FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Heel hoog toerental en lekkage koelvloeistof
Little_Acorndinsdag 22 maart 2011 @ 18:38
Vanochtend reed ik naar het station en het viel me op dat m'n auto (Daihatsu Charade 1.3 uit 1997) erg veel toeren maakte, ik kon zelfs zonder gas te geven een heuveltje op rijden. Als het koud is gebeurt dat wel vaker maar zakt het toerental snel weer naar normaal. Nu bleef het toerental erg hoog, ik moest met inparkeren goed opletten want die auto bleef maar rijden :P .

Toen ik na m'n werk weer naar huis wilde rijden zag ik dat er een enorme plas koelvloeistof onder de auto lag. Niet wéér dacht ik, in het afgelopen half jaar is namelijk mijn waterpomp en koppakking al vervangen dus ik dacht dat ik eindelijk van dat gezeik met lekkende koelvloeistof af was. Niet dus.

Na bijvullen van de koelvloeistof toch voorzichtig naar huis gereden. Weer met heel veel toeren, thuis aangekomen keek ik eens goed onder de motorkap en zag nattigheid onderaan de radiateur. Alhoewel deze een klein beetje zweet volgens de garage, leek het er niet op dat het hier uitgelekt is.

Wat kan het zijn, misschien een losse slang ofzo? Of moet ik aan ernstiger zaken denken?

Thnx
Chuck-N0rr1sdinsdag 22 maart 2011 @ 19:41
moeilijk te zeggen/ beoordelen, beste is om langs de dichtsbijzijne (GEEN kwikfit!) te rijden en hun even te laten kijken, als je te lang door rijdt krijg je een luchtslot in de cilinderkop, en kun de kop vervangen omdat deze dan krom trekt,
Sounddragondinsdag 22 maart 2011 @ 20:01
Idd weinig van te zeggen met deze info; véél koelvloeistof duidt op een grote lekkage ergens, dat lijkt me niet heel moeilijk te vinden ;) Hoge toeren duidt op misschien een lekke pakking ergens (valse lucht).
Een combi van je omschrijving wijst een beetje richting een gescheurd inlaatspruitsuk of iets dergelijks.. genoeg reden om er een prof naar te laten kijken in ieder geval ;)
Little_Acorndinsdag 22 maart 2011 @ 20:46
Bedankt voor de reacties. Gelukkig heb ik een goeie garage in de buurt zitten die me vaker goed geholpen hebben (geen Kwikfit ;) ). Daar ga ik binnenkort sowieso even langs.
T42dinsdag 22 maart 2011 @ 21:03
de koelvloeistof is uit je voorverwarming? waardoor je choke blijft hangen?
Little_Acorndinsdag 22 maart 2011 @ 21:06
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 21:03 schreef T42 het volgende:
de koelvloeistof is uit je voorverwarming? waardoor je choke blijft hangen?
Geen flauw idee, ik heb wel het vermoeden dat de koelvloeistof vanuit de voorkant van de auto wegloopt.
Chuck-N0rr1sdinsdag 22 maart 2011 @ 22:18
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 20:46 schreef Little_Acorn het volgende:
Bedankt voor de reacties. Gelukkig heb ik een goeie garage in de buurt zitten die me vaker goed geholpen hebben (geen Kwikfit ;) ). Daar ga ik binnenkort sowieso even langs.
morgen! Een krom getrokken cilinder kop is vele malen duurder dan een nieuwe radiateur.
Little_Acorndinsdag 22 maart 2011 @ 22:43
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

morgen! Een krom getrokken cilinder kop is vele malen duurder dan een nieuwe radiateur.
Totdat ik naar de garage ga, ga ik er in ieder geval niet mee rijden. Gelukkig heb ik de auto niet nodig voor m'n werk, kan ook met de fiets naar het station. Ik heb 'em eigenlijk meer voor het gemak :@ . Dus als het me echt heel veel geld gaat kosten ga ik er serieus over nadenken of het me wel waard is de auto te laten repareren. Ik heb de garage vanavond gemaild wanneer ik er terecht kan!
Little_Acornwoensdag 23 maart 2011 @ 10:32
Over een uurtje ga ik langs de garage, hopelijk valt het mee!
Little_Acornwoensdag 23 maart 2011 @ 12:16
Terug van de garage, de radiateur is naar z'n grootje. Die was al niet goed meer, dus niet een hele grote verrassing. Ook bleek dat het gaskabeltje bleef hangen, dat is opgelost door de boel te smeren. Overigens had ik geen last van hoge toerentallen tijdens mijn ritje naar de garage.
Sounddragonwoensdag 23 maart 2011 @ 12:18
Nah, dat valt dus nog alleszins mee ^O^
Little_Acornwoensdag 23 maart 2011 @ 17:19
Inderdaad, al is het met een auto van die leeftijd altijd maar afwachten wanneer het volgende onderdeel aan vervanging/reparatie toe is ;)
Palomarwoensdag 23 maart 2011 @ 17:30
Ja, mijn auto uit 1999 heeft ook van dat soort kwaaltjes. Dan weer stuurbekrachtiging lek, dan weer ergens een lek in het koelsysteem (zit ook aldoor al wat nattigheid onder de radiateur en soms op straat). Maar ik zeg maar zo: eenmaal vervangen kan dat onderdeel weer 10 jaar mee ;)
Dromerwoensdag 23 maart 2011 @ 19:09
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 17:30 schreef Palomar het volgende:
Ja, mijn auto uit 1999 heeft ook van dat soort kwaaltjes. Dan weer stuurbekrachtiging lek, dan weer ergens een lek in het koelsysteem (zit ook aldoor al wat nattigheid onder de radiateur en soms op straat). Maar ik zeg maar zo: eenmaal vervangen kan dat onderdeel weer 10 jaar mee ;)
Mijn Alfa 156 had dat allemaal al na 5 jaar. :P
(radiateur lek, koppakking gaar, stuurbekrachtingspomp lek etc. etc.)
Barcaconiawoensdag 23 maart 2011 @ 19:11
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 19:09 schreef Dromer het volgende:

[..]

Mijn Alfa 156 had dat allemaal al na 5 jaar. :P
(radiateur lek, koppakking gaar, stuurbekrachtingspomp lek etc. etc.)
Ik dacht dat Alfa's dit affabriek hebben.
wesleycoolwoensdag 23 maart 2011 @ 21:07
ok, koelvloeistof: waarschijnlijk lekkage
hoog toerental: waarschijnlijk draait jouw motor 'valse lucht'. dit houd in: waarschijnlijk is er ergens een luchtslang lek, ergens open e.d.. Als ik jou was: zou ik even bij een VAKGARAGE langsgaan
whoeps... iets te snel. ik heb dus weer eens per ongeluk niet gelezen.

[ Bericht 15% gewijzigd door wesleycool op 23-03-2011 21:08:36 (niet gelezen) ]