abonnement Unibet Coolblue
pi_93517881
Hoi!

Ik heb 4 kippen. Ik ging vanavond hun hok afsluiten, en toen ik weer naar buiten liep door hun ren lag daar opeens een lege schaal van een ei.

Ik heb al gegoogled hierop, maar dan lees je alleen gevallen waarin er alleen een ei zonder schaal wordt gevonden, door kalkgebrek ofzo. Maar dit was dus alleen een schaal.
Het lijkt me niet aannemelijk dat het ei door een ander dier is opgegeten, de ren is helemaal afgesloten, alleen zeer kleine dieren zouden er in kunnen komen, zoals vogeltjes en muisjes. En zelfs dit heb ik nog nooit zien gebeuren...

Wat kan hier gebeurd zijn? pikken mijn kippen hun eigen eieren kapot om ze vervolgens op te eten? het lijkt me toch niet dat een kip alleen een lege schaal kan leggen? :')
pi_93518386
Schaal was gewoon volledig intact? :)
pi_93518627
nee, was al wat ingedroogd, maar ik kon dus wel zien dat hij doormidden gebroken was, of er heeft in ieder geval een groot gat in gezeten.

Ik vermoed dus dat de kippen het zelf hebben gegeten..

Maar zou het nu niet zo zijn dat ze hun eigen eieren bewust kapot gaan maken? ik heb wel eens gehoord dat je kippen nooit hun eigen eieren of schalen mag voeren, omdat ze het dan lekker gaan vinden en vaker de eieren kapot gaan pikken.
pi_93518806
Dit kan inderdaad het geval zijn. Als ze eenmaal de slag te pakken hebben is het moeilijk om er af te komen. Wij hadden er vroeger ook last van. Zo gauw ze een ei gelegd hadden, vraten ze het op.

Tip: gooi een paar keer expres een ei kapot in het legnest en gooi hier vervolgens wat mosterd overheen ^O^
Lukt dit niet dan kun je ook zogenaamde "valnesten" aanschaffen, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat de kippen de boosdoener zijn ;)
pi_93519257
hmm.. ik bedenk me wel opeens dat het wel eens is voorgekomen dat ik smiddags een kapot ei vond achter de stok waar de kippen op slapen. Waarschijnlijk laten ze dat ei snachts gewoon vallen :')

Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat ze hier dan van geproefd hebben, en dus nu de smaak te pakken hebben.

Zal het even in de gaten houden. Laten ze de schaal altijd liggen als ze een ei eten? of eten ze die soms ook op? want als dat zo is weet ik natuurlijk niet altijd als de kippen het wel gedaan hebben, omdat je dan er niets meer van terug vindt :? En op 4 kippen mis je het ook niet echt snel, als er om de paar dagen een ei door de kippen wordt verorberd :P

Zal eens even zoeken op die valnesten die je noemt, had er nog nooit van gehoord..
pi_93519443
Als het goed is wordt het ei helemaal opgegeten en laten ze geen schil achter.
pi_93519459
even iets opgezocht over een valnest, bedoel je zoiets?
http://www.pkv.uithuizermeeden.nl/valnest.htm

De kip wordt hierin opgesloten als ze het ei heeft gelegd, maar ik ben regelmatig een hele dag niet thuis.. dus als dat dier dan sochtends een ei legt, en ik kom savonds pas weer thuis zit ze de hele dag in dat hokje ;( lijkt me ook een beetje sneu :P
pi_93519672
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 23:22 schreef Kroketschaapje het volgende:
even iets opgezocht over een valnest, bedoel je zoiets?
http://www.pkv.uithuizermeeden.nl/valnest.htm

De kip wordt hierin opgesloten als ze het ei heeft gelegd, maar ik ben regelmatig een hele dag niet thuis.. dus als dat dier dan sochtends een ei legt, en ik kom savonds pas weer thuis zit ze de hele dag in dat hokje ;( lijkt me ook een beetje sneu :P
Ja zoiets bedoelde ik, maar dan zonder het opsluiten ;)
Wat je wel zou kunnen doen is gewoon een plaatje op maat maken en gewoon 7,5-10cm boven de bodem vastmaken (iets schuin), vervolgens wat zachts op de bodem leggen, zodat het ei hierin rolt.
Maar dat ligt er net aan hoe jouw legnesten eruit zien ;)
pi_93519994
dat ei-wegrolsysteem is misschien wel wat!

Ik zal het eerst eens proberen met een ei met mosterd, maar je weet natuurlijk nooit zeker of ze het dan niet meer doen, als ze het hele ei opeten...

Ik wil mijn kippenhok toch nog verplaatsen, en ik denk dat ik iets met een wegrolsysteem redelijk makkelijk zou kunnen maken. Is misschien sowieso handiger, aangezien de kippen ook nog wel eens de eigenschap hebben om zaagsel in hun legnest te ''spitten'' en zo de eieren te begraven :')

In ieder geval bedankt voor het meedenken!:D
  † In Memoriam † vrijdag 4 maart 2011 @ 16:38:38 #10
37843 lady-wrb
kortaf
pi_93646804
ik geef mijn kippen wel eens een eitje hoor, vinden ze heerlijk en het is goed voor ze.
maar ik doe het idd wel in een bakje, zodat ze een ei niet kunnen herkennen als eetbaar.
gewoon proberen het ei weg te halen voordat de kip doorheeft dat het er ligt.
dan vergeten ze vanzelf wel dat ze het op kunnen eten.
je leest ook wel over eieren vullen met sambal enzo, maar dat vind ik gewoon dierenmishandeling. mosterd ook trouwens :{
pi_93646926
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 16:38 schreef lady-wrb het volgende:
ik geef mijn kippen wel eens een eitje hoor, vinden ze heerlijk en het is goed voor ze.
maar ik doe het idd wel in een bakje, zodat ze een ei niet kunnen herkennen als eetbaar.
gewoon proberen het ei weg te halen voordat de kip doorheeft dat het er ligt.
dan vergeten ze vanzelf wel dat ze het op kunnen eten.
je leest ook wel over eieren vullen met sambal enzo, maar dat vind ik gewoon dierenmishandeling. mosterd ook trouwens :{
Theelepeltje mosterd kan al genoeg zijn. Ei hoeft niet volledig gevuld te worden :P
Zou fijn zijn als de kip na het eten van mosterd ook nog in staat is om een ei te leggen :+
  † In Memoriam † vrijdag 4 maart 2011 @ 16:43:09 #12
37843 lady-wrb
kortaf
pi_93647028
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 16:41 schreef strontboer het volgende:

[..]

Theelepeltje mosterd kan al genoeg zijn. Ei hoeft niet volledig gevuld te worden :P
Zou fijn zijn als de kip na het eten van mosterd ook nog in staat is om een ei te leggen :+
ik doe het in elk geval niet. kost me weer 20 euro voor een nieuwe kip als die het loodje legt.
dan maar een eitje minder.
pi_93648303
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 16:43 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

ik doe het in elk geval niet. kost me weer 20 euro voor een nieuwe kip als die het loodje legt.
dan maar een eitje minder.
Als de kip het loodje legt na mosterd eten, doe je toch iets verkeerd ;)
Zoals ik al zei hadden wij hier vroeger ook last van en bij het toedienen van een theelepeltje mosterd kregen ze hoogstens een keer een dorstaanval, meer niet :P
  † In Memoriam † vrijdag 4 maart 2011 @ 20:01:10 #14
37843 lady-wrb
kortaf
pi_93656379
mijn snoesjes doen het dan ook maar heel af en toe. en dan vind ik het niet zo dramatisch dat ik met mosterd moet gaan dreigen enzo :D
maar als het voor jou werkt, laat je door mij niet weerhouden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')