abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_102171671
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 15:37 schreef BlackLodge het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat Mozes de schrijver van Genesis was, voor zover er een schrijver genoemd kon worden.
Zal moeilijk gaan, gezien Mozes de fictieve personage is en een samenvoeging van verschillende ' mozessen ' met een tijdsoverspanning van grofweg 250 jaar geschiedenis van de semieten in Egypte ( Hyksos ).
pi_102172477
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 10:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Zal moeilijk gaan, gezien Mozes de fictieve personage is en een samenvoeging van verschillende ' mozessen ' met een tijdsoverspanning van grofweg 250 jaar geschiedenis van de semieten in Egypte ( Hyksos ).
Heb je ook een bron voor deze uitspraken? een boek o.i.d.
Lijkt me erg interessant om te lezen.
Alpha kenny one
pi_102174032
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 10:32 schreef falling_away het volgende:

[..]

Heb je ook een bron voor deze uitspraken? een boek o.i.d.
Lijkt me erg interessant om te lezen.
Spijtig genoeg kan ik je geen boek aanbevelen waar alle onderstaande elementen zijn terug te vinden. Ik kan je er wel enkele aanbevelen, echter heeft de schrijver ook de fout gemaakt al deze feiten proberen toe te schrijven aan één persoon ( zoals de meesten trouwens ).
Graham Phillips " Langs het pad van Mozes ". Nog een boek over dit onderwerp: Ahmed Osman " Uit Egypte heb ik Hem geroepen ". In het kort samengevat:

Het achtervoegsel (- moses )van verschillende farao's betekent zowel 'zoon ' als ' afgezant-nakomeling'. Nadat Achnaton troonafstand gegaan had ten gunste van zijn zoon Thoet-anch-amon om een burgeroorlog te vermijden, was het in Egypte verboden zijn naam nog uit te spreken en gebruikte zijn aanhang nog enkel Mose ( de zoon ). Als we de betekenis Achnaton ontleden wil dit zeggen Anch ( de levende ) n' Aton ( Heer, wat de Hebreeuwen als Adon ( heer ) uitspreken. Zo krijgen we ' Zoon van de Heer ' ( klinkt bekend ?)

Alle feiten die we in Exodus kunnen lezen is eigenlijk een samenbundeling van memorabele gebeurtenissen die mondeling zijn doorgegeven, maar worden niet kronologisch weergegeven.

- Het eerste Mozesverhaal vinden we tijdens het bewind van Ka-Mose en zijn broer Ah-Mose. Deze laatste verslaat de Hyksos uit Gosen en heroverd N.Egypte. Opmerkelijk is dit net in de periode dat Thera ( Santorini ) zou vergaan zijn. Door het terugtrekkende water uit de Schelfzee kunnen de vluchtende Hyksos met droge voeten oversteken richting Kanaän. Op de voet gevolgd door het leger van Ahmoses krijgen deze de tsunami te verwerken. De Nijl kleurt rood door neerslaande assen en daarbij alle natuurlijke gevolgen van zo'n gigantische ramp wat de Hyksos ( latere Israëlieten ) zagen als de hulp van hun God. De stad Avaris blijft in puin achter. ( wiki : Hyksos )

- Onder farao Amonhotep III, de zoon van Thoet-Moses IV zien we reeds de aanzet tot het Atonisme. Men weet dit doordat zijn Nijlboot Aton noemde en hij reeds een Aton-tempel ( Leontopolis ) had opgericht voor Aton. De tweede vrouw van Amonhotep III was Tey, een dochter van Yoeya de Grootvizier ( Jozef de Semiet ). Hier wordt duidelijk waar deze invloed voor dit monotheïsme vandaan komt. Ondertussen heeft DNA onderzoek uitgewezen dat Yoeya , Tey en Thoetanchamon een genealogische lijn vormen. Achnaton's mummie heeft men tot op heden niet gevonden. ( Verloren in Petra ? )
- De mythe van Mozes in het rieten mandje heeft men van Sargon van Akkad ( zie wiki )
om reden de ware herkomst van Mozes, Achnaton te verbergen. Om dezelfde reden spreekt men enkel van Mose en laat het eerste deel van de naam vallen. Het is ook zo dat men zoveel generaties later niet meer goed wist om welke Mose het nu eigenlijk ging.

- Over de laatste Mozes Achnaton heb ik hier al voldoende geschreven. Zijn verblijf in de ' woestenij, wat zijn periode in de nieuwe stad Amarna was, en waarbij hij de zon als symbool gebruikte voor de Heer ( de Aton = Adonai ). Dit symbool vinden we nog steeds terug in de vorm van de heiligen-aureool.

- Eens dat Horemheb farao wordt, moet ook Achnaton met zijn aanhang uitwijken naar het noorden, waar we de sporen terugvinden in Edom ( Petra ). De gevangen genomen Aton-volgelingen worden als dwangarbeiders ingezet om Avaris en de grensforten te heropbouwen en krijgt onder de farao Ramses I deze stad de naam Pi-Ramses. Bij regelmaat kunnen groepjes semieten de vlucht nemen naar Edom en de hooglanden van Israël. Een eenmalige massale uittocht is er nooit geweest, wat archeologen ondertussen ook hebben aangetoond.

Mozes is eigenlijk een verzamelnaam voor alle acteurs in dit Exodus-verhaal.

Misschien wel het overtuigenste bewijs dat het atonisme ( Aton-religie ) en de godsdienst van de Israëlieten verwant waren werd geleverd door een verbazingwekkende archeologische ontdekking in 1989.
In dat jaar ontdekte de franse archeoloog Alain Zivie een graf dat was uitgehakt in de Boebasteion-rots te Sakkara nabij Caïro. De in het graf begraven man was zowel een priester van de atonisten als een ' Israëlische' priester.
Het graf was nog verzegeld, maar in de oudheid geplunderd en door grafbewakers uit die tijd weer opgelapt. Binnen bevond zich de mummie van een zekere Aper-el. Ook waren er nog voorwerpen aanwezig, zoals de kist, wijnkruiken, een aantal oeshabti-figuren, beeldjes, juwelen, en een compleet stel canopen. Het belangrijkste waren echter de nog altijd intacte opschriften, die aangaven wie er in het graf lag en welke plaats hij in de Egyptische geschiedenis had ingenomen. Het bleek dat hij een van de belangrijkste figuren in Achnatons bestuursapparaat was. Hij was een grootvizier, de eerste minister van noord Egypte. Het opmerkelijke was dat Aper-el geen Egyptenaar van geboorte was, maar een Semiet, wat op zich al ongewoon was. Zijn naam, Aper-el, zo realiseerde Alain Zivie , bleek een titel te zijn. Vertaald betekende hij letterlijk: ' Dienaar van ( de god ) El '. El was het Hebreeuwse woord voor God. Zijn naam hield duidelijk in dat Aper-el tijdens het bewind van Achnaton een voornaam aanhanger van de ' Israëlitische ' godsdienst was.
De meest verrassende ontdekking waren evenwel de grafdecoraties waaruit bleek dat Aper-el ook de hogepriester van de atonistische tempel in de stad Memfis was.
Dit bewijst niet alleen dat er een verband bestond tussen de Hebreeuwse godsdienst en het atonisme, maar het biedt ook een concreet voorbeeld van iemand die priester lijkt te zijn geweest van beide godsdiensten en daarin geen tegenstrijdigheid zag. We hebben dan ook weinig reden eraan te twijfelen dat het atonisme zijn oorsprong bij de Hyksos lag, temeer omdat de grootvader van Achnaton's tweede echtgenote, niemand minder was dan Yoeya de Vizier.
pi_102200012
Bedankt voor je uitleg. Ik moet zeggen dat ik buiten wat franse sites en een vlaams forum (waarvan ik vermoed dat jij hier ook op actief bent) geen andere verwijzingen kan vinden naar het Atonisme, maar je legt de oorsprong van de term wel goed uit.

Ik ben wel geinteresseerd in de alternatieve theorieen van het verhaal van de bijbel. Op een andere site vond ik deze uitspraak:

The archaeological evidence of local Canaan, rather than Egyptian, origins of the kingdoms of Judah and Israel is "overwhelming," and leaves "no room for an Exodus from Egypt or a 40‐year pilgrimage through the Sinai wilderness."[3] The culture of the earliest Israelite settlements is Canaanite, their cult objects are of the Canaanite god El, the pottery is in the local Canaanite tradition, and the alphabet is early Canaanite. Almost the sole marker distinguishing Israelite villages from Canaanite sites is an absence of pig bones.

It is considered possible that those Canaanites who started regarding themselves as the Israelites were joined or led by a small group of Semites from Egypt, possibly carrying stories that made it into Exodus. As the tribe expanded, they may have begun to clash with neighbors, perhaps sparking the tales of conflict in Joshua and Judges.

-----

En ook een verwijzing naar dit boek dat mij erg interessant lijkt:

http://www.amazon.com/Bib(...)ncient/dp/0684869136

vanuit de reviews van dit boek vond ik echter een een boek van een blijkbaar vooraanstaande Egyptische archeoloog die een boek heeft geschreven waar bewijzen worden besproken dat het bijbelse verslag wel waar is:

http://www.amazon.com/Rel(...)/ref=cm_cr_pr_sims_t

Wat me echter opvalt (uit de reviews) is dat blijkbaar zelfs deze schrijver moet toegeven dat de eerste 11 boeken van Genesis een versimpelde versie van de waarheid is, eigenlijk toegevend dat hier niet zo veel van kan kloppen.

[ Bericht 0% gewijzigd door falling_away op 20-09-2011 22:35:29 ]
Alpha kenny one
pi_102203801
Ik kan eigenlijk weinig vinden over een etymologisch verband tussen het Egyptische "Aton" en het Hebreeuwse "Adonai"; ik kom vooral op "Moses and Monotheism" van Freud uit, zie b.v. Jan Assman's "Moses The Egyptian".

Waar komt zo'n verband vandaan?
-
pi_102215846
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 22:25 schreef falling_away het volgende:
Bedankt voor je uitleg. Ik moet zeggen dat ik buiten wat franse sites en een vlaams forum (waarvan ik vermoed dat jij hier ook op actief bent) geen andere verwijzingen kan vinden naar het Atonisme, maar je legt de oorsprong van de term wel goed uit.

Ik ben wel geinteresseerd in de alternatieve theorieen van het verhaal van de bijbel. Op een andere site vond ik deze uitspraak:

The archaeological evidence of local Canaan, rather than Egyptian, origins of the kingdoms of Judah and Israel is "overwhelming," and leaves "no room for an Exodus from Egypt or a 40‐year pilgrimage through the Sinai wilderness."[3] The culture of the earliest Israelite settlements is Canaanite, their cult objects are of the Canaanite god El, the pottery is in the local Canaanite tradition, and the alphabet is early Canaanite. Almost the sole marker distinguishing Israelite villages from Canaanite sites is an absence of pig bones.

It is considered possible that those Canaanites who started regarding themselves as the Israelites were joined or led by a small group of Semites from Egypt, possibly carrying stories that made it into Exodus. As the tribe expanded, they may have begun to clash with neighbors, perhaps sparking the tales of conflict in Joshua and Judges.

-----
Mee eens. Sluit aan met wat ik reeds gevonden heb.

quote:
En ook een verwijzing naar dit boek dat mij erg interessant lijkt:

http://www.amazon.com/Bib(...)ncient/dp/0684869136
Dit boek heb ik en is zeker een aanrader en een schat aan informatie. Het gaat niet enkel over ' Mozes ', maar beslaat de hele joods archeologiisch geschiedenis zoals het er nu voor staat.

quote:
vanuit de reviews van dit boek vond ik echter een een boek van een blijkbaar vooraanstaande Egyptische archeoloog die een boek heeft geschreven waar bewijzen worden besproken dat het bijbelse verslag wel waar is:

http://www.amazon.com/Rel(...)/ref=cm_cr_pr_sims_t

Wat me echter opvalt (uit de reviews) is dat blijkbaar zelfs deze schrijver moet toegeven dat de eerste 11 boeken van Genesis een versimpelde versie van de waarheid is, eigenlijk toegevend dat hier niet zo veel van kan kloppen.
Dit boek heb ik nog niet gelezen, maar lijkt wél interessant genoeg om het door te nemen, gezien ook de recente datering van de uitgave.
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:33:16 #107
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_102304288
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 12:24 schreef BlackLodge het volgende:
Laatst zocht ik even iets op uit het Oude Testament en ik kwam iets tegen wat ik niet snapte (ik ben zelf atheïst trouwens). Dus misschien dat iemand het kan ophelderen.

In Genesis 1:27-28 staat:

[..]

In dit gedeelte van Genesis is Adam gecreëerd, maar Eva nog niet. (dat komt pas in Genesis 2:21). En hier is duidelijk te zien dan God tegen meerdere personen praat ("man en vrouw schiep Hij ze") aangezien hij in meervoud spreekt ("God zeide tegen hen").

Mijn vraag is dan, met wie moest Adam zich vermenigvuldigen van God?
Van Adam en Eva is in Gen. 1 nog geen sprake. Daar gaat het over de mens, en wel een man en een vrouw die zich moeten vermenigvuldigen.

Het verhaal van Gen. 2:4vv. heeft overlap met het eerste verhaal. Vaak wordt dit tweede verhaal dan ook het tweede scheppingsverhaal genoemd. Volgens de meest gangbare theorie zijn hier twee bronnen aan elkaar geplakt. Gen. 1 is geschreven rond 500 v.C. en Gen. 2 ergens tussen 900 en 600 v.C.

De schepping van de mens wordt dus twee keer verteld.
pi_103383638
http://nos.nl/artikel/242831-wereld-vergaat-nu-op-21-oktober.html
quote:
De wereld verging afgelopen zaterdag niet; hij vergaat nu op 21 oktober. Dat zegt de Amerikaanse christelijke predikant Camping.

21 oktober was volgens hem altijd al de datum waarop de aarde een vuurbol wordt. Dat hij eerder zei dat dat zaterdag zou gebeuren was volgens hem een "rekenfout". Gisteren liet hij weten "stomverbaasd" te zijn dat zijn voorspelling niet is uitgekomen.
Alles staat nog tot nu toe. Zou ie de openbaring van de verkeerde god doorgekregen hebben?
  zondag 6 november 2011 @ 15:25:39 #109
336390 hopppppppp
http://www.openbaring.org/
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 december 2011 @ 23:24:50 #111
862 Arcee
Look closer
pi_105518589
Never mind, laten we het serieus houden. ;)

[ Bericht 82% gewijzigd door Arcee op 12-12-2011 23:38:49 ]
  donderdag 15 december 2011 @ 18:13:52 #112
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105623487
Ik zoek een Christelijk lied uit mijn kinderjaren.
Ik heb het nog wel op cassettebandje :') , maar je snapt wel dat de kwaliteit niet zo geweldig is.
Het liedje heet: Abraham, verlaat je land (vroeger 1 van mijn lievelingsliederen, de melodie sprak me erg aan) of misschien is de titel gewoon Abraham.
Ik zoek dus niet de tekst, maar het lied!!

Tekst:

Abraham, Abraham,
verlaat je land, verlaat je stam
Abraham, je moet gaan wonen
in het land dat Ik zal tonen.
Tel de sterren in de nacht,
zo groot wordt jouw nageslacht.

Abraham, Abraham,
verlaat je land, verlaat je stam!
Ik zal jou Mijn zegen geven,
je geleden allerwegen,
en de volkeren tezaam
vinden zegen in jouw naam.

Abraham, Abraham,
verlaat zijn land, verlaat zijn stam!
Met een woord gaat hij het wagen.
Zonder verder iets te vragen
staat hij op en gaat op reis,
langs de weg die God hem wijst.

Youtube heeft hem niet, kan hem ook nergens anders vinden :{
Iemand een idee?
Volg je hart, gebruik je verstand.
  vrijdag 16 december 2011 @ 09:35:44 #113
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_105647419
Gevonden! :D
Een kennis heeft me deze site getipt: http://www.hertog.nl/artikel.aspx?ean=ICM207006
Daar staat het liedje op een cd die te koop is. :)

Maar jammer dat je hem niet op internet kan beluisteren.
Dat heb ik niet gevonden. :{
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_105685636
14-12-2011

Ontstaan van het Christendom

Van Joodse sekte naar wereldgodsdienst

Rond het begin van onze jaartelling leefde onder de diverse Joodse gemeenschappen in de Romeinse provincie Judea de hoop op de komst van de messias. De messias is een figuur die in de Joodse Tenach aangeduid wordt als een toekomstige koning die de Joden van Palestina zal verenigen en wiens komst de eindtijd zal aankondigen. In deze tijd trok Jezus van Nazareth als charismatische gebedsgenezer rond.

Jezus predikte naastenliefde en vergevingsgezindheid. Ook zou hij gezegd hebben dat hij door zijn hechte band met god in staat was zonden te vergeven. Waar de meeste Joden met de overtuiging leefden dat het God’s koninkrijk op aarde snel zal aanbreken, zou Jezus gezegd hebben dat het reeds begonnen was. Al met al hield Jezus er binnen het Jodendom afwijkende gedachten op na, maar hij was zeker niet de enige prediker die dergelijke ideeën verkondigde.


Het Bodmer-papyrus, in 1954 gevonden in Egypte, bevat de oudst bekende tekst van het evangelie van Johannes. De auteur is onbekend. Het papyrus stamt uit 200 n. Chr.

Jezus provoceerde de Romeinse én Joodse machthebbers door met een grote schare volgelingen naar Jeruzalem te gaan. In Jeruzalem werd hij als een koning binnen gehaald. De Romeinen zagen Jezus meer en meer als een oproerkraaier, die een gevaar vormde voor de gevestigde orde. Dit was het moment dat de Romeinen ertoe overgingen Jezus te arresteren en een van de gruwelijkste Romeinse straffen op te leggen: dood door kruisiging.

Op dit punt beginnen historische feiten en christelijke mythevorming door elkaar heen te lopen. De enige historische bronnen die we over het leven en de dood van Jezus hebben zijn de evangeliën. Het evangelie van Marcus wordt door historici doorgaans als het oudste en daarom als het meest betrouwbare gezien, hoewel het vermoedelijk als reactie op de verwoesting van de tempel in Jeruzalem werd geschreven, ruim 40 jaar na de dood van Jezus.

Alle evangeliën beschrijven hoe de volgelingen van Jezus drie dagen na zijn dood zijn graftombe leeg aantroffen. Het evangelie van Marcus stopt hierna abrupt, terwijl het evangelie van Johannes (dat rond 100 n. Chr.) werd geschreven, uitvoerig ingaat op de wederopstanding van Jezus en de wonderen die hij verricht zou hebben.

Paulus de apostel


Op deze plafondtekening in een vroeg-Christelijke graftombe (Rome, ca. 280) is Jezus als goede herder afgebeeld, een veelvoorkomend beeld in de vroege kerk. Het symboliseert zijn goedheid en zijn zoenoffer, evenals zijn verbintenis met de ‘gewone man’.

Voor veel Joden was de dood van Jezus de bevestiging dat hij niet de langverwachte messias was. Die zou immers als een wereldlijk leider van de Joden een groots en trots volk maken. In de eerste jaren na de kruisiging leefden de herinneringen aan het leven en de leer van Jezus (die zij gingen aanduiden als de messias (Hebreeuws: משיח, Grieks: Χριστός, Latijn: christus)) voort in een kleine groep ‘nazarenes’ (volgelingen van Jezus van Nazareth) binnen het Jodendom. De volgelingen van deze oproerkraaier werden door orthodoxe Joden nog altijd gewantrouwd en zelfs vervolgd.

Een van de Joden die de vroege christenen wantrouwde en hun vervolging aanvankelijk aanmoedigde was Paulus. Paulus was een ontwikkelde man, die naast de volkstaal Aramees (de taal die ook Jezus sprak) ook Grieks en Hebreeuws beheerste.
Volgens de christelijke traditie was Paulus onderweg naar de stad Damascus toen hij boven de weg een fel licht zag met een visioen van Jezus die hem overhaalde om christen te worden.

Hoewel hij nooit contact heeft gehad met Jezus, is het belang van Paulus voor de geschiedenis van het vroege christendom nauwelijks te onderschatten. Volgens Paulus was het niet zozeer de herinnering aan het leven van Jezus dat van belang was. De kern van het geloof zat volgens hem in zijn dood en wederopstanding. De dood van Jezus betekende een kans op verlossing voor de hele mensheid, niet alleen voor Joden.


Na Paulus’ bekering tot het christendom ging hij op reis om de leer over het leven, dood en wederopstanding van Jezus door het Romeinse Rijk te verspreiden. Hij reisde langs Klein-Azië via Griekenland naar Rome. Overal waar hij kwam stichtte hij christelijke gemeenschappen.

Volgens Paulus was het geloof in Jezus als messias voldoende om verlossing te verkrijgen. Paulus maakte het christendom van een kleine sekte binnen de Joodse gemeenschap tot een universele heilsleer.

Verspreiding en vervolging
Doordat Paulus’ versie van het christendom geen ingewikkelde inwijdingsrituelen kende en open stond voor iedereen, verspreidde het nieuwe geloof zich langzaam maar gestaag door het Romeinse Rijk. Aan het begin van de tweede eeuw waren er al christelijke gemeenschappen in Noord-Afrika, Gallië (Frankrijk) en Ethiopië. Het christendom nog vooral een stedelijk verschijnsel maar trok aanhangers uit alle lagen van de bevolking.

De Romeinse autoriteiten bekeken het christendom echter argwanend. christenen weigerden offers aan de keizer te brengen, en ze dreven aan de lopende band de spot met de oude Romeinse staatsgodsdienst. In het begin werden christenen nog stilzwijgend getolereerd. Zo nu en dan vroegen de Romeinen christenen een offer aan de keizer te brengen. Wie weigerde werd gemarteld en geëxecuteerd. Later werden christenen meer systematisch vervolgd. Vele christenen stierven als martelaar voor het nieuwe geloof.


Met name onder Keizer Nero (64-68) werden christenen massaal vervolgd. ‘Het laatste gebed’, schilderij uit 1868 van Jean Leon Gerome. Afbeelding: © wikimedia commons

De vele martelaren die gedurende de tweede en derde eeuw bereid waren voor hun geloof te sterven maakte krachtige indruk op potentiële bekeerlingen. Dat is een van de redenen waarom het christendom ondanks de vervolgingen bleef groeien. Een andere reden was dat christenen enkel door het geloof in één god en de rol van Jezus als verlosser konden rekenen op een goed leven na de dood. Daarnaast stond naastenliefde en hulp aan de zwakkeren centraal, zaken waar in de keiharde Romeinse samenleving voorheen nooit ruimte voor was.

Een christelijke keizer
Rond het jaar 300 waren er christelijke gemeenschappen in elke provincie van het Romeinse rijk, voornamelijk geconcentreerd rond stedelijke centra. Deze gemeenschappen waren strak en hiërarchisch georganiseerd. Ze werden geleid door priesters en bisschoppen. Tegelijk dreigde door intern discfunctioneren en bijna onophoudelijke aanvallen van barbaarse stammen aan de buitengrenzen het rijk in te storten.


Mozaïek van keizer Constantijn de Grote uit de vijfde eeuw in de Hagia Sofia in Istanbul.

Keizer Galerius zag in dat vervolging van christenen niet tot meer eenheid in het rijk zou leiden. Hij vaardigde in 311 het tolerantie-edict uit, een officiële verklaring waarmee de Romeinse staat verklaarde de christenen met rust te zullen laten, mits ze de openbare orde niet verstoorden. In 312 nam Constantijn Rome in en werd hij heerser over het westelijk deel van het rijk. Constantijn trad al langer op als beschermheer van de christenen, maar kon zich nu hij keizer was openlijk als christen manifesteren.

De keuze van Constantijn om christen te worden was politiek gezien een verstandige. De strakke organisatie van de kerk kon ingezet worden ten behoeve van het verzwakte rijk. De keizer zelf werd de eerste uitverkorene van god op aarde.

Toen Constantijn in 324 alleenheerser over het hele rijk werd gebruikte hij zijn macht om de kerk op alle mogelijke manieren te ondersteunen. Zo schonk hij de kerk, in het bijzonder aan de bisschop van Rome, grote stukken land en de mooiste gebouwen. Geestelijken kregen vanaf toen een bijzondere positie vol privileges.

Theologie van Arius tot Augustinus
Het christendom had op dat moment echter wel de nodige interne twisten en ontwikkelingen meegemaakt. Met name in Egypte en Syrië kreeg de ascetische beweging steeds meer volgelingen. Steeds meer heremieten (letterlijk: ‘mensen in de wildernis’) en kluizenaars zagen in eenzame afzondering en zelfkwelling een directe weg naar verlossing. De geestelijkheid van de Katholieke (Grieks: καθολικός, algemeen of universeel) kerk wist niet goed wat ze met deze mensen aan moest.


Oudst bekende afbeelding van Augustinus, Rome, zesde eeuw.

Ook binnen de kerk waren er regelmatig meningsverschillen. In de vierde eeuw ging dat vooral over de verhouding tussen god en Jezus. Jezus werd de zoon van god genoemd, hetgeen volgens de Egyptische priester Arius (256-336) impliceerde dat hij van ‘mindere’ statuur was dan de vader. Hoe kon men dat toch volhouden dat er maar één god bestond?

In 325 riep Constantijn in de stad Nicea een concilie (raad van geestelijken) bijeen om dit soort kwesties op te lossen. Hier werd onder meer vastgesteld dat de god de Vader, god de Zoon en god de Heilige Geest samen de heilige Drie-eenheid vormen, waarin ze alle drie gelijkwaardig zijn. Ook werd de bisschop van Rome erkend als geestelijk leider van de kerk.

In 380 roept keizer Theodosius de Grote het christendom uit tot staatsgodsdienst van het Romeinse rijk. Hiermee komt er politiek gezien een einde aan de geschiedenis van het vroege christendom. Op theologisch gebied markeert het werk van Augustinus van Hippo het einde van de christelijke oudheid. Hij voltooide in 426 zijn hoofdwerk De stad van God.
Het Romeinse rijk was ingestort en de stad Rome was geplunderd door de Visigoten.

Augustinus verklaarde dat deze gebeurtenis in het licht van de eeuwigheid niet zo schokkend was als deze werd ervaren. ‘De stad van God is immers voor eeuwig bevolkt door de gelovigen die God daartoe heeft uitverkoren.’ Met het werk van Augustinus breken de christelijke Middeleeuwen aan. De katholieke kerk zou zijn positie als ’enige en ware kerk bijna duizend jaar weten vast te houden.

(Kennislink)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_105942777
Horus is de Egyptische valk god. Hij is de hemelgod die zijn vleugels over de aarde uitspreidt. In de onderwereld leidt Horus de doden naar Osiris, de god van de onderwereld. Osiris is een godheid uit de Egyptische mythologie. Hij is de zoon van GEB, de god van de aarde, en diens zuster Nuth, godin van de hemel. Hij werd de eerste koning van het Oude Egypte. Zijn vrouw, tevens zijn zuster, was Isis Met haar behoord hij tot de Enneade en is afgeleid van het Grieks voor negen en slaat op de negen belangrijkste goden en godinnen van Heli polis. Onder hen worden de volgende goden gerekend (in volgorde):
Isis kon de penis van Osiris niet terugvinden toen zijn lichaam in 14 stukken was gesneden en in de Nijl geworpen door hun broer, Seth .Maar door Ra(god) kon ze zichzelf bevruchten. Uit vrees dat Seth haar zoon om het leven zou brengen, liet Isis het kind in een papyrusmandje
Deze tekst is 4800 jaar oud.(Tnch)OT ,Dit = wat er staat in genesis-1 2600 jaar oud.

1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. * 2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water. *

3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.

6 God zei: ‘Er moet midden in het water een gewelf komen dat de watermassa’s van elkaar scheidt. ’ 7 En zo gebeurde het. God maakte het gewelf en scheidde het water onder het gewelf van het water erboven. 8 Hij noemde het gewelf hemel. Het werd avond en het werd morgen. De tweede dag.

9 God zei: ‘Het water onder de hemel moet naar één plaats stromen, zodat er droog land verschijnt. ’ En zo gebeurde het. 10 Het droge noemde hij aarde, het samengestroomde water noemde hij zee. En God zag dat het goed was.

11 God zei: ‘Overal op aarde moet jong groen ontkiemen: zaadvormende planten en allerlei bomen die vruchten dragen met zaad erin. ’ En zo gebeurde het. 12 De aarde bracht jong groen voort: allerlei zaadvormende planten en allerlei bomen die vruchten droegen met zaad erin. En God zag dat het goed was. 13 Het werd avond en het werd morgen. De derde dag.

14 God zei: ‘Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren, 15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde. ’ En zo gebeurde het. 16 God maakte de twee grote lichten, het grootste om over de dag te heersen, het kleinere om over de nacht te heersen, en ook de sterren. 17 Hij plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde, 18 om te heersen over de dag en de nacht en om het licht te scheiden van de duisternis. En God zag dat het goed was. 19 Het werd avond en het werd morgen. De vierde dag.

20 God zei: ‘Het water moet wemelen van levende wezens, en boven de aarde, langs het hemelgewelf, moeten vogels vliegen. ’ 21 En hij schiep de grote zeemonsters en alle soorten levende wezens waarvan het water wemelt en krioelt, en ook alles wat vleugels heeft. En God zag dat het goed was. 22 God zegende ze met de woorden: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en vul het water van de zee. En ook de vogels moeten talrijk worden, overal op aarde. ’ 23 Het werd avond en het werd morgen. De vijfde dag.

24 God zei: ‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren. ’ En zo gebeurde het. 25 God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.

26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt. ’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen. ’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel. ’ En zo gebeurde het. 31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.

Welke klopt dan niet.?
allesbeterweter
pi_105943466
Samaritaanse en de Griekse. Voor deze laatste dient men verwezen te worden naar de Septuaginta. DE Septuagint of Septuaginta (Latijn: ‘zeventig’, afkorting van interpretatio Septuaginta interpreten virorum),"vertaling van de zeventig mannen"). Ook vaak afgekort tot LXX (= 70 in Romeinse cijfers), is de naam voor de Griekse vertaling van de Tenach of Oude Testament. Die tussen circa 250 v. Chr. en 100 v. Chr. werd geschreven. Deze Septuagint is volgens het Jodendom de naam van de Griekse vertaling van de eerste vijf boeken van de Tenach, ook wel de Thora genoemd En besloot men in de synagoge voortaan de Bijbel in het Hebreeuws te lezen en liet men de LXX aan de christenen. Max 2300 jaar oud.
allesbeterweter
pi_105944014
de Mesopotamische mythologie een groep godheden die verwant zijn en soms overlappen met de Anunna (de 'Vijftig Grote Goden) en de Igigi (de mindere goden). De schrijfwijze varieert "da-nuna", "da-nuna-ke4-ne", of "da-nun-na", met een betekenis van iets als "die van koninklijken bloede". Hoofd van de Anunnaki raad was de Grote Anu, (god) de god van het firmament. De andere leden werden als zijn nakomelingen beschouwd. Zijn troon werd geërfd door Enlil, wat tot een dispuut tussen hem en zijn broer Enki leidde. Enki was de alchemist en hij zou de mensheid hebben gecreëerd. Asalluki en Enuma Elis en Kus en (Nimrod en Marduk) en De Anunnaki vormden de Hoge Raad van de Goden als Anu's metgezellen. Ze hadden sleutelposities verspreid over de wereld en de onderwereld. Meest bekend onder hen waren Asaru, Asarualim, Asarualimnunna, Asaruludu, En-Ki (Ea voor de Akkadiërs), Namru, Namtillaku en Tutu. De mindere(Vrouwen) Waren dus De vrouwelijke scheppers waren Ninlil Ninhur saga en Erenkigal en zus Ishtar Anshar en Igigi.
In het begin van het ontstaan van de aarde volgens het oudste schrift was er alleen Hermopolis Magna. En bevond zich in Midden-Egypte en was het cultuscentrum voor de (god-Thot )waar hij samen met een achteenheid.(Thot=god) En werd geëerd als de Ogdoade van Hermopolis groep van acht oer goden uit de Egyptische Oudheid Die het scheppingsverhaal heeft gebaseerd op de verschijnselen in de natuur, dat zal blijken uit het volgende verhaal. In het begin bestond er niks. En er was alleen de Oer wateren (Noen en Naunet) en Lucht of verborgen kracht (Amon en Amaunet)+de Duisternis (Kek en Keket)+ Eindeloosheid (Heh en Hehet).Een god is een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit die door gelovigen als machtig, bovenmenselijk wezen wordt aanbeden en verantwoordelijk wordt geacht voor bepaalde aspecten van de werkelijkheid, dan wel voor de werkelijkheid als geheel. Atoem of Atum is in de Egyptische mythologie de zelfgeschapen voorwereldlijke schepper God en de voorvader van alle andere goden en de farao's. Hij wordt 'de ene' genoemd (die zich vestigde op de Benben). Daarnaast speelt hij in het Nieuwe Rijk nog een rol in de zonnecultus maar het is vooral een zeer oude, pre dynastieke god.

Een "nog oudere tekst"-5800 jaar oud. Lijkt veel "Genesis 1".
allesbeterweter
pi_105945558
Volgens de Tenach is Lilith de eerste vrouw van Adam en is de dochter van Enlil & Ninlil
Enlil of Ellil was de stadsgod van Nippur en hoofdgod van Sumer. Samen met zijn broer en voorganger Enki was Enlil afstammeling van de oudere oppergod Anu of Anoe, de Hemelstier. Enlil werd ten koste van zijn broer Enki hoofdgod. En vader van Lilith " Tekst=(2300 jaar oud.)".

En waar is deze vertaling in De Bijbel.
allesbeterweter
pi_105945999
Adam en 1e vrouw - Lilith en 2e vrouw Eva en 3e vrouw Ninurta.

In sommige mythen is Ninlil ook nog de moeder van Ninurta. Na haar dood werd zij weergodin zoals Enlil. Ze werd mogelijk geassocieerd met de zuiderwind, terwijl Enlil met de koude noorderwindstormen werd geassocieerd. Ninlil zou ook aan de basis kunnen liggen van de demon Lilitu in het Gilgamesj-epos. Marduk of Mardoek was in de Babylonische mythologie een Mesopotamische godheid die tot staatsgod uitgroeide. Toch is Marduk nog niet een zodanige oude god, want hij is pas geïntroduceerd in een later deel van de Mesopotamische geschiedenis. Dit was niet zo gemakkelijk te aanvaarden voor de Babylonische van wie Marduk de staatsgod was. "Dat is dan" moeilijk - kiezen uit 3 vrouwen?
allesbeterweter
pi_105946397
Onderzoek naar de 1e (Tnch). Ontstaan van aarde schepping?
Vormen in de Mesopotamische mythologie een groep godheden die verwant zijn en soms overlappen met de Anunna (de 'Vijftig Grote Goden) en de Igigi (de mindere goden). De schrijfwijze varieert "da-nuna", "da-nuna-ke4-ne", of "da-nun-na", met een betekenis van iets als "die van koninklijken bloede". Hoofd van de Anunnaki raad was de Grote Anu, (god) de god van het firmament. De andere leden werden als zijn nakomelingen beschouwd. Zijn troon werd geërfd door Enlil, wat tot een dispuut tussen hem en zijn broer Enki leidde. Enki was de alchemist en hij zou de mensheid hebben gecreëerd. Asalluki en Enuma Elis en Kus en (Nimrod en Marduk) en De Anunnaki vormden de Hoge Raad van de Goden als Anu's metgezellen. Ze hadden sleutelposities verspreid over de wereld en de onderwereld. Meest bekend onder hen waren Asaru, Asarualim, Asarualimnunna, Asaruludu, En-Ki (Ea voor de Akkadiërs), Namru, Namtillaku en Tutu. De mindere(Vrouwen) Waren dus De vrouwelijke scheppers waren Ninlil Ninhur saga en Erenkigal en zus Ishtar Anshar en Igigi.^
(6000 jaar oude Tnch)
allesbeterweter
pi_105952746
21-12-2011

De Drie Koningen waren met meer en kwamen uit China



De Drie Koningen kwamen uit China en waren met meer dan drie. Dat blijkt uit een Syrisch manuscript uit de achtste eeuw dat zich in deVaticaanse archieven bevindt. Het werd bestudeerd door bijbelspecialist Brent Landau van de universiteit van Oklahoma, meldt The Times.

Het evangelie van Mattheüs, de enige bijbelse bron over dit onderwerp, zegt dat de Wijzen die Jezus na zijn geboorte bezochten in Betlehem magiërs uit het Oosten waren zonder hun aantal of herkomst te preciseren. De traditie sprak later van drie wijzen, kroonde hen tot koningen en liet hen uit Perzië komen.

Magiërs
Het door Landau ontdekt Syrisch manuscript spreekt niet van drie wijzen maar van een groot aantal magiërs. Ook kwamen zij niet uit Perzië maar uit Shir, een land dat vandaag de dag geïdentificeerd wordt met China.

Waarde
Volgens Brent Landau, specialist in apocriefe teksten, heeft het Syrisch manuscript echter niet dezelfde waarde als het evangelie van Mattheüs. Het Syrisch, afgeleid van het Aramees, was de taal van de Assyrische kerk van het Oosten die in de zevende- en achtste eeuw geëvangeliseerd heeft tot in China. (belga/sam)

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_105956047
Van de Egyptische vrouwelijke figuur beschrijft de oerwateren met collega-man of Nun. Samen creëerden ze de meest belangrijke (vier paren van de oude goden) of verborgen voor de Air Force (Ammon was het vrouwelijke equivalent van vertrouwen De rol van s Triad (Trinity), van vertrouwen. - (Artist -. (Mompelde) en aan de christelijke overheersing Om de zon (of deze), de zon wordt vereerd als een godheid. in vele culturen was dit het geval, zoals in het oude Egypte, de Kelten, Germanen, en de Azteken. zon tempel gebruikt om de zon te aanbidden. m het oude Egypte de naam van het concept van de waarheid, gerechtigheid en orde stabiliteit kosmische. Het een duizend drie BC.
L teksten.
Dit is een van de Dode Zee-rollen vertaling uit een Codex-papyrus.
Klink wel de Film"The Matrix"ze waren ver vooruit daar in Egyptywood?.

של הדמות הנשית מצרית מתארת ​​את המים היולי עם עמיתו זכר או נון. יחד הם יצרו את החשוב ביותר (ארבעה זוגות אלים קדמונים) או סמוי מן חיל האוויר (עמון הייתה המקבילה הנשית על אמון. תפקידה של ות שלישיה (השילוש הקדוש) של אמון-(אמן-(מלמל) ו עד להשתלטות הנוצרית. אל השמש (או אלה), השמש היא נערץ כמו אלוהות. בתרבויות רבות, היה זה המקרה, כמו במצרים העתיקה, הקלטים, טאוטונים, ועל האצטקים.מקדש שמש נהג פולחן אל השמש. mצרים העתיקה את השם של המושג של אמת, צדק וסדר יציבות קוסמית. זה כבר באלף 3 לפני הספירה.
בטקסטים l
allesbeterweter
  zondag 22 januari 2012 @ 00:55:34 #123
363485 Beckspace
Heaven nor Hell
pi_107085609
Mijn innerlijke strijd, geformuleerd in een vraag aan wetenschapper en theoloog.

Eerst was er niks, daarna was er een oerknal, een inflatie van het vacuum(licht). Kortom totale wanorde. Deze wanorde is het begin van orde over een tijdsbestek van miljarden jaren.

of

Eerst was er duisternis, God sprak zijn woord en het licht werd geboren. Kortom orde in zes dagen.

Deze innerlijke strijd win ik nooit, zolang niemand weet wat of wie deze gebeurtenis in gang heeft gezet. Maar kijk nou, zie de gelijkenis in deze twee opties.

Ik ben zeer strenggelovig opgevoed, in een maatschappij met vrije keuzes is dit best moeilijk.
Want op die dag, toen hij zijn schepping voltooid had, hield hij op met al zijn werk.
  zondag 22 januari 2012 @ 01:57:59 #124
363485 Beckspace
Heaven nor Hell
pi_107087163
Wetenschappers zijn in deze topic in de meerderheid, laat het duidelijk zijn dat het buiten dit topic ( het echte leven dus) heel anders is. Respect voor degenen die het geloof in God hier met hand en tand verdedigen. Geloof in God is 100%......dat kunnen we van de fysica of QM niet echt zeggen.
Ik denk dat Aton het antwoord op mijn vraagstelling hier boven wel al weet. Wetenschappers hebben hiervan geen flauw benul.
Want op die dag, toen hij zijn schepping voltooid had, hield hij op met al zijn werk.
  zondag 22 januari 2012 @ 13:10:15 #125
363488 allesbeterweter
allesbeterweter
pi_107093228
De achtste dag heefd god de mensen verlaten en de wetenschap gegeven om de eerste 7 dagen uit te leggen dat het 5 miljard jaar heeft geduurd voor god werd geschapen door de mens?
En ook het woord geloof het zelfde is als ik geloof in sprookjes en kabouters.
Wetenschap baseert meestal in feiten en ,ja de waarheid is hard als je niet beter weet.
Ik was ook 3 dagen boos toen mijn ouders vertelden dat de kerstman niet bestond.
allesbeterweter
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')