abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_93539497
____________________________________________________________________________________________

Welkom Bij alweer deel 5 van het centrale klimtopic. Hier kan je terecht met al je klimverhalen, vragen en opmerkingen.

FAQ :?
Wat heb ik nodig om te gaan klimmen :?
Voordat je zelf spullen aanschaft is het verstandig om eerst een paar keer te klimmen met de spullen van de hal, om te kijken of het klimmen je wel bevalt. Wil je echt verder dan kan je beginnen met het aanschaffen van een eigen gordel, schoentjes, zekeringsapparaat, karabiner, en pofzakje. Koop in het begin vooral niet te dure schoenen aangezien je in het begin vaak nog slordig klimt, en je schoenen daardoor snel slijten. Mocht je later ook van plan bent om buiten te gaan klimmen dan kan je het beste eens informeren bij andere (ervaren) klimmers, voor de aanschaf van extra spullen :?

Is klimmen een dure sport :?
Dit ligt helemaal aan jezelf en aan de disciplines die je wil beoefenen. Als je alleen in de hal wilt gaan klimmen dan kan je voor 150.- euro (+abbo) klaar zijn, maar wil je een volledige alpiene uitrusting dan ga je al gauw richting de 2000.- euro. 2e Hands materiaal is er wel, maar je moet er dan goed over nadenken of je dit wel wilt aangezien je niet weet wat ermee gebeurt is, en je leven hangt vaak wel van je materiaal af. :{ :?

Is klimmen niet gevaarlijk :? :o
Jawel, er zit natuurlijk een zeker risico aan het klimmen, maar dit risico is zeer goed te beperken door goed alle veiligheidsinstructies op te volgen, en door vooral niet onervaren aan de slag te gaan. :?

Ik wil ook een keer klimmen :?
Ga eens langs bij een klimhal bij jou in de buurt! Ze hebben daar meestal wel een leuke beginnerscursus voor niet al te veel geld, vaak in combinatie met een abonnement(je) ^O^ . Of ga een keer mee met een ervaren klimmer. :?

Klimhallen? Waar dan :?
Klik hier voor de lijsten met binnenmuren en buitenmuren.

Klimhal, Amsterdam • Tussen Hemel En Aarde, Amsterdam • Klimmuur Centraal, Amsterdam • Cave, Arnhem • Monte Cervino, Bergschenhoek • Arendse Klimcentrum, Breda • Sport & Adventure World, Broek op Langedijk • Rock Steady, Bussum • Klimmuur, Den Haag • Steep Part, Den Haag • Pentagon, Dordrecht • Neoliet, Eindhoven • Arqu, Enschede • Fitland, Gemert • Bjoeks, Groningen • Rocca, Gulpen • Klimmuur, Haarlem • Neoliet, Heerlen • Cave, Nieuwegein • Klimcentrum, Nijmegen • Yellow Stone, Roosendaal • Steep Part, Rotterdam • Neoliet, Tilburg • Klim- en Bouldercentrum, Utrecht • Ayers Rock, Zoetermeer • Yosemite, Zwolle Er zijn ook kleinere muren te vinden waar je kan klimmen. ____________________________________________________________________________________________

[ Bericht 18% gewijzigd door L0we op 03-03-2011 20:00:46 ]
pi_93539605
OP is nog een beetje stuk, die zal ik later nog wel even fixen... :Y
pi_93539634
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 14:27 schreef jack4ya het volgende:
Eng? Neuh, alleen als ik zie dat ik bij een mislukte overstap een zwieper/pendel maak tussen klimmuur en 'druppel'. Dan denk ik: mwoah. Verder heb ik kennelijk een groot vertrouwen in klimmaatje en materiaal. Dié angst heb ik iig niet.

De intro-cursus was 115,-
Elders kost dat 70,-
Dat vind ik een best prijzig verschil.

70,- per maand gaat wel, als je min. 2x per week klimt.

Maar ach, ik kom dan ook bij het 'gratis' hardlopen vandaan. ;)
Materiaal heb ik nu wel. Gordeltjes was een leuke deal bij Bever (-50%) en shoes, ach...
De intro cursus is redelijk aan de prijs ja, maar das gelukkig ook maar eenmalig. Waar haal je die 70 euro per maand vandaan?

http://www.rocksteady.nl/?pt=klimmen&page=prijs&nav=nav_info Daar zie ik een jaarabbo staan voor ¤525, dat is 43 euro per maand.
pi_93540991
Staat niet op de site zie ik, maar ik heb het nagevraagd, en staat hier op mijn flyertje. ¤70,-pm.
Maar gelijk een jaarabbo is een beetje much nog.
(Half jaar = 54,- p.m, sowieso min 6x per maand klimmen om dat er uit te halen.)

Ach parkeren is weer makkelijk en gratis. Is ook wat waard.

Is allemaal wel te doen, maar een strippenkaart lijkt me nog het interessants. ;)

Ook wel leuk:
Mijn allerallereerste klim:

Daarna valt het wat tegen, zo binnen :')

[ Bericht 32% gewijzigd door jack4ya op 02-03-2011 15:32:32 ]
pi_93561047
Zo. Weer 2 uurtjes geklommen.
Een 5c hield ineens op, tenzij je 2mtr armen hebt.
Ja flauw. :')
Dus toen maar overgestapt.

En een 4+je, met fikse overhang. Leek me uitdagend qua overgang, maar was eigenlijk te eenvoudig.

Zaterdag weer. Inmiddels beginnen we ingeburgerd te raken. Na 1 week. Oops.
pi_93579231
Nice! Mag ik in de OP? Ik zit vermoedelijk nu rond de 5B, kom er 16 maart definitief achter wat ik nog kan maar zat ooit op 6A (goeie tijden). Ga nu dus bij USC klimmen omdat het zo intens cheap is maar was laatst bij Klimmuur Amsterdam (bij centraal) en dat is toch wel de echte feel! Als m'n financiën het weer een beetje toelaten ga ik weer over naar een echte hal :)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_93579291
Voor als ik in de OP kan:

Disciplines: sportklimmen, boulderen Niveau hal/rots: hal: 5B rots: geen idee Laatste keer: 5C Klimmuur Haarlem Boulderen: 5B. Niveau Alpinisme: geen idee Favoriete hal: Klimmuur Haarlem! En daarna Sloterdijk. Voorklimmen: Nog niet. Begonnen: 2001 Thuishal: Klimmuur Haarlem zou ik willen maar zit tegenwoordig in Amsterdam. Overige: superveel zin om weer te beginnen :)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_93605731
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 03:52 schreef theSummoner het volgende:
Nice! Mag ik in de OP? Ik zit vermoedelijk nu rond de 5B, kom er 16 maart definitief achter wat ik nog kan maar zat ooit op 6A (goeie tijden). Ga nu dus bij USC klimmen omdat het zo intens cheap is maar was laatst bij Klimmuur Amsterdam (bij centraal) en dat is toch wel de echte feel! Als m'n financiën het weer een beetje toelaten ga ik weer over naar een echte hal :)
Ik heb het lijstje weggehaald, het was erg verouderd, en ik heb niet het idee dat het nog heel veel bekeken wordt :).

Hoelang ben je er tussenuit geweest?
pi_93605916
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 21:20 schreef jack4ya het volgende:
Zo. Weer 2 uurtjes geklommen.
Een 5c hield ineens op, tenzij je 2mtr armen hebt.
Ja flauw. :')
Dus toen maar overgestapt.

En een 4+je, met fikse overhang. Leek me uitdagend qua overgang, maar was eigenlijk te eenvoudig.

Zaterdag weer. Inmiddels beginnen we ingeburgerd te raken. Na 1 week. Oops.
Je benut die maand onbeperkt klimmen iig goed! ;).
pi_93607418
Ach ja. Ons bin zûnig... :@
Maar het is vooral ook gewoon erg leuk en mentaal ontzettend ontspannend.
Tot nu toe het enige wat ik gevonden heb, waarbij ik mijn hoofd kan klaren. :)

Ik teer alleen een beetje in met hardlopen, care, over een maand zie ik wel weer.
pi_93607597
Ik geef je geen ongelijk hoor!

Het is inderdaad een heerlijke sport om je hoofd een beetje leeg te maken, als je dat niet doet gaat het klimmen ook voor geen meter!
pi_93626340
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 20:02 schreef L0we het volgende:

[..]

Ik heb het lijstje weggehaald, het was erg verouderd, en ik heb niet het idee dat het nog heel veel bekeken wordt :).

Hoelang ben je er tussenuit geweest?
Ok prima. Ben gestopt in 2005 toen ik ging studeren, toen nog tussendoor een cursus bij het USC gedaan in de hal bij Sloterdijk in 2007 en nog een paar keer gegaan. Wil nu weer echt op zoek naar vaste klimpartners dus cursus lijkt me een handige manier om mensen te vinden :)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_93638049
Dat is een prima manier om mensen te leren kennen inderdaad!
pi_93648072
Nog meer mensen die in Amsterdam ergens klimmen? Ik zie bijna alleen maar Bjoeks & Nijmegen staan terwijl we toch vier hallen hebben hier 8-)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_93669140
Ik klim altijd in Utrecht of in Arnhem. Amsterdam is een beetje uit de buurt ;)
pi_93695116
Zo, vanmiddag lekker geklommen! In een 7a zonder blocks zowaar tot 3/4e gekomen, daarna was ik wel aardig leeg. Uiteindelijk nog wel een paar meter verder gekomen, maar de top niet gehaald.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 19:21:29 #17
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_93696428
Vandaag heb ik niet geklommen. Ik keek er erg naar uit, maar mijn Lief had geen zin. Ja, dan houdt het op hè?
Volgende week dan maar weer, aangezien carnaval ook nog beslag legt op de hal. (Joost mag weten waarom.)
pi_93697304
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 19:21 schreef jack4ya het volgende:
Vandaag heb ik niet geklommen. Ik keek er erg naar uit, maar mijn Lief had geen zin. Ja, dan houdt het op hè?
Volgende week dan maar weer, aangezien carnaval ook nog beslag legt op de hal. (Joost mag weten waarom.)
Volgens mij zijn ze alleen zondag en maandag dicht, en kan je er de rest van de week gewoon terecht :).
pi_93708364
Zucht...kernafval :')
In Amsterdam wonen heeft nog meer voordelen :P
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
  maandag 7 maart 2011 @ 12:36:18 #20
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_93764817
Kernafval? :?

Eerst steek ik vrijdag mijn vingers in loeihete stoom, flink gekoeld dus het viel mee.
Zondag pleur ik van de trap en sla met mijn vingers tegen de trapleuning, die nu beurs zijn.

Geen beste week voor mijn vingers. :+

Dus ga ik morgen gewoon weer een poging wagen. :P
  maandag 7 maart 2011 @ 13:28:31 #21
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_93766998
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 12:36 schreef jack4ya het volgende:
Kernafval? :?

Eerst steek ik vrijdag mijn vingers in loeihete stoom, flink gekoeld dus het viel mee.
Zondag pleur ik van de trap en sla met mijn vingers tegen de trapleuning, die nu beurs zijn.

Geen beste week voor mijn vingers. :+

Dus ga ik morgen gewoon weer een poging wagen. :P
Wou ik net zeggen....Kijk je uit met je vingers als je nu zo ineens fanatiek gaat klimmen?
Spieren groeien redelijk snel en herstellen ook snel. Maar de trekkracht die je in je vingers hebt komen voor een groot deel voor rekening van je pezen, en die hebben ongeveer een jaar nodig om sterker te worden...

Dus als je pijn krijgt in je vingers is dat echt een teken dat je rustig aan moet gaan doen...
  maandag 7 maart 2011 @ 13:47:30 #22
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_93767758
Yup, ik weet het. Spieren gaan als een tierelier, pezen duren lang.
Dat ik nu last heb, heeft echter niets te maken met klimbelasting, maar met mijn lompheid. :+
Gewoon een gevoelige blauwe nagel, hehe.

Lijkt goed te gaan, nog geen enkele keer ook maar een hint van spierpijn/gevoeligheid gehad oid. Echt nul gewoon. :)

We klimmen deze maand idd vaak, (zal daarna een stuk minder worden), maar eigenlijk best braaf en rustig, vind ik.
Netjes inklimmen, tussendoor weer warm aankleden.
Slechts 1 lastige "vinger" route per 'sessie', en dan verder routes met grote(re) grepen/bakken.

Het lijkt er op dat er routes zijn,
die 'fysiek-makkelijk' zijn en 'greep-moeilijk' en 'fysiek-lastig' en dan weer 'greep-makkelijk'.
En natuurlijk makkelijk-makkelijk en moeilijk-moeilijk...

Klopt/kan dat? Of is dat een rare beleving van me?
pi_93768372
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 13:47 schreef jack4ya het volgende:
Het lijkt er op dat er routes zijn,
die 'fysiek-makkelijk' zijn en 'greep-moeilijk' en 'fysiek-lastig' en dan weer 'greep-makkelijk'.
En natuurlijk makkelijk-makkelijk en moeilijk-moeilijk...

Klopt/kan dat? Of is dat een rare beleving van me?
Klopt waarschijnlijk helemaal, er zijn zoveel verschillende route's... De ene is veel meer op balans, de andere op kracht, de volgende weer op lastige greepjes of lange passen :)
  maandag 7 maart 2011 @ 15:24:27 #24
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_93771561
Aaah. Ok. Ik vind alles leuk, behalve lastige greepjes. :')

Jouw ava...
Ik krijg iedere keer het idee dat je me boring vindt, :@ en dan pas: "Owja, 't is maar de ava..."
pi_93782824
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 15:24 schreef jack4ya het volgende:
Aaah. Ok. Ik vind alles leuk, behalve lastige greepjes. :')
Ik vind ze wel wat hebben, die mini-randjes waar je aan moet proberen te blijven hangen :D. Dan komt het heel erg op je voetenwerk aan of je het een beetje houdt of niet.
quote:
Jouw ava...
Ik krijg iedere keer het idee dat je me boring vindt, :@ en dan pas: "Owja, 't is maar de ava..."

lol :D
  dinsdag 8 maart 2011 @ 22:35:08 #26
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_93839236
Wooop! De klimgeit gaat ggggoed!
5bplusje... En wat 5a'tjes.
Mijn lief had er ook zin an.

We hebben nog eens naar die eerder genoemde 5c gekeken... We snappen 'm nog steeds niet. :') Toch maar eens afkijken of vragen ofzo...

Donderdag weer en dan maar eens eenvoudig, maar 'netjes' werken. :-)

Nog een tip tegen die droge handen? Vaseline oid moet ik niet.
pi_93845074
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 12:36 schreef jack4ya het volgende:
Kernafval? :?

Carnaval=kernafval ;)
quote:
Nog een tip tegen die droge handen? Vaseline oid moet ik niet.
Tijdens het klimmen? Lijkt me moeilijk te voorkomen, zeker als je magnesium gebruikt?
Daarbuiten lijkt vaseline oid me redelijk onontkoombaar...Dit spul is echt geniaal:
http://www.efarma.nl/pages/ItemInfo.asp?ItemID=14239647
Heeel vet maar trekt binnen 5 minuten in en werkt supergoed, gebruik het al jaren voor droge huid.

Wel goed dat je zo goed bezig bent!
Ik word superjaloers van jullie allemaal, nog 7 nachtjes slapen en dan mag ik oooooook :D
Tot die tijd lekker ballen meppen op de tennisbaan 8-)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_93889793
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2011 22:35 schreef jack4ya het volgende:

We hebben nog eens naar die eerder genoemde 5c gekeken... We snappen 'm nog steeds niet. :') Toch maar eens afkijken of vragen ofzo...

Donderdag weer en dan maar eens eenvoudig, maar 'netjes' werken. :-)

Nog een tip tegen die droge handen? Vaseline oid moet ik niet.
Gewoon eens vragen inderdaad, genoeg enthousiastelingen die dat vast wel voor willen klimmen.

Vanavond heb ik trouwens erg intensief geklommen, heerlijk! :D

Heb een aardige conditie training gehad. Eerst 5 * 5a geklommen (achter mekaar). Daarna even uitrusten, en weer 5 * 5c. Daarnaast nog wat gewone routes geklommen, denk dat ik in totaal wel 20-25 routes geklommen heb :)
pi_93939149
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 00:58 schreef L0we het volgende:

[..]

Daarnaast nog wat gewone routes geklommen, denk dat ik in totaal wel 20-25 routes geklommen heb :)
WOW das veel, hoe lang ben je bezig geweest?
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 09:34:51 #30
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_93945955
Gisteren weer geklommen. Kennelijk ben ik óf lomp óf ik krijg snel blauwe plekken.
(Ik gok het laatste omdat ik er niets van gemerkt hebt.)

Ik heb een paar prachtige kleuterknieën gekweekt. *O*

Ik merk al dat ik comfortabel op 5A en 5B word. Ik mis nog vinger/knijp kracht, dat zal zijn tijd gewoon nodig hebben, maar de rest gaat heel aardig. Lange halen, uitstappen, in- en uitdraaien, benen uitsteken voor balans en ,oops, hangen en 2 handjes... Voelt allemaal redelijk natuurlijk aan.

Ow ow... ook cool. Slack lining. Ze hadden een kort lijntje gespannen. Dat was dikke pret met zijn allen, iedereen even proberen. Ik leek dokter Bibber wel, ik heb me bescheurd. _O-
Anderen konden zo de line op springen. Inmpressive.
pi_93948804
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 09:34 schreef jack4ya het volgende:

[...]

Ik mis nog vinger/knijp kracht, dat zal zijn tijd gewoon nodig hebben, maar de rest gaat heel aardig.

http://www.examiner.com/(...)g-tension-ball.jpeg

Heb er net weer eentje aangeschaft voor 7.50. Elke hal heeft ze wel volgens mij, ideaal om op dode momenten je polsen en vingers sterker te maken. Ik had op een gegeven moment echt zo'n plat plaatje op m'n pols als ik aanspande, ga 'k nu weer aan werken :)

[ Bericht 5% gewijzigd door theSummoner op 11-03-2011 11:11:18 (smile) ]
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_93949753
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 00:21 schreef theSummoner het volgende:

[..]

WOW das veel, hoe lang ben je bezig geweest?
Ik ben van 8 tot half 11 bezig geweest. Maar ik heb dus 2 setjes van 5 dezelfde route's geklommen (5a en 5c). Dan klim je achter mekaar door, dus dan heb je binnen 10 min al 5 routes ;)

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 09:34 schreef jack4ya het volgende:
Gisteren weer geklommen. Kennelijk ben ik óf lomp óf ik krijg snel blauwe plekken.
(Ik gok het laatste omdat ik er niets van gemerkt hebt.)

Ik heb een paar prachtige kleuterknieën gekweekt. *O*
Dat had ik in het begin ook vrij regelmatig, dan kom je aan het eind van de avond er pas achter dat je wel erg lomp bezig bent geweest :D
quote:
Ik merk al dat ik comfortabel op 5A en 5B word. Ik mis nog vinger/knijp kracht, dat zal zijn tijd gewoon nodig hebben, maar de rest gaat heel aardig. Lange halen, uitstappen, in- en uitdraaien, benen uitsteken voor balans en ,oops, hangen en 2 handjes... Voelt allemaal redelijk natuurlijk aan.

Ow ow... ook cool. Slack lining. Ze hadden een kort lijntje gespannen. Dat was dikke pret met zijn allen, iedereen even proberen. Ik leek dokter Bibber wel, ik heb me bescheurd. _O-
Anderen konden zo de line op springen. Inmpressive.
Das nog een sport apart ja! In arnhem heeft er ook een tijdje zo'n lijn gehangen. Erg leuk om te doen!
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:10 schreef theSummoner het volgende:

[..]

http://www.examiner.com/(...)g-tension-ball.jpeg

Heb er net weer eentje aangeschaft voor 7.50. Elke hal heeft ze wel volgens mij, ideaal om op dode momenten je polsen en vingers sterker te maken. Ik had op een gegeven moment echt zo'n plat plaatje op m'n pols als ik aanspande, ga 'k nu weer aan werken :)
Ik heb ook zo'n soortgelijk balletje. Heerlijk voor de dode momenten op je werk!
pi_94178295
Yesssss vandaag is de dag :D
Vanavond meer, hoe gaat het bij jullie??
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94179771
En dat had je om 2.00 vannacht al? Haha. ^O^

Maandag geklommen (na de CPC 10km van zondag, oef). Ging lekker, relaxed.
Ook nog een stukje fórse overhang, zeg maar gerust horizontaal geprobeerd. Just for fun.
Alleen dan mis ik weer kracht in torso. Aan mijn armen hangen gaat best, als het zwaartepunt dichtbij ligt. Maar zo hangen (ga plat op de grond liggen en steek armen de lucht in) dat kan ik niet. Benen dichterbij halen zou minder zwaar zijn, maar ja, die kant moet je nou net niet op natuurlijk. :D

Ook leuk. Ik zag een op het oog aardige route, en ik keek, keek, keek... wtf hoe moet je die doen, in de eerste 2 mtr al? Stond er een vrouwtje naast me, die zag me puzzelen en vroeg: Zal ik 'm even voordoen? (Zonder betweterig toontje hoor...) Euh nou, graag?
Ik zie haar een 'sprong' maken van de ene naar de andere greep. Right.
Deze route slaan we nog even over. _O-

Deze week restaurant week, dus vanavond uiteten. Morgen klimmen, vrijdag weer uiteten :@, zaterdag of zondag misschien klimmen, alhoewel, er staat er ook al Hed Kandi op het progam...
pi_94185992
Hier gaat het helemaal prima! Gister lekker geklommen, erg veel route's geklommen weer, met als topper een 6b+ die ik uitgeklommen heb (helaas nog met 2 blocks).

Afgelopen weekend overigens voor het eerst buiten geklommen dit seizoen, was erg lekker! Ik ben naar Ibbenbüren geweest, dat zit lekker in de buurt. Het was nog een beetje vochtig, waardoor de rotsen af en toe nog wel erg glad waren.

Dit was een pittige, maar erg leuke route (5c/6a)






Het liefst ga ik volgende week zondag weer een dagje! Nog even wat mensen mee zien te krijgen... :D
pi_94190990
Mmm... 2uur rijden. Toch maar onthouden. :D
pi_94211786
ZO ik ben er weer bij :)

Ik kan het nog! Hal is leuk, wel een beetje klein. Verder hebben ze echt een aparte vorm van route-classificatie, ik heb eigenlijk alleen 3'en en 4+'en gedaan en dat kostte al fors veel moeite. Dus of ik ben echt verroest (maar zo voelde het niet) of ze schalen ze te laag in. Voel 'm trouwens lekker zitten in de polsen, snap weer precies wat je bedoelt Jack4ya!

Deze week lekker weer het draaien met de voetjes beetje opgehaald, kreeg complimenten dat m'n voetplaatsing goed was (geen blauwe knieën en gebeuk met de punten voor mij :P ) maar dat ik nog wat te ver van de wand hang en m'n balans/heupen meer naar de muur moet brengen. Voelt onnatuurlijk maar klinkt wel logisch dus ga eraan werken.

Nog niet heel veel boeiende mensen gespot om misschien mee verder te gaan maar wat niet is kan nog komen. O en m'n schoentjes zijn echt ZIEK. Denk dat ze net een half maatje te klein zijn, ik ben all for kleine schoentjes en gevoel in je punten en ik ben niet kleinzerig, maar na twee uur voelde het alsof m'n voeten geamputeerd moesten worden. Het zijn veterschoenen dus kan ze ook niet tussendoor even uitdoen :{ Dus als ik doorga maar even naar nieuwe schoentjes gaan kijken want dit is echt net niet relaxed.

O en vette foto's L0we!
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94213708
Lekker uitgeleefd?
Waarom niet gewoon schoenen uitdoen? Ik heb ook veters en deed het eerst ook niet, teveel gedoe, maar nu weet ik beter. Als de ander zijn 8 knoop staat los te halen, dan zit ik al te veteren. :)

Zeker als ze nieuw zijn, komt het vast wel goed :Y
pi_94231574
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:37 schreef jack4ya het volgende:
Lekker uitgeleefd?
Waarom niet gewoon schoenen uitdoen? Ik heb ook veters en deed het eerst ook niet, teveel gedoe, maar nu weet ik beter. Als de ander zijn 8 knoop staat los te halen, dan zit ik al te veteren. :)

Zeker als ze nieuw zijn, komt het vast wel goed :Y
Zijn van 2002 en medium afgeleefd. Punt is meer dat ze wel uit kunnen alleen als ik dat na een uurtje doe krijg ik ze niet meer aan :{
Heeft een van jullie ervaring met van die oranje la sportiva-cobra schoentjes? Die heb ik altijd zooo geil gevonden en dat zijn slofvormige dus die kunnen makkelijk uit. Maar mij is altijd verteld dat ze wel echt moeilijk zijn om goed te gebruiken...

En uitgeleefd ja op het eind toen ik een beetje moe werd wilde ik nog steeds het eind halen maar dat werd gewoon beuken voor veel te veel met de armen en dat voel ik nu :P
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94282957
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 14:19 schreef jack4ya het volgende:
Mmm... 2uur rijden. Toch maar onthouden. :D
Niet alleen onthouden, gewoon eens gaan! ;).
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:07 schreef theSummoner het volgende:
ZO ik ben er weer bij :)

Ik kan het nog! Hal is leuk, wel een beetje klein. Verder hebben ze echt een aparte vorm van route-classificatie, ik heb eigenlijk alleen 3'en en 4+'en gedaan en dat kostte al fors veel moeite. Dus of ik ben echt verroest (maar zo voelde het niet) of ze schalen ze te laag in. Voel 'm trouwens lekker zitten in de polsen, snap weer precies wat je bedoelt Jack4ya!
Als je het een tijdje niet gedaan hebt kan het goed zijn dat het een kwestie van ontwenning is. Denk dat het de volgende keer al een stuk beter zal gaan..
quote:
Deze week lekker weer het draaien met de voetjes beetje opgehaald, kreeg complimenten dat m'n voetplaatsing goed was (geen blauwe knieën en gebeuk met de punten voor mij :P ) maar dat ik nog wat te ver van de wand hang en m'n balans/heupen meer naar de muur moet brengen. Voelt onnatuurlijk maar klinkt wel logisch dus ga eraan werken.

Nog niet heel veel boeiende mensen gespot om misschien mee verder te gaan maar wat niet is kan nog komen. O en m'n schoentjes zijn echt ZIEK. Denk dat ze net een half maatje te klein zijn, ik ben all for kleine schoentjes en gevoel in je punten en ik ben niet kleinzerig, maar na twee uur voelde het alsof m'n voeten geamputeerd moesten worden. Het zijn veterschoenen dus kan ze ook niet tussendoor even uitdoen :{ Dus als ik doorga maar even naar nieuwe schoentjes gaan kijken want dit is echt net niet relaxed.
Je moet ze ook helemaal niet zo lang aanhouden! ;). Ik doe mijn schoenen na elke route uit, anders is het niet te houden!
quote:
O en vette foto's L0we!
Thnx! ^O^
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 11:21 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Zijn van 2002 en medium afgeleefd. Punt is meer dat ze wel uit kunnen alleen als ik dat na een uurtje doe krijg ik ze niet meer aan :{
Heeft een van jullie ervaring met van die oranje la sportiva-cobra schoentjes? Die heb ik altijd zooo geil gevonden en dat zijn slofvormige dus die kunnen makkelijk uit. Maar mij is altijd verteld dat ze wel echt moeilijk zijn om goed te gebruiken...
Ik heb ze eens geprobeerd, maar dat is echt niets voor mij! Ik heb het liefst schoentjes met klitteband, die kan je zo strak doen als je zelf wil, en zijn ook nog snel aan of uit :).
Ik heb nu de Mammut Goblin, ideale schoentjes!

quote:
En uitgeleefd ja op het eind toen ik een beetje moe werd wilde ik nog steeds het eind halen maar dat werd gewoon beuken voor veel te veel met de armen en dat voel ik nu :P
Dat voel je vaak wel de volgende dag :D
pi_94284167
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 11:15 schreef L0we het volgende:

Ik heb ze eens geprobeerd, maar dat is echt niets voor mij! Ik heb het liefst schoentjes met klitteband, die kan je zo strak doen als je zelf wil, en zijn ook nog snel aan of uit :).
Ik heb nu de Mammut Goblin, ideale schoentjes!
[ afbeelding ]

Ik heb nu een equivalent van deze:

http://www.bever.nl/klim(...).la-sportiva-mythos
(Exacte die ik heb zijn volgens mij niet meer verkrijgbaar)

Die zijn behoorlijk stijf. Denk je dat het veel moeite kost om te leren werken met van die slappe zoals die Mammut en Cobra? Ik zal trouwens toch maar eens jullie tip proberen om ze uit te doen maar ze zitten zó strak dat ik denk dat ik steeds vijf minuten bezig ben met aan en uit doen dus dat is ook niet heel relaxed...Die Mammuts staan niet in dit lijstje van Bever, wat kostten die L0we?

Heb trouwens een jongen van m'n studentenvereniging die al ervaring heeft geënthousiasmeerd om waarschijnlijk ook weer te beginnen dus dat zou zeer goed uitkomen kwa klimpartner :)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94286598
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 11:46 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Ik heb nu een equivalent van deze:

http://www.bever.nl/klim(...).la-sportiva-mythos
(Exacte die ik heb zijn volgens mij niet meer verkrijgbaar)

Die zijn behoorlijk stijf. Denk je dat het veel moeite kost om te leren werken met van die slappe zoals die Mammut en Cobra? Ik zal trouwens toch maar eens jullie tip proberen om ze uit te doen maar ze zitten zó strak dat ik denk dat ik steeds vijf minuten bezig ben met aan en uit doen dus dat is ook niet heel relaxed...Die Mammuts staan niet in dit lijstje van Bever, wat kostten die L0we?

Heb trouwens een jongen van m'n studentenvereniging die al ervaring heeft geënthousiasmeerd om waarschijnlijk ook weer te beginnen dus dat zou zeer goed uitkomen kwa klimpartner :)
Als ik jou was zou ik weer zo'n zelfde soort schoenen kopen. Ik heb die La sportiva Mythos ook nog, ik gebruik ze als buitenklimschoenen. Als je ze gewoon op maat koopt kan je die met gemak een hele avond aan houden. Daarnaast heb ik het voor mekaar gekregen om met die schoenen tot 6a/6b te klimmen. Het kost best wel wat moeite om daar goed op te leren staan. Ik kocht ze nadat ik een jaar lang zeker 2 keer in de week klom, en zelfs toen kostte het me wel wat moeite om eraan te wennen :)
pi_94294094
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 12:48 schreef L0we het volgende:

[..]

Het kost best wel wat moeite om daar goed op te leren staan. Ik kocht ze nadat ik een jaar lang zeker 2 keer in de week klom, en zelfs toen kostte het me wel wat moeite om eraan te wennen :)

Cobra-'achtige' schoenen bedoel je dan? Misschien stomme vraag, maar wat is nu precies het voordeel van de slapheid? Meer gevoel in je voeten oid?

Ik doe nog wel even met deze als het me lukt om ze uit te trekken, anders toch maar even uit gaan kijken naar een paar nieuwe, idd waarschijnlijk deze of een niveautje 'hoger' dan (kan me herinneren dat er nog een paar typen tussen die mythos en cobra's zaten...)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94294575
De goblins bedoel ik dan ja. Het voordeel daarvan is dat ik met het puntje van mn tenen op grepen kan blijven staan, dat je wat meer gevoel hebt, en je schoentjes beter om greepjes heenvouwen, waardoor je meer grip hebt. Maar al die dingen heb je nauwelijks voordeel mee op routes onder de 6a :).

Er zit inderdaad een heleboel tussen, ga eens lekker passen bij de klimhal, of bij een andere buitensportwinkel :).
pi_94353955
*O* Morgen weer een dagje Ibbenbüren
pi_94373211
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 23:14 schreef L0we het volgende:
*O* Morgen weer een dagje Ibbenbüren
_O_

Was het daar ook zulk fantastisch weer?
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94401859
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 13:52 schreef theSummoner het volgende:

[..]

_O_

Was het daar ook zulk fantastisch weer?
Ik zit hier nog steeds met een big smile op mn gezicht. Het was SUPER! De hele dag een strakblauwe lucht, toen de zon onder aan het gaan was zat ik op 20 meter hoogte, beentjes over de rand, en keek uit over het bos :D. (wel gezekerd natuurlijk :))

Toppunt van vandaag was het klimmen van een duitse 7 (is nederlandse 6b).
pi_94461738
Het lijkt erop dat ik komen weekend weer ga *O*. Heb de smaak aardig te pakken zo :D
pi_94464435
Lekker bezig! Ik ga morgen weer knallen in de hal en maat van m'n studentenvereniging gaat volgende week woensdag mee vrijklimstatus bemachtigen tijdens de Sport-voor-nop-week van het Universitair Sportcentrum :) Hij is wel 20Kg zwaarder dan ik maar dat is overkomelijk :Y
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 14:17:50 #50
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_94466716
Mijn vriend is ook 20kg zwaarder. Dat is wel lastig, ik houd me aanbevolen voor tips...
pi_94469345
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:17 schreef jack4ya het volgende:
Mijn vriend is ook 20kg zwaarder. Dat is wel lastig, ik houd me aanbevolen voor tips...
Het makkelijkste is volgens mij om zoveel mogelijk onder hem gaan staan (naar de wand toe lopen) als je hem laat zakken. Desnoods zet je 1 voet tegen de muur aan.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:29:01 #52
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_94473430
Indien mogelijk doe ik dat, maar het kan niet altijd. Mensen die in de weg staan, touw dat anders in 'm 'snijdt', hoek/schoorsteen... Zou een grigri rustiger zijn? Ondanks de hardere snok bij een val?
pi_94474234
Denk het juist niet. Je moet dan vrij hard aan die hendel trekken om hem te laten zakken. Bij een atc / 8 is dat een stuk eenvoudiger. Maar probeer het eens,vast wel iemand die hem eens uit wil lenen.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 19:22:56 #54
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_94478259
Misschien sowieso eens een acht aanschaffen, bij dikkere touwen sta ik gewoon spierballen te kweken bij het inhalen. En zoveel zwaarder dan een atc vond ik het eigenlijk ook niet.
pi_94487070
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 19:22 schreef jack4ya het volgende:
Misschien sowieso eens een acht aanschaffen, bij dikkere touwen sta ik gewoon spierballen te kweken bij het inhalen. En zoveel zwaarder dan een atc vond ik het eigenlijk ook niet.
Oh? Bij dikkere touwen vind ik een 8 helemaal dramatisch... Doe mij maar een ATC of grigri, zekert prima! Zelfs met dikkere touwen :)
  dinsdag 22 maart 2011 @ 21:57:03 #56
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_94487712
Ja, ik zal het ook fout doen. Moet haast wel. Ik heb vaak wokkels die ik tijdens het zak weer moet terugschudden en ik laat zelfs het klepje van de belaymaster continu losschieten met de lus van de atc. Dat draaiding zit wel goed vast ingedraaid, daar niet van, maar het staat er slordig en ik krijg terecht opmerkingen.

Er zijn een paar touwen waar ik continu ruzie mee heb. Die krijg ik gewoon niet door gehaald door mijn atc, sta ik daar een partij te boksen met dat touw. Echt heel suf.

Dikkere touwen leken me helemaal niet fatsoenlijk door een grigri gaan?
pi_94502652
Misschien moet je eens iemand mee laten kijken, of je het beter aan kan pakken. :)

Mijn ervaring is juist dat ze makkelijker door een grigri heen gaan, omdat het touw daar een minder scherpe bocht in hoeft te maken.
pi_94530211
Oww net weer lekker bezig geweest 8-)

Groep was ineens enorm uitgedund na vorige week dus legio persoonlijke aandacht. Klom deze week met een andere kerel die (toepasselijk genoeg) 20 kg zwaarder was.

Ben weer meer met m'n grigri aan het zekeren, heb ook een ATC maar het is toch wel heel fijn. Leer nu ook alle tips en trics zoals fatsoenlijk laten zakken en touw terughalen als iemand naar beneden klimt. ATC vind ik persoonlijk veel fijner dan een acht, vooral omdat het zo'n lekker simpel ding is. Aangezien deze hal 9 maanden oud is zijn alle touwen gloedjenieuw dus van dikke touwen ook geen last. Vandaag met een net nieuw touw geklommen dat volgens instructeur de nieuwe standaard wordt, was superdun, echt heel chill.

En m'n niveau gaat keihard omhoog, deze week alweer 2 5B'tjes gedaan zonder blocks dus je had toch gelijk dat ik er weer even in moet komen L0we :Y
Heb m'n schoentjes na jullie suggestie na een uur uit gedaan en na 10 minuten weer aan en dat maakte het al een stuk draaglijker. Ik denk toch wel dat ze te klein zijn, zag vandaag dat ze 41,5 zijn en m'n normale schoenmaat is 43. Heb ze gekocht toen ik 16 was dus denk dat ik nu beter 42 zou kunnen hebben.

En nu al geregeld dat jongen van m'n studentenvereniging volgende week mee kan trainen, hoop dat hij doorgaat dan heb ik een vast maatje :D
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94530356
Btw, wat is een belaymaster? :@
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
  FOK!fotograaf woensdag 23 maart 2011 @ 22:06:34 #60
160750 moonmovies
zeg maar Peer...
pi_94531876
Weer even een wakkerschuddertje :{

http://www.omroepbrabant.(...)+in+klimcentrum.aspx

Man maakte blijkbaar een bijna fatale fout tijden het ombouwen, hij heeft nog geluk gehad...
Friends are like potatoes. If you eat them, they'll die...
-------------------------------------
www.theinvision.nl
pi_94546462
quote:
6s.gif Op woensdag 23 maart 2011 21:37 schreef theSummoner het volgende:
Oww net weer lekker bezig geweest 8-)

Groep was ineens enorm uitgedund na vorige week dus legio persoonlijke aandacht. Klom deze week met een andere kerel die (toepasselijk genoeg) 20 kg zwaarder was.

Ben weer meer met m'n grigri aan het zekeren, heb ook een ATC maar het is toch wel heel fijn. Leer nu ook alle tips en trics zoals fatsoenlijk laten zakken en touw terughalen als iemand naar beneden klimt. ATC vind ik persoonlijk veel fijner dan een acht, vooral omdat het zo'n lekker simpel ding is. Aangezien deze hal 9 maanden oud is zijn alle touwen gloedjenieuw dus van dikke touwen ook geen last. Vandaag met een net nieuw touw geklommen dat volgens instructeur de nieuwe standaard wordt, was superdun, echt heel chill.
Ideaal he? Ik moet mijn grigri nog eens omruilen voor een grigri 2, dat is een stuk veiliger met de dunne touwen :).
quote:
En m'n niveau gaat keihard omhoog, deze week alweer 2 5B'tjes gedaan zonder blocks dus je had toch gelijk dat ik er weer even in moet komen L0we :Y
Heb m'n schoentjes na jullie suggestie na een uur uit gedaan en na 10 minuten weer aan en dat maakte het al een stuk draaglijker. Ik denk toch wel dat ze te klein zijn, zag vandaag dat ze 41,5 zijn en m'n normale schoenmaat is 43. Heb ze gekocht toen ik 16 was dus denk dat ik nu beter 42 zou kunnen hebben.

En nu al geregeld dat jongen van m'n studentenvereniging volgende week mee kan trainen, hoop dat hij doorgaat dan heb ik een vast maatje :D
Kan je anders geen oproepje plaatsen ergens?
quote:
15s.gif Op woensdag 23 maart 2011 22:06 schreef moonmovies het volgende:
Weer even een wakkerschuddertje :{

http://www.omroepbrabant.(...)+in+klimcentrum.aspx

Man maakte blijkbaar een bijna fatale fout tijden het ombouwen, hij heeft nog geluk gehad...
quote:
Hij had een gebroken pols en een gebroken enkel en klaagde over pijn in zijn rug.
dan heb je zeker geluk ja...

Ben wel benieuwd wat hij fout heeft gedaan dan... Iets met zn zelfzekering?
pi_94546480
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 21:40 schreef theSummoner het volgende:
Btw, wat is een belaymaster? :@
dit
  FOK!fotograaf donderdag 24 maart 2011 @ 12:17:02 #63
160750 moonmovies
zeg maar Peer...
pi_94550022
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 10:44 schreef L0we het volgende:

[..]

Ideaal he? Ik moet mijn grigri nog eens omruilen voor een grigri 2, dat is een stuk veiliger met de dunne touwen :).

[..]

Kan je anders geen oproepje plaatsen ergens?

[..]

[..]

dan heb je zeker geluk ja...

Ben wel benieuwd wat hij fout heeft gedaan dan... Iets met zn zelfzekering?
Nou, bij ombouwen wordt je meestal gezekerd, hij zal waarschijnlijk zijn slinge van het ombouwpunt hebben losgemaakt terwijl hij zichzelf nog niet opnieuw had vastgemaakt aan het touw. Ombouwen is een van de meest risico volle punten van het klimmen als je je aandacht er niet bij houd.
Friends are like potatoes. If you eat them, they'll die...
-------------------------------------
www.theinvision.nl
pi_94551210
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 10:44 schreef L0we het volgende:

[..]

Ideaal he? Ik moet mijn grigri nog eens omruilen voor een grigri 2, dat is een stuk veiliger met de dunne touwen :).
Ik heb 'm gevonden op de Petzl-site, maar wat is nou het grote verschil met een normale grigri behalve dat 'ie lichter en kleiner is (en er enorm geil uitziet :9~ )
quote:
Kan je anders geen oproepje plaatsen ergens?
Zat er al over te denken, wacht even tot na de cursus en dan doe ik dat denk ik bij Klimmuur Amsterdam. Die zullen vast wel een bord voor dat soort dingen hebben...

quote:
dit
Oooooh soort van mega-karabiner-unit noemde ik dat tot nu. Ik heb er één gekocht omdat je er tegenwoordig schijnbaar mee moet zekeren maar wist nog niet dat het ook echt een aparte naam had...

Reactie onder bericht over val:
quote:
Oorzaak van de val niet bekend? Wat te denken van hoogte en zwaartekracht!
_O-
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94555063
quote:
Op donderdag 24 maart 2011 12:17 schreef moonmovies het volgende:

[..]

Nou, bij ombouwen wordt je meestal gezekerd, hij zal waarschijnlijk zijn slinge van het ombouwpunt hebben losgemaakt terwijl hij zichzelf nog niet opnieuw had vastgemaakt aan het touw. Ombouwen is een van de meest risico volle punten van het klimmen als je je aandacht er niet bij houd.
Bij het ombouwen maak je jezelf altijd vast aan een zekerpunt mbv een zelfzekering, standplaatsslinge, gewone slinge, hoe je dat ook wil noemen. Verwacht dat het daar fout is gegaan. Volgens mij bedoelden we hetzelfde. :)
  FOK!fotograaf donderdag 24 maart 2011 @ 15:17:38 #66
160750 moonmovies
zeg maar Peer...
pi_94556580
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 14:36 schreef L0we het volgende:

[..]

Bij het ombouwen maak je jezelf altijd vast aan een zekerpunt mbv een zelfzekering, standplaatsslinge, gewone slinge, hoe je dat ook wil noemen. Verwacht dat het daar fout is gegaan. Volgens mij bedoelden we hetzelfde. :)
Oja, nu zie ik het. Las het verkeerd :P
Friends are like potatoes. If you eat them, they'll die...
-------------------------------------
www.theinvision.nl
pi_94558955
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 12:48 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Ik heb 'm gevonden op de Petzl-site, maar wat is nou het grote verschil met een normale grigri behalve dat 'ie lichter en kleiner is (en er enorm geil uitziet :9~ )

Belangrijkste is ook wel dat je er dunnere touwen veilig mee kan zekeren. Volgende week maar eens vragen of ik er eens mee proef mag klimmen :).
quote:
Zat er al over te denken, wacht even tot na de cursus en dan doe ik dat denk ik bij Klimmuur Amsterdam. Die zullen vast wel een bord voor dat soort dingen hebben...
Denk dat je vanuit de cursus ook wel wat mensen tegen zult komen :)
quote:
Oooooh soort van mega-karabiner-unit noemde ik dat tot nu. Ik heb er één gekocht omdat je er tegenwoordig schijnbaar mee moet zekeren maar wist nog niet dat het ook echt een aparte naam had...
Ook met zo'n klepje? Of heb je een gewone HMS-carabiner?
pi_94561316
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 16:17 schreef L0we het volgende:
Belangrijkste is ook wel dat je er dunnere touwen veilig mee kan zekeren. Volgende week maar eens vragen of ik er eens mee proef mag klimmen :).
Laat me weten hoe het is :Y
quote:
Denk dat je vanuit de cursus ook wel wat mensen tegen zult komen :)
Ja dat dacht ik dus ook maar vooralsnog niet echt mensen waar ik een klik mee heb dus... :N
quote:
Ook met zo'n klepje? Of heb je een gewone HMS-carabiner?
Nee belaymaster heb ik nu net gekocht, heb ook wel een gewone HMS maar daar mag je bij het USC niet meer mee zekeren. Laatste keer werd ook gezegd dat je met een grigri handjes aan het touw moet houden. Wel terecht & veilig natuurlijk maar zo jammer, kon er altijd lekker show-off mee doen naar de rookies :P

[ Bericht 0% gewijzigd door theSummoner op 24-03-2011 17:21:25 (duidelijkheid) ]
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94562211
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 17:20 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Laat me weten hoe het is :Y

Zal ik doen :)
quote:
Ja dat dacht ik dus ook maar vooralsnog niet echt mensen waar ik een klik mee heb dus... :N

T kan ook tegen zitten natuurlijk :)
quote:
Nee belaymaster heb ik nu net gekocht, heb ook wel een gewone HMS maar daar mag je bij het USC niet meer mee zekeren. Laatste keer werd ook gezegd dat je met een grigri handjes aan het touw moet houden. Wel terecht & veilig natuurlijk maar zo jammer, kon er altijd lekker show-off mee doen naar de rookies :P
Ah, vandaar :). Ik hou mijn touw vaak vast, om de gewoonte maar een beetje vast te houden :). Ik ben dr ook wel eens op aangesproken door een rookie, dat ik wel eens wat beter mn touw vast moest houden, heb hem maar even uitgelegd wat een grigri was ;)
  donderdag 24 maart 2011 @ 18:39:58 #70
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_94564147
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 17:20 schreef theSummoner het volgende:

Nee belaymaster heb ik nu net gekocht, heb ook wel een gewone HMS maar daar mag je bij het USC niet meer mee zekeren. Laatste keer werd ook gezegd dat je met een grigri handjes aan het touw moet houden. Wel terecht & veilig natuurlijk maar zo jammer, kon er altijd lekker show-off mee doen naar de rookies :P
Hmm, dat je niet meer met een gewone HMS karabiner mag zekeren vind ik een beetje onzin. Je moet toch altijd blijven controleren of hij zo'n ding vast zit. Of er nou een klepje op zit of niet.

Ik gebruik zelf een met een knopje (ball-lock), en ik heb ook een tri-twist-lock ding. Die laatste gebruik ik toch niet meer voor het klimmen, eigenlijk schandalig dat ze me die verkocht hebben, want die dingen zijn niet zo heel veilig heb ik het idee.
  donderdag 24 maart 2011 @ 18:40:27 #71
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_94564172
quote:
15s.gif Op woensdag 23 maart 2011 22:06 schreef moonmovies het volgende:
Weer even een wakkerschuddertje :{

http://www.omroepbrabant.(...)+in+klimcentrum.aspx

Man maakte blijkbaar een bijna fatale fout tijden het ombouwen, hij heeft nog geluk gehad...
Nog meer wakkerschudders: http://klimongevallen.nl
pi_94567118
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 18:39 schreef Neelix het volgende:

[..]

Hmm, dat je niet meer met een gewone HMS karabiner mag zekeren vind ik een beetje onzin. Je moet toch altijd blijven controleren of hij zo'n ding vast zit. Of er nou een klepje op zit of niet.

Ik gebruik zelf een met een knopje (ball-lock), en ik heb ook een tri-twist-lock ding. Die laatste gebruik ik toch niet meer voor het klimmen, eigenlijk schandalig dat ze me die verkocht hebben, want die dingen zijn niet zo heel veilig heb ik het idee.
Tja, vond ik ook maar ik maak de regels niet natuurlijk. Verder is mijn eigen HMS redelijk versleten en zit of wel waanzinnig strak vast en dan krijg je 'm bijna niet los ofwel hij zit te los. Sowieso goede reden om een nieuwe te kopen dus. En die belaymaster is wel onhandig in het gebruik (zit altijd te kutten met dat klepje en touw en gordel) maar ik moet toegeven dat het kwa veiligheid een geniaal systeem is. Trouwens, heb je er zelf een? Want het idee van dat klepje is dus dat het alleen dicht kán als je 'm aangedraaid hebt. Je kan het dus niet vergeten dicht te draaien. (Niet dat dat me ooit gebeurde maar je moet toegeven dat het in elke situatie veilig is, ook met beginners b.v.).

Zo'n ball lock vond ik er altijd leuk uitzien maar had ook het idee dat het mechaniek heel snel slijt dus heb er nooit een gekocht. Als ik jou hoor dus terecht.

quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 18:40 schreef Neelix het volgende:

[..]

Nog meer wakkerschudders: http://klimongevallen.nl
Aww kom op jongens niet zo pessimistisch allemaal, het is lente en we zijn toch allemaal veilige klimmers? :Y
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
  donderdag 24 maart 2011 @ 19:55:13 #73
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_94567842
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 19:42 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Tja, vond ik ook maar ik maak de regels niet natuurlijk. Verder is mijn eigen HMS redelijk versleten en zit of wel waanzinnig strak vast en dan krijg je 'm bijna niet los ofwel hij zit te los. Sowieso goede reden om een nieuwe te kopen dus. En die belaymaster is wel onhandig in het gebruik (zit altijd te kutten met dat klepje en touw en gordel) maar ik moet toegeven dat het kwa veiligheid een geniaal systeem is. Trouwens, heb je er zelf een? Want het idee van dat klepje is dus dat het alleen dicht kán als je 'm aangedraaid hebt. Je kan het dus niet vergeten dicht te draaien. (Niet dat dat me ooit gebeurde maar je moet toegeven dat het in elke situatie veilig is, ook met beginners b.v.).
Zo'n klepje sluit ook. En je zult altijd moeten kijken of het klepje daadwerkelijk dicht zit.
Het is waar, je kunt het makkelijker zien, maar toch, je moet blijven checken.

quote:
Zo'n ball lock vond ik er altijd leuk uitzien maar had ook het idee dat het mechaniek heel snel slijt dus heb er nooit een gekocht. Als ik jou hoor dus terecht.
Hoho, de ball-lock ben ik ontzetten tevreden over.
Ik heb een andere en dat is een tri-twist-lock ding en daar ben ik niet tevreden over. Die kon ik zelf met een touw openkrijgen, dus dat ga ik niet gebruiken om mezelf te zekeren met een touw.
pi_94569331
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 19:42 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Tja, vond ik ook maar ik maak de regels niet natuurlijk. Verder is mijn eigen HMS redelijk versleten en zit of wel waanzinnig strak vast en dan krijg je 'm bijna niet los ofwel hij zit te los. Sowieso goede reden om een nieuwe te kopen dus. En die belaymaster is wel onhandig in het gebruik (zit altijd te kutten met dat klepje en touw en gordel) maar ik moet toegeven dat het kwa veiligheid een geniaal systeem is. Trouwens, heb je er zelf een? Want het idee van dat klepje is dus dat het alleen dicht kán als je 'm aangedraaid hebt. Je kan het dus niet vergeten dicht te draaien. (Niet dat dat me ooit gebeurde maar je moet toegeven dat het in elke situatie veilig is, ook met beginners b.v.).
Mwah, ik ben dr wat minder over te spreken. Ik ben tijdens het zekeren op een standplaats dat klepje eens kwijt geraakt, hoe het precies gebeurde weet ik nog steeds niet, maar ik zie opeens dat klepje zo'n 100 meter naar beneden stuiteren... Was mn klimmaatje niet zo blij mee (was niet mn eigen ding ;))
quote:
Zo'n ball lock vond ik er altijd leuk uitzien maar had ook het idee dat het mechaniek heel snel slijt dus heb er nooit een gekocht. Als ik jou hoor dus terecht.

Voor in de hal gebruik ik nu een bi-lock carabiner, buiten gebruik ik vaak een schroefcarabiner. Het blijft gewoon een kwestie van goed opletten, en blijven checken of hij dicht zit
quote:
Aww kom op jongens niet zo pessimistisch allemaal, het is lente en we zijn toch allemaal veilige klimmers? :Y
Zeker wel, maar dat moeten we ook blijven... ;). Het is goed om scherp te blijven, en mekaar te blijven checken, om maar iets te noemen :)
  donderdag 24 maart 2011 @ 20:33:27 #75
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_94570113
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 20:20 schreef L0we het volgende:

[..]

Voor in de hal gebruik ik nu een bi-lock carabiner, buiten gebruik ik vaak een schroefcarabiner. Het blijft gewoon een kwestie van goed opletten, en blijven checken of hij dicht zit

Wat voor een gebruik je dan, zo'n duw-draai ding?
Ik heb daar zelf een keer met een touw mee zitten spelen en dan krijg je hem toch vrij snel open. En gezien dat draaiding ook een beetje ruw is en wat scherpe randjes is de kans dat er een touw aan blijft hangen best groot. Dat ie dan een keer opengaat kan ook best.

Ik vertrouw ze niet in ieder geval..
pi_94571064
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 19:55 schreef Neelix het volgende:

[..]

Hoho, de ball-lock ben ik ontzetten tevreden over.
Ik heb een andere en dat is een tri-twist-lock ding en daar ben ik niet tevreden over. Die kon ik zelf met een touw openkrijgen, dus dat ga ik niet gebruiken om mezelf te zekeren met een touw.
O sorry die bedoelde ik ook (http://www.rei.com/product/722360 deze toch?)
Naja die leek me dus handig maar niet superveilig...

Hoe ziet zo'n ball-lock eruit dan?

zo? http://www.klimwinkel.nl(...)arabiner-p-302.html
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94573064
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 20:33 schreef Neelix het volgende:

[..]

Wat voor een gebruik je dan, zo'n duw-draai ding?
Ik heb daar zelf een keer met een touw mee zitten spelen en dan krijg je hem toch vrij snel open. En gezien dat draaiding ook een beetje ruw is en wat scherpe randjes is de kans dat er een touw aan blijft hangen best groot. Dat ie dan een keer opengaat kan ook best.

Ik vertrouw ze niet in ieder geval..

Je draait hem, en daarna duw je hem open. Zitten vrijwel geen ruwe randjes aan ofzo. Zeker voor indoor vind ik hem prima voldoen, omdat mijn touw daar vrijwel nooit in de buurt komt, laat staan dat het zo loopt dat hij de boel ook nog eens open kan trekken.

Als je eenmaal met touw gaat spelen krijg je bijna alles wel open, maar IRL is die kans erg klein, zeker als je je materiaal regelmatig controleert of het nog goed zit.
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 20:48 schreef theSummoner het volgende:

[..]

O sorry die bedoelde ik ook (http://www.rei.com/product/722360 deze toch?)
Naja die leek me dus handig maar niet superveilig...
Ligt er maar net aan hoe veilig je het wil hebben :). De laatste tijd trekt de NKBV de regels erg aan, maar is het ook weer zo dat iets wat het ene jaar nog streng verboden is, is het volgende jaar weer toegestaan. Daarnaast is het aantal ongevallen wat je ziet voor 99,9 procent te wijten aan de klimmer / zekeraar zelf, en niet aan het materiaal. Ik heb prima vertrouwen in de materialen die ik gebruik :)
quote:
Hoe ziet zo'n ball-lock eruit dan?

zo? http://www.klimwinkel.nl(...)arabiner-p-302.html
Dat issem :)
  donderdag 24 maart 2011 @ 22:19:40 #78
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_94577052
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 21:21 schreef L0we het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Je draait hem, en daarna duw je hem open. Zitten vrijwel geen ruwe randjes aan ofzo. Zeker voor indoor vind ik hem prima voldoen, omdat mijn touw daar vrijwel nooit in de buurt komt, laat staan dat het zo loopt dat hij de boel ook nog eens open kan trekken.
Met een ATC, acht of iets anders zekeren dan is het idd geen probleem. Maar in het USC willen ze ook dat je als klimmer met een HMS vastklikt aan een lus met dubbele achtknoop ipv direct aan je gordel.
En dan komt het touw daar toch echt wel in de buurt van die mooie gekartelde rand waar dat touw ook precies goed grip op heeft.

quote:
Die heb ik idd. Balletje indrukken en dan draaien en trekken om hem open te maken. Dat gaat je echt met een touw en de beste intenties niet lukken om open te maken.
pi_94577929
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:19 schreef Neelix het volgende:

[..]

Met een ATC, acht of iets anders zekeren dan is het idd geen probleem. Maar in het USC willen ze ook dat je als klimmer met een HMS vastklikt aan een lus met dubbele achtknoop ipv direct aan je gordel.
En dan komt het touw daar toch echt wel in de buurt van die mooie gekartelde rand waar dat touw ook precies goed grip op heeft.
Ah, dan snap ik het beter... Ik bind me altijd direct in, vandaar :). Ik zou denk ik de neiging hebben om 2 schroefcarabiners tegengesteld in te klikken :).
quote:
Die heb ik idd. Balletje indrukken en dan draaien en trekken om hem open te maken. Dat gaat je echt met een touw en de beste intenties niet lukken om open te maken.
Indd, en met een beetje oefening is het ook geen enkel probleem om hem snel open te krijgen :)
pi_94578650
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:19 schreef Neelix het volgende:

[..]

Met een ATC, acht of iets anders zekeren dan is het idd geen probleem. Maar in het USC willen ze ook dat je als klimmer met een HMS vastklikt aan een lus met dubbele achtknoop ipv direct aan je gordel.
En dan komt het touw daar toch echt wel in de buurt van die mooie gekartelde rand waar dat touw ook precies goed grip op heeft.
Huh? Heb ik nog nooit iets over gehoord...ik dacht dat je überhaupt niet meer met HMS mag klimmen als klimmer daar? Ik zou het in ieder geval niet zo doen, heb echt een enorme hekel aan knopen en ook al kan ik wel een achtknoop leggen, heb toch altijd een rustiger gevoel als er een lus is gemaakt door iemand die er écht verstand van heeft...
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94579122
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:44 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Huh? Heb ik nog nooit iets over gehoord...ik dacht dat je überhaupt niet meer met HMS mag klimmen als klimmer daar? Ik zou het in ieder geval niet zo doen, heb echt een enorme hekel aan knopen en ook al kan ik wel een achtknoop leggen, heb toch altijd een rustiger gevoel als er een lus is gemaakt door iemand die er écht verstand van heeft...
Wat bedoel je met HMS? ;).

een 8 knoop is vrij eenvoudig, als je het eenmaal weet. Daarnaast is hij heel eenvoudig te controleren. :)
pi_94579406
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:52 schreef L0we het volgende:

[..]

Wat bedoel je met HMS? ;).
Een gewone HMS-karabiner, dus niet zo'n belaymaster.

quote:
een 8 knoop is vrij eenvoudig, als je het eenmaal weet. Daarnaast is hij heel eenvoudig te controleren. :)
Weet ik, maar ik ben gewoon een ramp in knopen leggen (nooit gezeild ;) ) dus ik laat het liever doen door mensen die het echt kunnen :Y
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94580667
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:57 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Een gewone HMS-karabiner, dus niet zo'n belaymaster.

Ah, oke :). Ik weet ook niet goed wat de NKBV adviseert op dit gebied, maar las ik indirect in moet binden gebruik ik altijd een schroefcarabiner.
quote:
Weet ik, maar ik ben gewoon een ramp in knopen leggen (nooit gezeild ;) ) dus ik laat het liever doen door mensen die het echt kunnen :Y
Ik heb ook nooit gezeild, en toch het knoopje aardig snel aangeleerd :). Daarnaast is het altijd zo dat je klimmaatje je checkt, dat geeft ook wel genoeg vertrouwen!
  vrijdag 25 maart 2011 @ 08:52:39 #84
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_94587503
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 22:44 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Huh? Heb ik nog nooit iets over gehoord...ik dacht dat je überhaupt niet meer met HMS mag klimmen als klimmer daar? Ik zou het in ieder geval niet zo doen, heb echt een enorme hekel aan knopen en ook al kan ik wel een achtknoop leggen, heb toch altijd een rustiger gevoel als er een lus is gemaakt door iemand die er écht verstand van heeft...
Ik bedoel dat die lus met achktknoop al in het touw zit en dat je hem vastklikt aan je gordel met een HMS, belaymaster, oid.

In dit geval lijkt me zo'n klepje van een belaymaster ook niet handig trouwens, want die kan door het verschuiven van het touw weer opengaan en in de weg gaan zitten.
Veiligste is dan idd twee schroefkarabiners, maar ik denk niet dat iemand dat gaat doen. ;)
pi_94592146
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 08:52 schreef Neelix het volgende:

[..]

Ik bedoel dat die lus met achktknoop al in het touw zit en dat je hem vastklikt aan je gordel met een HMS, belaymaster, oid.

In dit geval lijkt me zo'n klepje van een belaymaster ook niet handig trouwens, want die kan door het verschuiven van het touw weer opengaan en in de weg gaan zitten.
Veiligste is dan idd twee schroefkarabiners, maar ik denk niet dat iemand dat gaat doen. ;)
Buiten doe ik dat wel altijd, als ik bijvoorbeeld de standplaats verleng. Toch best prettig idee dat je dan goed vast zit. :D
pi_94600631
Iemand nog tips voor online webshops voor klimschoenen? Ik heb in mijn omgeving al gekeken bij winkels die klimschoenen verkopen, maar die prijzen beginnen bij 70euro, wat ik als beginner aan de dure kant vind. Online kom ik niet goedkoper dan 50euro, wellicht shops die ik over het hoofd heb gezien?
pi_94601128
Wauw, super! Gek dat ik na een half uur zoeken deze site nog niet ben tegengekomen, bedankt!
pi_94601200
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 15:16 schreef algebra010 het volgende:
Wauw, super! Gek dat ik na een half uur zoeken deze site nog niet ben tegengekomen, bedankt!
Let wel, de hele kleine zijn kindermaten... ;). En ik zie nu dat je niet online kan bestellen...
pi_94601351
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 15:17 schreef L0we het volgende:

[..]

Let wel, de hele kleine zijn kindermaten... ;). En ik zie nu dat je niet online kan bestellen...
Nee dat viel me net op, nouja even verder zoeken dan, goedkopere schoenen bestaan dus wel degelijk. :P
pi_94603019
Ja, al ben ik ook wel bang dat goedkoop duurkoop is :)
pi_94613692
Lijkt het je relaxt die online te bestellen? Dan kan je toch niet passen? Of kan je ze terugsturen als ze niet passen?
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94614444
Mij niet! Stel dat de maat toch niet helemaal goed is...
pi_94618288
Je kunt natuurlijk wel in de winkel schoentjes passen en die dan online kopen. Wat je ook kunt doen is als je op vakantie gaat naar een land waar ook geklommen wordt, bijvoorbeeld Frankrijk, daar de schoentjes kopen.

Ik zou trouwens niet zomaar een paar tientjes bezuinigen, klimschoentjes moeten echt goed zitten anders ben je ze snel zat en wil je snel weer nieuwe. Met goed zittende (leren) schoentjes doe je jaren dus een goede investering. Ik heb zelf schoentjes van rond de ¤100,- en daar doen ik al jaren mee, ik zou alleen nu wel eens iets kleinere willen om beter op kleine randjes te kunnen staan. Maar dat zou dan een extra paar zijn, mijn huidige blijf ik dan ook gebruiken.

Als je maar een paar tientjes wilt uitgeven kun je misschien beter op gympen blijven klimmen tot je genoeg gespaard hebt voor iets duurdere.
pi_94620372
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 21:58 schreef Miendientje het volgende:
Je kunt natuurlijk wel in de winkel schoentjes passen en die dan online kopen. Wat je ook kunt doen is als je op vakantie gaat naar een land waar ook geklommen wordt, bijvoorbeeld Frankrijk, daar de schoentjes kopen.
Luxemburg schijnen ze ook erg goedkoop te zijn!
quote:
Ik zou trouwens niet zomaar een paar tientjes bezuinigen, klimschoentjes moeten echt goed zitten anders ben je ze snel zat en wil je snel weer nieuwe. Met goed zittende (leren) schoentjes doe je jaren dus een goede investering. Ik heb zelf schoentjes van rond de ¤100,- en daar doen ik al jaren mee, ik zou alleen nu wel eens iets kleinere willen om beter op kleine randjes te kunnen staan. Maar dat zou dan een extra paar zijn, mijn huidige blijf ik dan ook gebruiken.
Die oude schoentjes zijn ideaal om buiten te klimmen! (Als je buiten klimt dan...).
quote:
Als je maar een paar tientjes wilt uitgeven kun je misschien beter op gympen blijven klimmen tot je genoeg gespaard hebt voor iets duurdere.
Ben ik het wel mee eens inderdaad. Goedkopere schoentjes zitten vaak toch niet zo lekker, en slijten een stuk harder...
pi_94645592
In ieder geval alvast nieuwe tennisschoenen aangeschaft :)
Die waren op hardcourt in zes maanden zo afgesleten dat er een gat in de punt van de linker zit :'(
Gelukkig kost exact hetzelfde paar maar 45E, nog even sparen voor klimschoenen aangezien ik waarschijnlijk het dubbele daarvan daaraan uit wil geven 8-)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94688269
"Rotsklimmen is cool! Op 27, 28 en 29 mei organiseert het USC een rotsklimweekend in de Ith, Duitsland. Dit staat voor iedereen open die een introductiecursus heeft afgerond. Er gaan twee instructeurs mee. Tijdens het weekend kan er alleen toprope worden geklommen (touwen worden uitgehangen). Prijs: cat. 1 90, -, cat. 2 100 euro, cat. 3 115 euro. Inclusief vervoer, 2 overnachtingen, instructie, materiaal, ontbijt, tussendoortjes, sportklimverzekering. Exclusief avondeten voor de avonden. We zullen uit eten gaan bij de lokale pizzera of restaurant. Naast veel klimmen wordt dit weekend ook super gezellig! Er moet voor een eigen tent, slaapzak en mat worden gezorgd. Inschrijven kan bij de balie van het USC."

Ok VET ^O^ . Dit ga ik echt zeker in overweging nemen. Iemand ooit in dat gebied geweest?

[ Bericht 0% gewijzigd door theSummoner op 28-03-2011 10:58:11 ]
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
  zondag 27 maart 2011 @ 22:18:18 #98
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_94691892
Oe!
pi_94707138
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 21:24 schreef theSummoner het volgende:
"Rotsklimmen is cool! Op 27, 28 en 29 mei organiseert het USC een rotsklimweekend in de Ith, Duitsland. Dit staat voor iedereen open die een introductiecursus heeft afgerond. Er gaan twee instructeurs mee. Tijdens het weekend kan er alleen toprope worden geklommen (touwen worden uitgehangen). Prijs: cat. 1 90, -, cat. 2 100 euro, cat. 3 115 euro. Inclusief vervoer, 2 overnachtingen, instructie, materiaal, ontbijt, tussendoortjes, sportklimverzekering. Exclusief avondeten voor de avonden. We zullen uit eten gaan bij de lokale pizzera of restaurant. Naast veel klimmen wordt dit weekend ook super gezellig! Er moet voor een eigen tent, slaapzak en mat worden gezorgd. Inschrijven kan bij de balie van het USC."

Ok VET ^O^ . Dit ga ik echt zeker in overweging nemen. Iemand ooit in dat gebied geweest?
wat zijn die verschillende categorieën? Ik ben zelf nooit in dat gebied geweest, ga ik zeker nog een keer doen. :).

Ik ben afgelopen zondag weer naar Ibbenbüren geweest (3e zondag op rij 8-) ), was echt heerlijk weer! Bijna de hele dag heb ik lekker in mn shirt geklommen :D
pi_94709442
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 11:40 schreef L0we het volgende:

[..]

wat zijn die verschillende categorieën? Ik ben zelf nooit in dat gebied geweest, ga ik zeker nog een keer doen. :).
Cat. I studenten UvA en HvA
Cat. II medewerkers UvA en HvA
Cat. III overigen
Inschrijfgeld Cat. I ¤ 10,-, Cat. II & III ¤ 25,-

Ik ben Categorie I gelukkig :)
quote:
Ik ben afgelopen zondag weer naar Ibbenbüren geweest (3e zondag op rij 8-) ), was echt heerlijk weer! Bijna de hele dag heb ik lekker in mn shirt geklommen :D
^O^
Hoe werkt zoiets eigenlijk? Moet je je ergens aanmelden en betalen als je zo'n gebied in gaat of is het gewoon vrij toegankelijk?
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94710101
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 12:51 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Cat. I studenten UvA en HvA
Cat. II medewerkers UvA en HvA
Cat. III overigen
Inschrijfgeld Cat. I ¤ 10,-, Cat. II & III ¤ 25,-
Ah, zulk soort categorieën, ik dacht dat het ging om hoe goed je kon klimmen :)
quote:
Ik ben Categorie I gelukkig :)

[..]

^O^
Hoe werkt zoiets eigenlijk? Moet je je ergens aanmelden en betalen als je zo'n gebied in gaat of is het gewoon vrij toegankelijk?
Het gebied waar ik ga moet je lid voor zijn. Daarvoor betaal je eenmalig 40 euro, en daarna elk jaar 13 euro.
De meeste rotsen zijn wel vrij toegankelijk, het is alleen wel zo dat het op die rotsen vrij druk kan zijn...

Maar als er interesse voor is kan ik wel eens informeren of het mogelijk is een, of een aantal introducees mee te nemen voor een dagje klimmen. (het is 1u45 rijden, prima te doen voor een dagje :)). Kosten: tussen 10 en 20 euro aan brandstof, en wat kosten voor lunch / avondeten.
pi_94713274
quote:
Op zondag 27 maart 2011 21:24 schreef theSummoner het volgende:
"Rotsklimmen is cool! Op 27, 28 en 29 mei organiseert het USC een rotsklimweekend in de Ith, Duitsland. Dit staat voor iedereen open die een introductiecursus heeft afgerond. Er gaan twee instructeurs mee. Tijdens het weekend kan er alleen toprope worden geklommen (touwen worden uitgehangen). Prijs: cat. 1 90, -, cat. 2 100 euro, cat. 3 115 euro. Inclusief vervoer, 2 overnachtingen, instructie, materiaal, ontbijt, tussendoortjes, sportklimverzekering. Exclusief avondeten voor de avonden. We zullen uit eten gaan bij de lokale pizzera of restaurant. Naast veel klimmen wordt dit weekend ook super gezellig! Er moet voor een eigen tent, slaapzak en mat worden gezorgd. Inschrijven kan bij de balie van het USC."

Ok VET ^O^ . Dit ga ik echt zeker in overweging nemen. Iemand ooit in dat gebied geweest?

Ik kom ieder jaar diverse keren in Ith. Aardig gebiedje dat wel erg druk kan worden, dus als het mooi weer is zou het wel eens kunnen gebeuren dat je moet wachten om een bepaalde route te klimmen (de makkelijke routes zijn bezet. Gelijk een reden dom moeilijker te gaan klimmen).
De camping stelt geen zak voor en die 90 euro vind ik ook niet bepaald goedkoop, maargoed, dat zal wel komen omdat die instructeurs betaald krijgen.

Wij nemen onze cursisten mee naar Ith voor ongeveer 50 euro incl. avondeten.

Er zit een prima sauna in de buurt trouwens, lekker na het klimmen.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_94849232
Gister weer lekker geknald samen met jongen van m'n studentenvereniging, hij vond het supergaaf en wil waarschijnlijk weer door, gaan eerst nog een paar keer bij USC en dan waarschijnlijk migreren naar klimmuur centraal :)
Hij had het ook over gear kopen enzo dus dat komt wel goed.

Verder nog wat mooie 5B(+)-jes gedaan gister en aan het eind een poging tot 5C+ op een extreme overhang. Ik was helemaal leeg maar het voelde alsof het wel zou lukken als dat niet het geval was geweest :Y Ook nog dynamisch klimmen geoefend wat sowieso mijn favo stijl is omdat het zo lekker vloeiend aanvoelt.

Tijdens onze cursus is er trouwens ook een voorklimcursus. Als ik de 6A redelijk aantik ga ik dat denk ik ook maar eens doen. Vond het vroeger nooit zo boeiend maar heb nu steeds gezien wat ze doen en het is toch wel koel 8-)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_94950697
Nou toch maar dure schoentjes gekocht. Nu na de basiscursus een paar keer op mezelf geklommen. 5a gaat me vaak redelijk gemakkelijk af maar 5b+ is echt te moeilijk nog, wel leuke uitdaging.
pi_94951301
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 19:46 schreef algebra010 het volgende:
Nou toch maar dure schoentjes gekocht. Nu na de basiscursus een paar keer op mezelf geklommen. 5a gaat me vaak redelijk gemakkelijk af maar 5b+ is echt te moeilijk nog, wel leuke uitdaging.
Goed bezig :) welke heb je gekocht?
En welke hal zit je?
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_95139583
Zo cursus is afgelopen :)
Ennnn op de valreep nog mails en telefoonnummers uitgewisseld met een relaxte gast uit m'n eigen cursus en een meisje uit de voorklimcursus en plannen gemaakt om een posse op te zetten voor klimmuur centraal, vanaf volgende week gaat die shit los! 8-)
Hoe gaat het bij jullie??
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
  woensdag 6 april 2011 @ 22:38:33 #107
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_95144638
Goed! Veel 5b-tjes geklommen. Merk al dat mijn vingers ietsje sterker worden. ;) Vriendlief gaat ook goed, dat is eigenlijk nóg leuker om te zien...
pi_95154290
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2011 22:38 schreef jack4ya het volgende:
Vriendlief gaat ook goed, dat is eigenlijk nóg leuker om te zien...
Leuk! Maar hoezo dat?
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
  donderdag 7 april 2011 @ 12:22:06 #109
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_95162518
Omdat hij het zo vervelend vond als ie wat achterbleef in vergelijking met mij. (Mannen-competitie-ding natuurlijk.) Maar goed, hij loopt mij er weer vet uit met hardlopen.

Hij is gewoon wat minder lenig, kan benen lastiger in/optrekken en heeft eigenlijk ook nog hoogtevrees, en is bang dat ik 'm niet kan houden... Niet dat hij míj niet vertrouwd, meer de sitatie an sich, eigenlijk gewoon het gebrek aan gewicht mijnerzijds wat ie niet vertrouwd. :D
Dat heeft tijd nodig, dan komt het vast wel goed.
Hij moet er gewoon harder voor werken en dan is het mooi als je het steeds wat soepeler ziet gaan. :Y
pi_95164931
Hier gaat het lekker! Laatste tijd probeer ik mn conditie wat op te krikken en wat sterker te worden. Kortom, veel klimmen! Ben bezig met een 6b en 6c project in de overhang, beiden haal ik nu tot 1 of 2 stappen voor het einde. Daarnaast klim ik vaak 4-5 routes met geen of heel weinig rust tussendoor. (eerste route 6a/b, en daarna 3 keer 5b/c bijv.)
pi_95165693
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 12:22 schreef jack4ya het volgende:
Omdat hij het zo vervelend vond als ie wat achterbleef in vergelijking met mij. (Mannen-competitie-ding natuurlijk.) Maar goed, hij loopt mij er weer vet uit met hardlopen.
Ja dat hebben we he :P Lullige van klimmen is dan inderdaad dat het vaak gaat om spierkracht v. gewichtverhouding (en techniek natuurlijk) en daar zijn vrouwen vaak even goed zo niet beter dan mannen.
quote:
Hij is gewoon wat minder lenig, kan benen lastiger in/optrekken en heeft eigenlijk ook nog hoogtevrees, en is bang dat ik 'm niet kan houden... Niet dat hij míj niet vertrouwd, meer de sitatie an sich, eigenlijk gewoon het gebrek aan gewicht mijnerzijds wat ie niet vertrouwd. :D
Dat heeft tijd nodig, dan komt het vast wel goed.
Hij moet er gewoon harder voor werken en dan is het mooi als je het steeds wat soepeler ziet gaan. :Y
En inderdaad lenigheid is ook een briljante asset, daar ben ik ook lekker aan aan het werken door af en toe een moeilijkere stap dan nodig te maken door een greep voor je voeten te nemen die eigenlijk net te hoog is. Gister lukte dat echt briljant, instructeur was me door een route heen aan het praten, ik was al op driekwart dus hoorde niet alles en doe echt iets superingewikkelds en hij roept echt zo 'uh ja onnodig moeilijk maar het ziet er wel cool uit'. :)

Kan je al een beetje dealen met het gewichtsverschil met zekeren? Als in ga je niet meer alle kanten op als hij onverwachts valt?

En het voelen van vertrouwen komt ook met de tijd, dat komt zeker wel goed! :Y
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:23 schreef L0we het volgende:
Hier gaat het lekker! Laatste tijd probeer ik mn conditie wat op te krikken en wat sterker te worden. Kortom, veel klimmen! Ben bezig met een 6b en 6c project in de overhang, beiden haal ik nu tot 1 of 2 stappen voor het einde. Daarnaast klim ik vaak 4-5 routes met geen of heel weinig rust tussendoor. (eerste route 6a/b, en daarna 3 keer 5b/c bijv.)
Merk ook dat m'n armen snel sterker worden, doe je nog iets erbuiten met gewichtjes ofzo? Daar zat ik nl. aan te denken voor dode momenten net als grip ball. Niet hele zware gewichten maar gewoon net zwaar genoeg om geleidelijk sterker te worden en vooral spierconditie te trainen wat altijd fijn is voor lange avonden klimmen.
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_95166753
Ik heb thuis een trainingsbord hangen waar ik regelmatig aan hang. Ik hang dan aan een paar slopers, voor wat kracht en uithoudingsvermogen in mn onderarmen. Daarnaast trek ik me eraan op. Dat is nog wel erg zwaar!

Wat een goeie optie is, is het ophangen van een rekstok, waar je je aan op kan trekken. :). Evt ondersteun je je met 1 been op een stoel, maakt het een stuk makkelijker om mee te beginnen.
  donderdag 7 april 2011 @ 19:30:01 #113
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_95180818
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:41 schreef theSummoner het volgende:
Kan je al een beetje dealen met het gewichtsverschil met zekeren? Als in ga je niet meer alle kanten op als hij onverwachts valt?
Eigenlijk komt dat 'onverwacht vallen' nog niet voor. Ik zeker 'm eigenlijk altijd al vrij strak. Mede omdat hij dat prettig vind. Het geeft 'm een gevoel van zekerheid :') maar ook dat de een eventuele 'val' dan vrij kort is. Daar komt nog bij dat ik vaak al zie dat het misgaat, dus dan sta ik al op scherp. Come to think of it, hij is voor mij helemaal nog niet gevallen...

(Nouja, hij is wel voor mij gevallen natuurlijk... *flauw* ... lange dag ... )

Komt, denk ik, ook omdat we nog niet echt dynamisch klimmen. Tegen die tijd gaat dat inschatten van mijn kant een stuk lastiger worden, schat ik zo in. :D
pi_95212372
Over dat onverwacht vallen zou ik je ook niet zoveel zorgen maken. Ergste wat er kan gebeuren is dat je een metertje de lucht in vliegt, maar dat zie ik ook nooit fout gaan eigenlijk. ;)
pi_95238237
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 19:30 schreef jack4ya het volgende:

Komt, denk ik, ook omdat we nog niet echt dynamisch klimmen. Tegen die tijd gaat dat inschatten van mijn kant een stuk lastiger worden, schat ik zo in. :D
Jaa dynamisch klimmen supermooi! Daar ging de laatste oefening woensdag over, een 4-route klimmen op een halve overhang en daarbij zo min mogelijk grepen voor je handen gebruiken. Doel was 10, ik was uiteindelijk de winnaar met 16 aangezien de rest allemaal ergens tussendoor bij een sprong was gevallen en ik niet :) Maar als je die explosiviteit kan beheersen is dat wel heel fijn.
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 14:09 schreef L0we het volgende:
Ik heb thuis een trainingsbord hangen waar ik regelmatig aan hang. Ik hang dan aan een paar slopers, voor wat kracht en uithoudingsvermogen in mn onderarmen. Daarnaast trek ik me eraan op. Dat is nog wel erg zwaar!

Wat een goeie optie is, is het ophangen van een rekstok, waar je je aan op kan trekken. :). Evt ondersteun je je met 1 been op een stoel, maakt het een stuk makkelijker om mee te beginnen.
Wat zijn slopers? En weet je waar je dat soort dingen kan kopen? (bord vast bij de hal, maar rekstok).

Anyway, vanaf maandag gaat die shit los@Klimmuur Centraal! 8-)
Als het niet te mooi weer is :') Met 4 of 5 mensen lekker beuken!
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_95274488
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 21:55 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Jaa dynamisch klimmen supermooi! Daar ging de laatste oefening woensdag over, een 4-route klimmen op een halve overhang en daarbij zo min mogelijk grepen voor je handen gebruiken. Doel was 10, ik was uiteindelijk de winnaar met 16 aangezien de rest allemaal ergens tussendoor bij een sprong was gevallen en ik niet :) Maar als je die explosiviteit kan beheersen is dat wel heel fijn.

Das leuk klimmen ja! Ook als er een dyno (sprong) in de route zit, daar ben ik wel fan van!
quote:
Wat zijn slopers? En weet je waar je dat soort dingen kan kopen? (bord vast bij de hal, maar rekstok).
Das een aflopende greep :)


Er is een hoop te koop bij Aap Climbing. Maar ik zou eigenlijk ook niet goed weten waar je voor een rekstok terecht kunt. Eerste gok is een speelgoedwinkel, of een bouwmarkt.

quote:
Anyway, vanaf maandag gaat die shit los@Klimmuur Centraal! 8-)
Als het niet te mooi weer is :') Met 4 of 5 mensen lekker beuken!
Goed bezig! Ik ga maandag ook weer lekker klimmen, in Arnhem dan :)
  zondag 10 april 2011 @ 08:36:24 #117
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_95290529
Aah... slopers... als van 'slope' (helling/aflopend) en niet als van 'slopend' (vermoeiend)

Nouja, beide eigenlijk. :)
pi_95332265
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2011 08:36 schreef jack4ya het volgende:
Aah... slopers... als van 'slope' (helling/aflopend) en niet als van 'slopend' (vermoeiend)

Nouja, beide eigenlijk. :)
Slopende slopers ja ;)
  maandag 11 april 2011 @ 12:56:34 #119
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_95339022
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 12:16 schreef L0we het volgende:
Over dat onverwacht vallen zou ik je ook niet zoveel zorgen maken. Ergste wat er kan gebeuren is dat je een metertje de lucht in vliegt, maar dat zie ik ook nooit fout gaan eigenlijk. ;)
Hoeveel gewichtsverschil is er dan?

Ik heb laatst een flinke onverwachte val gemaakt met mijn klimmaatje van aardig wat kilotjes lichter in combinatie met een nieuw touw kwam ik toch zo twee meter naar beneden, en schoof hij anderhalve meter dichter naar de muur....
pi_95340863
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:56 schreef Neelix het volgende:

[..]

Hoeveel gewichtsverschil is er dan?

Ik heb laatst een flinke onverwachte val gemaakt met mijn klimmaatje van aardig wat kilotjes lichter in combinatie met een nieuw touw kwam ik toch zo twee meter naar beneden, en schoof hij anderhalve meter dichter naar de muur....
Zekeraar was een kilo of 5 lichter. Ik klom een overhang, had best wel wat touwspeling (bewust), en daarnaast probeerde ik een lange pas naar boven toe. Die hield ik niet, dus viel zelf een meter of 2 a 3 naar beneden, mede doordat hij er 1tje omhoog vloog :).
  maandag 11 april 2011 @ 15:28:29 #121
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_95344311
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 12:56 schreef Neelix het volgende:

[..]

Hoeveel gewichtsverschil is er dan?

Ik heb laatst een flinke onverwachte val gemaakt met mijn klimmaatje van aardig wat kilotjes lichter in combinatie met een nieuw touw kwam ik toch zo twee meter naar beneden, en schoof hij anderhalve meter dichter naar de muur....
Bij ons zo'n 20 kg verschil. Grofweg 83/63kg... Ik ga er vanuit dat ik ooit een keer tegen de muur zal butsen. Prima, zolang mijn vriend niet naar beneden lazert, pak ik die muur met liefde.

Mede daarom vraag ik me af: zou een grigri dan beter zijn? Stel dat ik idd ooit een niet zo liefdevolle aanraking met de muur heb, hoe groot is de kans dat ik het touw bij impact onwillig los laat? Lijkt me niet heel ondenkbaar? Ik weet ook niet hoor...\

Het is nogal koffiedik kijken, maar ja, je probeert toch zoveel mogelijk van te voren in te schatten.
  maandag 11 april 2011 @ 18:25:45 #122
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_95351661
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 15:28 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Bij ons zo'n 20 kg verschil. Grofweg 83/63kg... Ik ga er vanuit dat ik ooit een keer tegen de muur zal butsen. Prima, zolang mijn vriend niet naar beneden lazert, pak ik die muur met liefde.

Mede daarom vraag ik me af: zou een grigri dan beter zijn? Stel dat ik idd ooit een niet zo liefdevolle aanraking met de muur heb, hoe groot is de kans dat ik het touw bij impact onwillig los laat? Lijkt me niet heel ondenkbaar? Ik weet ook niet hoor...\

Het is nogal koffiedik kijken, maar ja, je probeert toch zoveel mogelijk van te voren in te schatten.
20 kg is wel het maximale verschil wat veilig genoemd wordt geloof ik.

Een grigri is dan misschien beter, voor het geval jij echt heel hard tegen de muur opbotst. Die kans lijkt me echter best klein. Ongeveer net zo groot als dat je een keer uit paniek de hendel van een grigri naar beneden trekt ipv loslaat.

Gewoon stilstaan waar je mee bezig bent, bewust zijn dat je dat dat touw altijd moet vasthouden en dan komt het vast wel goed. Als je een goed zekerapparaat hebt dan heb je niet idioot veel kracht nodig om het vast te houden, dus dan komt het toch wel goed.
pi_95714842
Van het weekend weer lekker buiten klimmen! *O*. Vrijdag en Zaterdag ga ik naar Ibbenbüren :D
pi_95718646
Ik heb sinds lange tijd weer eens geklommen. Hebben jullie ook dat je steeds periodes heel veel klimt en dan weer helemaal niet? Als ik naar de afgelopen jaren kijk heb is steeds een half jaar wel en dan weer een half jaar niet. Nu had ik ook als sinds het begin van vorige zomer niet meer geklommen. Wel zonde, want mijn niveau zakt ook steeds weer omlaag, als wordt het wel steeds makkelijker om weer bij te komen.
pi_95734554
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 15:08 schreef L0we het volgende:
Van het weekend weer lekker buiten klimmen! *O*. Vrijdag en Zaterdag ga ik naar Ibbenbüren :D
NAIS. Hier gaat het allemaal wat langzaam, niet echt zin om met dit weer binnen te gaan sporten dus in plaats daarvan lekker door de grachten gevaren en op de tennisbaan gestaan 8-)
Als er weer wolkjes zijn gaan we los :)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_95749082
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 16:31 schreef Miendientje het volgende:
Ik heb sinds lange tijd weer eens geklommen. Hebben jullie ook dat je steeds periodes heel veel klimt en dan weer helemaal niet? Als ik naar de afgelopen jaren kijk heb is steeds een half jaar wel en dan weer een half jaar niet. Nu had ik ook als sinds het begin van vorige zomer niet meer geklommen. Wel zonde, want mijn niveau zakt ook steeds weer omlaag, als wordt het wel steeds makkelijker om weer bij te komen.
Nee, eigenlijk niet. Ik klim sinds ik begonnen ben vrijwel onafgebroken :). Lijkt me zelf ook helemaal niet leuk, elke keer weer je nivo moeten inhalen..

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 21:21 schreef theSummoner het volgende:

[..]

NAIS. Hier gaat het allemaal wat langzaam, niet echt zin om met dit weer binnen te gaan sporten dus in plaats daarvan lekker door de grachten gevaren en op de tennisbaan gestaan 8-)
Als er weer wolkjes zijn gaan we los :)
Dan wordt het een rustige tijd wat klimmen betreft! ;).
  woensdag 20 april 2011 @ 11:23:00 #127
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_95754270
'Oudje', ahum was les 3 geloof ik. :)
pi_95787807
Stoer :) Best nog wel een hoge wand zo te zien...
pi_95792768
Ik zal eens opzoeken hoeveel, alle wanden zijn even hoog.
Gisteren nog geklommen, en een kleine overwinning behaald. Een bepaalde 5b+! Woei! Ik heb wel meer van dat niveau gedaan, of 5c maar deze specifieke had ik altijd mot mee, maar gisteren had ik 'm!
En onder het toch zo goed ging, heb ik daarna nog 2 euh, klim-geit-brekers? gedaan. Een route netjes gefixef, yay, en bij de laatste route op de 3d muur de 2 grepen moeten beuken, maar de rest wasss moooooi!
Ik ging hyper naar huis, tot hilariteit van mijn vriend, want ik zat me een partij te wauwelen. Dat doe ik ook als ik moe ben trouwens ;')

Gisteren sprak ik iemand over een gri-gri (2) en die zei dat de 2 beter is als je groter gewichtverschil hebt (tussen klimmer en zekeraar). Niet goed doorgevraagd, maar het had iets te maken met beter kunnen doseren. Weten jullie daar meer over toevallig?

Note2Myself:
1) rommelig leesvoer: http://www.8a.nu/?IncPage(...)x%3FArticleId%3D4005
2) vergeet de 'snok' niet...


[ Bericht 4% gewijzigd door jack4ya op 21-04-2011 10:36:05 ]
pi_95953040
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 08:08 schreef L0we het volgende:

[..]

Dan wordt het een rustige tijd wat klimmen betreft! ;).
Not so, vanavond gaan we eindelijk loesoe@Klimmuur Centraal! Dan maar een keertje niet varen ;)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_96002256
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 13:22 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Not so, vanavond gaan we eindelijk loesoe@Klimmuur Centraal! Dan maar een keertje niet varen ;)
Lekker geklommen?

Ik ben afgelopen weekend lekker naar buiten geweest, was echt heerlijk! Geweldig gezelschap, geweldig weer, geweldig klimgebied.

Bij deze wat foto's! :)

Voorklimmen:




Hier wat moeilijkers, voor de zekerheid maar even eerst een toprope gemaakt...


pi_96477061
Hallo luitjes :)

Vandaag ben ik voor het eerst gaan klimmen in een klimhal (Tilburg).
Dat was cool :D
Voor het eerst 3+ en -4 geklommen. Het ging best goed voor de eerste keer.
Daarna gelijk ingeschreven voor een cursus van 4 keer 2 uur *O*
Daarna survivalkamp van school en misschien klimvakantie :9~
Maar nu een paar vraagjes :

-weet iemand een goede plaats voor een klimvakantie(tje) van een paar daagjes ?
Het liefst op niet zo ver rijden van het zuiden van nederland Max 3/4 uur
Ik vind het nog vrij/heel moeilijk om sommige ronde grepen vast te houden. Heeft iemand daar een paar tips voor?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 18:04:17 #133
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_96607304
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 17:15 schreef MrMichel het volgende:
-weet iemand een goede plaats voor een klimvakantie(tje) van een paar daagjes ?
Het liefst op niet zo ver rijden van het zuiden van nederland Max 3/4 uur
Er zijn in de Ardennen nog wel wat plekken hier en daar volgens mij. Ik ga binnenkort een weekendje naar Ith in Duitsland voor het eerst, misschien is dat ook wat.
Maar heb je dan wel iemand erbij die er wat meer verstand van heeft, veilig kan zekeren, touwen aanleggen, genoeg materiaal heeft, enz?

quote:
Ik vind het nog vrij/heel moeilijk om sommige ronde grepen vast te houden. Heeft iemand daar een paar tips voor?
Oefenen, oefenen, oefenen. Je kan wat trainen met een powerball, of zo'n handknijp ding. Verder nog oefenen, en had ik al oefenen gezegd? ;)
(knijp)kracht in je vingers komt toch vooral uit je pezen, en dat duurt lang voor die echt veel sterker worden....dus je zult wat geduld moeten hebben.
pi_96650621
Weekend van de 20ste weer naar Bleau *O*
pi_96869517
Ow goed bezig hier, lekker geknald in de hal bij Centraal afgelopen week 8-)

Allerlei superbotte routes gedaan, beetje rond de 5B+, merk dat ik langzaamaan weer in mn oude niveau (5C/6A) kom! Vetste was een route in de hoek op het hoogste punt van de hal, 5B+ met een heleboel spagaten erin. Merkte dat ik toch een stuk leniger ben dan ik altijd dacht :)

Toen partner en ik geen zin meer hadden in lange routes zijn we naar de kinderwand (klein met veel voorwaarste helling) gegaan en daar 5B's gaan proberen. Superzwaar, maar dan vreemd genoeg vooral op je voeten en kuiten met die miniscule greepjes. Geeft op een andere manier voldoening ook als je dat redt. Lekker klooien met de balans en uiteindelijk met één been m'n hele lichaam omhoog geduwd uit een onmogelijke hoek, was voor het eerst dat ik spierpijn in mn kuiten had de volgende dag, en m'n tenen deden zeeeeer, maar was het allemaal waard :Y
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_96869683
PS hoe gaat het bij jullie :@
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_96926557
Gaat goed hier! Vorig weekend lekker geklommen in Les Awirs, vorige week in de hal wat voorgeklommen, en afgelopen zondag hard geboulderd. Merk wel dat ik zo langzamerhand sterker begin te worden, werd tijd! :D
pi_96929504
Nu naast het klimmen ook een TRX training aan 't doen. Kan de volgende dag helemaal niets meer, maar wel dé manier om sterk te worden.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_96934354
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 10:08 schreef Casparovvv het volgende:
Nu naast het klimmen ook een TRX training aan 't doen. Kan de volgende dag helemaal niets meer, maar wel dé manier om sterk te worden.
Wasda? :@
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_96934716
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:20 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Wasda? :@
Lang leven google ;)
http://www.zwaluwhoeve.nl/trx.php
  dinsdag 17 mei 2011 @ 16:11:43 #141
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_96944147
Aardig artikeltje over wanneer je je klimgordel zou moeten vervangen:
http://www.blackdiamondeq(...)-of-worn-belay-loops

Ze houden het aan de veilige kant en zeggen 3 jaar bij gemiddeld gebruik tot max 10 jaar als je hem op de plank in het licht laat liggen.
Aan de andere kant lijkt het er wel op dat de "belay-loop" het nog best wel lang volhoudt, zelfs als ie half doorgesneden is.
pi_96976797
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 10:08 schreef Casparovvv het volgende:
Nu naast het klimmen ook een TRX training aan 't doen. Kan de volgende dag helemaal niets meer, maar wel dé manier om sterk te worden.
Bevalt dat overigens? Merk je daar al wat van tijdens het klimmen?
  woensdag 18 mei 2011 @ 08:14:57 #143
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_96977017
Ondertussen braaf blijven klimmen. Ik zet al wat 5ceetjes op. Die ik vaak nog niet haal. Maar goed, ik moet toch ergens beginnen. Gisteren veel zijwaarts aan de muur geplakt en dan opstaan. Veel vanuit mijn benen gedaan.

Ik vind het zoooo jammer dat er geen groeps techniek lessen zijn. Een prive instructeur kan wel, maar dat gaat best aantikken.

Dus modderen we maar verder. Ook nog een '5c' gedaan. Ik kwam tot de laatste 3 grepen. "Okay, dat is geen 5c als ik 'm voor de rest zo makkelijk haal." Ook een 5c plafonnetje, dan hang ik netjes aan de rand, gaat eigenlijk makkelijk, maar dan... De eerste volgende bak zit dan ernstig buiten bereik. Die moet ik iemand even zien doen. ;)

En ik heb het voor elkaar gekregen om met zekeren iets te doen, waardoor ik nu last heb van net boven mijn elleboog. (Tricepaanhechting ofzo?) Typical me! :+
pi_96977112
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 08:14 schreef jack4ya het volgende:
Ondertussen braaf blijven klimmen. Ik zet al wat 5ceetjes op. Die ik vaak nog niet haal. Maar goed, ik moet toch ergens beginnen. Gisteren veel zijwaarts aan de muur geplakt en dan opstaan. Veel vanuit mijn benen gedaan.
Goed bezig! :)
quote:
Ik vind het zoooo jammer dat er geen groeps techniek lessen zijn. Een prive instructeur kan wel, maar dat gaat best aantikken.

Misschien zou je dat bij een andere hal kunnen doen. Er zijn zat hallen die wél groeps-techniek lessen geven. En dat helpt écht! ;)
  woensdag 18 mei 2011 @ 09:45:06 #145
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_96978683
Dat is wel een idee, maar ik merk aan mezelf dat het ook wel een drempel is.
Andere hallen liggen op een half uur of meer rijden. En dat verhoogd de 'belasting' (qua tijd, benzine en parkeren) toch wel wat.
Nu is het echt hop, spullen pakken en 15min hang ik in de touwen.

Hmmm. Eigenlijk klink ik gewoon verwend. :D
pi_96995329
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 09:45 schreef jack4ya het volgende:
Dat is wel een idee, maar ik merk aan mezelf dat het ook wel een drempel is.
Andere hallen liggen op een half uur of meer rijden. En dat verhoogd de 'belasting' (qua tijd, benzine en parkeren) toch wel wat.
Nu is het echt hop, spullen pakken en 15min hang ik in de touwen.

Hmmm. Eigenlijk klink ik gewoon verwend. :D
Tja, voor vier weken, wie sporten wil moet offeren :P?

Maar hoe kan het dat er geen groepstechniekles gegeven wordt? In Amsterdam geeft de hal die zelf en heb je nog een stuk of vier mensen die los van de hal op het prikbord adverteren dat ze het ook doen. Is er te weinig vraag naar daar? (Bussum toch?)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
  woensdag 18 mei 2011 @ 17:45:01 #147
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_96996273
Op de site staat alleen prive les. Verder zie en zag ik in de hal alleen beginners-, en jeugdcursussen.
Wellicht moet ik even doorvragen. Het zou idd vreemd zijn dat er geen groepstechnieklessen gegeven worden. :)
pi_97200124
Bergbeklimmer Ronald Naar omgekomen

quote:
Bergbeklimmer Ronald Naar is tijdens
een klim in Tibet om het leven gekomen.
Naar (56) werd onwel bij de afdaling en
overleed op 8000 meter hoogte.Dat heeft
zijn vrouw bekendgemaakt.

Naar beklom sinds de jaren zeventig de
hoogste bergen ter wereld.Vaak was hij
de eerste Nederlander die zich aan de
tocht naar de top waagde.In 1992 wist
hij de top van de Mount Everest te
bereiken.Daarmee had hij alle zeven
hoogste bergtoppen ter wereld op zijn
naam gezet,als eerste Nederlander.

Naar had vaak onenigheid met collega's.
Sommigen betwijfelden of hij wel echt
de top van de Nanga Parbat had bereikt
Bron: teletekst
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_97292858
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:30 schreef L0we het volgende:

[..]

Lang leven google ;)
http://www.zwaluwhoeve.nl/trx.php
Hmm dat is wel een beetje een homo-voorbeeld, maargoed, ja, het bevalt. In overleg met de trainer train je specifieke spiergroepen op een heel intensieve manier. Het is minder gezellig en clean als dat de plaatjes doen vermoeden.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_97295484
Dat had ik inderdaad wel verwacht, dat het een stuk intensiever zou zijn...

Ik zit hier lekker af te tellen tot volgende week donderdag. Ga 10 dagen naar orpierre, heb dr erg veel zin in! :D
  dinsdag 21 juni 2011 @ 19:53:41 #151
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_98476561
Voor de gri-gri bezitters onder ons: http://petzl.com/en/outdoor/recall-replacement-grigri-2
pi_98481401
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 19:53 schreef Neelix het volgende:
Voor de gri-gri bezitters onder ons: http://petzl.com/en/outdoor/recall-replacement-grigri-2
quote:
The previous generation GRIGRI is not concerned by this recall.
:)

OT: lullig, heeft iemand er een die terug moet?
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_98497255
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2011 21:14 schreef theSummoner het volgende:

[..]


[..]

:)

OT: lullig, heeft iemand er een die terug moet?
Jep, ik mag terug...
  woensdag 22 juni 2011 @ 11:35:58 #154
130803 Gripper
Get a grip
pi_98502022
Ik was hier al een tijdje niet meer geweest :)

Vorige week vakantie in de Alpen: eerst in het pinksterweekend met de racefiets wat grote cols bedwongen, en daarna nog een paar dagen geklommen in Aillefroide, Ecrins. Daar waren we toch vlakbij :)

Lekker weer, mooi ruw graniet, en dus 3 dagen wrijvingsklimmen:



Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_98507692
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 11:35 schreef Gripper het volgende:
Ik was hier al een tijdje niet meer geweest :)

Vorige week vakantie in de Alpen: eerst in het pinksterweekend met de racefiets wat grote cols bedwongen, en daarna nog een paar dagen geklommen in Aillefroide, Ecrins. Daar waren we toch vlakbij :)

Lekker weer, mooi ruw graniet, en dus 3 dagen wrijvingsklimmen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Vet ^O^
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_98509017
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 11:35 schreef Gripper het volgende:
Ik was hier al een tijdje niet meer geweest :)

Vorige week vakantie in de Alpen: eerst in het pinksterweekend met de racefiets wat grote cols bedwongen, en daarna nog een paar dagen geklommen in Aillefroide, Ecrins. Daar waren we toch vlakbij :)

Lekker weer, mooi ruw graniet, en dus 3 dagen wrijvingsklimmen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nice! Mooi weer gehad zeker? Ik was er een weekje eerder, tussen hemelvaart en pinksteren, maar de eerste paar dagen wel heel wat regen gehad :(.

Daarna gelukkig nog wel heel mooi kunnen klimmen. Prachtig ruwe rots ook, als je de juiste gebiedjes uitzoekt :).



Halverwege een multipitch van 6 touwlengtes, 150 meter



Geweldig uitzicht vanaf de top, dat is echt de ideale lunchplek :D



In actie in een 6b+
pi_100271330
*Knuppel erin gooit*

We gaan volgende week naar Duitsland/Oostenrijk/Italy/Frankrijk.... (Er ligt niets vast.)

Nu heb ik het in mijn bol (sorry Lief) dat ik wel ergens wil klimmen. We zijn nog erg beginnend, 5a/5b, dus het hoeft niet al te uitdagend. Mooie omgeving vind ik even belangrijk, verblijf in de omgeving is handig. Gewoon een half dag, of 2 halve dagen beetje verticaal rommelen.

Kort georganiseerd/excursie mag ook, al is dat volgens mij meer Thais :@
Eigen gear beperkt zicht tot gordels, schoentjes, en ATC. Dus huur opties (touw?) is handig?

Arco in Italy komt wel redelijk boven drijven, maar wellicht weten jullie ook leuke tips:

- eenvoudige routes
- bij / aan een meertje lijkt me wel aardig, of daar kunnen camperen.
pi_100271912
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 14:41 schreef jack4ya het volgende:
*Knuppel erin gooit*

We gaan volgende week naar Duitsland/Oostenrijk/Italy/Frankrijk.... (Er ligt niets vast.)

Nu heb ik het in mijn bol (sorry Lief) dat ik wel ergens wil klimmen. We zijn nog erg beginnend, 5a/5b, dus het hoeft niet al te uitdagend. Mooie omgeving vind ik even belangrijk, verblijf in de omgeving is handig. Gewoon een half dag, of 2 halve dagen beetje verticaal rommelen.

Kort georganiseerd/excursie mag ook, al is dat volgens mij meer Thais :@
Eigen gear beperkt zicht tot gordels, schoentjes, en ATC. Dus huur opties (touw?) is handig?

Arco in Italy komt wel redelijk boven drijven, maar wellicht weten jullie ook leuke tips:

- eenvoudige routes
- bij / aan een meertje lijkt me wel aardig, of daar kunnen camperen.
En als je een touw huurt weet je ook meteen hoe je moet voorklimmen, standplaatsen inrichten, abseilen en noodgevalletjes oplossen? :)

Ik zou geowon lekker naar een klimschooltje gaan als je een eerste keer buiten wilt klimmen. zomaar even ergens een touw huren (en je hebt nog veel meer materiaal nodig) gaat je niet lukken.
Dus dat wordt dan toch die thaise excursie. Gelukkig is Arco een klimmekka, dus daar vind je vast wel een berggids die je een halve dag mee op stap wil nemen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_100273229
Gripper! ^O^ Prima antwoord.

Dan ga ik voor de thaise excursie. Niets mis mee lijkt me. Het is niet het doel van de vakantie, maar gewoon iets om te doen, moet wel leuk blijven. :)

Naast Arco nog meer opties?
pi_100273961
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 15:31 schreef jack4ya het volgende:
Gripper! ^O^ Prima antwoord.

Dan ga ik voor de thaise excursie. Niets mis mee lijkt me. Het is niet het doel van de vakantie, maar gewoon iets om te doen, moet wel leuk blijven. :)

Naast Arco nog meer opties?
http://www.luieklimmer.nl/wiki/index.php?title=Hoofdpagina#Europa

Klik daar eens rond! Vast wel wat leuks te vinden.

Afgelopen weekend ben ik lekker naar Berdorf geweest, is prachtig klimmen daar! Daar wil ik snel weer een keer naar toe!
pi_100274061
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 15:31 schreef jack4ya het volgende:
Gripper! ^O^ Prima antwoord.

Dan ga ik voor de thaise excursie. Niets mis mee lijkt me. Het is niet het doel van de vakantie, maar gewoon iets om te doen, moet wel leuk blijven. :)

Naast Arco nog meer opties?
Nou, omdat je zo'n beetje de hele alpen noemde, teveel gebieden om op te noemen. Je kunt op summitpost.org kijken naar info over specifieke gebieden waar je hene wilt. Die site is echt een bron van goeie info.

Een voorklimcursus in de hal of bij de KNBV doen, je eerste touw en 10 setjes + een helmpje kopen opent trouwens heel Europa voor je. t is redelijk eenvoudig om te beginnen met buiten klimmen!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_100295718
Voorklimcursus gaat uiteraard niet meer lukken. Ik denk idd dat het echt op excursie manier moet, maar wellicht werkt dat niet zo in Europa. * Ik zal eens rond shoppen op het net. Anders is het best een gok.

* (Ik heb werkelijk geen idee, ik ga voor het eerst in Europa op vakantie, (als je de tijd met mijn ouders even vergeet)) :')

Luieklimmer site... Love the name :D Kom ik toch weer bij Arco uit.
Die andere site zal ik eens doornemen...
pi_100333063
Grumbl... duidelijk europese prijzen.
We gaan écht geen 300,- betalen om 5/6 uur te klimmen.
pi_100344255
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 22:45 schreef jack4ya het volgende:
Grumbl... duidelijk europese prijzen.
We gaan écht geen 300,- betalen om 5/6 uur te klimmen.
Tja, of zo'n gids nou 2 of 8 klanten een dag op sleeptouw neemt: hij wil wel dat bedrag verdienen in een dag.

Dan wordt het dus niet buiten klimmen, hoewel je altijd nog een beetje kunt boulderen. (in gebieden waar geboulderd wordt kun je vaak wel een crashpad huren voor een dag)

Voorklimcursus in de hal kost je ook ongeveer zo'n bedrag, maar daarna kun je het wel zelf, en uiteindelijk is het dan beter besteed geld dan een dag een gids huren.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_100344640
Dat zal best, maar vind je zelf 300,- voor een halve dag werk ook niet een beetje... euh... veel?
Het is trouwens 150pp dus bij een grotere groep, zal het nog meer zijn.

Ik miep ook wel een beetje omdat het allemaal wat tegenzit met plannen. (Campings minimaal een week boeken, kamers anderhalf keer zo duur als ingecalculeerd, geneuzel met vignetten en vergunningen... "lekker onbezorgd" wordt er wel uitgeramd zo...)

Voorklimcursus was idd het plan, maar dat is niet meer gelukt. Volgende keer dan maar. En misschien dan van de winter weer lekker in Azie klimmen.
pi_100348579
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 09:44 schreef jack4ya het volgende:
Dat zal best, maar vind je zelf 300,- voor een halve dag werk ook niet een beetje... euh... veel?
Het is trouwens 150pp dus bij een grotere groep, zal het nog meer zijn.
Het klinkt vrij veel inderdaad, aan de andere kant moet hij daar wel van leven. als het een week regent zal hij vrijwel geen inkomsten hebben, dat moet hij natuurlijk ook op kunnen vangen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 09:25 schreef Gripper het volgende:
Voorklimcursus in de hal kost je ook ongeveer zo'n bedrag, maar daarna kun je het wel zelf, en uiteindelijk is het dan beter besteed geld dan een dag een gids huren.
Ik zou toch wel aanraden buiten een voorklimcursus te doen. Daar klimt het toch wel heel anders voor dan binnen!

Voor 300 euro heb je ook een complete voorklimcursus in Zuid-Frankrijk bij de NKBV. Aanrader!
pi_100348780
Ik heb inderdaad een voorklimcursus binnen gehad maar als ik buiten ga klimmen ga ik dat echt nog niet zelf doen. Ik heb wel een keer een techniekcursus bij Cimarron gedaan in de Franse Alpen en daar kun je ook een voorklimcursus doen. Kost ¤360 incl verblijf en maaltijden. Het is dat het klimmen bij mij nu even op een laag pitje staat bij gebrek aan motivatie en klimpartner maar als ik weer verder ga wil ik die cursus daar nog wel gaan doen.

http://www.cimarron.nl/fr(...)standig-klimmen.html
pi_102009424
Klimmer komt om in klimhal Nijmegen

-O-

En ik ga zo weer voor het eerst in twee maandjes lekker knallen bij het USC, en dan met de verrotte spiertjes daarna een saunaatje pakken :9~

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_102009742
quote:
heftig verhaal, wilde t ook al posten. In Nijmegen hebben ze toch allemaal voorgeknoopte lussen in de touwen waar je met een schroefkarabiner moet inbinden? Die knopen worden altijd op dezelfde manier belast, zou daar misschien wat mee kunnen zijn gebeurd?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_102010292
Las het net, bizar weer...

@Gripper, het zijn wel voorgeknoopte lussen inderdaad, maar hier zeggen ze dat het geen materiaalfalen is. Lijkt erop dat hij zelf wat fout heeft gedaan dan.

Als je indirect moet inbinden gebruik ik altijd een dubbele schroef tegengesteld, of een safe-biner, heb het nu een aantal keer gehad dat mn schroefbiner opengetrild was toen ik boven kwam... :X
pi_102010884
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 10:54 schreef L0we het volgende:
Las het net, bizar weer...

@Gripper, het zijn wel voorgeknoopte lussen inderdaad, maar hier zeggen ze dat het geen materiaalfalen is. Lijkt erop dat hij zelf wat fout heeft gedaan dan.

Als je indirect moet inbinden gebruik ik altijd een dubbele schroef tegengesteld, of een safe-biner, heb het nu een aantal keer gehad dat mn schroefbiner opengetrild was toen ik boven kwam... :X
Ik ben er ook nooit zo van gecharmeerd, voorgeknoopte stugge touwen. Mn eigen karabiners ken en vertrouw ik wel, maar zo'n ouwe knoop waar al ik weet hoeveel vallen in gemaakt zijn, elke keer op dezelfde plek...

Maar als het dan geen materiaalfalen is, wat dan wel? karabiner open gebeurt alleen als ie op een randje blijft hangen o.i.d en nadat (zoals jij beschrijft) de schroef opengetrild is.
Brrr, moet ook traumatisch zijn geweest voor de hele bomvolle hal, donderdagavond=studentenavond, altijd druk. :{
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_102011654
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:17 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik ben er ook nooit zo van gecharmeerd, voorgeknoopte stugge touwen. Mn eigen karabiners ken en vertrouw ik wel, maar zo'n ouwe knoop waar al ik weet hoeveel vallen in gemaakt zijn, elke keer op dezelfde plek...
Voelt inderdaad een stuk minder vertrouwd ja, ben altijd blij als ik gewoon direct kan inbinden...
quote:
Maar als het dan geen materiaalfalen is, wat dan wel? karabiner open gebeurt alleen als ie op een randje blijft hangen o.i.d en nadat (zoals jij beschrijft) de schroef opengetrild is.
Geen idee wat het kan zijn. Dat die karabiner openklapte is inderdaad heel onwaarschijnlijk. Ik ben erg benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Ook of er bijvoorbeeld wel een partnercheck is gedaan, of dat het mogelijk was dat hij met open karabiner naar boven klom.
quote:
Brrr, moet ook traumatisch zijn geweest voor de hele bomvolle hal, donderdagavond=studentenavond, altijd druk. :{
Er waren 40 man aanwezig, volgens de diverse nieuwsberichten. Ik hoop het nooit mee te maken zeg...
pi_102013730
http://nkbv.nl/Sportklimm(...)trum_Nijmegen__.html

fout met inbinden, volgens het artikel... :{
pi_102014206
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:41 schreef L0we het volgende:
[..]
Voelt inderdaad een stuk minder vertrouwd ja, ben altijd blij als ik gewoon direct kan inbinden...
nevermind, L0we postte m ook al. Ik meen dat er in Nijmegen alleen met de voorklimtouwen direct ingebonden wordt?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_102014430
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:04 schreef Gripper het volgende:

[..]

nevermind, L0we postte m ook al. Ik meen dat er in Nijmegen alleen met de voorklimtouwen direct ingebonden wordt?
Dat klopt ja, al heb ik daar nooit zelf voorgeklommen.
pi_102016408
Lijkt me echt een nachtmerrie voor de zekeraar. Je hoort natuurlijk te checken voor je gaat klimmen maar je weet natuurlijk niet of deze fout te zien was. Zo iemand zal zich ontzettend schuldig voelen. En voor de omstanders is het natuurlijk ook een nachtmerrie.
pi_102022749
Ook goed zekernieuws: ik ben net voor het eerst met een meisje gaan klimmen die ik van cursus ken, en het ging echt als vanzelf. Zij vond dat ik het chill deed en ik voelde me helemaal prima bij haar. We hebben ook wel echt paranoïde veel partnercheck gedaan vanwege ellende in Nijmegen maar wel een fijn gevoel :)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_102390884
Yes ik ga helpen zekeren met bedrijfsuitjes in de USC-hal. Uurtje per keer, 2x gratis toegang als beloning :)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_103812981
Binnenkort een indoor-toprope cursus doen! :)
pi_103819312
quote:
2s.gif Op maandag 31 oktober 2011 23:01 schreef Booomer het volgende:
Binnenkort een indoor-toprope cursus doen! :)
Leuk! Waar ga je klimmen?
pi_103822536
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2011 06:28 schreef L0we het volgende:

[..]

Leuk! Waar ga je klimmen?
We gaan met z'n vieren in Nieuwegein zo'n cursus doen, zin in!! :D
pi_103823892
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 november 2011 10:17 schreef Booomer het volgende:

[..]

We gaan met z'n vieren in Nieuwegein zo'n cursus doen, zin in!! :D
Ah, leuke hal. Ik klim daar elke maandag- en woensdagavond. Wanneer begin je? :)
pi_104106140
Hoi :) Kom ook even mee lezen. Klim zo nu en dan in Nijmegen, ben ook collega van personeel dat aanwezig was tijdens het ongeval. Waren gekke dagen daarna. Avond erop ben ik gewoon gaan klimmen, leven gaat toch gewoon door en ongelukken gebeuren wel meer.

Fotootje voor de sfeer in het topic :) :+

pi_104106285
GoPro?
pi_104106375
:Y
pi_104115721
Leuk plaatje! :).

Ik heb vorige mn eerste 6c uitgeklommen en enthousiast geproject in 6c+ (met 1 block uitgeklommen & een 7a (met 3 blocks uitgeklommen). Gaat lekker de laatste tijd! :D
pi_104120685
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 11:04 schreef L0we het volgende:

[..]

Ah, leuke hal. Ik klim daar elke maandag- en woensdagavond. Wanneer begin je? :)
Ben je verkast van Arnhem naar N'gein?
Ik woon er zelfs, dus ik klim ook wel eens (niet heel erg regelmatig) in die hal.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_104122461
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 14:42 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ben je verkast van Arnhem naar N'gein?
Ik woon er zelfs, dus ik klim ook wel eens (niet heel erg regelmatig) in die hal.
Klopt, ik klim eigenlijk alleen nog maar in Nieuwegein, vind ik een stuk practischer, kom er uit mn werk zo goed als langs.

Klim je nog wel regelmatig? Of is dat er een beetje uit?
pi_104123322
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 15:26 schreef L0we het volgende:

[..]

Klopt, ik klim eigenlijk alleen nog maar in Nieuwegein, vind ik een stuk practischer, kom er uit mn werk zo goed als langs.
Klim je nog wel regelmatig? Of is dat er een beetje uit?
Ideaal :)
Nee, de regelmaat is er helemaal uit, ik heb weinig lol in indoor klimmen de laatste tijd. Nog wel buiten, boulderen, alpien, de hele reut, en daarnaast ben ik sinds 2 jaar aardig verslingerd aan racefietsen.
Teveel keus dus.

Had mezelf voorgenomen om na de zomer weer regelmatig te gaan klimmen, samen met mn vriendin, en dan ofwel in Utrecht of in Nieuwegein. Maar intussen zijn september en oktober alweer voorbij, en zijn we 1 of 2 keer in de hal geweest...
Ach, ik klim nog steeds gewoon 6b, en dat is voor een alpinist toch ruim voldoende :+
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_104196553
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 15:47 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ideaal :)
Nee, de regelmaat is er helemaal uit, ik heb weinig lol in indoor klimmen de laatste tijd. Nog wel buiten, boulderen, alpien, de hele reut, en daarnaast ben ik sinds 2 jaar aardig verslingerd aan racefietsen.
Teveel keus dus.

Had mezelf voorgenomen om na de zomer weer regelmatig te gaan klimmen, samen met mn vriendin, en dan ofwel in Utrecht of in Nieuwegein. Maar intussen zijn september en oktober alweer voorbij, en zijn we 1 of 2 keer in de hal geweest...
Ach, ik klim nog steeds gewoon 6b, en dat is voor een alpinist toch ruim voldoende :+
Op een gegeven moment ist gewoon genoeg he, wat je allemaal te doen hebt. Toch wel prettig, dat je nivo niet heel snel zakt als je eventjes niet klimt...

Ik heb dr nog steeds erg veel plezier in, wil van de winter even stevig trainen, en volgend jaar toch 6c/7a buiten voorklimmen :)
pi_105703239
Ik heb eindelijk weer een klimpartner gevonden waarmee ik sinds een aantal weken wekelijks klim. Hij klimt een wat hoger niveau dan ik dus ik kan mooi wat van hem af kijken. Nu alleen nog zorgen dat mijn niveau weer wat gaat stijgen.
pi_105869245
Ik heb sinds kort ook de klimsport ontdekt. Vind het wel jammer dat ik hier enigszins laat mee begin (ben nu 23 jaar), maar die tijd moet ik dan maar met veel training inhalen :) Heb nu een standaard beginnerscursus afgerond. 5b'tjes gaan me eigenlijk al best goed af en ik hoop snel ook een voorklimcursus te kunnen volgen. Tevens nog opzoek naar klimmaatje in Amsterdam die ook regelmatig, 3x pw, wilt klimmen!
pi_105876167
Laat!? Wat boeit dat nu?
Nooit te laat om te beginnen met wat dan ook eigenlijk... :)
pi_105880822
Daar heb je helemaal gelijk in ;) Maar ik ben meestal nogal fanatiek met waar ik mee bezig ben of waar ik aan begin. En het lijkt me erg leuk om in de toekomst ook aan competities mee te doen en de meeste die daar aan meedoen klimmen nou eenmaal al vanaf hun 15e of zo. Dus ja, wat betreft begin ik wat laat :) Zin om te trainen? :p
pi_105891092
Als je nu al met gemak 5b klimt heb je iig wel talent. Ik klim al een paar jaar (ik ben ook pas op mijn 23 ste begonnen) maar echt hoger dan 5b/c kom ik niet. Maar dat komt misschien ook wel doordat ik te weinig klim om echt verder te komen. Ik heb nu net wel weer in 3 weken 3 keer geklommen en ik hoop het dit keer eens wat langer vol te houden. Mijn niveau is nu 5a maar ik heb gisteren ook wel een paar 5btjes uit geklommen maar ik merk dat de meeste 5b's nog niet helemaal lukken,
pi_105896780
Met gemak zou ik niet willen zeggen, maar ik kom wel boven. Kan ook zijn dat ze verkeerd zijn gerate hoor. Ik klim nu voornamelijk bij het usc en ik moet zeggen dat daar een 4+ route was waar ik aardige moeite mee had, maar ook een 5b+ die ik nu wel onder de knie heb. Ik zal als ik een vaste klimpartner heb gevonden wel naar de klimhal bij het CS verhuizen. Dan kan ik m'n echte niveau is bekijken..
pi_106096037
Van de weblog:
111227_66470_klimmuurwoonkamer.jpg
Hebben O+
pi_106116976
Ik had in mn vorige huis een hok op zolder, en we hebben de planken nu ergens in een hoekje staan. Bedoeling is dat ie in de schuur komt, zodat we lekker met de openslaande schuurdeuren (stal-model) kunnen boulderen. :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_106117244
Ziet er leuk uit, al weet ik niet of het zo'n goed idee is om zo'n zitzak te gebruiken als crashpad :D
pi_106134858
Dat landt vast lekker zacht (als je er tenminste op land en niet er naast). Mijn (waarschijnlijk) nieuwe huis heeft een puntdak, misschien dat ik daar ook wel een paar greepjes tegenaan ga schroeven, kan mijn logeermatras er mooi onder liggen.
pi_106156139
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 19:08 schreef Miendientje het volgende:
Dat landt vast lekker zacht (als je er tenminste op land en niet er naast). Mijn (waarschijnlijk) nieuwe huis heeft een puntdak, misschien dat ik daar ook wel een paar greepjes tegenaan ga schroeven, kan mijn logeermatras er mooi onder liggen.
Misschien ten overvloede, maar een goed boulderhok bouwen is meer dan alleen greepjes ertegenaan schroeven. Je moet een stevig balkenframe maken, daar de platen tegenaan (voorzien van een gatenpatroon en inslagmoeren) en dan kun je je grepen gaan schroeven.

Er zijn handige boekjes te vinden over het bouwen van klimwanden, maar met een beetje gezond verstand en voelen of het stevig vastzit als je eraan hangt kom je natuurlijk al een eind.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_106156768
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 09:20 schreef Gripper het volgende:

[..]
Er zijn handige boekjes te vinden over het bouwen van klimwanden, maar met een beetje gezond verstand en voelen of het stevig vastzit als je eraan hangt kom je natuurlijk al een eind.
Met een beetje rondgooglen kom je ook al een heel eind :).
http://www.allclimbing.co(...)ndoor-climbing-wall/

Denk er ook aan dat de kosten best wel snel op kunnen lopen. Vriend van me heeft zo'n wand gemaakt, zit zo´n 700 euro in...
pi_106175271
Ik hoef niet een echt boulderhok, meer iets waar ik mijn kracht een beetje kan trainen door een paar bewegingen te kunnen oefenen. Maar ik ken iemand die als werk klimwanden bouwt dus die kan mij wel helpen.
pi_107009443
Wie van jullie klimt wel is met enige regelmaat bij het USC of bij CS in Amsterdam? Lijkt me leuk om nog is wat mensen te ontmoeten ;)
  donderdag 9 februari 2012 @ 21:16:52 #205
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_107835128
Ga morgen aan een introductieles meedoen bij Bjoeks, iemand nog tips?
Believe that anything you can imagine, you can make real.
pi_107848654
Bjoeks leuk ^O^ . Tip: trek of redelijk stijve sportschoenen aan (dus liever geen allstars) of leen een paar klimschoentjes uit de leenkast. Die kast staat onder de trap. Daar zitten schoentjes in die wat versleten zijn, bijvoorbeeld een gaatje in de zool. Ondanks dat ze wat versleten zijn klimt het vaak toch net iets lekkerder dan met je eigen sportschoenen. Overigens kun je ook een paar niet versleten klimschoentjes huren maar dat kost dan weer geld.
pi_108247214
nice. wist niet dat er een klimtopic op fok! was :)
Moet aangeven dat ik in portugal woon, hier klim ik regelmatig op rots. Voornamelijk kalk, aan de kust.

Helaas heb ik geen webspace voor fotos, mocht er intresse zijn, dan zal ik kijken of ik de beste fotos kan plaatsen. Gemiddelt zit ik op een 6a, 6b, voorklimmen, op rots. We hebben hier helaas geen klimmuren, tenminste, niet indoor. Alleen 1 vage klimmuurtje van een metertjes of 9... genoeg om te trainen, maar meer ook niet. De rest ben ik verplicht om op rots te doen :p.

Heb wel een aantal 5jes geklomen (hier heb je alleen 5, of een 5+, geen 5c, dat gaat gebeurt pas vanaf de 6a, 6b ect) van 30 m. Heerlijk. Super uitzicht. Helaas heb je hier het probleem dat er een paar klim gebieden dusdanig bezocht worden, dat de rotsen practisch afgepolijst zijn... :( gelukkig ben ik dit maar bij 1 gebied tegen gekomen (er zijn er meerdere...).

En over ongeluken, heb maar van 1 ongeluk die echt erngstig was gehoord. Voor de rest, niks. Ja, paar gebroken boten ect. Gelukkig geen doden.

Moet wel aangeven, dat tijdens de regen dagen en zeer koude dagen, we wel een indoor klimmuur missen....
  woensdag 22 februari 2012 @ 21:20:56 #209
51286 w00h00
Digital man!
pi_108279673
Binnenkort opent de nieuwe klimhal van Mountain Network in Dordrecht met unieke 3D klimwanden. Ik ben wel benieuwd!



pi_108283252
Ziet er wel mooi uit
pi_108303065
ziet er supper vet uit!!!!
  vrijdag 24 februari 2012 @ 09:35:06 #212
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_108335931
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 21:20 schreef w00h00 het volgende:
Binnenkort opent de nieuwe klimhal van Mountain Network in Dordrecht met unieke 3D klimwanden. Ik ben wel benieuwd!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Lijkt me heel cool om aan de wand te hangen. Maar dat zal wel hel worden beneden. 10 man in een rondje en het is super druk. :(
Maar even afwachten hoe dat gaat dan.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 09:37:02 #213
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_108335980
Trouwens over Mountain Network, ben woensdagavond in Nieuwegein geweest, maar de routes zijn daar best bits gewaardeerd. Nu ben ik het USC gewend en zijn ze daar van het andere uiterste, maar dit was wel heel erg.
Komt daar ook nog bij dat er welgeteld 4 4tjes zijn in de hele hal, en ongeveer netzoveel 5Atjes (waarvan twee op hetzelfde touw), en je bent snel uitgepoept als niet zo heel ervaren klimmer. Helemaal als er een cursus is boven.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 09:40:43 #214
51286 w00h00
Digital man!
pi_108336065
Mountain Network is sowieso wel goed bezig, want ze zijn bezig met de bouw van een nieuwe klimhal in A'dam (THEA gaat ze verlaten) en ze zijn zeer nauw betrokken bij de bouw van nog een klimcentrum in Amsterdam bij het Zeeburgereiland.
  vrijdag 24 februari 2012 @ 09:49:29 #215
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_108336260
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 09:40 schreef w00h00 het volgende:
Mountain Network is sowieso wel goed bezig, want ze zijn bezig met de bouw van een nieuwe klimhal in A'dam (THEA gaat ze verlaten) en ze zijn zeer nauw betrokken bij de bouw van nog een klimcentrum in Amsterdam bij het Zeeburgereiland.
Wacht even, er is op dit moment in Amsterdam dus:
• Klimmuur Centraal
• Klimhal Amsterdam
• THEA (die naar een nieuwbouw gaat)
• Universitair Sport Centrum

En dan gaan ze nog een klimhal neerzetten?
pi_108336512
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 09:37 schreef Neelix het volgende:
Trouwens over Mountain Network, ben woensdagavond in Nieuwegein geweest, maar de routes zijn daar best bits gewaardeerd. Nu ben ik het USC gewend en zijn ze daar van het andere uiterste, maar dit was wel heel erg.
Komt daar ook nog bij dat er welgeteld 4 4tjes zijn in de hele hal, en ongeveer netzoveel 5Atjes (waarvan twee op hetzelfde touw), en je bent snel uitgepoept als niet zo heel ervaren klimmer. Helemaal als er een cursus is boven.
Er zijn 22 routes van 5a en lager. (zie www.mntopo.nl) Beter zoeken! ;). Ookal is er cursus, ik zou gewoon een beetje brutaal zijn, en er tussendoor lopen. Je betaalt tenslotte voor de entree, dan moet je ook wel wat kunnen klimmen...

Ik klim ook regelmatig in Nieuwegein, het is eventjes wennen, maar ik vind het over het algemeen wel heel erg mooie routes!
pi_108336574
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 09:49 schreef Neelix het volgende:

[..]

Wacht even, er is op dit moment in Amsterdam dus:
• Klimmuur Centraal
• Klimhal Amsterdam
• THEA (die naar een nieuwbouw gaat)
• Universitair Sport Centrum

En dan gaan ze nog een klimhal neerzetten?
Ik juich het alleen maar toe! Als je ziet hoe druk het af en toe in de hallen is, mag er best wel wat meer aanbod komen...
  vrijdag 24 februari 2012 @ 10:06:46 #218
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_108336708
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 09:59 schreef L0we het volgende:

[..]

Er zijn 22 routes van 5a en lager. (zie www.mntopo.nl) Beter zoeken! ;). Ookal is er cursus, ik zou gewoon een beetje brutaal zijn, en er tussendoor lopen. Je betaalt tenslotte voor de entree, dan moet je ook wel wat kunnen klimmen...

Ik klim ook regelmatig in Nieuwegein, het is eventjes wennen, maar ik vind het over het algemeen wel heel erg mooie routes!
Als je met 4 viers, 4 5a's en 4 3's rekent, zit je al op 16. Doe er nog een stuk of 6 bij die allemaal boven zitten en het zit vol. Dus het lijkt veel, maar dat is het niet.
pi_108336834
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 10:06 schreef Neelix het volgende:

[..]

Als je met 4 viers, 4 5a's en 4 3's rekent, zit je al op 16. Doe er nog een stuk of 6 bij die allemaal boven zitten en het zit vol. Dus het lijkt veel, maar dat is het niet.
4 + 4 + 4 = 12 ;).

Maar het klopt wel, het is eventjes zoeken, zeker tussen 20 en 21 uur. Daarvoor en daarna is het een stuk rustiger :).
pi_108347567
Ik was afgelopen maandag aan het begin van de middag in Groningen in Bjoeks. Toen hadden mijn klimpartner en ik een privé hal, er was verder helemaal niemand :D
pi_108404770
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2012 22:25 schreef Jorrr2 het volgende:
Wie van jullie klimt wel is met enige regelmaat bij het USC of bij CS in Amsterdam? Lijkt me leuk om nog is wat mensen te ontmoeten ;)
Ik 8-)
(Vertraagde reactie)
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
  donderdag 22 maart 2012 @ 22:40:20 #222
51286 w00h00
Digital man!
pi_109409077
http://www.mountain-network.eu/dordrecht/

Ziet er goed uit! Binnenkort maar eens een kijkje nemen.
  woensdag 4 april 2012 @ 23:42:58 #223
51286 w00h00
Digital man!
pi_109922154
Zaterdag een opendag, ga wel even kijken. :)
pi_109922562
laat maar weten hoe het was. Misschien ga ik dan wel de week er na. Dan is er nog een opendag
pi_110063365
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 23:42 schreef w00h00 het volgende:
Zaterdag een opendag, ga wel even kijken. :)
Hoe was het?
  maandag 9 april 2012 @ 17:15:12 #226
152771 GooseFM
Sleep is good books are better
pi_110100399
Iemand hier die weleens klimt of bouldert bij Mountain Network in Arnhem? Toffe sfeer? drukke/rustige dagen?

Wil namelijk wel weer gaan klimmen (al een aardig tijdje gestopt inmiddels) en dan vooral gaan boulderen. Misschien iemand die tijd heeft om me daar wegwijs te maken ofzo :P
|| “There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear ||
  dinsdag 10 april 2012 @ 19:58:29 #227
51286 w00h00
Digital man!
pi_110150551
Ja fantastische klimhal in Dordrecht! Ik was echt zwaar onder de indruk, het is nog niet helemaal af, maar de wanden zijn echt om je vingers bij af te likken.

Ik zag overigens de foto's van de nieuwe locatie van Mountain Network in Amsterdam ~O>

pi_110151488
Het was zeker wel druk?
  dinsdag 10 april 2012 @ 20:14:34 #229
51286 w00h00
Digital man!
pi_110151549
Ja toen wij aankwamen stond de rij buiten :P
pi_110172666
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 17:15 schreef GooseFM het volgende:
Iemand hier die weleens klimt of bouldert bij Mountain Network in Arnhem? Toffe sfeer? drukke/rustige dagen?

Wil namelijk wel weer gaan klimmen (al een aardig tijdje gestopt inmiddels) en dan vooral gaan boulderen. Misschien iemand die tijd heeft om me daar wegwijs te maken ofzo :P
Ik heb een tijdje geleden aardig actief in Arnhem geboulderd. Hangt altijd wel een toffe sfeer vind ik. Zondag is altijd rustig, de rest weet ik niet goed...

En wegwijs maken is snel gebeurd, je begint met je handen op de grepen waar B staat. BB betekent dat je daar met beide handen moet starten. Vanaf daar ga je naar EE, of de grepen E en E.
  woensdag 11 april 2012 @ 21:27:23 #231
152771 GooseFM
Sleep is good books are better
pi_110203356
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 10:40 schreef L0we het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje geleden aardig actief in Arnhem geboulderd. Hangt altijd wel een toffe sfeer vind ik. Zondag is altijd rustig, de rest weet ik niet goed...

En wegwijs maken is snel gebeurd, je begint met je handen op de grepen waar B staat. BB betekent dat je daar met beide handen moet starten. Vanaf daar ga je naar EE, of de grepen E en E.
Oh zondag is het juist rustig? Vreemd eigenlijk. Zal er binnenkort eens gaan binnenwandelen op een zondag dan. Eerst maar eens nieuwe schoentjes. :)
Zal wel flink pijn gaan doen na pak-em-beet 5 jaar niet te hebben geklommen. :P

En dat een boulder zo wordt aangegeven snap ik nog wel ;) (ook al is dat niet bij elke klimhal het geval)
|| “There are three things all wise men fear: the sea in storm, a night with no moon, and the anger of a gentle man.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear ||
  vrijdag 22 juni 2012 @ 00:35:51 #232
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_113219462
Gisteren eerste keer geklommen bij neoliet in eindhoven. Ik en mijn klimmaat vonden het zo leuk dat we ons meteen opgegeven hebben voor de toprope cursus. De eerste sport die ik zelf leuk vind om te doen :P . Cursus in augustus, maar heb nu al zin om morgen weer te gaan :P .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_123605661
Jammer dat dit topic niet meer leeft ;(
Ben stiekem toch wel benieuwd wie van de vaste vrijdag avond Klimcentrum Nijmegen mensen hier op FOK! zitten :P
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
pi_124249821
.

Dat is een grote val.

Heb je om op klimvakantie tegaan een certificaat nodig?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_124250302
Das een leuk eindje ja...

Nee, je hebt geen certificaat nodig. Voor sommige gebieden heb je wel een permit nodig, of moet je je van tevoren aanmelden.

Heb je ervaring met buitenklimmen?
pi_124800341
Als je van plan bent om op klim vakantie te gaan is het misschien leuk om dat te combineren met een klim cursus van de NKBV?

http://bergsportreizen.nl/default.asp
http://bergsportreizen.nl(...)atum=&selBestemming=
of zoek zelf even de goede categorie er bij ;)
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  dinsdag 2 april 2013 @ 23:51:41 #237
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_124818952
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 14:16 schreef spierbal het volgende:
[ afbeelding ].

Dat is een grote val.

Heb je om op klimvakantie tegaan een certificaat nodig?
Zo. Ziet er eng uit.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
  donderdag 4 april 2013 @ 12:12:00 #238
392981 Misvatting
Zo bedoel ik het niet
pi_124870850
AH, er is dus wel een centraal klimtopic. Sinds kort ook wekelijks een het klimmen. Wie klimt er regelmatig bij Mountain Network in A'dam of op andere muren in A'dam?
  woensdag 13 november 2013 @ 19:10:52 #239
35189 Troel
scherp en bot
pi_133226606
*kijkt voorzichtig*
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_133228179
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2013 19:10 schreef Troel het volgende:
*kijkt voorzichtig*
Hoeft niet voorzichtig :P klim je zelf ook?
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  woensdag 13 november 2013 @ 19:54:07 #241
35189 Troel
scherp en bot
pi_133228255
quote:
1s.gif Op woensdag 13 november 2013 19:52 schreef Exentric90 het volgende:

[..]

Hoeft niet voorzichtig :P klim je zelf ook?
Ik heb pas voor het eerst van mijn leven geklommen en het ik erger me aan het feit dat ik sindsdien nog niet weer geklommen heb ;)
Afgelopen zaterdag naar het NK lead geweest.

TO is trouwens een van de veroorzakers ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 13 november 2013 @ 20:14:18 #242
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_133229130
Alweer een paar maandjes geleden dat ik geklommen heb. Zit er nu aan te denken om in het voorjaar een boomklimcursus te doen, zit ik niet meer vast aan een klimhal :P .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_133251864
quote:
2s.gif Op woensdag 13 november 2013 20:14 schreef DaMook het volgende:
Alweer een paar maandjes geleden dat ik geklommen heb. Zit er nu aan te denken om in het voorjaar een boomklimcursus te doen, zit ik niet meer vast aan een klimhal :P .
Boomklimmen voor de lol, of met het oog op boomverzorging / snoeien kappen?
Ik zit ook regelmatig in de boom, maar dan wel om er hout voor de kachel aan over te houden. :)

Komt de klim & zeker ervaring mooi bij van pas, ook al moet je met kettingzagen jongleren en tegelijk aan een touw hangen altijd erg voorzichtig aanpakken...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 14 november 2013 @ 14:28:32 #244
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_133252062
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 14:21 schreef Gripper het volgende:

[..]

Boomklimmen voor de lol, of met het oog op boomverzorging / snoeien kappen?
Ik zit ook regelmatig in de boom, maar dan wel om er hout voor de kachel aan over te houden. :)

Komt de klim & zeker ervaring mooi bij van pas, ook al moet je met kettingzagen jongleren en tegelijk aan een touw hangen altijd erg voorzichtig aanpakken...
Misschien dat ik de verzorging en het snoeien erbij kan doen ooit ;) , maar in eerste instantie voor de lol (geocaching).
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_133253234
quote:
7s.gif Op woensdag 13 november 2013 19:54 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik heb pas voor het eerst van mijn leven geklommen en het ik erger me aan het feit dat ik sindsdien nog niet weer geklommen heb ;)
Afgelopen zaterdag naar het NK lead geweest.

TO is trouwens een van de veroorzakers ;)
Als je in de buurt van nijmegen zit kun je vrijdag avond wel mee ;)
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  vrijdag 15 november 2013 @ 14:58:22 #246
35189 Troel
scherp en bot
pi_133285179
quote:
1s.gif Op donderdag 14 november 2013 15:09 schreef Exentric90 het volgende:

[..]

Als je in de buurt van nijmegen zit kun je vrijdag avond wel mee ;)
Mijn grootste probleem is dat ik in dat soort gevallen oppas nodig heb ;) Maar als je een keer een vrijdagavond hebt als de jongens uit logeren zijn, houd ik me aanbevolen. Als je tenminste een echte beginner meewilt ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_133285484
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 november 2013 14:58 schreef Troel het volgende:

[..]

Mijn grootste probleem is dat ik in dat soort gevallen oppas nodig heb ;) Maar als je een keer een vrijdagavond hebt als de jongens uit logeren zijn, houd ik me aanbevolen. Als je tenminste een echte beginner meewilt ;)
Das geen probleem! :) beginners mee laten klimmen vind ik juist vaak erg leuk. Mijn dm staat open voor als je dus tijd hebt ;)
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  vrijdag 15 november 2013 @ 23:07:06 #248
35189 Troel
scherp en bot
pi_133304292
Thanks :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_133407693
Tijdje terug een 'cursus' van 2 maanden gevolgd waarin alles van top rope tot trad en rope rescue behandeld werd.

Erg veel kennis opgedaan en aan het eind 6b's top rope en 5c+ lead geklommen op scherp graniet. Kan niet wachten om weer buiten aan de slag te gaan!
pi_133422086
quote:
2s.gif Op woensdag 13 november 2013 20:14 schreef DaMook het volgende:
Alweer een paar maandjes geleden dat ik geklommen heb. Zit er nu aan te denken om in het voorjaar een boomklimcursus te doen, zit ik niet meer vast aan een klimhal :P .
Met klimsporen?
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  woensdag 20 november 2013 @ 07:26:03 #251
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_133436934
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 20:15 schreef Kentoet het volgende:

[..]

Met klimsporen?
Nee, touw de boom ingooien en dan het touw omhoogklimmen en afdalen. Simpel gezegd :P .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_133442290
quote:
2s.gif Op woensdag 20 november 2013 07:26 schreef DaMook het volgende:

[..]

Nee, touw de boom ingooien en dan het touw omhoogklimmen en afdalen. Simpel gezegd :P .
Touw en klimsporen, allebei tof om te doen.
Toch gebruik ik meestal de sporen en dan abseilen naar beneden.

Welke omgeving? En welke cursus ga je doen?
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  donderdag 21 november 2013 @ 08:09:29 #253
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_133474262
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:28 schreef Kentoet het volgende:

[..]

Touw en klimsporen, allebei tof om te doen.
Toch gebruik ik meestal de sporen en dan abseilen naar beneden.

Welke omgeving? En welke cursus ga je doen?
Sporen heb ik nog niet eens aan gedacht of overwogen :P .

Omgeving eindhoven, welke cursus weet ik nog niet, heb er 1 in belgie gevonden en een van the treeclimbing company.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_133477863
quote:
2s.gif Op donderdag 21 november 2013 08:09 schreef DaMook het volgende:

[..]

Sporen heb ik nog niet eens aan gedacht of overwogen :P .

Omgeving eindhoven, welke cursus weet ik nog niet, heb er 1 in belgie gevonden en een van the treeclimbing company.
Ik heb even gekeken op die site, maar dat ziet er wel goed uit. Ze geven cursussen op verschillende plekken in NL en Belgie.
Ze zeggen ook dat je bomen leert beklimmen met takken vanaf 20m, dat is wel genoeg. Heb je ook geen sporen nodig.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  donderdag 21 november 2013 @ 22:38:23 #255
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_133500192
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 11:16 schreef Kentoet het volgende:

[..]

Ik heb even gekeken op die site, maar dat ziet er wel goed uit. Ze geven cursussen op verschillende plekken in NL en Belgie.
Ze zeggen ook dat je bomen leert beklimmen met takken vanaf 20m, dat is wel genoeg. Heb je ook geen sporen nodig.
Ja die leek me ook wel goed en boxtel is vlakbij dus qua afstand mooi te doen. Nu wachten tot de nieuwe cursus data op de site staan.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_133501940
quote:
2s.gif Op donderdag 21 november 2013 22:38 schreef DaMook het volgende:

[..]

Ja die leek me ook wel goed en boxtel is vlakbij dus qua afstand mooi te doen. Nu wachten tot de nieuwe cursus data op de site staan.
Leuk dat je het gaat doen, je zult er vast geen spijt van krijgen.

Zelf heb ik boomklimmen geleerd van iemand uit de bosbouw en die gebruiken vooral sporen. Misschien dat ik zelf ook zo'n touwencursus ga doen.
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  vrijdag 22 november 2013 @ 00:16:21 #257
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_133503419
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 23:29 schreef Kentoet het volgende:

[..]

Leuk dat je het gaat doen, je zult er vast geen spijt van krijgen.

Zelf heb ik boomklimmen geleerd van iemand uit de bosbouw en die gebruiken vooral sporen. Misschien dat ik zelf ook zo'n touwencursus ga doen.
Ik doe (deed) wandklimmen en dat vind ik leuk, maar dit is weer net een stap verder. Ik ga het vooral voor geocaching gebruiken waarschijnlijk, maar in de boom leer je klimmen en afdalen, kan dus ook van pas komen als ik op rotsen ga klimmen of zelfs in grotten afdalen en weer omhoog komen.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  vrijdag 22 november 2013 @ 00:18:45 #258
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_133503491
Zijn er hier eigenlijk klimmers uit de omgeving eindhoven ?

Sinds mijn klimpartner wegens een blessure is gestopt heb ik niet meer geklommen, wil wel weer beginnen eigenlijk.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_135561510
Weinig activiteit in het topic..

Nog een maandje en dan weer een maand of 2 iedere dag buiten aan de slag!
pi_135585948
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2014 15:03 schreef ElDinosaur het volgende:
Weinig activiteit in het topic..

Nog een maandje en dan weer een maand of 2 iedere dag buiten aan de slag!
Ben ik toch benieuwd wat jij in feb/maart de hele dag buiten klimt...

Alpien? (Alleen toerskiën dan in die periode) Boulderen in bleau omdat bij lage temperaturen de wrijving beter is? Bomenkap-periode? Of ga je 2 maanden reizen en naar gebieden waar je altijd lekker in de zon kan sportklimmen?

:)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_135589442
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2014 23:10 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ben ik toch benieuwd wat jij in feb/maart de hele dag buiten klimt...

Alpien? (Alleen toerskiën dan in die periode) Boulderen in bleau omdat bij lage temperaturen de wrijving beter is? Bomenkap-periode? Of ga je 2 maanden reizen en naar gebieden waar je altijd lekker in de zon kan sportklimmen?

:)
Thailand! Vriend van me heeft een eigen klimshop geopent en kan daar gratis materiaal etc gebruiken als ik hem af en toe help met grotere groepen. Daarnaast dus iedere dag de rots op om zelf te klimmen en te oefenen met ankers etc. :)

Hopelijk haal ik 6c+ / 7a en E3 / E4 dit keer..

En daarna door naar Joshua Tree om een paar weken te klimmen. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door ElDinosaur op 17-01-2014 00:43:02 ]
pi_135596762
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:35 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Thailand! Vriend van me heeft een eigen klimshop geopent en kan daar gratis materiaal etc gebruiken als ik hem af en toe help met grotere groepen. Daarnaast dus iedere dag de rots op om zelf te klimmen en te oefenen met ankers etc. :)

Hopelijk haal ik 6c+ / 7a en E3 / E4 dit keer..

En daarna door naar Joshua Tree om een paar weken te klimmen. :)
Toffe plannen en ambities :)

Niet om te mauwen natuurlijk, maar hebben die vriend en jij wat ervaring en vooral papieren om groepen te begeleiden. :s)
Ik zeg niet dat in apenlanden altijd op z'n houtjetouwtjes gaat, maar ik neem aan dat je ook daar wel iets van opleiding moet hebben om sportactiviteiten te begeleiden?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_135605920
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 11:41 schreef Gripper het volgende:

[..]

Toffe plannen en ambities :)

Niet om te mauwen natuurlijk, maar hebben die vriend en jij wat ervaring en vooral papieren om groepen te begeleiden. :s)
Ik zeg niet dat in apenlanden altijd op z'n houtjetouwtjes gaat, maar ik neem aan dat je ook daar wel iets van opleiding moet hebben om sportactiviteiten te begeleiden?
Die vriend heeft 19 jaar klimervaring en heeft het op professioneel (gesponsord) niveau beoefend. Daarnaast heeft hij ook z'n instructeurspapieren al een jaar of 10 incl opleiden van instructeurs op het gebied van sportslead / trad / multipitch etc.

De kennis / gewoontes die hij er bij mij in 2 maanden heeft ingedrild is iig wel genoeg om af en toe mee te helpen met belayen / toprope uitzetten etc. Waarschijnlijk zal ik in de komende maanden wel een certificaat of 2 halen om het 'officieel' te maken dat ik kan belayen. :')

Wat ik iig tijdens/na die 2 maanden heb gezien is dat het best treurig gesteld is met de kennis van een hoop klimmers die al jaren klimmen.. Slordige knopen, backclipping, slechte belay gewoontes etc..

En nee.. Je hebt in die landen geen papieren nodig om mensen te begeleiden. Iedereen heeft het altijd over leren klimmen in Krabi.. Als je wilt leren klimmen kan je het beter ergens doen met westerse staf en daarna op eigen houtje gaan klimmen. De lokale gidsen / instructeurs daar zijn supersterke klimmers maar qua veiligheid? Brrr..
pi_136056071
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 00:35 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Thailand! Vriend van me heeft een eigen klimshop geopent en kan daar gratis materiaal etc gebruiken als ik hem af en toe help met grotere groepen. Daarnaast dus iedere dag de rots op om zelf te klimmen en te oefenen met ankers etc. :)

Hopelijk haal ik 6c+ / 7a en E3 / E4 dit keer..

En daarna door naar Joshua Tree om een paar weken te klimmen. :)
Oeee gaaf! Ik klim zelf al 12 jaar af en aan, anywhere tussen 5B-6A, en wil eindelijk ook eens een keer naar buiten. Naast dat het handig is om misschien eindelijk eens een voorklimcursus te gaan doen, wil ik daarna ook eens buiten een goede cursus doen, wellicht paar weekendjes in Belgie of Duitsland. Heeft iemand misschien suggesties voor goede plekken om buitenbeginnerscursussen te volgen die goed zijn en graag ook nog een beetje betaalbaar?
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_139243257
En weer terug in het platte Nederland.. Heeft iemand ervaring met Ayers Rock in Zoetermeer?
  donderdag 22 mei 2014 @ 14:20:24 #266
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140240742
Wellicht is er hier iemand die een antwoord weet in de volgende situatie.

Op een sportdag vanuit school gaan een paar groepen kinderen klimmen op een indoor klimwand van een metertje of 8. De drie docenten die daarbij als begeleider staan (waaronder ikzelf, dus), zijn geen van allen bevoegd. 's Ochtends krijgen we een instructie van een sportdocent (met zekerdiploma) die vervolgens verdwijnt naar een ander deel van de sportdag. Volgens hem is dat voldoende.

Toch heb ik daar zelf niet zo'n prettig gevoel bij. Mag dit wel op deze manier?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 22 mei 2014 @ 18:54:26 #267
35189 Troel
scherp en bot
pi_140250760
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 14:20 schreef Janneke141 het volgende:
Wellicht is er hier iemand die een antwoord weet in de volgende situatie.

Op een sportdag vanuit school gaan een paar groepen kinderen klimmen op een indoor klimwand van een metertje of 8. De drie docenten die daarbij als begeleider staan (waaronder ikzelf, dus), zijn geen van allen bevoegd. 's Ochtends krijgen we een instructie van een sportdocent (met zekerdiploma) die vervolgens verdwijnt naar een ander deel van de sportdag. Volgens hem is dat voldoende.

Toch heb ik daar zelf niet zo'n prettig gevoel bij. Mag dit wel op deze manier?
Ik weet dat bij kinderfeestjes hier in de buurt, de ouder ook een snelcursus krijgt zodat die kan helpen met zekeren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 22 mei 2014 @ 23:19:42 #268
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_140262937
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 14:20 schreef Janneke141 het volgende:
Wellicht is er hier iemand die een antwoord weet in de volgende situatie.

Op een sportdag vanuit school gaan een paar groepen kinderen klimmen op een indoor klimwand van een metertje of 8. De drie docenten die daarbij als begeleider staan (waaronder ikzelf, dus), zijn geen van allen bevoegd. 's Ochtends krijgen we een instructie van een sportdocent (met zekerdiploma) die vervolgens verdwijnt naar een ander deel van de sportdag. Volgens hem is dat voldoende.

Toch heb ik daar zelf niet zo'n prettig gevoel bij. Mag dit wel op deze manier?
quote:
7s.gif Op donderdag 22 mei 2014 18:54 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik weet dat bij kinderfeestjes hier in de buurt, de ouder ook een snelcursus krijgt zodat die kan helpen met zekeren.
Opzich denk ik dat het geen kwaad kan, maar ik zo proberen te regelen dat er minstens 1 instructeur constant bij is.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_140278901
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 16:15 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Oeee gaaf! Ik klim zelf al 12 jaar af en aan, anywhere tussen 5B-6A, en wil eindelijk ook eens een keer naar buiten. Naast dat het handig is om misschien eindelijk eens een voorklimcursus te gaan doen, wil ik daarna ook eens buiten een goede cursus doen, wellicht paar weekendjes in Belgie of Duitsland. Heeft iemand misschien suggesties voor goede plekken om buitenbeginnerscursussen te volgen die goed zijn en graag ook nog een beetje betaalbaar?
Kijk eens naar de verschillende regio's van deNKBV, die organiseren vaak wel goed betaalbare cursussen / tripjes
pi_140694850
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 14:20 schreef Janneke141 het volgende:
Wellicht is er hier iemand die een antwoord weet in de volgende situatie.

Op een sportdag vanuit school gaan een paar groepen kinderen klimmen op een indoor klimwand van een metertje of 8. De drie docenten die daarbij als begeleider staan (waaronder ikzelf, dus), zijn geen van allen bevoegd. 's Ochtends krijgen we een instructie van een sportdocent (met zekerdiploma) die vervolgens verdwijnt naar een ander deel van de sportdag. Volgens hem is dat voldoende.

Toch heb ik daar zelf niet zo'n prettig gevoel bij. Mag dit wel op deze manier?
Een ochtend zou genoeg moeten zijn om te leren zekeren. Zorg ervoor dat je de knoop goed onder de knie hebt en oefen met de andere docenten met het zekeren. Als je een volwassen persoon kunt zekeren moet het zeker geen probleem zijn met een kind.

Bij de meeste indoorwanden worden grigri's gebruikt die makkelijk en veilig in gebruik zijn. Als extra zekerheid kun je altijd een 2e persoon naast je hebben die het touw vasthoudt en er voor zorgt dat het touw niet zomaar door kan schieten wanneer iemand valt.
pi_143009084
Zijn er nog mensen in de omgeving den haag die zonder klimpartner zitten?
  maandag 1 september 2014 @ 10:48:28 #272
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_144054784
Bumpje :D

In het verleden wel eens op een klimmuur gestaan, gisteren met twee vrienden/collega's de heuvels ingegaan om buiten te klimmen op de rotsen. Was nog wel flink anders dan binnen op een artificiele muur!

Hier zijn we geweest. Nummer 12 en 23 (2x) gedaan.

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_144063684
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 07:20 schreef ElDinosaur het volgende:
Zijn er nog mensen in de omgeving den haag die zonder klimpartner zitten?
Ik ben lid van een facebook groep in Den Haag, daar kan je altijd wel aanhaken. PB maar bij interesse :).
pi_144063767
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 16:15 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Oeee gaaf! Ik klim zelf al 12 jaar af en aan, anywhere tussen 5B-6A, en wil eindelijk ook eens een keer naar buiten. Naast dat het handig is om misschien eindelijk eens een voorklimcursus te gaan doen, wil ik daarna ook eens buiten een goede cursus doen, wellicht paar weekendjes in Belgie of Duitsland. Heeft iemand misschien suggesties voor goede plekken om buitenbeginnerscursussen te volgen die goed zijn en graag ook nog een beetje betaalbaar?
https://www.facebook.com/events/474235002678826/
  zondag 19 oktober 2014 @ 21:49:46 #275
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_145715894
Vandaag mijn boomklimcursus met succes afgerond. Met minder materialen dan ik dacht :D . Geleerd met dubbeltouw de boom in te klimmen met eigenlijk alleen knopen. Erg gaaf om op 20 meter hoogte aan een touw te hangen in een harnas en verder eigenlijk alleen een stel knopen. Ik denk dat ik ook de pro cursus ga doen, dan ga je ook enkel touw en ascenderders en descenders gebruiken.

Spullen om zelfstandig in bomen te klimmen besteld, ga ik komende tijd hopelijk veel doen :) .

touw, harnas, carabiner, cambium saver, werplijn,werpzakje, enz

Nu nog even wennen aan het materiaal enzo, en dan kan ik net zo gek doen als mijn instructeur :D , op je kop hangen, van hot naar her springen enz. Ik was nu toch nog een beetje terughoudend :D .

Iig spannender dan wandklimmen en het kan ook alleen (al ben ik dat niet echt van plan). Al blijft wandklimmen ook leuk, maar totaal anders.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  vrijdag 30 januari 2015 @ 17:38:21 #276
188115 mildpower
Living the happy life!
pi_149214855
Ah eindelijk een sport topic die ik leuk vindt.

Hier een binnenklimmer bij Bjoeks. klim ongeveer gemiddeld 5 b.

Ik klim normaliter met pof, maar ik heb nogal last van zweethanden, dus de pof gaat als een malle. Nu las ik op internet iets over een soort gel wat ook als pof gebruikt kan worden.
Iemand daar ervaring mee?
pi_149216792
Vloeibare pof schijnt best goed te helpen tegen zweethanden ja.

Van de week een 6c+ geklommen met 1 block, eindelijk begin ik weer lekker terug te komen na mn blessure (A4 pulley ruptuur)
pi_149317933
Ik wil in de toekomst gaan bergklimmen en dan de vorm van alpinisme. Ben veel aan inlezen nu, en er zijn hoop cursusen.
Maar zijn er mensen hier die alpinisme doen? En waar het best te beginnen. Bv een c1 cursus gelijk in de bergen, of eerst op de klimmuur in nederland (dit is wel heel anders) ?
pi_149318929
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 08:22 schreef impact010 het volgende:
Ik wil in de toekomst gaan bergklimmen en dan de vorm van alpinisme. Ben veel aan inlezen nu, en er zijn hoop cursusen.
Maar zijn er mensen hier die alpinisme doen? En waar het best te beginnen. Bv een c1 cursus gelijk in de bergen, of eerst op de klimmuur in nederland (dit is wel heel anders) ?
Ik klim alpien. Beste is inderdaad om een c1 te gaan doen, en dan daarna zoveel mogelijk tochten gaan maken met cursisten van die groep, of andere vrienden die alpien klimmen. Ervaring opdoen!

Op de klimmuur leer je het niet, alpien klimmen is geen rotsklimmen. Hooguit is het handig als je een 4a/b omhoog komt, moeilijker dan dat kom je het niet tegen tijdens een rotspassage in je c1

Oh ja. Bij de nkbv kan je kiezen tussen c1 rots of ijs. Ik zou ijs kiezen, rots kan altijd later nog. Kunnen bewegen in sneeuw en ijs en op gletschers is de basis van alpinisme :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_173802907
Lang niet gepost hier zie ik,

Hoe werkt het als je alleen wil gaan klimmen. Doe dit af en toe maar geen van mijn vrienden zien hier een hobby in voor wekelijkse herhaling helaas.

Is het gebruikelijk om gewoon een vreemde aan te spreken en te gaan klimmen.

Of kan je dan beter als lonewolf gaan boulderen?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  woensdag 1 augustus 2018 @ 19:26:10 #281
479341 itsthesid
Brandweer, klimmer, hovenier
pi_180880643
Behalve klimhallen is het ook erg leuk om in bomen te klimmen.
Een hele andere "tak" van sport, maar wel waard om te verkennen.

Zelf klim ik voor mijn werk in bomen, maar ik ben ook regelmatig te vinden in de klimhallen.
Ik klim toprope en voorklimmen tussen 5 en 6 (a).
In het voorklimmen ben ik vrij nieuw.

Op het moment zoek ik een buddy in de regio alkmaar en omstreken om af en toe mee te gaan klimmen.
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:35:09 #282
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200777328
Afgelopen week op de Olympische Spelen gezien. Misschien zelf ook maar eens wat mee gaan doen. Heb het ooit in Oostenrijk een enkele keer gedaan, smaakte wel naar meer maar is er nooit van gekomen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  PR en moderator vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:18:23 #283
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_200778278
Ik vroeger wel eens op kinderfeestjes (Yosemite in Zwolle weet ik nog) maar verder nooit meer :@
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:50:36 #284
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_200778820
Eerst maar weer eens wat spieren trainen door aan de trap te hangen enzo _O-
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_200818133
Ik heb sinds 'n paar maandjes 'n abonnement bij boulderhal Bossche Boulders, en het is zó leuk *O*

Ook 'n hele gemoedelijke sfeer en echt heerlijk sporten O+
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')