abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:16:00 #1
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_94186540
De olieprijs STORT momenteel naar beneden. Als autorijder kan ik hier niet zo mee zitten, maar het maakt wel duidelijk waarom de prijs zo hoog was.

- NIET omdat er een olietekort is
- NIET omdat we 'Peak Oil' bereikt hebben (ik wil hier niet over 'Peak Oíl' discussieren, alleen over de prijs-gevolgen er van)
- WEL omdat die *(&#$*(#& speculanten denken dat de olie nóg wel duurder zal worden

Ik hoop dat de dames en heren *&($*&#( speculanten nu aan de bedelstaf raken met hun opgeklopte futures. Tevens hoop ik dat de benzineprijs met enig tempo zal meedalen.

Shell-topman hatseflatsie (ben zijn naam even kwijt, gisteren in het nieuws) stelt dat, zelfs op lange termijn, een prijsrange van 50-90$ redelijk is. Laten de beleggers zich nou eens door de feiten en meningen van experts leiden in plaats van blind achter hun winstbejag aan te rennnen.

Wie nu nog durft te beweren dat de hoge olieprijs enige andere reden heeft dan speculatie op de markt mag hier met verdomd goede redenen komen.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_94186622
De benzineprijs blijft toch wel hoog. :')
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:19:56 #3
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_94186658
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:16 schreef Beelzebufo het volgende:
De olieprijs STORT momenteel naar beneden.
Waar haal je dat vandaan?
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:27:31 #4
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_94186917
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:18 schreef Fireblast het volgende:
De benzineprijs blijft toch wel hoog. :')
dit dus
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
  woensdag 16 maart 2011 @ 12:31:35 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_94187044
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:19 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Waar haal je dat vandaan?

Olie kost hetzelfde als 2 weken geleden.
censuur :O
pi_94187063
Oh, maar de prijs aan de pomp stort daarmee niet in, hoor, die blijft mooi constant hoog. De leveranciers hebben namelijk te maken met toegenomen kosten. Tot de volgende olieprijs stijging, dan gaat de prijs aan de pomp weer omhoog... en blijft hoog, door gestegen kosten van de leveranciers...

[ Bericht 33% gewijzigd door AlphaOmega op 16-03-2011 12:38:10 ]
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  woensdag 16 maart 2011 @ 13:31:58 #7
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_94189176
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 12:32 schreef AlphaOmega het volgende:
Oh, maar de prijs aan de pomp stort daarmee niet in, hoor, die blijft mooi constant hoog. De leveranciers hebben namelijk te maken met toegenomen kosten. Tot de volgende olieprijs stijging, dan gaat de prijs aan de pomp weer omhoog... en blijft hoog, door gestegen kosten van de leveranciers...
Het overgrote deel is belasting, dus ga eerst eens klagen bij de overheid.
Bedankt Hans.
pi_94189556
'peak oil' heeft eigenlijk nauwelijks echt wat te maken met de uiteindelijke olieprijs.....


wat veel belangrijker en een duidelijk draaipunt is, is dat de 'Peak-oil'-theorie draait over het bereiken van een 'produktie-plafond' bij de olievoorziening ... een moment dat het schijnbaar niet lukt (of iig niet rendabel genoeg is) om meer olie te winnen.


Ik ben geen echt grote voorstander van veel interpretaties ervan, bv die mensen die roepen dat de prijzen dan de lucht ingaan (zelf betwijfel ik eerder of het bereiken van een produktie-plafond wérkelijk leidt tot stijgende prijzen op de langere termijn (dus bv over meer dan 5-10 jaar), integendeel, zolang de prijzen maar genoeg stijgen worden opeens ook evel intensieve win-mogelijkheden rendabel en kan de productie langzaam blijven stijgen... ik vermoed eerder dat op termijn juist de olieprijs gaat zakken, juist doordat de noodzaak alternatieven te vinden en toe te passen steeds harder nodig wordt, maar ook profitabeler)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_94190577
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 13:31 schreef bascross het volgende:

[..]

Het overgrote deel is belasting, dus ga eerst eens klagen bij de overheid.
Dat is een constante factor, en zonder stijging van de olieprijs stijgt die dus niet... dus nee, daar klaag ik nu even niet, al vind ik wel dat dat tijdelijke kwartje van Kok natuurlijk terug moet. :)
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:20:47 #10
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_94191056
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:09 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Dat is een constante factor, en zonder stijging van de olieprijs stijgt die dus niet... dus nee, daar klaag ik nu even niet, al vind ik wel dat dat tijdelijke kwartje van Kok natuurlijk terug moet. :)
Zo constant is die factor niet, dit jaar is de accijns bijvoorbeeld weer verhoogd. Daarnaast stijgt de btw altijd mee, alhoewel het percentage natuurlijk hetzelfde blijft.
Bedankt Hans.
  woensdag 16 maart 2011 @ 14:30:38 #11
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_94191437
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:20 schreef bascross het volgende:

[..]

Zo constant is die factor niet, dit jaar is de accijns bijvoorbeeld weer verhoogd. Daarnaast stijgt de btw altijd mee, alhoewel het percentage natuurlijk hetzelfde blijft.
Dat de accijns hoger is geworden wil niet zeggen dat dit niet 'constant' is.
Dat zegt namelijk niks over hoe hoog de accijns is maar alleen maar dat je altijd weet wat de hoogte van de accijns is.

De reden van de toename van accijns is om iedereen te ontmoedigen het betreffende goed te verbruiken. En dan lijkt het me terecht als deze omhoog gaat als teveel mensen toch doorgaan met dit goed te verbruiken :)
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_94192390
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:30 schreef wdn het volgende:

[..]

Dat de accijns hoger is geworden wil niet zeggen dat dit niet 'constant' is.
Dat zegt namelijk niks over hoe hoog de accijns is maar alleen maar dat je altijd weet wat de hoogte van de accijns is.

De reden van de toename van accijns is om iedereen te ontmoedigen het betreffende goed te verbruiken. En dan lijkt het me terecht als deze omhoog gaat als teveel mensen toch doorgaan met dit goed te verbruiken :)
En daarbij worden de accijns ook geindexeerd. De olieprijs daarentegen lijkt alleen maar brandstofprijsstijgingen te veroorzaken. Ik ben benieuwd of we ze ook weer gaan zien dalen wanneer de olieprijs significant daalt. Mijn gok is dus 'nee'.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:35:39 #13
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_94193992
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:30 schreef wdn het volgende:
De reden van de toename van accijns is om iedereen te ontmoedigen het betreffende goed te verbruiken. En dan lijkt het me terecht als deze omhoog gaat als teveel mensen toch doorgaan met dit goed te verbruiken :)
Mij niet, want accijns is puur en alleen om geld te innen. Zonder vervoer zou de economie niet zo goed draaien, dus om dit te ontmoedigen lijkt mij nogal nutteloos.

Uiteraard klinkt het wel leuk om dit te gebruiken als reden. Dat ben ik met je eens.
Bedankt Hans.
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:36:26 #14
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_94194028
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:55 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

En daarbij worden de accijns ook geindexeerd. De olieprijs daarentegen lijkt alleen maar brandstofprijsstijgingen te veroorzaken. Ik ben benieuwd of we ze ook weer gaan zien dalen wanneer de olieprijs significant daalt. Mijn gok is dus 'nee'.
En waarom gok je dat? Na augustus 2008 ging de prijs aan de pomp ook gewoon weer omlaag.
Bedankt Hans.
  woensdag 16 maart 2011 @ 15:49:45 #15
141482 Q.
JurassiQ
pi_94194634
Ja, de prijs zakt een beetje en meteen heeft de aarde weer tientallen miljarden vaten aangevuld en gaat de olieproductie nooit haar plafond bereiken?

Daarbij zijn er weinig dingen zo volatiel als de olieprijs, het gaat om de trend.
For great justice!
pi_94195247
de prijs aan de pomp zal wel niet dalen denk ik! dat komt omdat ze net groot hebben ingekocht! net als energiemaatschappijen dat doen (althans dat zeggen ze)! Met zo'n kutsmoes zullen ze wel komen!
pi_94195678
De prijs wordt al jarenlang keihard gemanipuleerd. Niet alleen door de speculanten, maar die spelen wel een grote rol. Ik hoop dat dit fenomeen nu misschien daadwerkelijk door de mand gevallen is, maar het is nog te vroeg om dat te zeggen.
“Man is free at the moment he wishes to be.”
Voltaire.
"There is no left and right, only right and wrong." Tinyint, DI forums.
"Doubt is the seed of misdirection." Ikzelf.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')