abonnement Unibet Coolblue
pi_94004465





Actuele aardbevingskaart


Bovenstaand kaartje geeft alle nieuwe aardbevingen weer. Hoe groter het vierkantje, hoe groter de beving. Een rood vierkantje is een beving in het laatste uur, een blauw vierkantje is een beving van de laatste 24 uur. Geel is van de afgelopen zeven dagen.

Actueel / Laatste nieuws
quote:
Dodental onduidelijk, officieel 599, mogelijk duizenden
Het is nog onduidelijk hoeveel doden er zijn gevallen bij de aardbeving en de tsunami in Japan, gisteren. Officieel staat het dodental op 599, maar volgens Japanse media zijn er alleen al bij de stad Sendai meer dan tweehonderd lichamen geteld. De miljoenenstad Sendai ligt zo'n 130 kilometer ten westen van het epicentrum van de beving, in het noorden van Japan.

Het Japanse persbureau Kyodo schat dat er in totaal ongeveer 1200 doden zijn. Miljoenen mensen in het rampgebied zitten zonder stroom. De luchthavens van Tokio zijn nog steeds dicht en veel treinen rijden niet.

Na de beving, die met een kracht van 8,9 op de schaal van Richter de zwaarste aardbeving in Japan in 140 jaar was, zijn er meer dan tachtig nabevingen geweest. Rond half zes Nederlandse tijd was er nog een nabeving met een kracht van 6,8 op de schaal van Richter. Voor zover bekend heeft die geen verdere schade veroorzaakt.

Hulp

De Japanse premier Kan heeft vanochtend een rondvlucht boven de getroffen gebieden gemaakt. In een verklaring liet de premier weten dat hij 50.000 militairen naar het gebied stuurt.

Ook heeft Kan de Verenigde Staten om hulp gevraagd. Ook China, Australië, Singapore en Zuid-Korea sturen reddingswerkers naar Japan. De Europese Unie heeft laten weten ook te willen helpen. Minister Opstelten van Veiligheid zei gisteren al dat hij het Rampen Identificatie Team naar Japan zal sturen, als Japan daarom vraagt.

Nederlanders
Van de vijftig geregistreerde Nederlanders in het rampgebied zijn er inmiddels veertig terecht. Zij zijn allemaal ongedeerd. De ambassade in Tokio heeft met tien Nederlanders nog geen contact kunnen leggen, maar er zijn geen aanwijzingen dat er Nederlanders onder de slachtoffers zijn.

Op het crisistelefoonnummer van het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn sinds gistermiddag honderden telefoontjes binnengekomen van ongeruste mensen met familieleden in Japan. Ook vandaag is het crisisnummer open: 070-3487770.
quote:
Radioactieve lekkage na ontploffing bij kerncentrale Japan

TOKIO - Een gebouw van een kerncentrale in het noordoosten van Japan is ontploft. Door de explosie in Fukushima Daichi I is het dak ingestort en zijn de buitenmuren weggevallen.

De regering van Japan bevestigde dat er een explosie heeft plaatsgevonden in de veertig jaar oude kerncentrale en dat er sprake is van een radioactieve lekkage.

Boven het complex, ongeveer 250 kilometer ten noorden van Tokio, hangt een witte rookwolk. Uit voorzorg waren al 45.000 mensen in een cirkel van 10 kilometer van de nucleaire installatie geëvacueerd. De mensen die er toch nog zijn, worden opgeroepen om binnen te blijven. Wie zich buiten waagt, moet een natte doek voor zijn of haar mond houden.

De ontploffing is is zeer waarschijnlijk het gevolg van een zware aardbeving en een tsunami die Japan vrijdag troffen. Daardoor viel de stroom uit in het complex en liep de temperatuur van de kernreactor op. Mogelijk is er sprake van een meltdown, oververhitting van de kernreactor

quote:
Experts: geen grote schade reactor
Volgens experts is er waarschijnlijk geen serieuze schade aan de behuizing rond de kern van de nucleaire reactor in Japan die vanmorgen werd getroffen door een zware explosie.

De beschermende behuizing is bedoeld om bij ongelukken te voorkomen dat er radioactieve straling vrijkomt. De straling is nu al wel 20 keer hoger dan normaal.

Het evacuatiegebied rond de ontplofte kerncentrale is uitgebreid. In een cirkel van 20 kilometer rond het complex moet iedereen weg. Dat was eerst 10 kilometer.
quote:
Leger ontdekt honderden lijken in Rikuzen-Takata


Het Japanse leger heeft ongeveer 400 lichamen teruggevonden in de haven van Rikuzentakata, in het noordoosten van het land, die vrijdag werd overspoeld door de tsunami die was ontstaan na de aardbeving. Dat meldt televisiezender NHK.

De haven ligt in de prefectuur Iwate. Ze raakte volledig overstroomd door een enorme golf die alles meesleurde tijdens zijn doortocht. Sindsdien tonen Japanse zenders bijna doorlopend beelden van de vernieling van Rikuzentakata, die een zware balans doen vermoeden.
Extra Journaals op TV

Extra Journaals op Nederland 1 worden nog uitgezonden om 12.30, 13.46, 15.02, 15.54 uur en aan het eind van de uitzending om 16.46 uur. Tijden zijn onder voorbehoud. Als een Nederlander een medaille wint, dan zijn de Journaals iets later.





Livestreams/LiveNieuws
Ziggo heeft op kanaal 11 tijdelijk een Japanse zender zichtbaar gemaakt met livecoverage.

http://www.hawaiinewsnow.(...)76904&nav=menu55_1_1
http://english.aljazeera.net/watch_now/
http://www.ustream.tv/channel/foxtokimekitonight
http://www.msnbc.msn.com/id/3096434#42024478
http://www.ustream.tv/channel/tbstv
http://yokosonews.com/live
NOS: Live
Google Person Finder Quake Japan

Info
Waterhoogtes rondom oceaanboeien
Pacific Tsunami Warning Center
Aardbevingen overal ter wereld
Japanse Seismische (Richter)schaal
Live Earthquakes Map
Wereldwijde rampen en incidenten

Video's

Foto's
http://www.nytimes.com/in(...)apan.html?ref=asia#1
http://www.hln.be/hln/nl/(...)rdbeving-Japan.dhtml
Guardian: The day after in pictures

Vorige delen
8.8 aardbeving Japan met tsunami
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #2
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #3
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #4
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #5
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #6
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #7
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #8
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #9
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #10
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #11
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #12
Japan getroffen door zeer zware aardbeving (8.9) en tsunami #13

Zie ook
Tsunami in Japan na zeer zware aardbeving (8.9) #2
Aardbevingen #10
Japan: Ramp kluistert mensen aan buis
Japan: Waarschuwing nieuwe tsunami
Nederlandse speurhonden naar Japan
[Upd] Japan: 'Grote kans op meltdown'
Beving bedreigt Japanse autoleveringen
[Upd] Japan: Schip met 81 man gevonden
Japan: Tsunami veroorzaakt door maan
Zware aardbeving Japan

[ Bericht 0% gewijzigd door Swomp op 12-03-2011 17:58:18 ]
Ga maar naar hey enne ho, enne SwompSwompSwomp
pi_94004480
lapo opende geen nieuwe...

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:27 schreef raistlin6 het volgende:
laatste kwartier
5,8 oostkust Japan
5,3 westkust VS (CA)
Ook al schokken in de VS ?
Ga maar naar hey enne ho, enne SwompSwompSwomp
pi_94004500
:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:33:24 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_94004501
Als het dodental onder de 10.000 blijft is dat wel echt een wonder.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_94004512
Tjonge, is dit deeltje 14 al :')
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
pi_94004526
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:32 schreef Swomp het volgende:
lapo opende geen nieuwe...

[..]

Ook al schokken in de VS ?
Het was mij niet zeker wie hem afsloot.

Op het ene scherm stond mijn naam als laatste poster, (My active topics)
maar toen ik hem opende zag ik dat raistlin onder mij had gepost.
Misschien fout van het FOK systeem?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:33:59 #7
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_94004527
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:33 schreef speknek het volgende:
Als het dodental onder de 10.000 blijft is dat wel echt een wonder.
Tja je gaat 't wel denken.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:34:16 #8
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_94004542
quote:
2.27pm: Japan-based reporter Judit Kawaguchi tweets:

town of 17,000 seems to have only 3 buildings standing, hospital, some wedding place and one more building. rest are gone.

This town in Miyagi prefecture is just gone, incredible devastation, all buildings except hospital are gone, highway in pieces., ppl missing.
Ai ai
pi_94004561
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:33 schreef vergezocht het volgende:

[..]

Het was mij niet zeker wie hem afsloot.

Op het ene scherm stond mijn naam als laatste poster, (My active topics)
maar toen ik hem opende zag ik dat raistlin onder mij had gepost.
Misschien fout van het FOK systeem?
Ik kon het idd ook niet zien, 13e pagina gaf error, maar maakt niet uit joh ;) !
Ga maar naar hey enne ho, enne SwompSwompSwomp
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:34:43 #10
69315 raistlin6
Met dank aan Olga (heldin)
pi_94004566
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:32 schreef Swomp het volgende:
lapo opende geen nieuwe...

[..]

Ook al schokken in de VS ?
http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/recenteqsww/
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:34:45 #11
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94004568
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:27 schreef Menu_69 het volgende:
Triest, maar het dodental zal de komende dagen nog enorm oplopen. Dat zie je altijd na zulke rampen.. Een aanzienlijk deel van de vermiste personen zal inmiddels ook al wel overleden zijn.

Ik weet nog dat de eerste schatting van de aardbevingen in 2004 op 8 lag :') Later werden het er 240.000 :{

Hoop filmpjes trouwens van de tsunami in andere steden:

Californie:
http://www.liveleak.com/view?i=397_1299900429

andere stad:
http://www.liveleak.com/view?i=661_1299898315
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_94004587
quote:
Thanks :)
Ga maar naar hey enne ho, enne SwompSwompSwomp
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:36:05 #13
69315 raistlin6
Met dank aan Olga (heldin)
pi_94004614
http://live.reuters.com/Event/Japan_earthquake2
persconferentie TEPCO over Fukushima, niet heel erg veel nieuws, maar wel nuttig om even te kijken.
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
pi_94004704
Het gaat behoorlijk tekeer in Nagano. Nu al een paar bevingen daar in het laatste uur. De vraag is nu wanneer het verkeerd gaat in Tokyo. Wij lijken iedere keer de dans te ontwijken, met epicentra ten oosten en westen van ons.

Edit: de laatste was 5 op de schaal van Richter, in Nagano.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:41:49 #15
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_94004801
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:34 schreef Swomp het volgende:

[..]

Ik kon het idd ook niet zien, 13e pagina gaf error, maar maakt niet uit joh ;) !
Ik ook. We posten te snel denk ik.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_94004802
quote:
15s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:34 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Ai ai
:o.
sig verwijderd door FA
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:42:54 #17
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_94004840
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:41 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

:o.
Dat is dus dat stadje waar o.a. CNN van meldt dat er 9500 mensen zijn vermist.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:45:23 #18
69315 raistlin6
Met dank aan Olga (heldin)
pi_94004916

A combination picture of satellite images taken by Taiwan's National Space Organisation (NSPO) shows Japan's Sendai area before the earthquake.
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:50:12 #19
69315 raistlin6
Met dank aan Olga (heldin)
pi_94005069
4,9 oostkust Japan
5,6 oostkust Japan

Het lijkt ook niet af te nemen qua kracht en frequentie.
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
pi_94005174
De Japanse nieuwslezer lijkt er een beetje moe van te worden om steeds hetzelfde uit te leggen. Vraag me af hoe lang hij al in touw is.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:56:04 #21
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_94005265
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:53 schreef Lyrebird het volgende:
De Japanse nieuwslezer lijkt er een beetje moe van te worden om steeds hetzelfde uit te leggen. Vraag me af hoe lang hij al in touw is.
En bij zo'n megastation loopt niet iemand rond die hem kan afwisselen?
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:56:43 #22
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94005286
UPDATE 2-FACTBOX-Experts on explosion at Japan nuclear plant

Informatiever dan de persberichten van de Japanners zelf.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:56:52 #23
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_94005295
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:56 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

En bij zo'n megastation loopt niet iemand rond die hem kan afwisselen?
In japan werk je toch tot je er bij neervalt? waarschijnlijk vervangen ze hem op het moment dat hij niet meer verstaanbaar is :P
Domo Arigato!
pi_94005300
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:38 schreef Lyrebird het volgende:
Edit: de laatste was 5 op de schaal van Richter, in Nagano.
Dan zal de ijsbaan ook wel schade hebben.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 15:57:59 #25
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_94005333
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 15:57 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dan zal de ijsbaan ook wel schade hebben.
Het schaatsseizoen zit er toch al op.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')