abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:02:22 #1
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_94232924
Onderstaande las ik net op ad.nl. Op dit moment heb ik zelf een variabel tarief en wordt toch wel een beetje zenuwachtig van dit soort berichten ;)

Variabel tarief aanhouden of toch vastzetten... wat hebben jullie?

quote:
ROTTERDAM - De Vereniging de Vastelastenbond - een collectief van consumenten - adviseert de consument om de prijzen voor gas en elektriciteit vast te zetten. "De grondstofprijzen voor energie rijzen momenteel de pan uit. Niet alleen betalen consumenten een historisch hoge prijs voor benzine aan de pomp. Ook de rekening van gas en elektriciteit over 2011 valt straks veel hoger uit", aldus de vereniging.

Deze prijsstijgingen worden veroorzaakt door de onlusten in Libië, het stilleggen van kerncentrales in Japan en maatregelen die de Duitse overheid heeft aangekondigd.

"Sinds vrijdag 11 maart zijn de energieprijzen opnieuw explosief gestegen", aldus de vereniging . "Eerst zorgde de onrust in het Midden-Oosten voor een fikse prijsopdrijving van ruwe olie. Nu hebben ook de aardbeving en de tsunami in Japan directe gevolgen voor de energieprijzen."

Wapenen
Consumenten kunnen zich volgens de vereniging niet wapenen tegen stijgende benzineprijzen. Bij energie hebben ze die mogelijkheid wel. Zo kunnen ze via de Vastelastenbond tegen een variabel tarief energie afnemen.

Als de inkoopprijzen stijgen, ontvangen ze direct een energiealarm. Dit energiealarm heeft een dubbele functie: consumenten krijgen uitleg over de huidige situatie én ze ontvangen een toekomstverwachting.

Op basis van deze informatie kunnen consumenten vervolgens een keuze maken: de prijs vast zetten of de prijs variabel laten. In de huidige situatie adviseert Vereniging de Vastelastenbond om de prijzen voor gas en elektriciteit vast te zetten. De huidige prijsstijgingen zijn immers nog niet doorberekend in de energieprijs. Dat gebeurt twee keer per jaar.
http://www.ad.nl/ad/nl/11(...)t-fors-stijgen.dhtml
* I intend to live forever, so far so good! *
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:05:55 #2
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_94233058
Alsof ze daar geen rekening mee houden bij het bepalen van de vaste prijs :')
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:11:07 #3
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_94233252
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 12:05 schreef Sander het volgende:
Alsof ze daar geen rekening mee houden bij het bepalen van de vaste prijs :')
Dat... en lange-termijn advies baseren op de huidige uitzonderlijke situatie is ook niet verstandig imo
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:12:28 #4
335452 cricket
cricket from space
pi_94233305
Netto zal het uiteindelijk weinig verschil maken. Des te langer je het vastzet, des te kleiner het verschil. Niet in de laatste plaats omdat ook de prijs bij een vaste prijs afspraak nog tussentijds kan worden aangepast. Het enige wat wel een redelijk verschil kan maken is een contractbonus, soms krijg je flinke kortingen als je een vast contract afsluit.
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:16:17 #5
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_94233445
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 12:12 schreef cricket het volgende:
Netto zal het uiteindelijk weinig verschil maken. Des te langer je het vastzet, des te kleiner het verschil. Niet in de laatste plaats omdat ook de prijs bij een vaste prijs afspraak nog tussentijds kan worden aangepast. Het enige wat wel een redelijk verschil kan maken is een contractbonus, soms krijg je flinke kortingen als je een vast contract afsluit.
Dit.

Ik kreeg al jaren telkens aanbiedingen van mijn energieleverancier om de energiekosten vast te zetten en die heb ik telkens afgeslagen. Eind vorig jaar toch maar besloten om ze wel vast te zetten (voor 3 jaar) omdat je er een leuke bonus voor krijgt. Persoonlijk denk ik niet dat het daadwerkelijk in mijn lasten scheelt. Maar goed, dat ben ik.
klerkje
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:35:25 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_94234088
Persoonlijk zou ik dit soort dingen nooit vastzetten. Per saldo schiet je er weinig mee op.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:38:24 #7
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_94234176
Ok, ik denk dat ik het ook gewoon bij variabel houdt.

Lijkt ook wel een beetje een reclame advertentie dat artikel nu ik het eens goed bekijk.
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_94235892
Als er iets is want je nooit moet doen ongeacht of ze je hele mooie voorspellingen doen,is je tarief vast zetten. O-)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:52:36 #9
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_94236809
quote:
6s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:28 schreef rubje het volgende:
Als er iets is want je nooit moet doen ongeacht of ze je hele mooie voorspellingen doen,is je tarief vast zetten. O-)
Ervaring?
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_94242551
quote:
6s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:28 schreef rubje het volgende:
Als er iets is want je nooit moet doen ongeacht of ze je hele mooie voorspellingen doen,is je tarief vast zetten. O-)
Verklaar je nader.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_94246495
Energiebedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Als ze je aanbieden om de prijzen vast te zetten zul je daardoor écht niet veel goedkoper uit zijn, ze zouden wel gek zijn :P

Een paar jaar geleden werd ik ook regelmatig door Essent gebeld of ik mijn tarieven vast wilde zetten, terwijl toen juist bekend was dat de prijzen later dat jaar naar beneden zouden gaan :') Nu de olieprijs steeds hoger wordt en er allerlei gedoe is in het Midden-Oosten hoor je ze er ineens niet meer over.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_94257328
Gebruik je elke maand exact evenveel stroom en gas?

Nee?

Nou dan.

Verder wat hierboven staat...
*verwijderd door Admin*
pi_94268134
quote:
Energiebedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Als ze je aanbieden om de prijzen vast te zetten zul je daardoor écht niet veel goedkoper uit zijn, ze zouden wel gek zijn
Klopt, ze kijken naar het gehele plaatje. Veel mensen denken nog steeds dat bij vaste contracten voor meerdere jaren je niet kan overstappen, dus energiebedrijven nemen dat mee. Ze zijn dus zeker van een 'vaste' klant voor bv 3 jaar. Een andere klant verdwijnt na 1 jaar weer. Theoretisch kan je dus voor dezelfde winst, die 3 jarige klant de 1/3 van de prijs laten betalen dan voor die 1 jarige klant. Dat gebeurd uiteraard nooit, maar om nu te zeggen dat vast zetten altijd en per definitie duurder of gelijk is gaat iets te ver.

Ik heb het lang geleden gedaan en ik was 12% goedkoper uit met een 3 jarig vast contract.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_94268267
quote:
Een paar jaar geleden werd ik ook regelmatig door Essent gebeld of ik mijn tarieven vast wilde zetten, terwijl toen juist bekend was dat de prijzen later dat jaar naar beneden zouden gaan
Je vertelt hier niet het gehele plaatje, dit was in de tijd van de record olie prijs. De variabele prijzen lagen hoog en de vaste prijzen lagen VER onder de variabele prijzen. Zelfs bij de daling, die eraan zat te komen was de vaste prijs nog goed te noemen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_94268574
Ik heb het anderhalf jaar geleden vast laten zetten voor dik 20 euro minder per maand dan wat ik maandelijks betaalde. Die variabele prijs was elk jaar ook meer aan het worden dus ik zie niet direct hoe het voor mij niks had uitgemaakt. Ja en goed en 20 euro per maand 3 jaar lang, dat is toch een aardig bedrag.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 08:18:27 #16
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_94278208
Ik zie de verhalen nu al weer opduiken in de media. Dankzij Japan etc gaan de energieprijzen door het plafond en moeten we vooral alles vast laten zetten.

Nou echt no way dus, ik heb geen zin meer te betalen als dat niet nodig is.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_94278530
op het moment dat energiebedrijven zelf je al proberen te overtuigen van vaste tarieven dan weet je dat je op moet passen :')
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  vrijdag 18 maart 2011 @ 08:41:58 #18
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_94278562
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 08:39 schreef Leipo666 het volgende:
op het moment dat energiebedrijven zelf je al proberen te overtuigen van vaste tarieven dan weet je dat je op moet passen :')
Precies
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 18 maart 2011 @ 09:09:09 #19
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_94278996
En toch hebben wij wel een vaste prijs.
Met de wetenschap dat er een reële kans is, dat we onder de streep meer betalen dan als we variabel tarief zouden hebben.

De reden? De zekerheid. We zijn niet zo op de centen dat we voor een paar 10tjes per jaar gaan overstappen. De zekerheid is ons dat waard.

Daarnaast gaan we straks ons huis extra isoleren, dus het absolute verschil wordt kleiner.

Wees je er trouwens wel bewust van dat als je een meerjarig contract tegen vast tarief afsluit, je een boete kunt krijgen als je tussentijds toch wel overstapt. Zoek dat goed uit.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 09:19:14 #20
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_94279245
Ik ben ook voor zekerheid, maar zodra het me geld gaat kosten denk ik er al snel anders over. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_94279802
Vastzetten is onzin.

Het grootste gedeelte van de energierekening zijn belastingen (milieuheffing) en vastrecht (relatief groot gedeelte voor kleine gebruikers).

Deze 2 vallen buiten de 'vaste prijs'.

Kortom: als je de prijs vast laat zetten zet je in werkelijkheid maar een klein gedeelte vast. Vooral belastingen zijn de afgelopen 10 jaar geexplodeerd, maar deze vallen dus niet onder de vaste prijs.

Als jij de prijs vast laat zetten,sluit jij een 'verzekering' af. Iemand gaat dan risico lopen. De energiemaatschappij zal dit in de markt gaan hedgen en die kosten moet jij ook indirect betalen.

Wat is verder het nut van iedere huispost vast willen zetten? De energielasten, exclusief milieuheffing, vastrecht etc is maar een zeer kleine post. Je kunt toch ook niet de kosten van mobiele telefonie vast zetten?
  vrijdag 18 maart 2011 @ 15:20:06 #22
335452 cricket
cricket from space
pi_94292835
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 09:09 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wees je er trouwens wel bewust van dat als je een meerjarig contract tegen vast tarief afsluit, je een boete kunt krijgen als je tussentijds toch wel overstapt. Zoek dat goed uit.
De meeste energiebedrijven die je voor een 3-jaarscontract kunnen overnemen zijn best bereid die boete over te nemen. Neemt niet weg dat je er idd wel rekening mee moet houden. De omvang van de boete valt overigens wel mee, het is niet zo dat je zoals bij een mobiele telefooncontract het resterende deel af moet kopen, daar zijn vaststaande bedragen voor.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 15:21:08 #23
335452 cricket
cricket from space
pi_94292879
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 23:20 schreef Vitalogy het volgende:
Ik heb het anderhalf jaar geleden vast laten zetten voor dik 20 euro minder per maand dan wat ik maandelijks betaalde. Die variabele prijs was elk jaar ook meer aan het worden dus ik zie niet direct hoe het voor mij niks had uitgemaakt. Ja en goed en 20 euro per maand 3 jaar lang, dat is toch een aardig bedrag.
Je kunt het niet per maand vergelijken, per maand betaal je alleen het voorschotbedrag. Vergelijken kan pas bij de jaarnota en daar moet je ook rekening houden met eventuele verschillen in verbruik.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 16:21:56 #24
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_94295483
Zo'n energiebedrijf heeft natuurlijk een stapel mensen in dienst en inside information om een voor hun lucratief vast tarief te verzinnen. Als consument gok je dus dat je met jouw beperkte kennis het beter weet...
Er moet eigenlijk een financiele bijsluiter bij: "tarief vastzetten kost geld."
One good thing about music. When it hits you feel no pain.
pi_94300240
Ik kan me voorstellen dat het inkopen van een vast tarief voordelig kan zijn voor beide partijen, mits je het inderdaad doet op het juiste moment.
Een energie bedrijf koopt namelijk ook in, en het weten hoeveel je moet inkopen voor een bepaalde periode kan ervoor zorgen dat je groter of op betere momenten in kan kopen waardoor je weer een lagere prijs bedingt.
pi_94315636
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 15:21 schreef cricket het volgende:

[..]

Je kunt het niet per maand vergelijken, per maand betaal je alleen het voorschotbedrag. Vergelijken kan pas bij de jaarnota en daar moet je ook rekening houden met eventuele verschillen in verbruik.
Ik betaal zelf mijn rekening en ik weet dus ook aan het eind van het jaar waar ik op uit kom en dat voorschotbedrag klopt meestal wel aardig en is zeker niet een verschil van honderden euro's.

Maakt mij verder ook niet uit met wat je ermee doet, ik zeg je alleen dat het mij zo'n 20 euro per maand heeft gescheeld. Take it or leave it.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 22:57:04 #27
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_94316427
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 18:14 schreef kloon246 het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het inkopen van een vast tarief voordelig kan zijn voor beide partijen, mits je het inderdaad doet op het juiste moment.
Een energie bedrijf koopt namelijk ook in, en het weten hoeveel je moet inkopen voor een bepaalde periode kan ervoor zorgen dat je groter of op betere momenten in kan kopen waardoor je weer een lagere prijs bedingt.
En hoe weet je wat het juiste moment is?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')