abonnement Unibet Coolblue
  Public Relations / Redactie Film zondag 30 september 2012 @ 20:37:29 #251
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_117437313
quote:
2s.gif Op zondag 30 september 2012 19:08 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Maar het einde maakt het voor sommigen net minder groots. Bende aanstellers die zitten te mekkeren over een lichtje en ze weten zelf nauwelijks waarom.
Idd, mensen vonden het sideways-gebeuren niks. Maar het plot op het eiland was toch helder afgesloten lijkt mij?
pi_117437582
Het hocuspocus seizoen 6 was gewoon een te makkelijke, snel bedachte verklaring voor alle vragen die in de voorgaande seizoenen waren opgeroepen. Ze hadden meer de scifi/Dharma kant op moeten gaan.
Amen.
  zondag 30 september 2012 @ 21:35:31 #253
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_117441177
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 20:41 schreef Jivis het volgende:
Het hocuspocus seizoen 6 was gewoon een te makkelijke, snel bedachte verklaring voor alle vragen die in de voorgaande seizoenen waren opgeroepen. Ze hadden meer de scifi/Dharma kant op moeten gaan.
Lost was vanaf seizoen 1 al hocus-pocus in mijn optiek. Ik vind het prachtig hoe het afgesloten is.
pi_117442282
Ik kijk sinds Lost nauwelijks nog series. Zelfs de beste series verbleken een beetje in de schaduw van Lost.
  zondag 30 september 2012 @ 22:52:38 #255
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_117446722
quote:
9s.gif Op zondag 30 september 2012 21:50 schreef Symer het volgende:
Ik kijk sinds Lost nauwelijks nog series. Zelfs de beste series verbleken een beetje in de schaduw van Lost.
Herken ik wel. Ik kijk alleen nog Community :P, komt ook gedeeltelijk denk ik wel dat ik er de tijd niet meer voor heb (neem) om elke week weer bij te houden.
  zondag 30 september 2012 @ 23:02:01 #256
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_117447394
quote:
9s.gif Op zondag 30 september 2012 21:50 schreef Symer het volgende:
Ik kijk sinds Lost nauwelijks nog series. Zelfs de beste series verbleken een beetje in de schaduw van Lost.
Dat lijkt me alleen maar mogelijk als je bij andere series dezelfde specifieke "kick" zoekt die je van Lost kreeg en aangezien een hoop series dat niet eens proberen, lijkt me dat geen faire vergelijking. Tenzij het over series gaat die opzichtig naar het Lost-publiek hengelen zoals FlashForward, The Event en zo.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  Public Relations / Redactie Film maandag 1 oktober 2012 @ 00:21:33 #257
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_117451760
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 20:41 schreef Jivis het volgende:
Het hocuspocus seizoen 6 was gewoon een te makkelijke, snel bedachte verklaring voor alle vragen die in de voorgaande seizoenen waren opgeroepen. Ze hadden meer de scifi/Dharma kant op moeten gaan.
Volgens mij was de hocus-pocus geen verklaring voor eerder gestelde vragen. Het sideways-gebeuren stond los op zich, en het on-island plot verklaarde een boel zaken.

Ik denk nog steeds dat de meesten het einde niet helemaal begrepen en de antwoorden in hapklare brokken hadden verwacht.
pi_117454376
quote:
2s.gif Op zondag 30 september 2012 23:02 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Dat lijkt me alleen maar mogelijk als je bij andere series dezelfde specifieke "kick" zoekt die je van Lost kreeg en aangezien een hoop series dat niet eens proberen, lijkt me dat geen faire vergelijking. Tenzij het over series gaat die opzichtig naar het Lost-publiek hengelen zoals FlashForward, The Event en zo.
De 'kick' is dat ik elke week weer uitkijk naar de nieuwe aflevering. Voor Lost zette ik soms de laptop naast m'n bed zodat ik om 5 uur 's ochtends de download vast aan kon zetten.

Bij andere series denk ik nu "wel leuk, maar no way dat ik hier om 5 uur 's ochtends m'n bed voor uitkom". Daar heeft Lost de lat voor mij gelegd en elke serie sindsdien (of het nou een sitcom, procedural of serial serie is) komt tekort.
pi_117454720
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 00:21 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Volgens mij was de hocus-pocus geen verklaring voor eerder gestelde vragen. Het sideways-gebeuren stond los op zich, en het on-island plot verklaarde een boel zaken.

Ik denk nog steeds dat de meesten het einde niet helemaal begrepen en de antwoorden in hapklare brokken hadden verwacht.
De meest fundamentele vragen werden toch echt met het MIB/Jacob verhaaltje beantwoord hoor. Ik had wat inventievers verwacht, omdat ik die GOD-mode zelf ook wel had kunnen verzinnen. Je zegt dat ik antwoorden in hapklare brokken verwachtte maar wat mij betreft hadden ze het juist wat opener mogen brengen allemaal, zodat we zelf nog konden speculeren. De verklaring dat de Losties op het eiland zaten door twee ruziënde knaapjes... Tsjaa. En dan die Jacob/MIB budget-epi met dat gare licht; wat een crap was dat zeg. Veel van de theorieën die ik op internet las waren vele malen toffer dan de onzin die Cuse en Lindelof ons voorschotelden.

Uiteindelijk hebben ze ook veel te veel antwoorden in één kort seizoen gestopt, waarschijnlijk om de fans te pleasen. En dat terwijl ze de einddatum al lang wisten. Ik noem dat gewoon onkunde. Een serie als Fringe brengt verklaringen op mysteries veel geleidelijker. Lost heeft last van het X-Files euvel.

En laat ik voorop stellen dat ik echt een enorme Lost-fan was; het was destijds ook mijn favoriete serie. Vooral seizoen 1 en 3 vond ik fantastisch. Het laatste seizoen viel me echter zo zwaar tegen dat het mijn ervaring grotendeels heeft verpest. En ja, daar kun je het niet mee eens zijn, maar ik zie de serie als geheel. Ik kan seizoen 6 niet zomaar even vergeten.
Amen.
pi_117454766
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 08:37 schreef Symer het volgende:

[..]

De 'kick' is dat ik elke week weer uitkijk naar de nieuwe aflevering. Voor Lost zette ik soms de laptop naast m'n bed zodat ik om 5 uur 's ochtends de download vast aan kon zetten.

Bij andere series denk ik nu "wel leuk, maar no way dat ik hier om 5 uur 's ochtends m'n bed voor uitkom". Daar heeft Lost de lat voor mij gelegd en elke serie sindsdien (of het nou een sitcom, procedural of serial serie is) komt tekort.
Wat ben je ook een fanboi, Symert :P. Series als Breaking Bad en Game of Thrones brengen tegenwoordig dat gevoel bij me teweeg :).
Amen.
  Public Relations / Redactie Film maandag 1 oktober 2012 @ 09:11:13 #261
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_117454846
Dat kan dat kan. Ik persoonlijk kreeg echter meer het gevoel dat je het Jacob/MIB plot niet als verklaring voor alles moet zien.

Volgens mij draait het verhaal om keuzes. Iedereen bepaalt voor zichzelf wat die wil en Jacob laat die keuze ook vrij. Als je naar het verhaal kijkt, krijg je een mooie circel. Elk karakter heeft er namelijk zelf voor gezorgd dat ze zijn waar ze zijn.

Jack was in Sydney omdat zijn vader aan de drank zat, wat die uiteindelijk zelf veroorzaakte (zie 3X01).
Sun was niet gelukkig in haar relatie, maar dit komt omdat ze een schuld moest afbetalen aan haar vader waardoor Jin werd uitgebuit.

En zo kan je voor elk personage nog verder gaan. De ultieme keuze was natuurlijk het veroorzaken van The Incident, wat tot het einde van seizoen 6 nog de vraag was: is het gelukt om de tijdslijn te veranderen of niet? Dit is niet gelukt, wat dus ook betekent dat de Losties zelf The Incident hebben veroorzaakt.

Dit wordt sterk gesymboliseerd door wat Jacob uitlegt. Niemand hoeft het eiland te beschermen, je kiest er zelf voor. De kijker volgt dan ook de reis van Jack die uiteindelijk accepteert wat er op zijn pad komt, hoewel dit niet altijd is wat hij wil.

Daarom is het volgens mij een heel sterk gegeven.
  maandag 1 oktober 2012 @ 09:26:17 #262
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_117455139
Ik ben het helemaal eens met Roberto. Wat mij betreft is de serie eigenlijk sterk en origineel afgesloten. Maar dat vond ik niet toen ik het de eerste keer zag. Ik zag de genialiteit pas nadat ik alle seizoenen in 720p achter elkaar had gezien inclusief alle extra's en specials. Dan merk je dat er nog veel meer tussen de regels door wordt verteld dan je al dacht. En het hele symbolische aspect van het laatste seizoen sprak me eigenlijk heel erg aan terwijl ik daar normaal niet zo van hou.
Spoilers!
pi_117455411
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 09:11 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Dat kan dat kan. Ik persoonlijk kreeg echter meer het gevoel dat je het Jacob/MIB plot niet als verklaring voor alles moet zien.

Volgens mij draait het verhaal om keuzes. Iedereen bepaalt voor zichzelf wat die wil en Jacob laat die keuze ook vrij. Als je naar het verhaal kijkt, krijg je een mooie circel. Elk karakter heeft er namelijk zelf voor gezorgd dat ze zijn waar ze zijn.

Jack was in Sydney omdat zijn vader aan de drank zat, wat die uiteindelijk zelf veroorzaakte (zie 3X01).
Sun was niet gelukkig in haar relatie, maar dit komt omdat ze een schuld moest afbetalen aan haar vader waardoor Jin werd uitgebuit.

En zo kan je voor elk personage nog verder gaan. De ultieme keuze was natuurlijk het veroorzaken van The Incident, wat tot het einde van seizoen 6 nog de vraag was: is het gelukt om de tijdslijn te veranderen of niet? Dit is niet gelukt, wat dus ook betekent dat de Losties zelf The Incident hebben veroorzaakt.

Dit wordt sterk gesymboliseerd door wat Jacob uitlegt. Niemand hoeft het eiland te beschermen, je kiest er zelf voor. De kijker volgt dan ook de reis van Jack die uiteindelijk accepteert wat er op zijn pad komt, hoewel dit niet altijd is wat hij wil.

Daarom is het volgens mij een heel sterk gegeven.
Dat het ging om keuzes maken was al in seizoen 1 duidelijk. Het gaat mij om de vage verklaringen die in het laatste seizoen werden gegeven, die overduidelijk on the fly waren bedacht. Het heeft mij enorm teleurgesteld dat ze blijkbaar helemaal geen groot plaatje in gedachten hadden, maar het 'along the way' wel zouden verzinnen. Nu is dat natuurlijk met veel van dit soort mysterieshows zo, maar geef de kijker dan tenminste het idee dat het allemaal in het grote plaatje past. Nu werd die moeite wat mij betreft niet eens genomen.

En het excuus dat dan werd gegeven is hetzelfde als jij nu eigenlijk opschrijft; het ging allemaal om de personages. Net of dat een vrijbriefje is om dan in seizoen 6 alles maar heel rommelig af te raffelen.
Amen.
  Public Relations / Redactie Film maandag 1 oktober 2012 @ 10:25:43 #264
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_117456463
Ik had niet het idee dat vele verklaringen 'on the fly' waren bedacht.

Zo werd al lang vermoed dat 'The Whispers' de doden op het eiland waren die achterbleven.
Ook het feit dat Smokey kon transformeren in mensen werd reeds in seizoen 3 gesuggereerd.
Ook het feit waaróm ze op het eiland waren (broken past) was eigenlijk wel bekend.

Naar mijn idee was seizoen 6 dus niks meer dan een bevestiging van theorieën die je al af kon leiden uit eerdere seizoenen.

Welke punten vond jij dan on-the-fly?
pi_117456679
De hele essentie van de serie, namelijk het Jacob/MIB gebeuren.

Alle punten die jij noemt zijn daarmee vergeleken maar kleine dingetjes eigenlijk.
Amen.
  Public Relations / Redactie Film maandag 1 oktober 2012 @ 10:49:14 #266
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_117457238
Ik denk dat jij daarmee te hoge verwachtingen had. Ik gok dat jij hoopte dat alles één verklaring zou krijgen. Dit was natuurlijk onmogelijk. Het Jacob/MIB-gebeuren is slechts één van de vele zaken.

Jacob/MIB was naar mijn idee niet de essentie van de serie. Lord of the Rings gaat toch ook niet alléén over Frodo die de Ring in Mount Doom moet gooien, maar ook over The War of the Ring. De meeste hoofdpersonages komen elkaar grote porties van het verhaal niet tegen.

Lost was veel meer dan Jacob/MIB.
pi_117457514
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 10:49 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Ik denk dat jij daarmee te hoge verwachtingen had. Ik gok dat jij hoopte dat alles één verklaring zou krijgen. Dit was natuurlijk onmogelijk. Het Jacob/MIB-gebeuren is slechts één van de vele zaken.

Jacob/MIB was naar mijn idee niet de essentie van de serie. Lord of the Rings gaat toch ook niet alléén over Frodo die de Ring in Mount Doom moet gooien, maar ook over The War of the Ring. De meeste hoofdpersonages komen elkaar grote porties van het verhaal niet tegen.

Lost was veel meer dan Jacob/MIB.
Je hebt mijn lange, eerdere post niet goed gelezen. Ik had juist liever gezien dat ze meer open zouden hebben gelaten, zodat we konden blijven speculeren. Al die toffe internet-theorieën overtref je toch niet. Ze hebben juist de plank misgeslagen door in het laatste seizoen zoveel mogelijk snel te beantwoorden om de fans te pleasen.

En ja, Lost was natuurlijk meer dan seizoen zes. Ik zei ook eerder al dat het mijn favoriete serie was. Door het kutte, laatste seizoen zal ik bij een eventuele rewatch echter altijd iets hebben van; "ohja, daar kwam die lame verklaring op, bleh". Het uiteindelijke cijfer dat ik de serie nu zou geven komt daarom ook neer op een krappe zeven, terwijl dat aan het einde van seizoen vijf zeker een 8,5 was.

Ook ergerde ik me aan de incosistentie van seizoen zes ten opzichte van de eerdere seizoenen. Je noemde zelf het voorbeeld van Lord of the Rings; dat is gedurende alle films fantasy-themed en gaat niet ineens over in science-fiction. Lost was eigenlijk vijf seizoenen lang heel erg goede scifi (Dharma, timetravel), maar ging OPEENS over in fantasy.
Amen.
  Public Relations / Redactie Film maandag 1 oktober 2012 @ 11:15:05 #268
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_117457993
Helder. Het einde was (een bewuste) gok. Daardoor blijft de serie wel discutabel, zoals ook hier duidelijk wordt.

Hoewel de schrijvers dus zeggen dat 'Moving On' belangrijk is, en we het los moeten laten, is dit niet gebeurd. En ik denk dat dat is wat de schrijvers probeerden te bereiken.
pi_117458275
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 11:15 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Helder. Het einde was (een bewuste) gok. Daardoor blijft de serie wel discutabel, zoals ook hier duidelijk wordt.

Hoewel de schrijvers dus zeggen dat 'Moving On' belangrijk is, en we het los moeten laten, is dit niet gebeurd. En ik denk dat dat is wat de schrijvers probeerden te bereiken.
Dat is ze dan goed gelukt :P.

Ach, ik zeik wel veel, maar uiteindelijk heb ook ik erg genoten van Lost hoor. En het is jammer dat een serie als Fringe, toch enigzins vergelijkbaar, nauwelijks het hoofd boven water wist te houden. Gelukkig wordt daar door middel van een laatste seizoen van 13 afleveringen nog soelaas aan geboden. Maarja, het zorgt er wel een beetje voor dat we steeds meer van die formule-series gaan krijgen met one-villain-per-episode afleveringen. Omdat dat nu eenmaal makkelijk instappen is en veel meer kijkers oplevert.

Waar is de tijd gebleven dat series als Lost en 24 tegelijkertijd op tv waren ;(.
Amen.
  Public Relations / Redactie Film maandag 1 oktober 2012 @ 11:59:02 #270
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_117459334
Het succes van Lost is te vaak gekopieërd, en telkens faalde dit miserabel (Heroes, The Event, Flash Forward).

Lost was in die tijd een volledig nieuw concept. Het is gewoon wachten tot iemand weer een briljant idee heeft en dit ook kan vertalen naar een goede serie.
  maandag 1 oktober 2012 @ 12:05:50 #271
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_117459630
quote:
2s.gif Op maandag 1 oktober 2012 11:24 schreef Jivis het volgende:

[..]

Dat is ze dan goed gelukt :P.

Ach, ik zeik wel veel, maar uiteindelijk heb ook ik erg genoten van Lost hoor. En het is jammer dat een serie als Fringe, toch enigzins vergelijkbaar, nauwelijks het hoofd boven water wist te houden. Gelukkig wordt daar door middel van een laatste seizoen van 13 afleveringen nog soelaas aan geboden. Maarja, het zorgt er wel een beetje voor dat we steeds meer van die formule-series gaan krijgen met one-villain-per-episode afleveringen. Omdat dat nu eenmaal makkelijk instappen is en veel meer kijkers oplevert.

Waar is de tijd gebleven dat series als Lost en 24 tegelijkertijd op tv waren ;(.
Toen waren Heroes en Prison Break ook nog leuk :{
Spoilers!
pi_117460452
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 11:59 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Het succes van Lost is te vaak gekopieërd, en telkens faalde dit miserabel (Heroes, The Event, Flash Forward).

Lost was in die tijd een volledig nieuw concept. Het is gewoon wachten tot iemand weer een briljant idee heeft en dit ook kan vertalen naar een goede serie.
Ach, 'nieuw'. Dat is ook maar een relatief begrip natuurlijk :P. Lost is duidelijk geïnspireerd door series als X-Files en Twin Peaks... Hebben de schrijvers zelf ook toegegeven trouwens.

Maar wel goed uitgevoerd inderdaad. Ik ben benieuwd wat de toekomst ons nog zal brengen.
Amen.
pi_117464141
quote:
9s.gif Op maandag 1 oktober 2012 10:32 schreef Jivis het volgende:
De hele essentie van de serie, namelijk het Jacob/MIB gebeuren.

Alle punten die jij noemt zijn daarmee vergeleken maar kleine dingetjes eigenlijk.
het hele idee erachter viel me ook zwaar tegen, en de anticlimax op het einde met jack, zijn pa en alle andere losties ging me te ver. Al die raadseltjes uit alle seizoenen die bij elkaar moesten komen deden dit niet terwijl daar wel jarenlang naar gehint werd. Intelligent schrijfwerk bleek door het einde toch niet zo intelligent geweest te zijn maar gewoon iets om de spanning op dat moment op te voeren.
  Public Relations / Redactie Film maandag 1 oktober 2012 @ 15:11:43 #274
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_117465373
Hier een scriptie over het werk van Lost. Interessant artikel.

http://darkufo.blogspot.n(...)eathtaking.html#more
pi_117700134
onlangs weer begonnen met kijken *O*
nu aanbeland bij s02e02

die introductie van Desmond _O_ briljant!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')