Ik heb de verzekering gebeld.
Deze willen van de verzekerde motorrijder een uitdraai van de motor hebben, waarop staat dat deze niet meer dan 25kw genereert. Wanneer ze deze hebben ontvangen en akkoord zijn gegaan, ben je verzekerd. Verzekerd is verzekerd, dus ze zullen de tegenpartij ongetwijfeld uitbetalen zonder de kosten op jou te verhalen. (alleen als de motor onder de 25kw zit).
Ik heb daarna politie kennemerland gebeld.
Ik heb het de eerste telefonist uitgelegd, en toen ben ik doorgebeld naar een andere agent, en het met deze besproken.
Het probleem:
Jantje is 20, en heeft sinds kort zijn Lichte Motorrijbewijs gehaald. Zo ook heeft hij een 350cc motor gehaald met 35KW aan vermogen. Jantje laat zijn motor bij de motorzaak afvoeren, en zorgt voor een uitdraai waarop staat dat de motor geen 35kw genereert, maar 24KW (wat nu onder een lichte motorfiets valt). Echter, omdat de motorfiets van voor 1998 is, kan deze niet gekeurd worden, en blijft er op de kentekenpapieren staan dat de motorfiets 35KW is, in plaats van 24KW die de motor nu heeft.
Jantje heeft zijn motor toch verzekerd bij de KNMV, met de uitdraai als bewijs dat dit een lichte motorfiets betreft. De KNMV zegt het bovenstaande, namelijk dat Jantje verzekerd is, en zolang de motor in praktijk nog steeds onder de 25kw zit, er gewoon bij zijn schuld bij schade, uitgekeerd zal worden, zonder het geldbedrag bij Jantje te verhalen.
So far so good, maar....
Jantje maakt een tour door Groningen, en wordt staande gehouden voor een Algemene Controle.
Hij moet zijn rijbewijs en kentekenpapieren laten zien.
Jantje heeft zijn motor niet kunnen laten herkeuren als 24kw, dus er staat nog steeds 35kw.
Volgens Oom Agent, zou je technisch gezien niet verzekerd zijn, want je rijdt volgens de kentekenpapieren, zonder rijbewijs op een zware motor.
Dan bewijs je het tegendeel dat je wel verzekerd bent, met de groene kaart, en een vermogensuitdraai, waarop staat dat deze 24kw is.
De ene agent zal het er mee eens zijn, en laat Jantje verder touren. De andere agent zal erkennen dat Jantje verzekerd is, maar omdat Jantje met je lichte rijbewijs op een zware motorfiets rijdt, toch een bon krijgt, omdat Jantje op een voertuig rijdt waar hij geen rijbewijs voor hebt.
Jantje kan het volgende doen:
Hij laat de motor meenemen door de politie, welke deze meeneemt naar een instantie waar ze een vermogensbank hebben, om te bevestigen dat deze de 24kw niet overtreedt, en zal na een bepaalde korte termijn zijn motor weer morgen ophalen. Dit moet de agent wel bieden, of je kan er naar vragen of ze dit bieden als voor jou zijnde bewijs dat de motor licht is.
Hij krijgt een bon thuisgestuurd, welke hij na een periode ontvangt. Met deze gaat hij in beroep en stuurt een brief naar de OvJ, en mocht hij het met de beslissing van de OvJ niet mee eens zijn, kan hij verder in beroep bij de Kantonrechter. Daar zal hij aantonen dat de motor volgens de uitdraai 24kw is, hij verzekerd is, en feitelijk een bekeuring heeft gehad omdat praktisch gezien, je papieren niet overeenkwamen met de daadwerkelijke situatie, omdat de RDW weigert om zijn motorfiets van voor 1998 te keuren als 24kw. Dit is niets meer dan administratie, omdat de motorzaak je motor begrenst, vermogensuitdraai maakt, en de RDW verzoekt om de papieren te wijzigen, waar vermeldt zal staan dat het een lichte motor betreft, met een KW getal onder de 25.
Deze vorm van begrenzing wordt gedoogd, en hoewel je niets hebt om je zorgen over te maken, is het zwart op wit volgens het wetboek niet legaal.
Omdat de RDW weigert om motorfietsen van voor 1998 te herkeuren naar een lichte motorfiets, omdat de begrenzingen niet erkend zijn, noch door RDW, noch door de fabrikant. Maar je bent verzekerd, en je motor is onder de 25kw, en je hebt een motorrijbewijs om die motor te besturen.
Het enige wat rest, is dat je kentekenbewijs bewijst, dat je motor een zware motorfiets is.
Met de vermogensuitdraai en verzekeringspapieren kom je er met Oom agent wel uit, maar als je echt pech hebt is er eentje die begrijpelijk van andere mening is, en je een bon geeft omdat je op papier een overtreding begaat, wat in praktijk niet het geval is.
Kortom: Als je een motor van voor 1998 op 24kw hebt begrensd, deze verzekerd hebt gekregen, en je lichte motorrijbewijs hebt, is er niks aan de hand. Je ben bij een ongeluk gewoon gedekt. Hou wel in je achterhoofd dat er daar buiten toch een agent is die net even anders denkt, en a.d.h van je papieren je toch een bon kan geven.
Ik ga dit nog verder navragen.
[ Bericht 48% gewijzigd door nero7 op 09-03-2011 14:10:33 ]