepakt toen mijn zoontje begon met lessen.
pi_94540445
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 22:46 schreef cafca het volgende:
Fiedelaar meldt zich.

Speel al jaren gitaar, heb 2 jaar geleden de viool opgepakt toen mijn zoontje begon met lessen.
En wil het een beetje goed lukken na 2 jaar? :)
pi_94544340
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 01:18 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

En wil het een beetje goed lukken na 2 jaar? :)
een beetje, inderdaad ;)

Nou, het is best lastig, maar met veel oefenen (voor zover dat lukt) gaat het gestaag vooruit. Binnenkort weer strijkersdag van de muziekschool, lekker samenspelen met zo'n 200 andere violisten, cellisten en bassisten.
pi_94568757
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 09:28 schreef cafca het volgende:

[..]

een beetje, inderdaad ;)

Nou, het is best lastig, maar met veel oefenen (voor zover dat lukt) gaat het gestaag vooruit. Binnenkort weer strijkersdag van de muziekschool, lekker samenspelen met zo'n 200 andere violisten, cellisten en bassisten.
Het is voor mij nog flink oefenen met de noten.
Als drummer ben ik altijd gewend geweest om op een totaal andere manier muziek te spelen, en noten deed ik al helemaal niet aan.

Ik heb een aantal boekjes die me redelijk goed af gaan, maar het zal nog wel een tijdje duren voordat ik de noten echt snel kan lezen en spelen tegelijk. Ook het perfect positioneren van mijn vingers voor de zuiverste klanken heb ik nog erg veel moeite mee.

PS: OP ook even een klein beetje bijgewerkt ^^
pi_94571802
Ja, da de truuk, he, je vingers juist plaatsen én de juiste streek zien te maken voor de mooiste toon.
Het noten lezen leer je al doende
Welke boekjes heb je?
pi_94574194
Ik leer op dit moment vooral uit Louis Metz Vioolmethode (van Broekmans en van Poppel)
Verder gebruik ik ook nog het boekje, Theorie ABCD van Jan van der Goot.

Buiten dat leert bovengenoemde vriendin me erg veel en zoek ik ook zoveel mogelijk informatieve dingen op bijvoorbeeld youtube.

En jij ?
pi_94582854
Metz is een goede methode, maar wel erg saai.
Mijn docent (Jos van Den Dungen) heeft zelf ook verschillende boekjes uigegeven en geeft me vaak losse stukken om te oefenen.
pi_95155362
Verder weinig violisten hier...
pi_95156039
Het valt inderdaad wat tegen ja :{
pi_95255223
Ik ben al een aantal dagen verzot geraakt aan onderstaand nummertje.

Ondanks dat ik normaal veel meer voor klassiek speelstyle val, moet ik zeggen dat de donkere inheemse dame op de viool een fantastische sound uit haar viool haalt! Echt GEWELDIG.

Vooral zo naar het einde van het nummer speelt ze de sterren van de hemel.
(Evenals de meneer op de Jazz Sax)

:9~
  zondag 10 april 2011 @ 13:55:29 #14
261943 SonicVolcano
Hotter than hell
pi_95298388

Billy Currie _O_

Geen klassieke violist, maar hij combineert het met elektronische muziek (hij zit in Ultravox). Vooral de solo in Vienna is erg mooi _O_
The ordinary teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The best teacher inspires.
  woensdag 13 april 2011 @ 22:51:06 #15
242879 Onnoman
The On And Only
pi_95469630
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_95602910
violiste meldt zich!

Met lessen begonnen toen ik 8 (bijna 9) jaar was, maar schijnbaar zei ik al vanaf mn 3e dat ik viool wou spelen. 10 jaar les gehad (klassiek), in verschillende orkesten gespeeld en sinds mijn 15e ook in verschillende bandjes. Nu al bijna 6 jaar geen les meer (helaas :( ) maar speel nog wel met enige regelmaat (maar wel veel minder). Voor mij zelf wat klassiek, maar soms ook wereldmuziek/folk en daarnaast speel ik in een folkpunkbandje: www.myspace.com/nevermindnessie
pi_95603127
zou btw wel graag jazz willen leren spelen, dat is bijna de engie stijl die ik nog niet echt heb gespeeld.
Zijn er hier jazzviolisten / jazzliefhebbers aanwezig?
pi_95604407
Mijn jazz kennis is helaas vrij minimaal. Ik vindt het vaak erg mooie muziek, maar heb er vrij weinig affiniteit voor.

Wel erg gaaf en gedurfd dat je in een Folkpunk bandje speelt :)
Dat zijn altijd wel leuke en vrolijke viool partijen!

Maar zelf ben ik toch wel echt van de klassieke viool muziek OF de viool stijl zoals gespeelde in het filmpje dat ik een paar berichten hierboven heb gepost (Yanni - Renegade).

:)
pi_95611415
Zo, gisteren strijkersdag. De hele dag gerepeteerd, eind vd dag een concert met meer dan 200 strijkers. Machtig mooi om in zo'n orkest te spelen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')